Kotiäitiys ei ole työtä eikä kotiäiti ole mikään arjensankari...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mulle loma on sitä,että saa ottaa rennosti,ei ole kiire mihinkään,ollaan kaikki yhdessä ja vietetään leppoisaa lomapäivää.

Kun herään aamulla klo. 5.30 ja syötän kaksoset,laitan sen jälkeen esikoiselle aamupalaa,puen kaksoset,puen esikoisen,pakkaan kerhorepun ja laitan ruuan tulille,jossain välissä puen itseni ja roudaan koko konkkaronkan kirpakassa pakkasessa kerhoon jonne esikoinen jää pariksi tunniksi.

Kaksosten kanssa kotiin,ruoka pois uunista,ruoka vauvoille,vauvat ekoille päikkäreille. Unien aikana laitan pyykit,tiskit,imuroin,mitä nyt milloinkin on tarvis. Sit parin tunnin päästä kaksosten kanssa hakemaan esikoinen kerhosta,ruoka esikoiselle ja sen jälkeen poika päikkäreille. Nyt on aikaa olla hetki vauvojen kanssa ja sit esikoinen herää,välipalaa ja ulos mikäli sää sallii.

Kun tulemme ulkoa,on kello n. puoli neljä,mies kotiutuu ja tässä vaiheessa voin ehkä syödä leivän istualtaan. Illalla sit iltaruoka,pesut,pusut,sadut ja nukkumaan. Tämä on arkea ja mukavaa sellaista,mutta ei se LOMAA ole :D

Nyt on se harvinainen hetki,kun koko porukka nukkuu yhtäaikaa,kohta taas hommat jatkuu :)
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja entäs;23261908:
Kummasti siitä maksetaan palkkaa kun ottaa vaikka yhden vieraan lapsen hoitoon. Sitten se on työtä? Hmm, joku ei nyt natsaa...

No totta kai se on työtä kun hoidat jonkun toisen lasta. Omista lapsistaan on jokainen itse vastuussa ja siitä ei tarvitse palkkaa maksaa. Jos on raskasta niin jättää ne lapset tekemättä.
 
||
[QUOTE="aaa";23262197]Luitkohan nyt jotenkin väärin. Minähän juuri kirjoitin, että jos kerran kotonaoleminen käy työstä, niin siitä pitäisi maksaa myös "iltavuorolaisille". Eli jos kotonaoleminen on työtä, niin siitä pitäisi maksaa tasapuolisesti kaikille.[/QUOTE]

Mutta tekeehän ne kotiäiditkin sitä " iltavuoroa" päivän lisäksi.. :D
 
"vieras"
[QUOTE="kotiäiskä";23262225

Toki koti pölyyntyy myös kun ketään ei ole kotona. Mut mun pointtini on et kyllä sitä tekemistä on vähemmän päivän aikana jos kukaan ei ole siellä sotkemassa![/QUOTE]

Ja mä tarkoitin sitä, että kun itse on töissä on mies ja lapset kotona, ja päinvastoin. Niin kyllä sitä sotkua tulee ihan samalla lailla.

Siltikään en haluaisi olla pelkästään kotona. Vaikka siten helpommalla pääsisinkin, omasta mielestäni.
 
"aaa"
[QUOTE="vieras";23262224]Siis kyllä minä ainakin kotona teen paljon muutakin kuin siivoan ja pyykkään ja teen ruokaa ym.

Minä leikin, laulan, luen, kiellän, komennan, kehun, liimaan, leikkaan, piirrän, katson, juoksen, keksin, ymmärrän, kuuntelen, halaan, sylittelen, pussaan, silitän, ajattelen, tutkin, autan, pissatan, pyyhin, niistän, puen, riisun, vaipatan, kokoan, kerään, kerron, selitän, kyselen, vastaan, ohjaan, leikitän, soitan, runoilen, rakastan...

.[/QUOTE]
Pointti on siinä, että jos ylläolevat kokee työksi, josta pitäisi maksaa, niin ei ehkä kannata tehdä lapsia.
Jos omien lastesi kanssa leikkiminen ja heidän rakastaminen on mielestäsi työtä, niin huonosti menee.
 
