Lapsettomuushoidoista plussaan 2012-2013

Onneksi mörkötys kaikki oli hyvin, nyt vaan muistat ottaa iisisti :)

Irene80 mulla lääkkeellinen pas ja vuotoja oli rv 11 asti. Välillä ihan kirkkaanpunaista verta tuli ihan kunnolla ja tässä sitä porskutellaan 40+2 :) saattoi johtua ärtyneistä limakalvoista/lääkkeistä tai istukan liikkumisesta kohdunsuulla. Eli älä vielä luovu toivosta :) Tsemppiä!

Gabriela oi ei sun diagnoosista, onneksi kuitenkin todettiin ajoissa! Toivottavasti muuttokuormakin tulisi hyvissä ajoin ennen vauvaa :)

Täällä edelleen yhdessä osassa, alkaa jo oikeesti tylsistyttää. Saisi pikkumurunen tulla jo :heart:
 
Hei pitkästä aikaa!

Onnea kaikille teille, jotka olette jo vauvan saaneet syliin asti!:) Ja muille tsemppiä!:)

Irene80: Mulle tehtiin helmikuussa lääkkeellinen pas ja plussatestin huumaa kesti kaksi päivää, kunnes vuoto alkoi. Lähes joka päivä tuli rusehtavaa vuotoa ja viikon-kahden välein tuli ihan veristä vuotoa päivän ajan. Pari kertaa veriseen vuotoon liittyi myös alavatsakipuja, joista olin varma saavani keskenmenon. Utrassa kävin raskausviikolla 6, jolloin vuotojen syytä ei saatu selville. Pari viikkoa tästä kävin taas ultrassa, jossa vuotojen syyksi selvisi hematooma eli verihyytymä, joka vuoti. Tämän tiedon saatuani olin todella peloissani, koska pelkona oli, että alkio tulisi vuodon mukana pois. Rajoituksia tuli myös: ei saanut kantaa mitään raskasta, ei uimaan, eikä yhdyntöjä tulehdusriskin takia. rv 11 tapahtui ihme ja vuoto loppui. Niskapoimu-ultrassa selvisi, että hyytymä oli alkanut kutistumaan. Vuodot ovat pysyneet poissa ja nythän menossa on 27rv. Alkuraskaus pelättiin pahinta ja toivottiin parahinta. Vaikka se ei yhtään tunnu helpottavankaan, kun sanotaan, että vuodot ovat aika yleisiä alkuraskaudessa, niin, niin se vain on. Toivotaan kaiken menevän hyvin!:)

Tigridia: Kiitos kuulumisten kysymisestä!:)

ON: Rakenneultrassa kävin juhannuksen tienoilla ja kaikki oli ok. Sokereita saan mittailla kotona ja tänään olinkin juuri keskussairaalassa niiden vuoksi. Pitkäaikaissokeri oli ok, mutta tarkkana saan olla syömisten kanssa, ettei sokerit nouse liian korkealle. Esikoisesta aloin käyttämään näissä main iltainsuliinia.

Pikkumyy 26+1
 
Viimeksi muokattu:
Harjoitussupistuksiako??

3,5t on aika ajoin vetänyt alamahan ihan tiukaksi noin minuutiksi ja tuntemus on niin kova, että on pistänyt "puhaltelemaan".. Viime viikon ma näin kävi muutaman kerran Ikeassa ja tänään päivällä ruokakaupassa. Molemmilla kerroilla kävellessä siis. Ja sillon oli pakko pysähtyä puhaltelemaan. Mutta nyt supistelee vaikka makaan vaan?

Oletan, että nää on harjoitussuppareita? Mulla ne tuntuu kivuliailta, mutta mulla onkin toooosi matala kipukynnys.. Aiemmin tänään huomasin että häpyluuliitoskivut ovat tosi kovat ja mun lantiohan kivisti viime yönä..

Nyt vaan vähän jännittää kun olen yksin täällä isäni talossa maalla, 85km päässä Kättäristä.. Eihän tää voi vielä ennakoida sitä itseään?! Eiks näitä tuu yleensä monta viikkoa etukäteen?

Aluks niitä tuli reilun tunnin välein, nyt oli just neljäs 25min sisällä..?


Muoks: klo 07:30
Sori taas vaan omanapaa..
Parhaimmillaan tuli puolenyön jälkeen supistuksia alle 10 min välein, kestivät 1-2 min, mutta ne sitten loppuivat tai ainakin nukahdin ja sainkin nukuttua 5t heräämättä edes vessaan!! Olen kyllä iloinen, että mulla on gyne tänään (niitten maksa-arvojen takia), ehkä hän vähän tutkii muutenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Kiva,kun Pikkumyy kirjoittelit kuulumisiasi,ja onnea hyvistä rakenneultra kuulumisista.

Gabriela,kyllä nuo kuullostaa ihan oikeilta suppareilta. Itsellä ei ole vielä tähän päivään mennessä supistellut vielä nuin usein ja kauaa:)Lauantaina oli se kolme puolessa tunnissa. Toisaalta eilen illalla vauva mekkaloi kolme tuntia putkeen levättyään ensin koko päivän. Ja puski ja runnoi päätä taukoamatta alaoäähän,niin silloin sattui tosi pirusti ja pisti puuskuttamaan joka puskennalla ja alavatsa on vieläkin kipeenä. Ajattelin,että kohta kait mekastaa lapsiveet pihalle,mutta ei. Yhdessä kasassa olen edelleen,eikä mitään supisteluja. Saas nähdä millanen show ois tänään illasta vuorossa. Toisaalta mä olen ehtinuy jo sopia sunnuntaille asti kaikennkösiä menoja,kun en usko tämän tällä viikolla syntyvän,joten saapa nähdä päästäänkö esim.sunnuntaina vielä katsomaan elokuviin itse ilkimys kakkosta ;)

Sannuliinu ja tytteli rv 39+5
 
Kiitos Mörkötys, nuppuska ja pikkumyy vastauksistanne :heart:!

Voit nuppuska olla ihan oikeassa ärtyneestä limakalvosta, se itsellenikin tuli mieleen pohdintojen jälkeen. En ole itse koskaan näin pitkään lugeja käyttänyt, joten kaikki on siinä mielessä uutta ja kroppa käyttäytyy arvaamattomasti. Mutta ensi viikolla se sitten selviää. Tsemppiä loppumetreille.

