*Lokakuun `09 Mahanpyöriäisistä Vauvautuneet Maaliskuussa 2010*

Huomenta! Ihania kuvia taas tullut:)

Himpsuli: Ikävä tilanne:( Sossusta ei taida kyllä ns. "tavallinen ihminen" saada rahaa. Mullakin on tästä kokemusta, 6 vuoden takaa. Mä olin siinä vaiheessa että tein gradua ja opintotuki oli juuri loppumassa. Asuin vielä Turussa ja tulin sitten kesäksi Helsinkiin tekemään valtionhallinnon harjoittelua 850e/kk. Ja maksoin tästä 2 solukämppää, toisen turkuun ja toisen helsinkiin. 3kk harjoittelun jälkeen palasin Turkuun ja sitten olinkin oikeesti pulassa sillä rahaa ei tullut mistään, opintotuki oli loppunut ja sossusta kun yritin niin ne laskivat tuon 850e/kk tulon riittämään ties miten pitkälle. Se tuossa eniten harmitti että ellen olisi ollut omatoiminen ja hankkinut tosi arvokasta työkokemusta vaan olisin istunut koko kesän pyllylläni Turussa niin sitten olisin saanut rahaa. Mutta joo, tuon harjoittelun takia työllistyin pian sen jälkeen ja sittemmin onkin mennyt työelämässä varsin hyvin:) Mutta tuo muutaman kuukauden katkos tuntui pitkään, vedin kaikki kulut visalle kun muukaan ei auttanut ja niitä sitten hetki makseltiin pois....

Mä yritän täällä saada neidin vaatteita huutonettiin myyntiin mutta aijaa tökkii, pentele... aika työlästä hommaa! Yhden paketin sain jo eilen sinne, toinen pitäis vielä saada. Ja myöhemmin tietty lisää mutta tuossa on pienimmät koot, joista maltan luopua.

 
Huomenta!

Himpsuli - tosi ikävä tilanne. Toivottavasti saatte apua :hug:

Pyöräytin tuossa aamutuimaan "hieman" bataattisosetta neidille. Siis pienin bataatti, jonka kaupasta löysin painoi 700 g ja sosetta siitä tuli valtavasti. Ei ihan jääpalamuotti riitä sen määrän pakastamiseen. Tyttöparka syö varmaan tän viikon pelkkää bataattia :LOL:

Neidillä on ollut varsinainen touhuaamu ja nyt vetää jo ihan ylikierroksilla tuossa omassa sängyssään. On hihitellyt ja höpötellyt koko aamun sekä vetänyt puolen tunnin ryömintätreenit. Pitäisi saada neiti jo unille, mutta ei tunnu rauhoittuvan millään...

Viime viikonloppuna neiti osoitti ekaa kertaa vierastamista. Oli ihan kauhuissaan lauantaina mun vanhempien luona, kun siellä oli myös mun täti perheineen käymässä. Sama juttu sunnuntaina, kun miehen sukulaisia tuli käymään meillä. Onko tämä vähän aikaista? Luulin, että vauvat alkavat vierastaa joskus 6-7 kk:n iässä.

Nyt tytteli on poikittain omassa sängyssään ja potkinut housunsakin pois jalastaan. En tiedä odotanko, että vetää koko ympyrän, vai menenkö rauhoittelemaan hiukan... Olisi kiva kyllä päästä jo suihkuun!

Mukavaa päivää kaikille!
 
*kiroilua ja manausta*
Hyvää huomenta kaikille!!!
Kiitos myötäelämisistä, ison tytön neuvola meni aika penkin alle, kun likka ilmeisesti vaistosi minun negatiivisuuden ja kieltäytyi yli puolista tehtävistä. Ja tietenkin se oli sitten minun kasvatuksessa vika... :headwall:
No, siinäpähän, todistin nimittäin just että olin tuon pojankin asiassa oikeassa..
KUN meillä ei syödä korviketta, se ei sovi pojalle ollenkaan. Velli ja kiinteät+vesi menee ja siitähän ne ei neuvolassa tykkää.
Annoin sitten pojalle maitoa 1dl ja ootin reaktiota. No poitsu puklaili pitkin päivää koko ajan!! Ja se ei ole tosiaan puklinut ollenkaan kun ei ole saanut maitoa...
Paljolti odotan että kuukauden päästä taas saan vääntää rautalangasta nämä asiat neuvolassa...

himpsuli Ole kovana jos laittaavat kielteisien päätöksen! Diakonilta saa ruokalapun kauppaan ja sossusta anot harkinnan varaista toimeentulotukea. Irtisanomis todistus asianajajan kautta, niiden on pakko se kirjoittaa, se on laki!
Tiedän että se on todella turhauttavaa ja voimia vievää touhua, mutta tämä valtion konttoreiden ym kanssa taistelu on pakko jaksaa, että saa sen mikä lakipykälissä sulle on oikeutettu. :hug: :hug:

Itte taistelen nyt psykiatrian lääkärille pääsyä, että saisin puoltavan lausunnon sterilisaatiota varten...

