Lokakuiset 2018 <3

Meillä ei käynyt taaskaan virpojia, varautunut olen kyllä joka vuosi.. Lapsi kävi naapurissa leikkimässä, siellä kävi joku virpomassa mutta ei tullut tänne asti.. No, pitänee viiä töihin ettei tule kaikkea itse syötyä..
 
Tiedot muodossa:
laskettuaika/nimimerkki/ikä/monesko lapsi/synnytyssairaala. Muutokset ja puuttuvat tiedot PUNAISELLA värillä muistathan laittaa ap päivämäärän helpottaa minua eli (esim. 22.10 siirtyy 27.10) ja nimimerkki
Pliis laittakaa kaikki tiedot tuohon kun saan sitten muuten hakea nimimerkkejä erikseen

Eli näin esim.

26.10/Eetuha/40/kolmas/TAYS
 
Mies ilmoitti tänään että varaa se ultra ens viikolle ja mennään katsomaan babya uudelleen ja saadaan samalla tietää uudelleen viikot kun mun omien laskujen mukaan hassua kyllä ultra ei voi pitää paikkaansa. kun ei olla silloin hommattu mitään yli 2vk. voinko varhaisultra mennä niin paljon pieleen? Eli tarkoitan että meidän laskujen mukaan olisin rv 10+2 eikä varhaisultran mukaan rv9+2 siis muulla ei ole väliä kun sikiöseulannassa
 
Täällä vaivaa edelleen raskausajan ummetus.. Kolmeen päivään ei taas ole tavara kulkenut normaaliin tapaan suolistossa.. Alkaa olla tukala olo jo kun tuntuu et ois hätä mut mitään ei tuu :( Ilmavaivoja on ollut senkin edestä..

Rv 11+5
 
@Montecea Täälläkin loppui jo yöllinen wc ramppaus! Tai ainakin se on helpottanut huomattavasti. Toki jos tulee juotua illalla oikein runsaasti, niin edelleen saa nousta vessaan keskellä yötä.

@saraneito Mulla on kanssa kilpirauhasessa kystia. Ultrattukin on, ja koko kilpirauhanen on yhtä reikäjuustoa (eli täynnä kystia). Näille ei kuitenkaan tehdä mitään muuta kuin hoidetaan thyroxin - lääkityksellä vajaatoimintaa. Kilpirauhasen kudos on siis niin vaurioitunut kystista johtuen, ettei se tuota riittävästi ko. hormonia. Toki mulla ei ole aiheutunut muita ongelmia kystista eikä ne paina ruoka-/henkitorvea. Suurin kysta oli mitaltaan 4cm ja näkyy ulkoisesti, jos katson jyrkästi oikealle. Voi olla, että joskus koko rauhanen vielä poistetaan, mutta pärjää ihminen (lääkittynä) ilmankin :)

Liityin fb-ryhmään ja tämän ketjun seuraaminen on jäänyt todella vähälle. Vointi on ollut hyvä eikä pahoinvointi oikein koskaan alkanutkaan. Onneksi! Vaikka välillä jo toivoi kun pelkäsi jo jonkun olevan pielessä (n) Vain väsy ja ummetus vaivaa. Ja lisäksi järkyttävä flunssa, joka onneksi on jo väistymässä. Ehkäpä väsy ja ummetuskin helpottaa kun pääsee taas harrastamaan normaalisti :)
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773 ja Wiiwiii
Mies ilmoitti tänään että varaa se ultra ens viikolle ja mennään katsomaan babya uudelleen ja saadaan samalla tietää uudelleen viikot kun mun omien laskujen mukaan hassua kyllä ultra ei voi pitää paikkaansa. kun ei olla silloin hommattu mitään yli 2vk. voinko varhaisultra mennä niin paljon pieleen? Eli tarkoitan että meidän laskujen mukaan olisin rv 10+2 eikä varhaisultran mukaan rv9+2 siis muulla ei ole väliä kun sikiöseulannassa
Periaatteessa mahdollista, mutta isommilla viikoilla saa tarkemman tuloksen.
Siis kun siittiöt elää parhaimmillaan n.5vrk hedelmöityskykyisinä, joten jos ovis osuu yhdynnästä seuraaviin 5 vuorokauteen, niin hedelmöittyminen on vielä mahdollista.
Varhaisultrissa nuo tarkat vuorokaudet ei välttämättä mene ihan yks yhteen, mutta myöhemmin varmenee paremmin kun vauva on isompi ja mittoja parempi ottaa.:)
 
@Montecea Täälläkin loppui jo yöllinen wc ramppaus! Tai ainakin se on helpottanut huomattavasti. Toki jos tulee juotua illalla oikein runsaasti, niin edelleen saa nousta vessaan keskellä yötä.

