Lokakuun lapset 2013 <3 *Heinäkuussa*

Tänään on jo rv 29+1<3, elikkäs eilen poksuttiin ja nyt vajaa viikko kolmenkympin rajapyykkiin! Apuva! Aika alkaa kohta loppumaan ja synnytys lähestyy ja saan pienen rakkauden paijattavaksi<3. Seuraavaksi on täysin omaa napaa ja ketutustekstiä, joka ei ole niin hirmuisen kaunista luettavaa.

Pari viikkoa sitten sokerirasituksessa oli kaksi poikkeavaa arvoa ja sen pohjalta diagnosoitiin raskausdiabetes. Tässä olen nyt muutaman viikon ajan mittaillut verensokereita joka toinen päivä ja tasan kaksi arvoa oli liian suuri ja tiedän kyllä miksi (liian suuri aanoskoko tai valkoinen jauho). Noh, tuossa diabeteshoitaja sitten soitti tiistaina ja alkoi puhumaan, että sun pitää pysyä sun dietissä. Olin silleen, että hetkonen "Missä ****n dietissä?!!!" (ARGH). Kun kävin siellä sairaalalla diabeteshoitajalla(nro1), hän ei maininnut mistään dietistä vaan sanoi, että kiinnittää huomiota annoskokoon ja jättää kaikki herkut pois. Sen ymmärsin ja sen tein ja syön nyt joka aterialla jotain salaattia ja marjoja, enkä käytä ollenkaan ruoan valmistamiseen voita ja sokeria. Tietysti olihan tuon kahden viikon aikana muutamia syntymäpäivä juhlia ja otin pienen palan kakkua, mutta lounaan tai päivällisen yhteydessä ja se EI nostanut verensokereita ollenkaan. Joten niin tämä hoitaja nro2 puhelimessa sanoi, että jos näitä rajan ylityksiä tulee enää yhtään joutuu hän miettimään lääkärin kanssa tiukempaa diettiä tai insuliinihoitoa minulle. o_O' Olin puhelimessa huuli pyöreänä, että "Onko oikeasti muutamasta arvosta kiinni tuollainen ja jos ei hiukan kokeile mikä ruoka se on se joka nostaa sokereita, miten sitä voi ikinä tietää olla välttämättä niitä ruokia?!!" Tuo ihana hoitaja nostatti taas enemmän mun verenpainetta kuin niitä sokereita prkl. Tässä sitten taas mittaillaan pari-kolme viikkoa ja yritetään olla syömättä mitään missä on yhtään sokereita ja hiilareita. Minua stressaa muutenkin joka risaus tässä prkleen elämässä, että ei enää kiinnostaisi kuunnella jonkun hoitajan moralisointia puhelimessa kuinka syödä. Ja ei varmaan hyvä ole vauvallekaan tuottaa tuollaisella ahdistusta. Onneksi mies on valmis tässäkin asiassa minua tukemaan ja aikoi hänkin jättää herkut pois. ;)

Ja tästä päästään aiheeseen mielialan vaihtelut. Onko muillakin, ongelmana kiihtyä nollasta sataan sekuntin murto-osassa? Minulla nimittäin ainakin on. Tällä hetkellä en tule toimeen jälkeen jääneen pikkusiskoni kanssa ja en millään tasolla ymmärrä äitiäni, joka puolustaa sitä idioottia, joka ei ymmärrä mistään mitään kun ei ole opetettu ottamaan tekemisistään ja sanomisistaan minkäänlaista vastuuta, niinkun ikinä elämänsä aikana (häneltä ei vaadita sitä). Saan ketutushepulin aikaiseksi vaikka siitä kärpäsestä ja huumoria, ei löydy enää juuri ollenkaan minulta. Mikä on sitten taas syy kettuuntua ja olla surullinen jne. Päivittäin ketuttaa se kun ketuttaa. En oikeasti ymmärrä näitä tunteita ollenkaan ja sitten kun kukaan ei tajua, että miksi. Ja voi kiesus mä vihaan tyhmiä ihmisiä nykyään, joille ei riitä se rautalangasta vääntäminen vaan pitää sitä ratakiskoa käydä hakemassa, että ihminen älyää. Aah, niin helpottaa tämä avautuminen tänne ja toivon, että ketään ei haittaa..? Ja jos haittaa, niin saa toki mielipiteensä ilmaista. <3

Välillä tuntuu, että pääkoppa on ihan sekaisin ja ajatukset on sekaisin ja mikään ei ole hyvä mitenkään päin. Onneksi (Luojalle kiitos) minulla on avopuolisoni, joka tukee minua ja lohduttaa minua päivittäin, kun minulla on surkea olo. Ja onneksi minulla on muutama ihana ystävä, jotka eivät arvostele minua vaikka olen tällainen hormoonihirviö sanan kirjaimellisessa merkityksessä. <3 Avokkinikin on alkanut tässä pikku hiljaa kanssani rakentelemaan pesää ja laittelemaan paikkoja kuntoon. :p Hän kattelee silloin tällöin meille parempaa asuntoa ja etsii kirpparisivuilta halvalla vauvalle tarvikkeita, käy siis välillä kysymässä mitä me tarvitaan. ;3 Hän aloitti lomalla hiomaan siskoni vanhaa pinnasänkyä, jotta voin maalata sen meidän pojalle<3. Omalla tavallaan sitten on joka päivä onnellinen kun ajattelee, että on tuollainen mies ja ystäviä.

Liitos- ja nivuskivut ovat alkaneet vaivaamaan jonkun verran kävellessä ja kun nyt oikein yritän jaksaa RD:n takia päivittäin käydä kävelyllä pikkulenkkiä. Tukivyö on auttanut jonkin verran ja sitä tulee käytettyäkin aina kun lähtee johonkin liikenteeseen. Hirmuisen pitkiä lenkkejä en ole uskaltanut yksin lähteä hippasemaan, sillä silloin tällöin on tullut sen verran kivuliaita harjoitus supistuksia, että on pitänyt hidastaa todelliseen etanavauhtiin. Onneksi harkkasupparit ovat olleet sitten ohimeneviä, ettei ole tarvinnut soitella terkalle tai sairaalaan.

