lapsi pois hoidosta..

  • Viestiketjun aloittaja kakspluskaks
  • Ensimmäinen viesti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 10:42 syynsä on kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 10:27 mikki kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 09:35 Hay-D kirjoitti:
\no tämä on mielestäni todella hyvä järjestely, mutta sitä en ymmärrä että vanhempi lapsi on 5 päivänä viikossa koko päivän hoidossa ja äiti kotona vauvan kanssa.
Olen ihan varma, että tähänkin on syynsä, ja taustalla on lapsen paras. Vanhempien jaksaminen ja sitä kautta lapsen parata ajatteleminen. :heart:

Muuten; työttömiä on moitittu, kun vievät lapsensa hoitoon vaikka vain "kotona makaavat" sen ajan.
Muta sitten kun työvoimatoimisto työtä tarjoaa, on lapselle se hoitopaikka löydyttävä. Kuntahan on velvollinen sen paikan osoittamaan, niinpä se saattaa olla älyttömän matkan päässä. Yh tai autoton voi joutua viemään lapsen toiseen päähän kaupunkia, aina ei julkiset ole ratkaisu, kaikkialla ne ei toimi.
Se, ettei lapselle löydy hoitopaikkaa, ei ole syy kieltäytyä vastaanottamasta tarjottua työpaikkaa, edessä on siis pitkä karenssiaika.

Tämmönenkin pointti pitäisi muistaa.

Eli aina, kun lapsi on hoidossa, siihen on joku selkeä syy, millä helpotetaan perheen arkea, mikä taas tuo hyvinvointia lapsille. Perheitä ja ihmisiä on niin monenlaisia ja jos oma elämä on kovinkin hyvää ja on ollut sitä aina, jos ympäörillä on vain samantyyppisiä tapauksia jne yms. on varmasti vaikea kuvitella millaista jonkun täysin toisenlaisen elämä voikaan olla, sellaista ei edes uskota olevan olemassa.
Työni sivuaa erilaisia ihmiskohtaloita, lapset siinä sivussa, lapsuus elettynä, ne on aika uskomattomia juttuja, ei arvaisi kun kotiovi kiinni painetaan että mitä siellä voikaan olla.. :ashamed:
hyvä pointti tuo työttömien juttu... Meillä myös oli ongelmia kun mies oli hetken työttömänä ja päiväkodin johtaja vaati että lapsen pitäisi jäädä kokonaan kotiin. No saimme sovittua että lapsi on kotona mutta paikka säilyy hetken aikaa. Miehellä sitten olisi ollut työhaastatteluja melkein joka päivä ja aina piti miettiä että mihinkä sitä seuraavaksi lapsen veisi. Lopulta päätettiin että lapsi menee osapäiväiseksi hoitoon, mies sai käydä rauhassa haastatteluissa. Tuloksena se että työttömyysaika jäi erittäin lyhyeksi ja nyt miehellä on hommia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 10:10 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 10:05 vieras kirjoitti:
Säälin vain vanhempaa lasta.
miksi?
En minäkään ymmärrä, miksi vanhempaa lasta tulisi sääliä,koska hänelle tuli aika pitkäksi kotipäivinä, kun ei vielä oikein päästy minnekään. Se päivä tai pari viikossa, joina hän oli hoidossa muutaman tunnin, hän lähti tarhaan iloisena ja jutteli päivän tapahtumista pitkin viikkoa. Säälittävää? Ei minusta.

