Lokakuun herhiläiset (-07) viikko 43

Onnea Joelille ja Leeville uusille vuoden vanhoille !!!

Onnea Eerolle tortuista !!! ja ylpeelle äipälle !

Niin ja Krisulle vielä - ei ollut tarkoistus viisastella , vaan ehdotella esimerkin voimin. Jos itteä joku asia hatuttaa ja vaivaa niin mikään ei ole ärsyttävämpää kun ilmiselvillä asioilla viisastelu. Vaan joskus on niin vaikea tietää - vaikka näin äiti-äiti- näkövinkkelistäkin - että mikä on ilmiselvää ja mitä vois ehdotta jos toinen ei oo kokeillut ...
Ja toisekseen kyllähän pidempiaikaisen syömättömyyden taustalla voi olla 'oikeita' syitäkin allergioita tai masuvaivoja - niihin ei paljon erivärisen ruokakupin tms vaihdot auta ... tai muut neuvot...
Varmaan vauvasta ja lapsesta riippu - minusta jotenkin tuntuu,. että jos jaksaisin tarjoilla Viulle aina silleen että on esiteltävissä kokonaisena esim hedelmät - ja siinä ihan vieressä kuorin tms teen jotain - niin se auttaa. Eräänlainen visualisointi ja näprääminen tekee houkutelevammaksi. Toisinaan sitten taas ei auta sen kummempia.
Oon kyllä melko varovainen ollut - siis vaikka Viude on aika topakka tyttö ( 80 cm ja 11kg) niin oon joka päivä vaan toisen aterian pitänyt 'kokeilu' ateriana - ja toisella sitten antanut vaikka kuinkakin helposti sulavaa ja alasmenevää ruokaa .

Minä en usko tuohon maidon vähentämishommaan - mutta moniahan se on auttanut.
Ja eipä teillä niin kovin paljoa tunnu tuota maitoa päivittäin menevän , että lieneekös siinä vika?
Ja niin vielä - minusta näyttää että purkkiruuistakin menee paremmin nuo 1v ruoat alas kuin ne 8kk - vissiin on enempi makua ja ytyä ? Vaikka ovatkin kokkareisia...
Jaksua joka tapauksessa - onhan toiset aikuisenakin kranttuja ruuan kans - ai niin, tulee mieleen mun siskon poika , joka syö ruokansa aina kylmänä (3-8 vuotiaana ), että lämpötilakin voisi olla se juttu ?
 
krisu meillä aikoinaan tuo 16v tyttö ei syönyt kanssa juur mitään..maitoo olis vaan lillittänyt niin päivällä ku yölläkin.sitten tein ihan silleen että tiettyinä ruoka-aikoina lounas,välipala,päivällinen ja iltapala.ei mitään härpäkkeitä välillä..ei edes sitä maitoa.maitoa sai ruokailun yhteydessä.pikkuhiljaa rupes sitten syömään.
jos ei syöny,en tehnyt mitään "temppuja" että olis syöny..vaan nostin ihan kylmästi syöttötuolista pois.
vaikka aika raa-alta kuulostaa. mutta rupes myös nukkumaan yöt syömättä.

venlaa nyt tulee viihdytettyy..mm.eilen oli kattilan kannet toisella..vaikka miulla vakaa päätös ettei ruokapöydässä leikitä..toisaalta tuo kyllä syö ihan hyvin..
paitsi makaroonii tai riisii.

jep..pitää kuntoilut alottaa..kun tytykin kattoo lastenohjelmia.
 
meilläkin tää syönti välillä hankalaa ja välillä taas uppoaa niin hyvin.
äsken taas ei uponnut..otti kyllä suuhunsa ruuan mutta kaikki tiputti poiskin!
sama homma eilen.
meillä oli tuossa 8-9kk:n iässä pitkä väli että poika ei syöny paljoa mitää.maitoa ois vaan tahtonu ja ei annettu ku se 5dl.
puurosta se oikeen raivostu :$
ja kyllä se on hankalaa ku toinen ei syö!!

sain hakea kuvat tänää!!jippijaijee että mää tykkäsin niistä!(melkee kaikista)
tulee hankala valinta :whistle:
siinä oli 12koevedosta.
nyt ekana pitää päättää minkä laitan isin lahjamukiin.

koiralle sain silmätippoja ja tuntuiha tuo keitetty vesikin auttavan vähän.
hyvä homma,kurja kattoo ku toisella silmät kipeet.