Nukkuminen öisin on ihan vauvasta kiinni. :D Joinakin iltoina kun tuonne sänkyyn pötkähtää, heti alkaa iltavilli/-jumppa toisella ja nukahtaminen on vaikeaa, mutta sitten kun hetkeksi toinen pieni rauhoittuu nukahdan melkein heti. Iltaisin olen muuten alkanut lukemaan ääneen vauvalle, jonkun sivun jotain kirjaa ja on kiva tietää, että vauva tunnistaa sitten ääneni kun syntyy. Olen myös silloin tällöin laittanut puhelimesta kuulumaan lempimusiikkiani ja laittanut luurin masun päälle. <3 Silloin halutessaan viimeistään saa kunnon potkusarjaa. ;) Joskus jopa tuntuu, että pieni yrittää kaivaa käsillään tietään jo ulos tuolta. Tunne on mitä kutkuttavin ja muutaman kerran olen ääneen nauranut sängyssä kun pieni on hillunut oikein olan takaa. :'D

Joskus tosin on niitäkin hetkiä kun tuntuu, ettei jaksaisi enää olla raskaana. Onko muilla ollut miten paljon vastaavanlaisia tunteita? Varsinkin sen jälkeen tuntuu siltä, kun joku on kommentoinut, että ompas sinulla jo iso maha, kai sinulle on kaksoset ainakin sieltä tulossa. Joo niin ei ole kaksosia tulossa ja kappas niin sinullakin on iso maha (prkl). :D Mutta niin eihän kukaan kommentoi pahaa ajatellen vaan ihastellen. Serkkuni kyseli kovasti mummomme juhlissa, että millaista raskaana olo on ollut kun hän niin haluaa tietää kun hänelle on lapsikuume. Joo, sanoin suoraan, että valmistaudu kaikkeen muuhun kuin ihanan autuaaseen hekumalliseen tilaan. xD Nooh, on tämä sitten kumminkin aika ajoin ihan ihanaakin, mutta nyt on alkanut tuntumaan ja toivonkin,että aika vierähtäisi nopiaan sitten lokakuulle. <3

yana sydämmellisesti tervetuloa minunkin puolestani! :) Ihana kuulla, että odotat kaksosia. <3 :)

-elwwis&pieni pojan palleroinen rv 29+1<3.-
 
elwwis.. joo samoja tuntemuksia täälläkin.Olen ollut sairaslomalla jo toukokuun lopusta liitoskipujen takia jotka olivat niin törkeen kipeet että kävelykin tuntui jo itsemurhalta.Nyt ne on jo tosin helpottunut eikä satu enään.Ainoastaan supistukset tekee kipeeta aika-ajoin ja mulle sanottiin että pitäisi hyvin herkästi lähteä sairaalaan,mut tiedän että jos sinne menen ni sinne sitten jään makaamaan ja tämä kuulostaa nyt hyvin itserakkaalta toiminnalta,mut olen hyvin mielusti kotona niin kauan kuin vain suinkin pystyn.. Sairaalassa saan niin helposti päänsärky kohtauksen siitä sairaalan hajusta enkä saa ottaa mitään särkylääkettä ettei arvot nouse pilviin... molemmat vauveliinit painavat nyt sen 1400g.. Liikkuminen on hyvin hyvin hidasta ja tuntuu että ratkeen kohta! Minulle on monesti sanottu että kui ihmeessä sä jaksat oot niin pieni kokonen!! Nyt kun olen ollut kotona jo tovin ja mies oli vain viikon lomalla ni aika yksinäistä on.. olen katsonut lähes kaikki elokuvat mitä meiltä löytyy ja vuokrannutkin mutta silti tämä makaaminen on niin tylsää kaverit ja sisko käy kylässä aina kun pääsevät ja vanhemmat soittelevat.Mieheni vanhemmat eivät niinkään,olen kertonut mieheni äidille että mitä on tapahtunut ja että sairastan hepatokestoosia ni eipä ole oikein ilmeisesti ymmärtänyt tai ei ainakaan ole huolissaan vaan päin vastoin,hän on niin intoa täynnä tulevasta vaikka olen faktat kertonut että tässä voi käydä miten vain ja kun olen niin taikauskoinen etten halua kotiini mitään ennenkuin saan molemmat lapset syliini ni silti,silti tänne roudataan milloin mitäkin ja soitellaan että nyt olis sitä,tätä ja tota tarjolla jne... miksi eivät voi vain kunnioittaa mua ja mun päätöstä että ei mitään ennen kuin molemmat on saatu terveenä syliin? Omat vanhempani tietävät mitä voi tapahtua jne eivätkä tuputa mulle mitään saatika puhu lapsista vaan kyselevät vointia jne...En kotitöitäkään saa tehdä ja olen niin siivoushullu et on hyvin vaikeaa pysyä poissa imurimesta tai mopista saatika tiskiharjasta... Kesäisin olen aina mennyt matto pyykille ja rakastan sitä touhuu ylikaikein,mut nyt.. ei sitäkään saa tehdä.. ja sekös mua pistääkin vihaksi!! Huomenna olisi taas kontrolli labrassa ja mua hiukan pelottaa että onko maksa-arvot nousseet sillä nostettiin tiistaina lääkitys siihen viimeiseen etappiin eli 3+3 ja kutinaa on edelleen ollut... silloin kun esikoistani odotin ja minulla oli tämä sama ni silloin käynnistettiin,kun lääke ei purrut ja nyt kun taas olen samassa jamassa ni käynnistääkö he sen nyt taas?
 
yana toivon sinulle paljon jaksamista sinne, vaikka kärsimystä onkin jumittaa toimettomana kotona. Toivottavasti kivut pysyy kurissa ja jaksaisit loppuun asti pikkuiset masussa. :) <3 Harmillista, että anoppisi jaksaa tuputtaa... :/ Ihmisten pitäisi ymmärtää kun kerran sanoo tai vääntää siitä rautalangasta, ettei sinun tarvitse stressata ylimääräisestä ja käyvä hakee ratakiskoo. :S :D Voimia!

