kuparikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja ensimmäinen kierukka
  • Ensimmäinen viesti
ensimmäinen kierukka
Hei, olin tänään kaavinnassa ja sen yhteydessä piti laittaa kuparikierukka koska en haluaisi hormoniehkäisyä. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista ja nyt minula on nelisen viikkoa aikaa pohtia ja ottaa vielä enempi selvää:

- sattuuko laitto?
- täällä on kirjoitettu runsaasta vuodosta?
- vahinkoraskauksia?
- plussia?
- miinuksia?

Kiitos etukäteen, tämäkin uusi asia vähän jännittää ja mietityttää.

 
Kopsattu kommenttini kohdasta Mirenasta?

Itselle vaihdettiin kuparikierukka hormonokierukkaan vuosi sitten ja ekat kuukaudet oli todella ihanaa; vuodot minimaalisia (yhdellä ph-suojalla selvisi koko viikon) eikä muutenkaan ollut mitään pahaa siitä sanottavana.

Tämä kuitenkin muuttui viime talvena; iho alkoi kulkkumaan (en ede teininä omannut finnejä), hiukset rasvottuivat todella nopeasti, lihoin n. 15kg, halut aivan nollassa, menkat kestivät n. 8pv ja tulivat edelleen normaalisti ja runsaina (n.2-3 sidettä/pv) joka kuu, kaameita kramppeja liki joka kuu (kroppani ilmeisesti "synnytti" kierukkaa pois), mielialani vaihteliva todella rajusti laidasta laitaan aivan ullättäen (eräs pv jopa aloin itkemään kun mieheni ei tullut katsomaan erään talon pohjapiirustusta!!), tämän päälle vielä kaamea vauvakuume jonka vuoksi laitettiin kierukkaehkäisy koska emme tahtoneet vauvaa.

Mietin muutamaan otteeseen plussia ja miinuksia ja päädyimme mieheni kanssa siihen että kierukka saa häipyä ja annetaan vauvakuumeelle valta. Kierukka poistettiin vasta alkukuussa viime menkkojen aikana ja voin jo nyt sanoa että ei kaduta tippaakaan! Heti huomasin että iho on paremmassa kunnossa, ei ole enää niin paljoa turvotusta kuin ennen, seksihalut aivan katossa koko ajan ja kosteutta riittää vaikka muille jakaa!

Tiedän että en enää koskaan tule ottamaan kierukkaa ehkäisyksi koska kuulun siihen vähemmistöön keille se ei sovi! Toivotaan että teillä kroppa alkaa siihen tottumaan tai päätätte sen poistaa, itselleni tuo jälkimmäinen oli se oikea vaihtoehto!

Tsemppiä siskot ja mukavaa kesän odotusta!!

muoks* kroppani muuten tuon kierukan aikana uskotteli olevansa pieniin päin ja omasin aivan kaikki mahdolliset raskausoireet ja tein n. 3kk välein raskaustestejäkin siinä pelossa että olen kierukasta huolimatta tullut raskaaksi, mutta aina se oli (onneksi) negaa..
 
eka koo
Kiitos vastauksesta. Mielestäni "oireesi" kuulosti nimenomaan hormooniehkäisyn oireilta (paino, mieliala...), siksi pohdinkin nimenomaan kuparikierukkaa, hormonaalista en halua.

Miksi alkujaan vaihdoit hormonaaliseen?
 
Vaihdatin kuparikierukan hormonikierukkaan runsaiden kuukautisten vuoksi. Minulla oli kierto keskimäärin 24pv ja vuotoa kesti n. 12pv, eli kuivia päiviä ei pahemmin kuussa ollut ja tuon hormonikierukan piti sitäkin vähentää/poistaa, vaan eipä kohdallani niin käynyt. Noh, lyhenivänhän tuo kiertoni kolmasosalla, mutta mielstäni 8pv kierto on kuitenkin liian pitkä..

Tuo kuparikierukka oli vielä alunperin asennettu väärään kohtaankin, eli tunsin sen koko ajan ja se tunne ei ollut lainkaan kiva. Seksissäkin se haittasi kun piti olla varuillaan ettei satu liikaa kun siihen sattuu osumaan.. Menin siis lääkärille kun tahdoin että se poistetaan ja uusi tilalle, ja he suosittelivat hormonikierukkaa joka ei ollutkaan se minulle sopiva.

