Lokakuun lapset 2013 <3 *Huhtikuussa*

Huhhei, veriseulan tulokset tuli tänään ja riski on normaali - nyt ehkä voin vähän hengähtää. Vaikka tuolla mielen perukoilla vieläkin kummittelee se turvotuksen määrä.. Mutta mä koitan nyt vaan muistella miten kovasti pikkuinen masussa uiskenteli ja pyöriskeli ja sitäkin, että ainakin toisesta kädestä löytyi kaikki sormet ;) Oli niin hauska kun kätilö laski "yy, kaa, koo, nee ja peukku!" Ihan hymyilyttää vieläkin!

Voisin nyt vähän kirjoitella enemmänkin kun mukamas vauhtiin pääsin.

Nukkumisasennosta ja mahasta yleensäkin; mahallani nukun mieluiten ja vielä ei mitään ongelmaa sen suhteen ole tullut, masu on yhtä löllö kuin ennenkin. Ihan pienen pieni pömppis jää kun yrittää vetää mahaa sisään, joten oletan että se on se vauvamasun alku. Jos ihan rentona antaa olla niin vois luulla että oon jo puolessa välissä :D Eli pläskiä kaikki ja löysiä vatsalihaksia :LOL:

Tästä päästäänkin sopivalla aasinsillalla painonnousuun: Mulla siis tullut normipainosta 5 kiloa heittämällä lisää ja tuntuu että päivä päivältä vaan nousee....!!! Argh. En syö mitenkään erityisen paljon (enää - alkuhan meni pahaa oloa pois pitäen syömällä mahd. usein), mutta en kyllä liikukaan juuri yhtään kun koulu vie niin lahjakkaasti aikaa. Nyt sen kanssa vähän helpottaa, mutta kestää ehkä vähän aikaa ennen kuin pääsee liikuntaan kiinni taas. Koitan nyt ainakin herkkuja vähentää ja yritän venytellä ruokavälejä takaisin normiin kolmeen tuntiin. Musta ois ihanaa jos voisin käydä vaikka kolme kertaa viikossa pidemmällä lenkillä, kerran-pari salilla ja lisäksi pitäis muistaa pitää kehosta huolta venyttelemällä.

Hemoglobiini: Neuvolakäynnillähän mitattiin sormen päästä ja tulos oli 99, eli melkoisen alhainen. Neukkutäti passitti verikokeisiin ja lupasi soitella tuloksista. Samana päivänä kun kävin verikokeessa, oli yritetty oudosta numerosta soittaa mutta en ollut huomannut. Ajattelin heti että se oli sieltä neuvolasta ja tuumin että eiköhän tuo soita takaisin. Ikinä ei uudestaan soittanut ja totesin että ei kai niin hätää sitten ollutkaan että tarvisi rautaa alkaa syömään. Ultrakäynnillä kysäisin kätilöltä verikokeen tulosta ja se oli 129!!! Siis korkein mulla ikinä!! Ihan uskomatonta. Miehelle sanoin että ilmankos ei oo enää niin ollut rytmihäiriöitä (alhainen hb kuulemma aiheuttaa). Väsymyskään ei oo ollut niin kokonaisvaltaista.

Töissä en ole vieläkään kertonut, mutta aion tehdä sen ehkä ensi viikolla tai sitten seuraavalla. Jännittää jo nyt! Tänään sain kuulla että meidän "isosta tiimistä" toinenkin on raskaana - saman esimiehen alainen siis. Siinähän miettii mistä repivät apuja kun jonkin näköinen yleinen linjaus talossa että uusia ei rekrytä. En tiedä onko äitiyslomasijaiset sitten eri juttu.

Ensi viikolla muuten mulla on viisauden hampaan poisto edessä... Vähän hirvittää millaset jälkimainingit jos en saa tarpeeksi vahvoja kipulääkkeitä. Onko jollain ollut samanlaista operaatiota raskauden aikana?

Hankinnoista: Tänään hiplailin hulluilla päivillä minivaatteita ja voi kun ne olikin pieniä!!! Ihan uskomatonta. En kuitenkaan raaskinut ostaa niitä vielä kun ei oikein ollut tarjouksessa. Harsoja sen sijaan ostin paketin, ne ovat siis eka varsinainen ostos vauvalle jos lankoja peittoon ei lasketa. Lisäksi varailin kaverilta turvaistuinsettiä, kun sais vähän edullisemmin kuin uunituoreena. Sieltä varmaan tulis muutakin sälää mukaan. :)

No, se kai siitä. Taidan laittaa kirsikalle yv:n fb-ryhmään liittymisestä, nyt tuli vähän semmonen olo että voisin sinne liittyäkin!

