KYMPIN HOIDOISTA PLUSSANNEET!

Moi!!
Tää uudistus näillä sivuilla ei ihan onnistunut ainakaan kuvien osalta. Mä en ainakaan näe enään yhtään masukuvaa!! :(
Salvialle täällä peukut pystyssä että kaikki menee loppuun asti hyvin!
Irene, hieno kuulla että Töpselillä kaikki hyvin. Me ei kanssa tiedetä kumpi tulee, eikä sillä musta niin väliäkään. Ylläri sitten kaikille.!!!;)

(.)Tänään jäin parinviikon saikulle. Närästys on pahentunut, niin että tekee jo huonoa oloa ja mahanesteet nousee nieluun- ruokatorvessa onkin ihana polte. Rennietä menee laatikkotolkulla, eikä siitä ole apua kuin hetkeksi. Mulla toi pahin närästys on pystyasennossa, ei niinkään pahana makuulla.(oon outo tiedetään!!!:LOL:) Hoitoalalla työ on yhtä ponnistelua ja kumartelua, eikä tosiaan tee hyvää mahalle. Toisaalta oon lyhytselkäinen, joten tuntuu, että kaikki mun elimet alkaa olla kylkiluitten sisällä ja kaveri vielä muljuu kohdussa vauhdikkaasti, joten sekään ei oloa helpota. Lääkärillä ei ollut antaa mitään helpottavaa lääkettä, vaan totesi että vaivan aiheuttajaa ei voida poistaa, joten mikään lääke ei oloa paranna, vaan nyt on yritettävä välttää kaikkee mikä aiheuttaa suurimman närästyksen, ettei koko ruokatorvi tulehtuisi!! Eli nyt lepäillään.
Nukkumisesta: Mä kans nukun huonosti ja levottomasti. Vessassa tulee rampattua montakin kertaa yössä, varsinkin kun oon yrittänyt juoda mahdollisimman paljon kun turvottaa ja ummettaa. Toisina öinä tulee valvottua montakin tuntia ja toisinaan yö on ollut koiranunta. Mä saan edelleen nukuttua selälläni, ja se on ollut melkein paras asento. Oikealla kyljellä oltaessa kaveri saa jonkin sekokohtauksen ja potkii kylkeen niin kauvan, että vaihdan puolta.
Kirma, mulla on alkanut vihloon kans alapäässä. Ne on sellasia nopeita viiltelyitä, joita tulee pitkin päivää missä asennossa tahansa. Lääkärin mukaan ihan liitoskipuja, eikä siis syytä huoleen. Muutenkin lääkäri tutki mut jo tänään (lääkärineuvola olis ollu ensiviikolla), ja alapäässä kaikki hyvin, vaikka supistellutkin on jo aika paljon.
Nyt meen sohvalle kirjan kanssa!!
Meriharakka ja Kaveri 28+3
 
irene voi höh!nyt joudun jännittämään mun tyttöveikkausta kauan :D no enhän mä itsekään tiedä joten joudun sitäkin jännäämään :)

meriharakka mulla myös auttaa rennie ja makuuasento :D oonkin sanonut miehelle että tälle vauvalle saa laittaa heti ponnarin kun syntyy :D

nukkumisesta mä nukun tosi huonosti viime yönäkin meni 3 asti hyörien ja pyörien..loppuviikosta alan olemaan aina niin väsynyt että perjantaina kello 20 alkaa jo pilkkimään :D ja huomasin tänään että kun nukkuu huonosti ja ilma on kostea niin heti selkäsupparit iskee...täytyy ottaa ens viikolla asia puheeksi neuvolassa tuntuu niin pirun ikävältä kun keskivartalo vetää voimattomaksi ja selkään sattuu..:( tällä hetkellä tuntuu että vauva ei tuolla marraskuuhun asti pysy,mut eihän sitä tiedä kuinka se alkaa siellä viihtymään ja syntyy yliaikaisena :D

synnytyksestä nyt tänään taas tuli sellainen tunne että tulee olemaan tosi tuskainen synnytys jos selkäsuppareiden avulla syntyy...taitaa olla olo tosi voimaton joten levätä täytyy kun se hetki koittaa muuten en kyllä jaksa fyysisesti,jos ne selkäsupparit on vielä voimakkaampia kuin nyt.taidan olla ihan kuollut synnytyksen jälkeen :D kuten irene sanoi että vali vali :D

RP&futari 30+1
 
Pikaisesti vaan omaa napaa:
soitin tänään neuvolaan, kun on ollut viime torstaista selkä ja mahasärkyä. Toissa yönä piti oikein valvoa, kun oli aivan menkkamaiset kivut :( Ja eilen työpäivän jälkeen jouduin ottamaan 2 parasetamol- särkylääkettä... Loppuviikos tuli saikkua ja samalla kun hain s-lomalapun, annoin pissanäytteen, oli puhdas. Nyt sitten parin tunnin päästä olisi aika neuvolalääkärille, tarkistetaan kohdunsuun tilanne. Pelottaa... :|

Nipsu + muru rv 25+5 :heart:
 
Täällä käyty vasta tänään työterveydessä. Eilen vielä kituutin 12 h töissä, ja sen kyllä huomaa... :xmas: Saikkua tuli taas 2 viikkoa, ja sitten taas katellaan. Nyt tuli automaattisesti uus lääkäriaika kahden viikon päähän. Lääkäri oli kyllä tosi kylmä ja vastenmielinen nainen :| Tuli semmonen olo, että piruuttaan laskuttaa työpaikkaa juoksuttamalla mua siellä... äitiysloman alkuun kun olis ollu enää 3,5 vkoa, enkä tiedä miten se kuvittelee että mun välilevyt PARANEE kun maha kasvaa.. :(

No, kotimatkalla sorruin ajamaan lastentarvikekirppiksen kautta. Meillähän on vaatteita jo ihan sairaasti, mut niin vaan semmonen söpö fleece puku koko 56 ( hinta 4,-) tarttui matkaan.. Josko sillä sit tois pikkuisen sairaalasta kotiin... :)

