Lokakuun 2009 Mahanpyöriäiset ******Heinäkuussa 2010******

Heips!

Solmullekkin onnea hyvistä ultrakuulumisista ja onnittelut tyttölupauksesta :flower: =) :flower:

Äidin synttäreillä oli hauskaa. Näin sellaisia sukulaisia ja ystäviä, joita en ole nähnyt aikoihin. Lauantaina oli vähän väsy olo, kun tuli juoruiltua myöhään yöhön, mutta kyllä siitä selvisi kun illalla pääsi nukkumaan, simahdin heti :D

Itun emo:
Kuulostaa tosiaan hampailta.
Minä olen huomannut ruokalakon olevan selkeästi yhteydessä hampaisiin. Kun se alkaa, alkaa kiukkuilukin viimeistään päivän päästä meillä. Sitten olen ihan kevyesti kokeillut painaa ikeniä epäilyttävistä kohdista ja jos aristaa, eli Iinan tapauksessa puraisee tai älähtää julmetun vihaisena, on se aika varma merkki hampaasta. Viikon sisällä on noista elkeistä yleensä hammas puhjennut, tosin eka hammas oli tiukassa, kesti tuota kiukkua melkein 2vk ja päivä päivältä vaan paheni.

Nyt pitää mennä, Iina kiukustui jostain :wave:
 
LinneB kyseli töistä ja imetyksestä. Mä käyn nyt töissä ja imetän 4-5krt päivässä, aamulla, päivällä muutaman ja illalla, ehkä joskus yöllä. Vähän aikaa kesti tisseillä sopeutua ja vieläkin välillä pakkautuu oikein kunnolla.(johtuu ehkä vuorotyöstä..) Meillä tyttö on kovasti mun perään, mutta hyvin menee päivät, sitten alkaa kauhee meteli kun taas näkee mut, konttaa vaan perässä minkä kerkiää. Vähän surettaa aina lähtee töihin, mutta kyllä se sitten sielä taas unohtuu..

Meillä on lapset helteestä kiukkusia, ainakin öisin.

Palaan kommentoimaan kun taas kerkiän :)

Kiitos Talvicci uudesta pinosta ja ihania helteisiä päiviä mammat ja pienet! =)

Empsu
 
Pikaisesti kyselen:
Käytättekö vauvoillanne aurinkorasvaa? Oon kuullu, että jotkut käyttää jotain apteekista saatava alle vuodenkin ikäiselle? Mies oli käyny tänään apteekissa kysymässä voiteista ni oli sanottu että ei alle 2v.ole mitään! Vaatteilla ja varjollahan sitä suojataan, mutta ei näillä helteillä voi vaatetta lisätä!! lyhythihanen body on vaan päällä ja kevyet housut välillä. On kyllä tympee ku saa sit olla paniikissa jos hetken on auringossa ni miten nopeesti kärähtää..
 
Meillä on apteekin ACO-sarjan sk30 aurinkorasvaa, jossa on vain fysikaalinen suoja, eli sopii myös alle 2 v. lapselle. Ja meidän apteekissa taisi olla myös joku muukin merkki, joka sopii ihan pienille. Eihän noita pysty ihan päästä varpaisiin kuitenkaan pukemaan näillä keleillä :)
 
heips taas!

Jos vaikka ehtisi välillä kirjoitella jotain, paljon on taas tullut tekstiä niin ei varmaan muista kaikkea kommentoida..

Helteet vaikuttaa meilläkin nukkumiseen, erityisesti päikkäreihin, ne jää helposti aika pätkittäisiksi. Ollaan siirrytty kaksiin päikkäreihin ja se toimii meillä loistavasti! Poitsu jaksaa olla valveilla pidempään ja mun ei tartte koko ajan miettiä pitäiskö viedä poika nukkuu vai ei..

Nyt on ollut parin päivän syömislakko ja kun kokeilin hampaita, rupes poitsu oikeen kunnolla itkee vaikka ihan hellästi tunnustelin, eli kolmatta hammasta pukkaa... toivottavasti tulee pian niin ei tartte montaa päivää kattella tuota kiukkupussia. No kyllä se siitä!

Mä käytän poitsulla Nivean Childrens Sun sp30 eli ihan marketista ostettua rasvaa. Ei siinä mitään kieltoa ole ettei sitä voisi alle 2v lapselle laittaa. Toki yritetään aina pitää pitkiä vaatteita ja olla varjossa, mutta näillä helteillä ollaan kyllä ihan lyhythihaisissa ja shortseissa (edelleen varjossa) mutta jotain rasvaa on pakko laittaa kun väkisin tulee oltua välillä auringossa.