Tsemppiä myös muille h-hetkeen.


Irene
 
Mikähän tilanne Gabriela ? Kuulosti tosiaan ihan oikeilta supistuksilta..

Täällä alkoi taas yöllä vuoto, ei kovin runsasta mutta jatkuu edelleen... Ei auta kun katsoa miksikä menee. En nyt vielä ole lääkäriin syöksymässä kun vuoto ei kovin runsasta...

M+M 35+2
 
Voi Mörkotys :( On kyllä tosi kurjaa toi sun selittämätön vuotelu! Vauva kuitenkin kasvanee hyvin, se on pääasia!

Gabriela, kyllähän noi tihenevät kuulostaa "sille itelleen" :) Mullaki supistaa välillä mahan kovaksi nii että kävely loppuu ja pitää odotella, mutta ei tokikaan tolleen säännöllisesti. Esikoisesta supisteli ihan jatkuvaan ja synnytyksen tajusin käynnistyvän vasta siitä et supparit tuli tosiaan tiheään. Ja siitähän sen voi vähä päätellä, kun ei enää ala pärjätä niiden kanssa. Sanotaan, et "sit ku mikään ei naurata eikä miehen likaiset sukat keittionpöydällä aiheuta mitään reaktiota" niin kantsii lähtee synnärille ;) tsemppiä!!

Lähti kesken..

Vuodoista. Esikoisesra vuosin todella paljon viikkotolkulla. Silti ok ja normipitkä raskaus. Tästä en vuodellu ku pari pientä tuhrua limakalvolta. Mut eiköhän ne vuodot ole enemmän sääntö ku poikkeus näissä hoidoissa monestaki syystä. Etenkin limakalvot on turpeat ja herkät ja vuotaa herkästi. samoin muodostuva istukka. Tsemppiä. Mikäänhän siihen ei auta ku aika ja toivo.

Omassa navassa ei mitään uutta. Tyypillä oli todella vilkas päivä tässä, jumppas aamusta asti lähes tauotta. Nyt taas on lepopäiviä. Tntuu olevan oikeasssa asennossakin.
 
Viimeksi muokattu:
gabriella joo ihan noi oikeita suppareita on jos rupee jo puuskuttaa ja säännöllisiäkin ollut. Sit varsiki jos tuntuu takapuolen ja emättimen suulla saakka..harkka supparit mulla vaan koveetimahaa ja vähän tuntu epämiellyttävältä..oikeet pistää hengittämään ja puhalluttamaan.

Mörkötys miten musta tuntuu et sulla syntyy kaveri lähiaikoina jos noin vuotelee, kannattaa synnäri kassi pakata jo valmiiksi:) onneksi sullakin jo viikkoja hyvin, että ei hätää jos pikkunen syntyskin jo. Outoa vaan, ettei vuodolle löydy syytä..mene uudestaa herkästi vaan näytille jos vuoto runsastuu..

Tuli mieleen, et oisko tonne vauva puolelle pitäny perustaa oma pino missä vois kaikki jo vauvan saaneet jatkaa jutustelua ja toki te odottajatkin:) ?vähän niiku jatkumona tälle ketjulle ku puolet on jo jakautuneet. Ite seuraan päivittäin mitä täällä tapahtuu kun taas niin moni täällä jännän ääressä:heart:

Meillä elo on mukavaa..mun oma psyyke on entisellään ja kaikki hyvin:) alakertakin jo parantunut aika hyvin, tosin eihän se entisellään ole, mutta jospa se siitä viel korjaantus kun tekee lantionpohjan lihaksia. Painoa pudotan imetyksen ohella ( terveellisesti siis..jätin kaiken makeen pois ja lisäsin kasviksia ja proteiinia ruokaan lisää) sit ku imetys loppuu rupeen enemmän tiukentaa ruokavaliota. Poika on ihan älyttömän iso..huomen on neuvola ja kotivaaka näytti viikko sitten jo 6400g:O ja ikää sillon vajaa 6vk..poika käyttää samaa bodia nyt mitä mein tyttö käytti kun oli 3,5kk ikänen.Pikkunen kokoero.

tyty ja iso Ukko 6vk4pv
 
Ensiksi pakko hehkuttaa, että tänään poksuu viikot (toivottavasti) viimeisen kerran yli kymmenluvun!!!

Neuvolassa käytiin eilen, ja kaikki ihan ok, verenpaineet ok, painoa tullut 242g7vko, eli ok, turvotusta ei liiemmin ole ja vauva tajunnut kääntyä oikein päin, eli rt-tilassa ollaan :) Mut sit toi sf-mitta olikin "hiukka" kasvanut, eli oli 31cm ja noussut yli kaikkien käyrien (mikähän jättiläinen täältä on tulossa...) Neukkutäti sano et jos seuraavalla kerrallakin on yli käyrien niin sitten vasta lähete keskurille ultraan... Seuraava kerta onkin jo ens viikon pe (2.8) olis antanut ajan vkolle 32, mut toivoin et saisin ens viikolle, koska tarkoitus olia viikko 32 jossain päin Suomea reissussa (miehen ainoa lomaviikko koko kesänä).

Minkäkokoisia masuja teillä on ollu n rv 30? ja onko ollut vaikutusta vauvan kokoon/kuinka isoja vauvoja syntynyt? :)

Kyllä nuo Gabriela supparit kuulosti niiltä ihan oikeilta ;) Onkohan jo lähtö tullut? :D Täällä myöskin yks yökukkuja... Voishan ne yöt viettää muutenkin kuin miettimällä ties mitä ihmeellisiä asioita...Harmitus myös tuosta diagnoosista! Mut toivotaan ettei sun tartte kauaa kärsiä, vaan et pian olis nyytti sylissä!

Oiskohan kellään tietoa että mistä sais ostettua sellatteen metallikorisen hoitopöydän? Tarvittais sellainen tuonne meitin kylppäriin, kun muualla ei yksinkertaisesti ole tilaa! ja sellanen missä olis laatikoita alapuolella minne sais mm vaipat, harsot/pyyhkeet ja muut systeemit...

