kuudesluokkalainen polttaa :(

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Hei
Poikani on kuudennella luokalla ja tupakka tuli mukaan kuvioihin kavereiden kautta jo viime kesänä. Koko syksy meni asiasta enemmän tai vähemmän tapellessa, puheyhteyskin meni välillä poikaan kokonaan. Nyt olin luulossa, että poika on lopettanut tuon tavan, mutta tänään selvisi että olen väärässä. Tupakka kuuluu edelleen kuvioihin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Pojan isä on polttanut nuoresta pitäen jo on nyt hankkinut itselleen sähkötupakka, jonka avulla onkin ollut polttamatta oikeaa tupakkaa jo kuukauden. Patruunoina on ollut joko miedointa tai täysin nikotiinitöntä.
Keskustelin taas pojan kanssa asiasta (en onneksi sortunut taas huutamaan vaan ilmaisin huoleni jota poika ei tietenkään tajua, hän tietää paremmin...) ja hän pyysi itselleen myös sähkötupakkaa, tuota nikotiinitöntä, jotta voin halutessaan polttaa sitä.
En halua että poikani polttaa, itse vihaan tupakkaa ja sen koko olemassaoloa. Kuitenkin jos poikani polttaa selän takana (en voi vahtia häntä 24/7) on nikotiinitön sähkötupakka turvallisempi vaihtoehto kuin oikea tupakka. Vai onko? Altistaako se pojan polttamaan vain entistä enemmän?
Laitanko viikkoraha kiellon (ei ollut syksyllä apua, sai aina jostain kavereiltaan), annanko kotiarestia (jatkaa heti sen jälkeen) vai mitä helvettiä teen?

Voi haluaisin takaisin sen pienen palleron, jonka kanssa oli niin helppo olla ja pitää rajat ja lapsi turvassa.
 
Laulava Lomittaja
Mulla on kasiluokkalainen,jonka kanssa käyn samaa käden vääntöä - olen huutanut,raivonnut,itkenyt,koittanut puhua ja keskustella..turhaan!Jotenkin tuntuu että tähän tilanteeseen väsyy..Tänään viimeksi nostin metelin,kun mun silmien edessä olivat kaverinsa kanssa salaa tupakalla(yhytin heidät aamulla töihin mennessäni)..En vaan tiiä..missä mä oon mennyt vikaan?

Poika on joutunut jopa terveydenhoitajan kanssa juttusille..
 
tjaah
Vaikea asia tällainen. Meidän pihassa polttaa myös muutama nuori poika, toinen aloitti 9v iässä jo. Saavat isommilta tupakkia ja varastavat vanhemmilta.Itse varmaan tuossa tilanteessa muuttaisin kauas pois kavereiden vaikutuspiirstä. ne kaverit kun monasti vie voiton vanhempien sanasta:(Miten olisi nikotiinivalmisteet? Purkat yms? Shokkihoitoa pojalle, kuvia kaikista mustista keuhkoista yms?
 
"vieras"
Minä varmasti pitäisin kotona niin kauan, että loppuu. Kaikki edut pois, viikkorahat, kännykät ja tietokoneet. Tiedän, että voi olla hanakalaa saada lasta kuriin, mutta lapsi on vielä lapsi, vanhempien vastuulla ja vanhempien pitää pystyä keinolla millä hyvänsä turvaamaan lapsensa terveys.
Ota yhteys kasvatusneuvolaan, kouluterveyshoitajaan ja psykologiin.
 
halipupu harmaana
Miten olisi perheneuvola? Jos lapsi joutuisi jonkun muun aikuisen eteen juttelemaan asiasta, niin sillä voisi olla vaikutusta. Aina ei tarvitse selvitä yksin, apua kannattaa hakea.
 