Meillä on nuo pari pv kun kerkesin töissä olemaan, myllerretty mahassa KOKO päivä. Ja sinne kylkiluihin on tosi kiva tökkiä ;) samoin löytää jotain pisteitä mun mahasta, että tulee semmonen hermosärkymäinen kipu... :D Aikamoinen vilpertti siis tulossa... Eilen majaili illalla mahan oikealla puolella. vasen oli ihan tyhjä. Tosi hassun näköistä :)

Vaatteista vielä, niin meillä on pienimmät kokoa 50. ja ne taitaa olla melkein kaikki käytettynä saatuja. 56:sia onkin sit enemmän. ja 60 jotain tosi paljon... En jaksa millään uskoa että meille kovin pieni vauva olis tulossa, pelkäänpä että mahtuuko edes kokoon 50 :LOL:

ja yöt menee täälläkin vessassa ravatessa. Ja välillä herään pikkuisen melskaukseen... tosin viimeiset pari yötä olen saanut melskausten puolesta nukkua rauhassa, kun hänkin on nukkunut päivän mesoamisten jälkeen :)

Nukkumisesta vielä.. kipeytyykö teillä muilla maha kun makaatte selällään? Mulla meinaan tulee koko maha ihan araksi. Ja kyljellään mun ei anneta oikein nukkua...joten sit pakko kärsiä mahakivut ja olla selällään... Pitääkin kysyä tätä neuvolasta ens maanantaina... :)
 
RouvaPapunen pakko pikaisesti kommentoida noihin selkäsuppareihin. Mulla niitä tuli tosiaan esikoisesta (tosin vasta päivää ennen synnytystä) ja kokemuksesta tiedän, etteivät ole kivan tuntuiset. Synnärillä pahin vaihe oli avautumisen aikana ja ennen epiduraalia. Epin jälkeen helpottivat ja ponnistusvaiheessa selkäsuppareista ei ollut enää tietoakaan. Kivut olivat sietämättömät, eikä mulle ainakaan ollut hieronnasta tms. apua. Kauratyyny auttoi ensimmäisenä yönä, kun luulin kivun johtuneen golfista (kävin kentällä 2pvää ennen synnytystä), mutta ei sen jälkeen enää.
Jaksuja ja tsemiä siis täältä kovasti selän kanssa - samalla kaikille muillekin selkävaivaisille!

Täälläkin nasu välillä painaa päätään/peppuaan tosi ikävästi tuonne alas ja aiheuttaa vihlomista. Onneksi vielä hyvin ajoittain vaikkakin se ikävältä tuntuu.
 
:kieh:näitä uusia sivuja!! Mulla menee hermot kun on NIIN hidas! Ja miks hymiöt pitää hakea noin vaikeasti?

irene80, että hommaa on teillä vielä kodin kanssa!
Melkonen jytky siellä sulla kasvamassa:), huh huh! Hienoa kuulla ettei jalkojen mahdollisesta virheasennosta sitten sen kummempaa jää. Mulla tosiaan ihan oikeet lonkat, vaikka ekat pari kuukautta niitä onkin ojenneltu oikeeseen asentoon.

Nukkuminen
on täälläkin vähän niin ja näin, saa sanoa, että joka kerta klo:3:n pissillä käynnin jälkeen valvon, joskus vähemmän aikaa, toissayönä 3.5h. Oonki jo oppinut, että kun uni ei ole puolessatunnissa tullut niin alan lukemaan kirjaa. Kait tää kuuluu asiaan: /

sannis-75, just samanalista vihlomista sitten taitaa olla sullakin!

annabell, eipäs sulla sitten sattunut oikeen lääkäri kohdilleen..kummallista ettei kirjottanut lomaa loppuajaksi. On tosi harmi, ettei raskaanaolevaa oteta tosissaan, mä en usko, että kukaan syyttä valittaa tukalaa oloaan. Ennemminkin ne muut hakee sitä lomalappua turhasta syystä:kieh:
Mä olen sortunut ostelemaan noita 50cm:n vaatteita. Tiedossa kun on, ettei tämäkään pikkunen ole iso syntyessään, niin ajattelin, että antaa mennä! Shoppailu on ihanaa!

Mikähän tilanne siellä nipsulla?

rouvaPapunen, mä en tiedä mitään selkäsupistelusta. Kuulostaa tosi ikävälle!

meriharakka, täytyy sanoa, että mä en taida tietää närästyksestäkään mitään! Kamala vaiva sulla! Kannattaa muuten ottaa levolac käyttöön jos vähänki ummettaa, mulle ainakin toi avun. Aluks ällötti se siirappi, mutta kyllä sitä kittaa kun tietää mitä se tekee.

(.) Mulla oli tänään lääkärineuvola: kohdunsuu hiukka pehmentynyt, kaulaa jäljellä 3.5cm. Lähtötilanne oli 4.5cm. Että APUA, jotakin tuolla on jo ruvennut tapahtumaan!! On siis niin tosi hurjaa ja edelleenkin melko käsittämätöntä, että kohta sitä ollaan jo synnyttämässä:O Enää pari viikkoa niin vauvaa ei estellä jos päättäis tulla.

