Lapsettomuudesta plussaan (kesä/syksy -09)! Paljon vauvoja syntynyt! <3

Moi taas pitkästä aikaa!
Mun kirjotustauko vähän venähtikin, kun tiistain äitipolikäynnillä jouduinkin osastolle. 2 yötä siellä meni vuodelevossa ja kortisonit pistettiin keuhkoja kypsyttään. Kohdun kaula oli lyhentyny 28mm ja painettaessa 23mm ja suu oli alkanut aukeen sisältä päin. Tänään pääsin kotiin, mutta levossa pitää olla ja ihan lääkärin määräyksellä saan passuuttaa miestä seuraavat melkein 5 viikkoa :kieh: Supistustenestolääkityksen sain myös. Vauva viihtyy perätilassa ja aika kipeetä jo tekee kun potkii tonne alas, toivottavasti ymmärtää kääntyä pää alaspäin ennenkuin tulee liian ahdasta.. Painoarvio oli nyt 1140g
Napsikselle onnea hyvistä tuloksista!!
Mutta missä [/b]Kroko?

-minttu ja rimprenssa 28+2 :heart:
 
Heipä hei Naiset ja mahat! :wave:

Täällä ollaan palailtu lomilta kotiin. Ja on kyllä ihana oll akotona, oli aamulla neuvolakin.
Turvotus on niin paha, etten ois voinu kävellä enää yhtäkään päivää. Talvikengätkään kun ei enää mahdu jalkaan, eivätkä ne miun ainokaiset äitiysfarkutkaan...

Minttu on saanut vähän kokea taas kovia, onneksi muuten naisilla mennyt ok. Paitsi Vadelmaunelmalla. :'( :hug: En voi kyllä ymmärtää... miten paljon sitä ihmistä oikein koitellaan.
Kroko varmaankin tulee jonkin päivän sisään kertomaan tänne ekat vauvauutiset! Hienoa! Paljon voimia sinne sairaalaan synnytykseen täältä lähettelen.

Minä: Eilen siis liki vuorokauden matkustuksen jälkeen palasin ukkelini kanssa kotiin väsyneenä mutta onnellisena. Tänä aamuna olikin neuvola, ja siteä ennen kävin uimassa (kun en enää lenkkeilläkään voi!). Kiloja tullut viime näkymästä peräti kuusi (reilut pari viikkoa sitten viimeksi punnittu). Johtuu turvotuksesta pitkälti.
Vauva on antanut merkkejä maailmaan tulostaan, vihdoinkin! Sukkapuikkopistoksia kohdun suulla, kääntyminen pää alaspäin ja eilen lähti myös terniä tulemaan jokunen tippa tisseistä. Ajoitus kotiin paluulle siis täysi kymppi!
Synnytysvalmennusta ei ollut, perhevalmennusta ei ollut, tutustumiskäynnillekään ei ehditä Naistenklinikalle, koska seuraava vapaa aika oli 14.4, ja LA 17.4. Voi siis olla jo liian myöhäistä. :kieh:

Kaikki hyvin, ensi viikolla lääkärillä synnytystapa-arvio. Hemoglobiinikin noussut loman aikana normaaliksi, veikkaan syyksi sitä ettei aasiassa tullut litkittyä maitoa.

Voikaa hyvin äipät!

toivoopi Bee ja Ee, huomenna rv 36
 
Krokodiili
MOI!
Lyhyt viesti. Prinsessamme (50 cm, 3770 g) syntyi 03.03.10. klo 15:14. Lähtö sairaalaan oli aika... traumaattinen varsinkin miehelleni. Synnytys nimittäin käynnistyi hyvin rajulla verenvuodolla -> keskellä yötä 2 kiireellistä ambulanssia pihaan ja toisella pillit vinkuen TAYSiin. Pääsin kuitenkin VASiin synnyttämään (kuten tarkoitus oli), kun kinusin lääkäriltä.

