~LOKAKUUN lapset **2010** lokakuussa, MEIDÄN KUU! <3~ 9 vauvaa syntynyt !

Thyme taitaa olla jo kovastikin tositoimissa :) Tänään saadaan varmaan vauvauutisia sieltäkin suunnalta!!

Täällä jatketaan tasaista odottelua. Viime yönä teki muutaman harjoitussupparin, mutta ei sen enempää. Kuopukselta meni kolmisen vuorokautta limatulpan irtoamisesta, kun synnytys käynnistyi. Saas nähä miten nyt kestää....

Kohta lähden saattelemaan esikoisen kouluun ja kuopuksen eskariin. Eskarissa onkin tänään valokuvaus ja pitää alkaa tuunaamaan hiukset ja vaatteet kohdilleen :)

syksyinen ja kyytiläinen 38+5
 
Daniella ja Thyme taisivat päästä tosi toimiin:) Tsemppiä synnytykseen! Ai kun itsekkin pääsis jo tosi toimiin, siis hiukka kateellisena täällä:whistle:

Itelle ei mitään uutta, eilen oli vaan pari menkkamaista tuntemusta, nekin lieviä ja kestivät vaan vähän aikaa. Maha on tosi alhaalla, mieskin sanoo että toppis roikkuu siellä;) Varsinkin kävellessä paineen tunnetta alhaalla. Inhottaa tosiaan kun hormonit eivät toimi, ja lähde käynnistämään synnytystä, mä oisin niin valmis, ja toivon että vauvakin ois.

Onks teillä muuten vauva missä asennossa? Kun viimeks neuvolassa terkka sano, et raivotarjonnassa on ja tosi tosi alhaalla, mut selkä vasemmalla ja jalat oikeella. Kuulema ennen kun syntyy, niin sen pitää kääntää selkä keskelle. No nythän mä sit kyttään sitä, ja itsepäisesti pikkunen pysyttelee tossa asennossa, et tulkitsen asian niin, ettei synnytys ole kai kovin lähellä:( Tosin siis tämä rotaatio voi kuulema tapahtua nopeastikin, epäilen. Toisaalta oli kiva tietää toikin asento asia, mut toisaalta aiheuttaa lisää stressiä ja ärtymystä, kun toppis ei vaihda asentoa.

Mies on nyt onneks tänään ja huomenna vapaalla, plus viikonlopun. Toivoo kai et synnytys käynnistys, toivotaan et niin käy. Ainakin mulla on seuraa, vielä kun saisin sen innostuu vaikka hieroo mun selkää :whistle:

Onks teillä synnyttäneillä kaikilla irronnu toi limatulppa ennen kun synnytys on lähteny käyntiin? Terkka sitä aina kyselee, mut ei multa sellasta oo irronnu.

Oli taas hiukan negatiivinen viesti, sori! Pitäs yrittää olla positiivisempi!:)

Tuun sit huomen jälleen poksumaan.

danuli + toppis 40+6
 
huomenia kaikille! tulin kertomaan et meille syntyi tytär 18.10 (rv 40), synnytys käynnistettiin kalvojen puhkaisulla kun kohdunsuu oli 3cm auki ja kanava poissa ja vauvan koko arvio 3300gr (eka jäi kiinni ja tämä jo isompi) no, paikan aukesi todella nopeasti kunhan synnytys käynnistyi ja tuloksena maailman ihanin nyytti. ihmetellessä on mennyt..eilen päästiin kotiin ja syntymäpaino oli 3660gr ja pituus 50cm. Maito ei ole vielä kunnolla noussut ja lisämaitoa joutuu aika ajoin antamaan...tissitelty on ahkeraan ja "maitotilausta" tehty. :)

onnea vauvautuneille ja jaksamista vielä nyyttiään odottaville. synnytystarinaa sitten myöhemmin,

Neila ja Neiti nimetön reilu 2vrk
 
Huomenta!