Pakko se on vain uskoa että kroppai ei kestä mitään hormonaalista ehkäisyä, kaikki pilleritkin on koluttu läpi, eli jos vielä tulen tarvitsemaan pidempiaikaista ehkäisyä, tulen valitsemaan kuparikierukan vaikka vuoto sinä olikin runsasta.
 
eka koo
Kiitos taas. Miksiköhän ei voi tehdä niin, että miehen putket laitetaan "solmuun" ja avataan tarvittaessa? Käsittääkseni vasektomia on aika lopullinen ja mahtaako ne tavallisilta ihmisiltä ottaa siemennestettä säilöön tulevia tavotteita varten?
 
Valitettavasti noista asioista itselläni ei ole mitään käsitystä, enkä uskalla edes lähteä arvuuttelemaankaan. Kannattaa googlata aiheesta enemmän.

Toivottavasti sinulle tuo kuparikierukka sopisi ehkäisyksi, se kun on niin huomaamaton eikä tarvitse huolehtia muistamisista. =)
 
Minulla on ollut kahteen otteeseen kuparikierukka. Mitään erityisempää ei ole jäänyt mieleen. Vuoto on runsaampaa ja ehkä kestää jkv pidempään. Asetus ei satu, laite ei tunnut. Ei aiheuttanut siis mitään.

Nyt synnytyksen jälkeen mietin edelleen ehkäisyä. Lopputarkastuksessa en uskaltanut ottaa hormonikierukkaa, pelkään että alkaa iho kukkia. Katsotaan nyt päädynkö kuparikierukkaan.

 
sjrp
Minulla on kuparikierukka ja aijon otatuttaa sen pois pikimmiten. Eka vuosi meni hienosti, sitten alkoi tiputteluvuoto, joka kestä mekein koko kierron ajan... tylsää :( Alavatsassa myös tuntuu usein nipistyksiä ja turvotusta, jonka liitän kierukkaan, kun muutakaan syytä en tiedä. Olen päättänyt mennä sterilisaatioon, koska ikäni puolesta en enää lapsia halua, ja koska mikään hormonaalinen ehkäisy ei sovi. Kondoomia en halua käyttää mukavuus syistä. Tsemppiä sinulle itsellesi sopivan ehkäisyn löytymiseen!!
 
Täällä yksi joka käytti kuparikierukkaa eikä enään aio moista laittaa... Eli laitto oli ihan kamala, no en ollut synnyttänyt alakautta joten lääkäri meinasi että syy olisi siinä. Muutama kuukausi meni tosi hyvin, mutta sitten alkoi menkkojen kanssa taistelu. Kuukautiskivut olivat aivan valtavia, kouristuksia ja kipuja. Kuukautiset kestivät 6-8 päivää, valtavlla vuodolla. Laite ei kyllä tuntunut koskaan, mutta rakastelu sattui aika ajoin. Ja nyt sitten odotan kolmatta lastani syntyväksi elokuussa... eli vaikka kierukka oli aivan normaalisti paikoillaan tarkastuksessa. Eli minulle se ei ainakaan sopinut. Olin juuri puhunut neuvolassa hormoonikierukan vaihtamisesta, mutta enpäs ehtinyt :heart:
Mutta nämä kaikkihan on henkilökohtaisia. Eli joillekin se sopii joillekin ei. Nyt varmaan suunnitellaan jotain lopullisempaa ehkäisyä.
 
Pikku-Myy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.04.2007 klo 13:27 eka koo kirjoitti:
Kiitos taas. Miksiköhän ei voi tehdä niin, että miehen putket laitetaan "solmuun" ja avataan tarvittaessa? Käsittääkseni vasektomia on aika lopullinen ja mahtaako ne tavallisilta ihmisiltä ottaa siemennestettä säilöön tulevia tavotteita varten?

Kysyin asiaa kynekologiltani, vastaus oli vaikka vasektomia olisi palautettavissa (siemenjohtimet solmulle), ei mies ole enää hedelmällinen, sillä hänen elimistönsä alkaa muodostaa vasta-aineita siittiöille, joka siis tuhoaa valmistuvat siittiöt. Tarkempaa mekanismia siittiöspesifisen vasta-aineen muodostukseen tässä asiayhteydessä hän ei minulle selittänyt.