Tässä ketjussa kukaan ei ole ollut laittamassa vanhempaa lasta kokopäivähoitoon, kun vauva syntyy, joten en ymmärrä, miksi moralisoida siitä :/
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 22:28 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 18:11 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:24 Hay-D kirjoitti:
miksi ei lapsi voinut jäädä osapäiväiseksi hoitolapseksi?
Siksi kun äiti jäi kotiin. Miksi pitäisi viedä hoitoon,edes osapäiväiseksi?Kyllä nykyaikana on kotilapsille monia eri kerhoja muskaria,seurakunnankerhoja, liikuntaleikkikouluja. Kyllä sitä kerkiää siellä hoidossa varmaan vielä olla ja koulussa,nauttikoon lapsi nyt kotona olosta ja kiireettömyydestä. Niitä sosiaalisiakontakteja oppii kyllä lapsi kerhoissakin.
Juuri tuosta kiireettömyydestä onkin kyse. On ihan kauhea rumba juosta pienen vauvan kanssa viemässä isompaa lasta harrastamaan, noissa jutuissa kun on äiti tai isi aina mukana. Meillä vanhempi lapsi oli osapäiväisenä pari kuukautta vauvan syntymän jälkeen ja silti kotiaikaakin jäi paljon. Tykkäsi kovasti mennä ja minä sain tutustua vauvaan ihan rauhassa -ja nukkua. En pitänyt kahdeksaa tuntia päivässä, vaan hain aikaisemmin pois ja oltiin yhdessä leikkipuistossa ennen kotia menemistä.
Sitten isompana se vasta kauhea rumba sulla onkin,kun pitää lapsia viedä harrastuksiin. Olisi varmaan hyvä jo nyt harjoitella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 18:41 miumau kirjoitti:
Sitten isompana se vasta kauhea rumba sulla onkin,kun pitää lapsia viedä harrastuksiin. Olisi varmaan hyvä jo nyt harjoitella.
Miksi ihmeessä minun pitäisi raahata pieniä lapsia paikasta toiseen, kun sitä ehtii myöhemminkin tehdä ihan tarpeeksi? Isommat lapset jaksavat jo matkustaakin ja silloin en ole enää toipumassa synnytyksestä. Eiköhän se ole paras, että lasten kanssa ei ole aina kiire.
 
hohhoooi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 19:57 vieras kirjoitti:
Mitäh???? Senkö takia viedään lapset hoitoon,että äiti voi toipua synnytyksestä?Enpä ole moista kuullut.
Synnytyksiäkin on monenlaisia. Toisilla helppoja, nopeita, toipuu päivässä. Vauvoja on monenlaisia. Toisilla helppoja, nukkuu paljon ja syö vaan kun valveilla on ja sit taas nukkuu..

Mutta ei kaikilla näin.
'
Et varmaan ole ikinä kuullut raskauden ja synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Joillakin se voi olla niin hankala, että vaatii sairaalahoitoa. Toisilla menee ohi hyvillä yöunilla ja vauvan ja esikoisten hoitoavulla.

Toisilla tommosta vaivaa ei ole ollenkaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 11:17 kakspluskaks kirjoitti:
Tänään 3,5 vuotias lapseni on viimeistä päivää päikyssä. Viiden viikon sisään hän saa pikkusiskon/veljen, joten sanottiin hoitopaikka irti. Pariin otteeseen mietittiin että jatketaanko tulevasta vauvasta huolimatta lapsemme vientiä päikkyyn, mutta tulimme siihen tulokseen että sanotaan paikka irti. Tiistaisin olisi 2,5 tuntia kestävä kerho, ja ajattelimme että lapsemme alkaisi siellä käymään..edes jotain virikettä ja kavereita. Mua itseeni kauheasti surettaa kun hän nyt "joutuu" jäämään päikystä pois, siellä hänellä oli kavereita ja muutenkin tottunut olemaan siellä. Mietin että miten tollanen reilu 3 v lapsi sopeutuu uuteen ympäristöön, tarkoitan alkavaa kerhotoimintaa jossa on n. 14 lasta ja ilmeisestikin kaikki lapset omalle lapselleni aivan vieraita. Kerhotäti onneksi on tuttu. NYYYH...Kai se siellä pärjää ja tutustuu uusiin lapsiin..Ja voihan sen kesken lopettaa jos siltä näyttää! Se vähän jollain lailla piristää kun lapseni on sanonut että "sit kun se uusi vauva syntyy niin sitten en mee enää päiväkotiin".
Mulla samanikäinen jää osapäivähoitoon samaan hoitopaikkaan, eli menee 2 päivänä viikosta, muut päivät kotona. Ei tule liikaa muutoksia samalla kertaa, silti pysyy tuttu paikka ja tutut kaverit.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 23:37 Äiti kirjoitti:
Naurettavaa tuo, et 3v tarvisi ystäviä ja toimintaa päiväkodista, jos äiti on kotona. Kerhot ovat hyviä ja onhan perhekerhoja jonne voi mennä koko porukalla, kunhan vauva on hiukan isompi.Puistot ovat täynnä lapsia aamupäivisin lapsia. Itselläni on 2,5v lapsi enkä kyllä raskisi häntä hoitoon laittaa jos itse olen kotona.Jos jäät hoitovapaalle menetät kotihoidon tuen, jos lapsesi on hoidossa. Kalliiksi tulee hoito.