Suvitar pokspokspoks 13+0

Tulossa muuten neuvola 29.4. ja RU siirtyi 31.5. en muista onko näitä listassa.
 
Hellou!

Tää päivä on kyllä ollut aikamoista hyvää unta..siis niin epätodellisen oloista vaan!! :)
Np-ultrassa käyty,ja kaikki hyvin! Siellä todella ON joku! Sen sydän oikeasti lyö! Voiko uskomattomampaa ääntä ollakaan?!!! :heart:

Asukas oli melko rauhassa siellä,vähän pyörähteli kun työnneltiin..pituutta hällä oli 41mm, turvotusta 0,9 ja riskit minimaaliset :) Kuvia saatiin ja niitä vaan tuijottelee et ei oo totta..ihana fiilis,mun sisällä on ihan pieni salaisuus,hihi! :D

Kyllä mäkin ainakin toistaseks luen ja kirjottelen täällä,fb ehkä jossain vaiheessa..sinne palstalle jää varmaan vielä pahemmin koukkuun :D

LA siirtyi päivällä eli on 30.10.
RU on 22.6.

T.Pömppis poks 11+0! :heart:
 
Malinelle24, mulla ei vielä tossa vaiheessa kuulunut dobblerilla mitään, eikä neuvolassakaan meinannut vielä viime viikolla kuulua. Liekö istukka sitten jotenkin edessä?
No kuitennii, eilen sitten kuului dobblerilla äänet..heikot ja pienet,mutta kumminkin <3

Eli älä hätäile vielä,kaikki varmasti hyvin :)


Nelperi 13+4
 
Aurinkoista huomenta :)

Onnea kaikile ilosia ultrakuulumisia saaneile ja tervetuloa uusile!

PottuSäkki Juuriki neuvolalääkärin kans olen asiasta kinannu. Ei millään meinaa antaa mulle pitkää avvaavaa edellisen tilale. Mulla siis ollu Oxis niminen pitkä avvaava käytösä, mitä ei saa käyttää raskausaikana. Maanantaina piti tulla kotia jottain vastausta ku lääkäri aiko asiasta keskustella tiimissänsä viime pe, mutta eipä ole kuulunu eikä näkyny.. Pitänee alakaa soittelemmaan neuvollaan, että saa tietää jottain enempi asian kulusta.

Mulla ei ole kotona dobbleria, mutta neuvolasa kuuntelivat rv 10+ ääniä ja hyvin kuulu. Äänet vain kuulu yllättävän ylhäältä, n. 5cm navan alapuolelta. Muista ultrauksisa yms. on kyllä äänet kuulunu alempaa. Äänten kuuluminen voi johtua siittä, että mulla on istukka kuulemma takana.

Hankinnoista En ole varsinaisesti ostanu tulokkaale vielä mittään, mutta kauppareissuila on välilä teheny kovasti mieli ostaa pieniä vaatteita. Vielä olen vain saanu itteni hillittyä :) Olen toki käyny ostamasa langat ja alottanu tekemään tulokkaale villapukua. Juu, pikkusen aikasesa vaiheesa, mutta teki niin mieli tehhä.. Turvaistuimen hankintaaki mietin jo ku näin neuvolan seinälä ilimotuksen, mutta sitten mietin, että onko kuitenki ihan liian aikasta hankkia moisia vehkeitä. Toisaalta taas pitäs kuitenki ajoisa alakaa hankkimmaan tavaraa, että ei sitten tarvitte kerrala ostaa kaikkia. Mulla siis ei ole mittään ennestään ku ensimmäistä oottelen ja kavereitten yms. lapsetki on jo niin isoja, että ei niiltäkkään mittään "peri".