Kaunista keskiviikkoa kaikille :heart:
 
Aamupäivää!

Meillä on tänään se neuvola, missä tarkistetaan paino ja saadaan rokotteet, eli yhdistelmä ja rota.
Toivotaan, että paino on nyt noussut...luulisi ainakin, kun tyttö on syönyt kuin pieni possunen.

Eilen meni seuraavat määrät sosetta, imetykset kun on vakiot:

Aamupala:
1dl puuroa+n.1dl hedelmäsosetta

päiväruoka:
0,5dl porkkana sosetta+0,5dl hedelmäsosetta

alkuilta:
50ml riisivelliä nokkamukista (laitoin 75ml, mutta alkurytäkässä levisi osa paidalle :D )

Iltapala:
2dl puuroa (seassa 2tl marjasosetta )

Ja tätä rataa on nyt jatkunut 3pv ja tämä päivä varmaan menee kehnommin, kun saadaan ne rokotteet, luulisin. Mutta söi tuo taas aamulla 2dl puuroa...varsinainen ahmatti :D

JA aamulla tyttö oli taas niin energinen. Annoin hänen toteuttaa itseään, eli annoin sanomalehden tuhottavaksi...voi että se oli kivaa, repi ja riekaloi lehteä ja kiljui onnesta siinä samalla :D
Tytöstä tullut muutenkin niin "iso". Köllöttelee kyljellään pää ylhäällä ja naureskelee, seuraa kaikkea mahdollista, haluaa KAIKEN mahdollisen käsiinsä ja puheripuli vaivaa :D

Ei ole minulla mitään vauvoja enään ;)

Mutta nyt pukemaan poikaa...lähtevät isin kanssa autoilemaan ja hakemaan minun kameran :D
 
Moikka!

Himpsuli Tsemppiä taisteluihin, itse olen myös joutunut kerran turvautumaan toimeentulotukeen kun tuli ero avopuolisosta ja jäin samaan aikaan työttömäksi. Jouduin siis vastaamaan yksin vuokrasta jota aiemmin oli kaksi maksamassa. Luulisi, että toimeentulotuki olisi JUURIKIN tällaisia yllättäviä tilanteita varten, ettei jäisi ihan tyhjän päälle, mutta tosi kiven alla oli. Sain sieltä sen verran rahaa, että vuokran maksoin ja loput jouduin lainaamaan. Onneksi sain nopeasti uuden työpaikan ja kämppiksen, mutta todella negatiivinen kuva jäi Suomen "hyvästä" sosiaaliturvasta. :/ Toivotaan että teitä autetaan paremmin kuin mua aikanaan. :hug:

Ulpu Meillä myös vierastetaan, iltaisin myös iskää! Normaalistihan tuo vierastaminen alkaa tosiaan tuossa 7kk iässä, mutta näköjään on yksilöllistä... Meillä tuota on jatkunut jo kolmekuisesta lähtien. Juuri unilta herättyä voi olla vieraidenkin sylissä jos näkee äipän koko ajan mutta väsyneenä ei kelpaa kukaan muu. :) Ihan hassu pikkupoika mulla.

Tahtois eroon yösyötöistä! Olen yrittänyt lisätä kiinteitä, juuri otin neljännen aterian kehiin, mutta yöllä syödään edelleen tiuhaan. Toissayönä oli poikkeuksellinen kuuden tunnin unipätkä, mutta normaalisti heräillään parin tunnin välein tai pahimpina öinä äiti toimii unituttina. Tämä 5-6kk ikä kuulemma olisi otollisin aika myös siirtää omaan sänkyyn jos tällainen on toiveissa. Jos jollain on hyviä vinkkejä tähän, kuulisin mielelläni. :) Meillä esikoinen nukkui alusta asti paremmin omassa sängyssä ja jätti itse yösyömisetkin pois, joten tän toisen kanssa ollaan ihan ihmeissään. Tuon Pehmeä matka höyhensaarille-kirjan olen lukenut joskus, olisi kiva tietää toimiiko noi Pantleyn opit käytännössä? Tuossa kuukauden päästähän vois alkaa jo unikouluilemaan, kun yösyötöille ei enää ole ravitsemuksellista tarvetta.

