Lokakuu 2018

@saraneito ja @Flowerpower85 paljon onnea!:love::love:

Ihanaa kun vauvoja alkaa tupsahdella.

Täällä päästään viikon päästä arvailemaan vasta että onko odotusta jäljellä päiviä vai viikkoja. :LOL:

Meillä ois vuosipäivä tasan viikon päästä. Mies perui Salon menonsa, ei sit uskaltanu lähteä.:D Mulla sillon siis rv37 että epäilen vahvasti että minä sillon alkaisin synnyttää.:giggle:
Mutta, mennään syömään ja ehkä leffaan. Pitää kattoa pystyykö sillon istumaan vielä paikallaan paria tuntia, viimeks meinas olla jo vähän epämukavaa.:D

Mutta jännää on odotella että millonka alkaa tapahtua, vaikka en kyllä usko että ennen sitä laskettua mitään tapahtuu.:X3:

Viipulainen & Itu 36+0:love:
 
Onneksi olkoon vauvan saanneille (y)

Itsellä 2 viikkoa ja 4 päivää jäljellä, pelottaa jo valmiiksi.
Oli tuossa merkkejä että olisi ollut piankin tulossa, mutta nyt kaikki paremmin päin :) Ei oo supistellu niin pahasti.
Nyt sitten pelkään mitä jos vauveli meneekin yli ajalle (n)
Joka viikko uusi huoli näyttää minulla olevan. :eek:
 
Ihanaa kun moni on jo nyyttinsä saanut, onnea! :love:

Täällä myös semmoinen fiilis että mitään ei tule tapahtumaan vielä piiiiiiitkään aikaan! Ei kyllä mitään kiirettäkään näillä viikoilla. Keskiviikkona (36+0) olin taas lääkärillä ja hänkin totesi että ei minkäänlaisia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä vielä näkyvissä. Mikä on kyllä ihan jees, niin oon saanut rauhassa valmistella kotia.

Vauva ei ole vielä kääntynyt ja viihtyy edelleen vähän liiankin usein poikittain o_O. Maanantaina menen taas ultraan ja keskiviikkona omalle lääkärille, jolla käyn tästä lähtien kerran viikossa.

Onkos kaikilla vielä raskaana olevilla sairaalakassi jo pakattuna? Mulla on siellä tässä vaiheessa vasta salmiakkia ja suklaata :D En osaa päättää mitä vauvan vaatteita valitsen mukaan ja omat vaatteet on vielä pesussa. :X3:

Amaia ja pikkuinen 36+3
 
Kuumat aallot palanneet, yhtäkkiä lehahtaa. Myös pyörrytys tullut, vaivas puolen välin paikkeilla ja nyt taas. Tulee jalkojen päällä ja istuessa, missä vaan. En uskalla kampaamoon mennä, jos siellä iskee, vaikka hiukset hirveessä kunnossa.

Ultraa odotan, meillä mies edelleen joutuu lähtee työn takia yöksi asti pois 5(!!!!!) Päiväksi. Sillon ollaan rv 37-38 paikkeilla. Pikkusen tympäsee mut ovat sitä mieltä kun la ei osu noille päiville niin siks pitää mennä. :devil: eikä voi tulla kesken pois, jos synnytys alkais.
 
@amaia, puoliks on pakattu. Pitäiskö pakata valmiiksi, jospa se lähtö sillä tulisi. Vauvan vaatteetkaan ei vielä ole kaapissa. Mutta saisikohan nuo tänään vaikka sinne laitettua?
@Sonde, tylsiä vaivoja nuo. Mulle tullut käsiin karpaalikanavaoireyhtymä. En saa käsiä esim puristettua nyrkkiin. Yllättävän paljon pitäisi tavallisessa elämässä pystyä käsillä ja sormilla puristamaan. Aamuisin varsinkin on hankala, vetristyy iltaa kohti mutta normaali ei ole missään vaiheessa.

Vauva myllää ja kääntää kylkeä. Parina iltana tullut semmonen "totaalityhjennys", oon jo ajatellut että nytkö sitä lähdetään mutta kattia kanssa. Tähtäin on ensi maanantaissa ja käynnistysajassa.

Vuorikristalli 38+4
 
Täällä on sairaalakassi ollut pakattuna jo tovin :love: Toki kun lähtö tulee niin pitää muistaa vielä puhelin ja laturi, neuvolakortti ja autoon yrjöpussi ja pyyhe penkille :sick::whistle:

Mulla on myös ollut jo monta päivää vatsa löysällä mutta oon tullut siihen tulokseen että kaikki ”merkit” on itsellä vaan vittuilua :LOL: Aina ajattelee että tarkottaako tämä nyt sitä että lähtö voisi olla lähellä mutta ei.. :D Perjantaina on aika sinne äitipolille lapsiveden runsauden takia ja silloin sitten kuullaan saadaanko käynnistystä vai ei. En malttaisi odottaa :love:

kerttuliina 39+2
 
Noniin, tänään vauva on 2 viikkoa. Iltapäivällä taas neuvola, katsotaan miten kasvua tapahtunut. Ainakin syönyt hyvin, joten toivon että paino lisääntynyt.