Eli vasektomia on siis kaikilla tavoin lopullinen.
 
jep
Täällä yks jolle kuparikierukka ei sopinu laisinkaan..
Otin sen viime elokuussa. Laitto sattu tosi paljon, vaikka ei pitäis sattua juuri lainkaan. Samantien tuli kauheet kivut, ja laiton jälkeen vuosin noin kuukauden ajan. Sen jälkeen menkat tuli säännöllisesti, kierto normaali n. 28päivää. Mutta aina ennen menkkoja alko särkee aikalailla jalkoihin/nivusiin ,kovaa särkyä kesti päivän, menkat oli kymmenen kertaa ellei enemmänkin runsaammat kun ilman kierukkaa ja kaikinpuolin ikävät. Tykänny en moisesta härvelistä laisinkaan..
Pari viikkoa sitten kokeilin että onko narut paikallaan, niin kappas tunsin sitä kierukkaakin. Kävikin niin että selvisi, ettei se ole paikallaan.. Pois oli tulossa.. Th epäili kaikista kokemuksistani kuullessaan, että tuskin ikinä on kunnolla laitettukkaan.. mahdollista on että olen raskaana, tiedä häntä. menkat "alkoi" silloin ku pitikin, mutta en oikein tiedä onko nää nyt sit oikeesti menkat vai satunnasta tiputtelua. Saa nähdä olenko raskaana vai mitä..

Mutta se että kuparikierukka ei soville jollekkin, niin toiselle se sitten saattaa sopia tosi hyvin..
Muut ketä tiedän ovat kehuneet sitä ja heillä vain positiivista sanottavaa.

Joten luulen että kunkin kannattaa itse kokeilla sen sopivuus, eikä ehkä liikaa luottaa parin ihmisen kokemuksiin. Jos tuntuu ettei se sovi ja tulee ongelmia ei kuitenkaan ehkä kannata kärvistellä kipuineen ja vuotoineen kauheen kauan.. Itse kärsin ihan liikaa ja liian pitkään..
Mutta luulin että tällästä se kierukka vaan nyt teettää..

Onneksi menin lääkäriin ja nyt se on pois vaivaamasta..


 
mulle laitettiin juuri 2 tuntia sitten kuparikierukka. olen yhden lapsen nyt reilu 5kk sitten synnyttänyt alakautta ja vieläkin on herkät paikat.
kuukautiset alkoivat pari päivää sitten että katsotaas kuinka kaunan vuodan..
ennen raskautta oli kuukautiset noin 5pv kaikkiaan.ei mitään kipuja.rinnat hiukan aremmat ja muutama mehevä finni saattoi tulla.
ehkäisyterkka yritti saada ottamaan hormoonikierukkaa ja yritti sitä puhua mulle läpi vielä tuossa tilanteessakin vaikka nimenomaan sanoin jo aikaa varatessanikin että kuparikierukka. aikaisemmin ollut pillereitä ja kapselit kädessä ja on tullut niistä finnejä ja paino noussut.että en halua edes hormonaalista ehkäisyä..
katsotaan nyt käykö kuparikierukka mulle.

sitä vielä mietin että voiko tamppoonia käyttää ollenkaan kierukan kanssa?eli yleisiin uimahalleihin ei voi mennä eikä vauvauintiin enää vuodon ollessa päällä?


unikuu
 
unikuu jatkoa
niin vielä tuosta että sattuuko se niin jos on synnyttänyt alateistse niin synnytykseen verrattuna mun mielestä ja kohdalla se oli yhteen alkuvaiheen supistukseen verraatavissa eli koskee muttei järjettömästi.
nyt pari tuntia laitoin jälkeen alapäässä tuntuu muttei koske.

unikuu
 
Minulla on ollut kupari vasta muutamia viikkoja mutta tässä vähän taustaa:

Ennen lapsia minulla oli TODELLA kovat kuukautiskivut. Kolmen lapsen jälkeen ne jäivät pois ja jomottaa vain vähän kuukautisten aikaan. En halua käyttää hormooneja ehkäisyssä.

