kun maksan luotolla aina ruokakaupassa ja kaikkialla

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22661942:
Mä maksoin vielä pari vuotta sitten lähes kaikki ostokseni Visalla. Mulle se oli yksinkertaisin tapa. Yksinkertaisin siksi, että kerran kuussa pitää ilmoittaa palkanlaskijalle, paljonko haluaa nostaa rahaa seuraavana palkkapäovänä. Noh, sitten piti aina arvioida, että mitähän sitä seuraavan kuukauden aikana tulee tarvitsemaan. Visalla maksaessa taas oli kuukausi maksuaikaa, joten arvio rahan tarpeesta oli helpompi tehdä (Visa-lasku, muut laskut, pari sataa ylimääräistä ja siinä se). Sitten tajusin, miten surutta käytin rahaa ja monesti ihan sellaisiin asioihin, joita ilmankin olisin tullut toimeen. Siirryin käyttämään käteistä ja samalla aloin kiinnittämään huomiota hintoihin sekä siihen, mitä oikeastaan ostan ja tarvitsen.
hyviä pointteja ja varmasti viisasta, jos ostelit visalla hövelimmin kaikkea mitä et ehkä edes tarvinnut.

mulle tuo ei ole aiheuttanut sitä ongelmaa. lasku koostuu lähes kokonaan ruoista ja bensoista ja pakollisista muista ostoksista eli en ole mikään osteluholisti enkä tykkää "shoppailusta". siksi lainauksissa, koska sananakin hirveä ja ei kuulu siis mun harrastuksiin eikä sanavarastoon.
 
"vieras"
En ole ajatellut yhtään mitään luottokorteista sun muistakaan korteista. Ite käytän, ah niin huonosti toimivaa electronia ja käteistä. En omista säästötilejä tai muitakaan huippukorkotilejä. Maksan laskut aina sitä mukaa kun niitä tippuu luukusta. En kestä retajavia laskuja sun muita. Ihan sama jos se myyjä saa niistä korkoa.
 
Keittiönoita
hyviä pointteja ja varmasti viisasta, jos ostelit visalla hövelimmin kaikkea mitä et ehkä edes tarvinnut.

mulle tuo ei ole aiheuttanut sitä ongelmaa. lasku koostuu lähes kokonaan ruoista ja bensoista ja pakollisista muista ostoksista eli en ole mikään osteluholisti enkä tykkää "shoppailusta". siksi lainauksissa, koska sananakin hirveä ja ei kuulu siis mun harrastuksiin eikä sanavarastoon.
Mä ostin aika usein kaikenlaista myös muille kuin itselleni. Tulin sokeaksi hinnoillekin. Myös ruuan hinnalle. Me syötiin ravintolassakin paljon useammin kuin nykyisin, pitkän kaavan mukaan ja hyvien viinien kera. Nyt sitten olen kohta vuoden verran tehnyt juuri päinvastoin eli nuukaillut :D
 
"vieras"
Sitä vaan tässä mietin, kun tätä ketjua luen, että kauhean tärkeää tuntuu monille olevan se mitä muut mahtavat heistä ajatella.
Ja toisena asiana: ns. ilmaisia lounaita ei ole, ei luottokunta hyvän hyvyyttään "kuluitta" anna visaa käyttää. Perivät kaupalta ne palvelumaksut. Tästä kaiken aikaa käydään kädenvääntöä, missä vaiheessa kauppa saa alkaa periä kulut asiakkaalta. Tällä hetkellä kaikki maksavat niitä välillisesti tuotteiden hinnoissa.
(Itse käytän pankkikorttia, mutta ihan ok, jos joku käyttää luottokorttia, en ajattele automaattisesti, että KÖYHÄ, sitäpaitsi köyhyys ei liene mikään synti muutenkaan)
 
plm
Mä en kiinnitä kaupassa huomiota maksaako joku muu pankilla, luotolla vai käteisellä.
Enkä luokittele ihmisiä muutenkaan sen mukaan jos satunkin tietämään mitä maksutapaa käyttää.
 
"mä"
Yleensä tällaisiin ketjuihin ei saa vastata rehellisesti vaan pitäisi vastata siten, mitä aloittaja haluaa kuulla. Mutta otan nyt riskin ja vastaan rehellisesti useimmiten ajattelevani niin, ettei luotolla maksava ole osannut raha-asioitaan hoitaa. En tiedä, miksi ajattelen näin. Ehkä siksi, etten ymmärrä, miksi kukaan vapaaehtoisesti haluaisi maksella ylimääräisiä kuluja (luottohan ei ole ilmaista).
 
njkfs
[QUOTE="vieras";22661511]Millä tavalla se luottokortilla maksaminen vaikuttaa sun tilin korkoihin, kun eikös korot makseta sen mukaan mitä tilillä on vuoden viimeinen päivä?[/QUOTE]


Jestas! Ei kai joku oikeasti luule että näin tapahtuu???
 
