Kotiäitiys ei ole työtä eikä kotiäiti ole mikään arjensankari...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Lapsi kuin lapsi, samat asiat ja työt heidän kanssaan teet.
Tätä peesaan. Toki en tekisi vieraan lapsen vuoksi niitä järjestelyjä joita oman lapseni vuoksi olen valmis tekemään, joten kotihoidontuella en vierasta lasta hoitaisi. Tietyllä tavalla oman lapsensa myös ainakin pitäisi tuntea paremmin kuin vieraan joten vieraasta lapsesta vastuu voi ehkä olla hivenen toisenlaista kuin omasta ja puhun nyt hoidon vastuusta, en vastuullisesta vanhemmuudesta tässä yhteydessä.
 
"Jenis"
Se loppuu tämä yhteiskunta hyvin äkkiä, jollei niitä lapsia kukaan tee. Ja kun ne on tehty, jonku niitä täytyy hoitaakin - ihan vastasyntynyttä kun ei voi oikein hoitoon vielä viedä. Jos yhteiskunta oikein kannustaa lapsentekotalkoisiin (terve vaan, Vanhas-Matti), niin silloin voi olettaa että yhteiskunta myös tukee sitä hommaa ihan konkreettisestikin.

Aika moni tässäkin ketjussa tappelevista on oletettavasti ollut oman lapsensa kanssa ainakin sen 9kk kotona, ja saanut siitä ilosta äitiyspäivärahaa. Olitteko silloinkin näin tulisesti kaikkea korvausta vastaan?
 
"aaa"
Niin, en minäkään ole sanonut sen olevan varsinaista ansiotyötä. Mutta töitä kyllä lapset teettää, olit heidän kanssaan kotona tai et.

En tiedä miksi tämä on aina näin. Miksi se on niin tärkeää monelle saada sanoa, että kotiäiti ei tee töitä eikä ole arvokas? Että hän on loinen ja laiskottelee?

Jäikö omassa elämässä jotain saamatta, teetkö rankkaa työtä pienellä palkalla ja olet siitä niin katkera että olet vihainen täysin syyttömille ihmisille?
Olen ihan mukavassa työssä ja palkka on keskivertoa parempi. En myöskään koe olevani katkera tai vihainen, jos sinusta tuntuu siltä, niin ehkäpä heijastelet vain omia tuntemuksiasi minuun. Kukaan ei ole sanonut, että kotiäiti ei olisi arvokas. Se on ihan vain sinun oman pääsi kehitelmiä. Kannattaisi miettiä, mistä se johtuu ja mistä tällaisia ajatuksia päähäsi tulee.

Olen myös viettänyt aikaa kotona lasten kanssa, joten tiedän hyvin, mitä se on. Ja itselleni se ei ollut työtä, vaan sellaisenaan ihanaa aikaa yhdessä lapsen kanssa. Enkä ikinä vaihtaisi lapsiani mihinkään muuhun. He ovat tärkeintä mitä elämässäni on. Näin ollen tuntuu aivan järkyttävältä, että jollekulle on ihan sama, viettääkö hän aikansa oman vai toisten lasten kanssa.
 
[QUOTE="aaa";23262799]Olen ihan mukavassa työssä ja palkka on keskivertoa parempi. En myöskään koe olevani katkera tai vihainen, jos sinusta tuntuu siltä, niin ehkäpä heijastelet vain omia tuntemuksiasi minuun. Kukaan ei ole sanonut, että kotiäiti ei olisi arvokas. Se on ihan vain sinun oman pääsi kehitelmiä. Kannattaisi miettiä, mistä se johtuu ja mistä tällaisia ajatuksia päähäsi tulee.

Olen myös viettänyt aikaa kotona lasten kanssa, joten tiedän hyvin, mitä se on. Ja itselleni se ei ollut työtä, vaan sellaisenaan ihanaa aikaa yhdessä lapsen kanssa. Enkä ikinä vaihtaisi lapsiani mihinkään muuhun. He ovat tärkeintä mitä elämässäni on. Näin ollen tuntuu aivan järkyttävältä, että jollekulle on ihan sama, viettääkö hän aikansa oman vai toisten lasten kanssa.[/QUOTE]

"Kukaan ei ole sanonut että..." kotiäiti on loinen, joka elelee yhteiskunnan tuella koska on niin laiska ettei jaksa hakea töihin.

En heijastele tunteita, luen suoraa tekstiä. Asenneilmasto on puolin ja toisin kamala, eikä minusta kenenkään pidä hyväksyä väheksyntää siitä, että on valinnut yhteiskunnan asettamista vaihtoehdoista sen toisen. Kumman tahansa.
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262799]Olen ihan mukavassa työssä ja palkka on keskivertoa parempi. En myöskään koe olevani katkera tai vihainen, jos sinusta tuntuu siltä, niin ehkäpä heijastelet vain omia tuntemuksiasi minuun. Kukaan ei ole sanonut, että kotiäiti ei olisi arvokas. Se on ihan vain sinun oman pääsi kehitelmiä. Kannattaisi miettiä, mistä se johtuu ja mistä tällaisia ajatuksia päähäsi tulee.