"mameli"
kyllähän kotiäitinä olon pystyy tarvittaessa ottaa lomana... eli laiskottelee, siivoo harvoin, löhöö ite sohvalla lasten leikkiessä. ei siivoo niitä rojuja, ei järkkää kaappeja...

mut hitsin tylsää sellainen olisi!

Kyllä meillä on kahden lapsen kanssa touhukkaita päiviä. Välillä enemmän tekimistä, välillä täytyy keksimällä keksiä.
En tietenkään sano olevani töissä kotona lapsia hoitaen. Musta on IHANAA kun on mahdollisuus tähän! Pian työelämä kutsuu ja ei enää näin voi elää... AIKANSA KUTAKIN SANON MINÄ! :)
 
...
Eniten tässä keskustelussa häiritsee tuo puhe kotiäidin palkasta. Tai lähinnä siitä, kuinka yhteiskunta joutuu maksamaan niin kamalasti siitä, että äidit hoitavat lapset kotonaan. Tavallaan ymmärrän sen joo, mutta... Yksi päivähoitopaikka maksaa käsittääkseni kuukaudessa yhteiskunnalle 1000-2000 euroa, kun yhdestä lapsesta kotiin maksettava tuki on rapiat 300 euroa.

Itse ajattelen lähinnä säästäväni yhteiskunnalta rahaa hoitamalla itse lapseni kotona, minulla kun on useampi alle kolmevuotias. Lisäksi nautin kotona olosta valtavasti, voin antaa kiireetöntä ja ihanaa aikaa lapsilleni. Ammatiltani olen päivähoitaja ja sen maailman nähneenä en lapsia vieraalle hoitoon kovin helposti tule viemään. Niin joo, ja kotona olisin vaikkei tästä maksettaisi. Emme ole hyvätuloisia (Tulot kuussa yhteensä alle 2000 euroa), mutta meillä kyse on valinnoista ja siitä, mitä arvostamme. Tällä hetkellä se on sitä, että lapset saavat olla kotona kasvamassa. Enkä muuten pidä itseäni mitenkään uhrautujana tai sankarina, minulla vain sattuu olemaan maailman paras työ, äitiys.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23262236]Mulle loma on sitä,että saa ottaa rennosti,ei ole kiire mihinkään,ollaan kaikki yhdessä ja vietetään leppoisaa lomapäivää.

Kun herään aamulla klo. 5.30 ja syötän kaksoset,laitan sen jälkeen esikoiselle aamupalaa,puen kaksoset,puen esikoisen,pakkaan kerhorepun ja laitan ruuan tulille,jossain välissä puen itseni ja roudaan koko konkkaronkan kirpakassa pakkasessa kerhoon jonne esikoinen jää pariksi tunniksi.

Kaksosten kanssa kotiin,ruoka pois uunista,ruoka vauvoille,vauvat ekoille päikkäreille. Unien aikana laitan pyykit,tiskit,imuroin,mitä nyt milloinkin on tarvis. Sit parin tunnin päästä kaksosten kanssa hakemaan esikoinen kerhosta,ruoka esikoiselle ja sen jälkeen poika päikkäreille. Nyt on aikaa olla hetki vauvojen kanssa ja sit esikoinen herää,välipalaa ja ulos mikäli sää sallii.

Kun tulemme ulkoa,on kello n. puoli neljä,mies kotiutuu ja tässä vaiheessa voin ehkä syödä leivän istualtaan. Illalla sit iltaruoka,pesut,pusut,sadut ja nukkumaan. Tämä on arkea ja mukavaa sellaista,mutta ei se LOMAA ole :D

Nyt on se harvinainen hetki,kun koko porukka nukkuu yhtäaikaa,kohta taas hommat jatkuu :)[/QUOTE]

KYLLÄ! PEESI! Näin juuri. Ei kotihoidossa olevien lasten hoitaminen ole mitään "lomaa", se on juurikin tuollaista arkea. Ei ansiotyötä kyllä, mutta ihan se työstä käy. Lasten kanssa ollaan, leikitään, askarrellaan ym., lapsia viedään harrastuksiin ja puistoon ym. Ei pelkästään loikoilla kotona. Johan siinä se kuuluisa "pää hajoaisi", jos vain kotona löhöttäisiin.
 
