Letrozol & ovulaatio

@Helmiina90 no tämä selvensi! En tiedä noistakaan tarpeeksi, lääkäri ultrasi ja sanoi että kohdun limakalvo oli oikein hyvä, 11mm.

En tiedä onko hyvä :D

Kovat odotukset on kyllä, voi kun yk11 olis the one <3
No wau on hyvä, mulla oli vaivaiset 3.4mm ja lääkkeellä saatiin reiluun 6mm ja siitä plussa. Letrozol on oikeesti kai hyvinkin tehokas lääke! Toivotaan että on The one <3
 
Täällä tänään dpo 7, koko viikon röyhtäyttäny/närästäny iltaisin hulluna... menkkajuilintaa välillä jota yleensä ei oo, raudan maku tuli suuhun ku join vettä jumpassa,jano koko ajan ja kaikki haisee pahalle. Nuo letrot/pregnyl on ainaki saanu kropan reagoimaan voimakkaasti jos tästä kierrosta ei tärppiä tule.. epäilen et ekasta hoitokerrasta mitään tapahtua, mut aattelen kyl positiivisena merkkinä sen et kroppa alkaa heräilemään normaaliks vihdoin. Miulla oli nuorempana menkkojen aikaan kovat kivut, nykyisin ei mitään... paitsi pahoinvointia...
 
  • Tykkää
Reactions: AnnuT
Pääsin lopultakin aloittamaan ensimmäisen letrokiertoni. Ainakaan vielä en ole saanut niistä mitään ihmeempiä oireita, ehkä aamulla oli vähän lämmin. Kai ne oli jotain kuumia aaltoja, mutta ei tässä pakkassäässä onneksi ihan hirveän hiki pääse tulemaan.

Ensi viikolla saa sitten kuulla on näillä mitään tehoa kropassani.
 
Moikka!
Täällä vanhalla nimellä seikkailija. Pakko tulla tänne purkaa fiiliksiä ja kyselee kokemuksia :)
Meillä on miehen kanssa 1lapsi, 3,5v poika, joka ensimmäisellä inssillä saatu :) Sitä ennen syöty keltarauhashormoonia ja klomeja. Nyt toista yritetty puoltoistavuotta ja eka letrozolkuuri syöty ja on aloitettu foolihapon mättäminen ja tupakanpolton lopetin myös ennen kiertoa. Ovistestitkin testattu ja vilkkuvat hymynaamat saatu tänä aamuna :)
En jaksa kaikkia sivuja alkaa lukemaan, niin kertokaahan letrozol kokemuksia :)
 
@haaveilija92 miulle tuli kanssa letroista ihan järkyttävä päänsärky ja huimaus oli tosi voimakasta, kun töissä useimpaan kertaan piti pysähtyy paikalleen ku meinas silmissä pimeitä...
Ensimmäiset 5 päivää letroja on nyt syöty ja itselleni ei tulllut niistä mitään havaittavia oireita. Pian kuulen ultrassa oliko niillä sitäkään vaikutusta mitä niillä haetaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Helmiina90
@AnnuT kerro sitten mitä ultrassa sanottiin.

Itsellä oli eka letrokierto ja ultra oli ma. Siellä näkyi monta kehittynyttä rakkulaa,mutta johtotähti oli selvästi muita isompi :) gyne ennusti ovista keskiviikolle, ja ovis plussa tuli ke, eli keskiviikkona tai torstaina irtosi. Saatiin hyödynnettyä tiistaina, keskiviikkona ja torstaina.

Millainen annos ja ohjeistus sulla on lääkkeestä?
 
@AnnuT kerro sitten mitä ultrassa sanottiin.

Itsellä oli eka letrokierto ja ultra oli ma. Siellä näkyi monta kehittynyttä rakkulaa,mutta johtotähti oli selvästi muita isompi :) gyne ennusti ovista keskiviikolle, ja ovis plussa tuli ke, eli keskiviikkona tai torstaina irtosi. Saatiin hyödynnettyä tiistaina, keskiviikkona ja torstaina.

