~LOKAKUUN lapset **2010** lokakuussa, MEIDÄN KUU! <3~ 9 vauvaa syntynyt !

onnittelut vauvansa jo saaneille:flower: !!

Täällä alkoi varsinainen odotus La:n mentyä..kaikki oireet synnytyksestä hävisivät kuin tuhka tuuleen! tänään on ollu pitkästä aikaa sellainen päivä että on jopa supistellutkin!! ei mitenkään säännöllisesti, eikä kipeesti mutta tuntuvasti;).........neuvola on huomena niin josko sitä sais aikaa yliaikaiskontrolliin niin loppuis tää arvuuttelu ja ihmettely!! kipuja on taas vaikka muille jakaa, että siitä tää homma ei oo kiinni,mutta niitä supistuksiakin vois tulla nyt reiluummin, kiitos! kivut kestän vaikka päälläni seisten vielä 2 viikkoa, mutta pää ei yhtään kestä enää tätä oottamista ja epätietoutta, onneks on tuo esikoinen vähän viemässä ajatuksia muualle :)
Ei tänne sen kummempaa....odotusta, odotusta,odotusta...:rolleyes:

Emmabella ja tylleröinen 40+3
 
Vilttis82 :hug: Saisitteko miehesi kanssa asiat jotenkin nyt selvitettyä? Ei ole kyllä reilua miehenkään puolelta lähteä kävelemään tässä tilanteessa :confused: Jos saisit käynnistysajan niin saisitko siinä tapauksessa järjestettyä jonkun sinne muita lapsia katsomaan?

Limeee onnea poikavauvan johdosta :flower:

perlagelle tsemppiä keskiviikolle :)

Nallu Vauva kuulostaa kyllä olevan iso. Meillä oli arvio 35+2 viikolla, että olisi n.3kg. Jos samaa käyrää kasvaa niin olettettavasti 4kg tai vähän reilu. Toisaalta ei taas voida etukäteen tietää millaisen pyrähdyksen tekee viimesillä viikoilla eli kokoa arvioidaan uudestaan rv 38 ettei ihan jättiläiseksi pääse kasvamaan... Edellinen poika painoi syntyessään 4210g (rv 39+2). Synnytyksessä ei sinänsä ollut ongelmia, mahtui tulemaan kohtuu hyvin jne, mutta kätilön toiminnasta johtuen (en saanut kipulääkettä yms) synnytys oli ääreimmäisen kivulias. Nyt pyritään siihen, että kaikki sujuisi tässä synnytyksessä kaikin puolin hyvin.

Viime yönä vauva mylläsi aivan mahdottomasti mahassa. Piti oikein laittaa valot päälle ja alkaa seuraamaan, että mitä tuolla mahassa oikein tapahtuu! Yhtäkkiä maha meni ihan soikion malliseksi ja vauva vaihtoi asentoa oikein kunnolla ja potkut tuntuivatkin yhtäkkiä vasemmalla puolella vatsaa kun tähän asti niitä on sadellut oikealle puolelle. Olen koittanut tunnustella mahaa ja vaikuttaa siltä, että vauva vaihtoi täysin kylkeä?! Toivon mukaan nyt on asettunut sitten siihen asentoon missä päättää olla loppuun asti nimittäin ei tuntunut enää kauhean mukavalta, kun tuon kokoinen möllykkä päättää tehdä totaali asennonvaihdon ;)

Tänään kävin kampaajalla hiusten värjäyksellä ja leikkuussa. Kyllä nyt passaa lähteä synnyttämään jahka aika koittaa :)

syksyinen ja kyytiläinen 36+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille pitkästä aikaa! Ja suuren suuret onnittelut kaikille vauvan saaneille! :flower: Vauvakkaitahan on jo paljon, vaikka meidän kuu on ihan vasta alussa. :)

vilttis, voimia tilanteeseesi! Kannattais tosiaan kysäistä vaikka perheneuvolasta apua vanhempien lasten hoitoon synnytyksen ajaksi ja mahdollisesti jatkossakin sit, kun sinulla on uusi pieni hoidettavana. Toivottavasti asiat selviävät miehesi kanssa!

