viiras
Harvinainen ongelmalapsi meillä, eikä ollenkaan vertaistukea. Löytyisiköhän täältä lahjakkaiden lasten vanhempia?
Myös erityisen lahjakkaat lapset tarvitsevat tukea, mm. turhautumiseen koska joutuvat koko ajan tekemään omaa tasoaan alhaisempia juttuja, joten helposti turhautuvat, mikä puolestaan alkaa aiheuttaa ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja miks:siihen tukea tarvii?
Muuten ihan tavallinen lapsi, mutta ajattelee kuin aikuinen - järjellä. Järkeilee asioita joita tavalliset 5v eivät tajua/noteeraa millään tavalla. Hyvin suunnitelmallinen, pikkutarkka ja sisukas, etsii asioihin ratkaisuja - "insinööriainesta". Osaa lukea/kirjoittaa sujuvasti ja laskea laskuja, jotka ei kuulu vielä 5 vuotiaan ikätasolle - ajattelee itsenäisesti erilaisia matemaattisia ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja mimmonen:tommonen laps on?
Nyt onkin aika tehdä lapsemme kannalta tärkeitä ratkaisuja, jotka ei tule eteen ihan joka vanhemmalle. Siksi haluaisinkin tietoa niiltä vanhemmilta jotka ovat vastaavaa kokeneet ja ratkaisujaan tehneet. Ovatko ratkaisut olleet heidän mielestään jälkeenpäin hyviä ja oikeita, vai olisiko pitänyt tehdä jotakin toisin. Haluan vertaistukea vanhemmilta jotka ovat ko. asian läpikäyneet.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Pahin, mitä voit lapsellesi tehdä, on antaa hänen olla hyvin tietoinen siitä, että hän on erityisen lahjakas jollain alueella/parempi kuin muut.
Jos lapsesi on tiedollisesti lahjakas, hieno homma. Jos hän on sosiaalisesti lahjaton, keskittykää hoitamaan tätä asiaa.
Työssäni tapaan usein alle kouluikäisenä erityislahjakkaiksi todettuja lapsia, jotka (usein vanhempien suunnattomasta lahjakkuustoitotuksesta johtuen) jäävät jälkeen "tavallisista" jossain vaiheessa, koska eivät ylemmyydentunteeltaan viitsi tehdä töitä. Lahjakkuus on apuväline, ei itseisarvo.
jos on sosiaalisia ongelmia ja on "pikkuprofessorimainen", kuulostaa tuo aspergerin syndroomalta. Onko testattu (vai voiko edes noin pientä testata)?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Muuten ihan tavallinen lapsi, mutta ajattelee kuin aikuinen - järjellä. Järkeilee asioita joita tavalliset 5v eivät tajua/noteeraa millään tavalla. Hyvin suunnitelmallinen, pikkutarkka ja sisukas, etsii asioihin ratkaisuja - "insinööriainesta". Osaa lukea/kirjoittaa sujuvasti ja laskea laskuja, jotka ei kuulu vielä 5 vuotiaan ikätasolle - ajattelee itsenäisesti erilaisia matemaattisia ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja mimmonen:tommonen laps on?
Varmaan tällainen ihmistyyppi on yhtä yleinen kuin sellainen sosiaalisesti tavattoman lahjakas ihminen, joka ei aikuisikään mennessä ole oppinut lukemaan tai kirjoittamaan. Jostakin syystä sosiaalisesti lahjakkaiden lasten vanhemmille ei kuitenkaan tavata sanoa, että "eipä siitä teidänkään lapsen mukavuudesta ole mitään apua, jos älykkyysosamäärä on 50",Alkuperäinen kirjoittaja vieras:...ja lisäys äskeiseen: jos mietitte lapsen tulevaisuutta, on tärkeämpää kehittää lapsen sosiaalisia taitoja kuin kognitiivisia. Mitä tekee ihminen esim. työelämässä, jos tietää kauhesti asioista, muttei tule toisten kanssa toimeen, osaa työskennellä ryhmässä, ottaa muita huomioon jne.?
Käsitän kyllä tämän, mutta sosiaalisten taitojen ongelmaksi muodostuu juuri tuossa iässä se, että kognitiivisesti lahjakas lapsi ei ajattele kuten ikäisensä, joten yhteistä säveltä muiden samanikäisten lasten kanssa ei löydy. Tavalliset 5 vuotiaat ajelevat autolla - lahjakas lapsi suunnittelee autoille mitä kummallisempia ratoja, joita muut ajelevat - yhteistä leikkiä ei synny.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:...ja lisäys äskeiseen: jos mietitte lapsen tulevaisuutta, on tärkeämpää kehittää lapsen sosiaalisia taitoja kuin kognitiivisia. Mitä tekee ihminen esim. työelämässä, jos tietää kauhesti asioista, muttei tule toisten kanssa toimeen, osaa työskennellä ryhmässä, ottaa muita huomioon jne.?
No huh huh. Ei kyl kannata ehkä alkaa ehdottelemaan ICD-10-tautiluokituksen diagnooseja netissä toisille. Ei lahjakkuuden tarvitse olla minkäänlainen sairaus. Lapsi vain kehittyy nopeammin kuin ikätoverinsa, ja saattaa omata korkeamman ÄO:n.Alkuperäinen kirjoittaja v:jos on sosiaalisia ongelmia ja on "pikkuprofessorimainen", kuulostaa tuo aspergerin syndroomalta. Onko testattu (vai voiko edes noin pientä testata)?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Muuten ihan tavallinen lapsi, mutta ajattelee kuin aikuinen - järjellä. Järkeilee asioita joita tavalliset 5v eivät tajua/noteeraa millään tavalla. Hyvin suunnitelmallinen, pikkutarkka ja sisukas, etsii asioihin ratkaisuja - "insinööriainesta". Osaa lukea/kirjoittaa sujuvasti ja laskea laskuja, jotka ei kuulu vielä 5 vuotiaan ikätasolle - ajattelee itsenäisesti erilaisia matemaattisia ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja mimmonen:tommonen laps on?
