Kysely pakkoruotsista

Pitäisikö ruotsin kielen olla pakollinen oppiaine Suomen kouluissa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    43
[QUOTE="noh";24813553]ja pakko. Onhan suomeakin pakolinen ruotsinkielisillekin. Pitäisikö sitäkin poistaa? Sekä suomi ja ruotsi ovat margiinalikieliä tässä maailmassa. Kyllähän suomenkielinenkin voi puhu enklantia esim raaseporissa...[/QUOTE]

Sama vapautus koskisi myös ruotsinkielisten suomen kieltä. Se olisi vain heidän oma ongelmansa jos eivät haluaisi opiskella kieltä, jota Suomessa puhuu äidinkielenään yli 90 % asukkaista. Siis kaikilla olisi kaksi pakollista vierasta kieltä opiskeltavana ja kielet saisi valita itse.
 
[QUOTE="mä";24813622]En kannata pakollista ruotsia, vaikka olen ruotsin kielen kääntäjä. En kannata pakollista kemiaa, fysiikkaa, geometriaa enkä biologiaa. Jostakin syystä Suomen koululaitosta pidetään hyvänä. Kukaan ei elä yksin eikä ilman pelisääntöjä voi elää. Ihmisten on tultava toimeen keskenään. Jotta se toteutuisi, he tarvitsevat yleissivistyksen. Toivon, että lapseni oppii koulussa ruotsia aivan samoin kuin muitakin normaaliin koulujärjestelmäämme kuuluvia aineita.[/QUOTE]

Miksi vertaat yleismaailmallisia oppiaineita ei-yleismaailmalliseen oppiaineeseen?
Miksi juuri ruotsin kielen taito kuuluu mielestäsi yleissivistykseen?
 
Eurooppalainen
Valinnan vapaus pitäisi olla 2010-luvulla jo itsestään selvää. Vaan ei ole koska valtio haluaa holhota holhouksen tarpeessa olevia suomalaisia myös kieliopinnoissa. Valtio katsoo tietävänsä paremmin kuin kansalainen itse mikä on kansalaiselle parempi. Siksi kansan edustajistakin tulee valtion edustajia jos niiltä kysyy kantaa valinnan vapaudesta.
 
Tyttöni otti A- kieleksi englannin. Ja nyt 4:llä luokalla aloitti B- kielenä ruotsin, tämä oli vapaaehtoinen valinta. C- kieli on mahdollista aloittaa jo 6:lla luokalla ja likka on suunnitellut venäjää tai saksaa.

Aiheeseen liittyen, Suomi on tietääkseni virallisesti kaksikielinen maa. Ja mun mielestä se on vain hyvä asia (vrt. Ranska, siellä on kauhean vaikeaa pärjätä jos ei osaa niiden kieltä). Jos ajattelee asiaa ni eihän se ole pakkoruotsia vaan virallisen kielen opettelua, kuten äidinkieli? Mut tää nyt vaan on mun mielipide
 
"vieras"
[QUOTE="noh";24813553]ja pakko. Onhan suomeakin pakolinen ruotsinkielisillekin. Pitäisikö sitäkin poistaa? Sekä suomi ja ruotsi ovat margiinalikieliä tässä maailmassa. Kyllähän suomenkielinenkin voi puhu enklantia esim raaseporissa...[/QUOTE]

Toki pakkosuomi pitäisi poistaa ruotsinkielisiltä, mutta sen jälkeen heillä ei ole muita työvaihtoehtoja kuin kasvihuone Närpiössä tai muutto Ruotsiin.
 
j.ryyti
Aiheeseen liittyen, Suomi on tietääkseni virallisesti kaksikielinen maa. Ja mun mielestä se on vain hyvä asia (vrt. Ranska, siellä on kauhean vaikeaa pärjätä jos ei osaa niiden kieltä). Jos ajattelee asiaa ni eihän se ole pakkoruotsia vaan virallisen kielen opettelua, kuten äidinkieli? Mut tää nyt vaan on mun mielipide
Perustuslaki määrittelee oikeudet,mutta ei velvollisuuksia. Missään kohtaa perustuslakia ei ole todettu,että:

-suomenkielisen velvollisuus olisi puhua tai osata ruotsia

-suomenkielisen velvollisuus olisi opiskella ruotsia.

