Lokakuiset 2019

Uusille tervetuloa ja ihanaa odotusaikaa :love:

Täällä 5+0 ja sen kunniaksi iltapäiväpissasta yks testi kun niitä kaapissa on. Näyttäs et testiviiva ois hieman vahvempi kuin kontrolliviiva :geek:

Huomenna varmaan soittelen yksityiselle ja tarjoudun ultraan mikäli aikaa saan ( ja mikä on heidän kanta) ens perjantaille kun viikkoja on 6+3 tai maanantaille 6+6.
 

Attachments

Varhaisultrasta kun on ollut puhetta, niin houkuttaisi kyllä (jo mielenrauhankin takia), mutta tuskinpa tulee aikaa yksityiseltä varattua, hinnoistakaan kun en yhtään tiedä.. Ensimmäinen neuvola minulla on kolmen viikon päästä. Vielä se ei jännitä, luulen, että se ensimmäinen ultra sitten joskus jännittää varmaan enemmän.

@alfred.j.kwak kysyi mieliteoista. Minulla ei ainakaan vielä ole ollut mitään mielitekoja. Eikä ole pahemmin tämä raskaus tainnut vaikuttaa syömiseenkään, kun ei ole ollut pahoinvointejakaan tai toisaalta hirveää nälkääkään. Kiellettyjen ruokien listaa olen kyllä lueskellut. Eniten päänvaivaa tuottaa ehkä juustot (ne on minulle herkkua!) ja kahvin vähentäminen, myös kielletyt siemenet ja erilaiset teet mietityttää, mutta kalat, maksa/makkarat, mustat karkit yms. muu ei vaikuta ruokavaliooni millään tavalla, kun ne ei ole siihen aiemminkaan kuuluneet.

Minusta tuntuu, että aika on pysähtynyt, vaikka ensimmäisestä positiivisesta raskaustestistä on vasta kuusi päivää, mutta kun sitä odottaa pääsevänsä sinne turvallisemmille vesille niin että uskaltaisi kertoa asiasta perheelle ja ystäville (sitten ensimmäisen neuvolan ja ultran ym. jälkeen) niin tuntuu niin malttamattomalta! Ja samalla pelkään yhä, että mitä jos en pääsekään niin pitkälle, kun ikinä ei tiedä mitä tapahtuu.. Tänään 5+1.

Kivaa, että nyt on toinenkin facebook-ryhmä, kiitos @pampulax . En itse taida vielä uskaltautua siihen mukaan, mutta toivottavasti myöhemmin!

Ja @~Madre~ onpa komea testiviiva!! :D Minä tilasin pari digitaalista testiä vielä varmuuden vuoksi (viikonloppuna yhtä unetonta yötä viettäessäni) ja odotan saavani ne tällä viikolla. Täytyyhän ne sitten pois käyttää.. :D

Onko muilla muuten nämä alkuviikot tuntuneet vaikuttaneen yöuniin? Itse olen aiemmin nukkunut hyvin ja yöni sikeästi, lisäksi saan iltaisin nopeasti unen päästä kiinni. Nyt jatkuvan etenkin iltapäiväisen väsymyksen lisäksi tuntuu, että iltaisin nukahtaminen on vaikeutunut ja öisin nukun kevyemmin ja levottomammin, vaikka siis väsyttää.. Eikä ne ainakaan helpota tätä päivittäistä väsymystä.. :/ Käytin ennen raskautta muutamaa luontaistuotetta, mm. macajauhetta ja ruusujuurta, jotka minulla auttoivat vireystason ylläpitämisessä ja etenkin aamuväsymyksessä, mutta lopetin ne totta kai heti positiivisen testin jälkeen. Nyt vain tuntuu, ettei ole mitään apuja tähän väsymykseen, kun kahviakaan ei voi ylenmäärin kitata.. Voi hiisi, eikö raskaana olevat naiset voisi saada äitiyslomaa heti positiivisesta testistä alkaen?? :'D
 
