Lokakuun lapset 2013 <3 *Huhtikuussa*

Meillä np- ja rakenneultrat tekee kätilö ja ne tehdään äitiysploklinikalla. Ja ne ovat ilmaisia. Sitten jos tulee jotain tarkastusultria tai jos saa esim. loppuajasta lähetteen äpolille, jossa samalla ultrataan niin ne sitten aina maksaa sen polimaksun, joka on siis sen vajaa 30 egee

Hankinnoista Ei olla tehty mitään hankintoja, eikä varmaan tehdäkään. Kaikki on vielä kuopukselta tallessa. Ehkä sitten loppuvaiheessa vois hommata jotain "omaa" vaatetta vauvalle... katotaan ny =)

Sykerajoista Minäkin olen lukenut ettei näillä viikoilla tarvitse sykerajoja miettiä. Tais olla jostain viikosta 24 eteenpäin, kun se ei enää saisi nousta yli 150, ainakaan kovin pitkäksi aikaa.

(.) Nyt alkaa jo aamuisin tuntumaan kova pikkuinen kumpu tuolla alavatsalla... ihanaa, sieltä se masu alkaa kasvaa :heart: Muutamat normaalit housut menee vielä jalkaan ja ne päällä ei huomaa, että olis raskaana, mutta auta armias kun vetää äippähousut jalkaan niin näyttää niinku olis vähintäänkin puoles välis :LOL: Mä haluasin jotenkin vielä pitää tämän odotuksen salassa, ainakin töissä... muutaman viikon kun ahtautuu normihousuihin niin sitten vois jo paljastaa. Oon kyllä sille työkaverille joka tietää niin sanonu, et jos joku tulee siltä kysymään niin valehtelemaan ei tarvi alkaa et voi kyllä sitten sanoa. Joteski olis vaan kiva vielä pitää omana pikku salaisuutena =)

tervetuloa uusille, joita olikin aika paljon... kivaa kun tulee lisää porukkaa =)

Hyvää viikonlopuua kaikille!

Linnea ja Manu 14+4
 
  • Tykkää
Reactions: Mannaa
Mahtuisko vielä mukaan??

Tänään oli NP-ultra ja siellä uiskenteli sellainen 5.5cm pitkä pikkuinen joka hirveästi ojenteli jalkojaan.

Me asutaan Uudellamaalla ja perheessämme on minä,isi sekä tyttö 07 ja poika 11 ja tulevan lapsosen LA olisi 28.10

Eli etusivulle saa lisätä Shenda81...32V.....KOlmas.....HYS....28.10

Shenda ja pieni 11+4
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Hei vaan!

Tervetuloa uudet lokakuiset!

Täällä on ensimmäinen lääkärineuvola takana. Vauvan puolesta kaikki mainiosti ja kuunneltiin sydänäänetkin. Hän kyllä varoitteli, ettei näin aikaisin välttämättä vielä kuulu.. En kehdannut sitten sanoa, että olen kuunnellut ääniä kotona jo kolme viikkoa ;)
No hetken etsittyään syke löytyi ja hienot 160 jumputti :heart:

Astmasta tietty juteltiin ja kun hän katseli puhallusarvoja, niin totesi, ettei ne nyt ihan huippulukemissa ole ja harkitaan lääkityksen aloittamista uudelleen. Aikoi konsultoida paria kolleegaa ja soittelee sitten ensi viikolla.
Yllätykseksi hän oli sitä mieltä, että nykyinen yhdistelmälääkkeeni ei sovikaan raskausaikana..:confused: viime raskaudessa kuitenkin käytin lääkettä säännöllisesti kaksi kertaa päivässä ja silloisen lääkärin (äitipolilta) mukaan lääke sopii oikein hyvin..
No saas kattoo mihin päätyvät
Lisäksi hän laittoi lähetteen ylimääräiseen äitipolikäyntiin toisen perussairauden vuoksi.
Sain myös "armahduksen" ottamastani panacodista migreenissä. Podin kyllä siitä hieman tunnontuskia :/

Muut nla kuulumiset:
Rv11+2
Paino 58,4 vaatteineen (+191/vko)
RR 118/76
Pissa puhdas
Syke 160