Pikki ja pojat 5kk ja 2v5kk
 
Pikki ja Ulpu: Meilläkin tyttö vierastaa. On vierastanu 3kk lähtien myös ja viime aikoina iltaisin ei isä kelpaa kuin vaihtamaan yöppärin päälle. Äidin täytyy syöttää ja väsyneenä äiti on se oikea henkilö niin kuin Pikki teilläkin. Meillä vaan on niinpäin että unisena tai juuri heränneenä ei voi antaa vieraiden syliin vaikka äiti olisi vieressäkin ja joskus virkeänäkin vieras syli on huono vaikka äiti vieressä. Mutta sitten on tuttuja joita ei välttämättä ole nähty pariin kuukauteen ja niitä ei vierasteta juuri ollenkaan. Käytiin lauantaina niian toisella kummilla ja tätä nähyt viimeksi jouluna ja viihtyi hyvin sylissä vaikka otti suoraan kaukalosta ilman että olisi katellut äitin sylistä ensin.

Täällä haluttais kanssa eroon yösyötöistä. Iltavelli on antanut 1 tunnin lisää ekaan unipätkään, mutta muuten nukutaan samallalailla, välit on 3-5h. ja kaks kertaa yössä syödään. Eihän se paljon ole, mutta aikaisemmin niin hyvin nukkuneena alkaa tää rytmi painamaan äitiä. Vuoden vaihteen jälkeenhän me tähän siirryttiin eikä mitään tietoa koska päästään pois. Soseita oon antanu 2 kertaa päivässä niin paljon kun menee ja ajattelin jatkaa sinne 5kk asti näin, vaikka neuvolasta sanoivat että kolmannen voisi lisätä johonkin väliin.

Alley ja Niia 4kk 2vko (melkein)
 
En tiedä onko ollu hetkeen puhetta mutta kiinnostaisi, miten muut nukkuvat päiväunia? Mikähän olisi normaali määrä tän ikäiselle. Meillä yritetään siirtyä 2 päikkärikertaan. Nyt nukkunu melkein kaksi tuntia ja iltapäivällä tarkoitus laittaa uudestaan unille...
 
Noniin Talvicille päivitystä listaan:

~5,5kk
6500g, 64cm


Eli nyt oli tullut parissa viikossa n.400g painoa ja painokäyrä singahti totaalisesti ylös :D
Yhdistelmärokotus ei haitannut juuri ollenkaan, parit komennus älähdykset heitti ilmoille ja sitten oli taas kivaa...Rotatecin suorastaan ahmi...ei kuulema muut neukkatädin asiakasvaaveista ihan niin kovasti tykkää, vaikka harvoin kuitenkaan sylkevätkään pois :D

Tyttö esitteli kaikki uudet kujeensa siellä ja neuvolatäti nauroi ihan hulluna ja kauhulla seurasi, kun tyttö vaappui konttausasennossa lattialla peiton päällä...korttiin merkitsi sitten, että TODELLA VILKAS TYTTÖ..aijaa, enpäs ole huomannut :D :LOL:

Eli tosi hyvin on nyt painojen ja muiden kanssa. JA antoi sieunauksensa (siis ei puutu kyllä tälläisiin päätöksiin mitenkään ikinä ) pulloon siirtymiselle ja sanoi, että tekee ihan hyvää vamasti teidän päästä tuulettumaan ihan kaikessa rauhassa 6kk jälkeen.
Olen siis kertonut näistä "vapaa" illoista, jolloin on pitänyt kiirehtiä kotiin imettämään. =)

Alley:
Meillä tyttö nukkuu nyt 2 päikkärit...vielä 1kk sitten veti 3 päikkärit.
Ekat kestään vaihdellen 2h-4h ja toiset sitten 2-3h...yleensä siis päikkäreitä kertyy 5h verran keskimäärin ja yöunia sitten 10h keskimäärin. Joskus saattaa vetää jotkut mini unet sylissä, mutta harvemmin enään.
 
Moikka,
Talvicille tietoja - naa on nyt jo tosin vahan myohassa:
eli melkein 4 kk neuvolassa helmikuun lopulla oli painoa 5580 ja pituutta 63.7.