Meillä on opeteltu elämää vauvan kanssa. Juteltiin just miehen kaa, et muuten tää on aika helppoo ja mukavaa, mut noi yöheräämiset ei oo kummankaan mieleen. :) Luin kateellisena Laran ja heikun vauvojen yösyötöistä. Meillä kun Iikka nukkuu öisin ehkä kaksi tuntia, sit syödään ja vaihdetaan vaippaa tunnin verran ja taas kahden tunnin kuluttua syödään jne. Huh! Onneks oon sentään itse saanut unen heti, kun oon laittanut Iikan takaisin omaan sänkyyn tissiltä. Päivisin pikku-ukko nukkuu sit ehkä yhden pidemmän neljänkin tunnin pätkän. :D

Mies on ollu nyt viikon kotona ja on vielä kaksi viikkoa. Päivät menee pitkälti pikkusen kanssa sohvalla makoillessa ja vaunulenkillä ulkona pistäytyessä. Melkein joka toinen ilta on lisäks vierailtu pikkuisen isovanhempien luona saunomassa. Tutustuupa Iikka niihin hyvin jo pienestä pitäen. :)

Tänään käytiin Iikan kanssa kaksiviikois neuvolassa. Hienosti oli poika kasvanut. Painoi nyt jo 4016g (syntyessään 3230g). Pituuttakin oli tullut lisää 2cm. Sairaalassa hyvin sujunut juoksu vaan ei nyt innostanut ollenkaan, mut ehkä ensi kerralla. :D

mama-L, jos haluut ja ehdit niin meidän Iikan syntymäpituudeksi voisi päivittää 51cm ja synnytystapa oli tosiaan sektio.


Tatara ja pikku-Iikka 2 viikkoa ja 1 päivä (olis jo rv 40+2)
 
Viimeksi muokattu:
Vilttis voimia sinulle!

Tänään oli sitten ilmeisesti viimeinen äippäpolikäynti. Asiat ovat niin hyvin, ettei lisäkäyntejä tarvita ellei jotakin yllättävää ilmene. Lääkärin hämmästykseksi maksa-arvot ovat normalisoituneet. Verenpaineet ovat kohdillaan ja sokereissa ei ole ollut yhtään ainutta ylitystä. Vauva on laskettuna aikana ultran mukaan n. 3kg. Olen niin tyytyväinen, että olen saanut pidettyä ruokavaliolla sokerit kurissa.

Lievästi kipeitä supistuksia on nyt ollut pari päivää. Muistaisin, että tällaisia oli viimeksi silloin, kun synnytys oli jo käynnistynyt. Mutta eipä nuo supistukset varmaan mitään kerro. Ja saishan se vauva siellä mahassa vielä vähän painoa kerätä, kun nyt oli painoarvio 2,6kg (rv37+2).

On sellainen olo, että vauva on ehkä painunut nyt hiukan alemmaksi lantioon. Vessassa ravaan ainakin tunnin välein, ja nukkuminen on sen mukaista. Haluaisin jo kropan omaan hallintaa.
 
bubbeli Aika iso tuo painoarvio tosiaan on. Mua käskettiin ottamaan mukaan jo sairaalakassi ens kerralla, jos päätyvät käynnistämään jo silloin. Olen vaan kuullut muilta kokemuksia, ettei tays käynnistäisi kovin helposti jos vauva ja äiti voi hyvin. Siksi pelottaakin, että ne lähettää mut vaan kotiin odottelemaan :/

Äh, ahdistaa. Olen asennoitunut jo tilanteeseen, että synnytän vauvan vaikka onkin iso. Rajat ne kuitenkin on mullakin. Tyydyn vaan liian helposti siihen mitä saan, joten lääkäri voi helposti puhua mut ympäri odottelemaan..
 
Juu, toi Tays ei näytä olevan kovin innokas noissa käynnistyksissä.