@~Madre~ Hyvät viivat! Mulla ei ole tullut noin vahvoja vielä Sofin herkkään eikä Pregcheckiin (vaihtumassa just 5+ viikkoon). Pari testiä siis tullut tehtyä täälläkin, kun kerran on kaapissa valmiina. :LOL:

@Monka Epäilyttää silti, että Facebook menee ilmoittamaan jollekin jotakin, mitä ei pitäisi. :p

Menin kuitenkin siirtämään ultra-aikaa noin viikolla. Uusi on päivänäkin parempi, helpompi järjestää töiden kannalta. Mutta nyt sitten pitää odotella ultraa vielä melkein 3 viikkoa. Voi kun aika menisi nopeasti.
 
Mulla muuten iski tänään ekaa kertaa kauhea iltapäivä väsymys. Menin silti liikkumaan. Järkeilin että tsemppaan nyt jos kohta iskee vaikka pahoinvoinnit enkä enää jaksa tai pysty.

@hemppa_ Mulla on tullut univaikeuksia. Herään yöllä klo 2-4 välillä. Ja menee sen jälkeen pyörimiseksi. Kevyt ja levoton uni on siis tullut jo tutuksi. Johtuisiko vaan siitä, että raskaus pyörii mielessä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, vuoden 2019 kevät jääköön muistoihin ei niin hyvänä.

Jos se ei riittäny, et talvilomalle varattu häämatka peruuntu miehen sairasloman vuoksi, niin elämä päätti heittää lisää kapuloita rattaisiin ja levitellä haarojaan: päivällä alko rusahtava tuhruvuoto ja loppupäivästä vuodettiinki jo ku sian kurkusta. Vielä ku joku vastais neuvolasta, niin voin lyödä pillit pussiin tän osalta ja ruveta haaveilemaan vuoden 2020 vauvasta...

Kiitti ja kuitti.
 
Heissan, toivottavasti tänne mahtuu vielä mukaan :)

Plussasin muutamia päiviä sitten hailakan plussan ja siitä se on alkanut hiljalleen vahvistua. Laskettu aika kuukautisten mukaan on 22.10.
Tämä tuleva on perheemme toinen lapsi, ensimmäinen täyttää pian 5kk :)
 
@kuvituksia Oon tosi pahoillani sun puolesta. Hurjasti voimia. <3

@Niiann Onnea plussasta ja tervetuloa mukaan. :love: Tottakai tänne mahtuu!

Hienot viivat @~Madre~ (y)

@pampulax Mä laitankin sulle viestiä. :)

Mä soitin tänä aamuna Neuvolaan ja saatiin ensimmäinen käynti varatuksi 8.3. :love: Lupailivat myös varhaisultra-aikaa, koska raskauden kestoa on vaikea määritellä aiemman keskenmenon takia. Soittelevat siitä sitten ensi viikolla tarkemmin. Kyselivät synnytyssairaalasta. Valitsin Naistenklinikan ja Jorvin väliltä nyt sitten Jorvin. Tämän kuulemma voi kuitenkin vielä vaihtaa. Mitenkäs te muut pääkaupunkiseutulaiset? Onko kokemuksia?

Unesta oli puhetta. Itse nukun aivan loistavasti. Tuntuu, että voisin nukkua koko ajan. :D Viime yönäkin porskuttelin 9,5h unta ja nyt haaveilen jo päiväunista. Onnea on iltatyöt. :rolleyes:

Tuntuu ihan mahtavalta olla raskaana. Tekis aina välillä mieli vaan hyppiä ympyrää aina kun muistaa oman tilansa. Ehkä tästä vielä pudotaan, jos pahoinvointi nostelee ensi viikolla alkavan kuudennen raskausviikon myötä päätään. :sick:

