lääkkeellinen tyhjennys!

Menen huomenna TAysiin "hoitamaan" tätä keskenmenoa. Mulla ei siis vuotoja yhtään eikä kipuja yms. Luin vanhoja kirjoituksia lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja huolestuin/pelästyin kun varsinkin TAYSista ihmisillä huonoja kokemuksia :eek: . Huomenna menen siis ottamaan jonkun tabletin ja ensin ultrataan ja sitten myöhemmin otetaan lisää tabletteja. Viikonloppu kuulemma sotkee jotenkin nyt tätä mun tyhjennnysoperaatiota. Onko teillä kokemuksia tuosta lääkkeellisestä tyhjennyksestä että mihin pitää varautua (selviänkö yksin)? Eli omalla autolla ite aion ajella (kaipa sitten olen ajokuntoinen ? sieltä lähtiessäni). Kun on nuo pienet lapset kotona niin mulla tietty kiirus heidän luokse mut tuleekohan niistä lääkkeistä kovin heikko olo? Pärjätäänkö keskenään päivät (minä ja 2v ja 3v)? Yritin lypsää tietoa kun soitin sairaalaan mutta huonosti kertoi...sanoi vaan että katotaan sitten perjantaina mut tarttis vähän osata varautua tulevaan etukäteen. Siitä ekasta tabletistako ei tapahdu vielä mitään? Hoitaja mulle vastasi samaan kysymykseen et ei siitä vielä vaan niistä seuraavista...! Mutta miten se homma oikein menee?
 
mä sain lääkkeet eilen. 4 tablettia kerralla!! Mulle kans kerrottiin tulevasta aika heikosti, puhuttiin vaan vuodosta joka tulee varmaan kotona (3h olin sairaalan tarkkailussa). No kotiin lähdettiin ja muutaman tunnin päästä alkoivat supistelut ja todellakin SUPISTELUT!! yhden lapsen olen synnyttänyt aikaisemmin eikä sekään sattunut niin paljon kuin tämä. Mitään lääkkeitä tai puhelin numeroita en ollut päivällä saanut mukaan (mikä on mun mielestä järkyttävää kipuun nähden) No lopulta sain osaston hoitajat kiinni ja he vain totesivat , että kyllä ne todennäköisesti onkin voimakkaammat kivut, koska tämä ei ole luonnollinen synnytys.

Lähdin sitten päivystykseen saamaan apua vedet silmissä. Lääkärille kiitos, oli tosi mukava ja päästiin nopeasti tutkimuksiin ja sain lihakseen kaks piikkiä. Kohtu avautui ainakin mulla ihan samalla tavalla kuin tavan synnytyksessä. No lopulta loppuillan aikana tuli iso kokkare ja veret (sori raaka selitystapa) ja mut lähetettiin kotiin. Koko yön sain istua wc-pöntöllä, koska verta tuli ihan kuin härän kurkusta ja nyt olen aamun ollut pyörtymisen partaalla koko ajan, eli lähden varmaan vielä käymään päivystyksessä.

Mutta en suosittele olemaan lasten kanssa yksin, jos vaikka tulee heikko olo tai tekee oikeesti kipeetä...

Ja kritisoisin vielä loppuun hoitajien asennetta. Ymmärrän ettei potilaita haluta pelotella turhasta, mutta jos he tietävät (niinkuin meidän sairaalassa jokainen hoitaja tiesi), että tekee todella kipeetä, niin miksi lähetetään kotiin ilman ohjeita ja lääkkeitä?? Varsinkin kun ei ole halunnut kysistä kekskenmenoa ja silti joutuu kärsimään...
 
Pahoittelut menetyksestänne :hug:

Mulle yritettiin myös eilen lääkkeellistä tyhjennystä mut mun kokemus on taas aivan erilainen... Käytännöt vaihtelee muutenkin sairaaloittain tosi paljon!
Mulla siis taustalla luonnollinen, spontaani km reilu viikko sitten. Tiistaina olleen gynen tarkastuksen kautta jouduin kaupungin yliopistolliseen sairaalaan ja todettiin et kohdussa on vielä vähän jotain. Sain sieltä 2 x 3 tyhjennyspilleriä mukaan jotka kehoitettiin aloittamaan seuraavana päivänä (eilen). En saanut mitään esilääkitystä polilla. Mut kipulääkereseptin ja kirjalliset hoito-ohjeet.
Mulla noi lääkkeet ei näemmä tehonneet mitään... otin kaikki siis eilen alakautta ohjeen mukaan, mut mitään ei tähän saakka ole tapahtunut. Soitin aamulla polille ja nyt seuraillaan vkl:n yli josko jotain vielä tapahtuisi, mut maanantaiaamuna edessä tarkastusreissu polille ja siitä samalla sitten kaavintaan mikäli viikonlopun aikana ei vuotoa ala kuulumaan.
Näin siis minulla...
Mut noissa hoito-ohjeissa tosiaan luki että tyhjennyspäivänä tulisi potilaan seurassa olla aikuisen henkilön, kaikenvaralta. Olen kuullut että jotkut ovat menneet tosi heikkoon kuntoon tuosta lääkityksestä ja on muutenkin hyvä kun on joku tukihenkilö/avustaja tarvittaessa. Meillä oli mies mun kanssa eilen päivän kotona, mut mulla tuo tyhjennysyritys meni siis ihan pipariks...
Toivottavasti sulla menee kaikki loppuun saakka ok ja et selviät myöskin kovimmilta kivuilta.