Itsellä keskiviikkona neuvolalääkäri ja ultrataan painoarvio. Ja aion marssia siltä istumalta Taysiin jos paino on jo 4 kg tai yli. Ja sieltä en lähde mihinkään ennenkun oon saanu tän vauvan pihalle. Neuvolan terkkakin on sitä mieltä, että suhteessa mun kokoon sf-käyrä kasvaa ylhäällä ja vauva vaikuttaa käteen isohkolle. Ettei tässä viittis enää paria viikkoa odotella...

Eilinen pyöräily ei siis auttanu yhtään, muutamia supistuksia tuli yöllä mut siihen se jäi. Sama tänään. Muttei tosiaan mitään mikä sais liikkeelle.
Mies toivoo ettei syntyis nyt arkipäivinä. Oli buukannu kaikille päiville jotain tosi tärkeetä raksaan liittyvää eikä kuulemma ehdi synnytykseen :kieh: Saan kuulemma mennä yksin jos nyt niin käy. En tosin päässy jyvälle, että olikohan se nyt tosissaan. Siitä kun ei aina ota selvää :kieh: Mutta vähän palo pinna :headwall: Kannata tässä vaiheessa tulla edes leikillään mulle puhuun tollasta. a
Muttei se kuulemma ollu yhtään muistanu, etttä meille voi syntyä vauva päivänä minä hyvänsä kun oli tänään noita juttuja sopinu :O Kun pitää muistaa noita raksajuttuja niin tää pääs unohtumaan :stick:
Herkkää touhua täälläpäin :vampire:


Zeena 40+1
 
mä unohdin varmaan poksua tänne lauantaina!
eli laskettu aika on nyt ylitetty ja hermot aika kireällä ja paikat hajalla. ei paljon auta että esikoisen kanssa saan riehua päivät ja nyt viikonloppuna oli mun äiti "auttamassa". lähinnä kyllä oli lisäriesana vaan....

supistukset on melki kokonaan hävinneet.muutama hassu saattaa iltaisin tulla, mutta on tosi lieviä.
pessimistinä ootellaan sit sitä käynnistysaikaa joskus 42+ viikoille. perjantaina olis 41.viikon neuvola,toivottavasti silloin saan tietää jotain yliaikaiskontrollista.

on se vaan masentavaa herätä joka aamu ja huomata että mitään ei taaskaan oo tapahtunut. huonoja öitä takana jo useampi kun uni ei meinaa tulla ja vessassa saa ravata välillä jopa tunninkin välein + esikoinen pitää ihan tarpeeks hereillä vieläkin öisin.
vähän tämmöinen omanapainen valituskertomus tuli nyt tästä mut luen paremmalla ajalla sit teidän muiden kuulumisia!

onnea vielä limeeelle ja muille vauvansa jo saaneille!:flower: ja suuret tsempit niitä hakemaan lähteville!

noonie+plikka 40+2
 
MissHappy+muut mahdolliset isojen vauvojen odottajat
Oletko ajatellut pyytää lantion kuvausta, ihan siis varmuuden vuoksi?
Se on se magneettikuvaus, jossa itsekin olin viime viikolla. Siinä saadaan suhteutettua hyvin vauvan painoarvio sekä sinun lantion mittasi. Aika varmasti silloin saa tietää, että mahtuuko tulemaan.
Suosittelisin ainakin kyselemään mahdollisuutta tuohon tutkimukseen :)

Omasta kokemuksesta en luota noihin painoarvioihin kovinkaan paljon. Esikoisen kohdalla arviot meni lähes samalla käyrällä kuin nyt.
Vertailun vuoksi:
Esikoinen 37+5: 3625g
ja nyt 37+0: 3400g
Syntymäpaino esikoisella 41+3 5160g. Että näin hyvin meni meillä käyrät esikoisenkin kohdalla..
Tuon mukaan esikoinen olisi painanut 4-4.5kg syntyessään, mutta kuinkas kävikään. Luotto on siis supersuuri :D

noonie
Älä nyt ihan täysin masennu :/
Uskoisin, että antavat sulle perjantaina viimeistään kontrolliaikaa polille!
Tsemppiä yöheräilyihin!