(.) Meillä pikkuinen jytää jo niin kovaa, että meinaa keskittymistä alkaa häiritä kesken "hommien". x) Ja siis hyvähän se on että toisella alkaa olla voimaa ja tietää toisen siten olevan tuolla masussa kunnossa, mutta niin vähän hassu meininki joskus tuolla makkarin puolella. En tosin ole asiasta maininnut avokille, muuten varmaan hänkin ajattelisi vain sitä, että vauva myllertää mun masussa. xD
 
Voi miten kauan edellisestä visiitistäni täällä onkaan...! Nyt kuitenkin alkoi kesäloma ja ehdin alkaa taas miettiä vauvajuttuja :)

Ensiksikin, olen todella pahoillani niiden puolesta, joilla kipuja tms. Toivottavasti kaikilla pysyy vauvat masussa mahdollisimman lähelle sitä lokakuuta ja loppuraskaus menisi mukavammin!

Itse olen nyt loman alettua päässyt sisustamaan vauvan huonetta ja voi sitä iloa, kun pääsee ihan toden teolla kaupassa vertailemaan ja hypistelemään kaikkia vauvatarvikkeita! :) Olen lähinnä keskittynyt tosiaan tarvikepuoleen ja jättänyt vaatehankintojen pohtimisen tarkoituksella lähemmäs loppukesää. Pinnasänky on hankittu (Stokke Mini) ja hoitoalusta löytyi ihan kuin vahingossa myös. En halua erillistä hoitopöytää, vaan yritän minimoida tarvikkeet, joita joutuu sitten myymään niiden jäädessä tarpeettomiksi. Lipastoja sen sijaan meillä on, joten sellaisen päällä vaipanvaihto sujuu varmasti ihan mukavasti. Seuraavaksi täytyisi alkaa perehtyä siihen, millainen turvakaukalo halutaan/tarvitaan. Turvakaukalot ovat minulle vielä vähän harmaata aluetta, vaikka pikaisesti niitä olen yrittänyt jo vertaillakin :D

Vaunujen kanssa sen sijaan olen jahkaillut ihan todenteolla... Siitäpä syystä nyt on yhdet ylimääräiset Emmaljungat (City Cross) nurkissa, jos joku haluaisi edullisesti? Vaunut ovat pehmeällä kopalla varustetut, yhdellä lapsella käytössä olleet, beiget vaalealla sisustalla ja ihan ok kunnossa (käytön jälkeä hieman toki, kun käytetyt ovat). Haluan melko varmasti Emmaljungat tällekin vauvalle, mutta tummemmalla kuosilla.

Koska tää vauvanhuoneintoilu on mulla nyt huipussaan, niin en osaa paljoa muuta nyt kirjoitella... Paitsi, että ensimmäistä kertaa eilen tunsin jonkin ruumiinosan masun läpi! Pikkuinen työnsi (veikkaan jalkaa) niin kovasti ulospäin, että hetken sain "tunnustella" sitä! Olipahan mieletön tunne! :heart:

Nii ja pikkuinen poika 30+1
 
Olenko minä ainoa vähän tylsämielinen kun en kauheasti jaksa laittaa vauvalle mitään valmiiksi, siis en tehdä hankintoja, en ostella vaatteita enkä laita vauvalle huonetta valmiiksi. Vauvalle on vaatteita ja tarvikkeita tarpeeksi esikoiselta, eikä vauvalle tule omaa huonetta ainakaan ensimmäiseen vuoteen, vaan hän nukkuu meidän makuuhuoneessa. Vaatteet ja mahdolliset lelut on kyllä ylimääräisessä makuuhuoneessa, sinne olen kaapin järjestänyt vauvaa varten, mutta muuten huone tulee pysymään kirjastohuoneena, jota ei tapetoida eikä maalata uudestaan "vauvavärein".

Esikoisellekaan en laittanut omaa huonetta odotusaikana, vaan hän asui meidän kanssa samassa kamarissa pari ekaa vuotta. Vasta sitten hän alkoi olemaan tarpeeksi vanha ymmärtämään oman huoneen merkityksen, joten en aio pitää kiirettä nytkään.

Esikoinen kyllä odottaa vauvaa kovasti ja tykkää jos vähän jotain valmistelen vauvalle. Esim. äitiyspakkaus oli hänen mielestään tosi jännä ja hän intoutui itsekin leikkimään vauvaa jota piti pukea äp:n makuupussiin ja sovittaa kestovaippoja jne. :D Ja herra kuitenkin on jo yli neljän..

Kuka muuten aikoo käyttää kestovaippoja? Mä en rehellisesti sanottuna aio edes yrittää, ei oikein riitä into niiden pyykkäilyyn.

Mä pelästyin yks päivä että mulla on joku ihme palleatyrä taikka joku muu patti tullut ylävatsaan, mutta kun sitä pattia ei illalla ollut enää, päädyin olettamukseen että se patti olikin joku vauvan pää tai kantapää tai joku. :D Koska siitä kohdasta mahaa kiristi hirveästi ja siinä tuntui sellainen selvä möykky. Hassua että nyt jo tuntuu ja näkyy niin selkeästi vauvan pönkääminen ja mönkiminen. :)

Ja mitäs vielä.. helteitä on odoteltu, mutta kyllä kuumuus vaan ottaa voimille. Ei paljon jaksa muuta kuin istuskella vaan. Käveleminenkin on niin raskasta ja vaikeaa, kävelen kuin ankka joten ei kauheasti huvita pihalla mitään puuhailla kun pitää niin hitaasti vaappua eteenpäin. :)

Sellaista tänne näin perjantai-iltana.