Seuraava lääkärikäynti noin rv 26, neuvola 13.5 ja np-ultra 18.4

Kehiin tuossa taannoin pahoinvoinnin katoamista, mutta olikin joku seesteisempi vaihe menossa. Nykyisin ällöttää entistäkin enemmän, varsinkin jos maha pääsee liian tyhjäksi.
Lisäksi on ilmaantunut järkky makean himo.. Ei oikeen sovi mulle, kun sokeri tekee mut kovin huonovointiseksi.
Ostin jopa karkkia tänään pitkän tauon jälkeen ja muutaman namin jälkeen on niihin kammo olo.. Liittyneekö verensokerin äkillisen muutokseen.
Ei ehkä tarvinne karkkiakaan kovin pian syödä uudelleen

Mutta nyt käyn kevätkääryleiden kimppuun ja sitten pienille päikyille :)

Ihanaa alkavaa viikonloppua!

Pottusäkki ja minimaalinen kumpare :heart: 11+3
 
Mullakin oli tänään np-ultra ja kaikki oli hyvin. Olihan se ihanaa nähdä vauva, vaikka kolmas kerta onkin! Siellä se vilkutteli ja potki mua, tosi pitkät ja laihat jalat oli. Sormet näkyi ja peukku ja pystynenä. Paljon yritti tsuumailla myös jalkoväliä muttei sieltä mitään selvää saanut. Pituutta tais olla vähän päälle 6 cm ja niskaturvotusta 0.9 ja 1.5 (eri kohdista). Ens viikolla pitäs tulla seulojen tulokset.

Mä sain kaverille lainaamani äitiysvaatteet takaisin ja ah sitä autuutta kun sai vetää äitiyshousut jalkaan! Maha on ollut tosi turvoksissa ja söpön näköinen jo nyt, vaikka vaan läskiä ja turvotusta onkin. Aion nauttia nyt siitä täysillä tuoda sitä ylpeesti esille, koska on viimeinen kerta (kun voin pullistella mahaani ilman et ittee ärsyttää) :)

Joku kyseli pahoinvointilääkkeistä.. Mä käväisin tiputuksessa ja siellä sain suonensisäisesti Primperania ja paketin kouraan kotiin. Neljänä päivänä niitä söin, ilmeisesti tiputus+ne paransi hieman oloa ja nyt en oo noin viikkoon syönyt. Mä siis kärsin tosi voimakkaasti pahoinvoinnista (tuntuu et kuolen, en pysty tekee mitään), koko ajan paha olo, siis koko ajan, herään yölläkin siihen. Noita lääkkeitähän ei tietenkään ihan niin vaan suositella enkä niitä söisikään jos muuten selviäisin. Mutta kun en huonoimmillani selviä. Mulla tää kestää vielä noin 5 viikkoa, jos edellisiin raskauksiin on uskominen. Tosi raskastahan tää on, hirveetä koko perheelle, miehelle varsinkin, kun en pysty tekee mitään. En oo nyt seitsemään viikkoon laittanut ruokaa, ruokkinut lapsia, vienyt roskia, täyttänyt astianpesukonetta etc. Levännyt, yökkäillyt ja nukkunut (ja valittanut) vaan.

Viola ja pikkuinen laiheliini rv 12+2
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
tervetuloa uusille! Kyllä tänne aina lisää mahtuu:)

Sykerajoista 150 taisi olla se raja ettei saisi kovin åaljoa yli mennä. Itse olen varonut ihan koko raskauden ajan. Siinä on se vaara että jos yli menee niin vauva ei saa tarpeeksi happea napanuoran kautta.
 
Mahtavan paljon hyviä ultrakuulumisia, onnittelut!