Tatara
Menettekö täysimetyksellä? Kuinka on sujunut?
Olen kiinnostunut aiheesta, jos itse menen sektioon myös. Viimeksi ei oikein maitohommat pelittäneet ja nyt toivoisin onnistuvani.

Zeena
Juu, ei kannata turhia jäädä miettimään ja odottamaan vauvan kasvua! Ilmoita sinne kuten minä, viikon 38+0 jälkeen lähden vain poliisivoimin pois täältä ;)

Nallu
Millä raskausviikolla olet menossa kontrolliin?
Toivottavasti saisit käynnistysapuja, koska ei isoja vauvoja ole (luullakseni) kovin mielekästä maailmaan alakautta punkea!

Bubbeli 37+4
 
bubbeli Mulla on rv38+3 kontrolli, eli noin viikon päästä. Mä olen miettiny tuota magneettikuvausta, mutta en oikein osaa päättää..

Mulla terkkarikin käski pysyä tiukkana taysissa. Kuulemma pitää sanoa, etten mä lähde täältä mihinkään ennen kuin teette jotain asialle :D
 
Nallu
Suosittelen menemään siihen pelvimetriaan, vaikka se ei kiva kokemus välttämättä olekaan. Siinä saa ainakin varmuuden mahtuuko vauva lantiosta kuinka hyvin.
Tuntuu tosiaan, että jokapaikassa saa ihan viimeiseen saakka kiristellä, jotta saisi "palvelua"! Itse epäilen vahvasti, että nyt on ennätyssyksy menossa vauvojen suhteen! Joka paikka on ihan täynnä synnyttäjiä, niin kaikilla on kiire.. Siis hoitohenkilökunnalla!
 
Onnittelut kaikille pienokaisensa jo saaneille!! :heart: :flower:

Mä täällä edelleen odottelen ja viikotkin posuivat yli. Eli nyt 40+3.
Toissayönä valvoskelin supistuksissani melkeen koko yön. Välillä herätessäni tajusin että no ei tainnu tulla lähtö kun kuitenkin nukahtelin siinä välissä. Viimeyönä sitten toiveet oli korkeella että joskos pitäs lähtee, mut supparit loppu reilussa tunnissa. Säännöllisinä ne pysyi jopa 45 min ajan ja ne tuli jtn reilun 5 min välein. Tää neiti taitaa viihtyä masussa käynnistykseen asti :rolleyes:

Maha on kyllä muuttanut muotoaan ja valahtanutkin tonne alas roikkumaan, vaikka onhan vauva ollut nyt ainakin 2 viikkoa ihan alhaalla ja kiinnittyneenä. Saa nähdä millon ne mulle antaa sitä yliaikaiskontrollia. Viimeks neuvolassa mainitsin istukasta joka siis mulla jo kalkkeutunut. Niin eipä toi neuvolantäti korviaan lotkauttanut. Sano vaan että älä hätäile ja että kyllä he siellä työnsä osaavat. Kuulemma se kalkkeutuminen ei meinaa mitn jos virtaukset edelleen hyvät. Mutta mietin sitäkin että jos annetaan mennä sinne 42+2 jolloin olis 18.10 MAANANTAI niin onhan toi jo kk pvät ollu kypsänä kohdussa, istukka.. Ja siis kun nimenomaan haluisin että vkonloppua vasten käynnistäisivät kun mulla poskuu lauantaisin aina. Mut en tiiä käynnisteleekö KYS?? En tiiä, vituttaa vaan taas!!
ON TÄÄ OOTTAVAN AIKA TOSIAANKIN LIIAN PITKÄ!!!!! :headwall:

Ei mulla nyt muuta marisemista tällä kertaa..