Ajattelin, että jos tässä vähän kirjaisi asioita nyt kun vielä muistaa.
Eli kaksi viikkoa sitten su oli vähän omituinen olo, mietitytti että alkaako supistelemaan vai mikä on. Sellainen epänormaali. Illasta pyysin miestä hieromaan selkää ja lopulta tuntui että päällä on kokovartalokramppi. Mietin, että onkohan tämä nyt sitä ylävatsakipua mikä yksi oire raskausmyrkytyksessä. Ajattelin että on supistus, joka ei vaan laukea. Koitin pärjäillä mutta piti myöhään illasta hakea kaverilta Panadolia kun omat loppuneet. Sen takia en soittanut sairaalaankaan, kun ajattelin että kysyvät onko Panadolia kokeiltu ja auttoiko. No, sain yön nukuttua. Ma aamuna oli neuvola, jossa kerroin oireista. Neuvolan tätsy laittoi lähetteen, mutta kehoitti myös soittamaan itse sairaalaan. Tuolla käynnilla myös painoa oli tullut reilu 3kg vain muutaman päivän takaiseen yms.. ja paineet koholla. Soitin Hyvinkäälle, josta kehoittivat tulla näytille, labran kautta.

About reilun tunnin päästä Hyvinkäällä, labrassa käyty, pissanäyte ja sitten odottelemaan tarkkailuhuoneeseen käyrille. Hetken päästä kätilö kantaa vaatteet, kertoo että jäät tänne. Arvot on pielessä. Sitten lääkärin luona käynti, katsoo että vauvalla kaikki hyvin, mutta ei ole juurikaan kasvanut reilun viikon takaisesta käynnistä. Ja tosiaan trombosyytit tosi alhaiset ja maksa-arvot tosi korkeat. No, siitä sitten vievät saliin minut odottelemaan. Huomaan että olen samassa salissa missä synnytin ensimmäistäni. Nostalginen olo. Siellä makoilen ja odotan. Saan seuraksi kätilön ja opiskelijan. Jotain tippaakin käteen menee. Odotellaan lääkärin tietoa siitä että hoidetaanko minut Hyvinkäällä vai Naikkarilla ja pian lääkäri tulee kertomaan että minut siirretään Naistenklinikalle. Seuraavaksi odottelen ensihoitajia tulevaksi. Aika käsitteenä ei kai kovin pitkä, en edes oikeastaan tiedä paljonko kello on. Mies oli aluksi mukana mutta joutui lähtemään kotona käymään. Matkaan kätilön ja opiskelijan saattamana Helsinkiin ambulanssissa. Kerta se on ensimmäinenkin. Tosi kivasti kyllä kertovat minulle mitä tapahtuu ja miten toimitaan yms.. Koska itse olen vaan tosi hämmentynyt edelleen siitä että okei, kotiin ei ole menemistä ilman vauvaa tältä reissulta.

Naistenklinikalla ensin päivystyksessä hetken, sitten minua tultiin hakemaan neloselle, en muista osaston nimeä mutta siellä paljon näitä "odottelijoita" erilaisista syistä. Sain tukisukkaa jalkaan ja taas vähän odottelua ja verikokeiden ottoa.. (Todettakoon että viikon lopulla tunsin oloni neulatyynyksi.) Mieskin tuli sairaalaan kun sai lapset hoitoon. Illasta lääkäri seiskan maissa katsoi tilanteen ja laittoi ballongin.
Ballongissa tietysti voi kestää aina, sanoivat että katsotaan sen tilannetta. Voi kestää vuorokaudenkin (tosin en tiedä olisivatko antaneet olla niin pitkään.) Mies lähti kotiin. Oltiin kyllä sovittukin niin että on lasten kanssa yön. Ballongi lähti jossain vaiheessa, ja 22.50 puhkaistiin kalvot ja sain jonkun anturan vauvan päähän. Sitten käyrille. Jossain vaiheessa alkoi supistuksia tuntumaan, kutsuin hoitajan kun ei tehnyt enää mieli maata käyrillä vaan enempi liikkumaan ja sitten hoitaja sanoikin että oli tulossa hakemaan minua saliin, jotta voidaan oksitosiinitippa laittaa. Tosin siinä vaiheessa supistelua tuli parin minsan välein ja totesin että en kyllä pysty kävelemään saliin oliko nyt kakkoskerroksessa.. Veivät tuolilla.. Kello taisi olla jotain yhden aikaan.