Muutenkin synnytys on kyllä alkanut jo mietityttää, esikosta me ehdittiin olla sairalassa vaivaset 4h ja muru oli maalimassa. Meiltä on matkaa kaupunkiin 160km, että nyt on jo pelko pyllyssä, että jos jäädäänki välille. Lääkäri sano, että heti kun synnytyssupistukset alkaa (näin alko esikon synnytys) niin mars autoon ja matkaan. Kun niinhän ne viisaamat sanoo, että toinen voi syntyä puolet ekaa nopsempaa. Se olis sitten n.4h mulla...:eek:

Mitään sanottavaa lääkärillä ei ollut, kaikki ok. Ja murulla sydän hakkas 148. Ens viikolla neuvola.

kirma&muru 32+4
 
Viimeksi muokattu:
sannis kiitos tosi paljon että varoitit jo etukäteen :) kukaan ei tunnu tietävän noista selkäsuppareista mitään??yhden minkä olen huomannut on että kun menee makuuasentoon ne häviää mutta jos liikun lisää se pahenee??en tiedä sitten kelle niitä tulee mutta ihan hirveeltä ne tuntuu...kauhulla odotan kuinka jaksan :D toivottavasti synnytys menee nopeeta ohi ja vauva tulee äitiinsä ja syntyy 2h tunnissa :D mulla on ollut tosi kiire ulos :D

RP&futari 30+1
 
Jee! Vihdoin pääsin kirjautumaan tänne! Pariin päivään ei sivusto huolinut mua sisälle... :mad:

Mutta täällä siis taas. Tiistaina poksui viikot. Nyt menossa jo 26+2! Seuraava välietappi ei siis ole enää kovin kaukana (30+0). Ensi viikolla olis toka neuvolalääkäri käynti. Jännityksellä odotellaan onko supistukset tehny tuhojaan...

Pikku L on kyllä aktivoitunut ihan järjettömän paljon. Työpäivät menee liikkeitä kuulostellen ja "pahimmillaan" ollaan sitten illalla kun äiti yrittää nukkua.. Sitten alkaa sellainen möyrintä ja potkinta että!:LOL: :heart:

Tosta nukkumisesta sen verran, et ei se täälläkään ota onnistuakseen. Nukun tosi kevyesti ja sit oonkin todella väsyny ku aamulla pitää töihin mennä...

Ja toinenkin asia vaivaa jälleen. Ummetus ja peräpukamat. Persus on het niin kipee että! Onneksi mulla on hyvät lääkkeet peräpukamien hoitamiseen mutta ku ton mahankin vielä sais toimimaan..

AaVee ja pikku L 26+2
 
Sain nyt vihdoinkin luettua viimeisimmät kuulumiset kunnolla, kun ei ole muka milloinkaan aikaa... :ashamed:

Onnittelut Katjuskalle hyvistä ultrakuulumisista :)

Nonniilla ihana masu kyllä :) Samoin Sanniksella :heart:

Hyvä juttu Tiltaltti, ettei ollut laskimotukosta.

Hienoa, että neuvolakortti löytyi Annabell. Mullakin se on milloin missäkin, ihme etten ole vielä onnistunut hukkaamaan sitä.. täytyy koputtaa puuta... (lue: omaa päätä):LOL:

AaVee: Mites sun selkäkipu? Onko hellittänyt? Oletko kysynyt neuvolasta s-lomaa? Muoks: Olitkin ennättänyt kirjuutella yhtäaikaa :)
Mulla on ollut kans selkäkipuja (sellaisia menkkamaisia) viikon ajan, eilen soitin sitten neuvolaan (kun seuraavaan käyntiin olisi ollut pari viikkoa) ja samantien pyysivät käymään. Meillä neuvola samassa rakennuksessa, joten pääsin heti menemään. Sain loppuviikoksi s-lomaa terv. hoitajalta, mutta lääkäri jatkoi sitä sitten pariin viikkoon..

Kirma: Minulla vihloo kans ajottain alapäätä (häpyluuta sekä kohdunsuuta, luulen).. varsinkin jos on liikkunut paljon.

Nukkumisesta kysyttiin.. Minulla on ollut jonkin aikaa aika katkonaisia nämä yöt. En tahdo saada enää unta, kun käyn veskissä.. varmaan nyt viikon ajan on tullut valvottua 1-2 tuntia yöllä, ja yöllähän ne tunnit tuntuu niiiiin pitkiltä |O Hyvää nukkumisasentoa ei tahdo löytyä. Tyyny on polvien välissä ollut jo pari viikkoa, mutta siitä huolimatta tuntuu, että lonkkia alkaa särkemään. Selällään en pysty nukkumaan, kun tulee huono olo : /

Hankinnoista taisi olla kans puhe. Me ei otettu äitiyspakkausta, vaan tälläkertaa rahana. Esikon vauva-ajalta on niin hurjasti vaatteita, että hankitaan sitten sillä rahalla jotain muuta. Esim. itkuhälytin. Vaikka se rahallinen korvaus on paljon pienempi, kuin mitä äippäpakkauksen arvo on.. Minun äitipuoli on luvannut ommella myös pieniä vaatteita (hänen firma tekee äippäpakkaukseen mm. potkuhousuja ja bodeja). Vaunutkin on hyväkuntoiset ja pinniskin löytyy. Ainoastaan hoitopöydän taso puuttuu, se oli lainassa yhdeltä kaverilta esikon aikaan, pitänee pyytää josko saisi nytkin.. Rintareppukin on vielä mietinnän alla, sekin oli lainatavaraa ekalla kerralla.. Jospa sen saisi vielä lainaan :)

Meriharakka: Onko närästys helpottanut s-lomalla? Toivottavasti. Se on kyllä inhottavaa. Mullakin meinaa närästää, pitää tarkkaan katsoa, mitä laittaa suuhun. Kahvia tai teetä en pysty juomaan enää ollenkaan. Enkä oikeastaan happamia mehujakaan... eli aika yksipuolises menee tuo juomapuoli.. vettä ja maitoa :rolleyes:

Sit vielä lopuksi omaa napaa:
Eilen kävin siis siellä neuvolalääkärillä, kohdunsuu oli pehmeä ja sit mitta lyhentynyt 2,5 senttiin (lähtö 3,5). Ei ultrattu, käsillä arviomitta.. Saikkua 7.9. saakka ja sitten kontrollikäynti. Viime yönä oli menkkamaisia kipuja selässä ja välillä myös mahassa. Toivottavasti menevät ohi. Supistuksia ei nyt (koputtaa taas puuta) ole tullut. Vauva onneksi liikuskelee masussa kovasti, joten se helpottaa mieltä. Esikon vein aamulla hoitoon, vähän on outo olla kotona itsekseen, mutta saa ainakin levättyä kunnolla.