Nyt tarvisin teitin apuja kahdessa asiassa: meilla siis mennaan tissimaidolla ja nyt silla maissivellilla latrataan iltaisin huonolla menestyksella noin vajaa viikon ajan. Eli meitin nasu kun ei ollenkaan syo tuttia eika siis pullostakaan juonti onnistu. Ma annan sita vellia lusikalla suuhun ja se kestaa kauan ja todella vahan sita jaa suuhun kun tuo tytto paristelee sen ulos.
Sita Aventin tuttipulloa se pitelee suussa mutta en oikein tieda onko se tajunnut etta mita sielta tulee pitaa myos nielasta eika vaan jarsia sita tuttiosaa.
Haluisin siirtya soseisiin jo nyt, siis pikkuhiljaa, vaikka taalla himmailevat koko ajan etta odota 6kk asti kun rintaruokinta menee niin hyvin (ihan kuin ma olisin niille joku testimarsu kun ei taalla juuri kukaan imetakaan kuukautta tai kolmea kauempaa.."testataan tolla suomalaisnaisella, se saattais imettaa hamaan loppuunsa asti!!").
Mutta siis haluisin alkaa kokeilemaan pottusosetta nyt - vai onko liian lahella tuon maissivellisahlayksen kanssa?
Paapelo - pistit ylos noita sun syottojas, siis kiinteita. Miten paljon siihen lisaksi viela imetat?
Musta tntuu jotenkin ihan kauheen vaikeelta noiden kiinteide alotusten kaa - miten paljon tulee tarjota jne. Lisaks mulla siinta kesakun lopulla se toihin meno johon mennessa tyton pitais pystya elamaan pelkilla soseilla jne. paivisin jolloin imetan vaan aamuin/illoin.

Tytto herailee edelleen vahintaan kolme kertaa yossa ja nukkuu ekan syoton jalkeen meidan valissa ja mina toimin ihmistuttina.

Muuten on nukkuminen mennyt ihan jees - herataan siina 7.30-8 aikoihin, ekat paikkarit siina 10 aikoihin jotka menee aina 13.00-14.00 asti. Sitten iltapaivalla viela toiset paikkarit jotka yleensa lyhyemmat - siina 1.5h keskimaarin ja younille menaan n. 21.00 aikoihin. SEurasin tota yhta ketjua ja tulin siihen tulokseen, etta yritan aikaistaa noita pimun younia ainakin tunnilla - josko haa oiskin ylivasynyt eika siksi nukukaan kunnolla oita? Joku siella mainitsi ylivasyneista vauvoista ja kuinka heita alkaa vaivaamaan stressihormooni ja siksi ne yonunet ovat sellasia pintapuolisia.

 
Kiitos tuesta kaikille :) Enää ei ole niin kiukku kuin eilen vaan odottelen sieltä vaan sitä päätöstä ja sen mukaan toimitaan sitten. Se on juurikin harmillista kun tuollaisesta paikasta haetaan viime kädessä sitä apua niin ei tahdo saavan. Mutta pistän kyllä kovaa vastaan jos meinaavat ettei mitään saada.

Meillä nukutaan 2-3 päikkärit. Riippuen oikeestaan siitä että kuinka paljon ollaan päivän aikana autolla liikkeellä, jos nimittäin autolla ollaan liikkeellä niin nukkuu päivällä huomattavasti enemmän kuin jos oltaisiin vain kotona. Yöt ovat yleensä menty korkeintaan yhdellä syötöllä, mutta nyt parina yönä Jere on herännyt parikin kertaa yöllä syömään, alkaa varmaan tarvitsemaan illalla tukevampia aterioita.

Huomaa että alkaa tulla kevät, mulle on tullut kamala sisustusvimma. Haluan kaiken uusiksi, ainakin olohuoneessa. Suurin minkä haluan vaihtaa on sohva... Mutta taitaa jäädä sohva haaveeksi vain tässä rahatilanteessa. Ei viitsitä sitä visaakaan vinguttaa "turhaan"
 
Päiväunista: tyty nukkuu kolmet tai neljät unet. Esikoinen osaa järjestää niin sopivasti ääntä aina kevyen unen vaiheeseen, että tyty herää.. Mutta eipä siinä mitään, uskon että kuukauden sisällä unet vakiintuvat siihen 3 päiväunikertaan ja kun valvejaksot jälleen pitenevät, ollaankin kaksissa unissa hyvin pian. Päivällä tyty nukkuu kolmisen tuntia, yöllä 11. Nyt ikää siis 4,5kk.
 
Vähän toi kamera on unelma :D

Iitun emo:

Imetys kertoja on vielä n.7 vuorokaudessa ja saa sitten lisänä vettä, korviketta tai lantrattua velliä nokkiksesta ja nokkiksesta menekki on n.50ml päivässä.
Ihan voit mielestäni tarjota sitä pottuakin, jos kerta vellistä ei mitään oireita tullut. Kannattaa alkuun vaikka löysentää omalla maidolla, niin on helpompi nieltävä ja tutumpi maku.
Ja varmasti kesään mennessä jo sitten osaa syödäkkin.
Tuo pullo tai nokkamuki olisi hyvä opettaa myös ennen kesää niin, että osaa sammuttaa janonsa juomalla kunnolla siitä vekottimesta :D TArvitseehan nämä pienetkin kesällä paljon nestettä ja 10kk-1v astihan tuo korvike tai äidinmaito on se tärkein ravinnon ja nesteen lähde.
Meillä aloitetaan nyt sitten ensiviikon alusta se pullo koulu. =)
 
