kun maksan luotolla aina ruokakaupassa ja kaikkialla

[QUOTE="vieras";22661319]No mun mielipide ainakin on se, että jos elää kädestä suuhun, ni raha-asioitaan ei ole kunnolla hoitanut. Rahaa pitäisi olla myös pesämunaksi.[/QUOTE]

En mä niitä käyttötilillä pidä. Jos tekis tiukkaa laskun maksussa niin siirtäisin sieltä toisesta paikasta. Mä oon kahden pankin loukossa.
 
"vieras"
ajatellaan heti, että henkilöllä ei ole varaa ostaa käteisellä. siitähän ei ole siis kyse ainakaan käsittääkseni suurimmassa osassa tapauksia vaan juuri tästä mitä itsekin teen, käytän rahojani taloudellisesti/järkevästi.

mä puolestani heitän ilmoille sitten oman ihmettelyni: miksi te, joilla on raha-asiat kunnossa maksatte kaiken heti kun lasku tulee tai käteisellä? miksi luovutte rahoistanne ennen kuin myyjä vaatii (esim ennen eräpäivää)? annatte näin omat rahanne myyjän tilille korkoa kasvamaan mikä on teidän tililtänne pois :)
Mitä taloudellista siinä on jos ostaa luotolla?
Ja miksi en antaisi rahojani pois kun kerran saan niille korvauksenkin samantien?
Tuo kuulostaa äärimmäisen typerältä maksaa luotolla vain sen takia että sitten joskus tulee lasku jolla voi maksaa kaikki ostokset kerralla, mutta jolloin ostokset on jo roskissa ollut pitkään
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22661319]No mun mielipide ainakin on se, että jos elää kädestä suuhun, ni raha-asioitaan ei ole kunnolla hoitanut. Rahaa pitäisi olla myös pesämunaksi.[/QUOTE]

Ja vaikka minä olen täysin pa kokoajan, niin ei mun tarvi miettiä kortilla maksaessa että millä tilillä on rahaa ja millä ei, kun tiedän kokoajan missä mennään, pidänhän raha-asioistani huolta. Luotolla ostaminen on rikkaiden hömpötystä jolla rikastuu vain luottofirmat
 
"hmm"
Tässäkin ketjussa puhutaan luottokortista, vaikka iso osa käyttää luotollisen ominaisuuden omaavaa korttia maksuaikakorttina. Silloin ei tule mitään kuluja, päinvastoin useimmilla korteilla saa etuja kuten OP-Visalla bonuksia, jotka voi käyttää vaikka Pohjolan vakuutusmaksuihin. Dinersilla taas on oma palkinto-ohjelma jne. Eli jos käyttää maksuaikakorttina ja maksaa laskun aina kokonaisuudessaan ajallaan, niin silloin ei ole varsinaisesti kyse luotto-ominaisuuen käyttämisestä. Ja lisäksi isompia ostoksia tehdessä esim. Visalla Luottokunta kantaa osavastuun ostoksesta esim. riitatilanteessa. Meillä maksetaan kaikki isommat ostokset maksuaikakortilla ja etenkin kaikki ulkomaanmatkat ynnä muut vastaavat. Eli en todellakaan ajattele, että jos "luotolla" maksaa, että ei olisi varaa. Pikemminkin juuri toisin päin. Esimerkiksi rapakon takana elämä ilman luottokorttia on hankalaa, sillä luottokorttia pidetään jonkinlaisena kelpoisuuen ja maksukyvyn mittarina. Sen huomaa jo pidempiä hotellijaksoja varatessa tai autoa vuokratessa. Melkein mahdotonta ilman luottokorttia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22661333:
En mä niitä käyttötilillä pidä. Jos tekis tiukkaa laskun maksussa niin siirtäisin sieltä toisesta paikasta. Mä oon kahden pankin loukossa.
mulla on sama, en pidä käyttötilillä isoja summia vaan rahat on korkeampikorkoisella tilillä, josta siirrän käyttötilille kun maksan laskut. palkka tulee toisen pankkiin eli visan käyttö on juuri tästäkin syystä hyvä että ei tartte tarkistella paljonko siellä käyttötilillä on rahaa. tää on tosin mulla vasta sekundäärinen syy. tärkein syy on se taloudellisuus.
 