Leijonamama ja Jytä-Jamppa rv 28+4
 
Leijonamama: Täällä toinen :wave: Meillä on nukkunut melkein jokainen vauva siihen parin vuoden ikään samassa huoneessa :) Nuo kolme saatiin nyt tuohon meidän isompaan makkariin, kun saatiin se rempattua. Nyt vielä kesken tuo pienempi, josta tulee kyllä vaaleansininen ( mutta ei vauvan takia vaan ihan meidän :D ) ja vauva tulee meidän kanssa sinne asustelmaan taas pariksi vuodeksi. Sitten kun se on valmis, niin alan katselemaan tuolta varastoista vaateasioita :) Kestovaippoja tullaan käyttämään myös tällä neljännellä, mutta öisin ja reissussa on käytetty kertakäyttöisiä. Ihan perus harsomeiningillä mennään, en jaksa niihinkään satsata niin mielettömästi, ne on toimineet tähänkin asti hyvin. En ota paineita tuostakaan asiasta, jos alkaa tuntua, että ei tällä kertaa jaksakaan kestoilla, niin sitten ei jaksa :)

Välillä tulee vähän paniikkia, että mitä jos en ehdi laittaa mitään valmiiksi, mutta onhan mulla vielä lokakuunkin puolella se pari viikkoa ennen sektiota aikaa :)

kääkkis ja sisu 27+6 ( ja huomenna poksuu.... :heart: )
 
Leijonamama ja kääkkis Täällä myös sama homma. En ole vauvaa varten laittanu juuri mitään vielä. Kirpparilta pari bodya löysin, mutta en sitten muuta ole ostellut. Omaa huonetta sille ei tule kuten ei esikoisellakaan ole ollut noin pienenä, joten nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa kunhan syntyy. Onhan tässä vielä aikaa pestä ja kaivella esikoisen vaatteet ja vauvatavarat esille. Kaikki on kuitenkin säästetty esikoiselta niin ei paljoa uutta tarvi hommata. :)

Kestovaippoja en ole ajatellut käyttää.


Täällä myös vauva punnaa itteään mahan läpi niin, että aivan nahkaa kinnaa. :D Helteet on todella jees, mutta ei tänä kesänä tämän mahan kanssa. Vaikka kuinka olen kesäihminen niin nyt odotan kyllä jo syksyä. Ei vaan tahdo jaksaa juosta esikon (2v.) perässä näin kuumilla ilmoilla.


Pauki 30+3
 
Leijonamama: Eihän siinä ole mitään kummallista! Jos kaikki melkeinpä löytyy jo valmiina, niin turhaapa sitä stressiä ottaa enää mistään hankinnoista :) Onnellinen voit olla, meillä kun mitään ei löytynyt valmiina...

Meillä muuten ihan sama juttu, vauva nukkuu vanhempien makuuhuoneessa alkuun ihan käytännön vuoksi. Ei ole kivaa öisin ravata toiseen huoneeseen, mahdollisesti montakin kertaa yössä. Lapsen omassa huoneessa on vauvan vaatteet ja lelut ja se on muutenkin rauhoitettu alue niin, ettei lemmikeillä ole sinne mitään asiaa. Vauva voi siellä nukkua sitten päiväunia yms. kun sieltä on käynti niin ikään lemmikeiltä rauhoitetulle (ja muutenkin rauhallisemmalle) parvekkeelle.

Ja kestovaipat... Ei sitten ikinä! En ole kokeillut, mutta jo ajatuksen tasolla se peseminen ei nappaa pätkän vertaa. Ekologista tai ei, mutta muutenkin olen yrittänyt monilla ratkaisuilla saada tulevaa vauva-aikaa mahdollisimman helpoksi niin en rupea hankkimaan lisäduunia enää vaippojen pesusta. Nostan aidosti hattua niille, jotka jaksavat vaippapyykkiä :)

Nii 30+2
 
Täällä olisi vielä yksi lokakuun lasta odottava, hei vaan kaikille :)

LA 2.10., toinen, KOS, poikaolo mut tyttölupaus

yanalle kovasti tsemppiä, itsellä myös hepatogestoosi ja toista kertaa.. tähän mennessä olen selvinnyt "vähällä", toistaiseksi saan nukuttua kutinasta huolimatta, toivottavasti lääkitys tehoaa. Viikkoja tosin vasta 30+3 joten ehtii tilanne muuttua vielä moneen kertaan :/

Enpä ole minäkään paljon saanut laitettua vauvaa varten. Vähän olen ostellut vaatteita kun tällä kertaa olis tyttö tulossa, mutta muuten kaikki on ihan alkutekijöissään. Kaikki energia tuntuu menevän töissä ja iltaisin olen ihan puhki. Töissä olen yrittänyt jaksaa, vaikka työpäivän jälkeen jalat on äärettömän väsyneet ja turvonneet tukisukista huolimatta. Onneksi enää parisen viikkoa jäljellä ja sitten jään lomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle :)

taco + pikkuinen 30+3
 
Heips.. Häät tuli juhlittua ja yllättävän hyvin meni.. Sokerit pomppas korkeuksiin ja jouduin aloittaa iltainsuliinin :( noh se siin hyvää että pääsee ultraan ens viikolla ja lääkärille.. Nyt varsinkin toivoisin käynnistystä ajoissa, mut saapas nähdä miten käy..

Öisin alkanut suonta vetämään kovin, joka ei meinaa asettua.. Vinkkejä??
Ja selkää sekä jalat kovilla töis ja viel pitäis jaksaa hetki.. Ku kehtaisikin hakea saikkua :/

Meil on vaatteita katsottu kummalleki sukupuolelle jemmaan.. Vaik saatiin tyttölupaus on kovin poikaolo vieläki.. Viime yönäkin näin poikaunen, joten saapas nähdä miten käy.. Pinnis puuttuu ja vaunuja mietin edelleen mitä tekis.. Jemmas olis yhdet mut en tykännyt niistä, kun ovat täyskumilla olevat.. Ne kun ei tääl maaseudul talvel kunnolla kulje :( Loput tavarat saan kavereilta.. Meilläkin nukkuu vanhempien makkarissa ehdottomasti.. Kestoja edelleen mietin.. Esikoisen vaipat löytyy varastosta, mut on tuota pyykkiä meidän perhees ihan tarpeeks, joten taitaa kääntyä kaupan kertakäyttöisiin täl erää..

