Lapsi itkee syöttötuolissa ja äiti itkee siinä vieressä...

:hug:
Meillä on tyttö vielä aivan pieni 7kk. Mutta hällä on ilmennyt hyvin herkkä oksennusrefleksi. Jopa tuttipullo saattaa ärsyttää, puhumattakaan soseista. Meillä syy herkkyyteen on vastasyntyneenä ja pienenä toistuvasti tehdyt toimenpiteet suun alueella (syntyi keskosena, joten on ollut hengityskoneessa ja säännöllisesti tehty imuja). Tiedetään, että tuo herkkyys voi kadota itsestään tai sitten ei. Meidän onni on, että keskosuuden vuoksi ollaan tekemisissä erikoislääkäreiden kanssa eli jos ongelma muodostuu isoksi saadaan apua.

Se on stressaavaa, kun tietää painokäyrien suunnan. Painoa ja kasvua pitäisi olla. Mutta kun jokainen syöntikerta on melkoinen suoritus... Pitäisi jokaisesta ruokailusta tehdä positiivinen kokemus ja saada kuitenkin tietty annos lapsi syömään. Rankkaa, kun muutaman lusikallisen jälkeen lapsi alkaa kakomaan ja haukkomaan henkeä :/ Ja pari lusikallista lisää ja kaikki ruoka joka saatiin syötyä on äidin ja lapsen päällä. Joka ei ole nähnyt miten pieni ruuan oksentaa ei ymmärrä mitä se on, kun sose tulee sellaisella voimalla, että sitä tulee suusta ja nenästä ja lisää pitäisi lapselle syöttää :'(

Pikkuhiljaa ollaan onneksi opittu oikea syöttötekniikka ja ei onneksi jokakerta enää laukaista oksennusrefleksiä. Uskallan jo luottaa, että ehkä tuo herkkyys voisi väistyä. Tosin emme ole vielä uskaltaneet kokeilla yhtään karkeampaa ruokaa. Minun kokemukseni on, että kaikista sileimpiä ovat Piltin soseet. Piltti lihasosekin menee alas, mutta kanasoseet eivät noistakaan.

Voimia ja toivottavasti saatte apua, löydätte jonkun asiantuntijan joka ottaa teidät tosissaan. Kaikista ärsyttävintä on juuri tuo vähättäly, ei ymmärretä että syöminen ei vain onnistu.
 
Sanna
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna vaikka niitä vauvasoseita (ihan niitä hienoja 5-6kk) jos niitä suostuisi syömään.
Ja hedelmäsoseita.

Vai oletko kokeillut?
Mä oon aina tehnyt nuo perunasoseet itse, kaupan hedelmäsoseita saattaa joskus maistella, ei niin kamalasti niistäkään välitä.
Hei

Oma lapseni oli pienenä sellainen ihana tapaus, että marjasoseet ja hedelmäsoseet upposi omatekoisena ja kaupansoseina, mutta liha, peruna ja nämä ei uponneet äitylin tekeminä.

Piltti upposi kuin kuuma veitsi voihin.

Vaikka oletkin tehnyt lapsillesi itse nämä perunasoseet niin ostappas piltin peruna, lihasoseita, niitä ihan hienoja.
Niissä on ravintoaineet kohdallaan ja on makua.
Voi olla, että lapsi tykkäisikin niistä enemmän kuin kotitekoisesta.
Lämmitä ja tarjoile lautaselta
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
mä olen ton Darwinin lesken kanssa samoilla linjoilla, että älä edes yritä antaa mitään rakeista piiiitkiiin aikoihin. Lisäksi en laittais lasta pöytään ollenkaan vaan tekisin ruokailusta "ei-ruokailua", sohvalle vaikka ja tarjoisin sosetta ihan huomaamatta, ilman mitään puhettakaan syömisestä.

Mites poika muuten juo, mitä ja mistä?
Tää on myös hyvä. Koska tosta ruokailusta on selvästikin tullut jo raastava tilanne ainakin äidille, kyllä se lapsi sen nyt hyvänen aika vaistoaa.

Ja minä vaistoan jotain sellaista "minähän teen lapseni ruuat itse" -mentaliteettia tässä myös. Yhtään syyllistämättä. KOKEILE kaikkea mahdollista. Kaikkia eri jogurtteja, vanukkaita, pillillä juotavia kiisseleitä, KAIKKEA. Ja anna ne muualla kuin pöydässä. Tee siitä KIVAA kun sinne suuhun saadaan menemään jotain.

Ja kaikki hemmetin perunat ja rönttiruuat POIS!