Millainen annos ja ohjeistus sulla on lääkkeestä?
Ultrassa käyty. Annos oli 1 tabletti päivinä 3-7. Nyt siis kp 11 ja toisella puolella ei ollut tapahtunut mitään vastetta ja toisella puolen oli yksi 15 mm rakkula. Lääkäri uskoi oviksen tapahtuvan sunnuntaina tai maanantaina. Nyt sit jännitetään saanko ovista tikutettua ja mitä tapahtuu ☺ Tässä ekassa kierrossa tarkistetaan vielä labralla onko ovis tapahtunut vai ei.
 
Miten usein teillä on ollut ovulaatiotesti negatiivinen ja silti ovulaatio on tapahtunut? Tai tiedätkö ovuloineesi ja silti testi on näyttänyt negatiivista?

Oletettavasti letrot ei sitten auttanut itselläni ainakaan ovulointiin, vaikka follikkelin kasvuun auttoikin. En siis ole saanut ovulaatiotestiin positiivista näkymää, vaikka käytössäni on se clearbluen digitaalinen testi. Vai voiko vaan olla ettei se testi itsessään toimi omalla hormonimäärälläni?
 
Miten usein teillä on ollut ovulaatiotesti negatiivinen ja silti ovulaatio on tapahtunut? Tai tiedätkö ovuloineesi ja silti testi on näyttänyt negatiivista?

Oletettavasti letrot ei sitten auttanut itselläni ainakaan ovulointiin, vaikka follikkelin kasvuun auttoikin. En siis ole saanut ovulaatiotestiin positiivista näkymää, vaikka käytössäni on se clearbluen digitaalinen testi. Vai voiko vaan olla ettei se testi itsessään toimi omalla hormonimäärälläni?
Sen veran täältä taustalta kommentoin, että itselläni kävi niin että en saanut selkeää plussaa ovistestiin eikä ollut oikein mitään ovisoireitakaan. Ehtisin myös aloittaa terolutit että pääsisin uuteen kiertoon, mutta niin vain raskaustesti näytti positiivista. Mulla ovistesti näytti aamusta silloin vahvistuvaa ja ajattelin että illalla on jo varmaan vielä vahvistunut mutta olikin haaleampi.
 
Hei, palaan tähän ketjuun kuukauden tauon jälkeen. Kuukausi sitten siis todettiin seurantaultrassa, ettei letroilla tupla-annoksellakaan ollut vastetta ja alettiin suunnitella pistoshoitoja. Aloin heti samana päivänä syömään Gelee royalea ja b-vitamiinia foolihapon ja d:n lisäksi ja vähensin jonkun verran hiilareita, sillä olin lukenut, että pcos-tapauksissa se voisi olla hyväksi. Siitä tasan kahden viikon kuluttua, kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa ilmestyikin ovulaatiotestiin plussa kp 28. Ja tänään kp 42 tein raskaustestin:
https://aijaa.com/r2OlBg

Vielä kaikki on tietenkin epävarmaa, kuukautiskipumaiset tuntemukset juilivat ja mietityttää voiko testi näyttää väärin, mutta itselleni jo pelkkä ovulaatioplussa oli suuri voitto. Eli tsemppiä kaikille, letrot saattavat näköjään auttaa myös jälkijunassa ja hitaasti!
 
Miten usein teillä on ollut ovulaatiotesti negatiivinen ja silti ovulaatio on tapahtunut? Tai tiedätkö ovuloineesi ja silti testi on näyttänyt negatiivista?

