Kun sukulaiset tulee katsomaan vastasyntynyttä, joudutteko te passaamaan?

  • Viestiketjun aloittaja "Annu"
  • Ensimmäinen viesti
"Annu"
Juu olisin varmaan voinu toimia toisinkin, mutta kuten jo aiemmin kertaalleen sanoin, niin ajattelin vaan et miehen suvulla on eri tavat. Ja mies ei oo ikinä ollu keittiöihmisiä, joten aattelin että istukoon nyt sukunsa kanssa. Enemmän niillä on puhuttavaa ku mulla ja niillä. Aloituksen pointti oli et olin yllättyny siitä miten se päivä meni kun luulin et on ihan itsestään selvää että muut hoitaa tarjoilut.

Toisilla on munaa sanoa että nyt anoppi kokkaamaan ku minä en jaksa, toiset tyytyy kohtaloonsa ja tekee sen minkä pystyy, vaikka vähän väsyneenä. Mä en ole koskaan ollu hyvä sanomaan että tarttis apua, ja miehen puolella on just sitä ajattelua et nainen synnäyttää äkkiä muiden hommien lomassa ja jatkaa siitä mihin se pellon kaskeaminen jäi, ja jotenki se "laiskan miniän" leima tuntuu nihkeältä ottaa vastaan.
 
"Henna"
Minulla yksi lapsi. Ilmoitin hänen syntymän jälkeen kaikille lähisukulaisille, että meille saa tulla kylään viikonloppuna (la tai su) mihin tahansa aikaan, eli "meillä on avoimet ovet". Pyysin ilmoittamaan, koska tulevat, ja kerroin että kahvit tarjotaan.

Olin niin hyvässä kunnossa, että laitoin kaiken ja leivoinkin montaa eri sorttia. Mieheni mummo toi rotinoita. Mies autteli keittiössä. Kaikki meni hyvin.

Jos tilanne olisi ollut toinen, jos vaikka olisin ollut kipeämpi tai sukulaisemme olisivat moukkia, niin en kyllä suostuisi huhkimaan keittiössä heidän vuoksensa.
 
Ihmettelyä
No on tuossa nyt kyllä itsessäsikin "vikaa", kun alat lihapullia ja kakkuja paistelemaan tuollaisessa tilanteessa? Vai siis ymmärsinkö nyt oikein, että vieraat tuli teille ja sinä siinä alat kokkailemaan...? Kyllä mä olen aina tarjoilut hoitanut, mutta vauvan syntymän jälkeen ne on haettu kaupan hyllystä. sieltä kuule saa niitä valmislihapullia ja valmiskakkuja, ei tarvi alkaa vieraiden läsnäollessa leipomaan. Ehkä ne vieraat on ajatelleet, että sä haluat "näyttää" että oot hyvässä kunnossa ja jaksat vauvanhoidon ohella myös emännöidä, eivätköä ole uskaltaneet tarjota apuaan, ettet vaan loukkaannu tai koe tulevasi arvostelluksi. Mistä sitä tietää, vaikka olisivat näin ajatelleet. Ja vaikka mä olen aika avulias ihminen, niin silti en kovin helposti alkaisi toisen kotona lihapullia ja kakkuja tekemään, kun en voi tietää missä mikäkin keittiöväline on. Tosi avuliasta sieltä köökistä koko ajan huudella, että missäs se kakkuvuoka olikaan ja entäs ne mausteet, mitenkäs tää teidän induktioliesi toimiikaan...
 
vierass
Meillä ristiäiset oli floppi ja aiheutti pahan mielen minulle, mies parkkeeraa hanurinsa vanhempieni pöytään papin kanssa, ja minä syötän vauvaa, niin siskoni tulee kyselemään kuka kahvia tarjoilee?:O Onneksi eräs sukulainen tajusi tilanteen ja tarttui toimeen, mies halusi sukulaisteni kanssa passausta.:mad: Tästä kyllä puhuttiin jälkikäteen ettei sitten tullut mieleen auttaa, jos kerran minä syötin vauvaa? Ei ollut kuulemma tullu? En uko että ihmiset tahallaan tuota tekevät, eivät vain tajua!
 
"katja"
Miksi teit ruokaa? Oisit vaan jotain pakastepullaa sulattanut ja keittänyt kaffet, eiköhän vieraat ois lähteny sit nopeammin. Mun tädit tuli katsomaan esikoista meille kotiin ja toivat kassikaupalla ruokaa, oli tosi ihanaa. Muille vieraille jotain kaupan pullaa ja keksejä laitettiin. Kuopuksesta ei vieraita sitten tullutkaan kun olin niin huonossa kunnossa etten saanut juuri sängystä nousta.

Ens kerralla ostat pullaa pakastimeen ja pistät miehen keittiöön. Etkä oo ymmärtävinäs että anopin pitäs ruokaa laittaa. Ei vauvaperheeseen kuulu mennä passattavaks.
 