ai kamala että meillä onkin siivottovaa ennen synttäreitä..täytyy kai huomenna alottaa.
sit kaupasta pitää hakee limpparit ja karkit(toiseen kertaan,ahne äiti)
pasteijoita ja sipsejä.
meille ois tulossa sellaset 20aikuista ja 10lasta
ja tää asunto on toosi pieni...käääk...

kahvin keittoon,nukuin tuossa päikkärit
:wave:
 
Krisu; meillä on jouduttu ottamaan paljon muutakin viihdykettä kuin pelkkä kirja. :ashamed: :D Kyllä se niin on että jos on oikeasti huono syömäri niin siinä on valmis tekemään ihan mitä tahansa että edes jokunen muru ruokaa uppoaa. :hug: Teidän neiti tosiaan on ihan hyvän kokoinen, isompi kuin tuo meidän poika ;) Se mulla tuli vielä mieleen että meillä ainakin menee paremmin sama ruoka mitä muullekin perheelle kun vertaa kaupan purkki ruokien menekkiin. Aikaisemmin ei uponnut koti tekoinen ruoka alkuunkaan ( siis silloin kun sitä ei saanut maustaa ), mutta nyt kun on saanut jo siirtyä normaali ruokaan niin on mennyt paremmin, välillä jopa isokin annos. Parhaiten menee perunamuusi-jauheliha kastike sekä suurta herkkua on sellainen kiusaus johon tulee peruna-sipuli sekoitusta ja jauhelihaa kerroksittain ja ruokacremeä.

Topsyn Minttuhan on pitkä neiti. =)
 
Kyllä oli mukavaa tavata pitkästä aikaa ja lapsetkin viihtyivät kivasti, kunhan ensin selvittiin alun vierastuksesta ja lelujen määräysvallasta :LOL: :LOL:

Ellalla ja Taavilla oli hieman eripuraa leluista :whistle:

Essi mennä touhotti ja Emma istui sylissä ja Kiia milloin missäkin.

Jeppe ja Juho pelasivat ylhäällä pleikkaa.

 
voi että tuli paha mieli kun katsoi sairaalasarjan pikku heta vauvaa :'(
saa taas kerran olla onnellinen terveestä lapsesta.

pessi meni kyllä ajoissa nukkumaan =)
mites peetu,moneltako menee unille?
meillä muksu menee 21-21.30
mites muut,moneltako lapset nukkumaan?
onko tuo meidän 21 aika myöhästä...??

täytyyki tehdä poijaalle tuota pottumuussi jauhelihakastiketta.ois varmasti mieluista!
ja kiusaus kuulostaa hyvältä:p
tässähä tulee taas nälkä :ashamed:
niin ja meilläki on ollu vaikka mitä leikkua ja kauhaa kehissä että sais ees vähän uppoamaan.
toivottavasti krisulla jo parempi mieli :hug:

ostin kaupasta viiliksen että antasin pojalle aamulla.tietenki vaan vähän ettei masu vaiva tuu.
ootteko te antaneet jo viilistä tai maustetuja jukurtteja?
onkos se kidius parasta vai ihan valiota??
minä en näistä tiedä...

jaahs,ukkeli beteli dvd:t alas...Moiiido
 
Meillä mennään nukkumaan yleensä siinä 19-20 välillä, nytkin tuolla jo nukkuvat ja nukkuvat (yleensä ) 06-07. Tosin meillä nukutaan vaan yhdet päikkärit pääsääntöisesti. Ja osommatkin menevät nukkumaan siinä puoli yhdeksän viimeistään. PAitsi Ella jos on nukkunu päiväunet, niin kuhkii puolille öin.
 