Synnytyksen jälkeenkään ei mennyt kaikki aivan putkeen... sain hyvin pahan tulehduksen elimistööni (crp n. 350 yms. mukavaa) ja hyvä ettei henki mennyt siinä hötäkässä... Mutta nyt olemme lopultakin kotona ja yritän jatkaa tässä toipumista.

Paremmalla ajalla kirjoittelen lisää, nyt tyttöä täytyy mennä syöttämään B)

terv. Kroko ja pieni tyttö 1 vko + 3 pvää
 
Krokolle onnea pienestä tytöstä! Mutta on ollut aikamoinen lähtö synnytykseen + tulehdukset kaikenlisäksi. Onneksi kaikkien henki säilyi. Pikaisia paranemisia!

Napsuneiti: Onneksi sait hyviä uutisia =)

Minttu1: Huh.. otahan nyt toooosi iisisti....

RouvaB: Tosiaan hyvä ajoitus tulla kotimaahan. Ja hyvä että laskivat vielälentokoneeseen ;)

(.) Täällä voidaan paksusti. Vaikka moni on sanonut, ettei uskoisi että mahassa on kaksi vauvaa, niin silti näytän ettäolisin viimeisilläni jos odottaisin yhtä. Sairaslomalla olen, ja päällä on täysi kielto tehdä mitään raskasta, muuten sairaala ja makuuttaminen odottaa. Ei kiitos. Muuten kaikki ok valtakunnassa.

Hope79 ja sintit 28+4
 
Onnea Krokolle pikku prinsessasta!! Hurjalta kuulosti synnytyskokemus, mutta onneks molemmat voitte nyt hyvin! Jäi kiinnostamaan että mistä verenvuoto johtui? Hyvä että pääsit Vammalaan synnyttämään kun sitä toivoit.
Hope: Rauhallista oloa sinnekin vaan! Ja tosissaan kannattaa ottaa tosissaan, vaikka jouduinkin makaan sairaalassa vaan 2 yötä niin siinäkin oli se 2 yötä liikaa! Kyllä koti on aina koti vaikkei tää makaaminen täälläkään hääviä ole.. Meillähän on viikot ihan samat, ootko saanu kokoarvioo vauvoista? Mulla oli tiistaina eli 28+0 arvio 1140g.

minttu ja rimprenssa 28+5 :heart:
 
Voih, ensimmäinen vauva on sitten synynyt! Paljon onnea Krokodiilille prinsessasta :heart: Hurjan kuuloinen synnytyksen käynnistyminen ja jälkimainingit, huh huh... Onneksi nyt voiton puolella!

Rouva B on kyllä rohkeasti matkaillut kaukomailla B) Minä en uskalla enää lähteä edes Lappiin, vaikka olisi mökki siellä viikoksi, tietysti minulla nuo supistukset riesana... Eli täällä vointi ennallaan.

Ohjelmassa on tänään hoitopöydän kokoamista ja tuttavaperheen luona kyläilyä. Perheessä 1v lapsi ja toinen tulossa hetkenä minä hyvänsä eli aiheessa pysytään hyvin koko päivä :D

Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille!

Anna ja Olivia 28+2
 
Krokodiili
minttu1. En oikein osaa sanoa tuohon verenvuodon syy -asiaan mitään. Istukkaongelmista ei onneksi ollut kyse, joten säikähdyksellä selvittiin eikä ollut kyse mistään vakavasta, vaikka pitikin ottaa varman päälle ja lähteä TAYSiin. Kysyin kyllä lääkäriltä syytä verenvuotoon, hän sanoi jotain että "joskus synnytys alkaa rajulla verenvuodolla". No ei kovin paljon selventänyt :kieh: .