Oletettavasti letrot ei sitten auttanut itselläni ainakaan ovulointiin, vaikka follikkelin kasvuun auttoikin. En siis ole saanut ovulaatiotestiin positiivista näkymää, vaikka käytössäni on se clearbluen digitaalinen testi. Vai voiko vaan olla ettei se testi itsessään toimi omalla hormonimäärälläni?
Viime kierron testasin sekä liuskoilla että digillä, ei positiivista tulosta tullut. Verikokeista päättelivät että ovis olis tapahtunut (arvo 20.9, viime ovuloidussa kierrossa 36.9, että en usko?), mutta nyt kp29 ja tätiä ei näy.. että pitkään kiertoon varaudutaa taas. Niin ahdistunut ja paha olla :cry:
 
Tsemppiä @henttis, toivottavasti uusi kierto alkaisi pian!

@Pihlaja87 Onnea plussaan! Ainakin ihan selkeä plussa se oli, toivottavasti myös pysyy sellaisena.

Sain sittenkin selkeän plussan ovistestiin, myöhemmin vain kun lääkäri oletti sen ultran perusteella tapahtuvan. Eli ainakin sen verran letrot toimivat, luomukiertoihin kun en ole saanut plussaa ovistestiin.
En viikolla vielä labraan.
 
Kiitos @AnnuT

Ja onnea oviksesta! Olipa hyvä, että jatkoit testailua tarpeeksi pitkään. Ovis on jo todella hieno juttu ja hyvä merkki; itselleni näillä näkymin (jos kaikki menee hyvin) riitti se yksi aikaansaatu ovis (eikä haitaksi varmasti ollut myöskään marraskuinen aukiolotutkimus ja Gelee siinä tukena).
 
Kiitos @AnnuT

Ja onnea oviksesta! Olipa hyvä, että jatkoit testailua tarpeeksi pitkään. Ovis on jo todella hieno juttu ja hyvä merkki; itselleni näillä näkymin (jos kaikki menee hyvin) riitti se yksi aikaansaatu ovis (eikä haitaksi varmasti ollut myöskään marraskuinen aukiolotutkimus ja Gelee siinä tukena).
Jos ei tästä kierrosta tärppiä tule, niin täytyykin tutkia mikä tuo mainitsemasi Gelee on. Aukkari tehty itsellenikin lokakuussa ja tämä on vasta kolmas kierto sen jälkeen ja ensimmäinen letro +eka tikutettu ovis kierto.
 
Moikka!


Olen seuraillut täällä tovin keskustelua, ja nyt ajattelin, että voisin myös kirjoittaa omista kokemuksista. Me ollaan jätetty viime kesän lopulla ehkäisy pois, yhdet kuukautiset tuli ja ei enää sen jälkeen. Kun kp alkoi olla jotain yli 120 menin yksityiselle lääkäriin.


Hän totesi PCO munasarjat, ja määräsi verikokeeseen. Pyysin labraan lähetteen julkiselle, ja kävin ne ottamassa siellä. Verikokeet vahvisti PCO epäilyn, LH:n ja FSH:n suhde oli suurentunut, kaikki muut ok.


Käytiin puhelinajalla tulokset läpi, ja määräsi vielä käynnin klinikalle, silloin tsekkas kohdunlimakalvon ja määräsi terolutin ja letrot.


Letroja piti syödä kp 3-7 x 2 kertaa 2,5mg. MUTTA söin väärin ja söin ekana päivänä vaan yhden. Kuulemma ei haittaa ja määräsivät syödä sitten vielä kp 8 yhden, jotta yhteensä tulee 10 tablettia. Letrot piti mua viikon hereillä, öisin kuumat aallot + olin super pirteä, ja yhtenä päivänä loppuvaiheessa kovat vatsakivut.


Eka kontrolliultra oli kp 10, siinä oli pari kolme 8-10mm follikelia ja kohdun limakalvo oli tosi ohut. Eli letrot ei näyttänyt selviä merkkejä, mutta jotain oli tapahtunut. Seuraava ultra viikon päähän kp17, nyt oli 14mm suurin folikkeli, ja kuulemma aika hitaasti kehittynyt, eikä vieläkään selkoa tehoaako letrot riittävästi. Kohdunlimakalvo oli paksuuntunut! Halusivat vielä yhden ultran ennen kun päätetään, että nostetaanko letroja seuraavaan kiertoon, joten se tuli sitten kp 20.


