Lapsen kaverisynttärit - mitään sokeria sisältävää ei kuulemma saa tarjoilla.

asdfasd
Eihän tuo ole tiukkapipoista, kuitenkin lapsi sai keksin. Ihan on normaalia rajoittaa herkuttelua, ajattele jos vaikka vierailuja on useampi viikossa ja aina vedettäisiin kaksin käsin herkkuja? Nykyään on herkuttelu monilla karannut käsistä ja lihavia lapsia enemmän ja enemmän.

Ja aloituksen tilanteeseen. Suorin sanoin ilmoittaisin, että sokerimättöä on todellakin tarjolla, mutta voin laittaa lapsukaisellesi pähkinöitä jne.
Jos esim. kerran viikossa syö ihan kuinka paljon tahansa kaksin käsin karkkia ja moskaa, se ei lihota ihmistä yhtään tai mitään muutakaan. siis JOS tämä tapahtuu vain kerran viikossa.

Kerran viikossa onkin ihan hyvä pitää mässypäivä, jopa dieetilla.
 
"Jonna"
Mulla on sukulaismies jonka vaimolla meni jossain vaiheessa kaikki ruokaan liittyvä yli. Kun tämä perheen äiti alkoi ensin laihduttamaan niin sitten oli koko perhe dietillä. Edes voita leivän päälle ei saanut lapset eikä mies. Tää mun sukulaismies laihtui parissa kuukaudessa kuivan kesän oravaksi, on ammatiltaan postinjakaja joten liikkuu töissään. Joka ikinen päivä niillä oli jotain keittoa ruokana ja mitään herkkuja ei lapset eikä mies koskaan saaneet, vain koska perheen äiti (joka oli jo hoikka) laihduttaa.
Sama meininki niillä jatkuu vielä nyt vuosienkin jälkeen, on tosi ikävä olla jossain sukulaisjuhlissa kun niiden lapset ei saa edes mehua juoda siellä. Ja meidän suvun mummohan se on oikein pääsaatana kun sen luona on aina pakkasessa jätskiä lapsille. Ja varsinkin mummon tekemät mustikkapullat on ihan ehdottomasti pannassa!! (No jääpähän mulle enemmän.)
No tämä on kyllä ihan sairasta tyranniaa!!

Törkeää pakottaa lapset noudattamaan omaa ruokavaliota kuin itse. Aikuiset saavat tehdä itselleen niin kuin haluaa, mutta jättäisi nyt lapset rauhaan! Lastensuojeluilmoituksen tekisin ehdottomasti, jos omassa tuttavapiirissäni olisi tuollaista. Kaikenlainen fanaattisuus on mielestäni älytöntä ja huonoa vanhemmuutta. Juurihan eilen illallakin tuli yksi esimerkki tv:stä, "supermarjo". Sääliksi käy sellaisten perheitten lapset.
 
Jos esim. kerran viikossa syö ihan kuinka paljon tahansa kaksin käsin karkkia ja moskaa, se ei lihota ihmistä yhtään tai mitään muutakaan. siis JOS tämä tapahtuu vain kerran viikossa.

Kerran viikossa onkin ihan hyvä pitää mässypäivä, jopa dieetilla.
Kerran viikossa vedetyt överit on hyväksi?

Mun mielestä siihen ei kannata ryhtyä ellei ole ongelmaa herkkujen kanssa, mielummin satunnaisesti keksi, kuin paketti yhtenä päivänä. Opettaa lapselle kohtuukäytön salat. :D
 
"Joops"
Mahtaako olla totta edes koko juttu? Jos on, niin tee nyt herrantähden vaikka lastensuojeluilmoitus jos kerran äiti pakottaa lapsen karppaamaan! SE ON VAARALLISTA varsinkin kasvavalle lapselle!
No voi vittu sulle, vaarallista on tuollainen fanaattisuus.