[QUOTE="vieras";22661338]Mitä taloudellista siinä on jos ostaa luotolla?
Ja miksi en antaisi rahojani pois kun kerran saan niille korvauksenkin samantien?
Tuo kuulostaa äärimmäisen typerältä maksaa luotolla vain sen takia että sitten joskus tulee lasku jolla voi maksaa kaikki ostokset kerralla, mutta jolloin ostokset on jo roskissa ollut pitkään[/QUOTE]

taloudellistapa juurikin. selitin jo aiemmin. ne rahat voi kasvaa korkoa sen ajan minkä ajan myyjä antaa sinulle maksuaikaa.

siksi et antaisi rahojasi heti pois, koska myyjä antaa sinulle ilmaista maksuaikaa. miksi luovut rahoistasi etukäteen?

on ihan viisasta saada kerran kuukaudessa lasku ja maksaa se kerralla pois. en ole kyllä koskaan ajatellut, että voi harmi kun maito onkin jo juotu, päinvastoin, olin saanut syödä ja juoda etukäteen ja maksaa pitää vasta nyt :)
 
"niinpä"
Ja mä vielä joskus maksan etukäteen seuraavankin kuun Visa-laskun eli silloin Visa lasku on niin sanotusti miinusmerkkinen. Ja käytän juurikin maksuaikakorttina. Kun tiedän kuukausittaiset menoni tasan ja tarkkaan, niin tällainenkin hulluttelu on mahdollista. Lisäksi meillä "makaa" rahat yleensä parempi korkoisella tilillä, eikä jakseta venkslata niitä käyttötilille jatkuvasti. Turhaa pankkiavainten käyttöä ja tilin kyttäilyä. Kun tietää, että raha riittää, niin sama maksaa maksuaikakortilla. Ja napata edut siitä.
 
hieps
[QUOTE="hmm";22661370]Tässäkin ketjussa puhutaan luottokortista, vaikka iso osa käyttää luotollisen ominaisuuden omaavaa korttia maksuaikakorttina. Silloin ei tule mitään kuluja, päinvastoin useimmilla korteilla saa etuja kuten OP-Visalla bonuksia, jotka voi käyttää vaikka Pohjolan vakuutusmaksuihin. Dinersilla taas on oma palkinto-ohjelma jne. Eli jos käyttää maksuaikakorttina ja maksaa laskun aina kokonaisuudessaan ajallaan, niin silloin ei ole varsinaisesti kyse luotto-ominaisuuen käyttämisestä. Ja lisäksi isompia ostoksia tehdessä esim. Visalla Luottokunta kantaa osavastuun ostoksesta esim. riitatilanteessa. Meillä maksetaan kaikki isommat ostokset maksuaikakortilla ja etenkin kaikki ulkomaanmatkat ynnä muut vastaavat. Eli en todellakaan ajattele, että jos "luotolla" maksaa, että ei olisi varaa. Pikemminkin juuri toisin päin. Esimerkiksi rapakon takana elämä ilman luottokorttia on hankalaa, sillä luottokorttia pidetään jonkinlaisena kelpoisuuen ja maksukyvyn mittarina. Sen huomaa jo pidempiä hotellijaksoja varatessa tai autoa vuokratessa. Melkein mahdotonta ilman luottokorttia.[/QUOTE]

Nykyään pärjää ilman luottokorttia sillä DEBIT-kortit toimivat kuin luottokortit ilman luotto-ominaisuutta. Tosin tililtä velotetaan yleensä parin päivän viiveellä eikä heti niinkuin visa electronissa...
 
"Hmm"
Joo ja mitäs etuja sillä DEBIT-kortilla maksaessa saa? Ei niin mitään. Ja ottaako siinä pankki vastuun ostoksesta, jos myyjä jotenkin petkuttaa tai tulee joku riitatilanne? Ei.
 
"heips"
[QUOTE="Hmm";22661455]Joo ja mitäs etuja sillä DEBIT-kortilla maksaessa saa? Ei niin mitään. Ja ottaako siinä pankki vastuun ostoksesta, jos myyjä jotenkin petkuttaa tai tulee joku riitatilanne? Ei.[/QUOTE]

Ei, mutta se on ilmainen. Ja luotto-ominaisuus ei todellakaan sovi kaikille! Mä ainakin haluan aina olla ajan tasalla mun tilin saldosta, en halua ostella yli varojen (pienituloisena mahdollisuus siihen että luottokorttilaskua ei pystykään maksamaan on suuri)
 