Himpsuli: toivottavasti saatte apua. Tosi kurja tilanne teillä, mutta toivotaan että pian helpottaa.
Marsupilami: sehän on ihan sama juoko vauva sen maidon maitona vai vellinä, kunhan menee tarpeeksi päivässä. Voisko olla että pojalla on vähän löysä mahaportin sulkijalihas ja sen vuoksi maito puklauttaa mutta sakeampi velli pysyy sisällä?
Itun emo: alottele ihan rauhassa pottu jos siltä tuntuu.Johan teillä neiti on reilusti 4 kk niin voi hyvin alotella. Alkuun esim. tl päivässä ja siitä sitten pikkuhiljaa enempi.

Päikkäreistä: meillä nukutaan 2 päikkärit. Aamupäivällä 1-3 tuntia ja iltapäivällä 1-2 tuntia, yleensä päikkäreitä nukkuu sen 4-5 tuntia päivässä. Yöunet on sitten yleensä 9 tuntia, joskus harvoin 10 tuntia.

Tuulettumisesta: mä oon itekseni käynyt oikeastaan vaan ruokakaupassa, muualla tyttö on melkein aina mukana. Miehen kanssa ei kaksin olla käyty reiluun vuoteen missään. Meillä kun ei täällä ole sukulaisia joille voisi lapsia jättää niin ei tule lähdettyä. EIpä kyllä ole mikään hinkukaan lähteä minnekään.

Käytiin päivällä tapaamassa tuttua mammaporukkaa, tyttö on sen porukan nuorin, muut jo ryömi ja konttasi hienosti. Kotiin kun päästiin niin tyttö sitten ryömi ensimmäiset 20 cm, taisi ottaa muista mallia. Viimeksi kun treffattiin tolla porukalla niin tyttö oppi kääntymään, mitähän seuraavalla kerralla ? =)

Mutta nyt imetyshommiin kun tyttö komentaa ruokaa
 
Räkätauti se muhunki iski, nyt onneks menny jo ohitte melkein...
Lauri vaan ollu vähän räkänen ja aamulla oli 38,8c lämpöö...
Paranemaan päin kuitenki on jo, hyppykiikussa tepisi ku mikäki duracell pupu :D

Yöpuvusta
Alussa ei tosiaan käytetty, ku ei semmosia kyllä edes ollu... :whistle:
Nyt tullu toisinaan laitettua, mut aika laiskasti :LOL:

Meillä on joitaki semmosia ihan bodykangasta olevia haalareita, onkohan ne tarkotettu ihan päiväkäyttöön?
Ainakaan niissä lapuissa ei lue mitään et "lasten yöasu tai yöpuku tms.

Empsu
Tuli tuosta sun "Ähä hää mäpäs sain ripulin" kirjotuksesta mieleen että on tämä meijän lokakuisten pino vaan mukava :D

Marsupilami
Onpa sulla ollu kurjat neuvolakäynnit :hug
Onko noilla korvike merkeillä eroa? Jos teille sopis joku toinen merkki?

himpsuli
Jaksamisia sinne noitten raha-asioitten kanssa :hug:
Et ole ainot jolla ärsyttää esim. semmosten maahanmuuttajien hyysääminen jotka vaan istuu perseellään eikä tee mitään... :headwall:
Lisään kuitenki vielä ettei kukaan ymmärrä väärin, niin että ei mullakaan ulkomaalaisia tai maahanmuuttajia vastaan ole ole jos ne vaan on kunnolla ja tekee töitä...


En enää muista mitä piti kommentoija...
Pitää mennä nyt suihkuun ja syömään iltapalaa...

*Talvicci ja "Unski" 4kk3vko* :heart:
 
Oi miten söpöjä kuvia täällä =) Oman pojan kuvaa en viitsi tänne laittaa, kun kuitenkin julkinen sivu on.. Arka olen :ashamed:

Meilläkin vierastettiin kun poika oli n. 5kk ikäinen,lasketusta ajasta 3kk ikäinen. Olikin aika kova vierastamaan, mutta se on oikeastaan mennyt ohitse nyt. Vaikka edelleen tarkasti aina katsoo esim kun vieraita meille tulee, eikä välttämättä hymyile ollenkaan vaan on oikein totinen jos joku muu kuin oma äiti tai isä puhuttelee. Suloinen poika :heart:
Talvicci kyllä varmaan niitä haalareita voi käyttää uniasunakin,jos ovat mukavan keveitä. Kyllä minäkin käytän pojalle univaatteina joitain asuja,jotka ei varmaan ole tarkoitettu alkujaan yöpuvuiksi.
päikkäreitä poika nukkuu yleensä 2-3 päivässä. Muutaman kerran on nukkunut ainoastaan yhdet unet,ja onkin sitten ollut valtavan väsynyt illasta.