Mukavaa elokuun viimeisiä päiviä kaikille :)

Nipsu + muru 25+6 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Heippa!

täällä nähty noista hankinnoista unia :D meiltä puuttuu oikeastaan vain kaukalo/turvaistuin ja kylpyamme vauvalle..näin unta että metsästin kylpyammetta ja en löytänyt kuin pieniä ja niiden hinta oli 130€/kpl :LOL: sitten jos löysin suuremman siellä pohjassa oli reikiä tai piikkejä :D siis eikä!mä oon kelannu sitä unta unta kokoajan mielessä ja vieläkin naurattaa :D ehkä tuolla takaraivossa on joku noiden selkäsuppareiden vuoksi alitajunnassa ajattelee ettei vaan tule kiire ostaa tarvikkeita :D

Kävin tuossa aamusta lenkillä koirun kanssa ja heti iski selkäsuppari...ajattelin soittaa neuvolaan tässä piakkoin ihan varmuuden vuoksi,vaikka tässä nyt ei kummempaa hätää ole :)toivottavasti!

aavee sullakin tuntuis olevan aika vilkas kaveri siellä mahassa :) onnea vaan :D toivottavasti on rauhallisempi synnnyttään :)

Noista lonkkakivuista mitä mullakin oli tuossa raskauden puolenvälin jälkeen niin kesän aikana tuli uitua aika paljon ja kipu on kadonnut kokonaan :)tais tehdä hyvää :) suosittelen!

RP&futari 30+2
 
Nipsu Selkä vaivaa vieläkin. Sairaslomaa en oo hakenu, mut ens keskiviikkona on lääkäri aika neuvolassa ja siellä ajattelin ottaa kyllä puheeksi tuon selkäkivun ja työntekemisen mahdottomuuden..

AaVee
 
Voi venäjä....kirjoitin pitkän vuodatuksen ja jonnekkin se sitten katosi! Eikä antanut kirjautuakkaan vaan piti tilata uusi salasanakin. Päivitetään nyt uudelleen, jos yhtälailla tarmoa löytyisi kirjoittaa.

Masu on siis kasvanut ja kasvaa edelleen. Mieli on ollut matala ja kipuja todella paljon. Samanlaisia venymis ja nivuskipuja kuin alkuraskaudessa, mutta tuhat kertaa kovemmin. Sängystä ei oikein yksin ylös pääse. Itku pääsee välillä, kun tuntuu niin ikävältä ja raskaalta. Mihinkään ei tunnu enää kykenevän. Supisteluja ei onneksi ole kuin silloin tällöin, vaikkakin niin voimakkaita, että hammasta täytyy jo purra. Pikkuruiset liikkuvat ja jytistävät melkoisesti ja se tekeekin supisteluja. Rakko täyttyy tuontuosta, vessassa täytyy öisinkin ravata tunnin välein. Ehkä sekin sitten päivisin vetää väsyneeksi ja siten mielen matalaksi. Istua ei voi selkäsuorassa, kun masu painaa niin jalkoja tai jalat täytyy olla "nätisti" haarallaan, jotta masu putoaa väliin. Autolla ajaessa ratti on edessä tai siis paremmin kai maha ottaa rattiin. Masu on valahtanut tosi alas ja suoranaisesti roikkuu. Tukivöitä ei voi pitää, kun häpyluun päälle, masun alle ei jää tilaa ja pikkaritkin kaikki täytyy olla masun yli vedettävät ja silti ne jää koholleen häpyn kohdalta. Mitkään äitiyshousut eivät enää kesän jälkeen sopineet, täytyi käydä ostamassa uusia. Niissäkin hassusti, että koossa 36, jotka muuten olisivat passelit, ei ollut yhdessäkään niin väljää masun yli vedettävää pussukkaa, että olisivat siitä sopineet. Täytyi ottaa H&M:ltä housut kokoa 44, joten isothan nämä muuten ovat, mutta yllättäen masuresori melko napakka. Äitiysuikkareista ei löytynyt yhtään niin isoa, jotta olisi saanut vedettyä valahtaneen masun päälle ja että olisi vielä rintojen kohdalta ollut kohdallaan. Bikinihousuissa ei masun alle jää tilaa, joten putoavat persuuksista. Ei siis edes uimaan enää, vaikka vedessä olisi hyvä olla ja tuntisi olonsa kevyeksi. Mies jaksaa olla minun itkuista huolimatta yltiöpositiivinen, onneksi. Lohdutteli, että asiat voisi olla huonomminkin; ettei vauvoja olisikaan ja taisteltaisiin edelleen hoidoissa. Näinhän se onkin, kun vain aina sen muistaisi.

Neuvola oli eilen ja siellä ei tullut hullua hurskaammaksi. Täti ei saanut sydänääniä oikein erottumaan, saiko sitten kahdet vai kuunteliko yhtä vauvaa. Katseltiin ultrallakin, mutta niillä aataminaikuisilla laitteilla ei paljoa selvää saanut, oliko kuvassa eri vauva vai sama ja kun ei koulutustakaan hällä siihen ultraamiseen mitään. Jäi kyllä hutera olo. Liikkeitäkään en nyt pysty tunnistamaan erikseen, kun ovat niin sykkyrällä täysin vierekkäin. Vielä viikko äitipolin aikaan kärvisteltävä. Jotain positiivistakin; hemppa oli noussu, 122, ja verenpaine 107/66 eli nyt ei liian matalalla. Kohdunpohjan mittaa ei nyt mitattukkaan, täti oli sitä mieltä, että aivan turhaa, kun näkeehän tuon, että mittarit ei riitä :( Kiva sekin kommentti.