Jotaki piti vielä kommentoia, mutta nyt ei kykene muistammaan..

o873060 ja haba 14+0
 
Eipä ookaan hetkeen tullu kirjoteltua :)

täälä on juteltu niin paljon mun viime käynnin jälkeen että en kyllä mitenkään pysty kaikkeen vastaamaan :D

Hankintoja en oo vielä tehnyt mitään koska ei oo vielä ollut sitä np-ultraakaan, ja oikeestaan kaikki pitää hankkia kun oon kaiken ehtinyt myyda tai antaa pois pinnistä lukuunottamatta :D

Painonnousua mulla on tullut 2kg mutta niin on tullut tähän asti ihan joka raskaudessa :)

NP-ultra olis 18.4 ja seuraava lääkäri neuvola 8.5

Kovasti kyllä jännittää vaan toi ultra kun nyt taitaa olla jo melkeen kaikki muut käynyt ja tosi paljon hyviä uutisia tullut niin pakkohan sieltä jonkun on saada huonojakin uutisia : /

nouna 11+0 :heart:
 
Eilen oli ensimmäinen neuvolalääkäri. Kaikki oli ok ja nyt pääsin ensimmäistä kertaa kuuntelemaan jopa sydänäänet. Vahvasti 165 sykkeellä löi. Samalla haihtui pelko, kun pikkuinen oli nt-ultrassa aika vaisu, liekö kuitenkin nukkumassa ollut tai jotain.

Jatkosta ei ole vielä tietoa. Rakenneultraan tulee postissa jossain vaiheessa aika rv 20-21 tienoille. Mennee kesäkuulle todennäköisesti. Neuvolaan pääsen joka tapauksessa 14.5, mutta sinnekin tuntuu nyt olevan niin pitkä aika, mutta äkkiäkös tää aika loppupeleissä menee.

Suvitar89, minulta poistettiin juuri ennen pääsiäistä viisuri leikkaamalla. Sain burana- ja paramax-kuurin, mutta jätin buranat ottamatta. Ensimmäisenä päivänä taisin syödä 3 grammasta paramaxia, seuraavana päivänä 2 ja kolmantena otin enää vain yhden. Lopun aikaa koitin sinnitellä ilman lääkkeitä vaikkei niistä nyt mitään haittaakaan olisi ollut, mutta itse en halunnut turhan takia kuormittaa lääkityksellä. Samalla söin viikon ajan penisilliini-kuurin v-peniä. Lääkäri eilen rauhoitteli, että kaikki nämä oli ihan ok. Buranakin olisi jopa käynyt paitsi ei viimeisellä raskauskolmanneksella. Taidan tästä huolimatta silti unohtaa buranat ihan varmuuden vuoksi. Summa summarum. Yllättävän pieniä ne kivut olivat, ensimmäinen päivä tietty oli pahin, mutta sen jälkeen vain pientä jäytämistä. Olisin kuvitellut kipua tuhat kertaa isommaksikin! Tsemppiä!

Aina tämä unohtuu,
Lapanen ja Nöyhtä 13+0 (todellisuudessa 13+4)
 
Viimeksi muokattu:
Itse koitan välttää kaikkia mahdollisia ylimääräisiä kemikaaleja raskaus ja imetysaikana. Jo kun aloimme esikkoa toivomaan, poistatin rakennekynnet, ja jätin hiustenvärjäyksen. Nyt oma hiusväri on jo pitkällä hartioilla, enkä varmaan haluakaan enää värjäysrumbaan! Kävin kerran alkuun ekokampaajalla, mutta sain siitä kasvivärjäyksestä migreenin, sillä vaikka oli luonnonmukainen, oli niin vahvatuoksuinen, etta huh!
Meikkejä vaihdoin sertifioituun luonnonkosmetiikkaan, ja ylipääänsä vähensin meikin määrää huimasti. Samoin deodorantti. Rasvojakin käytän mahd. vähän ja niissä ei saa ainakaan olla parabeenejä (biokemian tohtoriksi väitellyt ystäväni varoitteli, että parabeenit erit. poikalasta odottaessa voi vaikuttaa lapsen hormonitoimintaan ja hedelmällisyyteen). Nämä kun on sellaisia asioita, että voin aivan hyvin panostaa näin lapsiini, siitä ei ole minulle kohtuutonta vaivaa. Ja vaikka se olisi turhaa, niin parempi näin päin. Ja tästä huolimatta kehooni kyllä tulee kemikaalirasitusta (kuten konetiskiaine, joka käsittääkseni on suurin osa ihmiseen kertyvästä myrkystä).
Notta tällai minä. =)