"vieras"
Hei ja kiitos vastauksistanne. Tilanne on todella monimutkainen. Poika on käynyt jo syksyllä juttelemassa lastenpsykiatrin kanssa koska hänellä on ollut kovaa kouluun liittyvää ahdistusta. Siellä on ollut esillä myös tämä tupakointi. Nyt hänellä on jotenkin kuitenkin mennyt luotto tuohon psykiatriin eikä hän ole suostunut siellä käymään moneen viikkoon. :/ Apua siis olemme koettaneet saada.
Tilannetta pahensi se, että tämä uudelleen polttaminen tuli esille hänen jätettyään oma facebook sivunsa privaattikeskusteluineen auki, jossa hänen ystävänsä ja eritoten minun hyvän ystäväni poika (samanikäinen) pyysi tupakkaa. Ilmoitin tästä keskustelusta myös ystävälleni, koska olemme sopineet että olemme yhteydessä heti jos jotain huolestuttavaa tulee lastemme suhteen esille ja nyt tämä ystäväni poika uhkailee poikaani koska jäi kiinni asiasta. Tähän asti äitinsä ollut täysin pimennossa pojan tekemisistä.
Oma poikani siis raivostui tästä minulle ja lähti ovet paiskoen ulos.
Tiedän, että tilanne on lapselleni vaikea mutta uskon myös siihen että meidän vanhempien täytyy pitää yhtä näissä asioissa ja toimia ajoissa. Toisaalta olen pahoillani, että ystäväni kertoi tiedon tulleen minulta ja poikani sivuilta. Sen olisi voinut jättää mainitsematta. Miten tästä tilanteesta ulos?!!
 
"madame"
No miten se on niin vaikeeta? Kaikk irahat vaan pois siihen asti että loppuu tollanen,millä se ikuisuuksia pummaa jos ei oo ikin antaa rahaa vastineeksi??



Tää pistää taas miettii että tupakan ikäraja pitäs olla 28vuotta,jos sen ikäiset jo tajuaisi että alaikäiselle ei tartte ostaa!
 
  • Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
pohdin
Meillä tuo ei vielä ole ajankohtaista, joten kysyn, että voiko tupakointia valvoa? Olen siis itse siinä uskossa, että tupakoimaton vanhempi haistaa röökin lapsen vaatteista, etenkin hanskoista ja sormista, onko asia näin? Jos on, niin etujen poistaminen olisi minunkin keinoni ja shokkihoito myös, jollei tehoa.

Tuon ikäinen kun on mielestään niin viisas, niin miettisin myös kunnon väittelybattlea tupakoinnin vaaroista. Eli eteen kunnon materiaalia eri sairauksista, keltaisista hampaista, hedelmättömyydestä ym. ja lisäksi pari tarinaa nuorista keuhkosyöpä ja -ahtaumapotilaista, jotka toivovat etteivät olisi koskaan alkaneet tupakoida. Sit vaan pyytämään pojan vasta-argumentit ja mielipiteet siitä, mikseivät nuo uhkakuvat mukamas häntä koske. Vai onko esiteinin kaikkitietävyyttä edes mahdollista murtaa?
 
pohdin
Auttaako muuten pituuskasvun tyssäämiseen vetoaminen? Ainakin oman ala-asteen tupakkaa kiskovat pikkuhurjimukset jäivät kaikki melkoisiksi hukkapätkiksi. Kaikki neljä tyyppiä siis:)
 
Meillä tuo ei vielä ole ajankohtaista, joten kysyn, että voiko tupakointia valvoa? Olen siis itse siinä uskossa, että tupakoimaton vanhempi haistaa röökin lapsen vaatteista, etenkin hanskoista ja sormista, onko asia näin? Jos on, niin etujen poistaminen olisi minunkin keinoni ja shokkihoito myös, jollei tehoa.

Tuon ikäinen kun on mielestään niin viisas, niin miettisin myös kunnon väittelybattlea tupakoinnin vaaroista. Eli eteen kunnon materiaalia eri sairauksista, keltaisista hampaista, hedelmättömyydestä ym. ja lisäksi pari tarinaa nuorista keuhkosyöpä ja -ahtaumapotilaista, jotka toivovat etteivät olisi koskaan alkaneet tupakoida. Sit vaan pyytämään pojan vasta-argumentit ja mielipiteet siitä, mikseivät nuo uhkakuvat mukamas häntä koske. Vai onko esiteinin kaikkitietävyyttä edes mahdollista murtaa?
Haistaahan tupakoimaton aikuinen jonkun aikaa tupakoineen lapsen vaatteista sen, mutta nuorilla on selityksiä joka lähtöön.."kaverit polttaa niin siitä on haju tarttunut".."kaverin kotona poltetaan niin haju tarttunut".."linkkipysäkillä joku poltteli vieressä, siitä varmaan haju tarttunut"..jne..
 