Mörkötys tsemppejä sullekin loppumetreille! Toivottavasti nyt joku keksis jonkun jutun noihin vuotoihin!

Tyty tuo oman pinon perustaminen vauvapuolelle kuulostaa hyvältä! Sinne voisin sitten minäkin viimeisten joukossa saapua ;)

Käsi täällä edelleen kipuilee, mutta oon nyt yrittäny olla tekemättä mitään! (vaikka nuo langat ja puikot tuolla kuinka huutelee!) Miehelle tänään vähän suutahdinkin kun hän on koko ajan sanonu "et saa tehä mitään sillä kädellä! hän kyl tekee sitten töitten jälkeen!" no sit kuitenkin oottaa koko ajan, et olisin jotain tehnyt, mm ruokaa, siivonnu yms, kun kerran kotona oon! No tänään sit vähän möksähdin siitä, niin otti nokkiinsa... Leppyi kyllä jo ;) :heart:

tiggeri ja typy 30+0 POKSPOKS!!!
 
Heippa teille ihanat tukijoukot!! :)

Onnittelut Tiggerille rv 30 POKSUsta!! :)
Mulla oli rv 30+0 sf-mitta 29cm. Ja kaksi viikkoa myöhemmin sama. Kätilö sanoi mulle sillon, että ei syytä huoleen, että se ettei ollut kasvanut johtuu siitä, että vauva oli tunkenut jo itseään alemmas. Ehkä sun vauva on nyt ylimmillään ja jo ens kerralla on pienempi mitta? :)

Tyty: Minäkin tulen mielellään vauvapuolelle tuttujen kanssa samaan ketjuun, jos sellainen perustetaan ja jahka on vauva sylissä, hyvä idea!
Ja onnittelut vielä isosta pikku-ukosta, kyllä on potra poika!! :)

Tammityttö: Kiitos vinkeistä, mistä tietää että supparit on sitä itseään. Nauratti tuo "kun ei miehen sukat keittiön pöydällä ärsytä". Mullahan ei ole miestä eikä kukaan siis jätä keittiön pöydälle sukkia, mutta eipä mulla ole keittiön pöytääkään vielä :kieh: Muuttokuorma tulee 2.8.... ;) Mutta voin hyvin kuvitella ärsytyksen määrän ja vertailla supistusten kestämiseen tuolla ohjeella!

Mörkötys: Voi kurja, että sulla vuotelee :( Varmaan hirveen pelottavaa, vaikka näillä viikoilla ei onneksi pitäs olla enää mitään suuria vaaroja. Tsemppiä ja voimahali!!

Irene80: Tervetuloa joukkoon ja onnittelut plussasta! :flower:


Sannuliinu
: Kiitos tuesta supistelujeni kanssa! Toivottavasti ei nyt olis ihan kauhee show siellä teillä (ellei sitä itseään), että saisit yöllä levättyä. Kyllä se teidän h-hetki alkaa varmasti olla aika lähellä jo, enpä löis vetoa että pääset leffaan sunnuntaina... ;)

Pikkumyy: Onnittelut hyvistä uutisista rakenneultrassa!

Nuppuska: Odottavan aika on niin pitkä, mutta kyllä musta tuntuu, että sinä olet meistä se seuraava, joka nyytin saa! :)

Mitä muuten kuuluu Nuppu81:lle?? :)

Oma napaus:
Täällä sitä ollaan siis ihan yhtenä kappaleena vielä edelleen.. tosin nyt Helsingissä, mikä vähän vähentää stressiä kun sairaalaan on inhimillisempi matka, jos tulee lähtö.. ;) Sairaalakassia en tosin ole vieläkäään pakannut, aijaijai... mutta vauvan tarvikkeet on kaikki sentään hankittu.

Tänään oli gynen tarkistus. Hän ei kauheesti ottanut kantaa supistuksiin (!?), mutta klinikan hoitajat sanoivat samaa kuin te, että jos on säännöllisiä niin kyllä ne supistuksia sitten oli.. Kohdunsuu oli vaikea tutkia, kun sisätutkimus sattuu nyt ton häpyluurustosyndrooman takia NIIN PEEVELISTI, että meinas taju lähteä :( Kohdunsuu on hyvin pehmeä ja lääkärin arvion mukaan kiinni (myönsi kyllä ettei ylettänyt kunnolla tutkimaan, kun en pystynyt kivultani rentoutumaan...) Lääkärin mukaan vauva on kuitenkin hyvässä paikassa ja asennossa, muttei tulossa vielä. Maksa-arvot olivat hänen mielestään koholla, mutta ei niin kovasti, että pitäs asialle heti jotain tehdä. Itse asiassa mulla muuttu nyt lääkäri- ja neuvolasuunnitelmat, eli menenkin ens viikolla Kättärille äitiyspoliklinikalle lääkärille to 1.8., joka saa sitten ottaa vetovastuun maksa-arvojen tarkistuksesta, ja kaikesta muustakin.
Painoarvion halusin saada, vaikka ensin lääkäri sanoikin että ei sitä kannata joka viikko mitata. Oli todella huojentavaa kuulla, että vauvan painoarvio olikin nyt sitten taas ihan normaali 2555g ja lääkäri jopa myönsi, että ehkä hän viimeksi mittas jotenkin huonosti.... Hmm.. Ei kauheesti luottamusta herättävää jos suoraan sanon... Olen käynyt samalla gynellä 23 vuotta (!!), mutta suoraan sanottuna, nyt ihan mielellään siirrynkin toisiin käsiin eli sinne Kättärille. Toivotaan, että osuu kiva/kivoja lääkäreitä siellä! (En yhtään tiedä miten se menee, jos menen toisenkin kerran niin saanko saman lääkärin vai onko joka kerta vaan se joka sattuu kohdalle?)

Tänpäiväisestä lääkärikäynnistä jäi periaatteessa hyvä mieli, kun en saanut toruja tällä kertaa... mutta kyllä vähän jäin miettimään, että eikö tosiaan tarvi niitä maksa-arvoja ottaa uudestaan? Ja oliko nää sitten kuitenkin ihan vaan harjoitussupistuksia, vaikka niinkin usein tuli?