Ja tyttö ja poikasykkeisiin meni viimeistään luottamus, kun esikosta olin viimeisen kuukauden sairaalassa ja sydänkäyrää otettiin 3 kertaa päivässä. Sykkeet olivat näissä n. sadassa otoksessa 120-170 ihan sen mukaan oliko poitsu hereillä vai torkkuiko. :D

Maakkuli 11+5
 
  • Tykkää
Reactions: PottuSäkki
Eipä tuu vierailtua täl sivul enää niin usein ku alkuun..tai noh,ei koneellakaan nii usein enää pysty oleen.
Joku aika sitten kerroin, että oireet on kokonaan poissa.. Nyt onkin sitten aivan kamalat päänsäryt päivisin vaivana :/, ja yöllä vessaan heräämiset häiritsee aikalailla unta; tuntuu että ei nukuta yhtään enää,mutten viiti iha kahen maissa yölläkää nousta ylös :O (niin aika tarkkaan kellon mukaan nousenkin öisin, puol kahelta ja puol neljältä :D ).
Iloinen siitä, että nyt jaksaa taas tehä kunnon kävelylenkkejä; eilenkin miehen kanssa käveltii reippaasti 1,5tuntia eikä mitää vaivoja lenkin jälkeen....saapahan ainaski kunnolla raitista ilmaa ja pitää hieman kuntoa yllä.
vatsa on hieman kasvanut; no joo, ennästään hieman hyllyvää löytyy,kun kolmesta edellisestä aina jotain vähän jäänyt,mutta nyt kyllä selkee vauvavatsa jo löytyy ja myös ulkopuoliset huomanneet.
hankintoja edelleen ollaa maltilla kateltu. vaunut ehkä ne tärkeimmät ja isoimmat ja niitä ollaa vertailtu kyllä,tuntuu että hinnoissa on samassa mallissa huimia eroja. Mutta tiedetään jo että millaiset ja mitä niiltä vaaditaan. (harmittaa hieman ku vanhat vaunut hajos eikä ole käyttökunnossa :/ ). Vaatteita ollaa kyllä kaupoissa hypistelty molemmat,kiva nähdä miten tuleva isäkin on innoissaan jos jotain söpöä vastaan tulee :). kesällä sitten mennään penkomaan jemattuja vauvanvaatteita kesäpaikalleni :)
nukkuma-asennostakin on täällä ollut puhetta.. itse olen koko raskauden ajan nukkunut vas kyljelläni,meinaa jo hieman alkaa tuntumaan selässä,eikä oikei muussa asennossa vaan osaa nukkua, tosin parina viime yön olen herännyt puoliksi vatsaltaan (aiemmin kun nukuin aina mahallani).

Odottavan aika on pitkä... eka ultra on vasta 22.4, ja seuraava (toinen käynti) neuvolakin pitää varata sitten vasta ultrassa käynnin jälkeen..
Joku puhuikin, että ihmettelee kun ei neuvolalääkäri ole.. Mulle muistaakseni sanottiin ekalla neuvolakäynnillä että ensimm lääkäri ois vasta joskus 26+viikolla :eek: Johtuneeko sitten sittä että takana jo useempi raskaus eikä mitää ongelmia ole aiemminkaa ollut. toki tarvittaessa pääsee sitten aiemmin,mutta silti...

Niin, mites me Jyväskylä odottajat!?
En ole itse liittynyt fb ryhmään kun en juurikaan fb.ia käytä..
Onko meitä paljonkin??
Ois kiva kerätä vaikka iha listaa jkln lokakuun mammoista; ikää,monesko lapsi jne... Itse olen tääl Jklssä melki yksin,ainoa pienessä kaveripiirissä joka odottaa,ja oikestaa kaikki jo perheelliset ovat muualla... :/
 
Tänään kävin ostamassa uudet mammahousut kun vanhat meinasi tippua jalasta.

Painoa oli pääsiäisenä tullut 2.5kg, mutta sen jälkeen on ollut 2 mahatautia joten voi olla että on vähän tippunut.

Minä tykkään nukkua kyljelleen tai puoliksi mahallaan.