Onhan se tietysti kiva köllötellä vauvan kanssa kotona ja laittaa isopi muiden hoidettavaksi. Miltä lapsesta tuntuu kun äiti jää vauvan kanssa kotiin ja hän lähtee hoitoon? Mieti vielä kerran.
2,5 -vuotias on ihan eri asia kuin 3,5 -vuotias. Mieti sinäkin, miltä lapsesta tuntuu, kun menettää tutut kaverinsa. Oma lapseni kaipaa heitä jo lyhyelläkin lomalla. Miksi turhaan erottaa hänet. Päiväkodin ja perhekerhon ero on juuri se, että lapsi voi osallistua itsenäisesti toimintaan. Oletko miettinyt, että sinä aikana, kun isompi lapsi on hoidossa, niin äidillä voi olla muutakin tekemistä, kuin "köllötellä vauvan kanssa kotona"? Sellaisia asioita hoidettavana, että isoa lasta ei voi mukaan ottaa, vaikka vauvan kyllä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 19:57 vieras kirjoitti:
Mitäh???? Senkö takia viedään lapset hoitoon,että äiti voi toipua synnytyksestä?Enpä ole moista kuullut.
Sinusta tulisi tosi hyvä Iltalehden toimittaja, osaat niin näppärästi ottaa yhden lauseen asiayhteydestä pois. Jos vaihtoehtoina on raahata pitkät bussimatkat lasta ja vauvaa kolme kertaa viikossa johonkin kerhoon, tai viedä lapsi 1-2 kertaa lähihoitopaikkaan, niin sinä varmaan sitten valitset kerhot, koska urheana äitinä lähden tuohon rumbaan heti synnytyksen jälkeen? Eiköhän sitä ehdi kuljetushommia tehdä myöhemminkin lasten ollessa isoja, silloin heidän pitämiinsä harrastuksiin.
 
Meillä ei ainakaan lapsia viedä hoitoon, kun vauva syntyy joulukuussa. Ja syynä se, että asutaan maalla ja täältä on pitkät matkat hoitopaikkoihin, ja toiseksi tytöt ovat täyttävät marraskussa 3 ja 4v. ja käyvät kerran viikossa kerhossa. Ja luulenpa että heille on mukavaa olla kotona äidin ja vauvan kanssa, mitä hoidossa.
 
surenkorento


Meillä esikko (nyt 2v) jäi pois hoidosta, kun pikkuveli ( nyt 3kk) syntyi. OOn ite päivähoitoalalla ja sitä mieltä, et lapsen on parempi olla kotona, kiireettömyydessä. Täälpäin ainakin on älytön pula hoitopaikosta ja yksi syy on juuri noi virikepaikkalaiset.

Moni äiti on edellä sanonut, et " lapsi kaipaa kavereita". Jäinkin miettiin, et moniko 2-3v. oikeesti kaipaa kavereita. vai onko kyse siitä, et äiti pelkää lapsen jäävän ulkopuolelle eskaris/koulus. Omiin kokemuksiin perustuen kotihoidossa ollu lapsi saa kavereita eskarista ja koulusta, vaikka olis kotona ollutkin ekat vuotensa!

Jokainen taplaa tyylillään, mut mun mielipide on se et mein lapset ei mee hoitoon, jos mä oon kotona!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 21:49 hohhoooi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2006 klo 19:57 vieras kirjoitti:
Mitäh???? Senkö takia viedään lapset hoitoon,että äiti voi toipua synnytyksestä?Enpä ole moista kuullut.
Synnytyksiäkin on monenlaisia. Toisilla helppoja, nopeita, toipuu päivässä. Vauvoja on monenlaisia. Toisilla helppoja, nukkuu paljon ja syö vaan kun valveilla on ja sit taas nukkuu..

Mutta ei kaikilla näin.
'
Et varmaan ole ikinä kuullut raskauden ja synnytyksen jälkeisestä masennuksesta? Joillakin se voi olla niin hankala, että vaatii sairaalahoitoa. Toisilla menee ohi hyvillä yöunilla ja vauvan ja esikoisten hoitoavulla.