Olen myös viettänyt aikaa kotona lasten kanssa, joten tiedän hyvin, mitä se on. Ja itselleni se ei ollut työtä, vaan sellaisenaan ihanaa aikaa yhdessä lapsen kanssa. Enkä ikinä vaihtaisi lapsiani mihinkään muuhun. He ovat tärkeintä mitä elämässäni on. Näin ollen tuntuu aivan järkyttävältä, että jollekulle on ihan sama, viettääkö hän aikansa oman vai toisten lasten kanssa.[/QUOTE]

Kun ei idiootti tajua niin ei tajua. Montako kertaa sulle pitää rautalangasta vääntää että kukaan ei puhu siitä että omat lapset ovat yhdentekeviä,vaan että on TYÖMÄÄRÄLLISESTI ihan sama onko siinä huushollissa kaksi vierasta vai kaksi omaa lasta. Ruuat niille on silti tehtävä ja nenät niistettävä. Siitä,että ne omat lapset on samalla tasolla niiden vieraiden lasten kanssa,ei kukaan ole puhunut yhtikäs mitään. Sä vaan jankkaat ja jankkaat. Ja mitäpä luulet,oma aloituksesi oli täynnä ivallisuutta ja halveksintaa kotiäitejä kohtaan,ehkä se on meidän muidenkin päässä eikä vain Phoebsin?
 
monni77
Kyllä lasten hoitaminen on mielestäni ihan työtä.. Ainakin lastenhoitajat päiväkodissa saavat siitä palkkaa.. Ihmettelen, miksei kotiäiti voisi saada oman lapsensa hoitamisesta samaa palkkaa/korvausta mitä kunnalta/kaupungilta menee siihen, että työssä käyvä äiti vie lapsensa päivähoitoon, josta kunta/kaupunki maksaa päiväkodin vuokran/ylläpito kustannukset, vakuutukset, ruuat, henkilökunnan palkan, lelut ym. Meillä saa kodinhoidontukea peräti 270 euroa verojen jälkeen käteen kuukaudessa KELAlta.. Ei tule mitään kuntalisiä tai sossun tukia, kun on omistusasunto. Meinaatteko, että päivähoidon kulut on kokonaan katettu sillä 254 euron maksimimaksulla. Itse olen äitiyslomalla ja hoidan kahta lasta. Äitiysloman jälkeen menen takaisin töihin. Toisella lapsistani on atooppinen iho, jonka hoitoon menee 2-3 tuntia päivässä ja toisella lapseltani puuttuu valkosoluja, joten työltä tämä tuntuu... Äitiyspäiväraha on ainoa tuki, jota saan. Vammaistukea voin hakea aina jälkikäteen puolen vuoden jaksoissa. Vammaistukea saisin alle 50 euroa kuukaudessa. Tosin sitten pitäisi toimittaa kalliit lääkärinlausunnot KELAan ja käydä lääkärin luona 1-2 kertaa kuukaudessa, eikä hoitaa asioita puhelimitse.. Kun vien lapseni hoitoon äitiysloman jälkeen, tulee se taatusti kalliimmaksi kaupungille ja veronmaksajille, kuin se, että hoidan lapsiani kotona. Ihmisten tilanteet ovat niin erilaisia, joten en menisi yleistämään, että kotiäidillä on helppoa ja että yhteiskunnan tuilla ratsastavat. Hatunnosto kotiäideille!!
 