Mä pääsen myös "rentoutumaan" viikonloppuna kun lähden yhteen kesätapahtumaan vapaaehtoistöihin toiselle paikkakunnalle, eli rankkaa työtä se varmasti on mutta mikä parasta: pääsen hotelliin kahdeksi yöksi!! Jos kerrankin saisi nukkua koko yön rauhassa :D vähän jännittää kyllä kun en ole koskaan vielä ollut erossa poitsusta koko yötä. No isänsä kanssa lähtevät mummolaan että kyllä siellä varmasti hyvin menee mutta silti jänskättää... :)

Muuten kaikki menee täällä loistavasti, aivan ihana kesä ollut, poitsu viihtyy joka paikassa, ollaan paljon oltukin puistoissa ja rannalla piknik-korien kanssa ja kaikki on mennyt hyvin!

Meillä kävellään taaperokärryn kanssa kovaa vauhtia (paitsi silloin kun unohtaa ottaa askeleen :D ) ja hetken verran yrittää seisoa ilman tukea, mutta huonostihan siinä vielä käy. Ihana katsoa poitsua kun hän päättää irroittaa otteen tuesta ja mieletön hymy leviää kasvoille "hei kato äiti mä seison ihan ite" :heart:

Mukavan helteistä viikkoa kaikille!!

ruusu ja poitsu tasan 8kk tänään !!!!
 
Aurinkorasvoista olitte jutelleet. Tulin pikaisesti huikkaan meidän rasvan nimen joka on Eucerin junior micropigment sun lotion 25. Tuota saa laittaa 6kk iästä alkaen. Tuo heijastaa auringonvalon iholta pois. Noin muistelen apteekin tädin kertoneen ja turvallinen käyttää pienelläki ku ei imeydy verenkiertoon mitään "myrkkyjä".

Tosi lämmintä kyl ollu. Meillä nukutaan hyvin yöt mut päivätorkut koitan nukuttaa sisällä niin nukkuu paremmin ja pitempään ku on viileää.

Talvicille kiitos taas uudesta pinosta!

Leppoisia hellepäiviä mammoille ja ikiliikkujille toivottaa Nipsulainen ja pieni kesämies :heart:
 
Täältäkin ilmoittaudutaan.

Helle alkaa vähän vaivaamaan meillä pientä miestä ja äitiäkin ajoittain. Sisua ei nukuta päivällä, ei sitten millään. Ja kun vihdoin nukahtaa herää hetken päästä itkemään. Tänään oli ihan riipivän lohdutonta välillä itku. Äitillä taas helle lyhentää pinnaa ja hermostus meinaa tulla, kun taistellaan tuosta nukkumisesta.

Kamala meno on myös koko ajan päällä. Joka paikkaan pitää päästä ja pääsehän Sisu. Ryömimisvauhti on huima. Ja nousemaankin on opittu. Yleensä nousee polviseisontaan, mutta tarpeen tullen osaa nousta myös ihan seisomaan. Kaikki kielletty kiinnostaa tietysti eniten.

Miten muiden vauvat osaa istua? Meillä kyllä istutaan, kun laittaa istumaan, mutta itse ei vielä istumaan mene. Ja välillä kyllä siitä istualtaan kellahtaa kumoonkin, eli tasapaino ei ihan täysin ole vielä kehittynyt tässä asiassa. Onko kaikki muut jo ihan istumismestareita? Rattaissa ja syöttötuolissa istutaan kyllä reippaasti ja ryhdikkäästi.

Meillä on kans tota apteekin Aco 30 lasten rasvaa. Ollaan lähdössä Kreikkaan kuun lopussa, niin pakko oli ostaa. Pyrin sitä Suomessa käyttämään mahd. vähän. Tota apteekin täti suositteli, kun siitä ei pitäs tosiaan imeytyä mitään. En näin pienelle uskalla vielä marketin rasvoja käyttää. Uv-pukukin meillä on ostettuna reissua varten ja uv-hattua käytetään lähes aina ulkoillessa.

Miehen loman alkua odottelen kovasti, että on toinenkin silmäpari vahtimassa pientä ikiliikkujaa.

Mukavia hellepäiviä (ja toivottavasti vaikka välillä vähän viileämpääkin) vauvoille ja mammoille!