Olen vielä himmaillut fb:hen liittymisen kanssa, mulla on yks työhomma, joka pitää saada ainakin ensin alta pois. Kuulosti siltä, että siellä on luettavaa niin paljon, ettei sitten työt maistu:)

o873060, multa kiellettiin kanssa pitkävaikutteinen avaava astma-lääke. Ovat kai sen verran "uusia" lääkkeitä, ettei niistä ole käyttökokemuksia raskauden aikana. Vaikea niitä kokemuksia onkaan saada, koska kuka nyt haluaisi vapaaehtoiseksi kokeilemaan, jos vaikutuksia ei tiedetä. Mä olen onnekseni pärjännyt hyvin pelkällä hoitavalla lääkkeellä, allergiaoireetkin on ehkä vähän helpottaneet. Olisiko sulla sitten mahdollista lisätä hoitavan lääkkeen annostusta, kai kuitenkin sellaisen sinulle jättivät?

Olen ihmetellyt tänään, kun vatsassa on selvästi aiempaa ylempänä kipuja/tuntemuksia? Aiemmin kaikki vihlaisut yms. ovat tuntuneet melko alhaalla, nyt on selvästi jotain uutta kehissä. Yritin järkeillä, että ehkä kohtu on noussut ylöspäin ja sisälmykset hakee uusia paikkojaan... Sitten jo mietin, että onko jotkut semmoset terävät "vihlaisut" pienen potkuja, mutta tulin siihen tulokseen, että tuntui niin sivussa, että ehkä ei kuitenkaan. Miten teillä muilla, onko ollut kipuja muuallakin kuin alavatsassa?

Huvitin eilen miestäni ihmettelemällä, miten oudolta tuntuu, kun ei enää nää kunnolla alavatsaansa. Jotenkin vaan toi maha muuttuu sellasta tahtia, ettei meinaa pysyä oma ajatus perässä.

Hyviä viikonloppuja toivottelee
Anna_85 14+6
 
Moikkamoi!
Tervetuloa uusille!
Hankinnoistame ei olla vielä mitään hankintoja. Joitain pikkumyssyjä ja 56 cm bodeja olen ommellut. Voi mennä kyllä lahjaksikin, kun lähipiiriin syntymässä useampi vauva nyt. Esikoiselle ostettiin ihanat rattaat, jotka menee seuraavalle loistavasti. Kannustan kaikki investoimaan laatukärryihin. Niitä joutuu niin paljon lykkimään, että on ihanaa jos on kunnolliset. Nykyään vissiin aika paljonkin ns hyviä, laadukkaita merkkejä. Hintahan tosin sitten on aika kallis.
Ruttunutun, nykyään mutturalla blogissa Mutturalla oli aivan ihana vauvan kehto, joka roikkui katosta. Olisikohan toimiva idea? Esikoinen nukkui rattaissa pitkään, mutta nyt e onnistune ainakaan helpolla, kun asutaan kahdessa kerroksessa. Heh ehkä turhan aikaista vielä miettiä vauvan nukkumista :D
Äitiysvaatteistamulla on kans ihan järkyttävästi kasvanu maha. Otin kans äitiysvaatteet käyttöön. Töissä kerroin kans aika monille, mutta en vielä esimiehelleni. Ehtiihän tässä.
Kateellisena kuunnellu teitä aktiiviliikkujia. Itsellä ei ole sitä ongelmaa, että liikkuisi liian paljon.
Mulla muuten on LA 16.10 ja rakenne ultra 3.6
Heinis ja nyytti 13+3
 
Ebbe sorry oon tumpelo ja en tiä miten yv viestiin vastataan :L Nyt vasta huomasin et tuossa on tuollainen kohta edes :D Oikee tekniikan ihmelapsi :D
En asu enää Vantaalla nyt täällä pohjoisemmassa Hyvinkäällä :)
Heinis 13+3
 
  • Tykkää
Reactions: ebbe
Täällä myös heräilen useamman kerran yössä. Useimmiten pissahätään. Jostain syystä heti kun tulen raskaaksi, alkaa vessassa ramppaaminen.

Samaten päänsärkyä taisi joillain olla, niin myös täälläkin aikalailla jatkuvana.

Hankintoja tulokkaalle en ole tehnyt ja teen kaiketi vasta loppuraskaudessa. Ei kamalasti tarvita mitään, paitsi turvakaukalo.

Äitiysvaatteita pitäisi hankkia pikaisesti! Vanhat olin kai vienyt kierrätykseen ja tavallisissa housuissa alkaa olla aika epämukava olla. Toisaalta tavallisissa housuissa pystyy piilottelemaan vielä mahaa ehkä hiukan, mutta kovasti puristavat...
 