Anteeksi nyt tämä vuodatukseni ja omanapaisuuteni, napa muuten konkreettisestikkin kovin tiukalla ja nahka melko ohut. Lohdutusta ja kohtalotovereita aina kaipaa, minnekkäs muualle sitä purkaisi!

Mukavaa viikonloppua teille muille ja parempia vointeja!

nonnii ja piiperoiset rv 30 + 1
 
nonnii :hug: Kyllä se siitä. Ei tässä enää kauaa mee ku saat vauvat ulos ja olo helpottaa. Yritä jaksaa.
Kyllä mäkin aina nurisen tästä raskaana olon "kamaluudesta". Mutta vielä kamalampaa se olisi jos joutuisi kärvistelemään hoitojen kimpussa. Mutta minkäs sille voi jos on huono olla niin sitten on oli lapsi luomuna tulossa tai hoitojen seurauksena.
 
Heippa kaikille!

Täällä ollu vähän hiljaiseloa, aika menny talokauppoja tehdessä ja uutta sisustusta suunniteltaessa :D
Tämä uus palsta vaikuttaa aika kököltä :/ Yritin haulla ettiä vanhoja keskusteluja, niin väittää ettei ole oikeuksia siihen!

noniilla oli ihanan söpö massu :) Mulla sama homma ton sängystäpääsemisen kanssa, öisin tuntuu että mies saa pukata mut ylös sängystä että pääsee pissalle :D

ultrauksesta hyviä uutisia saaneille onnea!
katjuzkalle kyllä sattunu tympeä lääkäri :( Ihan hyvit voit pyytää saada toisen lääkärin, ei sellaselle kannata mennäkkään, joka on sössiny jo kerran.

Maricce saanut hyviä uutisia äitipolilta :) Onko sullaki siis arvot kohoillu välillä? Luin noita sivuja, mutta tais mennä ohi, jos oot kertoillu noista arvojen ylityksistä.
Mulla kans arvot välillä pomppii ja nyt joudunki loppuviikon tehostetusti lounas- ja päivällisarvoa seuraamaan. Toivon niin, ettei niitä pirun insuliineja tarvis alottaa.

Salvia, en muista yhtään, oliko mun tutulla vuotoja sen eteisistukan kanssa. En muista kirjotinko siitä, että hänellä aika loppuraskaudesta istukka siirtyi ja pystyi synnyttämään alakautta :)

RvaPapunen, mulla kans tuntuu supparit joskus selässä ja jumankauta se on inhottava tunne :kieh: Tsemppiä suppareiden kanssa!

Annabellille tsemppiä selkäkipujen kanssa :/ Olipa kökön olonen lääkäri, mutta meilläki työterveydessä on pari sellasta, joilla ennakkoasenne on se, että et sinä kuitenkaan sairas oo, kunhan tulit saikkua ruinaamaan.

kirma, kyllä, edelleen pöllötellään perätilassa ja lääkäri sano, että jos se ei edes oo yrittäny kääntyä, niin tuskin kääntyykään. No, ei minua se suunniteltu sektio sinänsä haittaa, varsinkin ku raskausdiabeteksen takia saattaa kasvaa isoksi, niin parmepi sitten niin :)
Kysyit vihlonnoista ja mulla vihloo! On vihlonu jo jonkun viikon, sellasia sukkapuikkokipuja ihan tonne kohdunsuulle. Nyt on alkanu vihlomaan häpyluuta niin, että kävely on ihan hirveää. Ja tuo pojuhan potkii välillä tosi voimakkaasti virtsarakko-emätin akselille ja kyllä kuule tuntuu!
Me taidetaan ostaa toppapuku, tuo äitiyspakkauksen puku on niin valtava, että en viitti siihen vauvaa pukea. Saa nähdä nyt, että kannattaako ihan toppapukua ostaa vai joku kevytpuku, ku lokakuu ei vielä välttis oo kovin lämmin, niin tukehtuukohan raukka sitten vaunuihin..

meriharakka, täällä kärsitään samasta vaivasta! Viime yö meni ihan ketuillee ku poltti ja karvasti niin kipeästi kurkussa. Nukahdin sitten istuaaltaan ja se ehkä auttokin paljon.Mulle lääkäristä määräsivät novaluzidia! Aika jännästi sanottu ettei siihen mikään auta. Kokeiles gavisconia, sitä saa ilman reseptiä. Kyllä mulla ainaki lääkäri piti parempana närästyksen lievittämistä ku että sen kanssa kärvistelis loppuun asti.

Nipsu, mulla ollu kans rv24 sellasia yöllisiä supistuskohtauksia, mua pelotti kans ihan hulluna. Kuvittelin, että no nyt se synnytys käynnistyy ja mut täytyy ambulanssilla kärrätä sairaalaan. Mulla kans 3.5 sentistä lyhentyny 2.0 senttiin ja pehmeä on, lisäksi ulkosuu vähän sormelle auki. Mutta sulla tietenki eri asia ku viikkoja vähemmän ku mulla. Nyt vaan lepäät, jospa se helpottas :)

Aaveelle tsemppiä ummetuksen kanssa, ootko luumuja kokeillu?