Vielä kakkausasiaa eli meillä ei vieläkään ole näkynyt oikein kunnon kakkaa. tänään on tullut monesti pieniä "kakkanokkareita", mutta ei kunnon läjää,niinkuin ennen. Ja se kakka on TOSI sitkeen oloista,vähänkuin muovailuvahaa.. :/ Mistähän mahtaa johtua tuollainen koostumus? Pitää kyllä soitella neuvolaan ja kysyä jos ei kohta helpota. Poika kyllä on jo pirteämmän oloinen, eikä punnaile niin kovasti.

Mutta vielä kurkkaan Huutonet ja sit nukkuun . Aikomuksena huutaa muutama vaatepaketti pojalle. Oon aivan pöpinä noihin vauvanvaatteisiin.Eilenkin tilailin netistä muutamia uusia, pitäisi huomenna tulla.. :D

nöpötin ja poju kohta 7kk :heart: :heart:
 
Huomenta mammat! Täällä on rankka yötakana. Herättiin todella monta kertaa yöllä, varmaan ainakin 7-10 kertaa, kun tytöllä tulee näköjään flunssa taas. Muutaman kerran annoin tuttia ja sitten syötiin ja annettiin tuttia ja sitten tajusin nostaa pääpuolta ylös ja seuraavalla kerralla kävin niistämässä toisen nenän ja se kun piti tehdä valosassa ni sitten ei nukuttanut. Nyt viimeset 3-4h tyttö sai nukuttua mutta minä en. Niia oli varmaan puolet yöstä mun vieressä, missä nukkui paljon paremmin, itse en vaan saa oikein nukuttua silloin. Ja tuttia annoin kyllä vaikka vieressäkin oli ja monta kertaa... Nyt on selkä jumissa kun on yhdessä asennossa nukkunu. Täytyy ottaa päiväunet kyllä tänään ei sitä muuten jaksa.

Arvasin kyllä että tyttö tulee kipeäksi jossain vaiheessa kun viikonloppuna tulin itse flunssaan, mutta en sitten voinut aikaisemmin yöllä uskoa tuntemuksiani siitä että toisella on nuha. Ei siis ole ihan tukossa, mutta nenä sen verran räkäinen että heräsi itkemään vähän väliä kun omassa sängyssään oli.

Yöpuvusta: Meillä käytetään yöppäriä. Ei ihan alusta asti oo käytetty, kun ekat oli 62cm kokoisia. Talvicci, kyllä ne varmaan yöpuvusta käy. Mekin ollaan tollasia trikoisia haalareita käytetty kun kaikki yöppärit on ollu likasena.

Nöpötin: Mä kanssa ostaisin ihan älyttömästi tytölle vaatteita jos ois enemmän rahaa käyttää siihen :) Linus&Lotta ja h&m on ollu ahkerassa käytössä näistä nettikaupoista. Nyt oon ettiny keväthaalaria ja sitten haluun jonkun kevät takin, jota vois pitää kun mennään jonnekin. Oon yrittäny ostaa aina seuraava kokoa, kun mitä käytössä on, ni ei tuu kauheesti sellasia mitä ei oo käytetty kertaakaan. Viimeksi ostin alesta tuttan norsubodyn (norsut edessä vastakkain) ja siihen sopivat housut sekä reiman fleecehaalarin. Tuo fleecehaalari on hyvä kun eilenkin ekoilla päikyillä tavallinen oli liikaa ja tokat päikyt meni sitten tuossa fleecehaalarissa ja oli ihan sopiva.
 
Aku
Täällä on toinen nuhanenä :wave:
Meillä oli kans tosi rikkinäinen yö ja syöminen on hiukan vaikeaa tukkoisella nenällä muutenkin ja sit kun on vielä tuo mansikkaluomi tuossa huulessa niin peittää melkeinpä toisen sieraimen kokonaan kun syö :( Tyttö on kyllä ihan iloinen ja pirteä et ei taida juuri tuota nuhaa kipeempi olla.Se vaan äidistä aina tuntuu niin pahalta :(
Täytyy tosiaan kokeilla jos pääsis tänään esikoisen viekkuun nukkuu päikkärit itekkin |O ulos ajattelin pikkuneisin kuitenkin pistää nukkumaan.Sielä yleensä henki kulkee paremmin raikkaassa ilmassa =)
Nyt valmistautumaan ulos lähtöön!

