Kyläpaikassa törkyinen koti..

  • Viestiketjun aloittaja Kummissaan
  • Ensimmäinen viesti
"jokuvaan"
Meillä on välillä tosi sotkuisen näköistä, mutta ei likaista. Siis sellasta "pintasotkua" koostuen vaatteista ja leluista jotka saa siivottua 5 minuutissa. Ja ne tietenkin siivoan jos vieraita on tulossa.
 
siistiä aina
Alkuperäinen kirjoittaja samuelinäiti;27701104:
meillä on sen verran siisti koti että ite oon tyytyväinen. makuuhuone on se joka yleensä on pomminjäljiltä, vaate kasoja ja sellasta. oven voi onneks aina sulkea jos vieraita saapuu yllättäen :D mutta joku olikin jo sanonu että kyllä se on luonteesta ja ennen kaikkea asenteesta kiinni. ja kyllä se väsymys vie voiton, ei kiinnosta silloin kyllä tarttua imuriin. jos aina väsyttää niin sillon pitää mennä lekurin pakeille. on tää koti nyt enemmän siisti ku tän toisen lapsen synnyttyä ku ekan aikana. sillon kesti tosi kauan tottua siihen uuteen arkeen ja etsiä ne hyvät tavat juuri meille. ja jotkut ei kyllä yksinkertaisesti välitä kaikesta "paskasta" ympärillään :D ihmisiä kun on monenlaisia..

Eikö ole noloo sulkea ovi, heti arvaavat siivon. Meillä pedataan vuoteet aamuisin, eikä niillä hypitä päivisin. Lelut raivataan aina yksi ja päivälläkin uuden leikin alettua. Kaikilla tavaroilla paikkansa, ei vain kipata yhteen läjään.
 
Meillä on tavaraa pitkin ja poikin hujan hajan, hiekkaa vähintään eteisen lattialla, tiskit saattaa seistä puoli päivää ja joskus joku muki löytyy olohuoneen tv-tasolta, samoin kuin pyykkiä roikkuu välillä milloin missäkin.
Mutta ei meillä mitään paskavaippoja pyöri sentään pitkin kämppää tms.

Jos varta vasten kutsun vieraita, niin sitten myös siivoan. Useimmiten meillä kuitenkin sitä porukkaa lappaa niin, että kutsuvat itse itsensä tai tulevat vaan katsomaan, onko meillä ektään kotona ja pannussa kahvia. Silloin täällä luonnollisesti voi olla räjähdyksen jäljiltä läävä.

Sisätiloissa asuu minä, mies, 4 lasta ikähaarukassa 2-9v., pari koiraa, 4 kissaa ja häkillinen lintuja.
Nämä toki tekee sotkua, mutta se ei ole mikään tekosyy. Ulkoelukat on erikseen, ne ei sotke sisällä, mutta vievät kyllä ison siivun mun päivään sisältyvistä tunneista.

Mä en vaan pidä itse tiptop-siisteyttä minään nro ykkösenä tärkeysjärjestyksessäni. Sitten kun se sotku alkaa v*tuttaa, niin siivoan.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Olen tismalleen samaa mieltä siitä, että kyse on vain luonteesta ja siitä mitä itse pitää siistinä. Esimerkkinä voisin käyttää omaa perhettäni ja siskoni perhettä. Meillä talo on aina suhteellisen siisti enkä koskaan päästä sitä repsahtamaan. Meillä on 2 aikuista + 1 pieni lapsi + koira. Tottakai koiran karvaa kerääntyy lattioille, ruokaa lentää välillä syöttötuolille, pyykkiä kasaantuu pestäväksi ja ruoanlaiton jälkeen on tiskiä vaikka millä mitalla. Mutta mulla on periaatteena, että huoneesta ei poistuta ennen kuin se on siisti. Pesen joka päivä ainakin 3 koneellista pyykkiä, tiskikone käy 2 kertaa päivässä, käsintiskattavat tiskataan heti pois, roskat kerätään roskiksiin ja ne tyhjennetään säännöllisesti (roskapussit tietysti heti ulos!), imuroin joka toinen päivä koko talon, järjestelen tavarat paikoilleen ainakin joka ilta, pesen lattiat kerran viikossa ja ikkunat joka toinen kuukausi. Tietysti myös kaikenlaista muuta hommaa kuten pölyjen pyyhkimistä, lakanoiden silitystä, vaatteiden järjestelyä jne. aina riittää. Mulle siisti koti on hyvinvoinnin A ja O. Sotkuisessa kodissa mä ahdistuisin enkä voi sietää koteja joissa ei siivota.