"vieras"
Aika hyvin nuo osaavat tupakoinnin piilottaa, en ole sitä haistanut vaikka mielestäni olen tosi "tarkka nenäinen". Ja suurin ongelma pojalle tuntuu nyt olevan tuo ilmoitus ystävän äidille, joka sai hänet vaikuttamaan petturilta kavereiden silmissä ja sai hänet vihaamaan minua. Olen kuitenkin aina sanonut lapsilleni, että puutumme aikuisten kanssa yhdessä asioihin ja että tulen pitämään yhteyttä ystävieni kanssa kaikista lapsiin liittyvistä ongelmista. Nyt poikani kokee, että rikoin hänen välinsä ystäviin tahallani ja hän kostaa sen olemalla vain siinä vanhassa ongelmaporukassa.
Tämän lapsen kohdalla ei todellakaan ole helppoa, koko ajan olen tuntosarvet pystyssä ja varuillani, koetan tukea ja kannustaa mutta myös asettaa rajoja. Silti koen epäonnistuvani koko ajan :/
 
"Heh"
[QUOTE="vieras";25778911]Minä varmasti pitäisin kotona niin kauan, että loppuu.[/QUOTE]

sehän onkin helppoa PITÄÄ 13 vuotias ja vanhempi kotona. Meillä tuo kuudesluokkalainen on jo melkein päätä pidempi. Milläs pitelet?
 
Ehkä voisitte ystäväsi kanssa puhua pojille yhdessä? Viimeisestä kommentistasi tuli myös mieleen, että mahdatko olla liiankin varovainen tai jotenkin epävarma lapsesi suhteen. Hänen voi olla hankalaa suhtautua äitiin, joka on huolestunut, epäröivä, tai kenties "hössöttävä". Yritä saada lapsen isää puhumaan tupakasta, miksi hän nyt yrittää lopettaa, ja miksi harmittaa että on joskus aloittanut. Oman kokemukseni mukaan tupakoinnin lopettamiseen auttaa positiivinen malli joltain henkilöltä jota ihailee tai pitää erityisen tärkeänä. Mieti kuka pojallesi olisi sellainen henkilö?

Toivottavasti asia selviää. :hug:
 
"vieras"
Heartless Bitch; olet varmasti osittain tuossa oikeassa, että olen liian epävarma, epäröivä ja huolestunut. Olen luonteeltani sellainen, että haluan pitää koko ajan "langat käsissäni" ja tämä murrosikä on siksikin minulle äitinä hankala. Varsinkin kun pojan kanssa on ollut viime kesänä ja syksynä vaikeaa, luottamus katosi ja minun on todella vaikea hellittää, lakata vahtimasta liikaa ja luottaa. Poika on hiukan luonteeltaan ahdistukseen ja masennukseen vaipuvainen, kuten psyka sanoi "erittäin herkkä poika joka miettii ja vaistoaa paljon asioita". Konsteja ja kokemusta näiden asioiden käsittelyyn ei kuitenkaan iän puolesta vielä ole ja se aiheuttaa ongelmia.

Onneksi poika tuli kiltisti kotiin, kuuntelemme yhdessä musiikkia ja rauhoitumme.
 
"tiipii"
[QUOTE="Heh";25779253]sehän onkin helppoa PITÄÄ 13 vuotias ja vanhempi kotona. Meillä tuo kuudesluokkalainen on jo melkein päätä pidempi. Milläs pitelet?[/QUOTE]