Ei ole aspergeriaAlkuperäinen kirjoittaja v:jos on sosiaalisia ongelmia ja on "pikkuprofessorimainen", kuulostaa tuo aspergerin syndroomalta. Onko testattu (vai voiko edes noin pientä testata)?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Muuten ihan tavallinen lapsi, mutta ajattelee kuin aikuinen - järjellä. Järkeilee asioita joita tavalliset 5v eivät tajua/noteeraa millään tavalla. Hyvin suunnitelmallinen, pikkutarkka ja sisukas, etsii asioihin ratkaisuja - "insinööriainesta". Osaa lukea/kirjoittaa sujuvasti ja laskea laskuja, jotka ei kuulu vielä 5 vuotiaan ikätasolle - ajattelee itsenäisesti erilaisia matemaattisia ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja mimmonen:tommonen laps on?
ap puhui "ongelmalapsestaan"...Alkuperäinen kirjoittaja Ninnanna:No huh huh. Ei kyl kannata ehkä alkaa ehdottelemaan ICD-10-tautiluokituksen diagnooseja netissä toisille. Ei lahjakkuuden tarvitse olla minkäänlainen sairaus. Lapsi vain kehittyy nopeammin kuin ikätoverinsa, ja saattaa omata korkeamman ÄO:n.Alkuperäinen kirjoittaja v:jos on sosiaalisia ongelmia ja on "pikkuprofessorimainen", kuulostaa tuo aspergerin syndroomalta. Onko testattu (vai voiko edes noin pientä testata)?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Muuten ihan tavallinen lapsi, mutta ajattelee kuin aikuinen - järjellä. Järkeilee asioita joita tavalliset 5v eivät tajua/noteeraa millään tavalla. Hyvin suunnitelmallinen, pikkutarkka ja sisukas, etsii asioihin ratkaisuja - "insinööriainesta". Osaa lukea/kirjoittaa sujuvasti ja laskea laskuja, jotka ei kuulu vielä 5 vuotiaan ikätasolle - ajattelee itsenäisesti erilaisia matemaattisia ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja mimmonen:tommonen laps on?
Juuri tätä tarkoitan. Siitä syntyy ongelmia, kun ei ole tasoisessaan seurassa.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Meillä ei ole mutta kaveriperheessä on esikoisemme ikäinen hyvin lahjakas lapsi. Nyt kun lapset ovat 4½v niin huomaan, että aikaisemmin hyvin toimeentulleet lapset eivät enää löydä yhteistä säveltä ollenkaan. Huomaan, että omani on pettynyt, kun ei saa kaveria innostumaan nukkejen pukemisesta ja taas kaveriperheen lapsi selvästi pitkästyy tosi nopeasti lapseni seurassa ja alkaa pyytämään esim. tietokoneelle. Joten tavallaan ymmärrän ap:n pointin. Kaverit kun ovat tärkeitä kaiken ikäisille.
Onko näin jokaisella osa-alueella? Voisiko yhteinen "leikki" löytyä vaikka jalkapallosta/uimisesta tms. fyysisestä?Alkuperäinen kirjoittaja ap:Käsitän kyllä tämän, mutta sosiaalisten taitojen ongelmaksi muodostuu juuri tuossa iässä se, että kognitiivisesti lahjakas lapsi ei ajattele kuten ikäisensä, joten yhteistä säveltä muiden samanikäisten lasten kanssa ei löydy. Tavalliset 5 vuotiaat ajelevat autolla - lahjakas lapsi suunnittelee autoille mitä kummallisempia ratoja, joita muut ajelevat - yhteistä leikkiä ei synny.Alkuperäinen kirjoittaja vieras:...ja lisäys äskeiseen: jos mietitte lapsen tulevaisuutta, on tärkeämpää kehittää lapsen sosiaalisia taitoja kuin kognitiivisia. Mitä tekee ihminen esim. työelämässä, jos tietää kauhesti asioista, muttei tule toisten kanssa toimeen, osaa työskennellä ryhmässä, ottaa muita huomioon jne.?
Meillä samanlainen, mutta on myös erittäin suosittu kaveriporukassa. Ei ole vain tullut mieleen, että hän olisi joku suuri lahjakkuus, on vain kiinnostunut kaikesta ja hänellä on aivan pettämätön muisti.Alkuperäinen kirjoittaja ap:Muuten ihan tavallinen lapsi, mutta ajattelee kuin aikuinen - järjellä. Järkeilee asioita joita tavalliset 5v eivät tajua/noteeraa millään tavalla. Hyvin suunnitelmallinen, pikkutarkka ja sisukas, etsii asioihin ratkaisuja - "insinööriainesta". Osaa lukea/kirjoittaa sujuvasti ja laskea laskuja, jotka ei kuulu vielä 5 vuotiaan ikätasolle - ajattelee itsenäisesti erilaisia matemaattisia ongelmia.Alkuperäinen kirjoittaja mimmonen:tommonen laps on?