Lapsen kaverisynttärit - mitään sokeria sisältävää ei kuulemma saa tarjoilla.

Sanoisin, että juu, tottakai tarjolla on lähdevettä ja luomuvihanneksia.

Ja sit tarjoaisin lapselle juustonaksuja, sipsejä, poppareita, suklaata, jäätelöä, pullaa, keksejä, karkkia, kakkua, limpparia, jajajajajajaja...:vampire:
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"omg"
[QUOTE="...";27270667]kyllä meillä ainakin herkutellaan! mutta ne herkut on tehty suurimmaks osaks kaikki ite! hyvää suklaakakkua/muffinsseja/kiisseleitä/jugurttia yms. saa tehtyä myös itse ilman sokeria! jos käytetään jauhoja niin osa on täysjyvävehnäjauhoja, ja jos sokeria tarvin leivonnassa niin käytän ruokosokeria! pienet lapset ei osaa pyytää jos ne ei tiedä edes koko asian olemassa olosta! me aikuiset näytetään lapselle esimerkkiä karkkien yms. syömisessä.. minusta oli hienoa kun kävin kaverin tykönä kylässä ja siellä oli tarjolla kasviksia, ihan lapsia ajatellen! minua inhotaa kun lapsille tarjoillaan kaikenmaailman teollisuus mössö suklaakeksejä, kunnon sokerihöystettyjä munkkeja, trippejä jotka ovat pelkkää sokeria ja lisäaineita... sekin on jo paljon jos ihmiset oikeasti alkaisivat karsimaan edes ylimääräisiä lisäaineita ruoasta ja jättäisi ne teollisesti valmistetut lisäainehöystöt sinne kauppaan! ehkä nykyajan ruokateollisuudenkin olisi siten pakko tehdä jotain asian eteen kun ihmiset ei enää ostaisi niitä, niin teollisuudenkin olis pakko alkaa satsaamaan laatuun!! kannattaa lukea muutama antti heikkilän kirja ihan mielenkiinnon vuoksi!!!![/QUOTE]

Me kuollaan kaikki kuitenkin ja joka asiasta saa terveydelle vaarallista jos oikein kääntelee. Mieluummin nautin elämästä ja annan lastenkin nauttia kuin skitsoilen ja friikkailen jostain helvetin kekseistä.
Mutta teille taitaa olla turha sanoa vastaan, olette ihan kuin joku Antti Heikkilä-kultti.
 
Sanoisin, että juu, tottakai tarjolla on lähdevettä ja luomuvihanneksia.

Ja sit tarjoaisin lapselle juustonaksuja, sipsejä, poppareita, suklaata, jäätelöä, pullaa, keksejä, karkkia, kakkua, limpparia, jajajajajajaja...:vampire:
Sydän sanoo mullakin, että noin tekisin, mutta järki vastustaa. Ihan siitä syystä, että lapsukaisella voi mennä herkuista (ja ihan normaalistakin ruoasta) tottumattomana pakki aikalailla sekasin. Kiva sitten siinä on leikkiä aasin hännän laittoa tms. kun yksi synttärivieras oksentaa ja ripuloi... :|
 
"isosisko"
olen törmännyt vastaavaan... eräs tutumme muksu kiikuttaa mukanaa mm. kotona suodatettua "erittäin puhdasta vettä"... kouluun kantoi omaat eväät koko alkusyksyn... nyt saa jo "normaalia" ruokaa syödä.. kunhan sieltä kerätään pois ne "kielletyt" aineet. Esim lihakeittopäivänä oli lautasella vain lientä ja porkkanaa... VASTUUTONTA on minun ja monen muunkin mielestä. synttäreillä hänellä oli omat "myslipatukat ja pähkinä pussit.." ja THE VESIPULLO.
 