Salissa oli tosi mukava kätilö, hänen kanssaan pääasiassa kahdestaan siellä kunnes lopussa muutama muukin. Välillä toki pari lääkäriä kävi, toteamassa asian minkä jo tiesinkin että en saa kivunlievitystä selkään koska trombosyytit niin alhaiset. Ilokaasua sain kyllä, sitä vedin aina suppareiden tullessa. Sanoivat että joku 6-7 senttiä auki kun olin siellä. Sitten todettiin että voisivat laittaa kyllä kohdunkaulapuudutteen ja joku lääkäri tuli. Sitten hän vähän pyöräytteli sieltä ja sanoi että hyvin venyy ja siinä jo tunsin että okei, nyt se tulee. Kätilö yritti sanoa että hillitse, jotta saa hanskan käteensä, mutta totesin että en pysty tekemään mitäään, se tulee nyt. Ja sitten vauva tulikin sellaisen vesiputouksen mukana, kuten kätilö totesi. Ja myöhemmin todetitin että hyvä että siinä vaiheessa makoilin sängyllä koska tuli niin vauhdilla. Jos olisin vielä seissyt, kuka tietää mistä lattian kulmasta vauva olisi löytynyt tai olisko saatu koppia. Eli tuli todella nopeasti. Ja tässä ehkä toteamus että uudelleensynnyttäjällä paikat selvästi venyneet. Toki vauva oli kaikista pienin näistä minun kolmesta. Mutta siis, vauva syntyi 02:21. Eli ei nyt kovin pitkään siellä salissa tarvinnut olla.
Sain vauvan syliin ja lähti heti hamuamaan tissiä. Sain leikata myös napanuoran ja teinkin sen, kun mies ei paikalla. Siinä tutustuttiin vauvan kanssa kun kätilö toisen kanssa putsasivat paikkoja ja istukka tuli ulos yms.. Jotenkin rauhallista noin aamuyön tunteina. Siellä oltiin vauvan kanssa useita tunteja, tosin viimeisen tunnin odotin että osastolta minua tullaan hakemaan, siinä joku kesti ja meinasi itsellä uni tulla.

Mutta aamulla päästiin osastolle, pääsin kahden hengen huoneeseen mikä oli oikein mukavaa. Verikokeet ja lääkitys alkoivat vasta kunnolla siitä ja sen takia sitten perjantaihin saakka oltiin hyvässä hoidossa. Nyt itsellä lääkitys edelleen jatkuu, mutta arvot alkavat olla parempaan päin jotta voin lopetella lääkitystä. Tosin nyt sain ilokseni peräpukamia ja koitan niistäkin päästä eroon. Suosittelen kyllä jo sairaalassa syömään luumuja tai Pegorionio vatsan pehmittämiseksi, itse en tehnyt niin koska tuntui että kaikki hyvin mutta nyt kotona ei sitten ihan ollutkaan ja siitä nyt vähän kärsin.

Vauva nukkuu vällillä pitkiäkin aikoja (eli 2-3h) joka luksusta edellisen jälkeen.. Toki syö myös tiheästi, mutta ihan mukavasti tuo vauvanhoito osuus lähtenyt liikkeelle. Ja nyt
alkaa olemaan vähän pidempiä hetkiä hereillä ja tarkkailee ympäristöä.

Tänään
taas neuvola, jossa näkee miten poitsu kasvanut niin pituutta kuin painoakin.
muuten tässä alettu jo suunnittelemaan ristiäisiä ja maistraatistakin tuli tuo nimenanto lappu. Nimikin jo melko lailla päätetty : )

Tässä vähän pidempi raapustus siitä mitä nyt itse muistaa vielä tapahtuneesta :)

saraneito ja poika 2vkoa. Huomenna olisi ollut laskettu aika :)
 
  • Tykkää
Reactions: Sonde
@Vuorikristalli , onko tullut nyt loppu vaiheessa vai ollut jo ennenkin sulla tuo puristusvaiva? Mulla puristusvoima normaali mut sormet turvonnu ettei saa kättä "normaalisti" nyrkkiin. Kyllä ois hankalaa,jos voimatkin lähtis :eek:

@saraneito, oliko sulla siis kyseessä se "erikois"myrkytys, mikä vaarallisempi? Hyvä et pääsit heti tarkempiin tutkimuksiin jne. Onnea ja tsemppiä! :)

Nyt on ultra käyty. Samalla viivalla mitat etenee eli yläkäyrällä. Rv 38 taas arvio, hieman jo puhuttii et tod.näk.tulee käynnistys. Oon syönyt ok ja sokeri arvot normaalit. Tuntuu ettei niillä ole edes väliä, koska on kasvanut jo rv21 rakenneultrasta asti yläkäyrällä. Lääkäri vain lohdutti et toisilla nyt vaan on isompia ja toisilla pienempiä vauvoja. Geenit ym.vaikuttaa, eikä koolle välttämättä voi mitään tehdä.

Kun tuntuu hassulle et vaikka kuin on ruokaa seurannut ja parhaan yrittänyt niin tuntuu ettei siitä oo ollut hyötyä. Vaikka todellisuudessahan vauva ois varmana vieläkin isompi, jos en ois ruokavaliota rukannut. Niinku aiemmin kirjoitin, oon jättänyt paljon kokonaan pois normi hiilariruokia (makaroni,puuro,murot,jogurtit,einekset).

Nyt päätin et en jaksa enää murehtia tätä ja kokea paineita, niin lopussa kuiteski jo mennään. Vauva tulee semmosena kun tulee ja yhtä tärkeä vaikka hieman pettynyt itseeni olenkin :love:

Kohdunsuu sormelle auki, kanavaa jäljellä, puhui et jokin "rinkula"(?) kuiteskin vielä paikallaan. En hoksannut kysyä mikä ihme se rinkula on, en oo aiemmin kuullut. Että eipä ole edistystä tapahtunut, vaikkq puolestani sais jo alkaa tapahtuun et välttyis käynnistykseltä, tai ainakin et ei kylmiltään aloitettais.
 