Tänään on myös koko päivän tullut noita suppareita, muttei niin usein, että olisn alkanut ajoitella niitä, ehkä kerran tuli tunnissa tai parissa. Ja nyt ne taisi loppua yöksi, jee jos saisi nukuttua enemmän kuin viime yönä... Onneksi ollaan tosiaan nyt niin hyvillä viikoilla jo, että jos vauva päättäisi jo tulla niin ei pitäs olla hengenhätää, sanoivat ihanat hoitajat klinikalla. Sen tohtori kyllä vielä sanoi uudestaan, että hänestä sen hepatoosin takia tää pitäs käynnistää, mutta milloin? Sekin on nyt sitten Kättärin päätettävissä. Toivon sydämestäni, että lääkäri siellä sitten on samaa mieltä; minä kun en edelleenkään halua missään nimessä yliajalle.

Siksikin mielenkiinnolla odotan perjantain 26.7. pelkopolikäyntiä Kättärillä, jossa toivottavasti saan päätettyä/selvyyden mitä kautta synnytys hoidettais ja milloin. Olen edelleen suuri sektion kannattaja, mutta lupaan harkita avoimin mielin myös alatiesynnytystä - must vaan tuntuu, että lapselle olis niin paljon turvallisempaa päästä nopeasti pois ja saamaan enemmän ravintoa (viime viikkoiset haukut lääkäriltä vielä mielessä, kun sanoi että lapsi ei ole saanut tarpeeksi ravintoa ja on kasvanut liian vähän...)

Mutta nyt näin mennään. Asunnon remontti edistyy ja olen hyvillä mielin (ulkopuolisetkin "ihastelevat" kuinka iloinen olen) ja onnellisena tyttösen potkuista nauttien :) Ja siitäkin nautin, että juuri nyt ei supistele.. ;)

Hyvää yötä ja huomenta!
t. Gabriela & ultrassa taas tänään hymyilevältä näyttänyt Monalisa-Bebee rv 35+2 :heart:

PS Mitäs veikkaatte, mikä tulee Ison-Britannian uuden prinssin nimeksi? :) Minä tykkäisin nimistä James, George, Alexander, Thomas...
 
Hei kaikille!

Vieläköhän minäkin voisin liittyä mukaan? Olen lukenut teidän taivalta jo talvesta asti, mutta en vaan ole saanut aikaiseksi kirjoitella.

Meillä on entuudestaan 2010 lääkkeellisestä pasista syntynyt poika ja viime vuonna aloimme yrittämään tätä seuraavaa. Lääkkeellinen pas on tämäkin ja pakkasen viimeinen alkio. Eli ilman tätä ihmettä olisi hoitorumba piikityksineen alkanut alusta. Meillä lapsettomuus johtuu miehestä eli hänelle on tehty 2008 leikkaus, jossa kerätty siittiöitä talteen. 2009 ensimmäinen tuoresiirto tuotti heti tuloksen, joka kuitenkin meni kesken rv11.

Tammitytön ja Sannuliinun lopputaivalta olen seurannut tiiviisti kun meilläkin hälytti veriseula todennäköisyydellä 1/110. Lapsivesipunktioon olimme menossa, mutta emme kuitenkaan keskenmenon pelossa sitä pystyneet tekemään. Niinpä päätimme, että jos ei rakenneultrassa ilmene mitään hälyyttävää niin emme tee mitään. Muutamaksi kuukaudeksi jo sain ajatukset tästä muualle, mutta kun äitiysloman alku lähenee niin väkisinkin tulee näitä ajatuksia taas, että mitä jos...

Te olette tietämättänne olleet todella suuri tuki tässä raskauden aikana vaikka en hirveästi ole mistään kärsinytkään. Pahoinvointia oli viikolle 18 asti ja sekin oli osittain työstressistä johtuvaa. Helpottavaa lukea, että muutkin valvovat öisin. Lomalla ollessa tuota valvomista jaksoi paremmin, mutta nyt kun palasin töihin niin olen päivän päätteeksi ihan piipussa.

Jännityksellä odottelen kuka saa seuraavaksi lapsen syliin!

Tiihkis 28+4
 
Tervetuloa Tiihkis mukaan. Laitatko itsestä hiukan tietoja,niin saan päivitettyä sut listalle. Ihan niin paljo kun haluat paljastaa,mutta kuitenki lasketunajan tarvitsen:).

Harmi,että sinäkin olet joutunut veriseulahälyn takia riskiryhmään. Onhan tuo kieltämättä alkanut näin loppua kohti itseäkin enemmän mietityttämään,mutta jotenki viime viikot olen ollut asian suhteen sujut. Mahdollisesti sekin,että olen seurannut tiiviisti muutamaan blogia downlapsista on auttanut asiaa. Tuli meille sitten down tai terve lapsi,niin varmasti jatkan kyseisten blogejen seuraamista. Sullakin vissiin kaikki ollut ultrissa aina tähän asti ok? Mullahan se seulahäly tuli keskiraskauden seulassa,joten en tiedä mitä alkuraskaudenseula ois antanut luvuksi.

Gabriela, hyvä,että olo parantunut supistelujen suhteen ja vauvan kokoarviokin oli normaali.

Tiggeri,mulla oli rv 29+6 sf-mitta 30cm ja nyt viimeset kolme viikkoa pysynyt 36cm. Painoarviohan mulla oli rv 37+6 3300g,joten nelikiloista arvioivat syntymäpainoksi. Sf-mitta mulla huidellut koko raskauden yläkäyrillä ja sen yllä,mutta silti kokoarviot olleet samaa luokkaa kuin esikoiselta,joka sf-mitoissa meni tasaisesti keskikäyrällä ja lopussa sf-mitta oli häneltäkin 36cm.

Itseäkin kyllä kiinnostaa ns.vauvaryhmä jatkoksi tälle.

Sannuliinu ja tytteli rv 39+6 ja huomenna ois laskettuaika.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olisi noita tietoja:

12.10. / tiihkis / 35 / 2 / tyks ja poikalupaus

Ultrissa on aina ollut pikkuisella kaikki kunnossa ja kaikki mahdolliset "hälytysmerkit" on syynätty. Seulahäly johtui yksistään mun hcg:stä eli se vertailuarvo oli 1,65 kun 1,5 olisi vielä ollut raja-arvoissa. Ja lääkärin mukaan tuo voi johtua vaikka isosta istukasta. Toivon, että voisin itsekin hieman rauhoittua ja nauttia nyt tästä raskaudesta, koska tämä tulee olemaan viimeinen kerta kun olen raskaana.
 