Hankintoja ei olla vielä tehty. Nyt olen antanut luvan ostaa jotain unisexiä jos vastaan tulee kun np-ultra takana. Isompina hankintoina pitää hankkia uusi turvakaukalo ja tod.näk. jotkin edulliset tuplarattaat.

Toisaalta olisi kiva jos tulokas olisi tyttö, olisi sitten 1 molempia kun tällä hetkellä tuntuu, että lapsiluku jää kahteen. Mielihän voi tosin vielä muuttua. Toisaalta taas toivoisi toista poikaa kun on esikoiselta vielä paaaaljoon ihania vaatteita odottamassa ja veljekset olisi kyllä ihanat. Mutta sitten voi olla että aattelis "jos vielä yksi jos saatais se tyttökin". Ihan jossittelua :) Molemmat on yhtä tervetulleita!

EIlen pääsin fb-ryhmään ja kylläpäs siellä on hulinata. Menee ehkä hetki kun totuttelee kuka kukin on :)

Kairi 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: Hedgie ja petite
Moikka pitkästä aikaa:wave: Tullut niin majailtua tuolla facebookin puolella, että ei meinaa tänne keretä kirjoitella. Mutta yritän kyllä täälläkin käydä lukemassa ja kommentoimassa.

Verensokerit Pysyneet kotimittauksilla todella, todella hyvinä. Että oikein ihmetyttää miten saivat sokerirasituksessa sen ensimmäisen paastoarvon niin korkeaksi? No en kyllä kestä makeaa, enkä sitä ole lähes ollenkaan nyt syönyt. Painokin oli tippunut viime käynnistä neuvolassa. Meinas kyllä terkkari ettei sais koko raskautta tippua, kun alku paino on aika matala. Se hyöty nuista verensokereiden seurailusta oli että huomasin 1 lasillisen maitoa ja 1 hedelmän nostavan mun arvot aivan pilviin. ja maitoahan olen juonut litrakaupalla ja syönyt älyttömiä määriä hedelmiä pahoinvoinnin takia. Kun olen juonut päivässä max 2 kupillista maitoa ja vain yhden hedelmän, niin arvot näyttäneet todella hyviltä. Että näyttää ruokavaliohoito tehoavan.

Tukivyötä joudun jo nyt käyttämään pitkillä lenkeillä ja varsinkin kuntosalilla. Sykemittari saa olla salilla myös koko ajan mukana kun meinaa sykkeet nousta liian korkeiksi. Jostain syystä en osaa ottaa siellä rauhallisesti:ashamed:

petite rv 13+3
 
Moikka kaikki! Tultiin juuri np-ultrasta kotiin.. Niskaturvoitusta oli vain 0,8 mm ja kaikki näytti muutenkin hyvältä :) Laskettu aika muuttui yhdellä aikaisemmaksi eli uusi LA on 23.10. Vaikea vieläkin uskoa, että tuolla mahassa on jotain, vaikka sen omin silmin näki :D

Jospa sitä nyt uskaltaisi liittyä tuonne facebookin puolelle..

LizMon & Jakke 12+1
 
Moikkamoi!
Marlin tervetuloa tännekin palstalle :) Täällä vähän aktiivisempaa niin tykkään. Neiperituossa on aluekohtaisia eroja ekassa neuvolalääkärissä. Vantaalla ei ainakaan ollut, kaikessa säästetään.
Onnea:hug: kaikille hyviä ultrauutisia saaneille. Aletaan kohta kaikki olemaan ns. paremmalla puolella :)
Heinis ja nyytti 13+1
 
Minäkin tulen joukkoon, olen lueskellut juttuja taustalla.

Olen tällä hetkellä kuukauden reissussa, mutta luen tätä palstaa aina jossain välissä. Vauva on vielä pysynyt reissussa mukana, vaikka aluksi huoletti tosi paljon mm. malarialääkkeiden käyttö... Mutta lääkäri vakuutti että tämä lääke jota käytän, pitäisi olla turvallinen. Malarialääkkeet on joka tapauksessa sellaisia myrkkyjä, että huh-huh... Mutta ehkä syön ennemmin niitä, kun sairastun malariaan ja sairastutan vauvan. Olen siis malariavyöhykkeellä useita viikkoja... ja noilta moskiittojen pistoilta on vaikea välttyä, vaikka kuinka suojautuu.