@Sonde jos sulla on maha koko ajan kulkenut yläkäyrällä, niin sähän oot just hienosti hoitanut tuon radin ja ruokapuolen, muutenhan se ois varmasti lähteny yli käyrän huitelemaan! Ainakin mulle neuvolasta sanottiin että ei oo väliä meneekö ylä- vai alakäyrällä vaiko niiden välissä kunhan menee tasasesti koko ajan samalla. Sit vasta on aihetta tsekkailuun jos pomppaa yläkäyrältä alas tai alhaalta ylös, tai käyrien ulkopuolelle kokonaan.

Täällä on alkanut katkonaiset yöt, maha alkaa olla sitä kokoluokkaa että kääntyessä herään siihen että se pitää "kääntää" mukana. :) Onneksi on se vartalotyyny, en sais ilman sitä nukuttua ollenkaan kun selkä vaivais.

Täällä ei oo vielä sairaalakassia pakattuna, mutta kirjotin jo listan siitä mitä sinne pitää muistaa tunkea, koska luultavasti hätäpäissäni tosipaikan tullen pakkaisin sinne snorkkelin ja huopikkaat enkä mitään järkevää. Kieltämättä aika lailla jo jännittää...

Hei vielä kysymys vaatteista: mitä teillä on hankittuna tai mitä ajattelitte vauvan yövaatteista näin talvea vasten? Unihaalaria, bodyä ja potkareita, unipussia, mitä? Meillä ei kyllä kotona mitenkään hirveän viileää oo talvellakaan. Tältä palstalta luin ettei esim. sitä äippäpakkauksen peittoa sais alkuun käyttää, koska se on niin iso ja muhkea että sen voi saada naamansa eteen, mutta en tästä ollu kuullukaan? Onko kokemuksia aiemman lapsen kanssa, syksy- tai talvivauvojen erityisesti?
 
Niinkai se on et kuhan kasvu tasaista. Yökkäriksi koko puku, body pitkillä hihoilla ja lahkeilla ja yleesä jalkaosat umpinaiset pienissä vaatteissa. Sit täkkiä ja vilttiä sen mukaan kuin kylmä. Jotku käyttää niitä unipusseja. Aiemmin täkki (äpakkauksen) riitti, meillä sisälämpö normaali. Täkki laitettiin rinnan yli ja käsivarsien ali. Ei siis kaulalle asti, niinku kapaloksi. Vauva ei liiku vielä itsekser unissaan niin hyvin pysyy paikalla. Mielestäni täkki helpompi nostaa yöllä vaipan vaihdossa pois kuin alkaa pussia aukoon. Hankala sanoo ulkomaista, etelä-euroopassa ja muualla kylmiä asuntoja kun suomen lämpöeristeet puuttuu taloista.


Eilen tehtiin sisätutkimus ja streptokokkinäyte eli sillä tikulla tökki kanavaan. Illalla tuli menkkatuntemuksia, yöllä myös (nyt ei muuten oo ollut). Aamusta sit muuttunut voimakkaammiksi, ei enää menkka eli isommalla alueella vaan nyt keskittyy keskelle alavatsaa, tujumpia. Nämä on nyt niitä samoja ku ekalla cytotecilla tehtyjä, muistu heti mieleen. Nyt on kahdella wc käynnillä tullut paperiin ruskea limalöntti. Onko se eilinen sit laukassu hiljokseen avautumisen? Jaiks!

Pitäiskö käydä polilla tarkistuksessa huomenna, jos näin jatkuu? Lähinnä ois tärkeetä saada tieto onko paikat aukeemassa, koska mieheni on lähdös reissuun, ei ole lapselle hoitopaikkaa jos sairaalaan joudun sillä välin. Voi prkl miten sattui just näin tää ajoitus :eek:

Kertokaa kokeneet et onko tuo lima siitä et paikat aukee ja siks pääser valuun pois? Voiko sisätutkimus laukasta supparit? Nyt siis rv 37 menossa.
 
Viimeksi muokattu:
Minulle kanssa vähän aikaa sitten tehtiin tuo, streptokokki testi. Kyllä tuntui inhottavalta, itsellä paikat muutenkin herkillä :(
Sen jälkeen hiukan veri/lima vuotoa sekä menkkamaisia kipuja, mutta ei enää niin pahasti.
Tosin laskettu aika on 18.10 joten kohta pitäisi alkaa muutenkin tapahtua :)
Supistelee nytkin koko ajan mutta ei kovasti :confused:
 
@Sonde en oikein edes tiedä onko näitä erilaisia myrkytyksiä, puhuvat pre-eklampsiasta, mutta ainakin kaikella vakavuudella siihen heti tarttuivat. Ja tiedän, että jos tässä joskus neljättä alkaisi odottamaan, olen tarkkailun alaisena ja aspiriinin syöminen alkaa heti ensi odotuksesta. Näin minua jo ohjeistettiin. Toki aika kaukainen aihe vielä.
 
@Sonde en oikein edes tiedä onko näitä erilaisia myrkytyksiä, puhuvat pre-eklampsiasta, mutta ainakin kaikella vakavuudella siihen heti tarttuivat. Ja tiedän, että jos tässä joskus neljättä alkaisi odottamaan, olen tarkkailun alaisena ja aspiriinin syöminen alkaa heti ensi odotuksesta. Näin minua jo ohjeistettiin. Toki aika kaukainen aihe vielä.