Olikos täällä joku taas vauvaantunut tässä välissä?! Noh, anyways, Onnea joka tapauksessa ja kovasti stemppiä ja etukäteisonnittelut vauvaansa hakemaan lähteneille!! :)

Täällä ei edelleenkään mitään merkkejä yhtään mistään!! Eilen oli lenkillä ekaa kertaa suhteellisen tukala olo, kun kohdunsuuta vihloi ja takapuolessa on semmonen paineen tunne. Yhtään supistusta se ei kyllä saanut aikaiseksi..

danuli79 Jos tuo vauvan asento-juttu pitää paikkansa, niin meidän vauva ei kyllä sit oikeesti synny ikinä :D Täällä vauva vaihtaa potkujen puolta harva se päivä. Toisaalta, toi tohon keskelle siirtyminenhän voi tapahtua tosi nopeastikin niinkuin sanoit, että en usko, että siitä kannattaa kauhean huolissaan olla :)

Ainiin, en kyllä ole aiemmin synnyttänyt, mutta eikös osalla limatulppa irtoa ihan vasta synnytyksessä?! Täällä ei ainakaan mitään vastaavaa ole näkynyt..: /

Mä oon niin tylsistynyt!! Eilen rupesin silittämään jopa lakanoita, kun mies oli ylitöissä ja minä neljän seinän sisällä koko pitkän päivän. Tänään varmaan samanlainen ohjelma tiedossa. Illalla, kun saa mennä nukkumaan tulee ihan semmonen voittaja-fiilis, että "jei, olen selvinnyt taas yhdestä päivästä silkkaa tuskaista odotusta ja tylsyyttä"..yksi päivä vähemmän odotettavaa :)

Suppareita kaikille,

Lavelyn 39+3
 
Oliko tämä nyt se limatulppa? Täällä taidettiin bongata limatulppa tai ainakin osa sitä kun tuli isompi sitkeälimainen köntsä joka ei kyllä todellakaan ollut mitään valkovuotoa. (tai ainakaan ei koskaan sellaista valkkaria ole ollut) Alkaiskohan täälläkin kohta tapahtua :)

Täällä muuten huomattu sellainen juttu, että mulle on viikonsisään tullut ihan tajuttomasti finnejä naamaan! Voisikohan tämäkin kieliä lähestyvästä synnytyksestä kun hormoonit muuttuu taas. :D

Eilen illalla tuntui nukkumaan mennessä ehkä muutama jo vähän tukala supistus, joten ehkä mekin päästään lokakuun puolella jakaantumaan :)

Tsemppiä meille kaikille loppupään odottajille! Kyllä ne sieltä ulos tulee :)

Ryöminkäinen ja pyöriäinen 38+2
 
danuli79 mulla tuli joku pari viikkoo semmosta oooikein runsasta paksua kellertävää vuoto jota epäilin limatulpaks, mut sit päivää tai kahta ennen synnytystä tuli semmosta kirkasta oikein sitkeää limaa jonkun verran, sellasta joka ei imeytynyt mihinkään ja jos ois halunnut niin ois voinut vaikka palloks pyörittää... :x esikoisesta ei tainnut tulla mitään limoja (tosin synnytys käynnistettiin), mutta ei kaikilla silti sitä limatulppaa tule etukäteen ja joillakin se voi mennä ihan huomaamatta alas pöntöstä.

mulla vauva vaihteli puolelta toiselle asentoaan vielä yliaikaiskontrollissakin, en tiedä sit mitenpäin oli kun syntyi avotarjonnassa tai jossain, eli tuli ulos vähän "väärin" naama edellä kun ideaalina ois leuka rinnassa jne...

täällä kärsitään vauvan yökukkumisista ja rintaraivareista... korviketta menee iltaisin ja öisin jonkun verran kun neiti ei suostu tissille rauhoittumaan. maha vaivaa myös aikalailla ja ihan mieletön sylikissa on, harvemmin saan 5 minuuttia kauempaa tyttöä nukkumaan muualla kuin sylissä...

noonie+plikka 5vrk
 
Hei, en ole paljon kirjoitellut, mutta taustaillut sitäkin enemmän.. Nyt vauva arjen koitettua, ei oikein sitäkään ehdi. Onnea kaikille vauvan saaneille :heart:

Meille syntyi 11.10 pieni pojankoltiainen rv 39+2 3015g 47cm, pienten käynnistymisvaikeuksien jälkeen on sujunut kaikki hyvin..
 