Minulla ei ollut laiton aikan mitään kipulääkitystä (unohdin ottaa särkylääkkeet). Kun olin rentona laittamisen aikana niin se vain nipisti hiukan, ei muuta. (Asettava lääkäri sanoi että oli tärkeää juuri se rentous, helpotti kuulema huomattavasti asettamista).
Hiukan jomotti jälkeen päin pari tuntia alavatsaa ja sitten ei mitään.
Mitään ylimääräisiä tiputteluja ei ainakaan vielä ole ollut eikä kierukka ole tuntunut mitenkään (myöskään puolisoni ei ole tuntenut mitään). Toivottavasti menee näin myös jatkossa.

Tampoonin käyttö ei ole suositeltavaa koska tampooni voi tarttua kierukan lankoihin ja näin tampoonia poistaessa kierukkakin lähteä pois paikaltaan. Näin lääkäri minulle sanoi.
 
Minulla on kokemusta kuparikierukasta jo toistamiseen. Ensimmäisen kierukan laitto sattui niin h.elvetin paljon, että pyörtyä muksahdin laiton jälkeen. Sitä seuraavat supistukset olivat todella kovat ja luulin, että nyt se härveli poistuu paikaltaan kokonaan. Synnytyksiä ennen laittoa oli ollut kaksi, alatiesynnytyksiä. Kun noista pääsin niin oli erittäin hyvä vehe. Menkat vuotivat ehkä pari päivää enemmän kuin ennen mutta ei suuremmin runsaampina.

Toisella kertaa halusin kierukan mutta en laittoa :whistle: Sainkin lähetteen naistenpolille, jossa sitten tarvittaessa voitaisiin lääkityksen kanssa laittaa kierukka paikoilleen. Lääkitystä ei tarvittu, kirukka meni paikoilleen melko kivuttomasti. Johtui kai siitä, että synnytyksestä oli kulunut aikaa vähemmän aikaa kuin eka kerralla. Pikat siis antoivat paremmin periksi. Edelleen olen tyytyväinen kierukkaani ja sen toimivuuteen.
 
Olen tyytyväinen
:p

Mulle laitettiin kuparikierukka viimevuoden lokakuussa. Olen ollut tyytyväinen. paitsi, että menkat kestää noin viikon verran. Plussaa on se, että ennen niin olemattomat seksihalut (raskauden aikaan ja sen jälkeen), ovat kasvaneet ja tuntuu, että kierukka jotenkin "ärsyttää" elimiäni siihen....

Hormonikierukkaa en voinut ajatella, sillä pillereitä joskus söin ja ne aiheuttivat painon nousua, mielialan vaihtelua ja seksi ei maistunut. Lopetin enkä aio koskaan enää (edes vaihdevuosioireisiin tulevaisuudessa) syödä ainuttakaan hormonia!!!

 
Mulla ei ole kierukkaa koskaan ollutkaan ja tuskin tuleekaan, sillä jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei suosittele sitä minulle koska jännitän sisätutkimusta. Hän sanoi, että kierukan laitto tuskin onnistuu jos jännitän, koska kohdunsuun on oltava täysin rentona jotta kierukan saa sisälle. Ja minä jännitän.
Joten tämän vuoksi minulle kirjoitetaan resepti ehkäisylaastariin, vaikka taipumusta akneen on, mutta ei auta, tuo kierukan laitto pelottaa tosi paljon. Pelkään sisätutkimustakin tosi paljon ja minusta sekin on paikoitellen kivuliasta ja erittäin epämukavaa.
Enkä ole synnyttänyt alakautta, vaan vauva tuli maailmaan sektiolla.
 
Mulle laitettiin kuparikierukka jälkitarkastuksessa muutama kuukausi sitten.
Laitto ei sattunut ihan kamalasti, enemminkin kirpas. Kipu oli ihan kestettävää. Yleensä suositellaan, et ottais valmiiks särkylääkkeitä ennen kun tuo laitetaan.
Mä en tuota ehtinyt tehdä, kun laitettiinkin samantien. :D
Vatsaa nipisteli muutama viikko laitosta ja pientä tiputelu vuotoakin välillä oli. Nyt mulla on ollut kahdet menkat kierukan laiton jälkeen ja mulla ei ollut minkäänlaisia kuukautiskipuja! :eek: Pillereillä k.kivut oli aika pahat pari ekaa päivää. Menkat kesti 4-5 pvää ja parina ekana päivänä vuoto oli aika runsasta, mutta normaaleilla siteillä pärjäsin ihan hyvin.
Kaikenkaikkiaan, tää ehkäsymuoto tuntuu sopivan mulle tosi hyvin!
Ens kuussa olis se kierukkakontrolli, jossa katotaan et aparaatti on oikella paikallaan. :D
 