Vasta luin kertomuksen HELLP-myrkytyksestä, mikö tulee osalle pren lisäks. Siinä mainittiin et tyypillistä just nuo verikokeet ja niiden tulokset kuten sulla. Siks kirjoituksestasi tuli tuo mieleen. On käsittääkseni vakavampi ja voi jättää pysyvää vaivaa, toisinku siinä "perus/pre" myrkytyksessä, mikä loppuu kun raskaus päättyy. Oon huono selittään, googlaa tuolla HELLP nimellä, jos tarkemmin kiinnostaa. Itselle tuli uutena tuo. Tosin luulis et tuo lyhenne ois sulle kerrottu, jos sulla kyse tuosta. Mutta hyvä, jos kaikki on hyvin!


@Johannaz , kauan sulla kesti kipu/vuoto? Lääkärikin sanoi et voi tulla vähän vuotoa ym., mut luulis vuorokaudessa ne jo loppuvan, jos tutkimuksesta johtuu. Mulla edelleen tullut hyytymiä ja kipuja. Supistukset etenkin levossa, mikä hieman erikoista.

Myös sain hieman erikoisen tiedon db-hoitajalta soittoajalla. Ihmettelin miten 4 peräkkäistä paastoa 3-4 väliin, tippunut huomattavasti (ollut yli 5),. Hän kertoi et joillakin keho tekeekin "ihme parannuksen" näin lopussa. Eli sokerinsieto paranee/palaa normaaliksi. Mulla ilmeisesti näin. On harvinaisempaa enkä löytänyt netistä yhtään faktatietoa tästä. Ei siis tarvi enää tuloksia ilmoittaa, meidän hoitosuhde siis loppui näin jo 4 viikkoa ennen la! :eek: Saa toki mitata jos itse haluaa. Ja neuvoi edelleen noudattavan ruokavaliota, ei sentää heittäytyä sokeriherkkuihin :whistle:

Siis uskomatonta! Onko teillä tästä faktatietoa?
 
Minulla kesti niitä vuotoja noin kolmisen päivää, tosin loppui sitten kuin seinään. Jomotukset tosin on sen käynniin jälkeen pahentuneet.
Mutta luulen että minun viikoilla nuo jomotukset on normaaleja.
Sairaalakassin kanssa ollut menossa jo monta kertaa.

Minulla on tuo ihmeen kilppirauhasen vajaatoiminta ollut koko raskauden. Ennen raskautumista oli liikatoiminta o_O
Aika pahoja juttuja luin netistä tuohon vajaatoimintaan liittyen, mitä voi aiheuttaa sikiölle ja vauvalle, nyt sitten pitää olla kädet ristissä ja toivoa parasta.
Lääkkeet ei ole edes kunnolla auttaneet jostain kumman syystä.
Lääkärit sanoi ettei näin lopussa enää tuota lääkitystäkään mennä muuttamaan.
Jos se synnytyksen jälkeen asettuisi takaisin normaaliksi olisi hyvä.












Vasta luin kertomuksen HELLP-myrkytyksestä, mikö tulee osalle pren lisäks. Siinä mainittiin et tyypillistä just nuo verikokeet ja niiden tulokset kuten sulla. Siks kirjoituksestasi tuli tuo mieleen. On käsittääkseni vakavampi ja voi jättää pysyvää vaivaa, toisinku siinä "perus/pre" myrkytyksessä, mikä loppuu kun raskaus päättyy. Oon huono selittään, googlaa tuolla HELLP nimellä, jos tarkemmin kiinnostaa. Itselle tuli uutena tuo. Tosin luulis et tuo lyhenne ois sulle kerrottu, jos sulla kyse tuosta. Mutta hyvä, jos kaikki on hyvin!


@Johannaz , kauan sulla kesti kipu/vuoto? Lääkärikin sanoi et voi tulla vähän vuotoa ym., mut luulis vuorokaudessa ne jo loppuvan, jos tutkimuksesta johtuu. Mulla edelleen tullut hyytymiä ja kipuja. Supistukset etenkin levossa, mikä hieman erikoista.

Myös sain hieman erikoisen tiedon db-hoitajalta soittoajalla. Ihmettelin miten 4 peräkkäistä paastoa 3-4 väliin, tippunut huomattavasti (ollut yli 5),. Hän kertoi et joillakin keho tekeekin "ihme parannuksen" näin lopussa. Eli sokerinsieto paranee/palaa normaaliksi. Mulla ilmeisesti näin. On harvinaisempaa enkä löytänyt netistä yhtään faktatietoa tästä. Ei siis tarvi enää tuloksia ilmoittaa, meidän hoitosuhde siis loppui näin jo 4 viikkoa ennen la! :eek: Saa toki mitata jos itse haluaa. Ja neuvoi edelleen noudattavan ruokavaliota, ei sentää heittäytyä sokeriherkkuihin :whistle:

Siis uskomatonta! Onko teillä tästä faktatietoa?
 