Synnytys itsessään meni sitten ihan... normaalisti kai. Siis kaiketi normaaliksi kuvailisin ainakin silloin, jos mun ei itse olisi siinä tarvinnut olla se synnyttäjä :kieh: . Kohta te muutkin jo siellä salissa ponnistatte... Jätän tarkemmat oman synnytykseni kuvailut sikseen, jotta en pelottele teitä :whistle:

Kiitos onnitteluista! :heart:
terv. Kroko ja pieni tyttö 1 vko+4 pvää
 
Oi ihanaa! :heart:

Onnea Kroko toivotusta ja ansaitusta pienestä tyttelistä! :flower: Pelottavalta kuulosti teidän lähtö sinne, mutta neiti on varmasti kaiken vaivan ja kauhun arvoinen pakkaus! Voi miten täällä odotellaan että mekin päästäis jo sinne saakka. Ja mieluusti kuulisin minä ainakin edes vähän teidän synnytyksestä.

Täällä maitoa pakkautuu tisseihin aika lailla, arat ovat hinkit. Ja sukkapuikkopistoksia kohdunkaulalla on jo päivittäin. Eli kai se tämä poika joskus meinaa syntyä, on se kiva että on jo jotakin raskausoiretta täälläkin. :D

-Bee ja Ee
 
Paljon Onnea krokolle tytöstä! Todella hienoa että saatiin jo eka vauva tähän pinoon! :heart: :flower:

Omaa: ei paljon ole palstailu jaksanut kiinnostaa...hirvee väsymys ja ei mikään kiinnosta vaihe menossa. Vielä pitäs vauvan harsoja ja muuta pientä hommata mutta jotenkin vaikea saada itseäni liikkeelle......
Sokereitakin pitäs mittailla mutta en ole jaksanut sitä 12 tunni paastoa....yllättävän vaikeaa kun koko ajan tekee mieli jotain napostella ja yö unetkin vähäiset.

T:äitiliini83 rv31
 
Onnittelut Krokolle tyttövauvasta :heart: , jopas oli hurja lähtö mutta onneksi loppu hyvin kaikki hyvin.
Suurimmalla osalla teistä loppu jo häämöttää, meillä kasassa vasta 23 raskausviikkoa ja laskettu aika siis vasta 13.7. Tällä hetkellä tuo heinäkuu tuntuu tosi kaukaiselta mutta eiköhän tämä tästä kun käyn lukemassa teidän muiden kuulumisia silloin tällöin. Huhtikuussa taitaa se varsinainen boomi iskeä.
Helmikuun lopussa meillä oli toinen rakenneultra ja siitä huolimatta, että tähän mennessä sikiön sukupuoleksi on sydänäänten puolesta veikattu tyttöä, kätilö oli sitä mieltä että se on poika. Napanuora oli hiukan tiellä, joten kunnon näköyhteyttä ei ollut. No, kunhan on jompikumpi, meillä ei ole niin suurta väliä. Onko teillä jollakin kokemusta 3d/4d ultrasta? Minua vähän kiinnostaisi mutta en tiedä onko mitään suosituksia, koska siihen tulisi mennä. Täytyy ottaa selville nyt kun on aikaa, sain nimittäin sitkeän virusflunssan ja lääkäri määräsi koko viikon sairauslomaa.

t. idaliina + miu rv 23+0
 
Krokodiili hurjan paljon onnea meidän pinon ekasta vauvasta!!! Onneksi kaikki on, rankasta synnytyksestä huolimatta, ilmeisesti nyt kuitenkin ok. Onko toipuminen kotona sujunut hyvin? Onko vauva rauhallinen?

idaliina kyllä ne viikot siitä kuluu ja heinäkuukin tulee pian =). Mä en o käynyt yksityisellä 4d ultrassa, mut meillä keskussairaalalla näyttivät rakenneultarassa 4d kuvaa. Siinä on kai käsittääkseni yksityisellä joku viikkoraja, jonka sisällä tehdyt ultrat kela sitten vielä korvaa.

Rouva B miten jakselet? onko turvotukset vielä yhtä hurjana?

Jannaliini mitenkäs sä jakselet? Oliko mukavat babyshowerit?

(.) Mulla oli kans vauvakutsut lauantaina. Mukava ilta oli kaikin puolin, kiitos ihanien ystävien jotka yllärinä mulle sen illan järesti.