Täytyy sanoa että olen itse myös pettynyt hoitohenkilökunnan toimintaan... on tää niin rankka ja surullinen kokemus kaikenkaikkiaan etten toivo samaa kenellekään :( ei tätä ymmärrä ennen kuin joutuu kokemaan kaiken itse.
 
huh! Pelottavia ja rankkoja kokemuksia! Se taitaa sitten olla aika yksilöllistä että miten tuo homma onnistuu ja etenee! Toivottavasti ei mulla sitten ihan rankimman kautta tuo tyhjennys tapahdu :/ . Toivottavasti teilläkin molemmilla tuo tyhjennys onnistuu kokonaan mahdollisimman pian!
 
pahoitteluni erka ihan ensimmäiseksi :hug:

Itselläni meni niin että synnytin kaksospojat rv:llä 18, sain 4 cytotecia kohdunsuulle, siitä kahden tunnin päästä 2 lisää ja se sai miun supistukset aikaan.
Nyt kohtu ei ole sitten kuitenkaan supistellut sen jälkeen kunnolla kun pojat syntyivät 1.1.10 (istukkakin piti runnoa ulos) ja aloitin tiistai aamuna methergin kuurin, jonka pitäisi supistaa kohtua, jotta se tyhjentyisi kunnolla, ultran mukaan vielä täynnä verta joka ei vaan jostain syystä tule ulos.

Toivottavasti siun tyhjennyksesi menisi oppikirjojen mukaan, tätä en nimittäin toivo kellekään, raastaa hermoja ja ei sitä pääse surutyössäkään kovin eteenpäin kun omakin toipuminen on retuperällä, vielä kerran hali :hug: tämä on raskasta aikaa kaikille meille jotka menettävät odottamansa vauvan :'(
 
Mulla ei tuo lääkkeellinen tyhjennys toiminut..Sain ensin kotona laitattavaksi 4 x cytotec, vuoto alkoi 6h päästä, muttta oli niukkaa.Kipuja ei ollut juuri lainkaan, ehkä voisi verrata kuukautiskipuihin. Menin 4 päivän päästä uudestaan jorviin ja sain taas 4x cytotec, osastolla alkoi pieni vuoto, joka ei taaskaan ollut tarpeeksi runsasta.No 4 päivän päästä kaavintaan, josta tuli kunnon kohtutulehdus ja 40c kuume, eikä kohtu vieläkään tyhjä. Parin päivän päästä uusi kaavinta ja 4 päivää sairaalassa tuon tulehduksen takia..

Että näin mulla...Meni tosiaan vaikemmman kautta, ihan kuin tuo vauvan menetys ei olisi ollut jo tarpeeksi vaikeeta. Toivotaan, että nyt oltais jo voiton puolella tuon fyysisen voinnin kannalta, henkiseen toipumiseen menee varmasti vielä pitkän aikaa.. :'(
 
Ensiksikin pahoittelut keskenmenostasi. :hug: Paljon on jo kommentteja tullut, joten sanon vain, että kannattaa varautua muuhunkin mahdolliseen kyytiin kuin oma auto, koska mulla kävi niin, että olin saanut niin vahvoja kipulääkkeitä, etteivät antaneet mun lähteä ite ajamaan.

Mulla on sekä onnistunut ja epäonnistunut tyhjennys taustalla. Onnistuneessa sain 3 kertaa sitä lääkettä ja kaikki meni hyvin. Aamulla aloitettiin ja iltapäivällä jo kaikki ohi. Epäonnistuneessa sain sitä lääkettä 2 päivää (n.5-6 kertaa) ja vuosinkin hyvin, mutta silti piti vielä mennä kaavintaan. Toipunut olen aina kaikista hyvin! Mulla se esilääke (mifegyne) aiheutti jo seuraavana päivänä pienen vuodon mollemmilla kerroilla. Esilääkkeen tarkoitus on keskeyttää raskaus ja cytotecin tarkoitus sitten tyhjätä kohtu.