Siskoni on Aivan toinen tapaus. Perheessä kaksi aikuista ja kaksi pientä lasta. Koti on täynnä tavaraa. Lasten lelut ympäriinsä, keittiö aina kuin pommin jäljiltä, vaatteita lattioilla, pyykkiä kasoissa kodinhoitohuoneessa, jne. Siskoni onkin sanonut ettei häntä epäjärjestys haittaa. Hän sanoo antavansa mieluumin lapsilleen aikaa kuin siivoavansa kaiket päivät. Kyllä hänkin osaa järjestää kodin todella nätiksi, mutta ei vaan arkena jaksa tai viitsi.

Me olemme aina olleet siivouksen suhteen erilaisia. Jo pienenä mulle oli tärkeää, että tavarat oli paikoillaan ja siivosin aina pois omat lelut yhden leikin päätyttyä. Siskoni taas saattoi jättää leluja ties mihin. Meillä oli välillä riitaakin siitä pieninä kun jaoimme muutaman vuoden huonetta yhdessä. Kun saimme omat huoneet ero oikeasti oli kuin päivä ja yö. Siskoni huone oli aina kuin pommin jäljiltä eikä hän siivonnut ennen kuin äiti sanoi, että olisi aika siistiä paikkoja. Mulla taas huone oli aina todella siisti.

On siis aivan selvää, että siisteys ei ole kaikille yhtä tärkeä juttu.
 
"Viima"
Mulla kaveri jolla 4lasta ja maatila. Ja ain kämppä ihan ok knnos. Saattaa nyt tavaroita ta puhtaita pyykkjä olla hujan hakan jos yllätysvierailyn tekee mut perus puhdas koti ain. Itselläni yks laps eikä täällä sen kymmempaa kaaosta ikään ole vaik käyn välil töissäkin.
 
Isompi koulussa. Kyl toi 1v. joka paikkaan kieltämättä ehtii ja osaa levittää kämpän vartissa.
Mut levitykset on lähinnä leluja, alalaatikoita, mainoksia...
Ei sentäs likaisia vaippoja, roskapusseja tms. skeidaa.
Mies vie aamuisin roskapussit töihin lähtiessään ja laittaa jopa uuden pussin tilalle. Illalla tiskit koneeseen ja päälle. Mä tyhjään aamulla ja kerään päivän aikana likaiset suoraan koneeseen.
Yritetään järjestää koti illalla sellaiseen kuntoon, että heti aamusta ei vituta.
Tänne ei kyllä kukaan yllärinä eksy, mut 30min. varoajalla saa hyvin roudattua lelut yms. pois ja on suht siistiä.
 
mua ahdisti
Kun oli kaksi pientä lasta, meillä kävi siivooja joka toinen viikko. Mua ahdisti.
Tuntui että piti siivota äkkiä ennen kuin siivooja tulee...

Nyt on kolme vielä aika pientä lasta. Ihan sama. En halua tänne siivoojaa.
Siivotaan kun ehditään.
Molemmat, mieheni ja minä ollaan yrittäjiä ja kaikki vapaa-aika menee lasten kanssa temmeltämiseen, ei niinkään siivoamiseen.

Jos jotakuta häiritsee kotimme epäjärjestys, niin siitä vain siivoamaan =)
 
"Vieras"
Mua häiritsi hirveästi aloittajan viestissä se että hän oletti ikäänkuin automaattisesti että siivoaminen kuuluu äidille? Yhtälailla se kuuluu isälle ja lapsille kunhan vähän kasvavat.
Jos on todella likaista niin se ei enää lisää vastustuskykyä vaan päinvastoin altistaa sairastumiselle. Ulosteet eivät kuulu asuntoon.
 
Pieni sotku ja kaaos nyt on tietty ihan normaalia lapsiperheissä. Mutta lika on sitten taas jo ihan eri asia, kuin sekasotku. Jos sitä alkaa löytyä joka ikiseltä pinnalta kerroksittain, niin kyllä siitä helposti saa kuvan, että rättiin ei juuri kosketa.
 
kyllästynyt paskakuski
viitsi yhtään siivota? Se on just tuollaista kun lapset ja mies sotkee ja äiti yrittää yksin selvitä kaikesta.
Niinpä! Yritä PRKL itse opettaa ensin miehelle käytöstapoja ja siinä samalla lapsille. Alkaa muutaman vuoden jälkeen kyllästyttää ettei kiinnosta enää siivota itsekään :( Kasvattakaa niistä pojistanne parempia ettei tarvitse sitten aikuisena pilata toisten elämää!
 