Kävin tänään äippäpolilla taas kontrollissa ja pojalla on painoa tällä hetkellä 2268g ja ollaan sillä rajalla onko hän makrosominen vaiko ei, tällä hetkellä odotettu syntymäpaino on himpun alle 4kg kuitenkin. Seuraava aika on sitten 36+6 ja sillon tehdään uusi kokoarvio ja mietitään onko tarvetta käynnistykselle tai sektiolle vai saako jatkua normaalisti. Jännittävää. Kävin samalla pelkokeskustelun kätilön kanssa ja ekaa kertaa tuli sellanen tunne että "tulis jo se päivä". Mutta jos nyt kuitenkin vielä muutaman viikon malttaisi masussa pysyä :). Mut mieluiten, mun mielestä, sais syntyä kyl hilppasen ennen sitä laskettua aikaa. Mut saa nähdä miten menee. Kaikki kuitenkin oli onneks kunnossa.

Viime päivinä on vaivannut väsy ja menkkajomotukset. Ja tietty normaalit liitoskivut, mut ne nyt on aina vaivana kun vähänkin enemmän on liikkeellä / touhuaa jotakin.

Napsis ja rinssi 33+0
 
idaliina en ole itse käynyt 4d ultrassa mutta muistelisin että ennen rv24 tehtynä siitä saa eniten irti.En mene kuitenkaan vannomaan.

Oma napa: kontrolliultrassa taas käyty äippäpolilla.Tyttö oli 1250g ja kasvaa edelleen keskikäyrän alapuolella mutta hyvin silti kasvanut.Eli ei kuulemma tarvitse murehtia.Ja hyvähän se on ettei se ainakaan vielä ole ottanut mun diabeteksen takia mitään järkyttävää kasvuspurttia :eek: Jalat turvottaa ihan järkyttävästi tukisukista huolimatta ja supistuksia on taas alkanut tulemaan päivittäin.Nyt ne on enimmäkseen olleet kivuliaita. :kieh: Lääkäri ei murehtinut niitä.Tutki kohdunsuun tilanteen ja sano ettei supistukset ole sinne ainakaan vielä vaikuttaneet.Mikä on tietysti hyvä :) Torstaina neuvolaan ja seuraava äippäpoli onkin sitten 4 viikon päästä.

Miten te muut jakselette?

Alex + tahvo 29+1
 
Krokolle hurjasti Onnea tytöstä!! Hurjasta synnytyksestä huolimatta!

Alex Hienoa, että teidänkin tyttö kasvaa ja ei tarvii murehtia!

Itsellä ei kai ihmeempiä, mutta olen niin väsynyt, että pitää tulla kirjoittelemana lisää joskus paremmalla aikaa.
Hyvää vointia ja jatkoa kaikille! Öitä öitä!

T.Ripe + Elvis :heart: 28+1
 
Heissan kaikille!

Kerro vaan Kroko synnytyksestä, eiköhän tuo synnytyksen raju alku ollut se pelottavin osa. Mites siellä on lähtenyt vauvaperhearki käyntiin?

Täällä tänään 35+0! Kaksi viikkoa, niin ollaan täysaikaisia. Ihanaa. Uskon kyllä, että synnytys menee kuitenkin jonkunverran yliakaiseksi. Mies veikkasi päivää 40+2 ja minä 40+4, saas nähä. :D

Mitään suurempia vaivoja ei edelleenkään ole. Kaikkia "normaaleja" vaivoja edelleen, mutta pienessä mittakaavassa, että eivät silleen juuri häiritse. Ärsyttää vaan, että ahdistaa tuo painonnousu, vaikka joka päivä päätän, että ihan sama mitä nousee, kun ei siihen tunnu voivan itse vaikuttaa. Silti se tuntuu pahalta. On muuten myös yleisin kysymys, kun tulee raskaudesta puhe, että paljonko on paino noussut. Äh. Mutta siis mitään oikeita ongelmia ei ole ja raskaudesta voi nauttia täysin siemauksin. Kova vaan alkaa olemaan halu nähdä pikkuinen ja päästä häneen tutustumaan, siksi toivoisi, ettei menisi kauhesti yli.

