Kysely pakkoruotsista

Pitäisikö ruotsin kielen olla pakollinen oppiaine Suomen kouluissa?


  • Äänestäjiä yhteensä
    43
"vieras"
[QUOTE="joo";24813588]itse yrittäjä espoossa, enkä koskaan ottaisi työhön sellainen joka ei pystyisi palvelemaan noin 25 % asiakaistamme. Ne ovat nimittäin ruotsinkielisiä...[/QUOTE]

toisaalta kaikki ruotsinkieliset täällä espoossa OSAAVAT halutessaan suomea. en ole tavannut täällä yhtään suomalaista, joka ei suomea osaisi. (olen ollut yli 10v aikana lukuisissa asiakaspalvelutöissä Espoossa, erikokoisissa yrityksissä ja aina pärjännyt suomella ja enkulla.) kerran eräs ruotsinkielinen pariskunta veti herneet nenään kun en ruotsia puhunut asiakaspalvelutyössä. olin kuitenkin valmis palvelemaan enkuksi, jos he sitä osaisivat. kas kummaa kun suomen kielikin löytyi...
 
"vieras"
[QUOTE="eee";24824665]Ruotsi on kuitenkin ollut vuosikymmeniä Suomen TOP-3 tärkeimmissä kauppakumppaneissa. Älkää nyt unohtako tätä.[/QUOTE]

Saksa ja Venäjän, mikä tuppaa "unohtumaan" pakkoruåtsin kannattajilta.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25936828]toisaalta kaikki ruotsinkieliset täällä espoossa OSAAVAT halutessaan suomea. en ole tavannut täällä yhtään suomalaista, joka ei suomea osaisi. (olen ollut yli 10v aikana lukuisissa asiakaspalvelutöissä Espoossa, erikokoisissa yrityksissä ja aina pärjännyt suomella ja enkulla.) kerran eräs ruotsinkielinen pariskunta veti herneet nenään kun en ruotsia puhunut asiakaspalvelutyössä. olin kuitenkin valmis palvelemaan enkuksi, jos he sitä osaisivat. kas kummaa kun suomen kielikin löytyi...[/QUOTE]

Bättre folk-asenne nousi pintaan herrakansan edustajilla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25936828]toisaalta kaikki ruotsinkieliset täällä espoossa OSAAVAT halutessaan suomea. en ole tavannut täällä yhtään suomalaista, joka ei suomea osaisi. (olen ollut yli 10v aikana lukuisissa asiakaspalvelutöissä Espoossa, erikokoisissa yrityksissä ja aina pärjännyt suomella ja enkulla.) kerran eräs ruotsinkielinen pariskunta veti herneet nenään kun en ruotsia puhunut asiakaspalvelutyössä. olin kuitenkin valmis palvelemaan enkuksi, jos he sitä osaisivat. kas kummaa kun suomen kielikin löytyi...[/QUOTE]

Mä olen huomannut, että pääkaupunkiseudun suomenruotsalaiset vaihtavat kielen automaattisesti suomeen kun seuraan liittyy yksikin suomenkielinen. Näin siis jos on kyse tavallisesta arkikeskustelusta. Mutta kun on kyse palvelutilanteesta, niin pakko sitä ruotsia on väkisin tuputtaa.
 
gif
Kannatan sitä, että koulussa olisi valittava kaksi pakolista kieltä opiskeltavaksi. Ruotsi ei ole nykyään tarpeellinen kieli. Ruotsalaiset puhuvat hyvää englantia. Saksa, ranska, espanja tai venäjä on liike-elämän kannalta paljon tärkeämpää kuin ruotsi.
 
Perumal
I see this and I ask, does anyone else read, "it's the norm on Google+ to foollw people who are complete strangers", and think recipe for disaster?And I love this from the Gray Lady's review - it's most important feature, "On Google+, you put the people of your life's different social circles into well, into Circles. That is, groups. Categories."Yes, let's segregate all those little people.
 
"Moilanen"
[QUOTE="vieras";25936828]toisaalta kaikki ruotsinkieliset täällä espoossa OSAAVAT halutessaan suomea. en ole tavannut täällä yhtään suomalaista, joka ei suomea osaisi. (olen ollut yli 10v aikana lukuisissa asiakaspalvelutöissä Espoossa, erikokoisissa yrityksissä ja aina pärjännyt suomella ja enkulla.) kerran eräs ruotsinkielinen pariskunta veti herneet nenään kun en ruotsia puhunut asiakaspalvelutyössä. olin kuitenkin valmis palvelemaan enkuksi, jos he sitä osaisivat. kas kummaa kun suomen kielikin löytyi...[/QUOTE]

Itsestäänselvyys luulisikin olevan, että Suomessa ikänsä asuneet suomenruotsalaiset osaavat suomen kieltä. Näin ollen virkamieskielenäkin ruotsi on täysin turha. Pakolliselle ruotsin kielen opiskelulle ei ole nyky-Suomessa mitään perusteita. Se, että tämä vähemmistön edustaja HALUAA palvelua ruotsiksi, vaikka osaisi suomeakin, ei ole mikään peruste tarjota ruotsinkielistä palvelua. Saati että Suomen joka niemessä ja notkossa pitäisi opiskella ruotsia, koska "se vaan kuuluu olla niin". Toistan: mitään järkeviä perusteluja tälle ei ole.
 

Yhteistyössä