Tsemppiä!
 
Mulle on tehty 4 lääkkeellistä tyhjennystä ja kolmella kerralla kohtu on tyhjentynyt sen Mifegynen (esilääkitys)ottamisen jälkeen. Cytotecit olen sitten ottanut vain ihan varmuuden vuoksi. Eli suosittelen varautumaan siihen mahdollisuuteen että näin voi käydä sen lääkkeen ottamisen jälkeen.
Kolme tyhjennystäni on myös hoidettu Taysissa ja olen kanssa aina ollut todella pettynyt siihen paikkaan. Siksi olen halunnut hoitaa tyhjennyksen aina kotona. Hyvin on aina mennyt vaikka todella kipeä olen ollut. Kolme päivää yleensä olen ollut heikossa kunnossa ja sitten olo on kohentunut. Suosittelen kyllä että kotona olisi silloin joku toinen aikuinen hoitamassa lapsia, itse en olisi ollut lainkaan siinä kunnossa että olisin esikoista pysytynyt hoitamaan.

Koen olevani kuitenkin onnekas että en ole koskaan joutunut kaavintaan.

Tsemppiä sinulle kovasti ja paljon voimia! :hug:
 
Erka :hug: :hug: :hug:
Mullakaan ei ollu mitään kipuja tai vuotoja keskenmenosta. 31.12 todettiin keskeytyneeks. 1.1 alko spontaani vuoto ja todekka kipeet krampit. Oli lauantai päivä, menin sairaalaan osastolle ja olin tarkkailussa sen päivän. Kivut ja krampit loppuivat kipulääkkeiden myötä (panadol ja burana). Lääkäri totes et kohtu ei ollu tyhjentyn kokonaan (kaksosraskaus, vain toinen oli tullut ulos).

Vuoto siis tyrehtyi, ja maanantaina oli vuorossa lääkkeellinen tyhjennys. Menin aamulla polille ja sain suun kautta 2kpl Cytoteceja. 3 tuntia odotus odotusaulassa. Koksa mitään ei tapahtunut, sain uudet cytötecit 2 kpl kohdunsuulle. Edelleenkään ei mitään muuta kuin vesiripuli (lääkkeen sivuvaikutus). Odottelin muistaakseni tunnin verran ja sen jälkeen sain viimeiset 2 kpl lääkkeitä mukaan kotiin. Illalla kotona mulla tuntu juilinaa alaselässä, mutta ei mitään mitä ei ois kestäny. Kipulääkkeitä en ottanut, kivut ei ollu niin kovia ja pelkäsin et ne taas keskeyttää tyhjentymisen. Seuraavana päivänä, iltapäivällä tuntu et jotain tulee, ja vessaan sitte tyhjeni loputkin. Selän juilinta loppu siihe. Vuoto oli menkkavuotoa niukempaa ja kesti noin puolitoista viikkoa. Nyt ei oo vielä menkkoja tullu, mutta niitä odotellessa.

Eli kun menet, niin varaudu siihen että vuoto voi olla runsasta. Jos tarvitset kipulääkkeitä, niin kolmiokipulääkkeiden jälkeen sua ei päästetä yksin rattiin, eli silloin tarvitset kuskin.
Yksilöllisiähän nää jutut on, jokaisen kroppa reagoi eri tavalla. Kannattaa kuitenkin varata aikaa, voi olla että joudut tarkkailuun jos vuoto on runsasta.

*haleja kovasti matkaan* Voit laittaa mulle YV:tä jos haluut jutskailla... oltiin kuitenkin samassa ketjussa aikaisemminkin.
 
otin sytotekit 4 tuntia sitten..supistukset alkoi 10 minuuttia siitä.. nyt kirkasta vuotoo ja supistelee.. burana 800 kirjoitti lääkäri ja sanoi jos ei kahteen mennessä oo tapahtunu mitään niin osastolle.. muutta toivon että kohta ohi.. tää paljon lievempi kipu kun synnytyksessä. Erka ei hätää, sulla monta synnytystä takana niinku mullakin, luulen että toimii sulla hyvin nää sytotekit.
 
Toivottavasti onnellinen x5 tyhjennyslääkkeet tehoaa etkä joudu kaavintaan!