Alex: Meillä oli vauvan kokoarvio rv 29, 1300g ja sanottiin, että ihan normaalikokoinen.
 
Krokodiili
No kerron nyt jotain synnytyksestä sitten...

TAYSista lähdettiin aamuyöllä pois, kun kinusin että pitää päästä Vammalaan synnyttämään. Käytiin kodin kautta siinä vielä, kävin vähän vaatettamassa jne, kun TAYSiin tuli lähdettyä yöpaidassa, ilman sukkia/kenkiä/silmälaseja/muuta. Supistukset alkoivat olla kyllä jo aika kipeitä siinä vaiheessa. Olimme ehkä puoli viideltä Vammalassa sairaalassa. Pikkuhijaa alkoi olla yhä tukalampaa. Klo 6.07 sain ekan epiduraalin (ja myöhemmin useita tehosteita). Puoli kymmeneltä tilanne oli se, että olin 3 cm auki ja kalvot puhkaistiin. Sain välillä epiduraalia lisää ja jatkuvasti olin oksitosiinitipassa (paitsi hetken kalvojen puhkaisun jälkeen). Puoleltapäivin olin osapuilleen täysin auki, vain vähän jotain lippaa enää... Varsinainen ponnistusvaihe alkoi kahden aikoihin. Ei ollut mitään vaihtoehtoja ponnistusasennolle, koska en pystynyt lainkaan nousemaan sängystä (en edes kontilleni tms., SAATI jakkaralle/synnytystuoliin tms.!!). Eli tilanne valitsi ponnistusasennon puolestani. Onneksi en ollut mitenkään erityisesti päättänyt/suunnitellut ponnistaa missään tietyssä asennossa. Ponnistin kyljelläni sängyllä ja loppuajan selälläni. Lapsi syntyi klo 15:14. Kaikkein epätoivoisimmat hetket olivat siinä klo 15 aikaan ja jälkeen... Oli se kyllä jotain niin kauheeta, että HUH.

Mutta terve tyttö syntyi ja se on tietty pääasia.

Sain 2. asteen repeämiä, joten jouduin tikattavaksi sitten siinä ennen salista lähtöä. Osastolla alkoi toipuminen... Mutta se oli tosi kivinen tie alusta asti. Mulla oli mm. selkä tosi kipeä ja kovia jälkisupistuksia (vaikkei niitä edes "pitäisi" olla ensisynnyttäjällä?!). Parin päivän päästä (pe) päivällä nosti kuumeisen viluhorkan ja oli todella kauhea selkäkipu... Olin ihan puolitajuton ja tärisin kauheasti. Särkylääkkeillä homma meni parin tunnin jälkeen pikkuhiljaa ohi, mutta se oli ensi merkki siitä että kaikki ei ole kohdillaan. Lääkäri tuli vasta minun oltuani jo pari tuntia ihan kohtalaisen ok ja ensimmäinen kysymys oli "mites noi mielialat, kun sulla on tota taustaa?" (Olen ollut masentunut aiemmin, nyt olen ollut viimeiset reilun puoltoista vuotta OK.) Otin kohtalaisesti itseeni. Minä olen kuumeessa ja selkäsäryssä ja lääkäri pitää mulle luentoa synnytyksen jälkeisestä masennuksesta!!! GRRR. Sanoin, että mielialassani ei ole mitään erityistä vikaa, mutta fyysinen vointini ei ole häävi. Lähettivät oikein psykiatrisen sairaanhoitajankin juttusilleni... jolle kerroin samat asiat. Oikeesti mun mielialassani ei ole ollut mitään erityistä vikaa, mitä nyt korkeintaan se harmitti että ensimmäisen viikon ajan en voinut ollenkaan hoitaa lasta vaan mieheni teki kaiken. Olin niin sairaana, alhainen verenpaine etenkin haittasi. Meillä oli perhehuone, joten olimme koko perhe samassa huoneessa koko tuon reilun viikon, jonka vietimme sairaalassa. Ilman miestäni ei olisi kyllä onnistunut mikään... Hän hoiti tytärtä täysipäiväisesti ja minuakin siinä sivussa.