-Gabriela- Mulla supisteli tässä toisessa raskaudessa kivuttomasti, mutta ärsyttävästi (piti pysähtyä ja joskus myös puhallella, vaikka kipeitä eivät olleetkaan) 2kk ennen laskettua aikaa ja Aina loppuun saakka. Jäin fyysisestä työstäni saikulle tuon takia varmuuden vuoksi kuukautta ennen äitiysloman alkua. Suppareita tuli ihan 10min välein, vaikka seisoskelin vaan hellan ääressä kotona ja kokkasin ruokaa. Jokaikinen tuolilta nouseminen sai mahan kiristymään, samoin kumartelut, esikoisen nostelut, ihan kaikki. Kohdunsuuta seurattiin noin 3 kertaa lääkärissä, mutta ei mitään muutoksia. Ja vauva syntyi tosiaan sit 41+5. Mulla oli myös streptokokki B positiivinen ja sehän voi noita supistuksia aiheuttaa. Seulotaan nykyään kai vikassa lääkärineuvolassa ja lääkitään synnytyksessä antibiootilla pois.

Kuka kyseli lääkkeellisestä PASsista ja verenvuodosta..?
Mulla oli lääkkeellinen PAS tämä toinen raskauteni ja rv 5+ tuli yhtäkkiä ilman kipuja verta noin pikkuhousunsuojallinen. Parin tunnin aikana lorahti pariin kertaan ihan vähän kirkasta verta ja sitten se loppui. Mitään kipuja ei oikeestaan ollut ja raskausoireet jatkuivat tuon jälkeenkin. Menin 6+5 ultraan tarkistamaan tilanteen ja vahva syke löytyi. Vuotoja ei sen koommin tullut eikä mitään syytä osattu varmaksi sanoa (oli mahdollista, että kyydissä oli alunperin kaksi alkiota, kun alussa veriarvot olivat yli pari tuhatta pp14). Raskaus sujui hienosti loppuun saakka ja nyt vauveli on jo 2kk :heart:

Tsemppiä kaikille odottajille ja ihanaa loppukesää :flower:


Vauvaketju olis muuten kiva =)
 
Tiihkis, tervetuloa! HCg arvo on kuulema aika yleisesti päin "prinkkalaa" hoitoalkuisissa koska monesti se alkaa nousta hitaammin ku luomuissa ja on mittaushetkellä siten "viikkoja korkeampi". Mulla taas hälyn aiheutti Pappa-a arvo joka voi kieliä niin downiata kuin kasvun huonoudesta tai sitten ei mistään. Punktioon ei lähdetty ja toki tässä matkanvarrella tullu mietittyä tuhanteen kertaan et mitä jos. Mut sillehän nyt ei mahda mitään, tulee mitä tulee..

Gabriela, hienoa että ultrassa kaikki hyvin!

Mulla taas välillä ahdistaa ihan hirveesti. Mä en tiedä minne purkaisin tai mitä tekisin. Neuvola ei oo huolissaan eikä sairaala ota kantaa mut mua taas pelottaa et tää vauva on pieni. Viime ultrassa oli normaalin kokoinen, mutta mun sf mitta on laskenu jo alakäyrien alle pitkän matkaa :( . Mä en tajua mitä iloa noita mittoja on ottaa jos kerta tollanen käyrän lasku "ei merkkaa mitään" . Mua ahdistaa ja huolettaa mut en mä voi väkisin marssia minnekää kun kerta "ei oo tarvetta". Mä en vaan lakkaa ajattelemasta että tällä vauvalla on oikeesti jotain vialla. On vaan sellanen tunne vaikka kuka sanos mitä. Ultrissa esim profiilikuvia ei oo saatu koskaan sillä vauva ollu huonossa asennossa. Mitat on ollu periaatteessa ok. Niinpä ne tutullakin oli aina ok, samoinku seula, ja ylläri down syntyi.

Väsyttää ja itkettää. Kukaan ei jaksa kiinnostua mun peloista :(

Anteeksi purkaus. Pitäs jaksaa ryhdistäytyä ja miettiä jotan iloisempaa.
 
Heippa kaikille vanhoille ja tervetuloa uusille ja onnea plussista!

Ompa vierähtänyt kausn aikaa kun viimeksi olen kirjoitellut.Tuntuu että arjessa ei riitä tunnit enää koneell oloon, vauva kyllä työllistää tän mamman kokopäiväisesti:)Nyt ehdin vähäksi aikaa koneelle kun tyttö ottaa päikkäreitä.Olen jo ihan pudonnut kelkasta täällä mutta Sannuliinu:lle ja muille loppumetreillä oleville paljon tsemppejä.Kohta ne nyytit on teilläkin sylissä.Ja Gabrielallakin kuulostaa nuo kyllä ihan oikeilta suppareilta, hui!:)Itse kyllä erotin heti oikeat supparit harjoitusversioista kun tosiaan pistivät jo puuskututtamaan ja piti tosiaan pysähtyä ihan jos oli liikkeessä.

Joku täällä kyseli lääkkeellisestä PASista ja vuodoista, mulla oli joskus 7-8 viikon tietämillä niukkaa vuotoa ja 11 viikolla tuli tuli yhtnä päivänä vähän enemmän.Ainahan se säikäyttää mutta tosiaan ilmeisesti aika yleistä tuossa tilanteessa.Mutta niinkuin joku sanoi, huoli on aina jos vuotoja ilmenee.Jaksuja!