@Sonde, koskaan ennen ei ole tällaista ollut. Erittäin kiusallinen vaiva, helpottaa kuulemma pikkuhiljaa synnytyksen jälkeen.

@saraneito olipas siellä hurja tarina :eek:Onneksi loppu hyin ja kaikki hyvin.

Täällä H39+0 *poks* Toisaalta olisin aivan valmis synnyttämään, toisaalta tämä on viimeinen vauva, ehkä tätä mahaa osiaan joskus voi tulla ikävä? NYT tuntuu aika kaukaiselle :D

Eilen meillä oli touhupäivä. Käytiin hakemassa puukuorma, olin mukana kasaamassa ja purkamassa. Käytiin sitten samalla myös kaatopaikalle viemässä viimeinkin remonttiroina takapihalta. Nyt on niin siistiä:)Pari ikkunaa pitäisi vielä pestä ja yhdet verhot lyhentää. Lieneekö tämä sitä pesänrakennusta? Aika laimeaa mallia sitten :D

Hyvää vointia ja tsemppiä kaikille loppukoitokseen.

Vuorikristalli.
 
@Sonde, nyt kun laitoit tuon HELLP termin, kuulosti tutulta. sitä juu epäilivät, mutta kaikilta osin en täyttänyt kriteereitä. Täytyy vielä jossain välissä tutustua näihin, kun aivot alkaa toimimaan :D
Täällä vauva kahden ekan neuvolan välissä saanut massaa 340g, ainakin maitoa tulee ja vauva syö :)
 
Meille tupsahti syyskuun viimeisen päivän aamuna ( rv 36+5 ) ihana pieni poikavauva. Synnytys käynnistyi yllättäen ja myös eteni tosi nopeasti, ( juuri ja juuri ehdittiin sairaalaan) joten tässä on nyt saanut viime päivät ihmetellä, että onko meillä tosiaan vauva jo nyt :love:. Kirjoitan itse synnytyksestä vähän myöhemmin enemmän kun tilanne tasoittuu!

AnMaaria ja Pikkuveli (6 vrk)
 
  • Tykkää
Reactions: Sonde
Onnittelut kaikille kenen vaavit on jo maailmaan putkahtaneet, ja tsemppiä niille jotka jo kärvistelevät ja odottavat innolla helpotusta :LOL:

Itselle ei ole vielä sitä vaihetta tullut. Sairaalakassi on "pakattu", eli hygieniatarvikkeet yms päivittäisessä käytössä olevat vielä puuttuu mutta itselle ja neidille on vaatteita ja esim. hoitoaineet on jo kassissa odottamassa. Neidin ulkovaatteiden suhteen päädyttiin siihen että mies tuo sairaalalle kotiintulopäivänä kun keliä ja lämpötilaa on niin vaikea ennustaa etukäteen.

Muuten olen vielä henkisesti vähän pihalla, että pitäisikö tän ihan Oikeesti syntyä jo kohta o_O jotenkin koko raskauden on ollut vähän vaikea muodostaa varsinaista "suhdetta" tulevaan lapseen, lähinnä tuntuu että omat ajatukset menee kuten miehillä yleensä - kyllähän se maha siinä kasvaa, mutta vauva konkretisoituu vasta siellä synnärillä. Olotila on alkanut olla tukala, mutta en senkään osaa mieltää helpottuvan synnytyksen jälkeen, jotenkin tästä on vain tullut uusi normaali. Veikkaan, että saattaa ottaa hiukan aikaa neidin syntymän jälkeen että itse sisäistää kaiken :confused:

Viime viikolla neuvolakäynnillä hemoglobiini oli laskenut tasan sataan. Olen koittanut muistaa syödä rautaa, mutta kummasti unohtuu tosi usein - menin kyllä ostamaan nestemäistä mikä maistuu ihan :poop:. Kuulemma jos putoaa alle sadan täytyy lähteä verikokeille tarkempaan mittaukseen, seuraava neuvola ensi viikon torstaina - mikäli neiti nyt vain ei päätä syntyä aiemmin :eek:

Jocrow ja neiti 36+6 - huomenna ollaan täysaikaisia.
 
Onnea @AnMaaria <3

ON: tänään kävin naisten pkl. Kohdunsuu parille sormelle auki ja pehmennyt, kaulaa jäljellä 3 cm. Päädyttiin ballonkiin. Sen asennus oli kyllä inhottavaa :sick: Täällä on käytössä se kaksipalloinen versio. Koko päivän on supistellut ja takareisiä krampannut. Henkisesti oon aika loppu tähän odotukseen. Pelkään ja odotan synnytystä. Pelkään sitä kipua ja sitä, jos jotain kamalaa sattuu:cry:

Tsemppiä itse kullekin

Vuorikristalli 39+3
 
Onko teidän sairaaloissa käytäntö et netissä täyttää ns.esitietolomake? Perustiedot,sairaudet ym. Ja sit et saa synnytystoiveista kertoa. Sit kätilöt lukevat sieltä sun toiveet ym? Tiedot jää siis sinne nettiin, ei paperilomakkeita.

Mulla on mutten oo saanu täytettyä. Eka oli niin ikävä kokemus et en tiiä miten nätisti kirjoitan sen, kun nytkin oon lääkäreille melko suorin sanoin arvostellut miten ekassa kävi :whistle:

Mulla kotimittauksella yläpaine noussut 130, ala 80. Ovat kuiteski nousseet mun normi matalista. Viikon päästä vasta nla.