Neila, Leli ja milip Onnittelut pikkuisista!:flower::heart:

Lavelyn ja noonie kiitokset vauvan asento kommenteista! Ehkä se pikkunen tosiaan vaihtaa sitä asentoa, ja voihan olla että asettuu sitten synnytyksen jo käynnistyttyä "oikeaan" asentoon. Toi asento juttu oli vaan mulle jotenkin ihan vieras, en ollut sitä ennen kuullut. Siis tiedän että raivotarjonta on suositeltavin asento ja et toinen mahis on kasvotarjonta ja sitten vielä perätila, mut en tiennyt et jotain muutakin asentoja vielä on:p No täytyy vaan koittaa olla miettimättä tota asento juttua. Pikkusen kantapää vaan tuntuu niin hyvin kyljessä aina potkiessa, että väistämättä sen tiedostaa:D

Limatulpasta, kiitos kans kommenteista. Kysyin ihan äidiltänikin sitä, ja hän sano et mua odottaessa hänelle ensin tuli supparit ja sit myöhemmin limatulppaa irtos. Kun meinaan kyselevät ton limatulpan perään neuvolassakin, sillä sitä vaan kans ihmettelin, kaikki kun niin uutta kun esikoista odottaa:)

Käytiin sit miehen kanssa shoppailemassa; nyt on pienelle amme ja sit vielä vähän niinku "heräteostoksena" ostettiin matkarattaat, mihin turvakaukalon saa kiinni, olivat alessa:whistle: Aattelin et voisivat olla kätevät, kun me käydään isossa ostoskeskuksessa ruokakaupassa. :) saa sit nähdä kuinka käteviksi osottautuvat, ja kyllähän niitä matkarattaita varmaan muutenkin jossain vaiheessa tarvitsee...
 
Pikkuinen neiti syntyi 15.10, 41+4, 3800g ja 53cm:) Pikkusen sydämestä löyty kaks vikaa, avoin valtiotiehyt ja eteistason oikovirtaus.. Parhaimmillaan paranee itestään, mut pahimillaan tulee kehityshäiriöö, vajaatoimintaa ym. ja leikkaus olis 1-4vuotiaana jos nyt ei mene ennen sitä. Puolen vuoden päästä olis seuraava tarkistus. Mun pitää tarkkailla koko aika tosi tarkkaan, ettei ala tuleen mitään oireita.
Muuten meillä on mennyt tosi hyvin:) Napakin lähti eilen irti, syntymäpaino ylitetty ja tärkein, mummun päälle pissattu:D Neuvola täti anto jo luvan käydä kaupassakin ja eilen eka reissu tehtiin:) Jos tuo keskittyy syömiseen eikä vaan lutkuttamiseen niin nukkuu 4-5tuntia putkeen, muutenkin tosi rauhallinen ja antaa tehdä mitä vaan ilman huutamisia:) Synnytyskertomusta kirjottelen heti kun ehdin ja jaksan:)

Multatassu ja piipero 6vrk
 
Nopea ilmoitus vain

Meille syntyi 15.10. (39+1) suunnitellulla sektiolla poika. 4250g/51.5cm/38cm.

Onneksi alatiesynnytys ei ehtinyt alkaa, minullahan oli tuohon päivään saakka lupa synnyttää alakautta. Ensinhän tässä on taas kerran mennyt painoarvio pieleen (38+0 3400g) ja myös tarjonta oli väärin katsottu, luullakseni. Tarjonnaksi oli merkitty "jalka" eli jalat vissiin olisi tullut ensin. Leikkaushan tehtiin perätilan vuoksi, mutta oli katsottu, että tulee pylly edellä eikä jalat edellä.