Barbapörrö ja Sisu :heart: 9kk
 
Aurinkorasvoista: Meillä on marketista ostettu 50+ aurinkorasva käytössä. Ei olla paljon laitettu, kun enimmäkseen ollaan varjossa. Yhden kerran on laitettu kun rannalla oltiin. Pitkiä vaatteita ei voi oikein käyttää kun tyttö on hikinen pelkistä päiväunista ja sisälläkin tulee hiki kun touhuaa vaikka pelkän vaipankin kanssa.

Istumisesta: Meillä Niia oppi istumaan vähän ennen juhannusta. On vieläkin todella ylpeä, kun osaa istua kaupan kärryissä tai rattaissa. Nyt on alkanut istumaan muutenkin, mutta leikkiessä istuminen ei kiinnosta, on paljon mukavampaa mennä kovaa vauhtia paikasta toiseen :D Tänään malttoi katsoa pikkukakkosen Timppa-lammas ohjelman melkein kokonaan. Ja se onkin eka kerta kun tyttö pysähtyy mitään seuraamaan noin pitkäksi aikaa.

Kavsti Niian puhe ja kommunikointi kehittyy koko ajan. Selvästi on vaihe, että keskittyy siihen eikä esim seisomaan ilman tukea. Selittää melkein kokoajan tavuja käyttäen ja se vauva-puhe on jäänyt melkein kokonaan pois. Tavuista meillä tulee ättättät ja tämä varsinkin sillä lailla että oikein näyttää jotain lelua ja selittää siitä. Sitten tulee n eri vokaaleilla ja ämmämmäm. Vieläkään ei tule sanoja eikä millekään sanoille oo tarkoitusta.

Huomenna 8kk neuvolaan ja uusia mittoja Talvicille :) Ihana päästä pitkästä aikaa, kun voi vain arvailla kuinka paljon on kasvanut. Vaatteet ehkä antaa jotain osviittaa, mutta niissäkin alkaa merkki erot tulemaan ilmi. Toisissa menee vielä 68cm ja toisissa 80cm... Housut melkein pitää kaikki olla 74, 68 on liian pieni ja 80 liian iso. Sitten on sellainen ongelma, että kaikki housut tippuu päältä... Niia on niin hoikkalainen, vaikka vauvapömppö löytyykin :)
 
Huh! Kuuma on tosiaan ollut! Ihanaa :)

Meillä Silja alkoi maanantaina seisomaan ilman tukea :) Onpas hölmön näköistä, heh. Maksimissaan on nyt jonkun 6 sekunttia jaksanut seistä ilman tukea, sitten joko menee istumaan tai ottaa tukea jostain.

Meillä tuo istuminen tuli aika myöhään oikeastaan. Tai jo 5kk iässä osasi istua hetken ilman tukea, mutta oikeastaan vasta nyt ihan parisen viikkoa sitten oppi istumaan niin että ei ikinä enää kaadu. 7kk iässä Silja oppi nousemaan seisomaan, ja seisomasta sitten laskeutui istumaan. Ja pitkään tyttö istui polvillaan, nyt osaa kontiltaan mennä normaaliin istuma-asentoon. Ja tosi paljon istuskelee kun leikkii. Tykkää muutenkin istua ja vaikka vaan vilkuttaa :)

Tänään oltiin biitsillä, aika vahtimista on kyllä kun hiekkaa menee koko ajan suuhun. Ei kai pienet määrät nyt haittaa, mutta kun tyttö ottaa kouransa täyteen hiekkaa ja tunkee suuhun, hyh. Silja ei sitten yhtään tykkää kylmästä vedestä. Vähän varpaitaan voi liottaa, mutta ei sen enempää. Alkaa heti hytistä. On ihan ku äitinsä :)

Täytyykin jotain noista teidän mainitsemista arinkorasvoista ostaa, niin ei tarvii koko ajan olla varjossa.

Onko muuten joku jo siirtynyt yksiin päikkäreihin? Silja koittaa nimittäin kovin hypätä ekojen päikkäreiden yli, eli meillä on varmaan ihan just se edessä.

Jahas, nyt nukkumaan.

hemari ja Silja 3pv vaille 9kk :)
 
Aku
Hemari,kyllä vaan.Meillä on nyt pari viikkoa menty pääsääntösesti yksillä unilla jotka kestää 2-3h ja ajottuu tonne puolen päivän jälkeen.Iinala alko ne aamutorkut venyy myöhemmäks ja myöhemmäks.Totesin sitten että 11 maissa ei enää kannata nukuttaa kun sit tokat unet menee niin pitkälle iltapäivään.Välillä kun ollaan liikkeellä jossain niin saattaa nukahtaan aiemmin vaunuihin,silloin yleensä unet jää lyhyemmiksi ja saattaa torkahtaa vielä illalla.
 