Joo olen kuullut,mutta ei varmaan kaikilla jotka roudaa isomman lapsensa hoitoon pienen vauvan synnyttyä ole synnytyksen jälkeistä masennusta ja nyt puhun heistä. Maa on pullollaan sellaisia äitejä jotka vetoaa siihen,että lapsella tulee pitkä aika kotona jne. Sellaisia äitejä minä haluan ravistella teksteilläni. On olemassa paljon eri vaihtoehtoja sille hoitopaikalle. Menikö jo perille, jos meni niin kiitos.

Toisilla tommosta vaivaa ei ole ollenkaan.
 
hoblaa! en jaksa lukea koko ketjua nyt mutta entäs jos laittaisitte lapsenne yksityiselle hoitoon!? jos kunnallisten kanssa on onkelmia, kuten usein on.. saisi hoitajan kanssa päättää hoitoajat jne.. no tosin sitten taas paikkakunnista varmaan riippuu kumpi edullisempaa jne, täällä minulle ainakin yksityinen halvempi, tosin osapvähoidon hinta on 160 euroa, johon saa sen yks.hoidontuen 137.. ja EHKÄ KAI kun vaavi tulee, pidän edelleen tuolla ainakin muutamana pvänä vkossa tyttöä, että saa leikkiä kavereidenkanssa ja itse ehkä jopa huilata jos vauva nukkuu päiväunia.
 
viä...tai sitten vien tuohon 2 krt vkossa kerhoon, mutta mulle on periaatteessa melko sama kummassa lapseni on. sama matka, 7km tulee enivei.. toisaalta lapsi voisi olla kotonakin, pyrin aina touhaamaan paljon ja näkemään tuttujen lapsia jne, mut entiä sitten onko se tarpeeksi! miksei, eskariinhan on enää pari vuotta.. mutta miksi näistä asioista täytyy kiistellä ja syyllistää muita!? miksei voi vain sanoa että MINUN MIELESTÄNI------> koska jokaisella kuitenkin on oma kasvatustapa eikä se kellekään kuulu paitsi jos siinä on jotain tosi pahasti pielessä.. :wave:
 
just
Niin just joo, esikoisella tylsää kotona ja lapsi viedään hoitoon jotta äiti saa levätä.. Ei tarvitse keksiä lapsille tekemistä ja ulkoilla ja leikkiä. Hello!? Miksi teette lapsia jos ette jaksa niitä itse hoitaa ja heidän kanssaan touhuta??
 
jepulis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 21:17 jos ja jos kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 18:11 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.09.2006 klo 08:24 Hay-D kirjoitti:
miksi ei lapsi voinut jäädä osapäiväiseksi hoitolapseksi?
Siksi kun äiti jäi kotiin. Miksi pitäisi viedä hoitoon,edes osapäiväiseksi?Kyllä nykyaikana on kotilapsille monia eri kerhoja muskaria,seurakunnankerhoja, liikuntaleikkikouluja. Kyllä sitä kerkiää siellä hoidossa varmaan vielä olla ja koulussa,nauttikoon lapsi nyt kotona olosta ja kiireettömyydestä. Niitä sosiaalisiakontakteja oppii kyllä lapsi kerhoissakin.
Olin itsekin aiemmin sitä mieltä, että JOS tulisi toinen lapsi, ottaisin lapseni pois päiväkodista ja käyttäisin noissa kerhoissa jne.

NYT olen toista mieltä. JOS NYT alkaisin odottamaan, olisi esikoinen noin 4 v kun vauva syntyisi. Pitäisin hänet edelleenkin tutussa päiväkodissa esim. 2 x vko:ssa klo 8-12, eli kerhomaisesti.
Miksikö?
1. Paikka on tuttu, kaverit ja hoitajat on tuttuja ja hyviksi havaittuja
2. melkoisen varmasti samat lapset ovat sitten esikoulussa ja koulussa, eli olisi muodostunut kaveripiiriä
3. Tuolla em. käyntiajalla päiväkotielämä ei olisi sen rasittavampaa kuin kerhoelämäkään
4. lapsi on alkanut viihtyä päiväkodissa, hoitotädit kannustavat pitkäjänteisellä ajattelussa omatoimisuuteen ja itsenäisyyteen - näitä ei tämä lapsi ota minulta vastaan
5. uusiin ihmisiin tutustuminen vie aikaa tältä lapselta, saattaa mennä vuosikin ennenkuin luottaa ja vapautuu ja rohkastuu suhteessa toisiin aikuisiin ja toisiin lapsiin
6. palaisin kuitenkin töihin ja näin varmistaisin että lapsen tuttu hoitopaikka säilyy