Minä kävin kans tänään aamulla laitattamassa kuparikierukan. Etukäteen pelkäsin laittoa, kun se oli osalle käynyt tosi kipeää, mutta minulle se ei juuri tuntunut. Vatsassa ei ole tuntunut mitään kipua sen jälkeenkään. Jännitän tässä että milloinhan ne kivut alkaa vai alkaako ne ollenkaan. Saa nähdä vaikuttaako kierukka vuodon runsauteen, kuukautiskipuihin tms.
 
Minulle kävi kamalasti! Olen melkein vuoden käyttänyt cerazette ehkäisypillereitä ja minun oli tarkoitus nyt mennä katsomaan ehkäisyneuvolaan, miten ne on sopinut jne... No minulla on ollut ihmeellisiä mielialan vaihteluja, paino on noussut, on ollut kuukautiskipuja ja kuukautiset aivan holtittoman epäsäännölliset, sekä auralliset migreenikohtauksenikin ovat lisääntyneet pillerien käyttöönoton jälkeen. Hoitaja totesi, että on paljon asioita, jotka luultavasti ainakin osittain liittyvät pillereihin.

Minulla on kuitenkin Aurallinen migreeni, joka poissulkee kaikki normaalit hormonaaliset ehkäisyt. Eli tavallaan minulla on vain kolme ehkäisyvaihtoehtoa: Keltahormonia sisältävät cerazettet, kndomit tai Kuparikierukka (vähäisen hormoonitasonsa vuoksi). Kondomia kumpikaan meistä ei halua käyttää ja pillereistä kuulittekin...

Hoitaja ohjasi minut pienen jutustelunn jälkee, jossa keskustelimme muutoksista mitä on tapahtunut pillerien käyttöön oton jälkeen, lääkärille joka puhui siitä että haluaisin ehkä vaihtaa ehkäisytapaa ja totesin vain, että jos jotain sopivaa ja parempaa olisi. Minulta piti ottaa papa-koe samalla, joten menin makaamaan "sängylle" ja lääkäri tuli tutkimaan minua. Heti alettuaan hän sanoi: "No laitetaanko sulle se Kuparikierukka samantien, kun olen siinä paljaana?" Olin ihan hämmästynyt, enkä tiennyt mitä sanoa. Luulin, että olisimme puhuneet ehkäisymenetelmistä ja tästäkin vaihtoehdosta. No yritin sitten aivan tietämättömänä kysyä jotain tyhmää, että vaikuttaako se seksiin tai kuukautisiin tai mihin vaan ja vastausta sain tosi nuivasti, että ei se vaikuta mihinkään, kuukautiset voi olla runsaammat, kun kysyin, että onhan ne edes säännölliset tämä vastasi että joo, tai ei välttämättä. Ja jäi odottamaan. Sanoin sitten ihan pulassa, että laita sitten.

Lääkäri sanoi, että nyt voi vähän nipistää ja siitä se sitten alkoi!!

Se mittasi minulta jotain kohdun luota ja se sattui niin paljon, että vaikka huutoa yritin pidättää se vain tuli kurkustani ja puristin sängyn reunoja rystyset valkoisina. Sitten se laittoi vehkeen paikoilleen! Kipu oli niin järkyttävää, että en voinut muuta kuin huutaa, se oli lamaannuttavaa. Minulle alkoi tulla huono olo! Kun lääkäri ikuisuudelta tuntuvan hetken jälkeen lopetti minua heikotti niin paljon, että en edes osannut käsittää minkä takia.

Lääkäri pelästyi, meni käytävään johtavalle ovelle ja huusi sieltä apua. Tämän jälkeen hän juoksi hoitajan huoneeseen johtavalle ja huusi: "Tule auttamaan! Nyt tapahtui jotain!" Ja minä aloin oksentamaan hullun lailla.

Pysyin juuri ja juuri tolpillani, vaikka kipu oli vieläkin järisyttävää! Otsaani hierottiin kostealla paperilla ja minulle juotettiin lääkekonjakkia ja viimein oloni alkoi vähän helpottaa, oksentelu lakkasi, mutta siltikään en pystynyt temenään muuta kuin makaamaan jalat koukussa edessäni.