@saraneito Mulla on kanssa kilpirauhasessa kystia. Ultrattukin on, ja koko kilpirauhanen on yhtä reikäjuustoa (eli täynnä kystia). Näille ei kuitenkaan tehdä mitään muuta kuin hoidetaan thyroxin - lääkityksellä vajaatoimintaa. Kilpirauhasen kudos on siis niin vaurioitunut kystista johtuen, ettei se tuota riittävästi ko. hormonia. Toki mulla ei ole aiheutunut muita ongelmia kystista eikä ne paina ruoka-/henkitorvea. Suurin kysta oli mitaltaan 4cm ja näkyy ulkoisesti, jos katson jyrkästi oikealle. Voi olla, että joskus koko rauhanen vielä poistetaan, mutta pärjää ihminen (lääkittynä) ilmankin :)

Liityin fb-ryhmään ja tämän ketjun seuraaminen on jäänyt todella vähälle. Vointi on ollut hyvä eikä pahoinvointi oikein koskaan alkanutkaan. Onneksi! Vaikka välillä jo toivoi kun pelkäsi jo jonkun olevan pielessä (n) Vain väsy ja ummetus vaivaa. Ja lisäksi järkyttävä flunssa, joka onneksi on jo väistymässä. Ehkäpä väsy ja ummetuskin helpottaa kun pääsee taas harrastamaan normaalisti :)
Kiitos vastauksesta Jw18. Katsotaan miltä tilanne tänään näyttää, että mitkä toimintaohjeet saankaan. :)
 
Selvisin lauantain muutosta yllättävän hyvin - paljon en kyllä muuttolaatikoita nostellut, mutta toimin "työnjohtajana" :) Kävin tänä aamuna labrassa sitä seulaa varten ja parin viikon päästä sitten sinne nt-ultraan.

Painon noususta: Paino on kyllä noussut pari kiloa ja housujen vyötärö kiristää etenkin iltaisin, kun vatsa turpoaa päivän aikana. Käytän hiuslenkkiä napinlävessä vyötäröä laajentamassa iltapäivällä/iltaisin ja pitkiä paitoja :) Mulla totta puhuen tippui paino viimeisen vuoden aikana useamman kilon (ehkä stressiin tai kilpirauhasen liikatoimintaan liittyen - olin siitä aika huolissani, vaikka kilpirauhasarvot olivatkin normaalit), joten olen nyt palaamassa ns normaaliin painooni. Sokerirasitukseen oon menossa, kun siihen on sukurasitusta (itsellä ei ole onneksi ollut kahdessa aiemmassa raskaudessa). Tosi hyvä, että testaavat vaikka sen sokeriliemen juominen aika kauhealta tuntuukin. Ajattelin kuitenkin odottaa vielä pari viikkoa ennen kuin menen, että josko tää pahoinvointi alkaisi taittua.

AnMaaria rv 10 + 2
 
  • Tykkää
Reactions: Wiiwiii
Mä löysin vaavan sykkeen.:cry::love::love:
Noin 160 tuntumassa ja löytyi oikealta ja täsmälleen siitä kohti missä oletinkin vauvan mahdollisesti lymyilevän.:love: Tänään siis tuli dopleri ja ajattelin huvikseni heti kokeilla, vaikka aattelin etten saa varmaan kuuluviin vielä. Kylläpä helpotti mieltä.
Mulla oli muutenkin aiemmin jo ekaa kertaa sellanen fiilis, että eiköhän tästä hyvä tule. Varma ei toki vieläkään voi olla, mutta paremmalta vaikuttaa.:)

Laitoin miehelle videon. Saa nähdä tajuaako mitä siinä oikein teen.:LOL: Illalla sit varmaan yhessä kuunneltava.:) Iihanaa!

@AnMaaria ai sulla ois rasitus jo näin varhain. Mä kun pyysin sitä, niin neukka kirjoitti korttiin ylös että aikavälille 24-28 varataan aikaa. Mut toisaalta ihan ok koska jos tuliski takapakkia oloissa, niin enhän mä sinne ees pystyis aamusta mennä, saati pastoamaan.:ROFLMAO:
:whistle:

Viipulainen & Itu 9+1:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Eetuha ja amaia
Mä löysin vaavan sykkeen.:cry::love::love:
Noin 160 tuntumassa ja löytyi oikealta ja täsmälleen siitä kohti missä oletinkin vauvan mahdollisesti lymyilevän.:love: Tänään siis tuli dopleri ja ajattelin huvikseni heti kokeilla, vaikka aattelin etten saa varmaan kuuluviin vielä. Kylläpä helpotti mieltä.
Mulla oli muutenkin aiemmin jo ekaa kertaa sellanen fiilis, että eiköhän tästä hyvä tule. Varma ei toki vieläkään voi olla, mutta paremmalta vaikuttaa.:)

Laitoin miehelle videon. Saa nähdä tajuaako mitä siinä oikein teen.:LOL: Illalla sit varmaan yhessä kuunneltava.:) Iihanaa!