Ihanan aurinkoista päivää kaikille

muumimamma-81 30+2
 
Kiitos taco ja tsemppiä sinullekkin.. Eilisten verikokeiden jälkeen viikonloppu näytti valoisammalta,arvot oli laskenut jee eli näillä mennään ja ensiviikolla on neuvola pitkästä aikaa ja ensiviikon perjantaina sitten taas uudestaan verikokeet. Esikoiseni tulee huomenna isältään kotiin takasisin <3 ihanaa saada pikku apuri kotiin jo.. Hänestä kun on niin paljon apua. Kestovaipoista sen verran,että kyl mä niitä kattelin noista äitiys pakkauksista,mut heh joo en saanut mitään tolkkua,enkä esikoiseni kanssa niitä myöskään käyttänyt ni en varmaan ala käyttää nytkään.. toisaalta voisin kyllä ehkä kokeilla =) Meillä olisi lapsille se "oma" huone,mut en ole sitä laittanut millään tavalla,huoneessa ei ole edes verhoja vielä,vaikka ollaan asuttu tässä jo tovi... mut kyllähän sitä sitten vielä kerkee.. Pinnasänkyjä/rattaita en ole vielä hankkinut,kun en ole mieleisiäni löytänyt ja mieheni on sen verran kätevä käsistään että vanhastakin saa hän loihdittua uudet.. eli kirpputorille/ kierrätyskeskukseen mennään sitten jossain vaiheessa...
muumimamma-81 mulla oli myös kauheita suonenvetoja öisin ja tuntui että pahenevat,mutta siten aloin ottamaan joka ilta mangeesiumia ja se rauhoitti suonen vedot kokonaan ja oli mulla öisin myös ns levottomat jalatkin joihin auttaa minulla joka ilta venyttelyt =)
 
Moikka taas!

Meillä aletaan taas käyttään kestoja, mutta käytetään myös kertakäyttösiä, esim. yöllä ja reissuissa. Pyykkiä tulee muutenkin suurperheessä joten yhen kakkapyllyn kestot ei siinä enää paina ;) .

Vauva tulee nukkuun ekan vuotensa meijän kans samassa huoneessa siirtyy sitten sisarusten kanssa samaan huoneeseen. En jaksais yöllä rampata eri huoneessa, muutenkin taitaa tulokas nukkua suurimman osan öistään kainalossa =) .

Töissäkäynnin jaksavuus alkaa olla äärirajoilla.... Oon hirviän huono hakeen saikkua, ja aattelen aina etten kehtaa ja kyllä mää jaksan, mutta nyt... Jalat turpoaa elefantin jaloiksi töissä, supistukset on lisääntynyt ja oma jaksaminen on ihan 0:ssa, kotona itku herkässä. Töissä kuitenkin on seisottava 6-9h/pvässä, ja joustava kiireessä ja koko ajan kumarreltava... Jalat on kyllä kamalan näköiset ja nyt vasta kuudennen raskauden aikana on suonikohtuja ilmestynyt:O, mutta olenkin ollut esikoisen raskauden ajan vaan töissä aiemmin ja 4 raskautta olen ollut kotiäitinä, joten on voinut välillä nostaa kintut seinälle! Pakko varmaan käydä ainakin tarkistuttaa kohdunsuu lääkärissä ettei tartte katua... Töitten lisäksi mulla on kuitenkin 5 lasta ja koti myös hoidettavana...

Väsynyt sinnuli rv 28+4
 
Itselläni ei ole vaivana kuin kamalat liitoskivut lonkista alaspäin. Muuten olen loistokunnossa, mutta kyllä nämä kivut vammauttaa paikalleen. Selkä ajoittain särkee.
LEIJONAMAMMA! Meillä ei todellakaan kestoilla.:LOL: Ensimmäisen kanssa käytin sideharsoja monta kuukautta, mutta kyllä kertikset ovat ihanan helppoja ja vaivattomia. Kyllä meillä eletään nykyaikaa eikä palata menneisyyteen. Ostin kyllä kestoja varmaan n. 25kpl, kun odotin 6.sta tai 7.aa. Eipä tullut käytettyä. Ovat edelleen käyttämättöminä.

SINNULI! Kyllä kannattaa hakea saikkua, jos on väsynyt. Sun on ajateltava jo olevia lapsia. Ne tarvitsevat sinua muutenkin kuin puolikuolleena. Jos et itsesi takia hae, ajattele lapsiasi. Näin et tunne huonoa omaatuntoa.
 
Huhhuh, tukalat terveiset täältä!
Kirjottelinkin jo fb-ryhmään, kun torstaina oli neuvolalääkäri. RR oli hyvä, painoa tullut nyt yht. 9kg, hb oli laskenut kuukaudessa 122->107, eli rautakuurille. Pissa ok. Lääkäri oli aivan pönttö, meni hermot ihan totaalisesti. Mulla edelleen kivuliaita supistuksia ja selkä aivan juntturassa, mutta sanoi että töihin vaan, ei mitään estettä. Kerroin kyllä, että työni on raskasta, eikä ole mahdollista levätä, muttei kiinnostanut. Itku silmässä sitten lähdin neuvolasta pois, kun tuntui, että mun vauvaa ei nyt tarkkailla tarpeeksi. Laittoi kyllä labraan lähetteen pissan bakteeriviljelyä ja sp-tautitestejä varten, supistusten takia. Töihin menin suoraan käymään, ja sieltä tuli heti käsky soittaa työterkkariin ja sainkin ajan samalla päivälle. Työterkkari sitten ilmoitti heti, ettei mitään asiaa töihin, vaan saikkua äippälomaan asti ja tekee B-lausunnon suoraan kelaan, eli mun ei tarvitse huolehtia mistään. Maanantaille sain vielä fyssarille ajan tän selän takia, toivottavasti saan apuja. Ja ihana lääkäri myös sanoi, että jatkossa voin kyllä mennä sinne suoraan, hän sitten konsultoi tarvittaessa gyneä tai laittaa lähetteen äippäpolille. Kylläpä kivi vierähti sydämeltä, mua kun epäilyttää tää touhu, kun oma äiti on syntynyt keskosena, minä 4 vkoa ja veli 6 vkoa etuajassa, joten haluan ottaa varman päälle..