Asiaan: Ei ole tuollaista tullut vastaan, en itsekään ole ehdoton (edes itse), vaikka yleensä karppaamalla elelen. (Ja lapset ei, että älä lainaamani pälli revi alkkareitas.) Mutta onhan se totta, että sokeria käytetään ihan älyttömiä määriä nykyään, vaikka melkoista koukuttavaa myrkkyähän se on. Meilläkin sitä lapset saa varmasti liikaa verrattuna siihen, mitä suositukset varmaan joskus tulevat olemaan.
 
"allina"
Lapseni luokalla on poika, jonka äiti on fanaattinen intoilija terveellisestä ruuasta. Eivät syö lihaa, tai käytä maitotaloustuotteita, valkoisia jauhoja, sokeria, ulkomaan hedelmiä, lisäaineita, eineksiä tms ja kaiken pitää olla luomua. He ovat hyvin hyvin säästäväisiä, suorastaan pihejä. Lisäksi perhe on hyvin uskonnolinen, mutta tuo ruokavalio ei liity uskontoon, vaan äidin ajatuksiin terveellisistä elämäntavoista. Hyvästähän ne tervelliset elämäntavat ovat, mutta tuo poika on jäänyt vaille kaikkea mitä "tavallisen" perheen lapsilla on. He eivät vietä syntymäpäiviä (ei uskonnon takia, vaan siksi kun on kallista) ja joulua ei juhlita äidin mukaan vakaumuksen takia. Poika on ihana iloinen lapsi, mutta ylisuojeltu ja tyystin vailla komentoa, lasta kun ei saa komentaa, ettei kehitys häiriinny. Lapsi siis saa hakata koiraa kepillä, lukita koulukaverin vajaan, lyödä muita ja kiukutella ihan vapaasti. Äiti sanoo vain että "voi voi, hän on nyt vilkkaalla päällä"

Tuo äiti moitti täysin kaikki lapseni syntymäpäivätarjottavat. Hän paasasi kovaan ääneen pöydässä istuessaan kuinka kaikki oli suorastaan myrkyllistä. Pöydässä oli itse leivottua kaikki, mutta puuttui tyystin sellainen mitä poika olisi saanut syödä tai juoda, mehut kun eivät tulleet kuulonkaan, poika sai vettä. Ja kuivan ruisleipäpalan. Pähkinävoita kun minulta ei kaapista löytynyt. Minun kävi todellakin sääliksi sitä lasta. Heltyi äiti sitten ja antoi pojalle pienen pienen murun kakkua ja moitti pojan sitä syödessä että "eikö olekkin inhottavan makeaa ja niin epäterveellistä että sinun hampaasi täytyy kyllä heti pestä" Meinasin heittää ulos sen naisen, joka ikisen tarjottavan herkun viat hän luetteli ja kertoi mitä haittaa ne tekevät terveydelle. Juhlamieli oli kaukana..

Hän piti sitten kotonaan lapsensa luokkakavereille puuhapäivän. Kukaan muu ei mennyt sinne kuin me, ihan sen pojan takia menimme sinne. Tarjolla oli halvaa, ruisleipää maapähkinälevitteellä ja spelttijauhoista ilman munia ja sokeria tehtyä "kakkua" jonka välissä oli luumusosetta, sokeritonta tietenkin. Ohjelmana tietokilpailu raamatusta. Pelottaa mitä se lapsi tekee kasvaessaan, kun osaa alkaa äitiään vastustamaan, tuskin hänestä normaalia aikuista kasvaa, kun ei hänellä kavereita ole, eikä tuolla menolla tule :/
 