[QUOTE="aaa";23262197]Luitkohan nyt jotenkin väärin. Minähän juuri kirjoitin, että jos kerran kotonaoleminen käy työstä, niin siitä pitäisi maksaa myös "iltavuorolaisille". Eli jos kotonaoleminen on työtä, niin siitä pitäisi maksaa tasapuolisesti kaikille.

Itseasiassa työssäkäyvät vanhemmat tekevät ne kotityöt huomattavasti lyhyemmässä ajassa kuin päivät pitkät kotona lorvivat, sillä ihan samat siivous, pyykkäys yms. hommat ne joka kodissa on, joten itseasiassa työssäkäyville pitäisi maksaa enemmän ns. "hyvän miehen lisänä".[/QUOTE]

En koe, että minulle pitäisi maksaa enemmän kotini hoidosta, ei sitten kun olen töissä taas, eikä nytkään. Mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, minulla on vähemmän kotitöitä sitten kun töissä, ihan käytännön syistä :)

Kotona oleminen ei ole ansiotyötä, mutta minäkin haluaisin vastauksen siihen, miksi pph on ansiotyössä mutta vaikka sellainen kotiäiti, jolla on lapsia enemmän kuin pph:lla, ei ole? Miksi toisen lapsen hoitaminen on arvokkaampaa kuin oman? Ettekö arvosta omia lapsianne, tai heidän hoitajiaan? Miksi ette itseänne, jos hoidatte omaa lastanne?

Miksi vertailla, kuka kärsii ja jaksaa eniten? En halveksi ketään työssäkäyvää sen perusteella että hän on töissä ja lapsensa hoidossa. En pidä sitä minään: se on hyvin tavallista ihmisen elämää. Miksi sitten halveksisin myöskään kotiäitejä? Hyvin tavallista elämää sekin. Erilaista, mutta aivan yhtä samanarvoista.
 
[QUOTE="aaa";23262263]Pointti on siinä, että jos ylläolevat kokee työksi, josta pitäisi maksaa, niin ei ehkä kannata tehdä lapsia.
Jos omien lastesi kanssa leikkiminen ja heidän rakastaminen on mielestäsi työtä, niin huonosti menee.[/QUOTE]

Vaikka moni pitääkin kotihoidontukea liian pienenä, eniten koko tuki näyttää kaivelevan työssäkäyvien peppuja.
 
||
Mun mielestä on todella pelottavaa ja surullista kun nyky-yhteiskunta on niin työkeiskeistä. Musta tuntuu, että tämä valtio ei kaadu siihen, jos omistan muutaman hassun vuoden lapselleni yli 40:stä työvuodestani.

Minä elän perhettäni varten ja työ on vain tapa rahoittaa sitä elämää, ei suinkaan elämäntapa.
 
...
[QUOTE="aaa";23262306]Kotona olevalta kuluu yli 10 tuntia sen työmäärän tekemiseen, mikä työssäkäyvältä onnistuu muutamassa tunnissa :D[/QUOTE]

Työssäkäyvä hoitaa lapsia sen kymmenen tuntia jotenkin nopeutetusti kahdessa tunnissa? :D
 
siivu
Surullista, kun pitää puolin ja toisin haukkua toisten tekemiä valintoja. Jos joku haluaa olla kotiäitinä, niin antakaa olla. Epäilempä, että tuskin he laiskuuttaan tai työtä vieroksuen kotona olevat. Ei sillä kotiäitiydellä nyt niin hyvin tienaa. He ehkä pitävät tärkeänä, että saavat olla lastensa kanssa kun he ovat vielä pieniä. Rahallisesti se on sitten pois jostain muusta.

Mutta, jos äiti haluaa mennä töihin mahdollisimman nopeasti, that's fine myös. Hän on varmasti tietoinen tekemästään valinnasta ja siitä, että lapset ja kämppä pitää hoitaa työssäkäynnistä huolimatta. Usein hänellä on myös puoliso siinä auttamassa, kotityöt jaetaan. Kotiäiti tekee suurimman osan yksin, hän on kotona ne 8h mitä työäiti on työmaalla.
Työäiti ehkä pitää tärkeänä sitä, että ollaan taloudellisesti "vapaampia" ei tarvitse laskea joka senttiä, päästään ehkä joskus matkustelemaan yms.