Onnitelutr 1vsankareille!!

nukkumisesta meillä Nea menee nukumaan klo 21, ja tää esikoinen(6,5v) menee klo 22-23 :ashamed: Aika myöhään mut kun... me ollan kaikki iltavirkkuja ja tykätään katsoa leffoja :D ja aamulla herätään vasta klo 9-10 myös Nea :whistle:
Toki ens vuonna kaikki muuttuu kun esikko aloittaa koulun :)

[/b]syömisestä meillä Nea syö aika hyvin,mutta sitä pitää viihdyttä koko ajan :kieh:
Leluja on pöydällä paljon ja niitä pitää vaihtaa vähänväliin :snotty: Ollaan kokeiltu ilman leluja ja siitä ei tuu mitään,ehkä sitten joskus....
Meillä on nyt menossa joku ihme vaihe tytsy kitisee koko ajan,roikkuu mun jalassa ja mikään muu ei oikein kiinosta kuin äippä :kieh: :kieh: Vierastaa myös tosi paljon.
 
milla-maria,oliko koissulla silmätulehdus?siltä ainaski kuulostaa,paranemisia koiralle :D
v-o,onnea kakkaamisesta :flower: :D
krisu :hug: älä ota paineita,se syö minkä syö,ei kaikki syö hyvin :hug:


nukkumaan meni just poju,yleensä menee 21 maissa..
viilejä ja rahkoja syödään meillä joka aamu,ja poika tykkää.annan ihan rainbow rahkoja,ja niitä danoninoja ja valion maustettuja viilejä..

kiva oli uinti reissu,uusiks otetaan joku kerta,jos sais jonkun selmuskan ikäisen kaverinkin mukaan niin ois tosi kivaa..

onnea sankareille :flower:
tilda suosittelen kahden kakun tekoa,meillä kävi n.30 vierasta ja toinen kakku loppu kesken..oli siis täytekakku ja sit suklaa kakku jossa välissä kerma-kaakao-hunaja seos ja päällä mokkapalojen päällinen..ja voileipäkakkukin oli..voisin melkein pääni pantiks laittaa ettet yhdellä kakulla selviä.
 
Tuuti kiitti itelles. Piristi muuten aika paljon, vaikkei mitään tähdellistä juteltukaan...

Mä sain ehkä meidän vanhan vuodesohvan myytyä... Ei huono. Toivottavasti se vain menee sitten kanssa ja pikaseen. On vähän tiellä ollut tähän saakka...
 
Yodottaja juu,en minä mitenkään "nokkiini" vinkeistä ottanut..hyvä se on kuulla miten muilla ja mitä kannattaisi kokeilla.
Nuo 1v ruuat ei meillä mene yhtään paremmin kuin 8kk..ehkäpä jopa huonommin :/ liian mausteisia meitin neidille?! en tiedä.
ja nuita allergioita tässä kovin pähkäillään..mutta mutta oisko tuo nyt sitten muka kaikelle allerginen,kun mikään ei uppoa? voi ollakin?! :(
Ja samaa ruokaa ollaan koitettu tarjota mitä itsekin syödään,mutta ei ,huonommin vaan menee...ja äiti on kuitenkin kokki,ei ymmärrä neiti hyvän päälle :LOL:
Ainoa mitä neiti söi oli sosekeitto johon survoin kananmunaa sekaan. Pottumuussi ja jauhelihakastike meni tooosi huonolla menestyksellä. Täytyy vielä jotain kiusausta kokeilla.
Voiko noi hampaat vaivata kovinkin pahasti ja KAUAN? kun tuo tunkee niitä sormia kokoajan suuhun syödessä ja jo ennen ku ekaa lusikallista edes saatu suuhun :eek: ?
Vai allergiaa joka kutittaa sitten suuta? aaarght...
Tänään sitten otettiin jo muitakin härpäkkeitä pöydälle,jotta saatiin jotain sapuskaa masuun asti :ashamed: ja oma lusikka ja lautanenkin auttoi HETKEN.

Nukkumaan menosta meillä mennään noin 20-21,riippuen vähän miten päikyt nukkunut ja ollaanko illalla mummilassa kylässä jne.
ja aamulla sitten heräillään 7-9 välillä,mutta yleensä siinä kasin tienoilla.

Ai juu,tuosta ruuan lämpötilasta vielä,että olen huomannut,että aika viileä ruoka uppoo paremmin...tänäänkin meni välipalana kaurajogurtti suhteellisen hyvin. Ja puurokin alkaa uppoomaan ehkä paremmin sit ku ihan kylmää jo :eek:

Nyt kattoo boxilta salkkareita ja polkee kuntopyöräl :wave:
 
Krisu, :hug: inhottavaa tuo syömättömyys. Toivottavasti saatte jotakin pöperöä alas menemään, niin jaksaa toinen sitten paremmin touhottaa ja paremmin sitten nukkuakkin.