"Emma"
[QUOTE="mä";22663519]Yleensä tällaisiin ketjuihin ei saa vastata rehellisesti vaan pitäisi vastata siten, mitä aloittaja haluaa kuulla. Mutta otan nyt riskin ja vastaan rehellisesti useimmiten ajattelevani niin, ettei luotolla maksava ole osannut raha-asioitaan hoitaa. En tiedä, miksi ajattelen näin. Ehkä siksi, etten ymmärrä, miksi kukaan vapaaehtoisesti haluaisi maksella ylimääräisiä kuluja (luottohan ei ole ilmaista).[/QUOTE]Kysehän ei tässä tapauksessa ole varsinaisesti luotolla maksamisesta, vaan siitä että käyttää Visaa maksuaikakorttina. Tästä ei tule mitään ylimääräisiä kuluja.
 
"mä"
[QUOTE="Emma";22663634]Kysehän ei tässä tapauksessa ole varsinaisesti luotolla maksamisesta, vaan siitä että käyttää Visaa maksuaikakorttina. Tästä ei tule mitään ylimääräisiä kuluja.[/QUOTE]

Ei vaan pointti oli se, mitä ihminen ajattelee siinä kassajonossa. Ja siinä tuskin kukaan alkaa tuntemattomalta kyselemään, milloin aikoo maksella laskunsa.
 
nojaa
No, kyllä pankki on mun raha-asiat aika tarkkaan syynännyt ennen Mastercard-Goldin myöntämistä. Että juu, ei kyllä ole tullut mieleeni, että sen vinguttaminen jotenkin osoittaisi huonoa talouden pitoa... Ja kyllä sillä teen päivittäin ostoksia.
 
"Emma"
[QUOTE="mä";22663652]Ei vaan pointti oli se, mitä ihminen ajattelee siinä kassajonossa. Ja siinä tuskin kukaan alkaa tuntemattomalta kyselemään, milloin aikoo maksella laskunsa.[/QUOTE]Juu ketjun pointti oli tuo, mutta mä vastasinkin siihen kun "mä" ihmetteli miksi kukaan haluaisi maksaa ylimääräistä kun luotto ei ole ilmaista.
 
"vieras"
Luottokortilla maksaessahan voi samalla kerätä esim. lentoyhtiön pisteitä. On ihmisiä, jotka maksavat vuodessa useammankin lennon ihan vaan sillä, että normikaupassa käyttävät luottokorttia pankkikortin sijasta.
 
[QUOTE="mä";22663519]Yleensä tällaisiin ketjuihin ei saa vastata rehellisesti vaan pitäisi vastata siten, mitä aloittaja haluaa kuulla. Mutta otan nyt riskin ja vastaan rehellisesti useimmiten ajattelevani niin, ettei luotolla maksava ole osannut raha-asioitaan hoitaa. En tiedä, miksi ajattelen näin. Ehkä siksi, etten ymmärrä, miksi kukaan vapaaehtoisesti haluaisi maksella ylimääräisiä kuluja (luottohan ei ole ilmaista).[/QUOTE]

nimenomaan tahdoin tällaisia rehellisiä mielipiteitä. tää sun vastaus oli just vastaus mun aloitukseen.

mutta huomio silti tuohonkin, että sinullakin on väärä käsitys siitä, että siitä tulisi jotain ylimääräisiä kuluja. niinhän ei ole jos sitä käyttää vain maksuaikakorttina. oletan, että iso osa käyttää sitä näin.
 
"Hillis"
Mä oon ihan toivoton kaikkien pistelaskusysteemien suhteen. Maksan kaikki maholliset Dinersilla, koska siitä saa pisteitä. Aah, pisteitä. Niillä pisteillä voi sitten ostella niitten pisteohjelmasta vaikka marimekon laukun tai stereot postimaksujen hinnalla. Siks mä käytän luottokorttia.
 
"siis"
niin luuletteko te, että olen silloin hoitanut raha-asiani huonosti?

tuli tämä tuosta joululahjaostosketjusta mieleen, kun kysymyksen asettelukin oli, että ostatko käteisellä, luotolla vai osamaksulla. lähes kukaan ei kertonut maksavansa luotolla.

mä maksan aina ja kaiken luotolla, koska se on edullisin ja järkevin tapa.

tuli mieleen, että onko tosiaan niin, että suurin osa käsittää sen niin, että se tarkoittaa sitä, että raha-asiat on kehnossa jamassa?
miten se on helpompi kuin maksaa tavallisesti pankkiautomaattikortilla?
 
"vieras"
Minä myös ajattelen että jos joku maksaa jotain pikkuostoksia visalla, että ei varmaan ole raha-asiat kohdallaan. En tiedä miksi.

Itse en uskaltaisi ostaa velaksi etukäteen kaikkia kuukauden ostoksia, jos vaikka sattuukin käymään niin ettei sitä rahaa tulekkaan. Mielummin käytän sen verran mitä tilillä sillä hetkellä on.
 

Yhteistyössä