Lestadiolaiset

  • Viestiketjun aloittaja kiinnostunut
  • Ensimmäinen viesti
että oikea usko näkyy ja erottuu.. ja että elävän uskon omistajat saavat osakseen ihmetystä, kauhistelua ja pilkkaa.

Asiallinen kyseleminen ei haittaa ollenkaan, mutta eiköhän kaikkia ihmisiä ja heidän uskoaan voisi kunnioittaa.. ei vl-lestadiolaisetkaan koko ajan arvostele toisten elämää ja uskoa.
 
Itse olen luterilainen kristitty. En ole lestadiolainen enkä koskaan kuulunut heihin. Silti voin sanoa että kunnioitan lestadiolaisia ja heidän vakaumuksiaan. Vaikka monia asioita heidän käyttäytymismalleissaan ja tavoissaan en pysty käsittämään, niin silti he ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi.
Juuri eilen olin ev.lut. kirkossa Jumalanpalveluksessa ja siellä oli sattumalta saarnaamassa lesttadiolaishenkinen pappi. Olisittepa vaan kuulleet sen saarnan. Se oli aivan mielettömän erinomainen saarna! Ei mitään tuomitsemista vaan evankeliumin julistamista.
Että näin.
Sitä meikittömyyttä en silti kyllä tajua. Musta on kiva näyttää kasvoilta siistiltä ja meikata finnit piiloon jne... Mutta jokainen ajatelkoon niin kuin haluaa. Se sydämen usko on kuitenkin tärkein juttu. Ei ole meidän asia tuomita, kuka on menossa taivaaseen tai kuka helvettiin.
 
Mimmuli83
Harppomalla lueskelin tätä ketjua ja kyllä täytyy sanoa, että olen surullinen niiden vl:n puolesta, jotka väittävät, ettei muka kieltoja tai sääntöjä ole.

Ei ehkä listaa mutta rakkauden armoneuvoiksi muotoillut säännöt on olemassa vl:ssa. Ja jos joku näkyvästi niitä rikkoo niitä jatkuvasti, esim. käyttää meikkejä tai laittaa korvikset niin johan on teoillaan uskonsa kieltänyt muiden silmissä. Sydämen tilaa ei kysytä. Sydämentilan muka tietää jos on korvikset. Huhhuh...
Itse en ainakaan enää antaisi omaatuntoani tavallaan seurakunnan käsiin. Nykyään omatunto ei kuulemma enää sano välttämättä oikein vaan jos se on erimieltä kuin seurakunta, se on silloin väärässä. Paavali kuitenkin opettaa, että eläkää oman omantuntonne mukaan.

Ei kannata väittää vastaan, tiedän kokemuksesta. Olen vl kodista lähtöisin mutta olen kauan aikaa kyseenalaistanut näitä ihmesääntöjä, joille ei todellakaan löydy Raamatusta perusteita.

Sitä paitsi syntikäsitys on kääntynyt vl:ssa ihan päälaelleen. Korvikset, meikki,, ehkäisy, TV ja kaikki muu ulkoinen on paljon vakavampia syntejä kuin kateus, viha, pahansuopuus jne, jotka Raamatun mukaan erottaa Jumalasta. Itse tunnen hyvin monta vl:sta, jotka ääneen puhuvat olevansa kateellisia tai katkeria tai puhuvat muuten pahaa ihmisistä. Lähimmäisenrakkaus on aika monella hukassa.

Kannattaa oikeasti miettiä mihin se usko silloin perustuu jos näin on ajatukset hakoteillä. Valitettavasti kyllä suurimmalla osalla vl:ssa tämä ajattelutapa on ihan tavallinen ja armoneuvojen noudattamattomuus on monen mielestä autuuden este.