Olin joskus Raisa "Cacciatoren" luennolla, ja hän kyllä siinä tosi selkeästi selitti , että joskus aikuisen on vaikka istuttava lapsen päällä, ettei se lähde ulos! Vanhempien pitää vaan tehdä se, ja olla aikuinen, eikä hissutella ja voivotella, että "jos et nyt kuiteskaan lähtis"! Se vaan on niin, että vauvoista kasvaa niitä perkuleen itsenäisiä ihmisiä, mutta siltikin ne on SUN lapsia ja sun tehtäväsi on suojella niitä tiettyyn pisteeseen/ikään asti, ja se , että sinä olet aikuinen, joka tietyt asiat määrää, pitää olla sille lapselle selvää jo heti pienestä pitäen.. Ottamatta kantaa ap:n kasvatukseen sen kummemmin, niin yleisesti ihmettelen sitä, että ekat vuodet lapset saa elää kuin pellossa, noin kärjistetysti, ja sitten kun se "kasvatus" tai sen puute alkaa näkyä, niin sittenkin ihmetellään, että "voi voi, kun ei se usko minuu!". Kuka hitto uskookaan, jos aiemmin on oltu vain lapsen kaveri tai muuten vain jees-jees-meiningillä!
6-luokkalainen on oikeasti vielä aivan lapsi! Ei sen kuuluisi voida tupakoida tms.. Toivon ap:lle voimia hakea ammattiapua, jos et itse saa tilanteesta otetta ja puhuttua järkeä lapselles, sillä parin vuoden päästä on varmasti jo aivan eri meininki, ja silloin on jo lisää kokoakin.. Tsemppiä!!
 
"höh"
Jos ette anna rahaa, niin mistä saa tupakkaa? Joku siis ostaa sitä pojallenne? Siitä pitää tehdä loppu. Kiellät tupakoinnin niin kauan kun on alaikäinen ja asuu kotona.
 
Höyryttelijä
Siis miten se sähkötupakka on vaarallinen? Nikotiiniton versio on tasan parempi kuinntupakka

Mutta, se että pojallas on sähkörööki saattaa koulussa olla cool juttu. Sano että autat häntä lopettamaan sen avulla KOTONA
 
"akka"
Siihen ei mikään auta,ei keskustelut kotona,koulussa,perheneuvolassa,lastensuojelussa.Ei auta se että katkaisee rahahanat,ei päästä nettiin,kännykkäkielto ja kotiaresti.Meillä on kaikki kokeiltu ja mikään ei auta.KUn itse käy töissä ja mukula on pakko päästää kouluun ja sieltä kotiin eikä voi viedä eikä hakea niin millään et estä.Aina se sitä tupakkaa saa jostain,aina on joku joka tarjoo.Ja aina löytyy joku väli että pääsee salaa tupakille.Meidän nöösi täyttää kesällä 13 ja on 10 vuotiaasta asti poltellut enempi vähempi.
 
Laulava Lomittaja
[QUOTE="höh";25780762]Jos ette anna rahaa, niin mistä saa tupakkaa? Joku siis ostaa sitä pojallenne? Siitä pitää tehdä loppu. Kiellät tupakoinnin niin kauan kun on alaikäinen ja asuu kotona.[/QUOTE]

Jostainhan se sitä saakutti saa!Olen tänään käräyttänyt kolme pojan kaveria!Ja mitä mie sain: hevetilliset vihat ja ovien paiskomiset. Kun kysyin millä se maksaa ne tupakit,jotka se saa,niin sanoo vaan "en joudu maksamaan,saan jämät"...voi laupias taivas.Meillä on nyt kolmen viikon aresti,koneelle ei asiaa,pleikat käyttökiellossa - tekis niin mieli kieltää myös isän tykö meno...Isälleen oon ilmottanut,mutta isukki ei vaivadu ees vastaamaan....*kiroilee*
 
Hei ap, kerää kaikki etees tulleet tupakka askit pojaltas ja hävitä ne. Viikoraha jäihin. Tosin on totta, että noista huolimatta tupakkaa on helppo saada muilta, eli kavereilta.

Mun isä aikanaan hävitti kaikki tupakka askit multa, tutki tavarat heti kun tulin kotiin, eli ratsas laukun. Viikko rahat oli jatkuvasti jäissä. Mulla oli itelläni kaveri jolla ilmeisesti vanhemmat osti tälle tupakkaa ja siltä sain aina niin, että pärjäsin. Sitten kävikin niin, että tuosta syystä isä ei antanu mun tuon tytön kanssa vapaa ajalla liikkua. Liikuttiin silti, salaa ja salaa poltin. Oon nyt 25v ja poltan yhä edelleen. 13v aloin kokeilemaan ja 14v poltin jo täysin, siitä saakka oon tupakoinu.
 

Yhteistyössä