Eilen pääsimme kotiin, käytyämme kierroksella vastasyntyneiden teho -ja tarkkailuosastolla. Sokeritipassa pikkuinen majaili 3vrk ja sitten kuului sivuääni sydämestä ja siitä tehtiin ultraääni. Onneksi mitään löydöksiä ei ollut.
Huomenna pitää mennä kontrolliverikokeisiin vielä pojan kanssa. Kalkkiarvot on pikkuisella matalat ja niihin menee lääkitys 6h välein.

Tsempitykset teille vielä raskaana oleville!
Bubbeli ja pieni eskimopoika 6vrk
(joka oikeasti kaipaa vauvamahaansa, hullu?!)
 
Viimeksi muokattu:
Heipähei!

Olen teidän kirjoittelua seurannut tässä vasta tämän viikon, mutten vielä mitään ole puhua pukahtanut. Nyt kun täällä alkaa hiljenemään, avaanpa minäkin sanaisen arkkuni :D. LA on jo sunnuntaina 24.10. ja poikaa ovat ounastelleet niin kätilö kuin minäkin. Haikaranpesään käy tiemme toivottavasti jos kaikki menee hyvin.

Onnittelut minultakin kaikille jo pikkuisen syliin saaneelle, on se vaan hurja, että enää on päivistä kiinni että "tilanne on päällä" täälläkin.

Raivotarjonnasta ja asennoista sen verran, että täällä -> Optimaalinen vauvan asento synnytyksessä oli aika hyvin selitetty noista asennoista. Itsella vauva on viihtynyt lähes koko ajan selkä oikealle, mutta raivotarjonnassa on kuitenkin. Olen yrittänyt jumppapallon päällä keikkua etukenossa lukemassa tms. jotta tilaa olisi keikahtaa toiselle kyljelle. Seuraavaksi pesen varmaan lattiat vanhanaikaisesti kontillaan, se ei olisi yhtään pahitteeksi tässä kahden koiran taloudessa:LOL:.

Toivottavasti huolitte minut vielä porukkaan:)

Tipsukka ja masupallo 39+4
 
Pikaisesti tulin kertomaan että meille syntyi pieni poika 20. pvä kello 03.45<3 (rv 41+4 käynnistyksellä) Pituutta 51,5cm ja painoa 3766g
Ja kuten pelkäsinkin, niin poika lähti suoraan salista teholle valvontaan, käymättä sylissä ollenkaan... Imaisi siis lapsivettä ja saa nyt antibioottia suoneen. Tänne perhehuoneeseen pääsee sitten lopun perheen jatkoksi kunhan jaksaa syödä itse.

Menhit ja Mr. Hyde 1vrk
 
Meille syntyi maanantaina 18.10.2010 (39+2) täydellinen tyttövauva :heart: Syntymäpituus oli 52cm ja -paino 4260g. Vauva voi hyvin ja pääsimme tänään kotiin.

Synnytystarinaa tulen kertomaan joskus paremmalla ajalla.

Nallu ja Nana 3vrk
 
Onnittelut kaikille vauvan saaneille! :flower: Teitä alkaa olla jo aika paljon. :)
Viimeisiä neuvolakuulumisia:
Rv 41+1
Paino: +1450g/vko!
RR: 144/100
Sf-mitta: 35
Hemoglobiini: 127
Jouduin sitten tuon verenpaineen ja painonnousun takia äitipolille käymään tänään. Siellä olin hetken käyrillä, mitattiin verenpaine (siellä oli normaali), ultrattiin ja tehtiin sisätutkimus. Sisätutkimuksessa selvisi että kohdun ulkosuu sekä sisäsuu olivat 2cm auki. Taas lääkäri irroitteli kalvoja ja varattiin myös maanantaille yliaikaiskontrolli. Sillon katellaan taas käynnistelläänkö vai odotetaanko 27pv asti jolloin siis rv 42+0. Toivottavasti tää nyt lähtis viikonlopun aikana tulemaan!