Moi taalta helteesta sinne helteeseen,
nopsa kysymys: millon voi alkaa istuttamaan pyoranistuimessa? Meidan typy on nyt n.2 kk istunut ja istuu jo tukevasti. Onko liian aikaista?

Ja, kiukku lakannut mutta hampaita ei nay...En tieda mika oli vikana..?
 
Huomenta! Mä teen kuolemaa täällä kuumuudessa, AHDISTAA! Sarallakin hiki virtaa, vaik ei oo ku vaippa päällä.

Meidän neiti ei osaa mennä itse istumaan. Muuten istuu kyllä tukevasti.

Saralla on neljä hammasta alhaalla ja nyt on puhjennut ylös hampaat, mut ei keskelle!! Mun mielestä ne on kulmahampaat?? Eli meidän neiti on kohta vampyyrin näköinen :D Hammaslääkäriin tuli aika Saralle, ja se onkin jo ens viikolla.

Missah, Sara ja :heart: 10+5
 
Huomenta täältäkin! Eipä paljoa helpottanut lämpötilan lasku, on niin kostea ilma ja sisällä vieläkin 27 astetta :whistle:

Suvikaan ei vielä itse nouse istumaan, ei ole lähelläkään. Istuu kyllä itse pitkiäkin aikoja, kunnes herpaantuu ja kellahtaa johonkin suuntaan. Ryömiessä kyllä välillä laittaa pyllyn ja jalat sivuttain, mutta ei työnnä käsillä itseään pystympään. Konttaamista harjoittelee pikkuhiljaa.

Onneksi itun kiukku helpotti, meilläkin oli joskus pari kk sitten sellaista, että tyttö heräsi yöllä itkemään. Kai se oli jokin kehitysvaihe, nyt ei ole paljoa ollut tuollaista. Ehkä siihen vaikutti sekin, jos oli ollut jotain erikoisempaa tapahtumaa päivällä.

Hampaita on edelleen puhjennut vain 2 alaetuhammasta. Ylhäällä ainoastaan kulmahampaiden kohdat on turvonneet, mutta taitaa mennä vielä viikkoja, että puhkeavat.

Näköjään edes noita fysikaalisia aurinkovoiteita ei suositella alle 2-vuotiaille. Tuntuu kyllä, että tuossakin asiassa oma harkinta on sallittua ja varmaan nuo suositukset on enemmänkin sitä varten, ettei joku idiootti luule että pikkuinen voi olla auringossa miten vaan, kun on voidetta laitettu... Meillä kyllä oleillaan varjossa aika paljon ihan senkin takia, että minulle puhkesi ilmeisesti raskausaikana aurinkoallergia :/ ei edes kerkeä palamaan saatikka ruskettumaan, kun alkaa kirvelemään ja iho on kuin joku rutto olis puhjennu :(

Sitten vielä ilmoitusluontoinen asia; Suvi olis saamassa pikkusisaruksen maaliskuussa! :heart: ovis oli juhannusaattona... :D

Jaksuja helteisiin mammoille ja ei enää niin pienille pikkuisille B)

Piki, Suvi 8,5kk ja 'salaisuus' 4+ :heart: :heart: :heart:
 
Heips!

Onnittelut Piki!!!! :flower: Toivottavasti kaikki menee hyvin. :)

Aurinkorasvaa en ole pienemmälle vielä käyttänyt, isommalla on käytössä apteekin sk50+ rasva (merkkiä en nyt muista). Pienempi on istuskellut rattaiden suojissa enimmäkseen, kuomulla saa hyvin varjostettua. Rannalla on tähän mennessä voinut laittaa vielä ohuet pitkähihaiset vaatteet, siellä kuitenkin tulee sen verran ettei ihan läkähdy... Tosin nyt näillä superhelteillä ei olla rantsussa oltu ollenkaan, nyt ei voisi kyllä mitään pitkähihaisia kuvitellakkaan.