Tavaroista.. Vaunut ja pinnasängyn hain alkuviikosta, odottavat autotallista. Vaatteita olen pessyt aikamoisen satsin, mutta en ole vielä laittanut paikoilleen. Vielä olisi kyllä hankittavaa, mutta nyt on ollut puhti niin pois, että apua! Eilen itketti koko ajan vaan, kun olin niin järkyttävän väsynyt.

Kestovaippoja en ajatellut kokeilla, en oikein lämpene ajatukselle.. Mutta toki jätän äitiyspakkauksesta tulleet talteen, jos vaikka haluaakin kokeilla.

Suonenvetoihin suosittelen myös magnesiumia, Diasporal täällä käytössä ja hyvin on tehonnut!

Daredevil + rinsessa 26+6 (huomenna poksahtaa, jee!)
 
Hei, ilmoitaudun myös tähän.
LA 28.09.2013 toinen, KOS, tyttöolo mut poikalupaus

Tuntuu et tää vois syntyä lokakuussa, et menee yli.
Raskaus muuten menee hyvin paitsi paha olo jatkuu koko raskauden aikana.

Onko tällä kuulla facebookissa ryhmää??

Anna ja pupu 31+1
 
Tervetula uusille! Ilmeisesti se FB ryhmä on jo täysi, näin ainakin olen itse käsittänyt. Mutta kiva saada uutta porukkaa tänne!

Itsellä ei mene ehkä ihan niin ruusuisesti kun toivoisi. Perjantai oli aivan kamala päivä, koko päivän töissä supisteli niitä kivuttomia mutta mukaan alkoi tulla kanssa niitä kipeitä. Soitin sairaalaan kun tulin kotiin ja pyysivät näytille. Odottelin että mies tuli mökiltä kotiin kun halusi tulla mukaan ja sitten mentiin yhdessä. Siinä ajassa supparit rauhoittuivat aivan täysin, kuin olisi ihmeparantuminen tapahtunut. Jotenkin tosi noloa, olin nimittäin töissä aika hädissäni kun koko päivän niitä tuli ja parhaimmillaan siis kipeitä tuli muutaman minuutin välein. Noh, paikat oli onneks pysyny kiinni ja vauva voi hyvin. Sain viikon sairaslomaa, mutta esim. huomenna on pakko käväistä töissä kun jätin pari asiaa niin pahasti kesken. Mutta käväisen vaan aamusta siellä.

Nyt on viikonloppu kulunut nukkuessa ja levätessä, tämä mun loputon uupumus ei vaan tunnu katoavan mihinkään. Tänään ollut omituinen olo koko päivän ja tossa pari tuntia sitten tuli taas yksittäinen kipeä supistus, mieskin säikähti kun aloin puhisemaan kun niin sattui. Otin panadolia niin josko se siitä. Nyt vaan alkoi ahdistamaan tuo kun tuo tulevan lapsen huone on ihan sekaisin vielä, ahdistaa oikein kunnolla... Täytyy vaan alkaa laittelemaan, nythän mulla on aikaa kun olen sairaslomalla. Hassua muuten miten vointi vaihtelee päivästä toiseen tosi paljon, tosin nämä helteet tekee kyllä päivästä kun päivästä huonon kun en kestä kuumuutta lainkaan. Heti virkeämpi olo kun ollut vilposampaa.

Tässä alkanut kanssa koiranulkoiluttaminen ihmetyttää, välillä kävelen kun mummo ja välillä ei tunnu missään. Mietin vaan et mitäs tehdään jos tulee täysi stoppi? Mieskin vielä menossa leikkaukseen parin viikon päästä niin vastuu ois mulla... Noh, kattellaan, onneks on hyvät verkostot!

PS. Stressiä muuten riittää, yhtäkkiä isäni ja veljeni alkaneet riidellä ja tietenkin kaikki on nyt ihan sekaisin siitä. Tai oikeastaan taidan itse olla ainoa joka ei ota asiaan kantaa tai järkyty siitä, mutta tietenkin ikävä tilanne äidilleni joka on soitellut ja itkeskellyt tilanteelle. Ärsyttää vaan että piti noiden nyt alkaa selvitellä välejään kun itsellä on kerrankin jotain kivaa odotettavaa ja mikä tuo perhettä yhteen. Ärsyttävää.
 
Sinnuli Kyllä nyt saat unohtaa huonon omantunnon ja haet saikkua. Joskus vaan pitää olla itsekäs! :)

Uusiakin oli vielä tullut...tervetuloa joukkoon :)

(.) Mulla kans viime viikolla oli jonkin verran nuita napakampiakin supistuksia, ja nlalääkärissä siitä sitten mainitsin. Lääkäri otti bakteeriviljelyt, ja ainakin se pikanäyte oli puhdas. Streptokokkituloksia sitten vielä oottelen, en vaan tiiä millon ne saan. Sain vielä ens viikolle kontrolliajan jossa katotaan kohdunsuun tilanne. Ihan normaali se oli viimeksikin, mutta hyvähän se on kun tarkistetaan. Tosin eipä niitä napakampia supistuksia oo sitten ollut sen jälkeen. Rauta pitää ruveta ottaan nestemäisenä, kun ei tabletit oo tehonnu, vaikka viis viikkoa niitä söin. Hg oli laskenu 112:sta 109:ään. Sf-mitta oli 26 ja menee nyt siellä keskikäyrän ja yläkäyrän välissä. Nyt on pienempi mahan näillä viikoilla, mitä aikasemmissa raskauksissa. Mulla aina huidellut siellä yläkäyrillä. Muuten kaikki ok.