Unille menosta, Juho käy nukkumaan aikavälillä 20-20.30 pääsääntösesti ja herää siinä seittemän aikaan, yhet päiväunet nukkuu, yleensä nukkuu sillon n. 1-1½h.

Tilda, kahta kakkua mäkin ehdottaisin, tietty riippuu ihan kakun koosta.

Syömisestä noin niinkun muutenkin, meillä oli kans vaihe kun sitä viihdykettä piti olla, muuten ei menny lusikallistakaan alas. Nyt menee ilman viihdykkeitäkin..
Tosin Juho oppi viikko sitten juomaan ite ja tänään oppi lusikoimaankin ite, joten se lienee jo on osa sitä viihdykettä kun voi ite syödä. Muuten tolle ikiliikkujalle maistuu ruoka kyl tosi hyvin jos on tarjolla vaan mieleistä pöperöä.

Eilen käytiin tosiaan siellä 1v. kuvassa ja samalla perhekuvassa, hitto mikä kuvaaja, ei ainakaan oikeessa ammatissa, ei yhtään jaksanu keskittyä siihen kuvaamiseen vaan häsäs koko ajan jotain muuta, no ens keskiviikkona mennään kattoon koevedokset, ja siellä on onneks se juttu, että jos ei kuvat oo onnistuneita, niin otetaan uudestaan samaan rahaan.

Nice, tuo ikiliikkuja oppi tänään kiipeemään, toki on aikasemmin osannu mennä raput jne, mutta nyt se kiipee sohvalle ja tv tasolle ja kaikkialle mikä on sopivalla korkeudella, että pitää sitten taas olla ne silmät selässäkin. Kunhan sitten nopeesti oppis tuleen alas ja tajuais sen, että oikeesti voi tippuakkin kun killuu reunalla, aina ei oo äippä ottamassa vastaan.
Ja legojen kasaamisenkin tuo hokas tänään, aikasemmin on purkaminen sujunu paremmin kun loistavasti, mutta nyt jopa kasaa niitä ite.
Oppivainen poika ollu mulla tänään :D

Vierastamisesta, Juho vierastaa kyllä, joitakin enemmän joitakin vähemmän, ja joitain ei ollenkaan. Ja huitasee jos joku vieras menee liian lähelle. Neuvolakorttiinkin sai eilen merkinnän, että vierastaa, kovasti äidin perään :ashamed:

Influenssa rokote otetaan tääläkin.

Tuttipullo se on meilläkin käytössä :ashamed: pääsääntöisesti.

Onnea 1-vuotis päivänä Joel ja Leevi!! :flower: :flower:
 
krisu, meillä myös oli välillä niin että vain kylmä ruoka kelpasi,suutaan veti viivaks niin kauan kun ruoka oli lämmin..ymmärrän kyllä koska itse RAKASTAN kylmää ruokaa :p

ja mitään ylimääräisiä rokotteita ei täällä oteta..
tuttipullokin on vielä eikä ole aikomustakaan luopua siitä vielä,antaa vielä nauttia..ruualla kylläkin nokkis käytössä..
meilläkin vierastetaan mutta ei enää oikeestaan ku tos harvoin..aiemmin oli ihan hirveetä kun mä en päässy edes vessaan ilman poikaa,oli koko ajan minussa kiinni..
 
meillä menee molemmat nukkuun siinä 19-20....yleensä 19 maissa...
Emma tottu siihen ku oli aamu herätys joskus jo viiden jälkeen ja hoitoon tyttö meni jo kuudelta aamulla...mut Veeti oppinu ite :D nukkuu vaan yhet 1h tai 1,5h unet päivällä joten jaksaa just ja just siihen ilta 19 asti =) ja aamulla herää vaihtelevasti 07 tai 08 tai 09......
 
Vittu mulla on ollu paska päivä :ashamed: Mitäpä tuota kiertelemään, anteeksi kielenkäyttö...

Mutta Krisu, mulla meni ohi, että kelpaako neidille hedelmäsoseet? Meillä nimittäin sukulaistytöillä (Siljaa päivän nuorempia) on vähän kans noita nirsoiluhommia, ja heillä syödään niin, eetä lusikan perälle potturuokaa ja etuosaan hedelmäsosetta. Ja näin se nyt sujuu, jatkoa mietitään sitten myöhemmin. Tässä iässä nyt kumminkin pääasia että syö.
 