"Heh"
Mulla menee sellasessa muovimatto murjussa ruokahalu ym.. menin kerran yhen tuttavan vuokra kämppään, se oli niin sekanen, että oli pakko lähettä ukolle salaa kuva..ukko vastasi, että hyi v.ittu..kyllä on ihan maata vuokralla asujat ja omistusasunnossa asuvat :D
 
häpeän puolestanne
Jaksatteko muut useamman kuin yhden lapsen kotiäidit siivota?

Olen itse yhden lapsen äiti joten kokemusta ei isommasta katraasta ole, mutta ihmettelen suuresti serkkuani jonka koti on aivan mieletön läävä.
Serkulla siis kaksi pientä lasta.

Olen käynyt usein heillä kylässä ja aina on asunto kuin pommin jäljiltä.
Hiekkaa olohuoneen lattioilla, keittiönpöytä ja -tasot sekä syöttötuoli paksun tumman möhnän peitossa, lattialla ruuantähteitä kuivuneena lattiaan, likaisia vaippoja lattioilla, roskapusseja ympäriinsä, likaisia vaatteita olohuoneen tasoilla, sohvilla likaisia tuttipulloja yms.

Serkku puhuu aina miten siivoaa 24/7 ja 2 lasta sotkevat kaiken. Hänen tilapäivityksensä koskevat aina lapsia ja kotitöitä, saattaa päivittää ennen kyläilyäni että täytyy siivota kun serkku tulee, ja asunto näyttää tältä.

Onko kaikissa isommissa perheissä tällaista?
Taisit kirjoittaa etäästä tuttavaperheestäni? Kuulostaa juuri hänen kodilta. Nainen on kotiäiti ja ravintola-alan koulutus. Asunto on järkyttävässä kunnossa. Keittiö kuin sikolätti. Aina likaiset, jopa homeiset tiskit tiskipöydällä. Vanhoja roskapusseja siellä täällä, joissa jopa homeista ruokaa, kun niin kauon ovat sisällä olleet. Lapset aina sikapaskaisissa vaatteissa. Ja toisella tuttavalla sama homma. Kotiäiti ja ravintola-alan koulutus. Pöytäluutukin haisee aina kuin rankkitynnyri. Asunto ihan järkyttävässä kunnossa. Mitään ei tehdä. Molemmat istuu netissä päivät.

Kotiäidit hei! Siis ymmärrän että kodinhoito on osittain myös miesten hommaa. Mutta itse häpeän hyvin monen kotiäidin puolesta, kuinka he kehtaavat pitää asuntonsa niin paskaisessa kunnossa. Siis mun mielestä se kuuluu kotiäidin velvollisuuksiin ja YLPEYTEEN että pitää kodin siinä kunnossa, ettei vieraan tai miehen tarvitse miettiä, mihin jalkansa laittaa ettei sukkaan tartu a) cokista b) villakoiria c) leivänmurut ei pistele jalkapohjissa.

Mihin kotiäidin ylpeys on mennyt? Häpeän niiden puolesta, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa edes sen vertaa, että imuroisivat kerran päivässä ja luutuaisivat kerran viikossa. Ja että keittiö siivottaisiin edes kerran päivässä.

Lisäksi esim. täällä omakotitaloalueella harva kotiäiti pitää huolen siitä, että piha on kolattuna, kun mies tulee kotiin. Monet isät sitten joutuvat sammuttamaan auton kadulle, että pääsevät edes pihaan saakka. Kun laiska akka ei jaksa edes sen vertaa lasten kanssa ulkoilla, että kolaisi reitin miehelle kotiin. Ja nämä samat äidit ei jaksa edes ulkoilla lastensa kanssa. Tapanani kun on katsella usein ikkunasta ulos ja myös ulkoilla vähintään kerran päivässä lasteni kanssa, niin olen kiinnittänyt huomion, että naapurin lapsista osa on käynyt viimeksi leikkimässä ulkona minun kirjanpitoni mukaan ELOKUUSSA. Harva pääsee ulos edes kerran viikossa. Koska äidit ei jaksa edes kersojensa kanssa ulkoilla.