-Akuja tytöt
 
Huomenta - mekin herattiin jo puol seiskalta tanaan kun tuli mahtikakat ja oikeen unipussiin asti. Pesun jalkeen oli niin virkea aiti ja tytto ettei me enaa nukkumaan yritettykaan.
Eilinen vellin kanssa sahlaaminen ei todellakaan toiminut- menikohan lusikallinen edes suuhun. Tytto oli niin vasy kun paikkarit jai molemmat aikas lyhyiksi.

Juttelin eilen ukkoni kanssa joka on siis kans sita mielta etta odotetaan viela ennen
kuin niita kiinteita (uskoo neuvolantateja ennen "tyttoja palstalla", polja mies!), mutta mulla on takaraivossa se etta mitas jos ne kiinteet lahteet yhta hyvin syontiin kuin taa velli eli huonosti - ma tiedan itteni etta kylla ressaannun jos tyton syontitouhut takkuaa viela kun oon jo lahossa toihin.
Eli siis, alottelen hitaasti kokeilemaanm heti tan viikon jalkeen niin on tytto 4.5kk :)
Lisaks tyton viimeviikolla suomesta vieraillut kummitati toi marjasoseita kun toivoin etta paasis kotimaisilla alottelemaan eika millaan mango-ananas sekoituksilla niinkuin taalla. Belgiassa muuten alotetaan kiinteat epaloogisesti hedelmilla...mutta mita voikaan odottaa suklaamaassa jossa aamupalaksikin on suklaateytteisia croisantteja ja levitetaan suklaata leivanpaalle :)
 
Paranemisia nuhanenille! :hug:
alley minäkin yleensä ostan suurempaa kokoa kuin mitä tällä hetkellä käytössä, koska niin paljon on vaatteita joita ehtii pitää vain kerran tai pari. On sellaisia joitain suosikkivaatteita, mitä tulee käytettyä useammin. Meilläkin on tutan norsuhaalari ja se on kokoa 50 ja edelleen menee pojalle, tosi tykätty ollut :) Ei edes näytä liian pieneltä,vaan aivan sopiva. On kyllä jännä, miten jotku 50cm menee yhä, vaikka poika on jo 60cm pituinen.

Mutta mutta, nyt kotitöihin. Muskariin parin tunnin kuluttua.
 
Heips!

Onnittelut Paapelolle, varmaan helpotus kun noin hienosti oli painoa tullut tytölle. :)

Itun emo On kyl hauska kuulla miten lastenhoitoa ohjeistetaan eri tavalla eri maissa. Ja se on kyllä jännä kun Suomessa melkein kaikki aloittaa vauvanruokinnan imetyksellä, niin tosi monessa länsimaassa imettävät äidit on ihan kummajaisia. Olin itse opiskeluaikana työharjoittelussa lapsivuodeosastolla. Siellä huomasi parhaiten sen kulttuurien eron, tosi monet maahanmuuttajat pyysivät pulloa jo synnytyssalissa ja usein se perustui luuloon oman maidon riittämättömyydestä.

Täälläkin oli aika rikkonainen yö ja poika myös niiskutteli, mutta en tiedä olisko sittenkin ollut vaan kuiva huoneilma... Nyt herättyään ollut ihan ookoo. Pakko muuten hehkuttaa: mies laittoi eilen pinnikseen tilaamani keinutassut. Hieman olin pessimistinen niiden toimivuuden suhteen, mutta poika nukkuikin omassa sängyssään pisimmän pätkän ikinä!! Sänky keinuu aika herkästi, alkoi keinumaan aina kun poika alkoi pyöriä ja hääriä unissaan. Rauhoittui sitten itsekseen takaisin uneen. Aikaisemmin on aina herännyt heti, koska on tottunut nukkumaan pehmeällä joustinpatjalla ja pinnasänky on aika kova siihen verrattuna.

Pikki ja pojat 5kk ja 2v5kk
 
Aurinkoista päivää! :D

Ihanaa kun aurinko paistaa. Ainoa huono puoli siinä on, että ikkunoiden liat näkyy niin hyvin, kuten muukin lika ja pöly. Meillä ei kauheasti ole siivottu lokakuun jälkeen... :D

Yökkäri: Meillä on käytetty alusta asti. Ne on niitä Tutan vetoketjullisia kokohaalareita. Esikoisen aikana jo huomasin, että vetoketjulliset on parhaimmat, kun ei tartte painonappien kanssa alkaa sähräämään, varsinkin kun toinen heiluu ja pyörii.