kunnon ruoan puolesta!!
ottakaapa ensin selvää mitä ne kaikki hötöt (sokerit, valkoset viljat, nitriitti, aspartaami, natriumglutamaatti....) tekee elimistössä ja varsinkin mitä ne tekee lapsen elimistössä (aikuinen kestää niitä huomattavasti paremmin!)!! minun mielestä se on järkyttävää kuinka moni niitä syöttää lapsilleen luullen että ne on turvallisia ja hyvin tutkittuja (sillä niin meidän annetaan ymmärtää, vaikka todellisuus on ihan toinen!)!!!! minusta on hienoa että on myös vanhempia ketkä välittää mitä lasten annetaan syödä!!! täällä moni kritisoi ihan sen taki että ei yksinkertaisesti tiedä asista (eikä moni edes välitä tietää) kun sen kääntöpuolen mitä media on antanut ymmärtää.. tiesittekö että nämä nykyajan ruokasuositukset (60%hh:ta, 25%rasvaa, 15% proteiinia) on karjankasvattajien tavanomainen tapa LIHOTTAA karjaa! ja ihmetellään miksi ihmiset nykypäivänä lihoaa... yksi suurimpia syitä diabetes ongelman pahentumiseen ovat nyky suositukset (ei saisi käyttää eläinrasvoja, suosi kasvisrasvoja, 60% päivän energiantarpeesta hiilareista... uskokaa tai älkää mutta ne on ne teolliset kasvisrasvat ja margariinit jotka ovat terveydelle haitallisia!) rasvattomuudesta sen verran.. "William Grant julkaisi laajan epidemiologisen tutkimuksen sydäntaudeista, joka koski 32 eri maata. hän totesi että rasvaton maito oli 45-vuotiaiden miesten suurin sydäntautiriski."
 
ottakaapa ensin selvää mitä ne kaikki hötöt (sokerit, valkoset viljat, nitriitti, aspartaami, natriumglutamaatti....) tekee elimistössä ja varsinkin mitä ne tekee lapsen elimistössä (aikuinen kestää niitä huomattavasti paremmin!)!! minun mielestä se on järkyttävää kuinka moni niitä syöttää lapsilleen luullen että ne on turvallisia ja hyvin tutkittuja (sillä niin meidän annetaan ymmärtää, vaikka todellisuus on ihan toinen!)!!!! minusta on hienoa että on myös vanhempia ketkä välittää mitä lasten annetaan syödä!!! täällä moni kritisoi ihan sen taki että ei yksinkertaisesti tiedä asista (eikä moni edes välitä tietää) kun sen kääntöpuolen mitä media on antanut ymmärtää.. tiesittekö että nämä nykyajan ruokasuositukset (60%hh:ta, 25%rasvaa, 15% proteiinia) on karjankasvattajien tavanomainen tapa LIHOTTAA karjaa! ja ihmetellään miksi ihmiset nykypäivänä lihoaa... yksi suurimpia syitä diabetes ongelman pahentumiseen ovat nyky suositukset (ei saisi käyttää eläinrasvoja, suosi kasvisrasvoja, 60% päivän energiantarpeesta hiilareista... uskokaa tai älkää mutta ne on ne teolliset kasvisrasvat ja margariinit jotka ovat terveydelle haitallisia!) rasvattomuudesta sen verran.. "William Grant julkaisi laajan epidemiologisen tutkimuksen sydäntaudeista, joka koski 32 eri maata. hän totesi että rasvaton maito oli 45-vuotiaiden miesten suurin sydäntautiriski."

Kyllä mä ainakin ymmärrän, että hötöt ja sokeri ei ole parasta ravintoa lapselle. Paljon vaarallisempaa tuollainen fanaattisuus ja nipottaminen silti lapsille on, kuin se, että saavat silloin tällöin herkutella.
 
Viimeksi muokattu:
verraton
Tilanne on ota tai jätä? Ihan fiksuahan on sokerin rajoittaminen juuri tuon syyn takia, sitä kun saa niin paljon muualtakin. Mielummin annan lapsen syödä jogurttia kuin karkkeja.
Onko tää nyt provo? No maustetuissa jugurteissahan on myös ihan lahjakkaasti sokeria kuten yllättävän moni tietää joten kertonet nyt mikä se jugurtti on mitä lapsellesi syötät, sen olisit voinut mainita samaan aikaan kun puhut sokerin rajoittamisesta ja jugurteista.
 