No niin, perusjuttuja: Toinen lapsi tulossa ja la on 29.09 tai 01.10 laskutavasta riippuen. Ensin annettiin tuo 01.10 mutta np-ultrassa aikaistivat sen parilla päivällä 29.09. Mutta itsesta tuntuu että lokakuun alkupuolelle menee. Ultrissa on tähän mennessä kaikki ollut ok. Seuraava on sitten rakenneultra 20.05 kun palaan Suomeen.

Hedgie ja "Mini" 15+4/toinen/la 29.09/KS-KS
 
muruliini82 Jyväskylän odottajia taisi olla tässä ketjussa paljonkin, ollaan aika aktiivisena vaan tuolla fb:n puolella, suuniteltiin jo ekaa tapaamista jonkun kotiin, tällä tietoon kait 19.5 sunnuntaille.
Minä siis odotan toista lasta, esikoinen on 5-vuotias ja itse olen 24-vuotta, syyskuussa täytän 25-vuotta.

Hankinnoista Me tarvitaan lähes kaikki nyt taas uudestaan kun olen ehtinyt myydä kaikki vauvatavarat pois jo aikoja sitten. Nyt meinaan panostaa tarvikkeisiin, koska toiveissa olisi ne tällä kertaa säästää kun kolmaskin olisi toiveissa joskus jos vaan luoja suo. :)
Olen kirpparilta ja yhdellä lahjakortilla ostanut jo ennen np-ultraa pari pientä talvihaalaria ensi talveksi ja np-ultran jälkeen ostin fb:n kirpparilta kaukalopussin ja kävin hakemassa parit pienet vaatteet.
Rakenneultaan kuitenkin odotellaan vielä suuremmissa hankinnoissa, vaunuihin minulla menee säästötilille joka kuukausi rahaa ja sinne menee myös kaikki "ylimääräiset" rahat, jos olen myynyt jotain vanhoja vaatteita ym. Minulla on toiveena nyt haaveilemani vaunut jotka ovat aika tyyriit joten koska ne haluan niin rupesin säästämään viime kuussa säästötilille niitä varten.

Omaa napaa Oma napa on tosiaan kokenut nyt kasvusuuntaa, viimein ihan eteenkin päin eikä vain sivuille. Tänään siirryin omista farkuistani äitiyshousuihin.
Muuten vointi on edelleen loistava, ei vaivoja eikä pahoinvointia, väsymystä on enemmän, varsinkin loppuviikosta.
Aloitin eilen työmatkapyöräilyn noin 10km tulee matkaa päivälle ja tosi hyvin olen jaksanutkin vielä pyöräillä. Tukivyö on pitänyt ottaa käyttöön pyöräillessä kun pyöräilen miesten pyörällä.
Kovasti koitan pitää painon kurissa ja toivon, että päivittäinen pyöräily vähän edesauttaisi asiaa. Painoa on tullut neuvolan puntarin mukaan vajaa 4kg ja oman manuaalisen puntarin mukaan noin parisen kiloa.

Rakenneultra minulla muuten on 29.5.

meppuli 13+1
 
Suvitar onnea hyvistä verikoetuloksista! =)
Oireileeko sulla pahasti se viisuri, vai olisko poistoa voinu siirtää raskauden jälkeen tehtäväksi? Entä oliko sun hammaslääkäri tietonen raskaudesta? Mikäli hän on päättänyt että poisto kannattaa tehdä raskaudesta huolimatta niin sittenhän asia on ok. Itse siirtäisin poiston raskauden jälkeen tehtäväksi, sillä kipu voi olla aika paha muutaman viikon. Lisäksi jos poistossa meneekin jotain pieleen, ja tarvittaisiin röntgenkuvaa avuksi, ei sitä raskausaikana suositella. Mutta hoitava hammaslääkärisihän tuon päätöksen ja suosituksen tekee. =)

Huh huh että on väsyttävä olo!!! Nyt näyttää olevan nämä kaikista raskaimmat olot valloillaan. Tänään olo onneksi ihan ok, mutta eilen olin niin poikki työpäivän, kaupassakäynnin ja lasten jumppatunnin jälkeen että piti juosta autosta sisälle kotiin oksentamaan...sitten loppuilta meni sängyssä maaten ja mies oli tosi ärsyyntynyt muhun : /

Painonnousu mulla on muutama kilo tullut nyt raskausaikana, sekin tuntuu tosi paljolta ja hirvittää jo ennalta se että kuinka paljon sitä taas tulee. Mullahan on olleet meidän molemmat tytöt isoja syntyessään joten siksi yritän tarkkailla tuota omaa painoa ja yrittää sen kautta vaikuttaa myös vauvan painoon.. Alkuraskaudessa maistu vain tietyt ruoat ja tuli syötyä aika epäterveellisestikin, nyt onneksi kanasalaatit, smoothiet yms maistuu taas ja voi syödä kevyemmin ja raikkaammin.