"kukkuu"
miks kaikkien pitäis syöttää muksuilleen mitä sattuu kun terveempiäkin vaihtoehtoja on olemassa? on muuten nykyaika aika kummaa jos lasta kiusataan sen takia että syö ennemmin vihanneksia tai muuta terveellistä!!!! mistäs muualta pienet lapset kiusaamisen ja asenteet oppii kun vanhemmiltaan, täällä moni ihmettelee isoon ääneen että voi lapsi raukka kun ei saa herkutella (ennemminkin musta on hienoa et jotkut vanhemmat kattoo et mitä lapsi saa ja mitä ei saa syödä!).. nykyaikana tuntuu olevan suuri synti jos syöt terveellisesti ja sitä pitäs jotenkin hävetä kun heti ollaan haukkumassa et voi kamala.. herkutella voi mutta meillä se tehdään terveellisesti ja tehään suurimmaks osaks ite, välillä kylässä ollessa annetaan jotain mitä pöydässä on. mun mielestä hienompaa on se että otetaan se muksu mukaan siihen leipomiseen ja muksutkin tykkää kun saa ite tehä usein kaikkea! :) mut kyllä mekin ollaan pieni pala kakkua ja vähän herkkuja synttäreillä annettu. mutta karkkeja ei olla annettu ja ne herkut mitä pöydästä annetaan on ennemmin sellassia mitä emäntä on ite tehnyt..

"omg" miks elämästä ei vois nauttia jos kattoo mitä suuhunsa pistää? o_O meillä se ei oo ainakaan mikään ongelma ja ihan yhtälailla herkutellaan mut niillä ite tehdyillä! meillä ainakin muksut on innoissaan kun usein pääsee äitin kanssa leipomaan!
 
rietas
[QUOTE="kukkuu";27279662]nykyaikana tuntuu olevan suuri synti jos syöt terveellisesti ja sitä pitäs jotenkin hävetä kun heti ollaan haukkumassa et voi kamala..
[/QUOTE]

Hmm. Saa kai se 5 v karppaajakaverikin syödä terveellisesti, jos niin haluaa. Mutta onko kyse omasta halusta, jos hänen takiaan pitäisi herkut piilottaa kaikilta muiltakin..? Miksei se terveellisesti syövä lapsi voisi vain ottaa niitä terveellisempiä tarjottavia tai hemmetti soikoon tuoda omat eväät jos ei tarjoilut kelpaa ja pysytellä niissä? Vai onko pelkona se, että se lapsi itse tahtoo valita ne "sokeripommit"..? :whistle:
 
"mies"
Muistutus miehen näkökulmasta: muistakaa nauttia elämästä :) Tää stressaaminen on lähes käsinkosketeltavaa. Saagimin lapsi on pyhä lehmä -teesi vaanii taustalla.

Muistakaa mikä oikeasti on tärkeää. Ei laskelmointi ja kaiken huomioinnin yrittäminen, lasten kaikkien kivikkoiden täydellinen tasoitus, jokaisen liikkeen ja teon miettiminen ja sertifiointi, vaan aito, "rento" ja ehdoton läsnäolo, jossa lapsi saa olla yhtä aikaa vapaasti mutta kuitenkin turvallisissa rajoissa ja jossa lapsi ei ole koko muun perheen vallankäyttäjä vaan päinvastoin muita tarvitsemaan oppiva, ei ankaruudella, mutta selkeydellä ja johdonmukaisuudella ja tarvittavalla vallankäytöllä.
 
[QUOTE="kukkuu";27279662]miks kaikkien pitäis syöttää muksuilleen mitä sattuu kun terveempiäkin vaihtoehtoja on olemassa? on muuten nykyaika aika kummaa jos lasta kiusataan sen takia että syö ennemmin vihanneksia tai muuta terveellistä!!!! mistäs muualta pienet lapset kiusaamisen ja asenteet oppii kun vanhemmiltaan, täällä moni ihmettelee isoon ääneen että voi lapsi raukka kun ei saa herkutella (ennemminkin musta on hienoa et jotkut vanhemmat kattoo et mitä lapsi saa ja mitä ei saa syödä!).. nykyaikana tuntuu olevan suuri synti jos syöt terveellisesti ja sitä pitäs jotenkin hävetä kun heti ollaan haukkumassa et voi kamala.. herkutella voi mutta meillä se tehdään terveellisesti ja tehään suurimmaks osaks ite, välillä kylässä ollessa annetaan jotain mitä pöydässä on. mun mielestä hienompaa on se että otetaan se muksu mukaan siihen leipomiseen ja muksutkin tykkää kun saa ite tehä usein kaikkea! :) mut kyllä mekin ollaan pieni pala kakkua ja vähän herkkuja synttäreillä annettu. mutta karkkeja ei olla annettu ja ne herkut mitä pöydästä annetaan on ennemmin sellassia mitä emäntä on ite tehnyt..