Tammitytölle myös tsemppiä huolten keskelle,todennäköisintä kuitenkin on että vauvasi on ihan kunnossa:)

Oli myös kiva lukea Tytyn ja TanZZzkun kuulumisia, ihanaa että molemmilla menee jo mukavasti kaikkien takkuilujen jälkeen:)TanZZkuko sanoi että ihan huippua olla äiti, komppaan:)En vaan jaksa olla olla ihmettelemättä päivittäin tuota pientä tirppanaa.Vaikka raskasta välillä on yövalvomisten kanssa niin silti en vaihtaisi päivääkään pois:)Tosiaan täällä oli alkuun vähän haastetta imetyksen kanssa huonon imuotteen vuoksi ja olin jo heittää pyyhkeen kehään sen suhteen, mutta nyt olen todella iloinen että jaksoin yryttää vaikka hammasta purren sillä nyt tyttö pärjää jo hienosti rintamaidolla ja kasvaa kohisten.Maanatain neuvolassa oli "jo" 4 kiloa ylitetty.Tyttö siis nyt 5 viikkoa ja 3 päivää.Pääasiasssa tyttönen on perustyytyväinen tapaus.Ei turhasta kitise, vaan sillon jos on nälkä tai kakka tulossa:)Mulla tosiaan ollut vaikeaa totutella yösyöttöihin mutta kyllä sekin alkaa jo helpottaa.Tirppana on nyt vajaan viikon syönyt kaksi kertaa yössä mikä musta on jo hyvin kun parhaimmillaan tankkasi puolentunnin välein, huoh.Välillä ei itekään tiennyt on unessa vai valveilla vai jossain hämärän rajamailla:LOL:

Vaunulenkkiä tehdään jo kovasti itsellä haluttaisi kovasti jo lenkkipoluille, mutta ajattelin kuitenkin jälkitarkastukseen asti odottaa ennen kuin uskallan aloittaa "kunnon" lenkit ts hölkän/juoksemisen.

Tällaiasta perusvauvailua siis täällä.Ihanaa kun mieskin on nyt kesälomalla, niin jakautuu vähän paremmin tuo vauvanhoito ja kotityöt ettei itse tarvitse tehdä kaikkea:)Nimen tytteli saa ensi viikon sunnuntaina.saatiin siis vihdoin sekin päätettyä ja onneksi oltiin loppujen lopuksi aika yksimielisiä siitä.Varsinkin kun tyttä syntyi niin tuntui että nimi "istui" myös hyvin kasvoihin:)

Minäkin olisin kiinnostunut uudesta ketjusta.En välttämättä hirveän usein pääse kirjoittelemaan mutta mielelläni lukisin muiden juttuja ja vertaistuki on tärkeää kun itselläkin esikko kyseessä ja välillä vähän pihalla;)

Inkkunen ja typykkä 5 vko 3 pv
 
Hehei Gabriela, täällähän minä :wave:
Lähes päivittäin käyn lukemassa mutta kun tämä maailma nyt pyörii tämän oman navan ympärillä niin en ole saanut mitään kirjoitettua. Ja ollos hyvä tätäkin kautta pakkauksesta. Ilo oli minun kun sain auttaa niin pienellä vaivalla ;)
Noista painoarvioista sen verran että toissakerralla lääkäri mittasi meillä A:n ensin joksikin jättiläiseksi ja kun oli mitannut B:n niin otti A:n mitan uudelleen ja lähes samankokoisia olivat. Aika pienestä nimittäin heittää ne mitat ihan reilustikin.

Toivottavasti saat synnyttää mieleisellä tavalla. :)

Tammitytölle ihan ensimmäisenä halaus :hug:
Hyvä että saat pelkojasi purettua edes tänne ja toivotaan että vauvalla kaikki hyvin vaikkei se sinun huolta ja ahdistusta poistakaan. Koita jaksaa ja yritä puhua jollekin peloistasi, jos vaan löydät kuuntelijan.

Tiihkis Tervetuloa joukkoon!

Sannuliinu pääsee siis kohta tositoimiin, jännää! :popcorn:

( . )
Meillä ollaan täällä jo ihan isomahaisia. Viime viikolla Sf-mitta oli jo 37cm ja vatsanahka on tosiaan saanut kyytiä. Raskausarpia on tullut navan alapuolelle ihan hujauksessa ja rasvauksesta huolimatta, joten niiden kanssa sitten vaan elellään... :cool:
Me poksahdimme 35. raskausviikolle ja se tarkoittaa sitä että tätä on maksimissaan kuukausi jäljellä jos käynnistellään kerran jo 38 viikolla. En nyt sitten tiedä tarkoittaako se 37+0 vai 38+0 mutta kumminkin. Vatsa painaa ja pienokaiset esittävät jyrkkiä vastalauseita sisuskaluille jos istun yhtään heitä ärsyttävässä asennossa. Kylkiluille annetaan kyytiä ihan kunnolla ja vatsa painaa paljon. Noh, vauvoja siellä on sellainen 4-5 kiloa, istukoita varmaan lähes 1-2kg ja lapsivettäkin varmaan reilu kilo ellei kaksi. Joten siitä voi arvioida miltä kyljen kääntäminen tuntuu. Riks raks vaan -sanoo vatsanahka kun käännyn... :LOL:
Päivääkään en silti vaihtaisi pois ja ihanaa että olen saanut olla kotona nauttimassa tästä, enkä ole joutunut petipotilaaksi.
Ensi viikolla on seuraava käynti KYSillä ja silloin ollaan taas varmaan vähän viisaampia. Viime käynnillä A oli edelleen siellä pää alaspäin hyvin tarjolla, mutta B oli kaksinkerroin.
Kaikki hankinnat alkaa olla tehty ja oikeastaan minä vain kuulostelen itseäni, että milloin se lähtö sitten koittaa. (sairaalakassi on melkein pakattu ;))
Harkkasupistuksiahan minulla on ollut paljon koko ajan ja nyt jopa välillä sellaisia vähän inhottavampia supistuksia, joten kai se elimistö pikkuhiljaa alkaa valmistautumaan tulevaan koitokseen.
Hurjaa!

