Lasten synttärilahjoista kaverisynttäreillä

  • Viestiketjun aloittaja Ei voi olla totta
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras1"
Mun tytär sai feikkibarbin synttärilahjaksi. Ilahtui siitä oikein paljon! Ei ole edes mennyt rikki. Kynsilakastakin ilahtuisi varmasti. Tyttärellä tulee synttärikutsuja noin 12 kertaa vuodessa, joten ei todellakaan ostella kalliita lahjoja, ja onneksi tännekään ei ole tullut sellaisia.
 
  • Tykkää
Reactions: erinys
Ei helkkari sentään
Mikä aloitus!? Jokin raja näissä kaverisynttäreissä pitäis olla! Lapsi tuo toiselle lapselle, minkä tuo; on se sitten krääsää tai ei: pääasia, että lapsellasi on kavereita, jotka synttäreillä käyvät! Ei kaikilla ole sekään itsestäänselvyys! Omalle muksulle on tullut kalliimpia ja halvempia lahjoja: kaikki käyvät, vaikka eivät niin kestäisikään. Mukava on, kun kaverit synttäreillä käyvät; se on pääasia, eikä lahjat!
 
"mä vaan"
Tämän kynsilakkaäimistelyn on pakko olla provo vai voiko joku olla tosiaan niin ***** kuin ketjun aloittaja?!

Kynsilakka on hieno lahja ja esim. oletko varma ettei oma tyttäresi ole sanonut kavereilleen että haluaisi lahjaa oman kynsilakan?

Vanha sanonta on, että lahjahevosen suuhun ei katsota eli lahja on lahja ja siitä kiitetään. Tämän olen omille lapsillenikin opettanut ja meillä niin tytöt kuin äitikin olisi iloisia "vaan kynsilakasta" vaikka olisi järjestetty kuinka kalliit kemut.
 
"ankka"
Minua kiinnostaa tietää vain, oliko se kynsilakka ja feikkibarbie huonoja lahjoja sinun vai lapsesi mielestä? Meidän eskarilainen rakastaa kynsilakkoja, samoin kaverinsakin. Barbien kohdalla ei edes erota onko se aito vai feikki, leikkiin kelpaa molemmat. Ja eskarilainen on ainakin meillä jo opetettu leikkimään leluilla niin, ettei niiltä irtoa päitä ja varpaita eli ei mene rikki ne feikitkään kun niillä osaa leikkiä.
Kaverisynttäreillä kuitenkin lahjoja tulee sen verran ettei niillä yksittäisillä lahjoilla luulisi oikeasti olevan juurikaan väliä. Meidän tyttö sai myös feikkibarbien, oikein hyvin kelpasi. Aito olisi ollut jo liikaakin, niillä on nimittäin hintaa. Sai myös mm. paketin, jossa oli kyniä, kumi, viivotin ja teroitin ja eivät ole jääneet nurkkiin pölyyntymään nekään! Miksi joku edes odottaa, että kaverit ostaisi mitään kallista ja hienoa? Siis eskarilaisilla kun ne kaveritkaan ei usein ole ihan oikeita kavereita, sellaisia vaan joita samassa eskarissa pyörii ja lapsella tullut mieleen kutsua. Huonossa tapauksessa lapsi ei edes itse ole päättänyt kutsusta vaan vanhemmat...
 
just tänä aamuna sovin, että yksi kaveriperhe voi antaa lahjana merirosvopahvilautaset ja -mukit ja -ilmapallot, kun tulevat pojan 3v synttäreille vkonloppuna. itselleen oli ostanut tiimarin -70% alesta ja ne kelpaa mulle mainiosti. heillä vähän rahaa, kuten minullakin. ja se HYVÄ ajatus on ihan oikeasti tärkein.
 
"Nipo"
[QUOTE="aapee";29473504]Siis ne ensinmainitut oli mahtavia lahjoja. Feikkibarbi ja kynsilakka (erikseen, kahdelta eri lapselta) ovat mielestäni huonoja lahjoja.[/QUOTE]

Mitä lapsesi niistä "huonoista" lahjoista piti? Lahjojen kuulunee ilahduttaa varsinaista lahjan saajaa, eikä imarrella lapsen nirsoa äitiä?
 
minnee
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29474230:
Tulee aika paha mieli, kun jotkut täällä tosissaan itkevät kun kutsuille ei tule vieraita ja lapsella on paha mieli. Sit on äitejä jotka syyttävät vittuilusta, kun vieras tuo lahjan josta äiti ei pidä.
Tämäpä mullakin kävi mielessäni. :/
 
minnee
Oonko ainut, joka ajattelee, että muovikrääsä on muovikrääsää, oli sitten feikki tai aito barbie? Ollaanko me sisäistetty niin jokin brändi-/kulutusideologia, että lahja on vittuilua, jos se on väärän merkkinen? Jos se on LEGO:a tai vastaavaa, se on "hyvä lahja"? Ja lahjan antaja on pihi, jos synttärisankarin äiti räknää päässään lahjan arvoa euroissa - ihanko tosi?