Sitten sitä omaa napaa:
Neuvolalääkärissä kävin tänään ja niinhän se tilanne oli taas edenny, kohdunsuu on pehmeä, ulkosuu sormelle vähän auki ja kaulaa jäljellä enää 2.0cm. Ultralla katottiin vauvaa ja perätilassa on, niin ku oon sen ite tiennykki. 2 viikon päästä on neuvola-aika ja jos siihen mennessä ei oo kääntyny niin sitten äiti-polille aiemmin aikaa ja yrittävät ulkokäännöstä.
Lääkäri sano, että jos ei oo tähän mennessä yhtään yrittänytkään kääntyä, niin ei se yleensä käännykkään. Suunniteltu sektio olis sitten vissiin se minun synnytystapa, jos ei ulkokäännöskään onnistu. Olisin halunnut synnyttää alakautta, mutta en uskalla perätilavauvaa lähteä synnyttämään, toisekseen raskausdiabeteksen takia voi olla että vauva on tavallista isompi, niin parempi sitten tuo sektio :)
Maha alkaa jo tuntumaan aika isolta ja vielä ois viikkoja jäljellä! Kävely aika hankalaa, sattuu häpyluuhun ja nivusiin ja silti pitäs käppäillä, että pysyy sokerit kurissa. Täytyy käydä nyt iltapäivästä yrittämässä pikku lenkkiä.
Niin ja verenpainehan mulla oli vähän koholla, voi helkkari jos tähän vielä raskausmyrkytyskin tulis kaupan päälle :kieh: Mies parahti ku kuuli että "Ei helekatti, kaikki vaivatko sulle tulee!" No siltä se välillä itestäki tuntuu. Tosin, siinähän tuo raskausmyrkytys menis samalla ku diabeteski. No, nyt sitten kotona mittailua 2vk, toivotaan että lukemat ois hyviä :)

Duffy ja Oula 32+6
 
Poks 32+0! Meni aikaa ennen kuin taas löysin tän ketjun. Enpä oo minäkään sivujen uudistuksesta kovin innoissani. Kommentoin paremmalla ajalla kuulumisiinne, nyt pehkuihin. Jaksuja kaikille!

T. Mullu
 
Duffy Juu, arvot on välillä heitellyt: / Ja kummallisinta on se, että ne heittelyt ei kyllä mitenkään liity välillä siihen miten syön :O Välillä juon sokermehua ja syön "ihan väärin" ja arvot on ihan normaalit. Sitten taas kun oikeen kiltisti syön mitä käsketään, paljon kasviksia, vähän perunaa yms. hyviä rasvoja, juon vain vissyä jne. niin arvot on ihan per***stä! välillä menee NIIIn hermo!
Onneksi Minni on kasvanut nyt kuitenkin käyrillä ja muutenkin kaikki ok.
Niin ja täälläkin on Minni täysin perätilassa! Saa nähdä kääntyykö ollenkaan kun koko raskauden on viihtynyt istumassa tuolla vatsassa. Ei kiva jos joutuu sektioon:'(

nonnii Paljon voimia sinulle sinne, ei tässä kauaa enää jäljellä ole :hug: Täällä käydään myös vähintään kerran tunnissa vessassa yötä päivää, istutaan jalat harallaan ja kumartuminen, esineiden noukkiminen on todella vaikeaa. Olenkin sen jo melkein jättänyt kokonaan miehen puuhaksi :whistle:. Jos vähänkään enemmän on liikkunut edellisenä päivänä (siis esim. ollut pidempään kaupassa tai kylällä tai jotan muuta vastaavaa) niin sängystä ylös pääsemin ilman hirveää puuskutusta, itkua ja tukea on melkein mahdotonta. Vinssistä kattoon on tuo mies vitsaillut:p

Nukuminen Ei onnistu täälläkään. Nukun koiran unta ja yleensä tuossa kolmen aikaan on pakko nousta kun uni ei enää tuu, varsinkin jos mies kuorsaa vieressä. Sit yleensä valvon siitä seitsemään ja meen takaisin nukkumaan kun mies on lähtenyt töihin. Väsynyt olen päivisin ja usein kyllä nukahdan päiväunille jos siihen vain on tilaisuus.

(.)
Neuvolassa tänään kaikki ok. Neuvola täti oli iloinen kun painoa ei ole tullut (itseasissa oli hieman laskenut), hemppa hyvä, paineet hyvät, virtsa puhdas ja sydän äänet normaalit. Ens viikolla olis taas aika TAYS:siin RD-kontrolliin. Parin viikon päästä aika omalle lääkärille jos sais lähetteen fysioterapiaan, niskat, selkä ja jalat temppuilee aika hirveästi ja vällillä se ylös pääsy esim. sängystä ei todellakaan ole helppoa. Tukivyökin pitäisi viimein hankkia.
Välillä huolestuttaa, kun Minni ei liiku niin kun mä tykkäisin : / Saattaa mennä koko päivä niin, että en edes sitä kymmentä liikettä saa kasaan KOKO PÄIVÄNÄ ja tunnin sisään ne pitäisi saada. Ja väliillä taas riehutaan koko päivä niin, että vatsa heiluu puolelta toiselle ja virtsarakko saa kyytiä. Ja tuntuu, ettei ole mitään rytmiä : / Kellään muulla näin?

Maricce ja Minna rv 30+2
 
Viimeksi muokattu:
nonnii paljon jaksuja sulle ja toivottavasti voit lohduttautua edes sillä, ettei viikkoja ole enää monta jäljellä!

Kirma kyselit siitä äippäpakkauksen toppapuvusta - meillä esikoinen käytti sitä vasta 1.5 vuotiaana eli iso on. Poitsu oli syntyessään silloin 48cm ja 2,7kg eli pienehkö. Pituudessa ollaankin oltu koko ajan ihan omilla käyrillä, nyt 3v tarkastuksessa päästiin vihdoin keskikäyrälle eli se saattaa selittää puvun suuruudeen ainakin osittain.

(.) Innostuin eilen siivoomaan oikein urakalla ja kas, näyttääpi siltä, että tännekin tulee jälleen supparit selkään - jippii!!! Selkäsuppareiden huono puoli on se, ettei mulla ainakaan piirtynyt minkäänlaista supparikäyrää sairaalassa (anturit mahan puolella) eli synnytyssalissa ei ollut toivoakaan saada ilokaasua - tiedoksi selkäsuppaajille!

Ens viikolla saan toisen sokrurasituksen tulokset, saas nähdä kuin käy.
*POKS* rv30+0 enää 10vkoa jäljellä (tai 12...)