Ihanaa tänään tulee taas Suomen selviytyjät, ollaan esikoisen kanssa siihen ihan koukussa :D

dita rv12+5
 
Dita: hammaslääkärin sanat kun näki mun viisurin: "voi kamala, tää pitää kyllä ottaa äkkiä pois" :D eli ilmeisesti se on aika hankalasti siellä kun noin kauhisteli. Siellä on semmonen mukava kolo mihin jää kaikki ruoka ja ilmeinen tulehdusriski taitaa siinä olla.. Tiesi siis kyllä raskaudesta ja toisen viisurin poisto ajateltiinkin siirtää sinne jonnekin synnytyksen jälkeiseen aikaan. Kirurgihan sen nyt viimekädessä päättää kun meen operaatioon että mitä tehdään kun ei nyt niitä kuviakaan oo otettuna. Toivottavasti se nyt kuitenkin otetaan pois ja että kaikki menee hyvin kipuineen päivineen. Lepoloma töistäkin tulis ihan tarpeeseen, vaikka sitten naama turvoksissa ja leuka kipuisena - haluaisin vaan maata sohvalla töiden tekemisen sijaan. Jos hammas jää vielä suuhun niin marssin sit tavalliselle lääkärille itkemään sairaslomaa muuten vaan :D
 
muruliini82, minä olen Keski-Suomesta (en ihan Jklästä mutta ravaan siellä viikoittain - paitsi nyt olen reissussa), en olen vielä katsonut kuinka monta muuta odottajaa Keski-Suomen alueelta on. Enkä vielä liittynyt FB-ryhmään, mietin vielä liittymistä.
 
Nyt kyllä pitää kysyä kokeneemmilta että pitääkö tuosta np-ultrasta maksaa? Tai ultrista yleensä.. Jotenkin sain sen kuvan että np-ultra ja rakenneultra ainakin kuuluu raskausajan neuvolajuttuihin ihan ilmaisena.. Tai pitääkö siitä maksaa poliklinikkamaksu? Ja paljon se on jos pitää... Ja voiko siihen saada jotain korvauksia... Mie luulin että vain matkat pitää maksaa itse ja niihinkin saa korvauksia.. Nimimerkillä pihalla kuin lumiukko.

Mannaa 11+1
 
Hei ja tervetuloa uudet odottajat, tännehän on tullut vaikka kuinka monta uutta! Hieno juttu! :) Yritän ehtiä lukemaan kaikki postaukset viimeistään viikonloppuna, niin pääsen mukaan taas.

o873060: Onko sulla Oxis Turbuhaler? Valmistaja sanoo, että "Oxis Turbuhaler hoitoa voidaan harkita kaikissa raskauden vaiheissa, jos se on astman hoitotasapainon ylläpitämiseksi on tarpeellista ja etenkin jos äidin saama hyöty on suurempi kuin mikään sikiöön kohdistuva mahdollinen riski."

Raskaana olevilla ei siis ole testattu, ja varovainen pitää siksikin olla. Mahdollista tuon käyttö kuitenkin on. Mulle on määrätty aikaisemmin koko raskauden ajaksi myös Singulair + kortisonitabletit, Singulairistakin sanotaan että sitä tulee käyttää raskauden aikana vain, jos sen käyttö katsotaan selvästi välttämättömäksi. Toisaalta hyvä, että sun lääkäri on tosi varovainen, mutta surkea astmaatikon on tähän aikaan vuodesta olla ilman kunnon avaavaa : / Toivottavasti ratkaisu löytyy ja pian!

Mannaa: ultrista maksetaan yleensä poliklinikkamaksu, se lienee jotain vähän alta kolmenkympin. Korvauksia siitä ei saa. Näin ainakin HUS-alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Mukava, et nyt alkaa olla jo paljon ultrakuulumisia :) Piakkoin kai viimeisimmätkin lokakuiset ovat ultriin menossa.