Joo, tätä menoa tosiaan olisi parempi (kuten Ilkeä Harmaa totesi) vaan olla antamatta niitä lahjoja ollenkaan.
 
Oonko ainut, joka ajattelee, että muovikrääsä on muovikrääsää, oli sitten feikki tai aito barbie? Ollaanko me sisäistetty niin jokin brändi-/kulutusideologia, että lahja on vittuilua, jos se on väärän merkkinen? Jos se on LEGO:a tai vastaavaa, se on "hyvä lahja"? Ja lahjan antaja on pihi, jos synttärisankarin äiti räknää päässään lahjan arvoa euroissa - ihanko tosi?

Joo, tätä menoa tosiaan olisi parempi (kuten Ilkeä Harmaa totesi) vaan olla antamatta niitä lahjoja ollenkaan.
Maailma on muuttunut omituiseen suuntaan mun lapsuudesta. Sillon lahjat olivat aina Tiimarista ostettuja eikä lelukaupasta. Juhlat olivat kotona, kaikilla oli hauskaa vaikka ohjelmanumerona oli "vain" narunvetoa ja herkkujen syömistä. Harmi kun se ei enää nähtävästi ole näin.
Inhottavaa myös huomata kuin vanhemmat kritisoivat lahjoja ja tarjoiluja. He ovat ne joille ei mikään kelpaa ja tämä on sitten ajatusmalli joka siirretään lapselle.
 
En jumaliste suostu ymmärtämään ap:n kaltaista arvomaailmaa, myötähäpeä on valtava. Meahin kanssa samoilla linjoilla, erona se, että mun lapseni 7v, 9v ja 12v käyvät eri kouluissa, eri kaveripiirit.
 
"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29475606:
Maailma on muuttunut omituiseen suuntaan mun lapsuudesta. Sillon lahjat olivat aina Tiimarista ostettuja eikä lelukaupasta. Juhlat olivat kotona, kaikilla oli hauskaa vaikka ohjelmanumerona oli "vain" narunvetoa ja herkkujen syömistä. Harmi kun se ei enää nähtävästi ole näin.
Inhottavaa myös huomata kuin vanhemmat kritisoivat lahjoja ja tarjoiluja. He ovat ne joille ei mikään kelpaa ja tämä on sitten ajatusmalli joka siirretään lapselle.
Samaa mietin...Kauhulla mietin lapsen tulevia synttäreitä. Emme ole varakkaita,joten mitään kauhean erikoista ei pystytä järjestämään erikseen kavereille. No, leikkiä ja kakkua. Pakko kelvata. :)
 
[QUOTE="vieraana";29475799]Samaa mietin...Kauhulla mietin lapsen tulevia synttäreitä. Emme ole varakkaita,joten mitään kauhean erikoista ei pystytä järjestämään erikseen kavereille. No, leikkiä ja kakkua. Pakko kelvata. :)[/QUOTE]

Mä jos järkkään jotain spesiaalia niin se tehdään sit perheen kesken eikä ison lapsilauman kanssa :-D Saa kelvata kakut ja popparit lapsukaisille.
 
kaikilla ei ole haluaja tai edes varaa ostaa lapsen kaverille, jonka just just tuntee, jotain kallista barbia, joka voi maksaa useita kymppejä. kynsilakkaa en itse veis, koska ei voi tietää saako lapsi sellaista käyttää. ei kannata viedä kalliita lahjoja siinä toivossa, että oma lapsikin sellaisia saa
 
"aapee"
Edelleen, lapseni piti kaikista saamistaan lahjoista. Ihan vain vinkkinä kaikille, huonolaatuisia feikkibarbeja ei kannata ostaa. Jos niitä ei kukaan osta, kaupat lakkaavat tilaamasta niitä ja niiden valmistus lakkautetaan. Näin voimme yhdessä tehdä hyvän työn. Ja kynsilakasta, olen yrittänyt selittää miksi pelkkä YKSI kynsilakka on MINUN mielestäni huono lahja sellaiselta jota pidin hyvänä ystävänäni ja jonka perheen eteen olen tehnyt paljon, mutta en osaa selittää niin että osa teistä ymmärtäisi.
 
