kun maksan luotolla aina ruokakaupassa ja kaikkialla

niin luuletteko te, että olen silloin hoitanut raha-asiani huonosti?

tuli tämä tuosta joululahjaostosketjusta mieleen, kun kysymyksen asettelukin oli, että ostatko käteisellä, luotolla vai osamaksulla. lähes kukaan ei kertonut maksavansa luotolla.

mä maksan aina ja kaiken luotolla, koska se on edullisin ja järkevin tapa.

tuli mieleen, että onko tosiaan niin, että suurin osa käsittää sen niin, että se tarkoittaa sitä, että raha-asiat on kehnossa jamassa?
 
zeims
Mä olen kassalla töissä ja kieltämättä välillä tulee ajateltua, että eikö asiakkaalla ole varaa maksaa ostoksiaan kun luotolle laittaa.
Nyt pidempään työskenneltyäni olen tullut johtopäätökseen, että jotkut ottavat kaiken luotolle sen helppouden takia.
 
"vieras"
Tiedän olevani ihan pöljä, mutta olen kieltänyt miestäni maksamasta luotolla mitään ostoksia silloin kun olen mukana. Mua häiritsee se, että joku saattaa luulla meidän ostelevan velaksi kun ei rahat riitä. Eli suoraan sanottuna häpeäisin. Itse en koskaan käytä korttini luotto-ominaisuutta.
 
En luule, koska itsekin usein maksan luotolla. Mulla ei oo mielenkiintoa seurata tilini saldoa kun tiedän että tarvittava raha on kuitenkin koossa kun visalasku kolahtaa laatikkoon. En jaksa ravata automaatilla enkä arpoa josko elektron-yhteys toimisi. Pankkikortit ei muuten oo mun mieleen.
 
"Hopping"
Sulla taitaa olla joku kortti, mikä tuo bonusta kun sitä käyttää? Mulla (ja ilmeisesti melkein kaikilla muilla) luotolla maksaminen ei ole sitä halvinta, vaan siitä seuraa korkoja, tilinhoitokuluja yms... Luottokortti on ainakin mulle se vararahasto. On aikoja, jolloin olen joutunut sitä käyttämään paljonkin. Nyt en joudu, koska rahatilanne on hyvä. Mutta en mitään kenestäkään ajattele, jos kaiken luotolla ostavat - se on heidän asiansa ja varmaan siihen on syynsä. Tiedän olevan erilaisia bonusjärjestelmiä olemassa, monesti meilläkin liikkeessä kysytään, että käykö American kun se kerryttää jotain pisteitä. Ei käy (valitettavasti?).
 
ummelwalad harmaana
Millä tavalla luotolla saa etuja? Anteeksi tyhmä kysymys mutta en ole koskaan luottokorttia omistanut. Älkääkä ymmärtäkö väärin, luottotietoni ovat täysin kunnossa ja kaikki laskut olen aina maksanut heti, kun ne olen saanut. Ei vain koskaan ole ollut kiinnostusta luottokortteja kohtaan. :)
 
[QUOTE="Hopping";22661167]Sulla taitaa olla joku kortti, mikä tuo bonusta kun sitä käyttää? Mulla (ja ilmeisesti melkein kaikilla muilla) luotolla maksaminen ei ole sitä halvinta, vaan siitä seuraa korkoja, tilinhoitokuluja yms... Luottokortti on ainakin mulle se vararahasto. On aikoja, jolloin olen joutunut sitä käyttämään paljonkin. Nyt en joudu, koska rahatilanne on hyvä. Mutta en mitään kenestäkään ajattele, jos kaiken luotolla ostavat - se on heidän asiansa ja varmaan siihen on syynsä. Tiedän olevan erilaisia bonusjärjestelmiä olemassa, monesti meilläkin liikkeessä kysytään, että käykö American kun se kerryttää jotain pisteitä. Ei käy (valitettavasti?).[/QUOTE]

moi, ei ole sellaista vaan ihan tavallinen kuukausimaksuton visa. ja kun maksan kerran kuussa koko laskun pois ei tule penniäkään korkoja eikä mitään kuluja. eli käytän sitä maksuaikakorttina, miksi maksaisin kaiken heti kun rahat voivat kasvaa korkoa aina jonkin aikaa. eihän se siis paljon ole, mutta jotenkin se halvin/tuottavin vaihtoehto on ollut se loogisin valinta.
 