Sannis & surprise 30+0

*MUOKS* Ai niin, meillä aamu alkoi hyvin: "Kato äiti, mulla on kädet täynnä rakkuloita!" No niinpä oli eli enterorokkoa meillä. Ei ihme, että poika on valitellut kieleen sattuvan. Ja supris on polkenut oikealle puolelle kylkeen koko aamun - voi tätä ihanuutta! :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Tylsää...oon makuulevossa niiden supistuksen vuoksi...soitin sinne neuvolaan ja käskivät makuupakkoon kun pienikin liike aikeuttaa jo supistuksen...on sitten tullut herkuteltua koko eilisen ja maha ihan täynnä...oli pakko käydä koirankin kanssa lenkillä että saa vähän raitista ilmaa ja ei ole niin ähky :D heti alkasi tuntumaan ja äkkiä kotiin :( nooh jos vaan malttais levätä...

"kokeneet synnyttäjät" hei mua on kiinnostanut tuo limatulppa??kertokaa jotain??onko teillä tullut oikein klönttinä vai sitten ihan vaan pikkuhiljaa kun luin että niinkin voi tulla??

Hyvää viikonloppua!

RP&karatekid 30+4
 
Hei vaan kaikille!

Täällä narahdettu sokerirasituksesta...ei ole näköjään mun neukkarintätiä enään kiinnostanut mun asiat (oli kuulemma siirtynyt muihin tehtäviin) kun ei ole voinut ilmoittaa..oli tänä aamuna sitten uusi täti vastassa joka ihmetteli etten ole saanut tietoa...nyt sitten mittaillaan sokeria 4 kertaa päivässä viikon ajan...ja eka arvo oli kummasti muuttunut mun tietääkseni se oli 5.1 ja nyt yhtäkkiä 5.3???nooh muuten onneksi kaikki hyvin ei paino noussut ja kaikki verenpaineet ok..


RP&karatekid 30+6
 
Voi tylsyys RouvaPapunen! Ikävää, ettei edellinen th voinut arvosta ilmoittaa. Onneksi on kuitenkin siinä viitearvon rajalla eli toivottavasti pysyy sokrut kohillaan. Kyselit limatulpasta, mulla tuli ainakin kerralla sellainen isompi, hieman verinen lima ulos ja jokunen tunti siitä meni lapsivedet. Olen tosin kuullut, että limatulppa voi hyvin irrota muutamakin viikko ennen vesien menoa/synytyksen alkua.
Itse en silloin ollut niin perehtynyt asiaan, joten aamusella kun limatulppa meni, niin lähdettiin vielä miehen kanssa Karjaalle & Fiskarsiin. Miehen ollessa golfkierroksella, meni mulla vedet :)

Maricce kiva kuulla mukavia uutisia neuvolasta. Meillä oli kesällä joitain päiviä, etten tuntenut liikkeitä juuri ollenkaan, mutta nyt se "ongelma" on poistunut kokonaan. Mulla myös istukka edessä, joten se lienee vaikuttanut liikkeiden tuntumiseen silloin, kun tilaa on ollut vielä enemmän.

Duffy tsemppiä masuasukin kanssa! Olisihan se kiva, että vauveli kääntyisi ihan itsestään ilman apuja. Niin, ja toivottavasti ei nyt kuitenkaan tulisi raskausmyrkytystä.

(.) Meillä vietellään tänään 7v. hääpäivää :heart: Juhlittiin enempi jo viime perjantaina, kun tilattiin delicarin kautta ihanaista chililohta, njam! Tänään työpäivän päätteeksi tehdään hyvää kotiruokaa ja jälkkäriä, kun tämä mamma on nykyään työpäivän päätteeksi jo ihan naatti, eikä selän kanssa jaksa lähteä enää ulos syömään.
Supris pitää mamman hereillä nykyään pitkin yötä eli varsinainen yökyöpeli siis tulossa. Nytkin potkii jatkuvalla syötöllä oikealle kylkeen niin, että pitää istua hassussa asennossa. Nukkuukohan tämä koskaan?
Jaksuja kaikille ja ihanaa alkanutta viikkoa!

Sannis & surprise rv30+3
 
Maricce, mulla sama, että ei väliä mitä syö, välillä pomppaa ja välillä ei. Eilen söin lounaan päätteeksi täytekakku ku miehellä oli synttärit, niin arvo 7.1, päivälliseksi söin sitten puolikkaan pizzan pienestä valmispohjasta, laskin että hilareita max 30gr, niin yli 8! Ja sitten sellasen huomasin, että ei kannata millään käsidesillä tai vastaavalla pyyhkiä sormea. minähän oon sitä tehny alusta asti, kaveri sitten sano että ei saa ku voi muuttaa tulosta. Tein sitten pienen testin, niin kyllä se muuttaa! Käsidesin kanssa 8.1 arvo ja toisesta sormesta, mistä ei pyyhitty, 7.5! Että en tiedä onko osa ylityksistä johtunu tost pirun käsidesistä :kieh:

RvaPapuselle, pahoittelut rd-diagnoosista ja tsemppiä makoiluun! Se voi olla aika hemroja raastavaa, minähän makoilin käytännössä koko heinäkuun ja voi juma mulla välillä meinas mennä hermot. Täytyy kyllä sanoa, että vähän kökkö se th sulla, jos ei oo ees voinu ilmotella että sulla onki se rd. Jos aamupaastot meinaa olla hipoa rajoja tai jopa mennä yli, niin kokeiles sellasta että illalla just ennen nukkumaanmenoa syöt vaikak yhden ruisleivän ja yöpaasto olis 10 tuntia, oon kuullu että aika monella auttanu. Harmi ku et voi nyt liikkua, ku sehän laskee arvoja. En voi minäkään ku alkaa sattumaan niin pirusti nivusiin :/

Sannis, oishan se kiva jos tuo kääntyis vielä, mutta epäilen :/ Laitan toivoni kuitenki siihen ulkokäännösyritykseen, välillä vauva on poikittain, niin se vois hyvinki kääntyä pikku tönäsyllä.

