Kuinka kauan normaalin alatiesynnytyksen jälkeen söit särkylääkkeitä?

  • Viestiketjun aloittaja "Mii"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
Ekasta (imukuppisynnytys) söin varmaakin 1-2vk, ensimmäinen viikko oli aika kivulias. Toisen synnytyksen jälkeen (luomu) en pahemmin särkylääkettä tarvinnut, sairaalassa pyysin kerran jälkisupistuksiin. Kotona otin kun alkoi selkää särkeä parina ekana päivänä, molempien synnytysten jälkeen selkäni on ollut niin huonossa kunnossa.
 
"TMV"
Mulla tuli jonkin verran repeämiä synnytyksessä ja söin särkylääkkeitä ehkä viikon ajan päivittäin ja sen jälkeen silloin tällöin tarpeen mukaan. Meillä kyllä tarjottiin säännöllisesti synnärillä särkylääkkeitä, melkein jopa tuputettiin. Samoin neuvolan terkkari oli sitä mieltä, ettei panadolin kanssa kannata pihtailla, vaan jos sattuu niin lääkettä vaan naamaan. Muuten voi maidon heruminen häiriintyä kivuista (kuulemma).
 
"vieras"
Onko suurin osa täällä sitä mieltä, että särkylääkkeet ovat lähes huumeista seuraavia vai onko tää jotain kruunun kiillotusta, että yhtään pilleriä en ota, vaikka kuinka repeisi. Aika harva kuitenkaan omasta tahdostaan synnyttää luomuna, joten miksi synnytyksen jälkeen ei voi ottaa pillerin pilleriä, vaikka sitten on jo vauvakin hoidettavana ja itsekin pitäisi nukkua. Ok tietysti silloin, jos kipuja ei oikeasti ole, mutta en jotenkin voi uskoa, että näin suuri osa ei tunne mitään synnytyksen jälkeen.
 
"vieras"
Käytin ihan samaa periaatetta kuin muutoinkin elämässä: jos kipuja on, otetaan särkylääkettä. Jokainen ottaa tarpeen mukaan. Jos kipuja ei ole ja selviää ilman, niin hyvä juttu. Särkylääkkeiden kanssa ei mielestäni kuitenkaan ole mitään jäekeä alkaa pihtailemaan ja kärvistelemään kivuissa marttyyriäitinä. Jos synnytyslaitoksella suhtaudutaan särkylääkkeisiin nihkeästi, niin sitten tehdään niin kuin itse parhaaksi nähdään. Jokainen tietää itse parhaiten, että onko kipuja ja minkälaisia.
 
"Entinen Ksantippa S."
[QUOTE="vieras";28401220]Onko suurin osa täällä sitä mieltä, että särkylääkkeet ovat lähes huumeista seuraavia vai onko tää jotain kruunun kiillotusta, että yhtään pilleriä en ota, vaikka kuinka repeisi. Aika harva kuitenkaan omasta tahdostaan synnyttää luomuna, joten miksi synnytyksen jälkeen ei voi ottaa pillerin pilleriä, vaikka sitten on jo vauvakin hoidettavana ja itsekin pitäisi nukkua. Ok tietysti silloin, jos kipuja ei oikeasti ole, mutta en jotenkin voi uskoa, että näin suuri osa ei tunne mitään synnytyksen jälkeen.[/QUOTE]

Ehkä näihin ketjuihin vastaavat innokkaimmin ne, jotka eivät lääkkeitä ole tarvinneet.

Itsekin katson, että kipulääkkeitä kannattaa ottaa, jos kokee niitä tarvitsevansa. Itse en tarvinnut synnytyksessä enkä sen jälkeen. Toisten kipuja en ole koskaan kokenut, joten niistä en sano mitään.
 
"Mariska"
Muutaman päivän, sekä lihassärkyihin pitkän synnytyksen jälkeen että päänsärkyyn. Ei kyllä ole tarkkoja muistikuvia, mutta jotain särkylääkettä ainakin sain sairaalassa ja otin vielä kotonakin kai jotain...
 
Molempien imukuppi synnytysten jälkeen reilun viikon. Molempien jälkeen sain myös reilusti tikkejä ja lähes viisi kiloisen kuopuksen jouduin synnyttämään ilman lääkkeitä.