Siis yhden synttäreille kutsutun lapsen äiti soitti ja sanoi että toivoo että juhlapöydässä ei olisi sitten mitään "sokeripommeja" (siis kakkua, keksejä eikä varsinkaan mehua tai karkkia). Siis wot :O

Onko teille ikinä esitetty tuollaista toivetta? :O :O :O
Ainahan sitä saa toivoa vaikka kuuta taivaalta, mutta se on eri asia toteutuuko se toive?!;):D Järkky mutsi siis hänen lapsensako synttärit ne on?? On jolloin sit pokkaa, ei voi muuta kun ihmetellä?:O:LOL:
 
"..."
Kyllä mä ainakin ymmärrän, että hötöt ja sokeri ei ole parasta ravintoa lapselle. Paljon vaarallisempaa tuollainen fanaattisuus ja nipottaminen silti lapsille on, kuin se, että saavat silloin tällöin herkutella.

kyllä meillä ainakin herkutellaan! mutta ne herkut on tehty suurimmaks osaks kaikki ite! hyvää suklaakakkua/muffinsseja/kiisseleitä/jugurttia yms. saa tehtyä myös itse ilman sokeria! jos käytetään jauhoja niin osa on täysjyvävehnäjauhoja, ja jos sokeria tarvin leivonnassa niin käytän ruokosokeria! pienet lapset ei osaa pyytää jos ne ei tiedä edes koko asian olemassa olosta! me aikuiset näytetään lapselle esimerkkiä karkkien yms. syömisessä.. minusta oli hienoa kun kävin kaverin tykönä kylässä ja siellä oli tarjolla kasviksia, ihan lapsia ajatellen! minua inhotaa kun lapsille tarjoillaan kaikenmaailman teollisuus mössö suklaakeksejä, kunnon sokerihöystettyjä munkkeja, trippejä jotka ovat pelkkää sokeria ja lisäaineita... sekin on jo paljon jos ihmiset oikeasti alkaisivat karsimaan edes ylimääräisiä lisäaineita ruoasta ja jättäisi ne teollisesti valmistetut lisäainehöystöt sinne kauppaan! ehkä nykyajan ruokateollisuudenkin olisi siten pakko tehdä jotain asian eteen kun ihmiset ei enää ostaisi niitä, niin teollisuudenkin olis pakko alkaa satsaamaan laatuun!! kannattaa lukea muutama antti heikkilän kirja ihan mielenkiinnon vuoksi!!!!
 
"vieras"
No just. Olispa tosiaan "kivat" synttärit kun tarjolla olisi vaan lähdevettä, leseitä ja jotain hemmetin katajan vuosikasvaimia . Tollaiset hörhöt voisivat pitää lapsensa kotonaan, tai laittaa niille omat itusalaatit mukaan. Mutta menee tosiaan törkeäksi alkaa määräillä, mitä toiset saa omissa juhlissaan tarjota.
 
"..."
se että moni sanoo ymmärtävänsä ei tarkota sitä että he oikeesti tietäsivät asiasta _kunnolla_.. moniko tietää että kaikki puhdistetut hiilihydraatit (esim. sokeri, valkaistut jauhot) ja tärkkelyspitoiset ruuat (perunat) muuttuvat syötäessä sokeriksi. sokeri on voimakkaasti kudosärsytystä ja tulehdusta aiheuttava aine. sokeri stimuloi myös insuliinineritystä.. ihmisen ravinnosta saatava hh:n todellinen tarve on 0! elimistö kykenee muodostamaan kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin itse. monityydyttömät (pehmeät) rasvat joita on runsaasti kasvisrasvoissa hapettuvat elimistössä ja se vaurioittaa soluja. liiallinen omega-6 rasvat sekä hiilihydraatit aiheuttavat kudostulehdusta. teollisenruoan valmistukseen käytetään myös paljon lääkkeitä.. moniko oikeasti tiesi nämä jutut?!
 