Itun emo Me tehtiin esikoisen aikaan lyhyehköjä pyöräretkiä jo hänen ollessa 9-kuinen. Osasi silloin istua ilman tukea, mutta ei itse mennyt istumaan. Lyhyistä matkoista kannattaa aloittaa, kypäräkin kuitenkin painaa sen verran että voi alkuun olla väsyttävää pienen niskalihaksille... Meillä esikoinen kyllä tykkäsi jo ihan vauvana tuosta pyörän kyydissä istumisesta ja vauhdin hurmasta. :heart:
 
Piki80: Mulla puhkes myös muutama vuosi sitten aurinkoihottuma, mutta mulla se menee niin, että ihottumaa tulee hullun lailla ekoina kertoina kun aurinkoa ottaa, mutta sitten iho kai jotenkin tottuu siihen ja rauhottuu niin, että myöhemmin ei ihottumaa enää tule. Siis kärsin keväällä viikon pari kutinasta ja sitten se vaan lähtee pois. Huomasin myös viime vuonna, että kun oltiin talvella Egyptissä ja siellä tietty otin aurinkoa, niin siellä ei tullut ihottumaa, eikä sitten tullut keväälläkään. Mutta tänä vuonna kun ei talvella menty mihinkään, niin oli tossa toukokuussa aika inhottavat ihottumat.

Niin ja onnea Piki :)

Meilläkin on edelleen nuo kaksi alahammasta, eikä toivottavasti tule vielä uusia hampaita, kun tytsy puree koko ajan. Tekee tosi kipeää kun olkapäästä tai tänään rannalla mahasta, kädestä poskesta, mistä vaan puree. Ihan verta tulee. Eikä yhtään ymmärrä kun kieltää.

hemari ja Silja huomenna 9kk
 
Ihan pikaisesti kommentoimaan täältä lomareissulta :)

pikille onnittelut!! :flower:

Meillä istutaan hienosti, mutta poika ei vielä itse nouse istumaan.

Aurinkorasva on hankittuna,aivan marketista lapsille tarkoitettua, mutta ei olla vielä käytetty.Pyritään pitämään varjossa ja suojattuna auringolta.

HUHHUH näitä ilmoja :whistle: Niinkuin nautinkin helteistä niin pakko sanoa että jos näitä kelejä jatkuu vielä pitkään,voi olla että perun puheeni :LOL:
Ensi viikollehan kyllä lupailtiin jopa 35-asteisia päiviä... :eek:

Nautitaan nyt kesästä kuitenkin =)

nöpötin ja poju :heart: :heart:
 
Onnea Piki :flower:

Kyl on lämpimiä päiviä pitäny mut kai näistä vain pitäisi nauttia.. Vaikka välillä tuntuu et on jo liian kuuma.

Me vietettiin eilen 5-vuotis hääpäivää rakkaan miehen kans. Ei mitään erityistä ohjelmaa järjestetty.

Tänään lähti mies ja typy maatilalle eläimiä kattoon. Siel on järjestetty jokin päivä ja oli kuljetus myös. Neiti piirsi kartan, jotta osaavat varmasti perille :LOL:

Poitsu ei viel ite mene istumaan eikä viel istu ilman tukea niin et uskaltais jättää yksin. Mut ryömii nyt melkoista vauhtia ja kummasti vessa, eteinen, likaiset vaunun renkaat ym.kiinnostaa.

Nyt tekeen kotihommia jahka toi poika malttaa laittaa päikkäreille.

Mukavia helteiden jatkoja!

Nipsulainen ja kesämies
 
Juu hellettä piisaa!!!

Noista aurinkovoiteista kun kyselin niin näyttäs olevan monenlaista "käyttäjää" toiset uskaltaa laittaa ihan marketin voiteita? Meille kun ei tarjottu minkäänlaista edes apteekissa?? Enhän minä suoraan aurinkoon lasta veisikään, mutta olis se hyvä varuilta olla joku rasva jos sattuu tilanne että ollaan rannalla eikä ole kunnollista varjoa niin ainakin nenänpää suojata :D kyllä olen aina jollain kuitenkin suojannut mutta ei ne vaatteetkaan ihan täysin suojaa. Ja täällä on KUUMA! Ei voi lisätä vaatetta lapselle..No täytyy ehkä vältellä ihan aurinkoisia paikkoja ja keskipäivän poltetta :) Mutta ensi kesänä kyllä laitan rasvaa lapselle jos tarvis!