Päikkäreistä: Meillä nukutaan nykyään yleensä 2 unet. Mutta jos ollaan aamupäivällä menossa, niin sitten ne aamupäivän pitkät unet pilkkoutuu kahdeksi lyhyemmäksi uneksi ja sit tulee vielä myöhäisiltapäivän unet. Yleensä nukkuu n. 10.30-13.30 (puolen tunnin tarkkuudella) ja sit toiset 15.30-17.30 (taas puolen tunnin tarkkuudella). Nuo toiset unet ovat viime aikoina alkaneet vasta neljän jälkeen, kun on nukkunut ekat niin pitkään. Ja välissä koitetaan olla hereillä noin 2,5h. Ja mahallaan nukkuu pitkiä unia, kyljellään vähän yli tunnin unia. Jotenkin unesta neiti virkoaa nopeammin kyljellään...outoa....

Kakka-asiaa: Nöpötin, meillä ainakin kakka muuttui kovemmaksi soseiden myötä. Syödäänkö teillä soseita? Löysyyttä saadaan, kun muistetaan juottaa maitoa ahkerasti.

Jaahas, juuri kun kehuin ekojen unien pituutta, niin nyt tuolla jo kekotetaan hereillä vajaan 2 tunnin jälkeen. Palstakirous... :headwall:

Peppimamma: Mikä on mahaportin sulkijalihas? ja miten sen löysyyden huomaa? Korjaantuuko itsestään? Meidän tyttö on alkanut puklaamaan kovemmin. Varsinkin jos on juonut paljon ns. löysää nestettä (kuten maitoa tai laihaa velli-maito-seosta). Paksu velli tuntuu paremmin pysyvän sisällä. :/

Jaahas, kuulostelen, että nukutaanko sitä vai ei. Jos ei, menee päivän unisuunnitelmat uusiksi. Voi näitä äitien ongelmia... :LOL:

Kisu ja tytöt
 
Nyt muistan mitä unohin eilen kirjottaa... :wave:

Itun emo laitan sulle on yv:tä ku kerkeen :wave:

Noista haalareista
Niin siis esimerkiks ne tutan jalkaterättömät norsuhaalarit (froteiset ja sitten ne trikoiset)
niin onko ne tarkotettu päivävaatteiks?
Mä niin mieluusti käyttäsin esimerkiks semmosia päivävaatteina ku ne on niin söpöjä :D
Mut jos ne onki jotain yöpukuja niin joku kattoo mua ihan tyhmäks...

Tutan vaatteista tuliki mieleen että mistähän noita tutan norsu-vaatteita saa?
Just noita edellä mainittuja froteisia (punanen tai ruskee) ja tavallisia trikoisia (sininen tai punanen)?

Meillä oli semmonen sininen body ja haalari, mut mistään en oo enää löytäny niitä :(
Noita froteisia ruskeita bodejakaan en oo enää löytäny, olis vissiin pitäny ostaa sillon ku niitä näky kaupassa...

Onko ne jotain ns. sesonki tuotteita mitä ei sitten enää valmisteta?

Talvicci ja Unski
 
Nytkö se jo alkaa? Jatkuva vahtiminen nimittäin. Tyttö onnistui ryömimään päin kirjahyllyä ja kolautti päänsä... Join vieressä kahvia ja hetkeksi syvennyin lehteen ja näin kävi. :eek: Onhan se toki kiva, että kehittyy, mutta onko pakko alkaa ryömiä 4,5 kk:n iässä... Äidille olisi ainakin paaaljon mukavampaa, jos tyttö köllöttelisi kiltisti leikkimatollaan sen aikaa, kun touhuilen omiani.



 
Talvicci: käytä ihan rauhassa päivällä jos ite tykkäät. Ei sitä missään ole määrätty millasia vaatteita pitää pitää.

Itun emo: elä suotta ressaa syömisten kanssa. Onko teidän tyttö vielä osottanut mitään kinnostusta syömiseen, seuraako tarkasti kun muut syö? Joskus viikko tai kaksikin voi tehdä syömisen opettelussa paljon.

Kisumisu: mahaportin sulkijalihas on mahalaukun ja ruokatorven liittymiskohdassa, on usein vauvoilla hieman löysä ja siksi pulauttelevat helposti. Korjaantuun itse ajan myötä. Jos on tosi löysä voi aiheuttaa ruuan vellomista ruokatorvessa ja se tuntuu närästyksenä ja vauva kyllä siihen reagoi.

Ulpun tytölle onnittelut uudesta taidosta! Ja äidille " silmät selkäänkin".

Nuhanenille pikaista paranemista!

Käytiin mammuttimarkkinoilla koko perheen voimin, no teinit ei ollu matkassa. Pojalle ostettiin pingu-peli ja sitä piti sitten heti kokeilla. Jaahas, tyttö ei pääse eteenpäin ja sen kyllä kuulee.
 

Yhteistyössä