Vierastamisesta Meillä tuo poika ei ole aiemmin kunnolla vierastanutkaan. Nyt viime päivinä on ollut kylläkin sen suuntaisia merkkejä. Isäkin kun tulee kotiin, niin poika katsoo pitkään, että "mikä ihme äijä tuo on". Kiva synttäreillä, kun näkee mummonsa piii-iitkään aikaan, niin varmasti vierastaa :/ Njaa, en tiä oonko pahoillani vai en. Pääsenpähän näpäyttämään, että saa meillä useamminkin kyläillä, että pojan muistissa pysyy kuka on kuka :kieh:

Keiju (?) kyseli lämmintä ruokaa tarjottavaksi synttäreille. Meille tulee pitkämatkalaisia ja minä päätin, että helpoimmalla pääsen, kun tarjotaan hampurilaisia :D Tarjolle erilaisia vaihtoehtoja ja kukin saa itse koota oman ateriansa. Pihvin kohdalla oon miettinyt, että tarjotaanko ihan jauhepihviä vai ihan oikeaa kunnon pihviä. Lisäksi ajattelin jotain ruokasampaa salaattia (esim. kana-salaatti, ne kanat vois valmistaa edellisenä päivänä).
Jos joku kehtaa nenänsä asettaa vinoon, niin ihan vapaasti (yksi on jonka kohdalla epäilen näin tapahtuva). Parasta tuossa ratkaisussa on, että siitä on helppo tarjota pojalle oma annos sormiruokana. Pääsen siinäkin kohtaa itse helpolla. Poika kun syö kaikista reippaimmin ja parhaimmin, kun saa itse syödä.

Syömisen hankaluudesta Meillä tuo syöminen on myös viime aikoina takunnut. Kaikki mitä saan pojan suuhun, kaivetaan pois ja heitetään lattialle koiralle :headwall: Huomasin tänään, kun poika oikein kiljui kurkku suoran, että hempskatti sinnehän on ilmestynyt poskihampaita. Ja kun kokeilin niin tuntuisi olevan lisääkin tulossa. Meillä varmaan osa ruokakiukusta johtuu noista poskihampaiden puhkeamisesta.

Onhan teidän muidenkin lapset kamalia? :snotty: Meillä pojalla on ilmeisesti uhma alkamassa. En mie muuta selitystä keksi noille järjettömille raivareille. Tänäänkin olin laittamassa autoon, kun poika päätti, ettei halua. Huusi, kirkui ja kiljui. Väänsi, käänsi ja oli selkäkaarella. Raapi, huitoi ja potki. Ja tuollaisena en saa poikaa kiinni istuimeen... Onnistui kiemurtelaan itsensä seisomaan istuimeen, mahalleen istuimeen ja putoamaan istuimesta jalkatilaan. Ja minä en meinannu saada poikaa pois jalkatilasta, kun sama meno jatkui siellä. |O Teki mieli luovuttaa ja laittaa poika tavaratilaan koiran kuljetusboksiin matkan ajaksi. Puuh, mitä minulla vielä onkaan edessä tuon kiukkukohtausten kanssa :headwall: :kieh:
 
Mammolle :hug:
Ja Henkka, hassua kuin Veeti on Pessiä pienempi vaikka sillon oli toisinpäin kun ollaan viimeks nähty :D mutta tuo kyllä syö kun hevonen et ihmettelen kun ei oo ton isompi.

Plaah,mä yritän tehdä näyttötehtävää mutta en sitten millään saa tehtyä,sanat ihan hukassa kun pitäs asukkaan psyykkistä toimintakykyä kuvailla ja tehdä siihen jotain suunnitelmaa |O

Niin nukkumisesta, meillä on molemmat pojat 20 mennessä sängyssä tällain arkisin. Ja joudun herättään molemmat 7 aikaan tarhaan. Että tuossa 19 jälkeen kun saa sänkyyn niin ois hyvä,saisivat kunnon unet. Eihän nuo aina nukahda heti vaan juttelevat tuola keskenään,mutta tänäänkin Pessi sammu heti ja Peetu perään 19.30.
Silläkin pakko laittaa ajoissa sänkyyn noi kun mun pitää saada hetki itekseni istuskella/touhuta ennen kun meen ite nukkumaan ja mä en oo iltavirkku yleensä. Nyttenkin jo taidan kohta painella unille |O
Tuttipulloa ei meillä oo ollu vajaaseen kuukauteen käytössä.
 

Yhteistyössä