Istumisesta: Meillä opittiin istumaan kun tyttö oli 7kk :) Ihan yks päivä vaan kontiltaan meni istumaan ja nyt menee niin ketterästi istuilleen. Sitterikin on heivattu aikoja päiviä sitten kun typy istuu ite. Hauskan näköstä kun tyttö konttaa kauheeta vauhtia, välillä istuu, sit taas menee eteenpäin ja taas istuu :LOL: Tavallaan "huilailee" kun onhan tuo konttauskin kovaa polville! Sillä oonkin pitäny pelkkiä housuja ja muuten tyttö on ilman paitaa :) siis näillä helteillä.

Mulla loppu eilen äippäloma, nyyh :'( Nyt olen virallisesti kesälomalla töistä ja sit 2 kk hoitovapaata ja työt kutsuu! Miten ihmeessä mä raskin viedä tytön hoitoon??? Ihan kauhistuttaa ajatus vaikka tiedän että on hyvässä hoidossa ym mutta se ikävä tyttöä kohtaan on varmasti valtava. Pitäis muka keskittyä töihin? Noh, kaippa siihen tottuu... :|

Tänään typy menee mummolaan yöhoitoon ja me miehen kanssa Olutjuhlille :) En aatellu kauheesti ottaa,mut laatuaikaa miehen kanssa. Myös pari hyvää bändiä siellä soittaa.

TUli muuten mieleen, että missä päin suomea porukka asuu? Me ollaan pohjois-savosta, kuopion lähettyviltä :) Alunperin minä kainuusta :)
 
Moi hei,


Piki - ihania uutisia! Paljon onnea odotukseen!

Taallakin ihan hirveen kuuma - tekee ihan pahaa kun nurtsit kuivuu ja kasviraukat tikahtuu kuumuuteen :(
Nyt kylla tuntuu alakerran kivilattia ihanan viileelta jalkojen alla.

Ne kiukkupaivat oli jotain kummaa - musta alkoi tuntumaan etta oisko se johtunut hyttysenpistoista kun kiukku lakkas kun ostin hyttysverkon tyton sangyn ylle. Siihen asti oli kylla aamulla ihan leopardin nakonen hyttysenpuremineen koko tytto vaikka sellanen topseliin tokattava harveli olikin makkarissa.

Nyt ei sitten nukuta paikkareita - oisko helle siihenkin syyna vaiko vaan se etta ei malta. No, hyvin jaksaa (ja kiukkuamatta) iltaan asti. Ja nukkunee ilmeisesti sitten kun nukuttaa - yot menee hienosti: 9 tuntia kevyesti heraamatta. :)

Ma olen nyt sitten saanut kjarkattya asiat niin etta oon vaan 3 paivaa viikossa toissa tan seuraavat 3 kk. Jos en siis loyda uutta tyota sita ennen...katselen uutta duunia nyt vahan lahempaa.
Ja hoitohomma jarjesty niin, etta meille tulee tosiaan suomalainen au pair syksyksi ja talvella aletaan katsomaan tytolle hoitopaikkaa - ajattelin pistaa sitten ihan paivakotiin sen perhepaivahoidon sijasta.. Niin se vaan mieli muuttuu, kun nakee miten hienosti tuo tytto parjaa ja on sosiaalinen. Ja virikkeitahan tollanen tarmon pesa tarvitsee - on muuten vaikee pideltava! :LOL:
 
Istumisesta: Meillä pieni nousee itte istumaan ja istuu tukevasti kyllä jo. :)

Aurinkorasvoista: Ei oo kun kerran käytetty vähän kun oli niin aurinkoista että! Ollaan yritetty vaatteilla suojata ja varjossa olla, mutta jos on pakko niin laitan kyllä vaikka marketinkin aurinkorasvaa. Kiva kuulla että niitä on olemassa näin pienillekkin! :)

Pikille onnea kovasti! =)

Aurinkoisia päiviä!

Empsu
 
Hei pitkästä aikaa!

Onnea Pikille :flower: :flower:

Kamalat helteet ja lisää pukkaa alkuviikosta, me paahdutaan B) :whistle:

Onneksi lapset on näköjään jo tottuneet ja huuhtelen molemmat pari kertaa päivässä hiestä suihkulla, viileällä sellaisella, niin ovat tyytyväisiä pitkän aikaa.

Meillä ei ole mitään aurinkovoidetta, sillä viimeksi kun kävin apteekista kysymässä, oli loppunut, eikä osannut sanoa milloin tulee lisää...näillä keleillä luulisi, että hankkisivat nopeasti, minkäs teet. Joten ollaan pysytelty sisätiloissa pahimman paahteen yli ja ulkoiltu kunnolla lähempänä iltaa. Tai sitten tosiaan ollaan valkattu varjoisa pihapaikka ja olen pitänyt helle vaatteita päällä, siis sellaista pellavaa tai muuta tosi kevyttä ja hengittävää kangasta, joissa on pitkät hihat.