Minä sain tänään sen ekan lääkkeen sairaalassa ja nyt oon kotona. Sunnuntaiaamulla meen osastolle ja saan niitä sytoteceja. Sain valita oonko kotona vai sairaalassa tuolloin ja valitsin sairaalan. Toivon vain että kohtu tyhjenisi kokonaan ja paranisi nopsaan.
 
Kovaa vauhtia tyhjenee, eikä ollenkaan niin pahaa kipua ku olisi kuvitellut.Synnyrykseen verrattuna ei mitään. Siivosin koko alakerran samalla ku supisteli, otin buranaa yhteensä 3, eli vähällä lääkityksellä selvisin. Viimeksi kun tyhjensin olin sairaalassa ja mulle oli kyllä parempi olla kotona ku ei tuu mietittyä niin paljon ku voi touhuta omiaan, ei oo ollenkaan niin sairas olo. Toivon kans että tyhjenee kokonaan, kyllä näillä vuodoilla näyttäisi hyvältä. En ottanut ollenkaan sitä ekaa tablettia. Toivon sinulle nopeaa parantumista Erka.
 
Onnellinen ja Erka :hug:

Mulle tehtiin viimeksi lääkkeellinen sairaalassa, kun edellinen lääkkeellinen ei onnistunut, vaikka vuosin todella paljon (koko ilta meni pytyllä istuessa). Ja niinhän siinä kävi taas. Vuosin aivan järkyttävästi, piti laittaa kaks pussia vertakin, kun hemppa. joka oli alunperin aika korkea, putos niin alas, etten pystyssä pysynyt; ja silti meni kaavintaan. En siis suosittele kelleen yksin kotona tehtäväksi toimenpiteeksi. Mun mielestä pitää olla joku toinen aikuinen paikalla, jos meinaa verenhukkaan pyörtyä. Kivut olleet mulla aika lieviä. Ehkä mun kohtu ei sitten supista kunnolla ja siitäon johtunu tuo liiallinen vuotokin...
 
Ei mulla niin kovaa vuotoa oo että pitäis pöntöllä istua, ennemminkin sitä raskausmateriaalia tippuu pois. Kohtu supistelee vieläkin. Mä oon nyt yksin kotona mien lähti pojan kanssa leffaan ku mun vointi on nyt näinkin hyvä. Mulla on aina tyhjentynyt toi kohtu kokonaan, mennyt kesken niin alkuvaiheessa ettei mulls oo mitään istukkaa ollutkaan. Mulla menkkavuoto on kovempaa ku tämä. Viimeksi lääkkeellisessä vuosin 8 viikkoo tosi runsaasti, luulen että siinä oli perään sitte jo menkatkin. Onneksi mua ei pyörrytä ja ajattelin lähtee huomenna ostoksille itseäni piristämään, mies lupasi lähteä mukaan, kerrankin.....
 
Vielä ei oo tapahtunut mitään sen ekan tabletin mifegyne? seurauksena vaikka sanoivat että kun on synyttänyt aikaisemmin niin usein tulee jo vuotoja. Olossa ei mitään muutoksia. Huomenna sitten sairaalaan! Jotenkin tuntuu että tämä on nyt niin tiukassa ettei tuu ollenkaan ulos kun ei merkkiäkään anna :| .
 
Mulla tosiaan vuosi niin, että lorina vaan kuulu, kun pöntöllä istui. Viikkoja oli ekalla kerralla 12 ja tokalla 10, paitsi että kehityshän oli lakannut jo aiemmin. Mullakaan se eka tabletti ei oo saanu mitään aikaan. Voimia sulle erka huomiselle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
Nyt kyllä alkoi jotain tuhrua aavistuksen tulemaan... Näinköhän se tyhjentyminen sitten alkais!
toivotaan, täällä ei edelleenkään merkkiä tyhjentymisestä, tiistai aamusta saakka syötö meterghiniä...taitaa olla maanantaina taas ultra edessä ja ehkä sairaalareissu
 
Jatkan omalla ongelmallani tähän perään, jos joku huomaisi vastata siihen täältä... Eli lääkkeelliasen tyhjennyksen aloitus oli keskiviikkona ja kivut ja vuoto oli kovat ekan yön. sen jälkeen vuoto loppui kuin seinään ja nyt tihruttelee, mutta klöntit ovat tulleet takaisin. Kuuluuko näin olla?? itsestä tuntuu että kaikki ei mee niin kuin pitäisi, varsinkin kun vatsaankin koskee aina aika ajoin... soittanut olen osastolle myös heikotuksen takia niin heidän mielestä kuumaa kylpyä ja kipulääkettä ja "yritä pärjätä kotona" on riittävä...
 
miiak: mulla lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen kävi niin et pariin otteeseen näytti et vuoto laantuis, mut sit tuli taas supistuksia ja klönttejä väliin ja taas laantus. Ihmettelen miks ne on suositelleet kuumaa kylpyä kun meidän ohjelapussa kiellettiin kylpy ainoastaan suihkussa sai käydä.
 