Jokaisen oma valinta. Ei ole toisilta pois. Kotiäideillä on kumminki hyvä syy olla kotona. Toisin kuin narkkareilla ja alkoholisteilla, he eivät mielestäni tarvitse mitään tukia. Itse ovat elämänsä ryssineet.
 
eoihfriehfc
[QUOTE="aaa";23262306]Kotona olevalta kuluu yli 10 tuntia sen työmäärän tekemiseen, mikä työssäkäyvältä onnistuu muutamassa tunnissa :D[/QUOTE]

no joo, aika typerästi sanottu. kyllähän duunia riittää kotona kun pitää ruoat järjestää.. vai teetkö muka itse lapsellesi päiväkotiin ruoan?
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262263]Pointti on siinä, että jos ylläolevat kokee työksi, josta pitäisi maksaa, niin ei ehkä kannata tehdä lapsia.
Jos omien lastesi kanssa leikkiminen ja heidän rakastaminen on mielestäsi työtä, niin huonosti menee.[/QUOTE]

Minusta monessa työssä voi päästä helpommalla kuin lasten kanssa kotona 8-16. Tosin monesti myös kotona helpompaa. Kai se aika paljon olosuhteista ja ihmisestä kiinni, mikä milloinkin on raskasta.

Minusta silti kotiäiti saa valittaa hommansa raskautta. Siis kaikkihan nyt tietää, että uhmakohtaukset ym. eivät ole mukavia.. Tai kun äiti on rajussa flunssassa ja lapset terveinä, niin kotona ei ole kovin helppoa.

Pointtini kuitenkin edellä olevassa viestissäni oli se, että kotona tehdään muutakin kuin siivotaan. Siellä hoidetaan lapsia. Siis tehdään samaa kuin pph ja lto omassa työssään. Ryhmä vain mahdollisesti pienempi, mahdollisesti ei.
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262306]Kotona olevalta kuluu yli 10 tuntia sen työmäärän tekemiseen, mikä työssäkäyvältä onnistuu muutamassa tunnissa :D[/QUOTE]

Tontutko teillä käyttää astioita kun sinä olet töissä? Ja heittää ruokaa lattialle tai kantaa kuraa eteiseen? Vai miksi muuten puhut samasta työmäärästä? Kyllä meillä ainakin talo on illalla siinä kunnossa mihin se aamulla on jätetty,eli siisti.
 
"aaa"
Vaikka moni pitääkin kotihoidontukea liian pienenä, eniten koko tuki näyttää kaivelevan työssäkäyvien peppuja.
Itseäni ei kaivele mikään muu kuin se, että moni kotonaoleva valittaa ja ruikuttaa kovaan ääneen, kuinka rankkaa se kotona oleminen on ja miten sitä ei arvosteta eikä siitä makseta tarpeeksi.
Olen itse ollut molempien lasten kanssa vuoden verran kotona, ja tiedän tasan tarkkaan, että ei se työtä ole, vaan nimeno maan kotona olmista, ja mielestäni siihen nähden korvaus on ollut ruhtinaallinen.
 
[QUOTE="kotiäiskä";23262225]Huomioikaas se, että kun on vanhemmat töissä ja lapset hoidossa ei tarvii:

-tehdä niin montaa ruokaa päivässä
-tiskata
-pestä nassuja
-siivota leluja
-pyyhkiä pyllyjä/vaihtaa vaippoja
-pukea vaatteita-riisua ulkoilua varten

Toki koti pölyyntyy myös kun ketään ei ole kotona. Mut mun pointtini on et kyllä sitä tekemistä on vähemmän päivän aikana jos kukaan ei ole siellä sotkemassa![/QUOTE]

No jaa. Kun mä olin töissä:
-Tein silti ruoan kun tulin kotiin.
-Laitoin tiskit koneeseen
-lämmitin takan ettei tarttis palella
-siivosin leluja kun lapset tietääkseni sotkee niitä tarhapäivän jälkeenkin.
-Vaihdoin työpäivän jälkeen myös useat vaipat.
-Menin uloskin lasten kanssa työpäivän jälkeen.
-Pesin naamaakin moneen otteeseen.
-Hoitaa eläimet.
- imuroida joka toinen päivä karvat ja pölyt.
Ja ajatella, kaikki piti tehdä ihan itse, kun mies teki 15h työpäiviä ja mä 8h.
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262306]Kotona olevalta kuluu yli 10 tuntia sen työmäärän tekemiseen, mikä työssäkäyvältä onnistuu muutamassa tunnissa :D[/QUOTE]