Istumisesta:

Meillä istutaan kunnolla, tai tyttö siis oppi sen silloin olikos 6kk iässä.

Päikkärit:
Iina nukkuu oikeastaan vain yhdet päikkärit enään. Ne ovat kestoltaan vaihdellen 2-3h. Pari kertaa päivässä menee silti juomaan maidon sänkyyn, ei juo sitä muualla jostain syystä. Mutta siinä ottaa rennosti sen vartin verran ja on taas iloinen ja jaksaa temmeltää =)

Kuulumisia:

Iinalla on nyt 6 hammasta. Tuossa viikon puolessa välissä puhkesi toiset yläetuhampaat.
Sitten Iina on nyt joka päivä ja useasti päivässä, oikeastaan vähän väliä, ottanut itsenäisiä askeleita ja joka päivä onnistuu paremmin ja muutaman päivän välein uskaltaa/osaa ottaa yhden askeleen enemmän.
Parhaiten kävely onnistuu, jos luulee ettei kukaan katso :D
Eilenkin käveli äitini luona 6 askelta, kun ensin katsoi katsotaanko ja kun luuli ettei katsota alkoi viipottaa tosi tärkeänä :D
Äidin iso tyttö. :heart:

Ollaan menossa uimaan esikoisen kanssa. Tuossa meidän lähellä on monta uimalampea ja yksi niistä on täysin varjossa. Ja siinä on hiekkaranta, kun muut ovat heinikkoa tai kiveä. Se on siis meikäläisittäin ristitty lasten rannaksi =)

Mitähän vielä...ei tule mieleen.
Palailenpa taasen toisella kertaa :wave:

paapelo+poju+Iina 9,5kk
(huomenna ) :heart:
 
Meilläkin on menossa joku ihmeellinen känkkistelyvaihe nyt. Ruoka ei mene alas, ei sitten millään. Koko ajan pitää valittaa jostakin, ja illalla nukahtaminen kestää rajattoman kauan. Normaalisti tytsy on nukahtanu tosi helposti, muutamassa minuutissa. Nyt nukutin häntä 1,5h!! Huoh... Ja mulla palaa näköjään tosi helposti pinna näillä helteillä :ashamed:

Meillä tuetta seisominen on nyt lopetettu. Ei vaan enää päästä irti ollenkaan. Muutaman päivän sitä harjotteli mut nyt ei enää. Kaipa se sieltä tulee uudestaan sitten jossain välissä :)

Me ollaan rannalla koitettu aina olla varjossa, ja jos ei löydy varjoa niin ollaan vaunuista ja sateensuojasta kehitelty sellainen. Tietty välillä mennään aurinkoon kun käydään vähän vedessä tai muuta. Mutta ei se vauva sekunneissa pala. Muutama päivä sitten nähtiin rannalla perhe, jossa oli pieni vauva, joku ehkä alle kuukauden, ja oli siellä koko ajan ihan suorassa auringossa villahousuissaan. Kyllä kävi vauvaa sääliksi kun naama punaisena kiljui kuumuutta... Mitä lie vanhemmat ajatellu kun ei yhtään suojannu vauvaa.

On täällä siis ainakin molemmat Iinat siirtyneet yksiin päikkäreihin :). Ehkäpä meidänkin vaan pitäisi. Toisaalta tänään Silja nukkui kolmet päikkärit :eek: On koko ajan ihan väsy. Varmaan kuumuudesta johtuu. Itsekin oon väsy niin että päivällä menin tytsyn kanssa nukkumaan :)

Jahas, tiskien kimppuun.

hemari ja Silja 9kk
 
Heipä hei!

Tänään suuntaamme mattorantaan.

hemari:
Varmaan voisi nuo kränttyilyt ja nukahtamis ongelmat johtua ihan kuumuudesta.
Meillä nimittäin Iina on aika kräntty myös kun on kuuma, samaten Leo on tavallista herkempi kränttyilemään.
Iinalla yöunille meno on kanssa hankalampaa, mutta heti kun heidän huone viilenee illalla kunnolla, nukkuu kuin tukki.
Leokin, joka ei ole enään herran aikoihin herännyt kesken yöunien, on alkanut heräämään kerran yöllä vettä juomaan.
Eipä tuo sinänsä haittaa, kun ei itsekkään oikein saa yhtäjaksoisesti unta, kun on niin kuuma.