Beibihaaveilija ja Pähkinä 4+3
 
Täällä yksi odottaja mukaan joukkoon:)
Tänään käyty ultrassa ja syke näkyi niin uskallan jo liittyä, taustalla olen lueskellut jo alusta asti. Facebook ryhmä kiinnostaa myös.
Joku miettikin milloin menisi ultraan niin omasta kokemuksesta voin kertoa.
Takana keskenmenoja ja siksi tämä alku ollut pelokkaammilla fiiliksillä.
Kävin viimeviikolla 5+0 ja silloin näkyi raskauspussi ja häivähdys ruskuaispussista. Saatiin siis jo varmistus että oikeassa paikassa jtn kehittyy. Tänään 6+2 oli tyyppi kasvanut mukaan 5mm ja syke näkyi selvästi :p
Mulla oli kyllä ovulaatiopäivä tarkalleen tiedossa että sen puoleen oli helppo mennä jo nyt kun lääkärikin sanoi viikko sitten varmaksi että jos kaikki kunnossa niin 6+2 näkyy heidän koneellaan syke.
 
@kuvituksia Olen tosi pahoillani teidän puolesta. :( Jaksamista!

Tervetuloa @Niiann ja @Momon, onnittelut!

@Beibihaaveilija Kiva, että saat ultra-ajan. Multa ei kysytty vielä neuvolaa varatessa sairaalasta. Listoille taisin sanoa Naistenklinikan mutta ei mitään hajua kumpi kannattaisi valita jos sen edes saa aina valita (?). Tuntuu kauhean kaukaiselta vielä.

@Momon Ihanaa, että oot päässyt jo ultraan. :love: Ja että kaikki näyttää hyvältä. Alkoi kaduttaa, että siirsin omaani eteenpäin 7+-viikolle. :LOL:
 
  • Tykkää
Reactions: Momon
Onko täällä muuten teen juojia? Olen yrittänyt ottaa selvää, mitä suosituksia sen osalta on mutta en edelleenkään ole varma. Tai yrttiteetä ei käsittääkseni ole hyvä juoda mutta entä muuten.

Niin ja oletteko huomanneet palelun raskausoireena? Mulla on ollut tänään koko ajan kylmä.
 
Tervetuloa @Momon :)

@sucrine Kieltämättä tuntui kyllä kaukaiselta, kun sitä puhelimessa kysyttiin. Ihanaa kuitenkin ajatella, että raskaus menisi loppuun asti ja päättyisi sitten pienen syntymään. :love: Itse inhoan teetä, joten en osaa sanoa, miten sen kanssa tulisi toimia. Palelu sen sijaan kuulostaa tutulta. Tulee sellaisia palelu kohtauksia. Nyt pärjää hyvin normivaatteilla, mutta etenkin öisin palelen paljon. Ja toisaalta sitten myös hikoilenkin herkästi. :cautious:
 
  • Tykkää
Reactions: sucrine ja Momon
Lokakuisten Facebook-ryhmään haluavat: Lisätkää Mona Mahakas FB-kaveriksi ja kertokaa, että haluatte liittyä ryhmään, niin saadaan teidät myös Facebookin puolelle juttelemaan.

Lasketut ajat:

Toivon, että kaikki laittaisivat listalle haluamansa tiedot itsestään värillä
(helpompi huomata viestien joukosta, värin saa muutettua viestikentän yläpuolelta pisarasta):
Laskettu aika / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / missä synnytys