Mennään tänään sitten yksityiseen neuvolaan ultrauttaan vauva. Pyysin neuvola-lääkäriä mittaamaan vauvan koon, mutta eipä kuulemma kannata ku se mitataan äitipolilla sitten rv36-38! Me kuitenki halutaan tietää, minkä kokonen mölli tuolla kasvaa, niin mennään sitten tuonne. Ei maksa ku 50e niin ihan mielellään sen maksaa :) Toiveissa olis, että vauveli näyttäs myös kasvonsa, mutta se taitaa olla turha toive :LOL:

Duffy ja Oula 33+3
 
Samanlaista tuntuu meillä kaikilla olevan! :) Huonoja yöunia, selkäkipuja, ja muita särkyjä... Mutta enää ei tytöt ole pitkää aikaa!!!

RouvaPapusen th oli kyllä aika tylsä tyyppi. Kurjaa kun tommonen osuu kohdalle... Mutta jospa sen uuden kanssa sujuis sitten kaikki hyvin. :)

Duffy Meijän pikkunen on kanssa edelleen sivuttain... Kukaan ei kuulemma sivuttain jää, joten nyt jännittää kuinka päin hän päättää kääntyä...:confused: Ne kääntöyritykset tuntuu kuulemma tosi inhottavilta... joten sekään ei houkuta : /

Tänään olis tunnin päästä neuvola... jännittää monestakin syystä... mm. se että mulla on 2 viikossa tullut yli 2 kg painoa. Vatsa on yhä useammin ihan kivikova pallo, ja tuntuu turvonneelta. Toivottavasti ei mitään raskausmyrkytystä pukkaa.. Toki en ole voinut tuon selän takia niin paljon tehdä kuin ennnen, ja parit juhlat tähän mahtuu, mutta silti, yli 1 kg viikossa ( kotivaa'allakin, saa nähdä paljonko neuvolan KAUHUvaaka näyttää) tuntuu järkyttävältä :(

Synnytyksen suhteen jännittää, että jos "skorppari" jää perätilaan, niin yritänkö pukata hänet alakautta ulos, vai pyydänkö sektiota ( joka ei ajatuksena houkuta yhtään)... Ja annetaanko sektiota edes? Tosi kinkkisiä juttuja. Muuten olen yritänyt blokata kaikki synnytysjutut pois mielestä, vaikka kaikki kovin kyselevätkin että "pelottaako"...

Annabell ja Skorppari 32+0
 
Annabell Mä kyllä niin komppaan sua ton neuvolan kauhuvaan kanssa. Tuntuu, et vaikka mitä tekee niin kotivaaka näyttää aina jotain muutamien satojen grammojen-1kg painon nousua ja sit neuvolassa humps! Se onkin monta kiloa. Mä uskon kyllä jo et niillä on rikkinäiset vaat! ;)

Saa nähä paljo mulle on taas siunaantunut painoa kun meen keskiviikkona neuvolaan. Tuntuu siltä, ettei juuri yhtään mut sit kuitenki siellä taas on joku hiton +2kg! Tosin viime kerralla mahan toimimattomuus saattoi tuoda jonnin verran lisäpainoa.

Pitääkin lähteä hakemaan luumuja niin saa taas tavara kyytiä! :)

AaVee ja pikku L 26+6
 
joo ei siinä mitään hätää kuitenkaan ole vaikka nyt 3 viikon päästä sain tulokset nyt vaan mittaillaan :) mut kuitenkin olen vielä soittanut neuvolaan sen sokerirasituksen jälkeenkin jotain asiaa että olis nyt silloin voinut jotain mun tietoja vaikka siinä vilkasta :) mut kai on ollut uusi työ niin mielessä ettei oo kiinnostanut..noh nyt sitten mittaillaan :) aika kiva kyllä toisaalta katsoa kuinka arvot heittelee :) aika siis jännää :)

RP&karatekid 30+6
 
Olipas mukava lukea taas pitkästä aikaa kaikkien kuulumisia, vaikkakin siellä paljon ikäviä oireita ja kokemuksia...mutta tsemppiä kaikille tasapuolisesti:hug:
Salvia mun kaverilla oli kans etinen istukka joka vuoteli pitkin raskautta, mutta lopulta siirtyi ylöspäin ja normaali synnytys onnistui ja terve vauva tuli! On vaan aika pelottava juttu just toi vuotelu...
RouvaPapunen tosi törkeetä hoitoa (tai siis hoidon puutetta) neuvolassa!! Toivottavasti arvot pysyis mahd. alhaisina eikä tarvis mitään insuliineja.

Omaa napaa:
Itse selvisin sokerirasituksesta puhtain paperein. Vointi on muutenkin ollut ihan ok, selkäkin nyt parempi kun alkukesästä. Nuo teidän supparikokemukset kuulostaa pelottavalta näin ensisynnyttäjälle kun en oikeen edelleenkään käsitä et miltä ne sit tuntuu. Yks päivä ikkunanpesun jälkeen alamaha oli tosi kovana ja tuntui epämukavalta, mutta ei mitään kipua ollut. Oliko se supistelua?? Ja mitä nuo selkäsupistukset on ja miltä tuntuvat? Onko se aaltomaista vai jatkuvaa kipua ja miten sen erottaa normaalista selkäkivusta? Kiitos jos jaksatte vastata jotain tällaselle keltanokalle, joka pelkää ennenaikaista synnytystä :ashamed:.
Jännittää kyllä jo teidän 30+ viikkoisten puolesta että kuka ekana synnyttää, aika on menny tosi nopeesti =). Kiva kuulla sitten teidän kokemuksia ja vinkkejä...

Jaksuja kaikille ja nautitaan tästä viileämmästä säästä =)

Ovis 26+2
 

Yhteistyössä