Perustuslain tulkitseminen niin,että ruotsinkielisten oikeudet olisivat suomenkielisten velvollisuuksia on itse asiassa vastoin Suomen perustuslakia.

Perustuslaista ei siis ole pakkoruotsin tueksi muutoin kuin omaatuntoa ja rehellisyyskäsitettä venyttäen. Tai tietämättömyys!

Väärinkäsitys johtunee siitä,että pakkoruotsipropagandassa tietoisesti sotketaan juridinen henkilö (valtio) ja luonnolliset henkilöt (kansalaiset).

Juridinen henkilö voi olla kaksikielinen tai vaikka monikielinen perustuslain tulkinnan mukaan edelleenkin. Siitä,että valtio *(juridinen henkilö) on kaksikielinen ei voida johtaa sellaista tulkintaa,että luonnollisten henkilöiden, kansalaisten,olisi oltava kaksikielisiä. Vielä vähemmän suomi-ruotsi-versiona
 
"vieras"
Perustuslaki määrittelee oikeudet,mutta ei velvollisuuksia. Missään kohtaa perustuslakia ei ole todettu,että:

-suomenkielisen velvollisuus olisi puhua tai osata ruotsia

-suomenkielisen velvollisuus olisi opiskella ruotsia.

Perustuslain tulkitseminen niin,että ruotsinkielisten oikeudet olisivat suomenkielisten velvollisuuksia on itse asiassa vastoin Suomen perustuslakia.

Perustuslaista ei siis ole pakkoruotsin tueksi muutoin kuin omaatuntoa ja rehellisyyskäsitettä venyttäen. Tai tietämättömyys!

Väärinkäsitys johtunee siitä,että pakkoruotsipropagandassa tietoisesti sotketaan juridinen henkilö (valtio) ja luonnolliset henkilöt (kansalaiset).

Juridinen henkilö voi olla kaksikielinen tai vaikka monikielinen perustuslain tulkinnan mukaan edelleenkin. Siitä,että valtio *(juridinen henkilö) on kaksikielinen ei voida johtaa sellaista tulkintaa,että luonnollisten henkilöiden, kansalaisten,olisi oltava kaksikielisiä. Vielä vähemmän suomi-ruotsi-versiona
Hyvin kirjoitettu.

Saas nähdä löytyykö pakkoruotsin kannattajilta mitään sanottavaa tähän.
 
Mielestäni ruotsin ei pitäisi olla pakollinen, mutta kaksi vierasta kieltä tarpeeksi pitkään opiskeltuina pitäisi olla pakollista, kuten muutkin aineet ovat pakollisia (äikkä, matikka, historia jne). Koulu/kunta/maakuntatasolla (mikä olisikaan sopivin) voisivat päättää, mitä kieliä tarjotaan.
 
Koko putki opiskeltu
Tähän pieni korjaus: mikään muu oppiaine ei ole pakollista peruskoulusta kolmannelle asteelle saakka, kuin ruotsi. Ei matematiikka, ei biologia, ei edes mikään muu kieli. Ainoasaan ruotsi.
Ruotsin kieli on itse asiassa _ainoa pakollinen_ oppiaine suomenkielisissä kouluissa peruskoulusta yliopistoon.

Sen vuoksi puhuminen "pakkomatematiikasta" tässä on yhteydessä on tarkoituksellista harhautusta. Ei yliopistossa matematiikka ole pakollinen oppiaine,mutta ruotsi on.

Ei edes äidinkielellä ole sellaista asemaa suomenkielisessä koulujärjestelmässä,että se olisi koko "putken" pakollinen.
 
piukkeli
Ennen en kannattanut, mutta elämän tuomien sattumusten kautta olen muuttanut suomenkielisen ja suomeruotsinkielisen alueen rajalle. Eli jos toiseen suuntaan lähtee niin kaikki puhuvat suomea ja jos toiseen suuntaan niin kaikki puhuvat (suomen)ruotsia. Kaupoissa kaikki kahdella kielellä yms. Noh itsehän en osaa ruotsia ollenkaan kun ei se yläasteella kiinnostanut. Jokapäiväisessä elämässä tämä ei pahemmin haittaa. Mutta töitä täältä ei helpolla todellakaan saa jos se ruotsin kieli ei ole hallussa. Tällä hetkellä asia ei ole ajankohtainen, mutta siinä vaiheessa, kun yritän työpaikkaa etsiä nin voi tulla kyllä itku.
 