ankkamuki 41+1
 
huomenia kaikille. meillä neito nukkuu sängyssään ja uskokaa tai älkää niin on NIIN ihana ja olo ONNELLiNEN että vauvakuume nostaa päätään...vaikka luulin et synnytys sais aikaan sen ettei ihan heti halua ajatellakkaan ni vikaan meni =). Kiire nyt ei ole todellakaan, mutta ehkä joskus vielä sitten kumminkin voisin kerran kokea äitiyden ihmeen ja raskaus ajan...

jaksamista kaikille, viimeisiä päiviä/viikkoja jokaisella ja sitten on nyytit kainalossa.


Neila ja pieni nimentön suloisuus reilu 3vrk
 
Multatassulle, Bubbelille, Menhitille ja Nallulle Onnittelut vaaveleista!:flower::heart:

Tipsukka tervetuloa joukkoon, vaikkakin varmaan aika lyhyeksi aikaa!;)

Multatassu oliko nuo pikkuisen sydämmestä löytyneet viat etukäteen tiedossa? Todella hienosti suhtaudut asiaan, ja toivotaan että paranevat itsestään, ja kaikki menisi muutenkin hyvin!:heart:

Tipsukka harmi etten omista jumppapalloa, pitäs itekkin yrittää saada toi vauva kääntymään oikeaan asentoon, mutta itsepintaisesti pysyttelee vasemmalla puolella, vaikka kyllä siellä oikeellakin ois varmasti tilaa:whistle:

Tänne ei mitään muutosta, eilen oli useampi menkkakipukohtaus, joista osa säteili selkään asti, mut ei ne siitä minnekkään taaskaan jatkuneet: / No tänään jos kävis kunnon rääkkilenkillä ja söis jotain tulista, jos pikkunen vaikka hiukan säikähtäs;)

danuli + toppis 41+0 (POKS, toivottavasti viimeinen sellainen!!)
 
Onnittelut taas kaikille pakettinsa saaneille! Ja kiitos kertomuksista. Niitä on tosiaan kiva lukea.

danuli79 mä olen käsittänyt että selkä vasemmassa kyljessä on hyvä asia ja että kääntyminen tapahtuis vasta synnytyksen yhteydessä yleensä. Oliskohan ollut bebesinfo mistä luin. Tipsukka näköjään laittoikin linkin ihan samaan artikkeliin.

Lavelyn et jää yksin. Täällä ollaan :wave: Jotenkin vaan tosi turhautunut olo koko ajan jota ei yhtään helpota täällä käyminen. Vaikka tietysti olen onnellinen vauvansa saaneiden puolesta! ;)

Mulla vähän samaa vikaa että tää paikallaan olo alkaa jo tosissaan rassaamaan. Ja liikuakkaan ei voi kun on vatsalihakset niin hellänä. Ja nukuttuakaan ei näköjään enää saa kun ei ole asentoa missä ei johonkin sattuis.

Eilen oli neuvola ja vauva ei ole vieläkään yhtään laskeutunut tai kiinnittynyt. Onneksi on nyt kuitenkin pysynyt pää alaspäin viikon päivät.

Yksi kysymys supistuksista teiltä viisaammilta. Kun on harjoitussupistuksia, synnytykseen liittyviä supistuksia ja kaikki puhuvat menkkamaisista tuntemuksista. Mikä on näiden asioiden yhteys toisiinsa? :ashamed: Tai siis tarkemmin, voiko nuo menkkamaiset kolotukset liittyä supistuksiin ilman että maha varsinaisesti kovettuu?