27.9. / Miina- / 30v / 3. lapsi / TAYS tai KHKS
29.9. / lillium / 32v / 2.lapsi
29.9. /Ässä93/ 25v / 1. lapsi
29.9./ Toiveissa90
29.9. / Minona / 30v / 2. lapsi
2.10. / Toivojatintti/ 25v / 1. lapsi / TAYS
2.10. / Ipu / 32v / 1. lapsi / TAYS
2.10. / _minävain_ / 29v / 3. lapsi / K-PKS
2.10. / Juli87 / 32v / 3. lapsi / TYKS
3.10. /Maicy / (minä 30v, mies 28v, tyttö - 15 ja tyttö - 16) / 3. lapsi
3.10. / Pioni85 / 33v / 2.lapsi / SATKS
4.10. / Schoko / 28 / 3. lapsi
4.10. / Pauva / 30 v./ 2. Lapsi / P-KKS
5.10. / Jenskuli- / 28v / 2. lapsi / TAYS
5.10. / Double Happy / 30v. / 2. lapsi / TAYS
5.10. / Maicy / 3. lapsi / OYS
7.10. / chili_ / 2. lapsi /SEKS
7.10 / Neliveto_Masumönkijä / 31v. / 1.lapsi
8.10. / empuska / 26v / 1. lapsi / EKKS
10.10. / Minnimatilda / 33 / 4. lapsi / OYS
12.10. / Ringaa / 28v / 3. lapsi / TAYS
12.10. / Mimmu1984 / 34v / 3. lapsi / PKKS
13.10. / Jiiän / 25v / 1. lapsi
14.10. / Fiiia / 25v. / 1. lapsi / TYKS
14.10. / Taigariina / 34v / 1. lapsi / L-PKS
15.10. / Milow / 27 / ensimmäinen / SATKS
15.10. / meisje81 / 37v / 4. Lapsi
16.10. / kuvituksia / 29v / 2. lapsi / K-PKS
17.10. / -kristine- / 24v / 1. lapsi / TAYS
18.10. / Pihlaja87 / 31v. / 1.lapsi / NKL
20.10. / Coguine / 28v / esikoinen / SEKS
20.10./ XoXoRianna/ 29v./1.lapsi
22.10. / ~Madre~ / 38v / 5.lapsi / Kys
22.10.? / hillaemma / 23v / toinen lapsi / ei hajua synnytyssairaalasta
23.10. / puhuriina / 31v / 4. lapsi
24.10. / sucrine / 32 / esikoinen / NKL
25.10/ Alfred.J.Kwak/34v/4.lapsi
25.10. / Nipsunen86 / 32v / 2.lapsi
26.10. / Äippis / 38v / 3. lapsi / Naistenklinikka
27.10./ Beibihaaveilija ja pähkinä / 22v / 1 lapsi
29.10. / _cococola92 / 26v / 1. lapsi / ei aavistustakaan vielä
kirsillevauva/ 45v/ 4. lapsi/ luovutettu munasolu
Emilia1987 / 32v. /2. Lapsi
30.10./Maggie84/34/6.lapsi/naistenklinikka



Synnytyssairaalat:
EKKS: Etelä-Karjalan keskussairaala, Lappeenranta
HYS: Hyvinkään aluesairaala
JS: Jorvin sairaala, Espoo
KAKS: Kainuun keskussairaala
K-HKS: Kanta-Hämeen keskussairaala, HML
K-PKS: Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KOKS: Kymenlaakson keskussairaala, Kotka
K-SKS: Keski-Suomen keskussairaala, Jyväskylä
KYS: Kuopion yliopistollinen sairaala
LKS: Lapin keskussairaala
L-PKS: Länsi-Pohjan keskussairaala
LS: Lohjan sairaala
MKS: Mikkelin keskussairaala
NKL: Naistenklinikka, Helsinki
OAS: Oulaskankaan sairaala, Oulainen
OYS: Oulun yliopistollinen sairaala
P-HKS: Päijät-Hämeen keskussairaala, Lahti
P-KKS: Pohjois-Karjalan keskussairaala, Joensuu
SATKS: Satakunnan keskussairaala, Pori
SEKS: Seinäjoen keskussairaala
TAYS: Tampereen yliopistollinen sairaala
TYKS: Turun yliopistollinen keskussairaala
VKS: Vaasan keskussairaala
 
Heippa!