"hih"
No minulla tulee kieltämättä mieleen että ei ole varaa, niin ja meillä on luottokortti, mutta ei olla ikinä jpuduttu käyttämään sitä, muuta kun varaukset pitää joskus sille tehdä esim kylpylässä...
Visa elektronista ja pankkikortista tulee mieleen että on rahaa :) En voi sille ajatukselle mitään. ;)
 
En suinkaan miellä, että se olisi aina sen merkki, että on hoitanut asiansa huonosti.
Joskin luottokorteilla on helppo ajaa itsensä kierteeseen, mutta eihän luotolla maksaminen tarkoita automaattista kierretä.
Itse maksan aika vähän luotolla, käytän sitä parjattua Visa Electronia :p.. koska haluan elää reaaliajassa rahojeni kanssa. Vaikka on minulla luottokorttejakin kaksi.
 
[QUOTE="vieras";22661244]Ihan vaan mielenkiinnosta, miten luotolla ostaminen on edullisempaa ja järkevämpää kuin, että maksaisi kortilla pankin puolelta?[/QUOTE]

No edullisuudesta en tiedä, mutta jos rahaa tulee tilille pitkin kuukautta eikä sitä jaksa seurata ja käyttää pankkikorttia, niin voi käydä niin että menee miinuksille kun jotkut pikkulafkat tilittää korttiostonsa vasta viikkojen päästä jolloin niitä ei enää edes muista.
Kaiken huippu oli kun kassa laittoi vahingossa pankille vaikka sanoin että visalle, niin tili meni yhden sentin miinukselle, jolloin saa pulittaa 10€ sakkoa. Silloin vein pankkarin pois ja otin pelkän visan käyttöön.
 
[QUOTE="hih";22661239]No minulla tulee kieltämättä mieleen että ei ole varaa, niin ja meillä on luottokortti, mutta ei olla ikinä jpuduttu käyttämään sitä, muuta kun varaukset pitää joskus sille tehdä esim kylpylässä...
Visa elektronista ja pankkikortista tulee mieleen että on rahaa :) En voi sille ajatukselle mitään. ;)[/QUOTE]

kommentoin nyt tähän alle mutta kiitos kaikille tähänastisille muillekin vastaajille.

tää ajattelumalli on siis varmaan aika tavallinen, en ollut ennen tajunnut, että ihmiset ajattelee sen näin päin. olen ennenkin huomannut tällä palstalla tätä samaa, että kauhistellaan, jos joku ostaa luotolla jotain.

ajatellaan heti, että henkilöllä ei ole varaa ostaa käteisellä. siitähän ei ole siis kyse ainakaan käsittääkseni suurimmassa osassa tapauksia vaan juuri tästä mitä itsekin teen, käytän rahojani taloudellisesti/järkevästi.

mä puolestani heitän ilmoille sitten oman ihmettelyni: miksi te, joilla on raha-asiat kunnossa maksatte kaiken heti kun lasku tulee tai käteisellä? miksi luovutte rahoistanne ennen kuin myyjä vaatii (esim ennen eräpäivää)? annatte näin omat rahanne myyjän tilille korkoa kasvamaan mikä on teidän tililtänne pois :)

ps. ei tää nyt niin tärkeä asia oo eikä vakava varsinkaan, kunhan aloin miettimään, kun joskus kassallakin joku myyjä katsellut kummissaan kun olen pyytänyt luoton puolelle, jos on ehtinyt laittaa jo pankille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22661268:
No edullisuudesta en tiedä, mutta jos rahaa tulee tilille pitkin kuukautta eikä sitä jaksa seurata ja käyttää pankkikorttia, niin voi käydä niin että menee miinuksille kun jotkut pikkulafkat tilittää korttiostonsa vasta viikkojen päästä jolloin niitä ei enää edes muista.
Kaiken huippu oli kun kassa laittoi vahingossa pankille vaikka sanoin että visalle, niin tili meni yhden sentin miinukselle, jolloin saa pulittaa 10€ sakkoa. Silloin vein pankkarin pois ja otin pelkän visan käyttöön.
Mutta, jos pankkitili näyttää välillä sellaista saldoa, ettei sieltä uskalla maksaa ostoksia jos ei välttämättä ole katetta, niin eihän silloin ole raha-asioitaan hyvin hoitanutkaan.
 