Hanttaliini81 ja neitinen 40+3
 
Mä en kans luota noihin painoarvioihin, ne heittää helpostikin sen +/-500g ja niinkun bubbelillakin paljon enemmän. Mulla näytti ihan hyvälle tuo painoarvio vielä pari kolme viikkoo sitten, sen jälkeen sf-käyrä "räjähti" käsiin neuvolassa ja vauva alko tosiaan tuntua huomattavasti isommalle. No, nyt enää turha nurista kun LA meni jo. Olis jo huominen ja sais jonkun arvion sieltä neuvolasta. Vois sitten miettiä mitä tekee. Tosin se neuvolan painoarviokin on ihan tuuripeliä, riippuu kuka lääkäri ja miten osaa hommansa.

Nukuin viime yön paremmin kun koskaan. Ihanaa mutta voi :headwall:
Nyt on siis liitoskivutkin helpottanu jonkin verran. Noni, eihän tässä sitten mitään kun odotellaan se pari viikkoo :kieh:



Zeena 40+2
 
Heips!

Täältäkin lämpimiä onnitteluja kaikille vauvan saaneille - aivan ihanaa :heart:

Ja erityisesti vilttikselle voimia - uskon että kannattaa ottaa tilanne puheeksi neuvolassa, sieltä osataan varmastikin järjestää sinulle apua synnytyksen ajaksi ja muutoinkin. Myös esim. ensi-ja turvakotiyhdistykseltä kannattaa kysyä neuvoa - sielläkin on sosiaalialan ihmisiä töissä jotka osaavat sitten neuvoa asiassasi eteenpäin.

Omista kuulumisista sen verran, että muutoin kaikki ok, paitsi verenpaineet on ollut jo pidemmän aikaa koholla, mutta vasta eilen viikkoa ennen laskettua aikaa keksivät aloittaa lääkityksen :headwall: Nyt sitten katsotaan toimiiko ja jollei pian ala lääkitys toimimaan niin sitten joudun osastolle - ilmeisesti käynnistellään...en ihan kaikkea tajunnut kun oli virolainen/venäläinen lääkäri :LOL: Istukka oli mullakin jo vähän kalkkeutunut, joten toivottavasti ei nyt kauaa tarviis enää odotella synnytystä....

Ultrasivat eilen vielä ja vauvalla kokoa n.3150g (39+0) kun viikolla 35+3 painoarvio oli 2750 g. Eli RD:stä huolimatta ei onneksi ole mitään jättivauvaa tulossa :) Itse asiassa aika vähän kasvanut vajaassa neljässä viikossa..?

Odotuksentäytteistä viikkoa kaikille!

Laura ja masukas 39 + 1
 
Joka ilta kun menee nukkuus ni toivoo että jee,yöllä lähetään.Ja joka aamu herään omasta sängystä suht hyvä vointisena! :LOL:
Plus yksi vessareissu yöllä.

Mulle ei ole annettu mitään koko arvioo vauvasta muutako SF-mitan perusteella.Neuvolantäti sano että noin 3,5kg olis tulossa.Ite en siihen usko. Ja jos tässä ollaan vielä pari viikkoa niin epäilen että hipoo 4kiloista. Mutta samapa tuo.Kunhan vauvalla on kaikki hyvin nyt ja synnyttyä :heart:

Zeena mä nukuin kans viimeyönä kuin tukki. Eikä mitään oireita mistään. Virtaa on nyt vaikka muille jakaa :LOL: juu,että kyl tuon asukkaan saa kans oottaa väkisin tuolta ulos..Ei sillä ole aikomustakaan tulla ite :rolleyes:

Nyt persus ylös penkistä. MUKSU 40+2 :wave:
 
bubbeli Tosiaan palvelua tuntuu olevan vaikea saada. Joka paikassa ensin odotellaan ja katsellaan hetken aikaa muuttuuko tilanne. Sitten pompotellaan edestakas. Mä olen ainakin ollut jo useamman kerran pettynyt siihen hoitoon, mitä olen raskausaikana saanut..