Virtanen05
En kannata vaikka oma äidinkieli sattuu olemaan ruotsi. Pakkoruotsi on ainoastaan verorahojen tuhlausta kun ottaa huomioon että virallisesti ruotsinkielisiä on ainoastaan n 5% ja suurin osa (+80%) taittaa myös suomenkielen.
 
"Late"
Ennen en kannattanut, mutta elämän tuomien sattumusten kautta olen muuttanut suomenkielisen ja suomeruotsinkielisen alueen rajalle. Eli jos toiseen suuntaan lähtee niin kaikki puhuvat suomea ja jos toiseen suuntaan niin kaikki puhuvat (suomen)ruotsia. Kaupoissa kaikki kahdella kielellä yms. Noh itsehän en osaa ruotsia ollenkaan kun ei se yläasteella kiinnostanut. Jokapäiväisessä elämässä tämä ei pahemmin haittaa. Mutta töitä täältä ei helpolla todellakaan saa jos se ruotsin kieli ei ole hallussa. Tällä hetkellä asia ei ole ajankohtainen, mutta siinä vaiheessa, kun yritän työpaikkaa etsiä nin voi tulla kyllä itku.
Mutta ruotsinkielisiltä ei tietenkään vaadita suomen osaamista. Se siitä tasa-arvosta...
 
  • Tykkää
Reactions: imppu-83
järkeä mukaaan
Asun kaksikielisellä paikkakunnalla, jossa kielijakauma on lähes 50 % / 50%. Olen niin vihainen siitä, että täällä erityisopetusta saavat lapset vapautetaan ruotsin opiskelusta ilman perusteita, vaikka ruotsin kieltä voi käyttää täällä joka ikinen päivä. Sitten jossain Itä-Suomessa taas kaikilta vaaditaan ruotsia (myös erityisoppilailta) , vaikka ruotsin kieltä ei kuule muualla kuin televisiossa.
 
"vieras"
[QUOTE="eee";24824665]Ruotsi on kuitenkin ollut vuosikymmeniä Suomen TOP-3 tärkeimmissä kauppakumppaneissa. Älkää nyt unohtako tätä.[/QUOTE]

Suomikin on Ruotsin topkolmosessa, mut silti Ruotsissa ei ole pakkosuomea...
 
"vieras"
Ruotsi vie aina paikan yhdeltä kieleltä. Koulussa ei ole rajattomasti oppitunteja. Lisäksi pitää huomioida se, että kaikki eivät ole kielellisesti niin lahjakkaita että kykenisivät opiskelemaan kolmea tai useampaa vierasta kieltä.
Tutkimustenkin mukaan hyvin suuri osa oppilaista haluaa opiskella vain kahta vierasta kieltä. Nyt ne ovat lähes kaikilla englanti ja ruotsi (tai suomi). Pakkoruotsi kaventaa suomalaisten kielitaitoa.
Minä kuuluin tähän ryhmään, eli kielipää on huono. pakkoruotsia en vastustanut koulussa, ja opettajakin oli kiva. Mutta maailmalla ruosi on vain niin turha, ja koko opiskelu meni harakoille. Jostain muusta kielestä olisi voinut olla hyötyökin. Lisäksi jos kielen saa valita itse, voisi oppilas olla motivoituneempi sitä opiskelemaan :)
(ainakin omalla kohdalla olen saanut kaikista valinnaisista aineista parempia numeroita)
enkussakaan en ollut hyvä, mutta sitä joudun nykyäänkin päivittäin/viikoittain työssäni käyttämään, ja siksi pienikin kielitaito pysyy yllä
 

Yhteistyössä