Ja jep, ennen kuin joku tulee marmattamaan tasa-arvosta, niin onko se oikeesti liikaa vaadittu, että kotiäiti siivoaa tunnin päivässä keittiötä, lattioita ja kolaa pihan?










Hävetkää äidit, hävetkää. Häpeän puolestanne.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häpeän puolestanne;27704991:
Taisit kirjoittaa etäästä tuttavaperheestäni? Kuulostaa juuri hänen kodilta. Nainen on kotiäiti ja ravintola-alan koulutus. Asunto on järkyttävässä kunnossa. Keittiö kuin sikolätti. Aina likaiset, jopa homeiset tiskit tiskipöydällä. Vanhoja roskapusseja siellä täällä, joissa jopa homeista ruokaa, kun niin kauon ovat sisällä olleet. Lapset aina sikapaskaisissa vaatteissa. Ja toisella tuttavalla sama homma. Kotiäiti ja ravintola-alan koulutus. Pöytäluutukin haisee aina kuin rankkitynnyri. Asunto ihan järkyttävässä kunnossa. Mitään ei tehdä. Molemmat istuu netissä päivät.

Kotiäidit hei! Siis ymmärrän että kodinhoito on osittain myös miesten hommaa. Mutta itse häpeän hyvin monen kotiäidin puolesta, kuinka he kehtaavat pitää asuntonsa niin paskaisessa kunnossa. Siis mun mielestä se kuuluu kotiäidin velvollisuuksiin ja YLPEYTEEN että pitää kodin siinä kunnossa, ettei vieraan tai miehen tarvitse miettiä, mihin jalkansa laittaa ettei sukkaan tartu a) cokista b) villakoiria c) leivänmurut ei pistele jalkapohjissa.

Mihin kotiäidin ylpeys on mennyt? Häpeän niiden puolesta, jotka eivät jaksa nähdä vaivaa edes sen vertaa, että imuroisivat kerran päivässä ja luutuaisivat kerran viikossa. Ja että keittiö siivottaisiin edes kerran päivässä.

Lisäksi esim. täällä omakotitaloalueella harva kotiäiti pitää huolen siitä, että piha on kolattuna, kun mies tulee kotiin. Monet isät sitten joutuvat sammuttamaan auton kadulle, että pääsevät edes pihaan saakka. Kun laiska akka ei jaksa edes sen vertaa lasten kanssa ulkoilla, että kolaisi reitin miehelle kotiin. Ja nämä samat äidit ei jaksa edes ulkoilla lastensa kanssa. Tapanani kun on katsella usein ikkunasta ulos ja myös ulkoilla vähintään kerran päivässä lasteni kanssa, niin olen kiinnittänyt huomion, että naapurin lapsista osa on käynyt viimeksi leikkimässä ulkona minun kirjanpitoni mukaan ELOKUUSSA. Harva pääsee ulos edes kerran viikossa. Koska äidit ei jaksa edes kersojensa kanssa ulkoilla.

Ja jep, ennen kuin joku tulee marmattamaan tasa-arvosta, niin onko se oikeesti liikaa vaadittu, että kotiäiti siivoaa tunnin päivässä keittiötä, lattioita ja kolaa pihan?










Hävetkää äidit, hävetkää. Häpeän puolestanne.
jospa itsekin keskittyisit niihin omiin mukuloihis ja kotiis senkin ajan kun pidät kirjanpitoa naapureistas. Voi pyhä sylvi.
 
"kerttuli"
Pesen joka päivä ainakin 3 koneellista pyykkiä, tiskikone käy 2 kertaa päivässä, käsintiskattavat tiskataan heti pois,
Aivan järkyttävää energian haaskausta 3 henkiseltä perheeltä. Meillä on nelihenkinen perhe, ja monesti tekee tiukkaa saada tiskikoneellinen päivässä, vaikka minä + 2 lasta ollaan kotona koko päivä. Miten teillä tuleekin noin paljon tiskiä? Eikö kannattais ajatella vähän ekologisemmin ja esim. laittaa se maitomuki jääkaappiin - siitä kun voi juoda koko päivän. Meillä menee ehkä 2 maitomukia per lapsi päivässä. Ja aikuiset juo yleensä samasta lasista koko päivän tai heilläkin menee 2 lasia/mukia per päivä. Lautaset ynnä muut tietenkin joka aterialle erit. Ja meillä ei tule käsitiskiä ollekaan ja silti pyörii tiskari max kerran päivässä.