"vieras"
mä puolestani heitän ilmoille sitten oman ihmettelyni: miksi te, joilla on raha-asiat kunnossa maksatte kaiken heti kun lasku tulee tai käteisellä? miksi luovutte rahoistanne ennen kuin myyjä vaatii (esim ennen eräpäivää)? annatte näin omat rahanne myyjän tilille korkoa kasvamaan mikä on teidän tililtänne pois :)
Mä sit taas maksan mieluummin ostokseni kaupassa kuin, että odotan taas yhtä lisälaskua maksettavaksi.
 
[QUOTE="vieras";22661275]Mutta, jos pankkitili näyttää välillä sellaista saldoa, ettei sieltä uskalla maksaa ostoksia jos ei välttämättä ole katetta, niin eihän silloin ole raha-asioitaan hyvin hoitanutkaan.[/QUOTE]

On jos loppukuusta tulee enemmän rahaa kuin alkukuusta ja toiselle tilille. Ja rahojen siirtely toisesta pankista menee viiveellä. Mä en ole niin säntillinen että jaksaisin miettiä mitä rahaa on missä ja milloinkin että voisin pankkaria käyttää. Kaikki laskut oon aina maksanut eli ei mulla ongelmia ole raha-asioiden hoidossa.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22661244]Ihan vaan mielenkiinnosta, miten luotolla ostaminen on edullisempaa ja järkevämpää kuin, että maksaisi kortilla pankin puolelta?[/QUOTE]

Ja helpompaa kuten tuolla sanottiin?
Kuulostaa huijaukselta nyt koko juttu.
Ja tuossa tuntuu kuin maksaisi kaiken kahteen kertaan, ensin kaupassa ja sitten kun lasku tulee. Ja kun lasku tulee niin ruuat on jo syöty ja tuntuu tosi turhauttavalta maksaa
 
"jep"
[QUOTE="hih";22661239]No minulla tulee kieltämättä mieleen että ei ole varaa, niin ja meillä on luottokortti, mutta ei olla ikinä jpuduttu käyttämään sitä, muuta kun varaukset pitää joskus sille tehdä esim kylpylässä...
Visa elektronista ja pankkikortista tulee mieleen että on rahaa :) En voi sille ajatukselle mitään. ;)[/QUOTE]

Hihi, kyllä voit. :)
Siihen ei muuta tarvita kuin aivoja ja kykyä lukea tämänkin ketjun viestejä,avartaa maailmankuvaansa ja oivaltaa että asian ei näin olekaan,miten kuvittelit.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22661268:
No edullisuudesta en tiedä, mutta jos rahaa tulee tilille pitkin kuukautta eikä sitä jaksa seurata ja käyttää pankkikorttia, niin voi käydä niin että menee miinuksille kun jotkut pikkulafkat tilittää korttiostonsa vasta viikkojen päästä jolloin niitä ei enää edes muista.
Kaiken huippu oli kun kassa laittoi vahingossa pankille vaikka sanoin että visalle, niin tili meni yhden sentin miinukselle, jolloin saa pulittaa 10€ sakkoa. Silloin vein pankkarin pois ja otin pelkän visan käyttöön.
Ei mulla ainakaan mene mitään sakkoja jos tili menee miinukselle, kuten on joskus mennyt pari kertaa. Silti tuntuu että raha-asiat on ruvella jo tuollainen pelko on
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22661300:
On jos loppukuusta tulee enemmän rahaa kuin alkukuusta ja toiselle tilille. Ja rahojen siirtely toisesta pankista menee viiveellä. Mä en ole niin säntillinen että jaksaisin miettiä mitä rahaa on missä ja milloinkin että voisin pankkaria käyttää. Kaikki laskut oon aina maksanut eli ei mulla ongelmia ole raha-asioiden hoidossa.
No mun mielipide ainakin on se, että jos elää kädestä suuhun, ni raha-asioitaan ei ole kunnolla hoitanut. Rahaa pitäisi olla myös pesämunaksi.
 
[QUOTE="vieras";22661290]Mä sit taas maksan mieluummin ostokseni kaupassa kuin, että odotan taas yhtä lisälaskua maksettavaksi.[/QUOTE]

ok.

se lasku tosin tulee vain kerran kuussa eli yhden laskun maksan aina ja kerralla kaiken.
 

Yhteistyössä