Käytiin miehen kans viikonloppu kahestaan rentoutumassa Vuokatissa, ja olihan ihana olla kahestaan. Ollaan viimeks 2v sitten oltu lapsista yö erossa, joten oli mukavaa vaihtelua. Meillä kun nuo lapset nahistelee ja tappelee jatkuvasti...ja kiukuttelee minkä kerkee. Huomasin kylpylässä, että heti kun ui, niin mahaa rupes jotenki oudosti pakottaan. Ajattelin että oisin alottanu vesijouoksun kunhan tuo meidän lähi uimahalli aukee, mutta taitaa haaveeksi jäädä.

Marlin ja Vimma 27+4
 
Hei

Tsemppiä kaikille kipujen ja jomotusten kanssa kamppaileville! Mullakin suonenvedot edelleen kiusaa säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta muuten olo on hyvä. Paljonko te, jotka syötte magnesiumia, niin syötte sitä päivittäin? Mulla monivitamiinissa on 180mg, mutta paljonko sitä uskaltais syödä lisänä..? Neuvolassa kävin viime viikolla ja hemoglobiini oli noussut takaisin normaalimpiin lukemiin, joten raudan popsiminen oli tehonnut. Tosin edelleen oon väsymyt ja uni maittais aina vaan.. Terkka sanoikin, että vaikka muuten luonto on fiksu, niin siinä se vois tsempata, että antais odottavien äitien nukkua pidempään paremmin :) Mullakin yöuni selvästi keventynyt ja huonontunut. Hyvän nukkumisasennon löytäminen ja asennon vaihtaminen ei oo mitenkään itsestäänselvyys. Tyynyjä on mun puolella parhaillaan neljä! Onneks on vielä melkein pari viikkoa lomaa jäljellä. Mistäköhän sitä löytää motivaation kolmen viikon työrupeamalle ennen äippälomalle jäämistä!?

Minä viherpiiperona olisin halunnut kokeilla kestovaippoja, mutta mieheni ei ajatukselle lämmennyt, joten eiköhän meilläkin kertiksillä mennä.

Mulle on viime aikoina päivitelty, et miten voi olla noin pieni vatsa, vaikka pikkuisen reilu kaks kuukautta laskettuun aikaan.. Aiemmin olin ollut itse täysin tyytyväinen vatsan kokoon, mutta kun noita kommentteja on tarpeeksi kuullut muutaman viikon sisällä, niin tuli itsellekin olo, että mitäs jos lapsella ei olekaan kaikki kunnossa, että jos hän ei olekaan kasvanut normaalisti! Mutta neuvolassa sanoi terkka vatsan olevan ihan sopivan kokoinen eikä huoleen ole syytä. Ja toisaalta onhan tässä vielä aikaa vatsaa kasvatella ja seurataanhan kasvua nyt kahden viikon välein ja sf-mittakin on juuri normaalikäyrällä. Eikä sillä, vatsassa potkii ja myllertää jatkuvasti ja muutenkin arkisia juttuja on pitänyt miettiä uusiksi, kun tuntuu, että vatsa on tiellä..

Kömpelö, vatsalihakseton ja päikkäreitä rakastava
Salmiakki13 ja 30+1 (Iik, enää vajaa kymmenen viikkoa laskettuun aikaan!!)
 
Tervetuloa uusille!

Kävin sitten lääkärissä... Saikkuahan sieltä tuli. Kohdunkaula oli lyhentynyt 2cm:iin ja kohdunsuu 1cm auki ja vähän pehmeä.. Mutta ei kuulemma kuitenkaan huolta, siinä mielessä normaali tilanne kun kuudes raskaus kyseessä. Sairasloma on kuitenkin paikallaan jo työn raskauden vuoksi ja levähtää pitäisi nyt kotona(helpommin sanottu kuin tehty 5:n lapsen äitinä;)). Vkon päästä normaali neuvolalääkäri kattoo tilanteen uudestaan ja arvioi mun työkyvyn, todennäköistähän on etten töihin voi enää palata.

Eli nyt vaan jalat kattoon ja sohvalle ;) Sinnuli rv 28+6
 
Hyvä Sinnuli! Nyt vaan iisisti niinkun täälläkin :)

Magnesiumia käyttelen, eli Diasporalia melkeinpä päivittäin se 400 annos. Kysyin silloin farmaseutilta asiasta et voiko vetää överit, mut hän totes et liiallisen magnesiumin oireena on se et maha menee löysälle. Itselläni maha on kaikkea muuta kun löysällä ja heti jos jätän ottamatta niin tulee levottomat jalat ja kramppeja... Aika paljon tuntuu kroppa tarvitsevan tuota nyt ja erityisesti helteillä. Eli ainakin minun tietojeni mukaan sitä voi käyttää ihan huoletta! Ja on siis mullakin tossa normivitskussa sitä...

Unohdin poksua eilen, eli nyt sit 30+1!
 
Huh ja puh! Nämä viime päivien helteet ovat kyllä ottaneet voimille! Mitään ei ole jaksanut tehdä ja tuntuu että lyhytkin kävely on yhtä tuskaa. Pääkin ollut kipeenä jo neljättä päivää. Eilen otin 3 panadolia eikä auttanut! Nyt litkin taas vettä kuin mikäkin sieppo. Viikonloppuna yritin poimia vadelmia, mutta oli niin kuuma että meinas taju lähteä niin oli pakko mennä sisälle lepäämään. Eilenkin oli 27 astetta ja ilma seisoi paikallaan ja tuntui ettei saa happea kunnolla. Eipäs siinä pahemmin sitten jaksanut ulkona olla.

Minäkin olen ottanut "härkää sarvista" ja soitin tänään neuvolaan ja pyysin saikkua liitoskipujen ja turvotuksen takia! Mulla siis neuvolakäynti keskiviikkona, mutta soitin ja "varoitin" terkkaria että nyt olisi tarve päästä saikulle ja hän lupasi ottaa yhteyttä lääkäriin. Mahdollisesti joudun vielä lääkärikäynnille, mutta voi olla että menee ilmankin koska sama vaiva olllut viimeksikin. Saikkua pyysin siis 1.8 alkaen, joten jos menee kuten pyydetty keskiviikko olisi viimeinen työpäivä! Siten saan myös kaikki työt pois alta ja ehdin varoittaa työkavereita että saavat luvan pärjätä.