Nyt tuli vain nämä mieleen.
Peesi. Meillä myös poika pettyisi kovasti, jos ei pääsisi tarhaan enää, kun vauva tulee ja pitää jäädä sen kanssa kotiin :)
 
Kakkosen odottaja
Toinen lapsemme syntyy alkukeväästä ja on ollut alusta asti päivänselvää, että tuollon 3-vuotias esikoisemme jää päiväkodista pois minun ja vauvan kanssa kotiin. Tulen viemään häntä myöskin seurakunnan ja/tai kunnan kerhoon jotta saa viettää aikaa muidenkin lasten kanssa. Asiassa on mielestäni kolme asiaa:
ehdottomasti 1. asia on, että en halua, että esikoisemme tuntee itsensä syrjäytetyksi kun perheeseen syntyy vauva, eikä häntä sysätä tarhaan ja hän ihmettelisi miksi äiti jää vauvan kanssa kahdestaan kotiin.
Asia 2. On mielestäni verorahojen väärinkäyttöä pitää lasta hoidossa jos äiti tai isä on kotona. Ja 3. asia: asumme paikkakunnalla, jossa lapsiperheitä on paljon ja hoitopaikat piukassa. Miksi siis veisin joltain muulta hoitopaikkaa todella tarvitsevalta lapselta paikan pitämällä lastani turhaan päiväkodissa?? Vaikka mahdollisesti sen vie lapsi, jonka oma äiti tai isä on kotona, mutta se on muiden asia. Päiväkotimme on ollut mukava paikka ja lapsemme on viihtynyt mainiosti ja toivon, että myöhemmin saan molemmat lapseni sinne takaisin kun paluu työelämään koittaa, mutta jos ei, niin varmasti löytyy toinenkin mukava paikka.
 
huh


[/quote]
poika pettyisi kovasti, jos ei pääsisi tarhaan enää, kun vauva tulee ja pitää jäädä sen kanssa kotiin :)
[/quote]


Lapsi pettyi kun pitäisi jäädä SEN kanssa KOTIIN?

Onpa terve asenne, varotaan lapsen pettymistä! Ja miten joku voi pettyä jäädessään kotiin? Onpa surkeat olosuhteet siinä tapauksessa.
 
takerrun
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.10.2006 klo 10:57 Kakkosen odottaja kirjoitti:
Toinen lapsemme syntyy alkukeväästä ja on ollut alusta asti päivänselvää, että tuollon 3-vuotias esikoisemme jää päiväkodista pois minun ja vauvan kanssa kotiin. Tulen viemään häntä myöskin seurakunnan ja/tai kunnan kerhoon jotta saa viettää aikaa muidenkin lasten kanssa. Asiassa on mielestäni kolme asiaa:
ehdottomasti 1. asia on, että en halua, että esikoisemme tuntee itsensä syrjäytetyksi kun perheeseen syntyy vauva, eikä häntä sysätä tarhaan ja hän ihmettelisi miksi äiti jää vauvan kanssa kahdestaan kotiin.
Asia 2. On mielestäni verorahojen väärinkäyttöä pitää lasta hoidossa jos äiti tai isä on kotona. Ja 3. asia: asumme paikkakunnalla, jossa lapsiperheitä on paljon ja hoitopaikat piukassa. Miksi siis veisin joltain muulta hoitopaikkaa todella tarvitsevalta lapselta paikan pitämällä lastani turhaan päiväkodissa?? Vaikka mahdollisesti sen vie lapsi, jonka oma äiti tai isä on kotona, mutta se on muiden asia. Päiväkotimme on ollut mukava paikka ja lapsemme on viihtynyt mainiosti ja toivon, että myöhemmin saan molemmat lapseni sinne takaisin kun paluu työelämään koittaa, mutta jos ei, niin varmasti löytyy toinenkin mukava paikka.
Oletko miettinyt miten syrjäytetyksi lapsi tuntee itsensä kun joutuu menemään kunnan tai seurankunnan kerhoon kerran tai kahdesti viikossa?
Kannattaisi jättää lapsi pois kaikesta kerho tai vastaavasta toiminnasta, niin ei tulisi sitä aikaa että äiti ja vauva ovat kahden kesken ja esikoinen tuntisi itsensä ulkopuoliseksi.