Mulla meni se lääkkeellinen tyhjennys vuoto perjantaina ku otin 7.00 lääkkeet niin illalla vielä tuli tavaraa ja supisteli. lauantaina ei muuta ku jälkivuotoo vähän eikä kipuja. En ottanu mifegyneä ollenkaa ja noin hyvin lähti pelkillä sytoilla. Erka sytot sen kunnolla käynnistää, ei huolta. Alan olla jo toipunut. Nyt voi taas elää tätä elämää eteenpäin!!!Kiva tunne!
Tsemppiä kaikille. Mulla ei kielletty mitään missään ohjelapussa...Oon saunonu normaalisti. Mut muistaakseni kylpyä ei suositella just tulendusvaaran takia...
Eka tablettihan lopettaaa keltarauhashormoonin tuoton eli raskauden ylläpidon, ei ole mikään käynnistystabu vaikkakin alkaa tuhruttaan.
2 viikkoohan voi vuodella ja mä vuosin viimeksi runsaasti 8 viikkoo ja tui hyytymiä, kuulemma kuuluu runsaaseen vuotoon, mut ultrattii useaan otteeseen ja kaikki oli kunnossa. Ei tarvittu kaavintaa sillonkaan. Miiak koita kestää kyllä se vuoto helpottaa ja Erkalle tsemiä!!!
 
No niinhän siinä kävi, että la-su yönä nousi kuume, kauhea horkka ja takykardia. Ja eikun sunnuntaina päivystykseen. Kohtu auki ja materiaalia jumissa kohdunkaulalla, tulehdus oli jo päällä. Ensin riuhtovat pihdeillä enimpiä ja sitten ultralla totesivat että sisällä on vielä paljon materiaalia. Kaavinta oli sit jo iltapäivällä. 2x antibioottia suoraan suoneen ja kotiin 2 eri antibioottikuuria...

No nyt ei sit enää vuotoa (taaskaan) tule juuri laisinkaan, mutta toivottavasti tämä oli nyt tässä ettei tarvitse enää neljättä kertaa sinne lähteä...
 
Pahoitteluni menetyksen johdosta :hug:

Mulla tehtiin lääkkeellinen tyhjennys rv 20+4 havaitun kohtukuoleman vuoksi. Klo 8, klo 11 ja klo 14 laitettiin Cytotecit ja klo 15 tienoilla syntyi meidän pikkuinen poika.Kipulääkityksestä huolehdittiin erityisen hyvin.
Vuosin todella reippaasti ja olin pitkään juomatta ja syömättä,kun pelkona olin, että kaavinta tulee eteen, mutta onneksi siltä vältyttiin. Kaikesta huolimatta voin sanoa, että tuo reissu meni hyvin, vaikka olikin tietysti erittäin surullista, ettei pikkuisella ollut elinmahdollisuuksia.
Aikaa kaikesta tästä kolmisen kk:ta ja olen toipunut ihmeen hyvin sekä henkisesti ja fyysisesti.Ikinä en pikkuistamme unoda.Hän säilyy sydämessä aina.
 
Eilinen päivä meni sairaalasssa kokonaan ja pieni vuoto alkoi jo mifegynellä lauantaina. Sunnuntaina sitten sytoteccia pariin kertaan ja tavaraa tuli jonkin verran ulos: ainakin sikiö pussinsa sisällä ja istukkaa. Vähän epävarma olo on nyt kun se vuoto jäi aika vähäiseksi, siis kokoajan vuotaa vähän mut ei mitään lorisemalla tullut kokoaikana ja pelottaa jos jotain kuitenkin vielä jäi kohtuun. Päästivät kuitenkin eilen kotiin ja olivat sitä mieltä että tarpeeksi tuli kun pyttyä katselivat. Nyt yritän ottaa rauhallisesti mikäli se nyt 2v ja 3v:n kanssa on mahdollista. Eivät ultranneet ollenkaan enkä läääkäriä nähnyt lainkaan.
Onnellinenx5 miten sinua ultrattiin? Eli mahan päältä vai alakautta. Ajattelin mennä yksityiselle ultrauttamaan itseni varmuudeksi vielä mut useimmissa paikoissa on vain alaultrauslaitteet. U,ltrattiinko sinut vasta sitten kun vuoto oli loppunut?
 

Yhteistyössä