Kun lapsi syntyy se tuntui utopistiselle, oudolle, et nyt täs sit on uus ihminen... Ei siis voinut etukäteen valmistautua, kun tiedä mihin mikäkin saattaa johtaa.. sitä kun ei voi kovin käsikirjoittaa etukäteen :D:confused:
 
Tässä olisi nyt synnytyskertomukseni. :love:

Lauantai-aamuna (rv 36 + 4) tuli hieman limatulppaa muistuttavaa vuotoa, mutta olo oli muuten ihan tavallinen. Väsytti, mutta niin oli väsyttänyt koko edellisen viikon, jolloin aloitin omin päin lisäraudan syömisen, kun tuntui, että oli vaikeuksia pysyä aamupäivisin hereillä. Illalla lähdin kävelylle ja ihmettelin, miten portaiden alaspäin käveleminen sai lonkissa sellaista hermosärkyä aikaiseksi, niin että alaspäin ei meinannut päästä. Käveleminen ja portaita ylöspäin kiipeäminen sujuivat kyllä ihan hyvin. Ajattelin, että nyt masuasukki on varmaan painunut kunnolla alaspäin. Ilta oli ihan tavallinen ja käytiin siinä puolen yön maissa miehen kanssa nukkumaan. Heräsin 2 maissa siihen, että kuopus itkeskeli ja yski. Hän tuli viereen nukkumaan ja samalla huomasin pientä menkkamaista jomotusta alaselässä. Tätä oli ollut parina iltana aiemminkin kuluneiden viikkojen aikana ja se oli mennyt ohi särkylääkkeellä ja levolla. Nyt kipu oli hieman voimakkaampaa mutta tasaista ja pyysin miestä lämmittämään kaurapussin ja otin särkylääkettä. Kolmen maissa kuopus kannettiin omaan sänkyyn ja huomasin silloin, että kipu alkoi tuntua melko nopeissa sykleissä (4 min taukoa, 40-50 s supistusta) ja myös hieman vatsapuolella/lantionpohjan alueella. Siis selkeitä supistuksia. Mies hieroi ja paineli alaselkää aina supistuksen aikana, mikä helpotti kipua. Supistukset tihenivät tunnin sisällä niin, että taukoa oli enää 2 minuuttia. Kipu ei ollut mielestäni tarpeeksi voimakasta ja supistukset olivat niin nopeita, että ajattelin, että kyseessä ei varmaankaan viellä ole synnytyssupistukset vaan sellaiset “epäsäännölliset supistukset”, joista aina kirjoitetaan (jotka siis hiipuvat itsekseen). Kaksi edellistä lasta olivat siis menneet yli lasketun ajan, ja lääkäri oli pari viikkoa aiemmin sanonut sisätutkimuksen tehdessään, että näyttää siltä, että moneen viikkoon ei tule tapahtumaan mitään. En siis tämän perusteella osannut odottaa, että saadaan syyskuinen vauva.

4.40 mies soitti sairaalaan ja kysyi, miten kauan kannattaa olla kotona vai tullaanko näytille. Sieltä sanottiin, että niin kauan voi olla kotona, kun tuntuu että pärjään kivun kanssa tai lapsivedet menee (siinä tapauksessa sairaalaan, että voidaan antaa antibiootteja). Särkylääkettä neuvottiin ottamaan se maksimiannos. Otin särkylääkettä lisää ja kipu alkoi selvästi olla kovempaa. Huomasin että vauva reagoi supistuksiin niin, että mylläsi kovasti supistuksen aikana/jälkeen, mikä provosoi supistuksia eli sai ns uuden pienemmän supistuksen aikaiseksi isompien väliin. Tämän takia supistusten keston mittaaminen kävi mahdottomaksi kun tuntui että taukoa ei juuri ollut. Hieman ennen kuutta vessassa käydessä huomasin, että en pysy enää kovin hyvin tolpillani supistuksen tullen ja tässä vaiheessa sanoin miehelle, että kyllä nyt on tosi kyseessä! Soitettiin naapurissa asuvalle kaverille, joka oli aiemmin lupautunut lastenhoitajaksi synnytyksen tullen, mutta hän löi luurin korvaan :eek:(unissaan, kävi myöhemmin ilmi :D) ja myös ilmoitettiin äidilleni (joka asuu siis parin tunnin ajomatkan päässä), että nyt näyttää siltä, että isommat lapset tarvitsee mummoa hoitajaksi parin seuraavan päivän ajan. Sitten alettiin pähkäillä, kuka muu voidaan soittaa hätiin vai että lähdenkö sairaalaan yksin. Hieman kuuden jälkeen lapsivedet meni ja tästä eteenpäin en enää tuntenut vauvan liikkeitä. Aloin olla jo jotenkin omissa maailmoissani ja mies jatkoi koko ajan selän hieromista supistuksen tullen. Jossain vaiheessa hän pakkasi sairaalakassiin "jotain". Saatiin onneksi lähellä asuva miehen veli kiinni puhelimella, joka lähti heti ajamaan meille ja saapui siinä seitsemän maissa. Lähdimme miehen kanssa saman tien taksilla sairaalaan. Istuin taksissa pyyhkeen päällä ja joka supistus puski lapsivettä ulos. Taksimatka oli aivan hirveän kivulias, mutta onneksi lyhyt (7 minuuttia).