Jos 3-4 v lapsi käy 2 x vko:ssa kerhossa klo 8-12 se on ihan hyvä asia.
Jos 3-4 v lapsi käy 2 x vko:ssa päiväkodissa klo 8-12 se on lapselle älyttömän huono asia.
Myös päiväkodissa myös osa-aikalapsesta peritään maksu perheen bruttotulojen mukaan ja saa olla tosi pienipalkkainen mies (miehen tulo + äidin hoitoraha tms.) että pääsee maksuttomalle paikalle.

Ja joku kysyi että kuka 3 v lapsi kaipaa kaverita.
Voin kertoa, että meidän / minun 3 v kaipaa päiväkodin kavereita. Hänellä ei ole muita kavereita, meillä ei ole lapsiperhetuttuja.

Kyse ei ole mistään vanhempien peloista että lapsi jää paitsi jostakin, kyse on siitä että ainoa lapsi kaipaa leikkikaverita. Niitä on päiväkodissa. Hän on siellä siksi, että me vanhemmat olemme töissä.
 
niinpä
Ja sitten vielä ihmetellään miten sisarukset ei tule toimeen eikä osaa kotona leikkiä/viihtyä. Onhan se kaveri se vauvakin. Vielä kaikkein paras ja tärkein jonka kanssa on tultava toimeen. Puhumattakaan sen vanhemman lapsen itsetunnosta kun tosiaan viedään kotoa pois vauvan ja äidin 'tieltä'.
 
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tuon ikäinen nassikka tarvitsee jo "sosiaalista" elämää ympärilleen. Sitähän se kasvaminen on, toisten lasten kanssa leikkimistä ja vuorovaikuttamista. Tuossa iässä kuitenkin se oppiminen lähtee perimmältään toisten matkimisesta ja näin ollen se seura on tärkeää.. Ja näinhän niitä hyviä vuorovaikutustaitoja saadaan harjoitettua ja samalla hivenen itsenäistymistäkin. Ei tarvitse äidin olla koko ajan näköetäisyydellä. Kädentaidoista puhumattakaan, kun tarhassa/kerhossa on kuitenkin sitä aikaa lapselle toisella tavalla kun esimerkiksi äidillä kotona ja varsinkin jos on vielä uusi vauva tullut. Itselläni ensimmäisen ja toisen lapsen ikäero on 2v5kk ja silloin kun tämä toinen lapsi syntyi, huomasin jo kuinka tärkeätä sille vanhemmalle oli kerho, jossa hän oli 3krt/vkossa. Ja samalla kun hän oli siellä, oli minulla aikaa vain vauvalle tai jopa itselleni, jos vauva nukkui. :flower:

Toisaalta tässä vaiheessa kun teillä jo oli paikka lapsellenne, oli hieman outoa antaa se pois. Itse olisin kyllä antanut hänen jatkaa tutussa ympäristössä, vaikka vain sitten lyhyempiä päiviä tai vain esim. 10pv/kk. Nyt kun teille vauva tulee, on se jo suuri muutos esikoisenne elämään, kun hän huomaakin, ettei ole enää vain yksin teidän silmäteränne, vaan nyt huomio joudutaan jakamaan. Nyt tavallaan hänen koko "arkirutiini" muutetaan, kun joutuu vielä uuteen ympäristöön aivan uusien ihmisten ja lasten joukkoon. Toki lapset ovat sopeutuvaista sorttia ja varmasti hän siellä pärjää, mutta itse olisin vain pehmentänyt laskua uuteen sisar-eloon. <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.10.2006 klo 12:59 surenkorento kirjoitti:
Meillä esikko (nyt 2v) jäi pois hoidosta, kun pikkuveli ( nyt 3kk) syntyi. OOn ite päivähoitoalalla ja sitä mieltä, et lapsen on parempi olla kotona, kiireettömyydessä. Täälpäin ainakin on älytön pula hoitopaikosta ja yksi syy on juuri noi virikepaikkalaiset.