Sen verran otin siis itseeni tuosta, että fyysisten ongelmieni sijaan tutkivat psyykeäni, että en sitten seur. päivänä paljon valitellut mistään vaikka aihetta varmasti olisi ollut kun kunto koko ajan huononi. Sunnuntaina olin sitten jo hyvin, hyvin huonossa kunnossa. Verenpaineet olivat olleet matalia joka päivä, sunnuntainakin 90/50. Hb laski rajusti, vatsa turposi hyvin kipeäksi palloksi, en pystynyt yhtään olemaan pystyssä, tuli hirveitä hengitysvaikeuksia (hengitin lyhyttä pätkää), pulssi jatkuvasti 136-138(!) ja tulehdusarvo CRP huiteli KOLMESSA JA PUOLESSA SADASSA (norm. alle 10). Illalla klo 21 oli pakko vaatia lääkäriä paikalle ja sen jälkeen alkoikin tapahtua. Otettiin sydänfilmiä, kuunneltiin keuhkoja jne. Suunnittelivat siirtoa TAYSiin!! (En olisi MITENKÄÄN halunnut... Onneksi vältyin lopulta siirrolta.) Sain hyvin voimakkaan kipulääkityksen. Yöllä klo 02 päivystävä gynekologi tutki minua (- tosi kivoja noi sisätutkimukset a) välinein b) käsin c) ultralla alakautta, kun on hiton kipeä ja alakerta tikattu... mutta oli kipulääkitys). Epäiltiin endometriittia, kohdun sisäpuolista tulehdusta. Seur. kerran pääsin lääkäriin seur. aamuna (ma). Sama diagnoosiepäily. Veriviljelyt oli tilattu, laajakirjoinen antibiootti aloitettu. Tiistaina viljelytulokset tulivat. Verestä löytyi streptokokki-bakteeri. Sitä ei varsinaisesti tiedetä, mistä se tuli, mutta kyllä siinä todennäköistä on ollut, että kohdussa oli tulehdus (koska oli kohtutulehduksen oireet!!), mutta sen lisäksi pöpö siirtyi kohdun kautta myös vereen. Seuraavat päivät odotettiin täsmäantibiootin tehoamista. Torstaina aloin saada antibioottia suonen sijaan suun kautta, joten anelin kotiinpääsyä. En saanut sairaalassa lainkaan nukuttua ja tiesin, että kotona olisi paremmat mahdollisuudet. Olin päässyt jo keskiviikkona jalkeille, joten torstaina iltapäivällä pääsimme kotiin!!

Nyt koetetaan saada tästä arjesta jotenkin kiinni ja minä yritän saada itseäni kuntoon. Maitoa tulee huonosti , ehkä osin siksi että olen ollut niin sairaana ettei elimistö ole voinut priorisoida maidontuotantoon vaan on pitänyt yrittää korjata itseä. Saa nähdä, miten nopeasti loppuu koko imetys. Se on kyllä suuri harmi, jos niin käy. Lapsi vieläpä syö poikkeuksellisen paljon, joten korviketta joutuu nytkin jo syöttämään vaikka kuinka paljon. Mutta maito ei siis ollenkaan sillä tavalla "noussut rintoihin", kuin sen olisi pitänyt. Jonkin verran imetän ja lisäksi käyttelen rintapumppua, mutta huikeilla tuotantomäärillä ei todellakaan voi kehua.