Nuppu ja SuperPähkinäT :heart: :heart: 34+0 *poks*
 
Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Sairaala

26.5.
himmeli-80 / 32 / 1. lapsi / Naistenklinikka

1.6.
Baby20xx / 31 / 1. lapsi / VKS

3.6.
Amele / 27 / 1. lapsi

11.6
0emppu0 / 26 / 1. lapsi

30.6
Lillis85/ 26 / 1. lapsi / KHKS

7.7.
Häivähdys / 30 / 3. lapsi / K-SKS

20.7.
nuppuska / 30 / 1. lapsi / Kättäri poikalupaus

25.7.
Sannuliinu / 37 / 2.lapsi / OYS tyttölupaus

6.8
tammityttö/2. Lapsi


7.8.
astrolabe

11.8.
pikku_karhu / 34 / 2.(3.)lapsi / Kättäri

25.8.
Mörkötys / 30 / 1. lapsi
poikalupaus

26.8.
-Gabriela- / 40+ / 1. lapsi / Kättäri tyttölupaus


4.9.
meriann / 30 / 2. lapsi / Kättäri poikalupaus

Yoslene / 32 / 2. lapsi / NKL
Nuppu81 / 32 / 1. ja 2. lapsi / KYS


5.9
Annabell-77 / 35 / 2. lapsi/poikalupaus

1.10
Tiggeri/ 33 / 3.lapsi / K-HKS tyttölupaus

9.10
Vihervaara

12.10
Tiihkis / 35 / 2.lapsi / Tyks/ poikalupaus


22.10
Tigridia/34/ 4.lapsi / K-SKS tyttölupaus

27.10
Pikkumyy-09/ 33 / 2.lapsi



:heart: SYNTYNEET :heart:
2.5.2013 sekundamamma / 36 / 2. lapsi / tyttö/ (rv 39+4)
6.5.2013 TanZZZku / 30 / 1. lapsi / tyttö/ 1695g/ (rv 31+5)
12.5.2013 Jeanna / tyttö/ 3700g, 51cm/ (rv 39+2)
16.5.2013 Lila13 / 28 / 1. lapsi / poika/ 2530g, 47cm (37+1)
22.5.2013 Pikkuperho / 30 / 2. lapsi / tyttö/ 3900g, 50cm
31.5.2013 jadekivi / 25 / 1. lapsi / tyttö/ (rv 40+2)
31.5.2013 Sebu08 / 33 / 3. lapsi / tyttö/ 3488g, 48cm (rv 40+4)
7.6.2013 tyty86 / 27 / 2. lapsi / poika/ 4200g, 50cm (rv 41+0)
16.6.2013 inkkunen / 33 / 1. lapsi / tyttö/ 2950g, 49cm (rv 40+0 )
27.6.2013 Eemiliina/ 33 / 2. lapsi / poika/4190g, 54cm (rv 41+3)
1.7.2013 Miles / 34 / 1.lapsi / poika/3170g, 49cm (rv 39+4)
4.7.2013 Lumi72 / 40 / 1. lapsi / poika/3630g, 53cm (rv 40+0)
12.7.2013 Vienda / 29 / 1. lapsi / poika/3800g, 48cm (rv 39+1)

Neuvolat & ultrat

Sannuliinu - neuvola 1.8
Gabriela - lääkäri 1.8
Mörkötys - ultra 1.8.
Tiggeri - neuvola 2.8



Äitiysloma alkaa: =)
Sekundamamma - 28.3
Sebu08 - 19.4
Jadekivi - 22.4
TanZZZku - 22.4.
Tyty86 - 24.4
Lila13 - 29.4
Inkkunen -3.5
Eemiliina - 13.5.
Vienda - 12.6
Nuppuska - 14.6
Sannuliinu - 19.6
Mörkötys - 22.7.
Nuppu81 - 31.7.


Suuren surun kohdanneet :'(
Cisu
Wilbe
Ambrosia
Millian
 
Viimeksi muokattu:
Tiihkis ja Tammityttö, mä en itseasiassa tiedä mikä arvo mulla hälytti, kun ei siitä sen enempää ollut puhetta, vai oliko pelkästään mun ikä. HCG:hän mulla oli ilmoitettu ei mommina( oli jotain 28 7555, oon yrittänyt löytää laskukaavan millä tuon sais muutettua mommiksi, mutta eipä löydy:)), mutta oletan sen arvon tehneen tepposet, kun toinen arvo oli 0,97 ja pitäs olla sen 1.

Tammityttö, sulla kuullosta olevan tällä hetkellä samanlaiset fiilikset kuin mulla oli pari viikkoa sitten. Nyt jostain ihme syystä olo on ihan ok. Kait mun piti vaan saada prosessoida tämä kaikki tässä omassa pienessä päässäni. Toki kyllä mäkin tuijottelen välillä niitä vähäisiä ultrakuvia mitä mulla on ja etsin ihme viitteitä downista tai ei downista ja se vauvan pään pieni koko vähän mietityttää, vaikka viimeksi Oysissahan eri lääkäri meinasin kaiken olevan koon suhteen ok ja siitäkin on nyt useampi viikko, joten luulis päänki kasvaneen tässä ajassa:) Koitahan jaksella, ja täällähän on hyvä purkautua omista tunnoistaan, joten anti tulla vaan kaikki mikä mieltä painaa.

Kiva oli kuulla Inkkusen kuulumisia. Mäkin odotan jo kauhulla niitä yöheräämisiä, mutta eiköhän tuon jaksa kun sinne asti ensin pääsis. Mulla on esikoisesta vaan niin järkyttäviä koliikkimuistelmia, että jos tämä yksilö onkin rauhallinen eikä vatsavaivainen, niin olo on silloin varmaan aivan ruhtinaallinen.

Mäkin sain tänään vihdoin ja viimein laitettu viimeset jutut vauvalle valmiiksi. Ei mennyt turhan tiukille:) Nyt vois vaan sitten arvon neiti syntyä tähän maailmaan, eikä mukiloida pitkillä jaloillansa mun sisuskaluja rikki:)

Nupulla, alkaa varmaan olemaan jo aika tuskaset oltavat, kun mulla on yks tuolla mahassa ja kyljen kääntö yhtä tuskaa, kun pitää odottaa, että neiti ehtii käännökseen mukaan, muuten tekee kipeetä. Ihanaa, että ei sullakaan ole enää kauaa, kun saat pikkuset syliisi.

Ja huomenna neuvolaan ruikuttamaan hermosärystä, jalkakivusta, jalkojen repimisestä ja siitä, kun mitään ei tapahdu. Paitsi tällä hetkellä kyllä mulla on alavatsa ihan tulessa, mutta eipä tunnu selänpuolella mikä ois parempi merkki.
 