"Annu"
No kylläpä täällä ny takerruttiin siihen ruoka-asiaan :D Oletin siis, ihan omien kokemusteni pohjalta, että vieraat tulevat ruokien kanssa kun olivat sopivasti päivällisaikaan liikkeellä. Ehkä tuntia ennen heidän tuloa kävi ilmi että tulevatkin tyhjin käsin ja vatsoin suoraan kaupungilta. Tein lihapullia, koska kalkuloin päässäni että siten saan sen 400 g jauhelihaa riittämään useammalle. Korppujauhot ja muut sekaan you know. Kakkua en alusta asti leiponu siinä mutta täytin ja koristelin koska thank god oli yks kakkupohja pakkasessa. Riittikö tämä vai vieläkö pitää tarkentaa jotain kohtaa? :D
 
"Anni"
Jatkan vielä et ehkä ne tosiaan aatteli et oon niin voimissani etten tartte tai halua apua, mutta mulle tollanen toiminta oli yllätys sillä ite en menis vastaavassa tilanteessa kenenkään kotiin tyhjin käsin. Jos ne ois läheisiä, kuten miehen veljen perhe, veisin lämpimän ruuan ja kahvileivät, ja jos ois joku kaukaisempi tuttu niin veisin kuitenkin ne kahvileivät ja vaikka suolaista piirakkaa, ihan sillä ajatuksella et vieraiden ei kuulu rasittaa vauvaperhettä. En ole tosin karjalaisia vaan meillä Pohjois-Pohjanmaallakin tehdään näin.

Nyt vaan mietin et tyydynkö kohtalooni tällä toisella kierroksella ja valmistelen ruuat vaikka ennakkoon ite, vai yritänkö vielä selvemmin vihjailla että "viedäänkö muuten teilläpäin vauvaperheeseen ruuat mukana?". Oikeesti mietin et voisin tehä noin :D
 
Foortti harmaana
Mä muistan esikoisesta, että naapurit tuli HETI sisään, kun vauvan kanssa kotiuduttiin.
Ukko oikeen tölläs ja ootti, että milloin käyn imettää.
2h ne istui ja mä olin tosi väsy...

Muuten vieraitten kanssa on ollut mukavaa.

Ristiäisistä muuten, kannattaisko sopia ETUKÄTEEN, kuka hoitaa keittiöduunin?
Mun äiti hoiti kummastakin sen.
Ei ollut ihmeteltävää. =)
 
Meillä kyllä vieraat useimmiten toi itse kaikki syömisensä, kun me ei oltu edes varauduttu. Ainoat vieraat joille vähän virallisemmin "tarjoiltiin" kahvia niin laitoin kahvin kyllä tippumaan ja sokerit ja maidot esille, mutta itse sai käydä mixailemassa omat kuppinsa :) Ja kukaan ei kyllä olettanut saavansa päivällistä, miehen sisko sen sijaan teki kotona kunnon ruuat ja tulivat koko perheen voimin meille syömään ja ruokkimaan meitä. Kaikki tiesivät että meillä on muutenkin totuttelemista ja tekemistä.

Mies kun vielä oli aika epävarma vauvan kanssa silloin niin otti kunnia-asiakseen mun ruokkimisen ja kotityöt ekat pari viikkoa muutenkin. Sain aamiaisenkin sänkyyn joka aamu ja suuttui jos halusin tehdä muuta kun hoitaa vauvaa ja kävin vaikka pyykit laittamassa kun se oli "sen homma". Oi, lämmöllä muistelen niitä viikkoja :D Jännä nähdä tämän toisen kohdalla että miten käy.

Ja nimiäisiä varten sovittiin jo heti alkuun korsitelu-, kahvitus- ja siivousavut mikä ei onneksi meidän suvuissa ole myöskään ongelma.
 
Miten tuntuu et kauhee stressi tostakin otettava.
Mulla oli eka ajatus ettei tarvi ekaan viikkoon ketään tunkee, mut olinkin todella hyvässä kunnossa ja mies ilta vuorossa, vauvan kanssa tarvi olla ekat viikot sisällä kun kauhee pakkanen niin heti lähettelin viestii kavereille et saa tulla heti kun haluaa et mulla on tylsää, ihmisiä lappas kahvilla, mulla saatto olla jotain keksiä tai ei, olin yökkäreissä ja tukka pystyssä tai sitten en, se oli ihan normaali näky tutuilleni jos vaikka olin yökkärissä ja tukka pystyssä niin en sit silloinkaan viittinyt panostaa jossei kiinnostanut. Kun oma äitini n. 3 viikon päästä tuli käymään niin pullaa sentään kävin ostaas (asuu eri paikkakunnalla), vaikka äitini siihen tottunu et meil ei paljon pullaa oo niin aina tuonut mukanaan.
Nimiäisiin sit panostin vaikka sielläkin oli vaan lähimmät sukulaiset.
 