noss
Kyllä lasten hoitaminen on mielestäni ihan työtä.. Ainakin lastenhoitajat päiväkodissa saavat siitä palkkaa.. Ihmettelen, miksei kotiäiti voisi saada oman lapsensa hoitamisesta samaa palkkaa/korvausta mitä kunnalta/kaupungilta menee siihen, että työssä käyvä äiti vie lapsensa päivähoitoon, josta kunta/kaupunki maksaa päiväkodin vuokran/ylläpito kustannukset, vakuutukset, ruuat, henkilökunnan palkan, lelut ym. Meillä saa kodinhoidontukea peräti 270 euroa verojen jälkeen käteen kuukaudessa KELAlta.. Ei tule mitään kuntalisiä tai sossun tukia, kun on omistusasunto. Meinaatteko, että päivähoidon kulut on kokonaan katettu sillä 254 euron maksimimaksulla. Itse olen äitiyslomalla ja hoidan kahta lasta. Äitiysloman jälkeen menen takaisin töihin. Toisella lapsistani on atooppinen iho, jonka hoitoon menee 2-3 tuntia päivässä ja toisella lapseltani puuttuu valkosoluja, joten työltä tämä tuntuu... Äitiyspäiväraha on ainoa tuki, jota saan. Vammaistukea voin hakea aina jälkikäteen puolen vuoden jaksoissa. Vammaistukea saisin alle 50 euroa kuukaudessa. Tosin sitten pitäisi toimittaa kalliit lääkärinlausunnot KELAan ja käydä lääkärin luona 1-2 kertaa kuukaudessa, eikä hoitaa asioita puhelimitse.. Kun vien lapseni hoitoon äitiysloman jälkeen, tulee se taatusti kalliimmaksi kaupungille ja veronmaksajille, kuin se, että hoidan lapsiani kotona. Ihmisten tilanteet ovat niin erilaisia, joten en menisi yleistämään, että kotiäidillä on helppoa ja että yhteiskunnan tuilla ratsastavat. Hatunnosto kotiäideille!!
Sun lapsellasi on atooppinen iho silloinkin kun olet töissä, samat asiat sä joudut hoitaa töissäollessasi. Koska te kotimamat sen tajuatte että helpolla pääsette vaan kotona...
 
"vieras"
[QUOTE="aaa";23262598]Meuhkaan sitä, että mielestäni se, että vietän päivän askarrellen ja laulaen oman lapseni kanssa ei ole sama asia, kun että vietän päivän naapurin lapsen kanssa askarrellen. Tuon jolla viestin laitoin, oli sitä mieltä, että se on ihan sama. Tätä ihmettelin, ja ihmettelen edelleen.[/QUOTE]

Sama määrä tekemistä. Samat 8-16 asiat. Samat askartelut, samat kiellot, samat komennot, samat muskaritoiminnat, samat konfliktien hallinnat ym.ym. Työmäärä ei ole eri siis.
Toki omia lapsiaan enemmän rakastaan.
 
asiaan sen enempää puuttumatta, niin ei tuo vammaistuki nyt ihan noin mene. Olen entinen kotiäiti, nyt opiskeleva äiti. Saan tuota vammaistukea nyt jotain 80 € kuussa, ennen saimme sitä korotettua vammaistukea ja se taisi olla noin puolet enemmän, en enää muista. Mä en hae sitä mitenkään puolen vuoden jakoissa jälkikäteen vaan meille se on myönnetty aina vuodeksi kerrallaan. Ihan pienestä lapsesta sain sitä myös takautuvasti, kun ekan kerran haettiin vuoden vanhalle. Meillä ei kyllä ole mitään sääntöä siihen, kuinka monta kertaa lääkärissä täytyy käydä...
 
"vieras"
On se kumma, että jos se ei ole työtä niin täälläkin moni sanoo ettei pönttö kestä sitä kotona oloa. Eli on siis sittenkin helpompaa olla siellä töissä.

Ja te jotka ette sitä hyväksy niin ette luonnollisestikaan itse hae kotihoidontukea, vaikka olettekin kotona sen 3vuotta?

Samantien sitten pois kaikki työttömyyskorvauksetkin. Ei siitäkään sitten pidä maksaa.
 
"sss"
[QUOTE="vieras";23263286]On se kumma, että jos se ei ole työtä niin täälläkin moni sanoo ettei pönttö kestä sitä kotona oloa. Eli on siis sittenkin helpompaa olla siellä töissä.
.[/QUOTE]

Harvan polla kestää terveenä työttömänäkään oloa... aika pian alkaa ahdistamaan.
 
[QUOTE="vieras";23261325]Oman talouden kotitöistä ei palkkaa makseta tai omien lasten hoitamisesta, ja hyvä niin. Se ei ole mitään työtä. Jokaisen omavalinta on hankkia lapsia ja niiden hoidosta tarvi maksaa yhtään ylimäärästä. Kotiäiti voi vaikka tehdä keikkatyötä jos raha ei riitä. Ja ei ne kotityöt työäideltäkään minnekään karkaa, siellä ne odottaa työpäivän jälkeen tekemistä. Mutta eihän se kotimamma sitä tajua vaan nostaa itsensä jalustalle kun pesi lattiat ja tyhjensi tiskikoneen ja antoi Vili-Martille aamupalaa.[/QUOTE]

iso peesi tälle kirjoitukselle
 
voi että
No olipas huvittava aloitus. Minä olen kotiäiti ja koen kyllä olevani arjen sankari. Helppoa tämä ei ole ollut, ei todellakaan. Mutta en kyllä vertaa itseäni työäiteihin. Kohta menen itsekin töihin, ja muutun työäidiksi. Ja arjen sankari olen silloinkin.
 