"vieras"
[QUOTE="...";27270733]se että moni sanoo ymmärtävänsä ei tarkota sitä että he oikeesti tietäsivät asiasta _kunnolla_.. moniko tietää että kaikki puhdistetut hiilihydraatit (esim. sokeri, valkaistut jauhot) ja tärkkelyspitoiset ruuat (perunat) muuttuvat syötäessä sokeriksi. sokeri on voimakkaasti kudosärsytystä ja tulehdusta aiheuttava aine. sokeri stimuloi myös insuliinineritystä.. ihmisen ravinnosta saatava hh:n todellinen tarve on 0! elimistö kykenee muodostamaan kaiken tarvitsemansa hiilihydraatin itse. monityydyttömät (pehmeät) rasvat joita on runsaasti kasvisrasvoissa hapettuvat elimistössä ja se vaurioittaa soluja. liiallinen omega-6 rasvat sekä hiilihydraatit aiheuttavat kudostulehdusta. teollisenruoan valmistukseen käytetään myös paljon lääkkeitä.. moniko oikeasti tiesi nämä jutut?![/QUOTE]

No, minun mielestäni jutun pointti ei ollut ihan tässä.
Voisinhan minäkin olla vaikka täydellinen vege ja syöttää lastanikin pelkällä luomulla vegaaniruoalla. En silti voi vaatia lapseni kaverin vanhemmilta, että kaverin synttäreillä saa tarjota vain pelkkää luomua ja vegaaniruokaa, koska mekin syödään sitä.
Jos oma lapseni ei voi syödä kylässä tarjottuja ruokia, niin sittenhän laitetaan omat ruoat hänelle mukaan.
Eikä vaadita että kaiken tarjottavan pitää olla omalle lapselle sopivaa!
 
"Kifa"
Elimistö käyttää polttoaineenaan glukoosia ja se on kemiallisesti ihan samaa tavaraa riippumatta siitä onko se pilkottu suolistossa ravinnon hiilihydraateista vai onko elimistö tuottanut sen itse. Opiskelkaa edes vähän kemiaa, kiitos. Mitä tulee insuliiniin, ei sekään ole mikään myrkky vaan hormoni jolla on useita tärkeitä tehtäviä elimistössä, muutakin kuin sokerin varastointi.
 
Onko tää nyt provo? No maustetuissa jugurteissahan on myös ihan lahjakkaasti sokeria kuten yllättävän moni tietää joten kertonet nyt mikä se jugurtti on mitä lapsellesi syötät, sen olisit voinut mainita samaan aikaan kun puhut sokerin rajoittamisesta ja jugurteista.
Rajoittaminen ei ole kieltämisen synonyymi, joten mielummin annan herkuksi sokeria sisältävää jogurttia kuin karkkia. Valitsen kahdesta pahasta omasta mielestä pienemmän, asiat kun eivät tahdo olla mustavalkoisia. En siis usko täyskieltäytymiseen ja en usko, että ainoa vaihtoehto sille on rajattomuus.
 
"vieras"
[QUOTE="kuplis";27271182]Ap, mitä vastasit tuohon puheluun? Toivottavasti sanoit että teillä pöydät notkuu ihan normaaleja syntymäpäiväherkkuja! :D[/QUOTE]

Mä olisin varmaan sanonut, että hedelmiä toki löytyy, mutta jos ne eivät kelpaa lapsella olisi syytä olla omat eväät mukana. En taatusti alkaisi mitään itupiperryksiä tekemään oman lapsen synttäripöytään vaan sellaisia herkkuja, joista hän tykkää.
 
Mä ilmoitin sille että tarjolla on perinteisiä synttäriherkkuja- täytekakkua, keksejä, pullaa, riisipiirakoita ja munavoita sekä juustosarvia. En laita (kiusallanikaan) mitään terveellistä. Ottaa niin pannuun - sen lapsen puolesta.

Saa nähdä miten käy.
 

Yhteistyössä