Sitä mä tarkoitin sillä panostamisella. Ei ne lääkärit voi tilannetta pelastaa vaikka jonkin diagnoosin saisittekin lapselle, se työ on teidän tehtävä siellä kotona.
Mä oon tehny kotona ruuat, kaikki lapset on niitä pienestä asti syöny, niin ei ne enää suostu syömään purkkiruokia, vaikka on kuinka koeiltu. Vanukkaita, rahkoja, viilejä, pillimehuja... on kokeiltu, oikeastaan ainut joka menee on tuo banaanijugurtti ja lähestulkoon sillä on menty viimeiset kolme viikkoa kun ei edes avaa suuta muille ruuille.
Ja kun jokainen lääkäri käskee antaa karkeampaa ruokaa, heittämään sauvasekoittimen pois ja muuta yhtä älykästä, niin on vaikea saada kunnollista apua. Jos saan tk:sta lähetteen jatkotutkimuksiin, niin ollaan taas samojen lääkäreiden edessä.
Jos banaanijogurtti on ainut mikä menee, niin anna sitä sitten. Älä edes tarjoa muuta. Jos se todellakin siis on AINUT mikä menee ja olet kokeillut kaikkea, etkä vain sitkeästi pidä kiinni omista "olen tehnyt aina kaiken itse" -kaavoistasi. Jos sanot lääkärille että lapsi pystyy syömään kyllä banaanijogurttia mutta ei mitään muuta missä on sama koostumus, niin onhan se nyt aivan selvä mikä vaikutelma siitä tulee. Eli että kyse ei ole mistään rakenteellisesta viasta. Koska rakenteelliset viat eivät ole mitenkään immuuneja banaanijogurtille.

Jos sama tapahtuu KAIKEN syötävän ja juotavan kanssa, niin ehkä se asia otetaan vakavasti. Se ei siltikään poista sitä tosiasiaa, että sun on se työ tehtävä siellä kotona. Jos sieltä löytyykin jotain, niin sun on silti tehtävä se työ kotona. Ymmärrätkö? Vaikka sieltä lääkäriltä tuliskin joku diagnoosi, että lapsen on esim. vaikea niellä, tai että mahanportti on löysä, tai mitä tahansa, niin ei se ole sanottu että he voivat tuoda asiaan pysyvän avun.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilma vasikka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Anna vaikka niitä vauvasoseita (ihan niitä hienoja 5-6kk) jos niitä suostuisi syömään.
Ja hedelmäsoseita.

Vai oletko kokeillut?
Mä oon aina tehnyt nuo perunasoseet itse, kaupan hedelmäsoseita saattaa joskus maistella, ei niin kamalasti niistäkään välitä.
Hei

Oma lapseni oli pienenä sellainen ihana tapaus, että marjasoseet ja hedelmäsoseet upposi omatekoisena ja kaupansoseina, mutta liha, peruna ja nämä ei uponneet äitylin tekeminä.

Piltti upposi kuin kuuma veitsi voihin.

Vaikka oletkin tehnyt lapsillesi itse nämä perunasoseet niin ostappas piltin peruna, lihasoseita, niitä ihan hienoja.
Niissä on ravintoaineet kohdallaan ja on makua.
Voi olla, että lapsi tykkäisikin niistä enemmän kuin kotitekoisesta.
Lämmitä ja tarjoile lautaselta
Itsekin kokeilisin noita.
 
Älä pahastu kysymyksestä, mutta onko lapsesi motorinen kehitys edistynyt ihan ajallaan?
Kysyn, kun oma keskimmäiseni aikoinaan söi hyvin niukasti, ja kasvu pysähtyi. Kaikkien kiinteitten syöminen oli hyvin haastavaa. Jälkikäteen ymmärsin, että osa vaikeuksista johtui motorisen kehityksen hitaudesta, joka heijastui jopa suun motoriikan kehitykseen ja osaltaan vaikeutti syömistä.
Syökö lapsesi tuttia?
Olet varmaan kokeillutkin sekoitella erilaisia soseita toisiinsa. Itse tein epätoivon vimmalla ties minkälaisia soseita, koettassani saada lasta syömään. Häneen sitten "upposi" Tuttelin aprikoosipuuro, jonka joukossa oli naudanlihasosetta ja päärynäsosetta. Kamalan näköistä, muttei oikeastaan kamalan makuista ja sitä hän pääasiassa sitten söi.
Osin pakkosyöttämällä tosin..
 
Tykkääkö katsella lasten ohjelmia? Saisitko siinä samalla kun huomio on muualla, meneen jotain ruokaa?

Ja juu, älä nyt tarjoa mitään omatekemiä, osta valmiita HIENOJA soseita, erilaisia. Alotatte nyt harjottelun ihan hiljakseen pelkillä soseilla. :hug:
 
vieras
Ei siitä mitään lapsellesi seuraa vaikka et antaisikaan omatekoista ruokaa.
Kokeile monia eri vaihtoehtoja.Varmasti nuo 4-6kk kasvis-,hedelmä- ja lihasoseet olis hyviä välillä.Ole lujana lääkärissä,kerro siellä kaikki ruokailusta yms äläkä lähde pois kunnes aletaan tutkimaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ootko katsonut tämän?

4D: Lapseni pelkää ruokaa
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=162221

Oli muistaakseni melko samanlainen ongelma.


Miksi tuota ei pystynyt katsomaan? Eikö sitä enää voi...? Höh. Olisin ihan mielenkiinnosta halunnut.
 