Jaahas, syökö lapsesi sun tekemää ruokaa hoidossa? Entä askarteleeko lapsesi sun valmistelemilla askartelujutuilla? Entä laulaako sun soittaman musiikin tahdissa? Entä kiellätkö sinä skypellä lastasi työpaikaltasi käsin? Entä keräätkö lapsesi lelut päiväkodissa työpäivän jälkeen? HALOO, nainen!
 
"Nipa"
[QUOTE="kotiäiskä";23262225]Huomioikaas se, että kun on vanhemmat töissä ja lapset hoidossa ei tarvii:

-tehdä niin montaa ruokaa päivässä
-tiskata
-pestä nassuja
-siivota leluja
-pyyhkiä pyllyjä/vaihtaa vaippoja
-pukea vaatteita-riisua ulkoilua varten

Toki koti pölyyntyy myös kun ketään ei ole kotona. Mut mun pointtini on et kyllä sitä tekemistä on vähemmän päivän aikana jos kukaan ei ole siellä sotkemassa![/QUOTE]

Mä olen tällä hetkellä kotona, kokemusta myös työssäkäynnistä kun on lapsia. Teen max yhden ruuan päivässä nytkin. Seuraavan päivän lounaalla syödään edellisestä yli jäänyttä.

Tiskikone hoitaa tiskauspuolen, sen kun laittaa tiskit koneeseen ja napsauttaa päälle.

Meidän lapset ainakin leikkii illallakin. Lelut leviää ja ne pitää siivota ellei halua jättää niitä sikseen. Samoin naamat likastuvat ihan yhtäläisesti ja vaippa/vessahommiakin kotona harrastetaan.

Oletko tietoinen että aamulla puetaan ennen kuin lähdetään hoitoon ja se tehdään tavallisesti KIIREELLÄ. Ei silleen leppoisasti kuin kotona ollessa kun ei ole aikatauluja.

Ihan yhtäläisesti voisi sanoa että kun ulkoillaan aamupäivällä 2 h nukutaan 2h päiväunta niin sinähän menee jo puoli päivää. Lapsetkin nukkuu pitempään aamuisin niin taas napsahti tunti. Eli oikeesti onkin vain kolmisen tuntia sitä aikaa kun tulee enemmän sotkua.

Oikeesti näitä kahta ei voi eikä kannata verrata. Tämä on toisella tavalla äärettömän raskasta kuin töissä käynti. Mummeliisa kiteytti asian hyvin, jotkut saa kiksinsä siitä kun puunaa samoja lattioita päivästä toiseen, kaikki ei. Toki on kiva olla lasten kanssa ja katsoa heidän kasvavan mutta elämän sisällöksi tämä ei ainakaan mulle riitä vuosikausiksi.
 
||
[QUOTE="aaa";23262306]Kotona olevalta kuluu yli 10 tuntia sen työmäärän tekemiseen, mikä työssäkäyvältä onnistuu muutamassa tunnissa :D[/QUOTE]

Mutta teetkö siinä muutamassa tunnissa sen minkä sun lapsen hoitajat ovat päiväkodissa ja pph.lla päivän mittaan tehneet? Se pääasia ei ole kodinsiivous, kun on lapsen kanssa kotona vaan siihen kuuluu hiukkasen enemmän.
 
[QUOTE="aaa";23262306]Kotona olevalta kuluu yli 10 tuntia sen työmäärän tekemiseen, mikä työssäkäyvältä onnistuu muutamassa tunnissa :D[/QUOTE]

Päivähoidossa lapsi saa yleensä vähintään toisen päivän pääaterioista, askartelee, harrastaa musiikkia tms. jonka hoitamisesta kotihoidossa olevilla lapsilla vastaa häntä "kotona" hoitava. Iltaharrastusten lisäksi päiväksi pitää keksiä tekemistä; kuljettamista kerhoissa jne.
 

Yhteistyössä