Mutta nyt on mentävä :wave:
 
mrrrr... kirjoitin pitkän viestin ja sit se vaan katos.. jep!

Pikille onnea ja toivottavasti kaikki menee hyvin!

Meillä käytetään siis ihan marketista saatavaa rasvaa, vaikka ollaankin aina varjossa. Mutta olen sen verran hysteerinen tuon ihon palamisen suhteen, että mielummin laitan sitä rasvaa, siten voidaan huoletta kulkea esim rattailla, vaikka välillä vähän joutuisi auringossa olemaan. Pyrin kuitenkin välttämään suoraa auringonpaistetta. Me kanssa käydään aamulla aikaseen ulkona ja sitten iltapäivällä uudelleen. Eli keskipäivä pysytellään himassa.

Ostettiin sellainen UV-uimapuku meidän jenkkireissulle, mutta meinaan sinne alle vielä rasvat laittaa :) Se aurinko kuitenkin porottaa noilla leveysasteilla ihan eri tavalla ja varjossakin ruskettuu (kuten aasiassa). Meinataan ostaa sieltä kyllä vielä aurinkovarjo jos mennään rantaan.

Meillä on alettu nukkumaan klo 07 saakka!!! :) :D En tiedä mitä on tapahtunut, mutta poitsu ei jaksa enää herätä klo 05.30 kuten pari viimeistä kuukautta... tätä lisää mulle!! :D

Ja tuen kanssa kävellään vauhdilla, poitsu myös seisoo hetkittäin ilman tukea.. On myös aloittanut ryömimisen, mitä ei ole aiemmin tehnyt ollenkaan. Meillähän siis oltiin paikallaan niin kauan kunnes poitsu oppi nousemaan pystyyn tukea vasten ja heti lähti kävelemään (ei olla ryömitty eikä kontattu koskaan). No tapa se on tuokin näköjään :)

Mukavan helteistä päivää kaikille!!! koittakaa jaksaa kuumuudessa kiukuttelevia lapsosia :D

ruusu ja poitsu 8kk 1vko

Joku kyseli mistä päin niin Helsingistä kirjoittelen..
 
Huh hellettä...

Kamalaa olla näillä ilmoilla töissä vaikka ulkona "saakin" olla, mutta eilenkin Naantalin rannassa ei tuullut yhtään, ilma vain seisoi paikoillaan niin oli kyllä tuskaa olla.. Vaikka ei saisi valittaa kun lämmintä on :)

Multa sitten leikattiin vasen alaviisuri tänään, on sitten ihan jumalaton kipu. Aattelin ettei se kamalasti suurempi ole kun repimällä poistettu mutta on!! Ei pysty puhumaan saatikaan syömään. Ja huomenna pitäisi töihin mennä ja puhumistahan asiakaspalvelutyössä ei oikein voi välttää :(

Löysin meille ihan unelma-asunnon, vuokra kylläkin kun näillä tuloilla ei mitään 200 tuhannen asuntolainoja otella. Se asunto on 120 neliöinen paritalon puolikas ja tosi siisti sisältä (ainakin kuvista). Mies siitä sitten soitteli tänään ja tällä viikolla tulee tieto että koska päästäisiin katselemaan sitä. Ainut miinus puoli siinä vain on sijainti, se on vähän kaukana. Vuokra siinä on 900e+vesi,sähkö ja lämmitys(öljy). Meillä tällä hetkellä on 995+sähkö ja 92neliöinen kerrostalokämppä. Noh, mennään katsomaan ja jos se on hyvä niin voisihan sitä harkita kun pojat aloittavat vasta elokuun lopussa hoidon niin pääsisi uuteen paikkaan heti molemmat.

Meillä nyt Jere on ollut viime viikolla pari päivää kuumeessa ja kuumeen jälkeen ilmestyi selkään jotain ihme läikkiä niin ilmeisesti vauvarokkoa on... Lääkärissä ei olla käyty kun muuten oli vointi tosi hyvä.

Meidän lapset ei oikeen nuku hyvin mutta se johtuu varmaan vaan tästä kamalasta kuumuudesta.

Mutta kai sitä pitäisi nukkumaan mennä ku aamuvuoro huomenna...

Niin ja onnittelut Piki!
 

Yhteistyössä