Mulla on sf-mitta ollut alusta asti yläkäyrän yläpuolella. Aluksi jopa 4cm enemmän kuin yläkäyrä. Nyt se on tasoittunut, mutta kulkee silti 1cm yläkäyrän yläpuolella. Alussa tosiaan mulla vaan lykättiin ja lykättiin kokoarviota, vaikka joka kerta ne siitä puhu. Ymmärrän kyllä, ettei välttämättä ole järkeä tehdä kokoarviota kovin aikaisin, mutta välillä ne meinas luopua siitä kokonaan. "Katsotaan nyt mitä se ensi kerralla on ja tehdään päätös vasta sitten" oli aika tuttu lause neuvolareissuilta..

Nallu ja Hattivatti 37+3
 
Viimeksi muokattu:
No lyhyesti;
Vilttikselle paljon tsemppiä ja haleja, ei ole tosiaan reilua mieheltäsi tuo käytös. Pistää vihaksi. Toivottavasti saat asiat kuntoon ja muistat että kohta tapahtuu jotain ihanaa :) Asioilla on onneks tapana jotenkin onnistua hyvin päin.

Itse yhdessä koossa edelleen, eikä mitään näyttöä että jotain tapahtuu, organisoin ohjelmaa viikkoon, ja unohdan jo että välttämättä joudun ne peruuttaan. Saiskin peruuttaa :D

turvottaja ja poika 40+5
 
bubbeli, me mennään tällä hetkellä täysimetyksellä. Sairaalassa meni pari, kolme päivää ennen kuin maito alkoi nousta. Aluksi tuli vaan vähän keltaista paksua ternimaitoa. Sillon annettiin aina imetyksen jälkeen lisämaitoa pullosta. Neljäntenä päivänä leikkauksesta maito alko nousta kunnolla ja tissit meni ihan kivikoviksi maidosta. Sen jälkeen ei oo lisämaitoa tarvinnut antaa. Imetys on sujunut kotona oikein hyvin. Iikkakin oppi imemään hyvin alusta alkaen, vaikka maitoa ei vielä kunnolla tullutkaan. ...Nyt Iikka tuskailee nälissään. Haukkailee jo miehenkin tissejän - pitää siis mennä! :D
 
täällä vietetty rentoa päivää ja kas, miehen tytär sairastui mahatautiin joten meillä siis kylässä ihan rehellinen ripuli...kunhan ei ihan kaikkia kävis läpi (meitä on 5 tällä hetkellä) ei olis ihan mieluisin tilanne et itelleen tulis synnyttämään lähtö ja mies ja lapset ois ripulissa ..tai ees lapset, ois anopilla rankempaa olla kolmen ripuloivan kanssa...saati jos tarttus siihenkin...noh, supistelee mutta epäsäännöllisesti kuitenkin...kaipa nää vielä loppuu tästä taas nääkin supistelut...joten kaipa ennätetään tää ripuli selättää ennen synnytystä...yleensähän tää menee melko nopeastikkin ohitse eikös niin :)

yläkäyrien yläpuolella sf mitta menny täälläkin kokoajan mutta kukaan ei ole puhunu kokoarvioista oikeestaan mitään, ainakaan tehtäväks asti....rv 37 oli sf mitta 37cm ja nyt rv 38 oli mitta 35cm (eri mittaaja tosin, sijainen) mutta arveli myös et vauva ois laskeutunu ja siitä ko. mitan tippuminen...

kahvin keittoon ja pyykin laittoon kohta alettava, jaksamista ja voimia kaikille viimeisiin viikkoihin! kumman hiljainen tämä ketju ollut viime aikoina?? joko kaikki on nyyttejä hakemassa vai missä lie luuraavat???

neila rv 38+1
 
39+0 eikä mitään tuntemuksia siitä, että kohta pääsisi tositoimiin, yliaikaiseksi varmaan menee... Hooh, ei jaksaisi enää tätä mahaa.

Onnea kaikille vauvan saaneille ja jaksamista meille muille!

Cleopatra
 
Meille ennustettiin että Mymmeli ois yli 4 kilon paikkeilla, mutta saapa nähä että mite menee, jos yliaikaseks menee ni käynnistetään. Itte oli 2 viikkoa yliaikainen ja sillon käynnistettiin.
Daniella ja Mymmeli 38+3
 

Yhteistyössä