Toisen synnytyksen jälkeen kätilö sanoi osaston hoitajille että mulla on niin korkea kipukynnys että jos mä sanon että sattuu niin sitten sattuu tosissaan, että se ei ole leikkiä(mulla tietty sairaus johon joutunut parhaimmillaan ottamaan joka päivä lähes 20kipulääkettä, tästä kätilö oli lukenut tiedoistani ja synnytyksen aikana kyseli sairaudestani koska se oli hänen mielestä niin mielenkiintoista).
Tämän seurauksena hoitajat toikin mulle itse sellaisen kipulääke cocktailin että piti sanoa heille kyllä pelkän panadolin siinä riittävän. Mutta enemmän kuin hienosti hoitajat aina kuuntelivat jos jostain sanoi eivätkä todellakaan mitään vähätellyt.
 
"vieras"
[QUOTE="marianne";28397899]Minä en syönyt yhtään särkylääkettä synnytyksen jälkeen.[/QUOTE]

en minäkään, kummankaan synnytyksen jälkeen.
kantsisko mennä tutkimuksiin jos sulla on joku perussairaus, reuma tai joku muu?
 
"mona"
Mulla raju imukuppisynnytys ja parsittiin leikkaussalissa, täydet annokset vedin Buranaa ja Panadolia pari viikkoa. Sain näihin reseptit sairaalasta et sain vahvempaa kuin ilman reseptejä. Lisäksi söin antibioottikuurin, et sellasta..
 
jhuyhh
kivut jatkuu viikko- tai kuukausitolkulla, menkää fysioterapiaan! Itselläni lantio meni synnytyksessä vinksin vonksin ja alkoi oireilla pahemmin ja pahemmin. Lääkkeistä oli vain hetkellinen apu.
 
kjnjuoksija
[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28401256]Ehkä näihin ketjuihin vastaavat innokkaimmin ne, jotka eivät lääkkeitä ole tarvinneet.

Itsekin katson, että kipulääkkeitä kannattaa ottaa, jos kokee niitä tarvitsevansa. Itse en tarvinnut synnytyksessä enkä sen jälkeen. Toisten kipuja en ole koskaan kokenut, joten niistä en sano mitään.[/QUOTE]

Juuri näin, kipu on subjektiivinen kokemus. Mikä toisesta sattuu perkeleesti, toisesta tuntuu ehkä jotain. Ei Se välttämättä mitään kärvistelyä kipua vastaan ole. Ollaan vaan erilaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"vieras"
[QUOTE="Hannasi";28397912]Mulle sitä särkylääkettä tyrkytettiin vähänväliä koko sairaalassaolon ajan. Pitikin selitellä etten enää tarvitse :D synnytin 2kk sitten.[/QUOTE]

Samoin mulla. Ihmettelin mihin ne jatkuvasti tuputettavat buranat ja panadolit oikein oli tarkoitettu, kun ei mulla ollut juuri kipuja. Jälkisupistukset teki vähän kipeää, mut ei muuta mihin särkylääkettä olis tarvinnu.
 
osa kyllä
[QUOTE="vieras";28401220]Onko suurin osa täällä sitä mieltä, että särkylääkkeet ovat lähes huumeista seuraavia vai onko tää jotain kruunun kiillotusta, että yhtään pilleriä en ota, vaikka kuinka repeisi. Aika harva kuitenkaan omasta tahdostaan synnyttää luomuna, joten miksi synnytyksen jälkeen ei voi ottaa pillerin pilleriä, vaikka sitten on jo vauvakin hoidettavana ja itsekin pitäisi nukkua. Ok tietysti silloin, jos kipuja ei oikeasti ole, mutta en jotenkin voi uskoa, että näin suuri osa ei tunne mitään synnytyksen jälkeen.[/QUOTE]

Olen kyllä ihmetellyt, miksi jotkut välttelee kuin ruttoa särkylääkkeitä. En nyt itsekään joka kolotukseen ota, mutta jos kunnolla särkee, niin kyllä silloin kuuluu itsensä myös lääkitä. Itse olin koko raskauden niin kipeä, että minulle määrättiin jopa kahteen kertaan raskauden aikana purkki, jossa oli 100 kappaletta 1 g vahvuisia panadoleja. Minulle ainakin ohjeistettiin, että max 3 g panadolia päivä, ja parempi syödä jos särkee kun ei se sikiökään hyvin voi jos äiti koko ajan kivuissa oleilee.

Onneksi suurin osa kivuista jäi synnärille, että taisin pari ekaa vuorokautta syödä lääkkeitä synnytyksen jälkeen.
 
"vieras"
Ei mulle taidettu normaalin synnytyksen jälkeen edes tarjota särkylääkettä... Olisi kyllä varmaan ottanut, jos olisivat tarjonneet! En kärsinyt kävellä pystyssä, raahustin vaan ja olin yleisesti kipeänä. Sektion jälkeen taisin saada yhden tai kaksi kipupiikkiä ja sitten särkylääkettä jokusen päivän. En niin tarkkaan enää muista.
 

Yhteistyössä