Vauva valvoo yöt ja nukkuu päivät :kieh: , joten kyllähän tässä elämässä haastetta on... Tänään alkoivat d-tipat, saa nähdä onko vatsavaivaa luvassa siitä(kin) hyvästä. Melko rauhalliselta lapselta vaikuttaa kuitenkin, mutta kyllä tarpeistaan ilmoittelee terävästi... B)

Voikaahan paksusti ;) . Minä olen sentään vähän ohentunut... Arvatkaa, miten ihanaa on nukkua mahalla :D
terv. Kroko ja tyttö 2 vkoa
 
No hui, Kroko, onpa sulla ollut varsinaiset koittelemukset!! Onneksi kaikki kuitenkin nyt hyvin..

Alex: hienoa, että pieni kasvaa hyvin, eiköhän kaikki ole nyt siis ok?

Napsikselle onnittelut puhtaista imusolmukelöydöksistä, oli varmasti suuri helpotus!!

On se vaan jännää, että meidänkin pinoon alkaa vauvoja siunaantua, kuka onkaan seuraava??!

Vilhelmiina ja pojat 32+1
 
Onpa krokolla ollut kurjat kokemukset synnytyksestä :hug: mutta toivottavasti vauva-arki korvaa kaiken.

Oma napa: neuvolasta tultu.Neuvolatäti ihmetteli miksi eivät klinikalta laittaneet mua s-lomalle kun turvottaa ja on huono-olo.En pyytäny sairaslomaa niin varmaan sen takia. Painoa oli tullut 2kg 3 viikossa :eek: !! Turvottaa... vauva voi hyvin,äiti ei niikseenkään.Mulla on sunnuntaihin asti täysiä työpäiviä ja ne pitäis nyt jotenkin jaksaa kahlata läpi.Maanantaina olis neuvolalääkäri tän huonovointisuuden takia.Olishan se helpompi ollut jos ne klinikalta olis sen sairasloman kirjottanut kun ei ne kuulemma neuvolasta voi kirjottaa ku 1-2 viikkoa kerrallaan.Äitiyslomaan olis 5 viikkoa aikaa,saas nähdä kuinka pahaksi tää turvotus yltyy...

Alex + tahvo 29+3
 
Hei Naiset!

Kiva kun nyt taas piritynyt kirjoittelu.
Turvotusta näyttää olevan monella. Miehän olin oikein turpea jo pari kuukautta sitten ja jäin sen vuoksi saikulle. Matkalla tilanne kärjistyi niin, että painoa tuli 6 kiloa kahdessa viikossa. Onneksi sain sen nyt vesihieronnalla ja vesijuoksulla laukeamaan ja nyt on turvotusta tippunut pois jo kolme kiloa. Muu ei niin hyvin siihen autakaan. Ehkä tukisukat ja lepo vähän...

Kroko: Voi kauhistus tuota repeämää! Se minuakin eniten huolestuttaa. Ja tulehduskin vielä. Onko tulehdus ja lääkekuuri nyt ohitse? Ja eikö se kohtutulehdus vaikuttanut mitenkään vauvaan? Onneksi ilmeisesti ei kun kerroit että tyttö on terve ja kova syömään. :heart:

Taikis: Sie meet aika samoissa kun minäkin. Vaivoja ei täälläkään ole, oireita kyllä. Just huomasin että maitoa näyttää öisin tulevan lakanoille. Supistuksia ei ole, turvotuskin laukesi, joten olo on ihan helppo, oikeastaan! :D Pitäskös meidän muuten päivittää jotenkin syntyneet vauvelit? Esim. Päivämäärä, sukupuli ja mitat?

Napsis. Hyvin jakselen, kiitos! Onneksi teilläkin kaikki hyvin. Teillekin sitten ehkä tulossa iso poitsu. Meidän herra on nyt jo (kuukausi laskettuun aikaan) 3.3 kg. Ja tää arvio on vaan pari tuntia vanha...