Valitusvirsi tuli näistä kuulumisista mutta sitä vartenhan te olette olemassa :LOL:

Sofiia 39+3
 
Täällä oli eilen neuvola
paino +1,225 :D ehdin jo viime viikolla riemuita että ne hurjat nousut loppui, mutta ei loppunutkaan
paineet 118/78
pissa puhdas
sf 37!! Noussut viikossa 2 cm ja ponkaisi jo käyränkin yli!
sykkeet 135
rt
pää oli jo hyvin alhaalla, mutta vähän vielä mahtui liikkumaan, et ihan täysin kiinnittynyt vielä.

Muuten kaikki ok, eikä täälläkään ole mitään muutoksia ollut, en ole ainkaan bongannut lisää tuota limatulppaa eikä sen suurempia supistuksia ole tullut. Väsy on vain aika kova :/ tekisi mieli vain nukkua :D Mutta pakko sitä on tänäänkin vähän mennä kaupungille kävelemään ettei ihan mökki höperöksi tule.

noista asennoista, meillä tyyppi on niin että selkä on tuossa vasemmalla puolella ja jalat oikealla ja terkka sanoi että on oikein hyvä asento. Vauva vasta synnytyksen alettua kääntyy sitten naama "sisäänpäin"

Hauskaa v.loppua!

r ja pyöriäinen 38+3
 
Tänään oli meidän tytön ensimmäinen neuvola, kaikki oli oikein hyvin: paino oli nyt 6 päivän ikäisenä 4206g (4225g syntyessä), 52cm (51,5cm) pään ympärys 37cm (36,5cm). Varhaisheijasteet näkyivät, iho, suu, silmät siistit ja tyttö kasvaa hyvin rintamaidolla (kuulemma ne määrät korviketta mitä ollaan annettu ei vielä vaikuta kokonaisuuteen) mistä oon ihan ihmeissäni ja onnellinen. Navanpohjaa pitäis putsata muutaman kerran päivässä (napatynkä irtosi eilen) antiseptisella aineella kun vähän erittyy jotain mömmöä.

Eilen kylvetettiin tyttö ekaa kertaa kotona ja nautti oikein silminnähden puuhasta ja isoveli autteli mukana :heart:

Nyt saatais sit aloitella ulkoilua, ja käytiinkin neuvolan jälkeen vielä kaupassa.eihän tuossa ulkoilua tullut kuin muutama minuutti mutta huomenna sit uusiks :)

noonie+plikka 6vrk
 
Heippa pitkästä aikaa!

Ei oo tullu tänne paljoa enää kirjoteltua mutta ilmottelen kuitenkin vauvan syntymästä. Eli meille syntyi 16.10 klo 16.42 poika mitoin 49cm/ 3210g rv 39+3. Synnytys oli nopee 1h 40 min.Isoveikat on kovia hoitaan pientä ja vauva on toistaiseks ainakin aika helppo tapaus ollut.Pientä ongelmaa on välillä imuotteen saamisessa mut täytyy vaan jaksaa olla sitkee.
Tsemppiä kaikille mahakkaille ja onnea kaikille joilla vauva jo sylissä!!

terkuin hömpiäinen ja "alvari" 6pvä
 
Hei täältä viimevuotisista lokakuisista! Paljon paljon onnea kaikille nyyttinsä lunastaneille ja tsempitykset masuaan vielä kasvattaville :) Jännää on lukea juttujanne kun viime vuonna tosiaan lokakuussa ihan samoja fiiliksiä :) Kyllä nuo hetket vaan niin jänniä oli että...

hemari ja tytteli s.10.10.09
 
Tässä ois synnytyskertomusta niille jotka jaksaa lueskella :D

Keskiviikkona 13.10 (rv 40+2) mentiin miehen kanssa yhessä synnärille, oli sovittu että synnytys käynnistetään tuollon ison painoarvion takia. Ensin vaiheltiin sairaalavaatteet ja päästiin kolmenhengenhuoneeseen, jossa sit minut laitettiin ensin käyrille. Omia supistuksiakin tuli siinä useempia, mutta ne oli ihan kivuttomia. Klo 9 laitettiin ensimmäinen cytotec-annos ja jatkettiin käyrillä oloo tunti. Supistuksia tuli vähintään sen 10 minuutin välein, mutta ne oli edelleen ihan kivuttomia.