Täällä yksi uusi plussailija!! Yllätys plussa tuli mutta onnellisia ollaan❤ Laskettuaika on 30.10.
Mulla on eka ulta 13.3 koska mulla oli vuonna 2017 kohdunulkoinen raskaus ja nyt pitää tarkistaa että vauva on päätynyt oikeaan paikkaan! Toivotaan että kaikki näyttää hyvältä.
Mä en tiedä mitä muuta täss nyt kertoisi, oon vieläkin ihan hämmentynyt tästä plussasta
Onnea kaikilla plussista
 
Onnea kaikille plussanneille:love: käytiin eilen varhaisultrassa ja siellä pieni mini oli oikeassa paikassa ja sydän sykki :love: viikot täsmäs aika hyvin,parin päivän heitto oli mittojen mukaan :) 13.3 onki sitte jo np-ultra :love: tänään viikot 8+0:love:
 
@Beibihaaveilija Oon huomannut saman öiden osalta. Pitää olla enemmän vaatetta päällä mutta aamulla on sitten taas ihan hikinen.

@lillium Tuotakin ohjetta on tullut ihmeteltyä. Mietin vaan, koskeeko sama määrä esim vihreää teetä. Kun puhutaan vaan mustasta. Ja onko se kofeiini nimenomaan ainoa välteltävä asia vai joku muukin. Hankalaa.

Onnea @Maggie84! Toivotaan, että tällä kertaa on kaikki hyvin. :love:

@Momon Ärsyttävää miten huonosti löytyy tietoa. Parempi kai vältellä jos ei ole varma.

@_minävain_ Ihana kuulla :love:

Sitäkin olen muuten miettinyt, juonkohan liian vähän kun ei ole ollenkaan vielä vessassa ramppaamista :LOL: Eikös sen pitäisi olla yksi klassisimmista raskausoireista.
 
Noniin, vuoden 2019 kevät jääköön muistoihin ei niin hyvänä.

Jos se ei riittäny, et talvilomalle varattu häämatka peruuntu miehen sairasloman vuoksi, niin elämä päätti heittää lisää kapuloita rattaisiin ja levitellä haarojaan: päivällä alko rusahtava tuhruvuoto ja loppupäivästä vuodettiinki jo ku sian kurkusta. Vielä ku joku vastais neuvolasta, niin voin lyödä pillit pussiin tän osalta ja ruveta haaveilemaan vuoden 2020 vauvasta...

Kiitti ja kuitti.
Mullaki tiputellu ruskeaa vuotoa enempi ja vähempi parin viikon sisällä. Eilen ja tänään reilummin, yöllä heräsin voimakkaaseen toispuoleiseen menkkamaiseen kipuun. Sitäkin tosin on ollut useasti sillon tällön. Tosiaan tänään tuot vuotoa on lorahtanut pissalla käydessä jopa pönttöön saakka.
Jotenkin tuntuu että pari päivää sitten vaan katosi yhteys siihen että olisin raskaana. En osaa paremminkaan selittää. Veikkaan että tämä alku taisi olla väärässä paikassa kiinni tai voi olla vieläkin tai menee muuten nyt kesken. On jotenkin niin lannistunut, selittämätön olo. Soitin aamulla neuvolaan ja kysyin neuvoa tai että tarviiko käydä lääkärissä varmistamassa jos on kohdunulkopuolinen mutta kuulemma ei kannata vielä. Koska saattaa olla normaaliakin. Niin, saattaa olla.:( Käski vain soittaa suoraan lääkärinvastaanottoon jos kipu jää päälle tai tulee muuta oiretta. Haluaisin kovasti uskoa että raskaus jatkuu mutta totta puhuen en usko. Tuskinpa tuo runsas ruskea vuoto hyvääkään enteilee:(

Ai niin ja varmaan tällä palstalla voi mainita mm. näinkin epämääräisen "oireen" kuin se että olen ollut haistavinani alapään haisevan vähän samalle kuin kuukautisten aikana. Semmoselle kuolleelle, tai noh, muuten vaan pahalle. Ei kuitenkaan samalle kuin jos olisi bakteeritulehdus:censored:
 

Yhteistyössä