"omg" miks elämästä ei vois nauttia jos kattoo mitä suuhunsa pistää? o_O meillä se ei oo ainakaan mikään ongelma ja ihan yhtälailla herkutellaan mut niillä ite tehdyillä! meillä ainakin muksut on innoissaan kun usein pääsee äitin kanssa leipomaan![/QUOTE]

Tässä ketjussa pointti on, että lapsi saa herkutella, mutta kohtuudella. Ei se että lapsi herkuttelisi koko ajan. Terveellisyys on ok, mutta terveysfanaattisuus sairasta. Täytyy muistaa kuitenkin, että syödäänpä mitä syödään, kuolleisuus on kuitenkin 100%.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Aivan outo lapsen vanhempi, kuinka joku kehtaa toivoa tuollaista :whistle: Jos itse olisin herkkuja vastaan niin ehkä lapseni ei sitten menisi kenenkään synttäreille. Kotonaan jokainen voi järjestää sellaiset synttärit kuin haluaa omalle lapselleen, vaikka ilman mitään makeaa. Sitä en ymmärrä kuinka sitä toivoo toisten juhlista.
 
"vieras"
[QUOTE="omg";27273918]Me kuollaan kaikki kuitenkin ja joka asiasta saa terveydelle vaarallista jos oikein kääntelee. Mieluummin nautin elämästä ja annan lastenkin nauttia kuin skitsoilen ja friikkailen jostain helvetin kekseistä.
Mutta teille taitaa olla turha sanoa vastaan, olette ihan kuin joku Antti Heikkilä-kultti.[/QUOTE]
Sun mielestä keksit ovat herkkua, mutta karppaajan makuaisti sanoo muuta. Itse olen karpannut puolitoista vuotta, pari eka kuukautta tiukalla ruokavaliolla, mutta nykysellään suht vapaasti. Eilen ajattelin, että herkuttelenpa herkkujäätelöllä, mutta eipä se ollutkaan hyvää, vaan ällöttävän makeaa. Kyllä sokeriton itse tehty jäätelö on parasta. Sokerin syöminen ei ole nautinto kaikille.
 
[QUOTE="vieras";27280595]Sun mielestä keksit ovat herkkua, mutta karppaajan makuaisti sanoo muuta. Itse olen karpannut puolitoista vuotta, pari eka kuukautta tiukalla ruokavaliolla, mutta nykysellään suht vapaasti. Eilen ajattelin, että herkuttelenpa herkkujäätelöllä, mutta eipä se ollutkaan hyvää, vaan ällöttävän makeaa. Kyllä sokeriton itse tehty jäätelö on parasta. Sokerin syöminen ei ole nautinto kaikille.[/QUOTE]
Ja kukaan ei saisi tarjoilla keksejä yms sokerijuttuja, kun SINÄ menet kylään, vai?

Ei kai sentään :)
 
"vieras"
Ja kukaan ei saisi tarjoilla keksejä yms sokerijuttuja, kun SINÄ menet kylään, vai?

Ei kai sentään :)
Ehdottomasti ei. Mun mielestä olisi outoa, jos synttäreillä ei olisi sokeriherkkuja. Jos meillekin tulee vieraita, niin teen sokeri-vehnäjauholeivonnaisia omien karppileivonnaisten lisäksi. Ja lapsillekin tulee leivottua esim. mokkapaloja. Kylässä ollessa voin itsekin ottaa palan normaaleja leivonnaisia, kunhan pysyn kohtuudessa.

Siis alkuperäiseen juttuun viitaten minustakin on tosi outoa, jos vieras vaatii, ettei sokeriherkkuja ole tarjolla. Jos itse olisin tiukka lapsen ruokavalion suhteen, niin voisin kysyä synttäripaikan emännältä, voinko tuoda tarjolle jotain lapselleni sopivaa herkkua, mutta en todellakaan alkaisi kieltämään herkkujen syömistä muilta.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"nanna"
ei helevata. nykyään oon monessa tilanteessa huomannu et nykyajan hysteerisiltä (fanaattisilta?) äiteiltä puuttuu terve järki ja tasapaino. Ymmärrän kestovaipat, ravitsemusintoilijat, ympäristöfanaatikot ym ym ym mut pitääkö muiden elämään puuttua aina..
 