[QUOTE="hmm";22661370]Tässäkin ketjussa puhutaan luottokortista, vaikka iso osa käyttää luotollisen ominaisuuden omaavaa korttia maksuaikakorttina. Silloin ei tule mitään kuluja, päinvastoin useimmilla korteilla saa etuja kuten OP-Visalla bonuksia, jotka voi käyttää vaikka Pohjolan vakuutusmaksuihin. Dinersilla taas on oma palkinto-ohjelma jne. Eli jos käyttää maksuaikakorttina ja maksaa laskun aina kokonaisuudessaan ajallaan, niin silloin ei ole varsinaisesti kyse luotto-ominaisuuen käyttämisestä. Ja lisäksi isompia ostoksia tehdessä esim. Visalla Luottokunta kantaa osavastuun ostoksesta esim. riitatilanteessa. Meillä maksetaan kaikki isommat ostokset maksuaikakortilla ja etenkin kaikki ulkomaanmatkat ynnä muut vastaavat. Eli en todellakaan ajattele, että jos "luotolla" maksaa, että ei olisi varaa. Pikemminkin juuri toisin päin. Esimerkiksi rapakon takana elämä ilman luottokorttia on hankalaa, sillä luottokorttia pidetään jonkinlaisena kelpoisuuen ja maksukyvyn mittarina. Sen huomaa jo pidempiä hotellijaksoja varatessa tai autoa vuokratessa. Melkein mahdotonta ilman luottokorttia.[/QUOTE]

näin juuri, maksuaikakorttina sitä käytän. mutta käytännössä se kassa kysyy kuitenkin joka kerta että pankilta vai luotolta/visalta? eli siksi aloitin ketjun luotolla maksamisesta, mikä on tosiaan sanan varsinaisessa merkityksessä harhaanjohtavaa.
 
"Hmm"
[QUOTE="heips";22661466]Ei, mutta se on ilmainen. Ja luotto-ominaisuus ei todellakaan sovi kaikille! Mä ainakin haluan aina olla ajan tasalla mun tilin saldosta, en halua ostella yli varojen (pienituloisena mahdollisuus siihen että luottokorttilaskua ei pystykään maksamaan on suuri)[/QUOTE]

Ja silloin tuo tapa sopiikin sinulle. Mutta kyse olikin alunperin siitä, että jotkut ajattelevat, ettei luottokortilla maksavalla ole varaa ja siksi maksaa luotolla.
 
[QUOTE="heips";22661474]Toimii kuten luottokortti esim. ulkomailla. Vanhanaikaisia pankkikortteja ei enää kohta ole, vaan debit korvaa ne.[/QUOTE]

Miksen mä sitten vaan yksinkertaisesti käyttäisi sitä luottokorttia? Mitä mä useammalla kortilla teen?
 
"Rötväles"
Mä pidän tililläni tiettyä pohjakassaa joten ei tarvitse miettiä tuleeko ylityksiä vai ei. Mieluummin maksan ostokset ja laskut heti alta pois, on jotenkin helpompi olla kun tietää ettei ole mitään maksamatta. Ja jos jotain yllättäviä menoja tulee, niin on hyvä olla Visalla käyttövaraa. Tavallisen käyttötilin korko on niin olemattoman pieni etten sen vuoksi ala rahojani pihtaamaan.
Mulla on jopa Visalla rahaa sisällä muutama kymppi :saint:
 
[QUOTE="vieras";22661416]jota luotolla maksaessa ei ole[/QUOTE]

sä et ole nyt ymmärtänyt tätä asiaa. maksuaikakorttina käytettäessä se on halvin maksuvaihtoehto mitä tarjolla on. eli taloudellisin.
 
Non
[QUOTE="vieras";22661511]Millä tavalla se luottokortilla maksaminen vaikuttaa sun tilin korkoihin, kun eikös korot makseta sen mukaan mitä tilillä on vuoden viimeinen päivä?[/QUOTE]

Se taitaa riippua tilin tyypistä. Mulla lasketaan korko jokaisen päivän saldolle erikseen.
 
[QUOTE="vieras";22661511]Millä tavalla se luottokortilla maksaminen vaikuttaa sun tilin korkoihin, kun eikös korot makseta sen mukaan mitä tilillä on vuoden viimeinen päivä?[/QUOTE]

pidän rahani korkeampikorkoisella tilillä, jossa korko lasketaan päiväsaldolle. kerra kuussa siirrän laskuihin tarvittavat rahat käyttötilille ja maksan laskut. en makuuta rahojani lähes nollakorkoisella käyttötilillä.
 

Yhteistyössä