Tässä vikassa ultrassa oli yksi 17mm folikkeli. (Mikä tuntuu tosi pieneltä kaikkien muiden yli 20mm?!) Lääkäri oli tähän tyytyväinen ”letrot toimii mutta tosi hitaasti”. Määräsi mulle sitten kp21:lle ovitrelle irrotuspiikin (onko kellekään tuttu? ) ja peittojen heiluttelua miehen kanssa kp 22 ja kp 23. Kp23 oli melko kovat ovulaatiokivut alavatsassa oikealla puolella. Ja kuulemma ei tarvinnut enää piikin jälkeen tikuttaa ovulaatiota, ennen sitä en ollut saanut siihen viivan viivaa.


Jos ovulaatio oli tuolloin kp 23, niin nyt eletään dpo 5. Mitään kiinnittymisen tuntemuksia ei ole ollut.


Mua kauhistuttaa lompakon puolesta tuo ultrien määrä, mulla maksaa ultra+vastaanottokäyntimaksu+toimistomaksu 190€!! Ovumialla käyn siis. Paljo muilla maksaa sama setti? Tonni meni ekassa kuussa, niin on aika iso lohkaisu talouteen vaikka kahden työssäkäyvän talous onkin ihan ns. vakaalla pohjalla. Kerroin tästä lääkärille ja hän sanoi, että jatkossa tuleekin vain yksi ultra, ja letroilla mennään 4-6kk. Onko muita mietityttänyt rahanmeno?


Pahoittelut toosi pitkästä stooristani :D
 
@Soilemaria
Tutulta kuulostaa. Minulla ei ekassa kierrossa ollut mitään vastetta mutta tupla-annoksella toisessa vastetta tuli, mutta tosi hitaasti. Tuo 17 mm on jo tosi hyvä, follikkeli puhkeaa noin 20 mm, joillain jo 18 mm ja joillain vasta 22-24 mm, mutta sillä ei niin väliä. Itselläni toisessa ultrasta löytyi vasta 12 mm follikkeli, mutta siihenkin lääkäri oli tyytyväinen, pääasia on, että yksi pcos-rakkuloista ottaa johtofollikkelin aseman ja alkaa kasvaa. Nyt kun sinulla heti tiedetään kasvutahti, jatkossa ei tosiaan varmasti tarvita niin paljon ultria. Toivotaan pikaista plussaa! (y)
 
@Pihlaja87 en ole siis ainoa, joilla kypsyy hitaasti, kiitos tsempeistä! :)

Mulle ei lääkäri myöskään sanonut mitään, että milloin voisi alkaa testailee, mutta oletettavasti parin viikon jälkeen jos ei kuukautisia tule. Ei oikein toimi sääntö ”sinä päivänä kun kuukautisten pitäisi alkaa” kun minkään näköisiä säännöllisiä kuukautisia ei ole tullut ennen teroluteja.
 
@Pihlaja87 en ole siis ainoa, joilla kypsyy hitaasti, kiitos tsempeistä! :)

Mulle ei lääkäri myöskään sanonut mitään, että milloin voisi alkaa testailee, mutta oletettavasti parin viikon jälkeen jos ei kuukautisia tule. Ei oikein toimi sääntö ”sinä päivänä kun kuukautisten pitäisi alkaa” kun minkään näköisiä säännöllisiä kuukautisia ei ole tullut ennen teroluteja.
Itsekin kysyin lääkäriltä, että mitä teen jos kuukautiset ei vaan ala. Kiertoni on siis ollut aika pitkä ja terolutien avullakin noin 36 päivää.

Lääkäri meinasi, että jos ovulaatio vaan tapahtuu niin kiertokin lyhenee. Mutta käski odottamaan noin viikon siitä, kun menkkojen pitäisi alkaa. Eli oletus kierrolle on nyt noin 32 päivää, kun ovulaatio ehkä tapahtui kierron kohdalla 18. Ja siis jos menkat ei ala noin kp40, niin pitää soitella lääkäriin (ja toki tehdä raskaustesti vielä sitä ennen).