Puoli kahdeksalta päästiin synnytyssaliin ja kun kätilö tarkasti tilanteen hän sanoi, että saa ponnistaa jos ponnistuttaa – kohdunsuu on kokonaan auki ja vauvan pää on valmiina tulossa. Mies oli tässä vaiheessa tietysti vessassa :LOL:. Vauvan sykkeitä ei saatu mahan läpi kuulumaan joten hänelle kiinnitettiin anturi päähän ja olin helpottunut, kun hänellä oli kaikki kunnossa. Mitään antibiootteja ei ehditty/tarvinnut antamaan. Supistukset alkoivat tulla ihan hitusen hitaammalla tahdilla ja muistan, että ponnistaminen vähän pelotti – aiemmin olin saanut epiduraalin ja nyt pelkkää parasetamolia ja hierontaa. Kätilö oli ihana ja rauhallinen ja sanoi, että ponnista rohkeasti vaan ja kuuntele hänen ohjeitaan. Yllättäen ponnistaminen tuntui vaimentavan supistuskipua. Ponnistusvaihe kesti 4 minuuttia ja olin sen aikana siis kylkiasennossa – ensin syntyi pää aika vauhdilla ja sitten piti hidastaa, että saatiin hartiat varovasti ulos. Vauva syntyi 8:09 (rv 36+5) ja parkui heti kuin syötävä. Minulle ei tullut mitään vaurioita tästä synnytyksestä, joten tikkejä ei tarvittu. Sain pienen annoksen oksitosiinia, että saatiin istukka ulos ja kätilö esitteli meille miten hieno se oli! (Ja se oli vaikuttava - en ollut tajunnutkaan, että se on niin iso!)

Sain pojan rinnalleni ja hän oli ihan puhdas ja mahdottoman ihana :love:. Mitat olivat 3280g & 49cm. Pääsin suihkuun synnytyssalissa ja ihmettelin miten olo oli jopa melko hyvä ja miten helpolta kävely ja sukkien jalkaan laittaminen tuntui, kun masu oli pienentynyt. Sitten kätilö toi aamupalaa.

Muista kuulumisista enemmän joskus myöhemmin, kun tästä tuli näin mahdottoman pitkä romaani jo nyt :)

AnMaaria ja pikkuveli 9 pv
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi olkoon AnMaaria :)

Kyllä tässä varmaan minulle on kohta lähtö kanssa tulossa, pelottaa jo ihan mitä on luvassa.
Nyt tässä ainakin pari viikkoa putkeen pahoja supistuksia,vihlontaa,painetta ja pahaa repeilyn tunnetta kohdunsuulla, lähinnä yöllä kun yritän nukkua.
Vauveli alkanut liikkumaan hirveän paljon verrattuna aiempaan, ihan että tuntuu melkein tulevan kyljestä läpi.
Samoihin aikoihin kun nämä yö supistukset tapahtuvat, aloittaa kunnon zumba jumpat, mitkä kestää jopa useamman tunnin o_O
En sitten tiedä onko normaalia vai ei.

Huomenna neuvolaan, niin tarkastavat tilanteen, kun on laskettuun aikaan enää 9 päivää :eek:
Olo alkaa olemaan jo aika tukala, sängystä ylös nousemiseen pitää olla ihan kunnon suunnitelma.
 
Meidänkään neiti ei oikein olisi malttanut odottaa laskettua aikaa eikä edes kunnolla täysiaikaisuutta, joten täällä on jo päästy harjoittelemaan vauva-arkea. Synnytys käynnistyi yllättäen vesien menolla, ja oli rivakka, sairaalaan pääsystä reilun neljän tunnin päästä oli lapsi sylissä. Vähän hirvitti tahti kun edellisviikolla lääkäri povasi yliaikaista. Mutta lopulta kaikki hyvin, ja tyttö on ihana!

Tsemiä koitokseen vielä kaikille vuoroaan odottaville!
 
Onnea teille kaikille :love:

Hieman alkaa nyt tulee fiilis et kohta kai se on munki vuoro kun nyt yhtäkkiä niin moni saanut :eek:

Mun eka tosiaan käynnistettiin kylmiltään. En ole tuntenut luonnollisia kunnon synnytyssupistuksia koskaan. Ainaki lääkkeellä ne oli sietämättämät. Toivon kovasti et nyt sais kokea sen luonnollisen synnytyksen, siis ainakin aluksi.
Nyt tulee siedettäviä vaihdellen.

@Johannaz , mikä sun tilanne kun et oo nyt kirjoitellu viime nlakäynnin jälkeen? Taidetaan olla kohta ainoat tästä ryhmästä vielä raskaana, vai joko sinäkin kerkesit...

@viipulainen , myös on kummasti hiljentynyt. Onko kaikki ok?

Mites kun nyt raskaus ohi, jätättekö tän palstan kokonaan vai siirryttekö johonki synnyttäneiden ryhmään?
 

Yhteistyössä