Kestoilua en ole koskaan kokeillut. Ei vaan ole mun juttu, mutta ihailen niitä jotka jaksavat =).

Vauvanvaatteet olen jo pessyt ja laittanut lipastoon odottamaan. Sänky ja hoitopöytä on vielä kokoamatta, mutta muuten kaikki on valmiina vauvaa varten. Vauva nukkuu luultavasti samassa huoneessa kuin muut ipanat, koska muuten en saa itse nukuttua. Herään joka ikiseen tuhinaan ja ähinään nimittäin! Meillä on aina ollut pinnis aluksi meidän makkarissa, mutta sitten se on siirtynyt viereiseen huoneeseen juuri sen takia kun herään koko ajan. Ovet auki kuulen kyllä kun vauvalla on nälkä :). Ja imetän muutenkin aina olkkarissa istuen sektiohaavan takia (kyljellä makaaminen sattuu haavaan alussa) ja jottei mies heräisi kun hänellä on aikainen herätys. Ja yleensä mulla kaiken lisäksi vuotaa toisesta rinnasta niin paljon maitoa imetyksen aikana että on pakko käyttää kerääjiä ja niiden kanssa on vaikeeta häslätä makkarin pimeydessä :D. Eli sellainen systeemi meillä, kukin omalla tavallaan! :)

Salmiakilla on pieni maha ja mulla taas jumbo! Kaikki kysyvät milloin jään äitiyslomalle kun maha on niin valtava. Ja laskettuun aikaan vielä 10+ viikkoa, jestas sentään. Kuinkahan iso tästä oikein mahtaa tulla! Mielenkiinnolla odotan keskiviikon sf-mittaa...
Ja painoa on varmasti tullut taas ainakin pari kiloa lisää... Ja Hb on varmasti ihan surkea. Ostin viime vikolla Retafer-tabuja vaikka niistä tuleekin ummetus. Pakko saada nostettua tuota Hb:tä vähän kun on niin huono eikä nuo nestemäiset aineet ole yhtä tehokkaita. Pitää sit vaan ottaa jotakin ummetuslääkettä jos on tarvetta.

Misu78 ja poika pallomahassa 29+4, torstaina 30 rikki!
 
Huomenna alkaakin sitten se viimeinen kolmannes. Kyllä tämä aika on mennyt nopeasti. Jos ei oteta lonkka/jalka ym kipuja huomioon, on mennyt helpolla tämä kaikki. Kun kaikki helppoa, saa pelätä, että vauvakuume iskee pian uudestaan, kun on synnyttänyt. Alunperin olin suunnitellut, että tämä on viimeinen vaavi, mutta onkohan... ken tietää.

Misu78
Yleensä ottaen juuri ne nestemäiset rautaliuokset imeytyvät paremmin, vaikka itse raudan osuus pienempi kuin tapleteissa. Minulla pelaa myös raskaudenajan monivitamiinit pitämään hb:n kohillaan. Niissä ne muut vitamiinit auttavat raudan parempaa imeytymistä.

Sinnuli!
Itselleni tulossa 10.s, mutta kyllä sitä levättyä saa, kun haluaa. Esim. kun lasten kanssa pihalla, lököttelen trampoliinissa, jos siltä tuntuu. Tai sisällä lasten leikkien keskellä, vaikka lattialla makoilen. Kotihommia aina sen mukaan kuin jaksaa. Ei kaikkia tarvitse kerrallaan tehdä. Yksi asia kerrallaan, niin on kevyempää. :)
 
Viimeksi muokattu:
Pullero85!
Vaikka edellistä yritit kauemmin, ei se kerro seuraavan kohdalla menevän samalla tavalla.
Meillä minun toinen ja ensimmäinen yhteinen sai alkunsa toisesta inseminaatiosta. Vuosi oltiin yritetty ennen sitä. Sen jälkeen lapsia alkoikin tulla helpommin. Seuraavat saivat alkunsa luomuna. Eli 3.s lapseni sai alkunsa 8kk ed. synnytyksestä. Sen jälkeen alkoi muutaman vuoden pika hedelmöitykset eli n. 3kk-5kk ed.synnytyksistä sai aina seuraava alun. Esim. heinäkuussakin meillä on kolmet synttärit(synt. siis peräkkäisinä vuosina. Joulukuussa myös 2 peräkkäistä. Nyt edellisen ja tämän välissä on runsas 2v, mutta väliin mahtuu 2 keskenmenoa ja hieman haluttomuutta niiden jälkeen. Aivan tosissaan ei ole yritetty, koska keskenmenojen jälkeen jäänyt surua.
Lisäksi itselläni ei ole koskaan ollut säännöllisiä kiertoja.
 
Pullero85 Meillä kans esikoista "tehtiin" 6kk, mutta toinen sitten tärppäs heti. Kolmas ja neljäs raskaus alko kolmannesta kierrosta, joista tuo kolmas meni kesken ja neljäs oli kohdunulkonen. Tämä raskaus alko toisesta kierrosta ku:n jälkeen, vaikka multa jouduttiin poistamaan toinen munatorvi. Eli ei ole niin sanottua että aina menis yhtä pitkä aika siihen uuteen raskauteen :)
 
Meillä on tätä vauvaa "tehty" 6/2011 lähtien. Välissä oli yksi kkm viikolla 9, ja melkeen päivälleen sama la oli kuin tänä vuonna eli eka tärppi kävi 2/2012 ja nyt uudestaan plussa testiin 2/2013. Clomifen oli jo käytössä toista kiertoa, vaikka mitään vikaa ei varsinaisesti todettu. Kierrot heitteli kyllä 33-45 päivän välillä. Ikionnellinen olen tästä pienestä <3 1vuosi ja 8kk oli kyllä pitkä aika odottaa ja pelätä ja silti tiedän, että selvisimme helpommalla kuin moni muu.. toki vaava ei ole vielä syntynyt, mutta voi jo sanoa että lupaavalta tuntuu :)
 

Yhteistyössä