Keittiönoita
Sydän sanoo mullakin, että noin tekisin, mutta järki vastustaa. Ihan siitä syystä, että lapsukaisella voi mennä herkuista (ja ihan normaalistakin ruoasta) tottumattomana pakki aikalailla sekasin. Kiva sitten siinä on leikkiä aasin hännän laittoa tms. kun yksi synttärivieras oksentaa ja ripuloi... :|
Mä laitan juhliin tarjottavat siten, että kaikille vieraille löytyy jotain. Oli sitten kyse allergiasta tai mistä tahansa muusta erikoisruokavaliosta...vaikka sitten karppauksesta. Mutta en tee yhden vieraan mukaan kaikkia tarjottavia vaan jokainen voi ottaa pöydästä sitä mitä voi/saa syödä. Koski myös aikoinaan lasten kaverisynttäreitä eli kun yksi vieras oli maidolle allerginen, niin hänelle löytyi pöydästä maidotonta syötävää, mutta muille maitopitoista. Yhdellä esikoisen kaverilla oli keliakia, mutta en tehnyt kaikille gluteiinitonta vaan ainoastaan tälle keliaakikolle.
 
lapselta kun kieltää kaiken epäterveellisen ( ja herkullisen!) niin sitten viimeistään teininä nämä
sokerinatsien kullannuput vievät kaikki rahansa lähikioskin karkkihyllylle ja mäkkiin..
se mikä on kiellettyä, kiinostaa eniten
 
"terkka"
Nyt AP tee jotain asialle. Ilmoita tälle äidille, että otat yhteyttä vaikka lastensuojeluun. Lapsesi saattaa menettää kaverin, mutta eiköhän tuon lapsen terveys ole tässä nyt etusijalla.

En voi tajuta... Itsekkään en syö lihaa mutta tarjoan sitä kyllä lapsilleni
Jos lastensuojelu tuntuu liian graavilta vaihtoehdolta, niin suosittelen soittamaan aiankin neuvolaan. Kerrot terkalle luottamuksellisesti tilanteesta ja hän voi sitten tarvittaessa tehdä sen lastensuojeluilmon. Minä terkkana ainakin olisin tyytyväinen, jos saisin ko. tilanteesta vinkin joltakin. Neuvolakäynnillä kun tilanne ei välttämättä avaudu. Perhepäivähoidosta tilanne varmaan kerrottaisiin neuvolaankin, mutta kun lapsi on kotihoidossa niin koko ruokailupuoli voi jäädä käsittelemättä tarkastuksen yhteydessä. Eli jos luottamuksellisesti vinkkaat tilanteesta terkalle, niin hän osaa sitten neuvolassa kysyä tarkemmin perheen ravitsemusasioista, eikä paljasta että on saanut vinkin...
 
"..."
Kuulostaa mun äidiltä. 30 vuotta sitten mun lapsuudessa meillä ei koskaan ollut mittän herkkuja, paitsi synttäreillä. Äitini mielestä sokeri on heroiiniin verrattavissa ja hän lähinnä pelkäsi sitä hampaiden takia.

No, itselläni on kyllä hyvät hampaat mutta kaikki viikorahat meni aina herkkuihin ja nyt aikuisena olen lähes riippuvainen sokerista. En suosittele.
 
da
[QUOTE="vieras";27280595]Sun mielestä keksit ovat herkkua, mutta karppaajan makuaisti sanoo muuta. Itse olen karpannut puolitoista vuotta, pari eka kuukautta tiukalla ruokavaliolla, mutta nykysellään suht vapaasti. Eilen ajattelin, että herkuttelenpa herkkujäätelöllä, mutta eipä se ollutkaan hyvää, vaan ällöttävän makeaa. Kyllä sokeriton itse tehty jäätelö on parasta. Sokerin syöminen ei ole nautinto kaikille.[/QUOTE]

No mut pointti olikin se, että kun menet kylään niin soitatko etukäteen ja kiellät emännän tarjoilemasta sitä herkkujäätelöä. Ja vaaditko, että sen sun kyläpaikkasi emännän on tehtävä sinun vuoksesi kaikille vierailleen sitä sokeritonta itsetehtyä jäätelöä? Vai olisiko kenties fiksumpaa sinun ottaa omat eväät mukaan, jos et halua syödä sitä mitä on tarjolla?
 
"mona"
[QUOTE="kukkuu";27279662] mut kyllä mekin ollaan pieni pala kakkua ja vähän herkkuja synttäreillä annettu. mutta karkkeja ei olla annettu ja ne herkut mitä pöydästä annetaan on ennemmin sellassia mitä emäntä on ite tehnyt..

[/QUOTE]

Tota, minkäikäsiä lapsia sulla on? Vai kasaatko sinä koululaisten syömiset juhlissa?
 

Yhteistyössä