Tiihkis Tervetuloa:)

Yöllä taas vessa reissulla huomasin et vuodan hieman verta, aamullakin vielä vuoti jonkinverran mutta nyt hiipunut. Syvä huokaus, mä olen niin lopen kyllästynyt näihin vuotoihin kun ei tiedä mikä on vai onko mikään. Nyt aamulla on tuntunut hieman menkkaväännemäistä kipua tuolla alavatsalla ja alaselässä.

Pieni on potkinut ja kuuntelin myös sydänääniä doplerilla mielen rauhoittamiseksi.

Aamuvirkkuna kävin jo lähikaupassa ja ostin sairaalakassiin karkkia, suolakeksejä ja pillimehuja:whistle: Vaatekerran itselle ja hygienia tarpeet olen sinne laittanut. Välillä tuntuu tuo kassi ihan turhalta kun kuitenkin niin lyhyt matka että mies voi tarvittaessa tuoda mitä tarvii ja ettei tulis sitten turhaan raahattua jos ei tarvikaan oikeesti mitään. Nuo naposteltavat ovat meillä äärimmäisen tärkeitä miehen sokeritaudin takia... Ei olis kiva et toinen olis tajuttomana kun sokerit tipahtais kesken kaiken.

Vielä viikko aikaa ultraan, tuntuu ikuisuudelta...

Valvonut Mörkötys ja Mörökölliäinen 35+4
 
Heippa kaikille. Lomia vietelty ja pikkuhiljaa palaillaan arkeen.

Tiihkis, Sannuliinu ja Tammityttö kovasti tsemppiä loppuodotukseen. Itsekkin välillä pysähdyn miettimään "mitä jos vauvalla onkin jokin vialla" vaikka meillä seulat ovat olleet puhtaat niin silti takaraivossa kummittelee tuo ajatus.

Gabriela mullakin eilen illalla supisteli kolme tuntia kipeästi ja 5-10 min välein. En tehnyt mitään rankkaa mutta helpotti kyllä kun meni nukkumaan. Näköjään riittää mulla tuo pystyasento joka ärsyttää. En usko/ toivo, että pikkuinen ihan vielä syntyy. Kuitenkin ihan kiva kun jotain tapahtuu ja paikat vähän vaikka pehmenisi ettei tarvi synnytykseen mennä ihan tiukoilla paikoilla :)

Meriann ja pikkuinen rv 34+1
 
Mörkötys, sinäkö se oletkin seuraava,joka täällä synnytät:).

Nuppuska,joko pikkunen on sylissä?

Itsellä ei bongattu limaa,vähän supistellut,ja alavatsa aamusta asti menkkakipuinen ja tuntuu,että aina kun vauveli liikkuu,niin sattuu ja vihloo alapäähän,mutta näitä tuntemuksia ollut jo aikaisemminkin. Niin ja välillä lorahtelee housuun,mutta omasta mielestä on vetistä valkovuotoa,kun ei mene siteen läpi. Eilinen neuvolakäyntikin oli ihan plääh. Oli taas uus neuvolatäti tai no tyttönen paremminki. Ei sillä ollut mitään annettavaa mulle,eikä edes ymmärtänyt pointtia,että toivottavasti saan ens viikolla käynnistysajan pikaisesti,etten olis sairaalassa,kun esikoinen lähtee ekalle. Tuumas vaan,että no varmaan olet silloin sairaalassa. Että just ei mitään ymmärrystä. Niin ja kun sanoin vasemmasta jalasta,että hermosärky vie illalla siitä kantavuuden. No eihän ole sattunut mitään haavereita sen takia. No ei,mutta kohta sattuu,jos et pidä turpaas kiinni:)Tulipa avauduttua.

Odottavan aika on niin pitkä.

Sannuliinu ja tytteli jolla ei oo mihinkään kiire,vaan nauttii mun kohdunsuun runnomisesta rv 40+1
 
Viimeksi muokattu:
Mörkötys, tsemppiä! Toisaalta limatulppaa voi kuulema lähteä tooosi aikaisiin eikä silti ennakoi synnytystä. Mutta peukut tanassa kaikinpuolin!

Sannuliinu. Mulla alkoi nyt kans noi reilummat, ihan kohdunsuulle sijoittuvat vihlonnat. Tähän saakka ollu lähinnä mahan kovottelua ja muutama salama reisiin. Ja tota lorisevaa tulee kans :). Voimia loppumetreille, nyt olet kyllä oikeesti aika lähellä! ja harmitus tota terkkaa. Mulla on kans ollu kaks kertaa joku sijainen ja jotenki tuntuu et ei koskaan mee kemiat ihan yhteen.

Puhhuh. En oo elämässäni valittanu jos aurinko paistaa mut nyt ei jaksas minuuttiakaan ulkona. Siis ei siinä, mieletöntä ja ihanaa et on helle, mutta ei vaan jaksas. Pyörryttää ja sydän hakkaa. Sympatiat annan kyllä kaikille sydämen vajaatoimintapotilaille, varmaan aika samoissa oloissa taistelevat.
Pitäs ryhdistäytyä ja laitella tavaratkin valmiiks. Eilen tajusin et täällä ei oo mitään valmiina jos tulee lähtö :)
 
Oma napainen päivitys. Kävin synnärillä,kun alavatsa ollut kesto tuskassa ja lorahdellut pitkin päivää. Ei kuitenkaan ollut liuskojen mukaan lapsivettä. Käyrille pistivät,joka ok. Katsoivat kohdunsuun tilanteen,niin kaulaa oli enää jäljellä sentti,kohdunsuu auki jonkin verran ja pehmeä, kalvot tuntui. Meinas,että vois tuo kestojomotus johtua vauvan niin alhaalla olosta ja siitä,että kohta vois alkaa tapahtumaan. Loi uskoa,ettei menis niin pitkälle kuin esikoiselta. Vauveli punki päätään alas ja minä tuskissani,niin tuumas,että sattuuko tosiaan nuin paljon. Joo sattuu kyllä,ja vissiin tuon punkemisen ansiosta paikat lyhentyneet. Nyt vaan peukut,että tää alkas syntymään parin päivän päästä. Ainakin sisätutkimus aiheutti kovat kivut pariksi tunniksi:)
 

Yhteistyössä