Ja miten helkkarissa saat 3 koneellista pyykkiä per päivä? Hei mietippä nainen nyt vähän kulutustottumuksiasi ja sitä, onko niissä parantamisen varaa. Tuossa pyykkikoneellisten määrässä ei ole mitään järkeä. Ei, vaikka miten sikailisitte.
 
"vieraS"
Alkuperäinen kirjoittaja siistiä aina;27704181:
Eikö ole noloo sulkea ovi, heti arvaavat siivon. Meillä pedataan vuoteet aamuisin, eikä niillä hypitä päivisin. Lelut raivataan aina yksi ja päivälläkin uuden leikin alettua. Kaikilla tavaroilla paikkansa, ei vain kipata yhteen läjään.
etkö tiedä että se on lapsen älyä kehittävää kun saa jättää leikin kesken ja jatkaa sitä sit kun taas
huvittaa? Pitkäkestoisia leikkejä tulee tukea, ei siivota pois äitin silmiä häiritsemästä.
 
häpeän puolestanne
[QUOTE="vieras";27705003]jospa itsekin keskittyisit niihin omiin mukuloihis ja kotiis senkin ajan kun pidät kirjanpitoa naapureistas. Voi pyhä sylvi.[/QUOTE]

Napsahtiko omaan nilkkaan?

Miksi en saisi hävetä sinun puolestasi? Ja koko naiskunnan puolesta? Heidän, jotka eivät tee kodin eteen mitään. Säälin miehiänne.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häpeän puolestanne;27705007:
Napsahtiko omaan nilkkaan?

Miksi en saisi hävetä sinun puolestasi? Ja koko naiskunnan puolesta? Heidän, jotka eivät tee kodin eteen mitään. Säälin miehiänne.
ei edes napsahtanut. Saahan sitä hävetä mitä tahtoo, mä nyt en jaksa tuhlata aikaana päivittäin toksten kyttäykseen ja häpeämiseen. Mutta selvää lienee että määrittelet itsesi täysin lasten ja kodinhoidon kautta, koska et niitä noin paljon vatvot elämässäsi ja muiden elämässä. Enpä nyt kadehdi.
 
meillä
kaksi pientä lasta, mies reissutyössä ja koti on AINA siisti. Siis leluja on kyllä lattialla, mutta sitä en laske sotkuksi. Mutta hiekkaa/murusia/likaa ei kyllä ole koskaan missään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häpeän puolestanne;27705007:
Napsahtiko omaan nilkkaan?

Miksi en saisi hävetä sinun puolestasi? Ja koko naiskunnan puolesta? Heidän, jotka eivät tee kodin eteen mitään. Säälin miehiänne.
Armollisesti suon sinulle luvan hävetä puolestani ja sääliä miestäni. Minä siivoan täsmälleen silloin, kun huvittaa. Käyn töissä ja kärsin päivittäisistä päänsäryistä, joten arkisin en juurikaan jaksa siivota töistä tultuani. Ihan vapaasti voisit tulla meille säälimään miestäni ja vaikka samalla siivota keittiön ja keksiä, kuinka kaikki pöytäpinnat pysyisivät siisteinä nuorimman askarteluilta, miehen ja poikien peleiltä, konsoliohjaimilta ja astioilta sekä tyttöjen kaunistautumisrihkamalta. Takapihalla on lumityöt tekemättä ja kesäisin kukkapenkki huutaa kitkijäänsä, joten voisit samantien vierailla vähän pidempään säälimässä ja kauhistelemassa meitä.
PS. Annatko sähköpostiosoitteesi, jotta voin antaa osoitteen, johon tulla säälimään?
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja häpeän puolestanne;27705007:
Napsahtiko omaan nilkkaan?

Miksi en saisi hävetä sinun puolestasi? Ja koko naiskunnan puolesta? Heidän, jotka eivät tee kodin eteen mitään. Säälin miehiänne.
Kyllä minua hävettäisi armottomasti mies, joka olettaisi vaimonsa kolaavan pihatiet...
 
Alkuperäinen kirjoittaja häpeän puolestanne;27705007:
Napsahtiko omaan nilkkaan?

Miksi en saisi hävetä sinun puolestasi? Ja koko naiskunnan puolesta? Heidän, jotka eivät tee kodin eteen mitään. Säälin miehiänne.
Miksi kantaa turhaa häpeää. Paljon helpommalla pääsee kun ei tarvitse hävetä omasta eikä varsinkaan toisten puolesta.
 

Yhteistyössä