Moni äiti on edellä sanonut, et " lapsi kaipaa kavereita". Jäinkin miettiin, et moniko 2-3v. oikeesti kaipaa kavereita. vai onko kyse siitä, et äiti pelkää lapsen jäävän ulkopuolelle eskaris/koulus. Omiin kokemuksiin perustuen kotihoidossa ollu lapsi saa kavereita eskarista ja koulusta, vaikka olis kotona ollutkin ekat vuotensa!

Jokainen taplaa tyylillään, mut mun mielipide on se et mein lapset ei mee hoitoon, jos mä oon kotona!

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Itse työskentelen lasten psykiatrisella puolella eli kokemuksesta tiedän, että on perheitä, joissa lasten on parempi olla päiväkodissa " virikepaikoilla" kuin esim päihdevanhempiensa kanssa kotona. Vaan jos perhekuvio on normaali
eli ei masennusta tms. on lapsen kotihoito aina lapselle paras vaihtoehto.
Näin lapset kasvavat selvästi rauhallisimmiksi ja tasapainoisimmiksi.
Puhe sosiaalisista taidoista ja kavereiden kaipaamisesta 2- 3 v lasten kohdalla on täyttä puppua...
 
Meillä sellanen tilanne että poika nyt 3v3kk ja ite olen kotona,kesäkuussa syntyy toinen lapsi jos vaan kaikki hyvin menee. Poika on nyt käynyt 2kk avoimen päiväkodin kerhossa 2x/vk klo 9-13,joka kerta jää itkien kerhoon ja ei haluaisi lähteä sinne. Olen nyt miettinyt että jos lopettaisin kerhon,sen takia pojan sinne ilmotin että pääsis leikkimään ikäistensä kanssa ja ois enempi tekemistä ja siis ihan vaan sen takia että pojalla olis kivaa,mut jos kerran ei tykkää sinne mennä niin onko mitään järkeä viedä kerhoon ja maksaa 50?/kk. Seurakunnan kerhoon pääsee ensi syksynä ja kerho olis tässä lähellä. Olen sitä mieltä että tän ikänen ei välttämättä tarvi kerhoa,myös 3-vuotis neuvolassa sanoi ettei tarvi viedä kun vasta eskariin jos ei ole pakko viedä hoitoon ja näillä näkymin ei päiväkotiin tarvi mennä ollenkaan. Mutta ton kerhon sijasta ajattelin mennä perhemuskariin ja ehkä silloin tällöin avoimeen päiväkotiin yhdessä lapsen kanssa. Sitä vaan mietin et mitä sanon et miksi lopetan kerhon. Tuntuu välillä rasittavalle kun matkaa on kuitenkin n.7km/suunta ja aina täytyy autolla mennä,sit tulen välissä kotiin ja taas kohta haen pojan kerhosta.
 
Meillä lapsi jatkaa osapäiväisenä ja osaviikkoisena päiväkodissa vauvan synnyttyä. Mielestäni päiväkodissa on monia hyviä asioita esim. meidän lapselle puheenkehitys on vielä ikäistään heikompaa, joten on hyvä, että hän saa olla samanikäisten seurassa. Päiväkoti on lähempänä kuin harrastusmahdollisuudet tai avoimet päiväkodit. Muskareissa pitää itsekin osallistua toimintaan eikä lasta voi yksinään jättää sinne.

Meillä ei ole autoa käytössä, joten vauvan kanssa on helpompi käydä neuvolassakin, jos isompi on parina päivänä viikossa muutaman tunnin hoidossa. Alussa vauvan kanssa on niin kiinni imetyksessä ettei kotonakaan ehdi antaa isommalle lapselle tarpeeksi huomiota. Tukiverkkoja ei ole, koska isovanhemmat asuvat monen sadan km:n päässä ja isä tekee pitkää päivää.
Ainoa huoli päivähoidossa on se, että isompi lapsi saa kaikki taudit siellä ja vauva saa ne.
 

Yhteistyössä