Tuntuu unohtuneen, että yksin uskosta ja yksin armosta ja ansiotta me taivaaseen kerran pääsemme. Ei minkään yksittäisen teon/tekemättömyyden kautta. Monikaan heistä ei vaan tunnu käsittävän, että yrittävät tietynlaisilla elämäntavoillaan paremmin Jumalalle kelvata ja joillakin se tuntuu olevan tärkein tavoite nimen omaan kilvoitella näissä seurakunnan säätämissä rakkauden neuvoissa, vaikka vaarana siinä on, että uskon todellinen perusta hämärtyy.

Ja vielä se, että monikaan vl ei itse lue eikä tutki Raamattua. Kannattaisi niin omakohtainen usko vahvistuisi sekä osaisi perustella uskoaan. Ei kaikki mitä puhuja puhuu ole Raamatusta, esim meikkikielto. Raamatussa meikit, kaikki korut nilkkarenkaasta korviksiin ovat samanvertaisia koruja.

Niille vl:lle (ja miksei ihan kelle vaan, ketä kiinnostaa), jotka kipuilevat näiden sääntöjen kanssa, (esim ehkäisyn) haluan kertoa, että on olemassa yksi palsta, missä näistä kipeistä asioista voi oikeasti jutella tulematta leimatuksi. Sen palstan nimi on Mopin palsta. Ylläpitäjät ovat vl:a mutta palstan henki on erittäin lämmin ja vastaanottavainen. Kannattaa tutustua. Tässä linkki sinne: http://p2.foorumi.info/keskusteluavanhoillislestadiolaisuudesta/index.php
 
Caari
Alkuperäinen kirjoittaja Karenina:
Ei ole meidän asia tuomita, kuka on menossa taivaaseen tai kuka helvettiin.
Mut hei, just tuo eriuskoisten tuomitseminen on vanhoilislestadiolaisuudessa aivan keskeinen asia. He opettavat että vain he pelastuvat. Muissa ryhmissä tai tavallisessa evlut seurakunnassa elävät joutuvat suoraa päätä kadotuksen tulimereen.

"Muualla ei ole oikeaa uskoa", he opettavat.
 
Eräs eksä
kyllä täytyy sanoa, että olen surullinen niiden vl:n puolesta, jotka väittävät, ettei muka kieltoja tai sääntöjä ole.

Ei ehkä listaa mutta rakkauden armoneuvoiksi muotoillut säännöt on olemassa vl:ssa. Ja jos joku näkyvästi niitä rikkoo niitä jatkuvasti, esim. käyttää meikkejä tai laittaa korvikset niin johan on teoillaan uskonsa kieltänyt muiden silmissä. Sydämen tilaa ei kysytä. Sydämentilan muka tietää jos on korvikset. Huhhuh...
Itse en ainakaan enää antaisi omaatuntoani tavallaan seurakunnan käsiin. Nykyään omatunto ei kuulemma enää sano välttämättä oikein vaan jos se on erimieltä kuin seurakunta, se on silloin väärässä. Paavali kuitenkin opettaa, että eläkää oman omantuntonne mukaan.

Ei kannata väittää vastaan, tiedän kokemuksesta. Olen vl kodista lähtöisin mutta olen kauan aikaa kyseenalaistanut näitä ihmesääntöjä, joille ei todellakaan löydy Raamatusta perusteita.

Sitä paitsi syntikäsitys on kääntynyt vl:ssa ihan päälaelleen. Korvikset, meikki,, ehkäisy, TV ja kaikki muu ulkoinen on paljon vakavampia syntejä kuin kateus, viha, pahansuopuus jne, jotka Raamatun mukaan erottaa Jumalasta. Itse tunnen hyvin monta vl:sta, jotka ääneen puhuvat olevansa kateellisia tai katkeria tai puhuvat muuten pahaa ihmisistä. Lähimmäisenrakkaus on aika monella hukassa.

Kannattaa oikeasti miettiä mihin se usko silloin perustuu jos näin on ajatukset hakoteillä. Valitettavasti kyllä suurimmalla osalla vl:ssa tämä ajattelutapa on ihan tavallinen ja armoneuvojen noudattamattomuus on monen mielestä autuuden este.