Hoitaja soitti avomiehelleni joka tuli kahden kymmenen minuutin jälkeen hakemaan minut ehkäisyneuvolasta ja vei kotiin ja hoivasi hysteerisesti itkevän ja kivusta sairaan ihmisen unten maille ja vasta illalla kymmenen aikaan olo oli suhteellisen normaali. Jos ei siis ottanut huomioon kipukohtauksia, joita tuli vähän väliä, vaikka olin särkylääkkeitäkin napsittu.

Nyt tapahuneesta on jo pari päivää ja olo alkaa vähän jo rauhoittumaan, mutta päässä liikkuu hirveästi kysymyksiä, mitkä pelottavat ja jännittävät. En ole esimerkiksi ikinä vielä synnyttänyt, ja yksi suurimmista peloistani ehken liittyy juuri synnytykseen ja tietenkin laitteen pois ottoon. Jos sen laitto oli noin kamalaa, miltä sen pois ottaminen voi tuntua!! Ja sattuuko rakastella mieheni kanssa!! Tänään yritimme, mutta minua jännitti niin kamalasti ettei siitä tullut mitään. En uskaltanut antaa hänen tulla kovin sisälle.

Vielä kun on ollut silloin tällöin kipuja, vaikka niitä särkylääkkeitä olen säännöllisesti syönyt muutaman päivässä ja vuotoa on tullut siitä asti kun laite oli asennettu.

Tänään siskoni kanssa puhuessani, hän kertoi, että kierukasta pitäisi roikkua jotain naruja, joiden olemassa oloa pitäisi tarkistaa, mutta tänään avomieheni kanssa kokeilemassa emme löytäneet yhtää mitään.

Olen ihan hukassa. Onneksi löysin teidät ja tuntui jotenkin paremmalle kuulla muitakin kokemuksia, vaikka en löytänyt teistä yhtään synnyttämätöntä jolle olisi laite asennettu.

Ja mikseivät he kertoneet laitteesta mitään?? Kyllä heidän pitäisi kertoa siitä kunnolla, ennen kuin semmoista asentavat yhtään kenenkään kehoon!
 
Aika ammattitaidoton lääkäri, ei voi muuta sanoa..
Itelleni asennettiin kans kupari (uudempi malli) tällä viikolla ja kyllä me ainakin gynen kanssa jutusteltiin pitkät tovit ja periaatteessahan se kierukka pitäs asettaa menkkojen "aikana" tai niiden loppuvaiheessa, sattuiko sulla sekin just olemaan sitte samaan aikaan?
Lisäks mielestäni tätä uutta kierukkaa on synnyttäneiden ja synnyttämättömien mallia. Eli minulla on sellanen kun Flex-T.. Nova-T on vissiin vaan yhtä lajia..
Minulla lekuri sano et voisin ottaa jo valmiiks kotona Buranan ennen asennusta nii auttaa noihin kipuhin, ja tosiaan kaks kertaa alakautta synnyttäneenä, niin ei kyl tehny yhtään kipeetä, tuntui tietty inhottavalta, muttei mitään traumoja tullu.

Mie kävin kyl yksityisellä, just sen takia et tuolla ehkäisyneuvolassa se palvelu on sitä sun tätä toisinaan :/

Toivottavasti kierukka sulle käy muuten, se pois ottaminen ei kyllä tunnu juurikaan missään, ainakaan miulla ei oo koskaan tuntunu..
 
No ei minulle mistään särkylääkkeistä mitään oltu sanottu, kun enhän edes tiennyt että tämmöistä minulle ollaan asentamassa. Poikaystäv kyllä sanoi, että olisinhan voint kieltäytyä kunniasta, mutta olin siinä tilanteessa niin hämmentynyt että en olisi tiennyt mitä pitää tehdä!

Ja ei minulla mitään kuukautisia ollut!! Rintojen mukaan olisi pitänyt alkaa vasta joskus puolentoista viikon päästä. Mutta kun kävin kotona myöhemmn vessassa, huomasin, että minusta vuotaa verta. En tiedä oliko kuukautiset vai mitä vuotoa, mutta se sai kyllä kanssa sopivan pelkotilan aikaan, että onko tämä nyt normaalia... Mutta kai se on?
 

Yhteistyössä