Jos menkat nyt ei ala, niin ajattelin testata ensimmäisen kerran vasta kun menkkojen pitäisi aikaisintaan alkaa, eli kp32 (dpo 14).

Toivotaan plussatuulia sinnekin @Soilemaria :)
 
@AnnuT mä mietinkin jälkikäteen, että olisi pitänyt kysyä, mutta siinä tilanteessa en vaan taas tajunnut. Lääkäri sanoi vain ”Jos ei kuukautiset ala niin sitten teet raskaustestin.” Ja jälkeenpäin tajusin että eipä se kovin informatiivista ollut. :D

Mäkin mietin tuota dpo 14 testailuksi, jos menkkoja ei oo alkanut, silloin mulla jo kp 36... Plussatuulia myös sinne @AnnuT !! :)


Ja @Pihlaja87 jäi aiemmasta: onneksi olkoon raskaudesta! Lohdullista kuulla näitä iloisiakin uutisia näissä ketjuissa!! Voisin itsekin tutustua tuohon geeleen ja vähentää hiilareita (tekisi varmasti muutenkin ihan hyvää), B-&D-vitamiinit meneekin jo ja foolihapot. Mä olen just tämmönen että kaikki keinot kerralla peliin, että jos jostain olisi hyötyä. :D :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pihlaja87
Heippa pitkästä aikaa!

@Pihlaja87, toivottavasti kaikki sujuu hyvin, onnea sinulle!

Viisi kiertoa letroja syöty. Mulle ei ole onneksi tullut niistä mitään oiteita. Luteaali on pidentynyt parilla päivällä, mikä on hyvä. Jostain syystä viime kierto venyi 40 päivään, muuten ollut 28-30. Tänään kp 12 ja kävimme inseminaatiota varten ultrassa. Jännittävää, ehkä jo tässä kierrossa päästään hoitoon ja gyne epäili, että ovis olis jo perjantaina! Taas oli kypsynyt kaksi follikkelia, jotka oli melkein yhtä suuria. Nyt jännätään ovisplussaa. Harmi ettei sunnuntaina tilatut tikut ehtineet tänään tulemaan, piti erikseen myöhään illalla lähteä ostoksille, että pääsin jo tänään testaamaan. Ultrassa löytyi yllättäen toisesta munasarjasta luultavasti hyvälaatuinen kasvain, dermoidi (voi sisältää esim. hiuksia ja hampaita, todella outoa!). Laittoi minut kiireettömänä magneettikuvausjonoon ja piti käydä verikokeissa. Kovasti vakuutteli, ettei mitään hätää ole ja se on hyvälaatuinen ja sitä vaan seurataan.. Mutta kyllä tuo kasvain sanana vaan aina hätkähdyttää, etenkin kun isä on kuollut syöpään. Mutta pakko uskoa, ettei huolta ole, koska hoitojakaan ei tarvinnut tämän takia laittaa jäihin.

Minun pitää ovisplussan jälkeen soittaa sinne polille. En tajunnut kysyä, pitääkö sekin tehdä soittoajalla vai saako soittaa milloin vain. Onko jollain tietoa? Mietin vaan että jos esim. huomenillalla tulis plussa, niin täällä soittoaika on aina vasta klo 12. Jos soittaisin perjantaina siihen aikaan, niin jäisi varmaan inseminaatio tekemättä.
 
@vuuti mulla on suvussa ollut noita kasvaimia, ne kyllä aina säikäyttää. Mutta mun tutuilla kaikki mennyt hyvin niiden kanssa! Onko tullut jo ovisplussaa?

Mä kyllästyin tänään haamujen tulkintaan, kävin ostaa digin ja näytti ”raskaana 1-2”, vaikkakin vasta dpo 11. Voikohan olla tottakaan...
 

Yhteistyössä