Voi hitsi... Ketjua selaillessa tuli monta kysymystä ja kommenttia mieleen, mutta ne jotenkin unohtui, kaikkia lukuisia kommentteja lukiessa :D Ihanaa kun täällä on näin aktiivista porukkaa. Mietin edelleen sitä fb:n puolta, mut ainakin toistaiseks pysyttelen vain täällä..

Sitä ainakin piti kysellä, että tietäiskö täällä joku onko olemassa enää ns. sykerajoja raskaana oleville? Siis jotain suositusta, jonka yli sykkeen ei suositella menevän jatkuvasti liikuntaa harrastaessa. Aika aktiivinen liikkuja olen ja tämä unohtui kysyä viimeksi neuvolassa.

Ja tuosta ultrien hinnoista... ainakin täällä Pirkanmaan suunnassa np- ja rakenne- uä:t on täysin ilmaisia ja kuuluvat ns. neuvolan raskauden ajan palveluihin. Oliko näin, että jossainpäin nämä seulontaultratkin maksaa vai ymmärsinkö väärin..?

Ja vähän omaa hihkumistakin, koska meillä poksui tänään 15+0 :heart: Katselin vähän noita keskimääräisiä sikiön paino- ja pituuslukuja näillä viikoilla ja on kyllä uskomatonta ajatella, että jo niinkin "iso" kaveri siellä hengailee! Vauvamaha on mulla näkyvissä, mutta se on vielä hyvin pieni ja siksi tuntuu edelleenkin vähän epätodelliselta. Seuraava neuvola on parin viikon päästä ja innolla odottelen sitä. Mulla on mukava "neuvolantäti" :)

Nii ja siis nyt 15+0 masuileva asukki
 
Viimeksi muokattu:
Np-ultrassa käyty ja vitsit kun oli mukava kätilö! Yhtä poraamistahan se oli taas mun kohdalla kun vauvan näki ja kuuli. Kaikki oli niin kuin pitääkin ja sain vihdoin lasketun ajan, joka poikkesi melkein kuukauden eteen päin menkoista lasketusta. Onneksi me luonnonoikut joilla ei ole säännöllistä menkkakiertoa voidaan silti tulla raskaaksi vaikka lääkärikirjat muuta väittääkin...

Lupasin jättää murehtimisen taakseni tämän ultran jälkeen ja koitan pitää siitä kiinni. Ehkä voisi käydä jopa ostamassa ensimmäisen vaatekipaleenkin valmiiksi. Ja ennen kaikkea alkaa asennoitumaan siihen että musta on todella tulossa äiti. Sus sentään kun tämä on hassua =)

Pullero85 ja kyytiläinen 13+2
 
Nii1, kyselin itse neuvolassa noista sykerajoista. Tässä vaiheessa raskautta ei vielä mitään rajoja käytössä. Kun vaan itsestä tuntuu vielä hyvältä,niin se riittää :)
Loppuraskaudesta sitten on käytössä sykerajat,oisko ollu 150?

Itellä alkaa toi napa jo ottaa sen verran eteen,ettei polvennostot ja vatsallamakuu oikeen enää onnistu jumpatessa..Mutta teen,mitä pystyn :D
 
Täällä meillä np-ultra on ilmainen kun se tehdään erään alueen neuvolan tiloissa. Rakenneultrasta piti maksaa poliklinikkamaksu koska ultraus on äitipolilla sairaalassa. Maksu oli juuri tuon vajaa 30e minkä joku jo mainitsikin.
 
Meillä päin gyne tekee ultrat ja siitä maksetaan polimaksu. Näyttää vaihtelevan aika paljon kunnasta toiseen.

Tervetuloa kaikki uudet! Olen itse ollut "palstatauolla" muutaman päivän kun kuopus sairasteli. Nyt olen itse flunssassa, mutta toivottavasti saan sen vain lievänä... Olisi surkeeta jos iskisi kunnon kuume, varsinkin viikonlopuksi : /.

Muuten täällä ei mitään erikoista. Masu kasvaa ja olo on hyvä. Mukavaa viikonloppua kaikille mammoille :).

Misu78, rv 14+1
 

Yhteistyössä