Pahoinvointi Itsellä huomasin että jos syön mausteista, tulista tai normaalia rasvaisempaa, niin pahoinvointi on seuraavana päivänä aivan hirvittävä. Ja verenpaine vaikuttaa myös. Että kun on oikein alhaalla paineet niin pyörryttää pelkkä pään käänttäminen ja tietenkin oksettaa.
 
Hei kaikille!

Minäkin liittyisin mielelläni mukaan tähän ketjuun. Olen pari kertaa kirjoittanut Terve.fi:n puolella mutta ehkäpä täällä voisi aktivoitua enemmän kun on niin vilkas ketju.

Kävin eilen np ultrassa ja kaikki oli hyvin. Verikokeessa kävin reilu viikko sitten ja sain senkin tuloksen ja sekin näytti että kaikki ok. Vauva ei meinannut ensin millään kääntyä sopivaan asentoon mittauksia varten ja kätilö paineli mahaa pitkän aikaa. Kun ei vieläkään onnistunut niin käski nousemaan ylös ja pomppimaan. Siinä sitten vähän aikaa hypin tasajalkaa ja sitten alkoi tulla vauvaankin liikettä. Hienosti heilutteli käsiä ja jalkoja ja kääntyi niin että saatiin kuva nenä ylöspäin.

Odotan toista lastani ja esikoinen täyttää kesällä 6 joten edellisestä raskaudesta on jo aika pitkä aika. Tämä onkin ollut henkisesti paljon rankempaa kuin esikoisen odotus, silloin osasin ottaa aika rennosti mutta nyt kuulostelen hyvin tarkasti jokaista tuntemusta ja pelkään koko ajan ihan kauheasti että jotain sattuu. Eilinen ultra kuitenkin vähän huojensi. Tasan 4 viikkoa sitten neuvolalääkärin jälkeen minulla vuoti vähän verta ja tietenkin pelästyin ihan kauheasti. Sitä tuli sen yhden illan aikana pari kertaa ja loppui sitten. Eilen aamulla ennen ultraa tuli taas, nyt olisikin ollut normaalisti kuukautisten aika. Kätilö sanoi heti että istukka on kohdunsuulla ja se voi kuulemma aiheuttaa vuotoja vaikka siinä ei mitään verenpurkaumia näkynytkään. Olin todella helpottunut kun kuulin että ei ole mitään hätää senkään suhteen. Laskettu aika olisi ollut kuukautisten mukaan laskettuna 18.10. mutta ultrassa aika muuttui viikolla eli se on 25.10.

Olen lukenut ketjua aika pitkälle mutta oli niin paljon asiaa etten muista mitä kaikkea täällä on puhuttu. Viimeisimpiä aiheita ainakin oli hankinnat vauvalle. Meillä on lähes kaikki vaatteet tallessa mutta vaunut, sänky, turvakaukalo ym. tarvikkeet on annettu miehen siskolle. Saadaan ne sieltä takaisin eli mitään isompaa ei tarvitse hankkia.

Ultratutkimuksista. Täällä ilmoitettiin että jos tutkimuksen tekee kätilö, on se maksuton mutta jos sen tekee lääkäri, pitää maksaa poliklinikkamaksu. Ja neuvolalääkärillä on myös ultraäänilaite jolla tutkii lääkärikäynneillä.

Minulle voisi päivittää seuraavat tiedot:

Tertsi79, 33v, toinen lapsi. LA 25.10. Seuraava neuvola 14.5., rakenneultra 10.6. Synnytyspaikkana PHKS.
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Tervetuloa kaikille uusille mukaan liittyneille, mukavaa kun keskustelu pysyy vilkkaana! =)