@AnMaaria ai sulla ois rasitus jo näin varhain. Mä kun pyysin sitä, niin neukka kirjoitti korttiin ylös että aikavälille 24-28 varataan aikaa. Mut toisaalta ihan ok koska jos tuliski takapakkia oloissa, niin enhän mä sinne ees pystyis aamusta mennä, saati pastoamaan.:ROFLMAO:
:whistle:

Viipulainen & Itu 9+1:love:

Joo, neuvolasta sanottiin, että pitäis käydä viimeistään rv 16. Mun siskolla on tosiaan ollut raskausajan diabetes ja todennäköisesti myös äidillä, kun me kaikki sisarukset synnyttiin tosi suurikokoisina (4.5-5kg).
 
Onko muilla esiintynyt huimausta? Mua koko päivän pyörryttänyt ja välillä olo niin heikko että pitänyt vaan makailla sohvan pohjalla. Tuntuu että jalat menee maitohapoille pienestäkin ponnistuksesta esim rappuset. Todella voimaton olo. Oiskoha hemoglobiineissa häikkää..?

Rv 11+6
 
Onko muilla esiintynyt huimausta? Mua koko päivän pyörryttänyt ja välillä olo niin heikko että pitänyt vaan makailla sohvan pohjalla. Tuntuu että jalat menee maitohapoille pienestäkin ponnistuksesta esim rappuset. Todella voimaton olo. Oiskoha hemoglobiineissa häikkää..?

Rv 11+6
Täällä!

Tuttu juttu tässä vaiheessa. Voi olla toki hemppakin, mutta tässä kohti yleensä johtuu lisääntyneestä veren määrästä, johon kroppa yrittää tottua. Verenpaineet siis yleensä syynä ja tää tasoittuu joissain viikoissa yleensä.
Mun pitää nousta varoen ja välttää nopeita kyyristelyjä tai kyyrystä nopeasti nousemista ja myös sellasen äkkinäiset käännökset on nyt nounou. Joskus rv15 kohilla tainnu kadota.
Mut jos hemppa mietityttää, niin sekin muistaakseni tsekataan niistä verikokeista jotka tässä alussa otetaan ja pääsee sen yleensä tarkistamaankin.

@AnMaaria aaivan no tuo selittää jos noin läheltä tulee rasitetta.
Mulla kun ei siis oo sukurasitetta tai esim.painoa riskin nostajana, eikä varmastikkaan edellisissä kolmessa raskaudessa ni ehkä se on sit tämmösessä ei niin kiireellinen tsekattava.:)
 
  • Tykkää
Reactions: AnMaaria
Liittyisin mielelläni mukaan, tänään siis 9+2. Labra ensi viikolla ja sitä seuraavalla viikolla ensimmäinen ultra

Viimeiset 3 viikkoa olen kärsinyt enemmän tai vähemmän erilaisista oireista, lähinnä huimasta, huonovointisuutta ja väsymystä. Nyt ehkä ikävimpänä perjantaina alkanut päänsärky joka paheni viime yönä migreeniksi ja tämä päivä onkin sitten mennyt sängynpohjalla


Jelly2018/27.10/34/ensimmäinen/NKL
 
  • Tykkää
Reactions: Eetuha ja amaia
Kyllä on ollut huimausta! Johtunee osittain matalasta verenpaineesta ja hemoglobiinista. Mulla on rautalisä käytössä jo toista viikkoa. Huimaus vähentynyt, tänään mennään viikolla 12+. Varovasti piti nousta vielä viime viikolla, nyt helpottaa. Vielä kun saisi tämän lopun pahoinvoinnin taiottua pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Ane773 ja Wiiwiii
Fb ryhmät kyllä vie kaiken ajan:rolleyes:
ei tuu täällä enää niin pyörittyä:D

Täälläpä vielä 3viikkoa nt-ultraan, tuntuu niin pitkälle ajalle:confused: ja aika tuntuu kyllä että matelee oikein urakalla:cautious: muttei nyt oo varaa yksityisellä tällä hetkellä.. Menisin kyllä jos olisi varaa.

Täälläpä taas poksutaan ♡

Hookoo & tirppa 10+0 ♡♡
 
@Wiiwiii Tuohon ummetukseen mulla on osittain auttanu vi-siblin jauhe ja luumusose. Nyt mulla toimii vatsa suunnilleen jokatoinen päivä, kun välillä oli 3-4 pv välein ja olo oli ihan kauhea.. ja juoda kannattaa vain aika reilusti niin sekin auttaa vatsantoiminnassa. Tosin Mulla juominen on usein laukaissut huonon olon niin ei kauheasti oo tehny mieli mitään juoda..