Soittelin lastenpolille, sieltä ohjattiin taas tk-lääkärille, jolta nyt odotan soittoa. Nyt luultavasti saadaan allergiatesteihin lähete, josko sieltä jotain löytyisi ja puheterapeutillekin saatiin aika, joka on 29.pvä.
Pojalla on kielessä ollut jotain rakkoja, tai kielen pinta muuttuu koko ajan. Sen kanssa juostiin joka lääkärillä, kolme kertaa hammaslääkärillä, kaksi kertaa tk-lääkärillä ja loppujen lopuksi diagnosoitiin karttakieleksi lastenpolilla, mutta tuo kieli on ollut samanlainen nyt melkeen 3kk, alkaa epäilyttää, että voisko tuokin olla allergiasta johtuvaa :/
Ehkä tähän nyt sais jotain selvyyttä.
 
vieras
Jos pojalla on karttakieli niin sehän on usein kipeä ja monet ruoat "polttavat". Siksi syöminen on epämukavaa. Hienoa että olet ottanut asiaksi saada apua. Jos nyt ensihätään koitat antaa vain pehmeitä, maitopohjaisia ruokia jotka eivät ainakaan "polta" kieltä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Ootko katsonut tämän?

4D: Lapseni pelkää ruokaa
http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=162221

Oli muistaakseni melko samanlainen ongelma.


Miksi tuota ei pystynyt katsomaan? Eikö sitä enää voi...? Höh. Olisin ihan mielenkiinnosta halunnut.
Jos se on jo poistunut tuolta eikä siksi voi katsoa?

 
vieras
Oletteko olleet lasten allergialääkärillä? Tuo on jo niin epänormaalia, että menkää nyt ihmeessä pian!

Meil löytyi 2-vuotiaana vilja-ja maitoallergiat, sekä monta muutakin joille oli herkkä vatsa, ja tosi nirso oli. Alkoi kasvamaan kun saatiin ruuat kohdalleen, nyt reipas koululainen, ei enää allergioita ja uskaltaa jo maistaa uusia ruokia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko olleet lasten allergialääkärillä? Tuo on jo niin epänormaalia, että menkää nyt ihmeessä pian!

Meil löytyi 2-vuotiaana vilja-ja maitoallergiat, sekä monta muutakin joille oli herkkä vatsa, ja tosi nirso oli. Alkoi kasvamaan kun saatiin ruuat kohdalleen, nyt reipas koululainen, ei enää allergioita ja uskaltaa jo maistaa uusia ruokia.
Kirjoittihan tässä samalla sivulla että nyt ehkä saavat allergiatesteihin lähetteen.
 
vierailija
Täällä löytyy 13v huono syömäri, on ollut aina huono syömään! 6v9kk iässä dg. ADHD+aistiyliherkkyydet. Pienenä oli varmasti myös refluksi johin ei saanut apua.

Mutta ei pienenä malttanut ikinä istuu ruokapöydässä. Sitten ei edelleenkään 13v syö mitään kastikkeita. Ketsuppi pitää olla felixiä tai ei syö. Syö vain muutamia lämpimiä ruokia, sitte onneksi kaikkia aamu/ilta/välipaloja kyllä. Koko ikänaä -20 käyrillä paino.

Muistan kun hän oli pieni, sain vaadittua neuvolasta lähetteen lastenlääkärille, lastenlääkäri totesi heti ekana mulle annatko ruokaa lapselle. Kysyin että suppilollako kaadan sen kurkusta alas?

Aina syyllistää hoku vanhemmat, oon tässä oppinut 13v huonon syömärin ja nuoremman lapsen kanssa joka on hyvä syömään, että jos lapselle tarjoo ruokaa, sillä mitä äiti tekee tai ei tee , ei oo mitään merkitystä sille kuinka paljon lapsi syö.

Muutamia juttuja tuli mieleen,
-tykkääkö kaakaosta? Pirtelöistä ?(niihin voi ujuttaa lisäravinteita). Meillä tuo 13v ei pienenä suostunut juomaan maitoa, heitti aina nokkamukin pois.. kunnes sekotin 2tl kaakaota siihen. Lopulta oppi juomaan myös maitoa.

-Sitten onko allergiat varmasti poissuljettu?
Meillä tuli pienenä oireita laktoosista.
-mites suolistoloiset? Onko tutkittu/poissuljettu.
-ootteko olleet ulkomailla esimerkiksi ennen lapsen syntymää?

Meillä yksi koirista ei syö ruokaa joka sisältää viljoja, siis se ei suostu syömään, koska saa vatsaoireita.
 
vierailija
Minkä ihmeen takia täytyisi syödä kastikkeita? Parempaa liharuokaa voi hyvin tehdä ilman niitä. Kalaruokakaan ei kaipaa kastiketta, mutta oikeassa luomuvoissa ne täytyy paistaa ja maustaa merisuolalla. Oletko muuten kokeillut luomulihaa? Makuero on valtava(y)
Mausteita ei tarvitse välttämättä ollenkaan, kun on kunnolliset raaka-aineet. Onhan se vähän hankalaa, jos pitää pahaa makua peittää:sick:
 

Yhteistyössä