Aika vaan kulu ja supistuksen pysy samanlaisina, ajattelin vaan siinä että tämä lapsi taitaa syntyä vasta jouluna. Kävin käytävillä kävelemässä, luin lehtiä, yritin jotenki kuluttaa aikaa.. Ennen klo 12 otettiin sitten taas käyrää, supistuksia tuli ehkä vähän tiuhempaan, mutta ne ei edelleenkään tuntunu kipeiltä. Sain uuden cytotec-annoksen, jonka jälkeen nukuin noin tunnin. Kun olin saanut nukuttua supistukset alko yhtäkkiä tuntua voimakkaina, tämä oli vähän ennen klo 14. Minä olin aluksi erittäin tyytyväinen, että vihdoin alkaa tapahtua, mutta samalla ihmettelin miten olin esikoisen synnytyksessä kestänyt kipeitä supistuksia 2vrk ilman kivunlievutyksiä. Nämä supistukset tuli aluksi 5-10 minuutin välein ja oli kyllä todella kipeän tuntusia, niin että mietin jo että haluan epiduraalin heti kun mahdollista.

Supitukset alkoi tihentyä, kävin miehen kanssa sairaalan kahviossa huokailemassa supistusteni kanssa, ne tuli jo 2-5 minuutin välein. Kun palattiin osastolle mainitsin tiheistä supistuksista kätilölle, joka sanoi että kohta laitetaan taas käyrä ja tutkitaan kohdunsuun tilanne. Käyriä ei keretty laittaa, kun sängyssä makaillessa holahti lapsivedet. Minä nauroin hysteerisesti siinä vaiheessa, mies kahto ihmeissään vieressä et mikä sille tuli :D Lapsivesien menoajaksi on merkitty klo 16.00. Kävin vaihtamassa kuivat vaatteet ja sänkyyn vaihdettiin lakanat. Kätilö tutki kohdunsuun, joka oli 4-5cm auki ja vauva hyvin alhaalla. Sillon oli kuulema viimiset ajat jos halus epiduraalin, joten sanoin haluavani. Supistukset oli todella tuskasen tuntusia, niitä tuli 2 minuutin välein.

Lähdettiin heti alakertaan synnytyssaliin täyttämään anestesiakaavaketta ja kätilö soitti anestesialääkärille. Lääkäri oli juuri alottamassa nukutusta, sanoi tulevansa kun sieltä kerkiää. Kätilö ehdotti ilokaasun hengittämistä, jota kokeilinkin pari kertaa, mutta se ei auttanu mitään. Mies piti kädestä kiinni ja supistusten aikana pidin vaan silmiä kiinni ja yritin hengitellä rauhallisesti ja ajatella jotain ihan muuta. Kellonaikaa en tiedä, mutta kun anestesialääkäri tuli ajattelin mielessäni että jokohan tuo on liian myöhästä. En kuitenkaan sanonu mitään ääneen, halusin vaan kipujen lievenevän. Kätilö ja lääkäri kysei välillä jotain, mutta minä en supistusten aikana pystyny puhumaan, ja supistuksia tui todella tiuhaan, tuntupa vaikeelta!

Lääkäri alko laittaa epiduraalia ja minä yritin ajatella että ei enää montaa kipeetä supistusta. Lääkäri oli saanu jo puudutteen laitettua toiselle puolelle ja kun käänsin kylkeä että saatas toisellekin puolelle laitettua alko alhaalla tuntumaan hirveä paine. Heti kun loppu epiduraalista oli laitettu kätilö tutki kohdunsuun ja sano että on 8,5cm auki, enää pieni repale jäljellä. Siitä ei menny kun pari minuuttia kun voihkin että tekee mieli ponnistaa, kätilö katto että ollaan kokonaan auki eli saa alottaa ponnistamaan! Vääntäydyin supistusten keskellä puoli-istuvaan asentoon valmiina ponnistamaan, tässä vaiheessa anestesialääkäri kävi kylmän lapun avulla kyselemässä jalkojen tuntoja. Tunnot oli tallella, samoin supistuskivut. Aloin ponnistaa ja kätilö sano heti että tätä ei tartte tuntia ponnistella (niin kun esikoista). Anestesialääkärikin oli vielä huoneessa ja sano että onpas hiljanen kärsijä, ilmekään ei värähä (hiljaa olin mutta tuota ilmejuttua en kyllä usko :D).