Minä: Tänään siis on jo käyty uimassa, neuvolassa ja lääkärissä. Lapsi oli kääntynyt takaisin perätilaan ja on tosiaan jo nyt niin iso, että läääkäri vilautteli leikkausta. Meen keskustelemaan siitä suunnitellusta sektiosta sitten jokusen päivän päästä tonne Naistenklinikalle. Oon muutenkin niin pieni ja ensisynnyttäjä, että noin iso lapsi, joka on vielä perätilassakin, voisi olla vähän liian iso pala haukattavaksi. En siis ole sektiota suunnitellut mutta kummasti karisi synnytyshalut kun huomasi että muksu on taas kasvanut ja syntyisi vielä pitkälti yli nelikiloisena.
Toista päivää täällä pestään vauvan vaatteita, harsoja, lakan oita, peittoja, vaippoja.... Ja loppua ei näy. Ihan kamalasti meillä on kaikkea, varmaan riiittäisi neljälle vauvalle. Ja sitten tää ukkeli on vielä niin iso ettei kai ees tarttee noita rakkaudella hankittuja pienimpiä vaatteita.

Näillä mennään. :D Voikaa hyvin!!

-Bee ja Eee
 
Krokodiili
Rouva B. Repeämä on tässä ollut huolenaiheistani pienin, uskotko. Ekat pari päivää oli mahdotonta istua, mutta sittemmin on ollut sekin mahdollista. Tikkien kanssa elämä menettelee, pitää vain käyttää suihkua vessapaperin sijaan :D .

Tulehdus ei vaikuttanut lapseen, hän on voinut hyvin koko ajan. Mulla on antibioottikuuri nyt ohi, toivotaan että niin on tulehduskin?!

Rouva B, vai on sulla vauveli perätilassa. Kaiketi sektio on tuossa viisain ratkaisu?! Mutta puhut lääkärin kanssa...

terv. Kroko ja pieni tyttö 15 pvää
 
RouvaB: Hui, sulla tosiaan tuli matkalla tuota turvotusta. Onneksi oot vähän saanut lähtemään, varmaan oli aika tukala olo. Onneksi on talvi, niin pysyy turvotus ehkä aavistuksen paremmin hallinnassa. Noh, vaikka se turvotus ei kovin miellyttävää ole, niin onneksi se lähtee synnytyksen jälkeen pois suht. nopeesti.
Mä olen jo laittanut krokon synnytystiedot listalle silloin heti, kun kroko niistä tuli kertomaan. En vaan poistanut vielä niitä raskauden aikaisia tietoja, kun en oikein tiennyt mitä niille tekisin. Eli otanko vaan pois ne ja jätän noi synnytystiedot?
Ja vielä tuosta sektiosta. Kuulostaa kyllä järkevälle, kun vauva on noinkin iso ja vielä perätilassa. Itse en ainakaan uskaltaisi alatiesynnytystä edes kokeilla noilla perusteilla. Hui, saat sitten tietää tarkan päivän koska näätte teidän pikkuisen pojan. :heart:
 
Pikainen ilmoitus:

"Oskari" päätti syntyä hieman ajoissa eli Poika syntyi rv 32+3 16.3.2010 klo 22.08. Maanantai iltana meni lapsivedet ihan yllättäen -> ambulanssilla sairaalaan jossa seuraavana aamuna lääkärit halusi käynnistää koska mun tulehdusarvot oli no nousussa. Käynnistys aloitettiin tyhjästä klo 10.30 ja tosiaan illalla olin jo täysin auki ja 9 min. ponnistuksen jälkeen poika oli maailmassa.
Vaikka selvästi keskonen onkin, tuli hän huutaen maailmaan ja isä sai leikata napanuoran ja olla hetken mun rinnan päällä ennenkuin lastenlääkäri vei hänet tutkittavaksi. Hän oli torstai-aamuun asti nasaaliylipaineessa, mutta nyt hengittää hyvin itse. Nyt vain opetellaan syömään ja kasvamaan.
Mulla hormoonit heittää, välillä itku tulee ihan tyhjästä ja välillä oikein pirteä olo. Olen yrittänyt pumpata maitoa mutta rinnat ei ole oikein olleet halukkaat yhteistyöhön...

Tsemppiä teille loppuodotukseen!

Haave & Poju 3 päivää...
 

Yhteistyössä