Keittiönoita
En lukenut koko ketjua, mutta käsittääkseni rotina -perinne on Suomesta jo melkein kokonaan kadonnut. Ja toisen ihmisen kotona (=kyläpaikassa) ei olla kuin kotonaan vaan kuin kyläpaikassa.
 
no ei ole kadonnut
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29290597:
En lukenut koko ketjua, mutta käsittääkseni rotina -perinne on Suomesta jo melkein kokonaan kadonnut. Ja toisen ihmisen kotona (=kyläpaikassa) ei olla kuin kotonaan vaan kuin kyläpaikassa.
mun mummu on karjalasta ja on opettanut kaikille tämän rotina perinteen meidän suvussa, mikä on aivan ihanan ajattelevaista tuoretta äitiä kohtaan, meiillä ainakin pidetään perinteistä kiinni, ja aion opettaa rotinoiden tarkoituksen myös omille lapsilleni.:)
Mun mielestä juuri vauvan saaneeseen perheeseen ei todellakaan mennä kylään ja parkkeerata persettä soffalle, odottelemaan tarjoiluita!
 
"noh"
No huh. Anopit on törkeitä miniöiilleen, omalle tyttärelle mennään auttamaan ja pojan luo mennään perseellään istumaan.
Ja on tosi törkeää tulla isommalla porukalla syömään vasta synnyttäneen kotiin. Ravintolat on keksitty ja kaupasta voi tuoda leipää ja jos aikuiselle tulee nälkä sillä kyläilyreissulla.

Ja ap:n anoppi lisäksi saanut aikaan laiskan paskan pojan joka ei edes omille sukulaisilleen tarjoa kahveja.
 
"noh"
siis tuollainen tunne näistä kirjoituksista tuli, että toinen nainen kehtaa olla susi toiselle, hyvin harva siitä passaamisesta ja ruoanlaittovuorosta nauttii, synnyttäneenä tai ei. Jos on lapsia niin sitä ruokahuoltovuoroa ehtii tulla elämän aikana ihan tarpeeksi kaikille.
 
"noh"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29290597:
En lukenut koko ketjua, mutta käsittääkseni rotina -perinne on Suomesta jo melkein kokonaan kadonnut. Ja toisen ihmisen kotona (=kyläpaikassa) ei olla kuin kotonaan vaan kuin kyläpaikassa.
Jos on tuota mieltä niin käy ravintolassa tai syö kotonaan ja juo korkeintaan kahvit vastasynnyttäneen kotona itse tuomiensa leipien tai pullankera.
 
"vierailija"
[QUOTE="Annu";29288059]Ehkä mä teen ton saman tällä kertaa :D Voi että mua korpesi kun tyypit vaan istuu ja pönöttää ja oottaa että kutsutaan pöytään. Oon alhainen.[/QUOTE]

No kuka nyt kehtaa mennä toisen - vaikka kuinka tutun - keittiöön hääräilemään ja keittelemään kahvia ja tutkimaan jääkaappia. No ok, se kahvinkeitto ei ole paha, mutta jos pitäis alkaa vaikka laittaa uuniin jotain pakastejuttuja tms. niin olis tosi noloa jotenkin. Mulla ainakin olisi vaivautunut olo enkä tosiaankaan kehtaisi muuta kuin juoda sen yhden kupillisen kahvia.

Minä en tykkää kun kuitenkin olisi koko ajan sellainen tunne, että talon isäntäväki katsoo alta kulmien, että häipyis jo nuo perkeleen vieraat. Ja nyt siis oletan että olisi tilanne, jossa vieraita olisi vaikkapa lähemmäs 10.
 
Keittiönoita
[QUOTE="vierailija";29290624]No kuka nyt kehtaa mennä toisen - vaikka kuinka tutun - keittiöön hääräilemään ja keittelemään kahvia ja tutkimaan jääkaappia. No ok, se kahvinkeitto ei ole paha, mutta jos pitäis alkaa vaikka laittaa uuniin jotain pakastejuttuja tms. niin olis tosi noloa jotenkin. Mulla ainakin olisi vaivautunut olo enkä tosiaankaan kehtaisi muuta kuin juoda sen yhden kupillisen kahvia.

Minä en tykkää kun kuitenkin olisi koko ajan sellainen tunne, että talon isäntäväki katsoo alta kulmien, että häipyis jo nuo perkeleen vieraat. Ja nyt siis oletan että olisi tilanne, jossa vieraita olisi vaikkapa lähemmäs 10.[/QUOTE]
Mä en mene edes oman tyttäreni keittiöön huseeraamaan. Ellei erikseen pyydetä. Tulevan miniäni keittiöön en aio astua jalallanikaan. Tosin mulle ei tarvitse kyllä mitään tarjotakaan, voin syödä ja juoda kotona ja/tai matkalla.
 

Yhteistyössä