Ponnistaminen tuntu taivaallisen helpolta supistuskipuihin nähden. Ainut mitä virkkasin toimituksen aikana oli että "kyllä tuntuu joo" kun kätilö sano että nyt tuntuu epämiellyttävältä kun vauvan pää jäi venyttämään ponnistusten välillä alapäätä. Pää vetäyty kuitenkin vielä vähän takasin, kunnes seuraavalla ponnistuksella tuli kokonaan ulos. Kätilö kiels ponnistamasta, koska hartiat oli jumissa. Kun se sai hartiat käännettyä jotenkin viistottain sain taas ponnistaa, oli kyllä tiukin vaihe saaha hartiat ulos! Mutta siitä se meidän ihana poika sitten tui maaimaan klo 17.45, 10 minuutin ponnistuksen jälkeen.

Sain pojan iholle ja ihastelin pientä ihmettä aivan onnessani. Samalla ponnistelin istukan ulos. Verenvuoto oli melko runsasta (1400g), joten kätilö laitto peräaukkoon useemman annoksen cytoteciä, että kohtu alkais supistua. Kun poika otettiin vierestä pois pesulle ja punnitukseen kätilö tutki repeämiä ja kutsu lääkärinkin katsomaan. Näytti kuulema ensin pahemmalta kun olikaan. Joka tapauksessa toisen asteen repeämä, kuulema kun luonnollinen episiotomia. Tikkejä siis tuli useempia.

Punnituksen tulos oli 4332g, mitä en saattanut uskoa, toinen vaikutti niin pieneltä ? Ensi-imetyksen tein salissa, mutta muuten meidät häädettiin siitä melko nopeasti pois, sillä joku muu tarttesi jo salia. Siirryttiin siis osastolle ihmettelemään uutta elämää.

Jälkivoinneista sen verran, että minulla laski hemppari 94 ja nousi kuume heti synnytyksen jälkeen. Molemmat kuitenkin lähti paranemaan itsestään. Minä sain vielä pari päivää kohtua supistavaa lääkettä runsaan verenvuodon takia. Ensimmäisellä vessareissulla pyörryin, olo oli heikko vielä seuraavana päivänä, mutta pystyssä kuitenkin pysyttiin. Vauvallekin nousi yhdeksi yöksi kuume. Meiltä molemmilta otettiin verinäytteitä mutta kaikki oli ok. Lauantaina 16. päivä vauvan lääkärintarkastuksen jälkeen päästiin sitten kotio :)

Poika syntyi siis 13.10.2010, paino 4332g, pituus 53cm ja py 36cm
Apgar-pisteet oli 9-10-10

Synnytyksen kesto: 1.vaihe: 8h 35min, 2.vaihe: 10min, 3.vaihe: 5min
 
Ja onnittelut kaikille vauvansaaneille!

Sen verran vielä kommeentoin noihin mitä ootte kirjotellu et mulla tosiaan molemmat synnytykset käynnistettyjä ekassa limatulppa tuli hirveenä klönttinä reiluu vuorokautta ennen syntymää (käynnisteltiin siis pari päivää) ja tällä toisella kerralla en havainnu missää vaiheessa minkäälaisia limatulppia.

Noista tarjonnoista sen verra et mulla molemmat on syntyny nii et kasvot on mun oikeellepuolelle ollu kääntyneinä, ilmeisesti raivotarjonta 1..

MissHappy ja vauva 1vko 2pvä
 

Yhteistyössä