Tuntuu unohtuneen, että yksin uskosta ja yksin armosta ja ansiotta me taivaaseen kerran pääsemme. Ei minkään yksittäisen teon/tekemättömyyden kautta. Monikaan heistä ei vaan tunnu käsittävän, että yrittävät tietynlaisilla elämäntavoillaan paremmin Jumalalle kelvata - - .

Ja vielä se, että monikaan vl ei itse lue eikä tutki Raamattua. Kannattaisi niin omakohtainen usko vahvistuisi sekä osaisi perustella uskoaan. Ei kaikki mitä puhuja puhuu ole Raamatusta, esim meikkikielto. Raamatussa meikit, kaikki korut nilkkarenkaasta korviksiin ovat samanvertaisia koruja.
Hyvä kirjoitus, ansaitsee noston.
 
"hohhoijaa"
Itse olen luterilainen kristitty. En ole lestadiolainen enkä koskaan kuulunut heihin. Silti voin sanoa että kunnioitan lestadiolaisia ja heidän vakaumuksiaan. Vaikka monia asioita heidän käyttäytymismalleissaan ja tavoissaan en pysty käsittämään, niin silti he ovat saaneet paljon hyvää aikaiseksi.
Juuri eilen olin ev.lut. kirkossa Jumalanpalveluksessa ja siellä oli sattumalta saarnaamassa lesttadiolaishenkinen pappi. Olisittepa vaan kuulleet sen saarnan. Se oli aivan mielettömän erinomainen saarna! Ei mitään tuomitsemista vaan evankeliumin julistamista.
Että näin.
Sitä meikittömyyttä en silti kyllä tajua. Musta on kiva näyttää kasvoilta siistiltä ja meikata finnit piiloon jne... Mutta jokainen ajatelkoon niin kuin haluaa. Se sydämen usko on kuitenkin tärkein juttu. Ei ole meidän asia tuomita, kuka on menossa taivaaseen tai kuka helvettiin.
No, lestadiolaistaustaisena ateistina voin kertoa, että sen hyvän lisäksi on valitettavan paljon ikäviä puolia. Sosiaalinen paine, joka säätelee ihmisten käyttäytymistä, tarkoittaa että ei ole väliä koetko yhteisön tavat omiksesi - niitä on vain noudatettava. Naisten sivuun jättäminen tärkeistä päätöksistä, itsemääräämisoikeuden puuttuminen pukeutumisen ja eritoten ehkäisyn suhteen, syyllistäminen ja pelottelelu erotessa yhteisöstä...

Lestadiolaisessa ytheisössä on varmasti paljon hyvää, mutta vain sellaiselle ihmiselle, joka ei ole itsenäinen ajattelija tai kyseenalaistaja. Ihminen, joka haluaa selkeitä auktoriteetteja ja ylhäältä ohjattua elämää, on varmaan ihan onnellinen.

Ja vielä niistä säännöistä: esikoisilla on (kuulin liikkeessä olevalta sukulaiselta) edelleen sitä tapaa, että saarnaajat ihan selkeästi kertovat esim. millaisia vaatteita ei saisi nainen pitää päällään. Se on ihan höpöhöpöä, että kaikki ihan vaan uskovat siihen, että ihminen on luonnollisimmillaan kaunis jne. diipadaapaa.

Se on jännä, että muslimien naisten rajoittamista pidetään pahana, mutta nämä omat nasiten itsemäärämmisoikeutta rajoittavat yhteisömme saavat elää ja kukoistaa vailla kritisointia. Jotain soraääniähän on viime aikoina kuultu, mutta ne on hyssytelty hiljaisiksi. Mitään ei tunnuta välittävän esimerkiksi niistä äideistä, jotka nääntyvät taakkansa alle eivätkä ole kyllin vahvoja hakemaan apua tai repäisemään itseään irti tuhoisista säännöistä.
 

Yhteistyössä