"mmm"
Meillä poika saa itse valita, millaisen lahjan vie. Minä päätän hinnasta. Voihan olla että lahjan (kynsilakan) antaja oli lahjan itse valinnut ja valinnut sen siksi, että olisi itse halunnut sellaisen.

Itseasiassa kun aapeen kirjoituksia lukee, kynsilakka kuulostaa juurikin niin pinnalliselta kuin lahjan saajan äitikin että sanoisin sen olevan oikein sopiva lahja.
 
"Hömelö"
[QUOTE="aapee";29477590]Edelleen, lapseni piti kaikista saamistaan lahjoista. Ihan vain vinkkinä kaikille, huonolaatuisia feikkibarbeja ei kannata ostaa. Jos niitä ei kukaan osta, kaupat lakkaavat tilaamasta niitä ja niiden valmistus lakkautetaan. Näin voimme yhdessä tehdä hyvän työn. Ja kynsilakasta, olen yrittänyt selittää miksi pelkkä YKSI kynsilakka on MINUN mielestäni huono lahja sellaiselta jota pidin hyvänä ystävänäni ja jonka perheen eteen olen tehnyt paljon, mutta en osaa selittää niin että osa teistä ymmärtäisi.[/QUOTE]

Kyllä mä tavallaan ymmärrän mitä sä ajat takaa, mutta kun sen oman lapsen hauskat synttärijuhlat kait on se pointti, vai? Jos ketuttaa se kynsilakka niin hirveesti, niin sitte mietit jatkossa uudelleen että mitä viet kyseiselle perheelle viemisiksi.

Ja muute toi feikkibarbi-juttu, valitettavasti mä en usko että niiden myynti tulee loppumaan, koska aina on sitä porukkaa, joilla ei rahat riitä oikeeseen barbiin ja siihen markkinarakoon kait niitä feikkejä tehdään. Mä luulen, että vähävaraisissa talouksissa ostetaan barbia toivovalle lapselle mieluummin se feikkibarbi kuin ollaan muutama päivä syömättä että saadaan aito tai jätetään lapsi kokonaan ilman..
 
"aapee"
Kiitos ymmärtävistä vastauksista. En ole pinnallinen eikä lapsenikaan ole. Vain ihmettelen, miten perhe kehtasi ostaa muutaman euron lahjan (tiedän mistä kaupasta kynsilakka on) ottaen huomioon mitä olen tehnyt heidän perheensä eteen. Anteliaisuuteni loppui kyllä tähän, ja todella mietin kaksi kertaa mitä vien tuon perheen lapsille lahjaksi.
 
[QUOTE="aapee";29477722]Kiitos ymmärtävistä vastauksista. En ole pinnallinen eikä lapsenikaan ole. Vain ihmettelen, miten perhe kehtasi ostaa muutaman euron lahjan (tiedän mistä kaupasta kynsilakka on) ottaen huomioon mitä olen tehnyt heidän perheensä eteen. Anteliaisuuteni loppui kyllä tähän, ja todella mietin kaksi kertaa mitä vien tuon perheen lapsille lahjaksi.[/QUOTE]
Pinnallinen mikä pinnallinen. Yök.
 
häpeä
[QUOTE="aapee";29477722]Kiitos ymmärtävistä vastauksista. En ole pinnallinen eikä lapsenikaan ole. Vain ihmettelen, miten perhe kehtasi ostaa muutaman euron lahjan (tiedän mistä kaupasta kynsilakka on) ottaen huomioon mitä olen tehnyt heidän perheensä eteen. Anteliaisuuteni loppui kyllä tähän, ja todella mietin kaksi kertaa mitä vien tuon perheen lapsille lahjaksi.[/QUOTE]

Siis ymmärsinkö oikein? Sinä olet ollut jollain tavalla antelias ja tehnyt kynsilakkaperheen eteen jotain. Vastalahjaksi odotat ja oletat että lapsellesi olisi ostettu mieleisesi synttärilahja? Oletko sanonut perheelle, että "palveluksistasi" odotat sitten jonkinlaista vastalahjaa vai antanut olettaa, että olet ihan pyyteettömästi heitä auttanut? En tiedä, mitä tarkoitat tuolla anteliaisuudellasi ja perheen eteen tekemilläsi töillä, mutta ainakin jos olet rahallisesti heitä tukenut, niin osaat varmaan laskea silloin 1+1 ettei perhe ehkä voinut enempää lahjaan satsata ja toisekseen, voivat ajatella että teillä on jo kaikkea ettekä mitään isompia tarvitse.