Mistä olette ostaneet/katselleet hyvän näkösiä mammavaatteita? Mulla ei ole säästössä aiemmista raskauksista äitiysvaatteita joten uusia pitää hankkia. Tähän mennessä olen H&M:stä ostanu farkut ja perus mustat mammalegginsit. Kävin tänään katsomassa oisko sinne ilmestynyt jotain uutta kivaa, mutta aikas ankeelta näytti... Pääkaupunkiseudulla asuvilla tuskin mitään suura ongelmaa on vaikka haluatte löytää kivaa päällepantavaa odotusaikanakin, mutta näin pienehkössä kaupungissa asuvan täytyy alkaa selaileen nettiputiikkeja.
 
dita: Kurkkaa Missy Momin sivuja, sieltä saa tilatuksi jos jonkinlaista mammavaatetta. Kokovalikoimaa riittää pienestä suureen. Mä olen niin laiska shoppailija (vaikka pk-seudulla asunkin), että tilailen kaiken mahdollisen netistä, yleensä vasta sitten kun on pakko. :D
 
Tertsi79: Tervetuloa ja Päksissä nähdään ;) Mulla on myös istukka kohdunsuulla, mutta kätilö ei ottanut siihen kantaa. Sanoi vain, että voi nousta kyllä vielä ja rakenneultrassa tarkistetaan asia. Mulle tulee suunniteltu sektio, niin ei vaikuta kyllä synnytystapaan tuo asia, kun leikataan joka tapauksessa. Meillä on esikoisetkin samanikäisiä: Mun vanhin täyttää elokuussa 7 :)

Flunssan pukkasi tänne :( Aivan vetämätön olo on ollut pari päivää, mutta kuumetta ei ole nostanut, mulla nousee muutenkin aika harvoin.

kääkkis ja sisu 13+1
 
Nyt huolettaa vähäsen.. Koira astu mahan pääle, juuriki alaossaan. Ja koira painaa sen 50kg.. Ei tullu mittään kipuja tms, mutta mietityttää silti kovasti! Ja huomena vasta voi soittaa neuvollaan.. Huoh..

Sori tämä onanapasuus.. :(
 
Heippa,

tulisin mukaan tänne jos vielä mahtuu :)
Neljättä lasta odottelen, ja laskettu aika olisi 29.10. Ensimmäinen ultra on vasta tulossa (ensi viikon perjantaina), ja se jännittää. Kuopukseni syntyi keskosena ja itselläni todettiin synnytyksen yhteydessä keuhkoveritulppa, joten olen nyt vähän tarkemmassa syynissä äitiyspoliklinikalla.

Ihan mahtavaa kun täältä löytyi näin aktiivinen porukka! Kiva jakaa tuntoja muiden samassa vaiheessa olevien kanssa :)

Duppaduulix 27v./4. lapsi/KOS/NKL/29.10

Ajoista: ÄPKL 17.4./S 22.4./NP 19.4./N 20.5./RU 12.6 ja ÄPKL 11.7

Tulipahan rimpsu :)

-Duppaduulix rv 11+5
 
  • Tykkää
Reactions: petite
Moi!!
Tuli vain mieleen et käyttääkö joku muu jotain vitamiineja kuin minä ja mikähän noista kaikista olis sit se paras vaiko vaikuttaako tähänki se mitä tekee eli harrastaako liikuntaa mitensäkään. ;) Itselläni käytössä minisun mut luin juuri tuosta multivitan äippävitamiinista ni siinä oli paljon eriainesosia kuin tässä mitä itse käytän. Pitää varmaan torstaina sit neuvolassa kysyä et onko niillä kauheesti eroa? Tai sit et alan syömään joka toinen päivä toista. Kaippa silloin sais kaikki maholliset vitamiinit ja hivenaineet kehoon. ;DD

Joo ihme mietteitä näin aamutuimaan....
-Tikkaritar
 
  • Tykkää
Reactions: Mannaa
Moikka :wave:

Haluaisin ilmottautua uutena mukaan. Alusta lähtien kyllä lukenut päivittäin muitten kirjoituksia, mutta nyt haluaisin itsekin mukaan :) Heti alkuun kysymys, miten pääsen mukaan myös Fb-ryhmään :) ?
Minulla siis neljäs lapsi, LA 9.10 ja synnytyspaikka MKS.
Ultraan menossa yksityiselle torstaina :) Sitä jännityksellä odotellen.

Ruspukka+papana 14+5 :heart:
 

Yhteistyössä