@AnMaaria Mulla on kans sokerirasitus jo ennen vko 16. Äidillä on ollu raskausajan diabetes ja sokeritautia suvussa muutenkin. Mua itseäni huoletti alun nopea useamman kilon painon nousu ja halusin et selvitetään heti sokerirasituksella. Myös neuvolassa oltiin sitä mieltä, että sukurasite on niin kova, että on hyvä tutkia.

Mulla on myös aikomuksena jutella täällä. En taida liittyä mihinkään fb-ryhmään, eli on meitä täällä muutama :)

Meille tuli nt-ultra aika 5.4. Eli ei kauaa enää siihen. Täällä olotila vaihtelee ja välillä tuntuu että ei tästä kyllä selviä. Tänään töihin kävellessä yökkäsin taas useamman kerran tyhjää ja ei kovin hehkeä olo muutenkaan. Unta riittäisi vaikka muille jakaa. Mut kai tämä kohta helpottaa.

Hiutale89 ja pikkuinen 11+0
 
Mäkin ajattelin täällä jatkaa rupattelua, toi fb-ryhmä ei ainakaan vielä houkuttele.

Täällä on ollut ihan karmeat pari päivää. :( En tiedä lopulta oliko migreeni, vatsapöpö vai ihan raskauspahoinvointia mutta oksensin käytännössä koko viime yön parhaimmillaan vartin välein. Mikään ei pysyny sisällä, ja vaikka lopulta mahassa ei ollu enää mitään niin "oksentelin" senkin jälkeen ilmaa. Se refleksi jäi jotenki päälle. :sick: Päätäkin särki, mutta en tiedä oliko syy vai seuraus. Aiemmin on tarvinnut oksentaa vain 3 kertaa tässä raskaudessa, mut nyt en enää pysyny edes laskuissa :cautious: Kun aamullakin vielä kasin aikaan tuli vedet ylös niin ilmoitin töihin ettei musta ole tänään hommiin. Tämä oli mun eka saikku ehkä viiteen vuoteen mut en vaan kyenny ees seisomaan suorassa. Tässä sitten päivän levättyäni elämä alkaa pikkuhiljaa voittaa. (y) Ei päästä kyllä helpolla tämä eka kolmannes!

Tänään mennään jo rv10+0 (tai jotain sinnepäin) ja onneksi työviikkoa enää kaksi päivää jäljellä. Jaksaa jaksaa!
 
Kovasti näissä raskausviikkokuvauksissa väittävät että viikko 9 ois pahin pahoinvoinnin osalta, ja niin se kyllä ainakin tähän asti on ollutkin. Melkein pelottaa ajatella jos tämä ei tästä ala helpottaa, koska sitten alkaa olla siinä ja tässä olenko työkuntoinen. Millään en haluaisi vielä tässä vaiheessa töissä kertoa, mutta eipä siinä varmaan kauheasti kellekään epäselvyyksiä jää jos oksennan kesken palaverin roskikseen. :)

Huimaustakin on täällä ollut, lähinnä äkkiseltään noustessa ja saunassa. Ehkä sitten liittyy siihen verenpaineeseen, tai miksi jottei hemoglobiiniin?

Miten meni ultra @Eetuha? Se voi aina alkuun olla vaikea arvioida viikkoja, varsinkin jos ei ole ihan säännölliset kuukautiset. Ja alkupuolella pienikin heitto mittauksessa tekee jo ison eron päivissä.
 
Kovasti näissä raskausviikkokuvauksissa väittävät että viikko 9 ois pahin pahoinvoinnin osalta, ja niin se kyllä ainakin tähän asti on ollutkin. Melkein pelottaa ajatella jos tämä ei tästä ala helpottaa, koska sitten alkaa olla siinä ja tässä olenko työkuntoinen. Millään en haluaisi vielä tässä vaiheessa töissä kertoa, mutta eipä siinä varmaan kauheasti kellekään epäselvyyksiä jää jos oksennan kesken palaverin roskikseen. :)

Huimaustakin on täällä ollut, lähinnä äkkiseltään noustessa ja saunassa. Ehkä sitten liittyy siihen verenpaineeseen, tai miksi jottei hemoglobiiniin?

Miten meni ultra @Eetuha? Se voi aina alkuun olla vaikea arvioida viikkoja, varsinkin jos ei ole ihan säännölliset kuukautiset. Ja alkupuolella pienikin heitto mittauksessa tekee jo ison eron päivissä.
Mulla oli etovaa oloa rv 5+1 - 9+5. Oksentelua rv 6+5 - 7+5.

Nyt naama räjähtää näppylöistä. Leuka ja suunympärys täynnä kipeitä näppylöitä jotka syvällä ihon alla eikä semmosta puristettavaa kohtaa ole edes näkyvillä.

Tänään 12+1
 

Yhteistyössä