Jos se laskettaisiin työksi eli kotihoidontuki palkaksi, niin yksikään ei sellaisella summalla kotiin jäisi....

Eli kyllä se on ihan muut vaikuttimet siihen.

Kotiäitikin voi toki olla arjen sankari kyllä, riippuu vähän asianhaaroista ja haarukset tietty naisesta itsestään, mutta ei nyt sentäs 'vain' siitä syystä että hoitaa lapsensa kotona.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23263358]kotiäidit hoitaa lapsiaan koko päivän itse, työssäkäyvien lapset hoitaa joku muu. eli sinänsä kotiäitiys on myös työtä. Nykyiset tuet on ok.[/QUOTE]

Peesi.

Ja kotihoidontukea saa sillä ehdolla, että lapsia ei viedä päivähoitoon eli hoidetaan kotona. Se ei tarkoita, etteivät vanhemmat kävisi välttämättä töissä. Voi esim. vuorotella puolison kanssa työvuoroissa tms. Ei ole siis "palkka" vaan yhteiskunnan vastine sille, että ei kansoita kunnallista päivähoitoa. Samalla lailla päivähoitopaikkojakin tuetaan. Ei siis oikeasti hoitomaksu vielä riitä todellisiin kustannuksiin.
 
[QUOTE="vieras";23263387]Peesi.

Ja kotihoidontukea saa sillä ehdolla, että lapsia ei viedä päivähoitoon eli hoidetaan kotona. Se ei tarkoita, etteivät vanhemmat kävisi välttämättä töissä. Voi esim. vuorotella puolison kanssa työvuoroissa tms. Ei ole siis "palkka" vaan yhteiskunnan vastine sille, että ei kansoita kunnallista päivähoitoa. Samalla lailla päivähoitopaikkojakin tuetaan. Ei siis oikeasti hoitomaksu vielä riitä todellisiin kustannuksiin.[/QUOTE]

Aivan. Mäkin nostin tuota tukea vaikka olin päivät töissä ja lapsen isä samaten. Lasta hoitivat isoäidit vuorotellen.
 
Kaikin tavoin vaativampaa ja väsyttävämpää on minusta ollut yhdistää äitiys & opiskelu/työnteko, kuin olla kokonaan kotiäitinä.

Jos kotiäitiys on maailman rankinta työtä (kuten olen useammankin kerran kuullut väitettävän), niin miksi työssäkäyvä äiti kokee loman kuitenkin lomana, vaikka on kotona ja ne lapsetkin on siinä?

Kotiäitiys on ihan kiva asia, mutta en tajua miksi kaikkien pitäisi sitä oikein arvostamalla arvostaa. Eikö riitä, ettei halveksu, ja että kotiäiti sitä itse arvostaa? En mä opiskelevana äitinä ainakaan koe mitään mieletöntä tarvetta saada arvostusta ihan jokaiselta.

Ja työtä kotiäitiys ole, vaan elämää, omien lasten kotona hoitamista. Työssäkäynti on sitten jotain muuta.
 
pissi
Hmm.. erikoista. KYllä työttömille luusereille vaaditaan parempaa korvausta, mutta kotiäitltä voitas joidenkin mielestä poistaa vaikka kaikki tuet, koska on hankkinu lapsen. JUST JUST !!
Jos tuohon mennään, niin tuet pois kaikilta sitten.
Työtä kyllä löytyy klun vaan viitsii tehdä. Eriasia sairaat ja työkyvyttömät..
Naurettava alotus taas vaihteeks... hoh...
 
"sirkkaliisa"
Ei kotiäidille kuulukaan palkkaa maksaa, vaan tukia maksetaan siitä syystä, että lapset saisivat olla kotona mahdollisimman pitkään.
Ajattele sä sitä, että työtön saa rahaa vaan kun makaa himassa.
Useimmat saa kelasta asumistuen, ja sitten vielä sossu antaa rahaa, ettei vaan kuole nälkään.
Mun yks kaveri sai sossusta vielä 700 euroa käteen. Ja siitä rahasta ei tarvinnu edes vuokraa ja sähköä maksaa. Hän ei vaan viittynyt mennä töihin. Mikään ei kelvannut. Ei vaan raukka tajunnut, että ilman koulutusta ei vaan kauhean erikoista duunia saa...
 
"sss"
Hmm.. erikoista. KYllä työttömille luusereille vaaditaan parempaa korvausta, mutta kotiäitltä voitas joidenkin mielestä poistaa vaikka kaikki tuet, koska on hankkinu lapsen. JUST JUST !!
...
Kotiäitiys on aina oma valinta, työttömyys harvemmin on. On eri asia maksaa jollekulle, joka on kotona olosuhteiden pakosta, ei omasta tahdostaan kivaa päivää viettämässä.
 

Yhteistyössä