Ehkä tuon kynsilakkaperheen ajatusmaailmassa materialla ei makseta takaisin jotain auttamista. Ehkä he aikovatkin tehdä joskus vastapalveluksen kun kerran olet heitä autellut, mutta eivät ajattele että sitä millään lapsen lahjalla korvataan vaan esim. jollain konkreettisella auttamisella. Ja sinähän olet perhettä auttanut, ei lapsesi. Lapsesi synttärilahjan ei pitäisi millään tavalla liittyä siihen, mitä sinä olet perheen eteen tehnyt. Synttärilahja taisi kuitenkin olla niiltä lapsilta sinun lapsillesi?
Miksi pitää sotkea aina ne lapset aikuisten välisiin asioihin, en jaksa ymmärtää.

Parempi ettet enää palveluksiasi heille annakkaan, jäävät viellä lopuniäkseen kiitollisuudenvelkaan, vieläpä tietämättään.
 
kkkkkk
[QUOTE="aapee";29477722]Kiitos ymmärtävistä vastauksista. En ole pinnallinen eikä lapsenikaan ole. Vain ihmettelen, miten perhe kehtasi ostaa muutaman euron lahjan (tiedän mistä kaupasta kynsilakka on) ottaen huomioon mitä olen tehnyt heidän perheensä eteen. Anteliaisuuteni loppui kyllä tähän, ja todella mietin kaksi kertaa mitä vien tuon perheen lapsille lahjaksi.[/QUOTE]

Valitettavasti tää sun viesti anto susta vielä aloitustakin huonomman kuvan. Ärsyttää tuommoinen marttyyrimäinen asenne "mä oon niiin paljon tehny niitten hyväks ja tääkö on palkkana". Tuollaisten ihmisten ei pitäis tehdä mitään kenenkään hyväksi, kun eivät kerran tee sitä aidosti auttamishaluisina vaan odottavat vastapalvelusta ja laskevat sen arvon sentilleen.

Mulla on ollu aina sellainen ajatusmalli (opittu kai jo kotoa), että jos nyt teen jotain hyvää henkilön a hyväksi, niin joskus myöhemmin joku henkilö b saattaa tehdä minulle palveluksen. Laitetaan hyvä kiertoon eikä laskeskella takaisinmaksuja!
 
"femin"
[QUOTE="aapee";29474128]Lapsi itse tykkkäsi kynsilakasta, varsinkin kun lahjan antajat (siskot, siis tämä kynsilakka tuli yhdeltä perheeltä) markkinoivat sitä kovaan ääneen että "vau, katso miten hieno, nyt voit lakata kynnet". Tämä on mielipidepalsta ja tulin kertomaan mielipiteeni, jota lapseni ei tiedä, eikä lahjan antajat tai heidän vanhempansa.

Mimu ymmärsi pointtini. Pihit ihmiset ovat jotenkin noloja, ja tulee hieman hyväksikäytetty olo, varsinkin kun on itse tehnyt paljon kyseisen perheen eteen. No mutta elämä jatkuu :)[/QUOTE]

Etkö ap tiedä, että kynsilakkojakin on monen hintaisia? Vai oletko ihan kauppaan mennyt tarkistamaan paljonko juuri tuo kynsilakka on maksanut, kun kerran siitä pitää niin loukkaantua ja tuntea itsensä hyväksikäytetyksi?

Oikeasti hävettää sun puolesta koko tää typerä aloitus. Annat itsestäs todella pikkusieluisen vaikutelman.
 
"femin"
[QUOTE="aapee";29477590]Edelleen, lapseni piti kaikista saamistaan lahjoista. Ihan vain vinkkinä kaikille, huonolaatuisia feikkibarbeja ei kannata ostaa. Jos niitä ei kukaan osta, kaupat lakkaavat tilaamasta niitä ja niiden valmistus lakkautetaan. Näin voimme yhdessä tehdä hyvän työn. Ja kynsilakasta, olen yrittänyt selittää miksi pelkkä YKSI kynsilakka on MINUN mielestäni huono lahja sellaiselta jota pidin hyvänä ystävänäni ja jonka perheen eteen olen tehnyt paljon, mutta en osaa selittää niin että osa teistä ymmärtäisi.[/QUOTE]

Ai PIDIT ystävänäsi... Se on sitten välit poikki kun kaveri toi liian halvan synttärilahjan? :D (Joka saattoi olla vieläpä LAPSEN valitsema lahja.)
 

Yhteistyössä