Lokakuun lapset 2013 <3 *Huhtikuussa*

Moikka!
Mulla ei ole vielä neuvolassa kertaakaan kuunneltu sydänääniä tai siis kahdessa VUssa ja np ultrassa vain. Toukokuun puolessa välissä vasta on seuraava neuvolakin. Itse en oo uskaltautunu tuota doppleria hommaamaan ku oon niin hysteerinen, et tulis varmaan vaan lisästressiä.
Juu tuo vaunuasia ei ole helppo. Paras kun saa joltakin suosituksia tai itse kokeilla liikeessä. Toisaalta hyvä kun on vara valita :)
Itsellä kans maha kasvaa. Kohta vaikeaa peitellä, töissä olen monille sanonut, mutta esimiehelle en vielä. Katsoin just kelan laskurista et pääsisin jos syyskuun alkupuolella äippälomalle. Heinäkuussa kolme viikkoa lomaa niin eipä enää montaa päivää ole töitä jäljellä :)
Heinis ja nyytti 14+ 3
 
voisin jälleen kirjoitellakin jotain, hiljaiseloa ollut palstailun suhteen, enkä edelleenkää oo fb ryhmään liittynyt.

Kotona on meneillään pientä pintaremonttia ja sisustussuunnitelmia; lastenhuonetta ollaan juuri maalailemassa ja tapetoimassa, saa sitten sinne hommata hoitopöydät ym kalusteet kun sopivat löytyy. sitä ennen huone toimii vierashuoneena sekä mun lasten leikki huoneena :D ..

vaunuista ym kulkupeleistä on käyty täällä keskustelua,sen huomasin ku pikasee lukasin muutaman pvän viestit läpi..
Mulla oli kolmen edellisen lapsen vaunu/ratas aikaan käytössä Brio Kombit ja olin erittäin tyytyväinen. vaunut kuitenkaan ei enää ole käyttäkunnossa joten uusia ollaan kovasti katseltu.. Yhdessä liikkeessä tyrkytettiin Hartania, toisella Emmaljungaa, kolmannessa abc:tä... No joo, kaupata saa mutta ollaa kyl kateltu iha itekseen; tiedetään mitä vaunuilta vaaditaan,millaset työnnettävät,millane koppa/kassi jne.. Ollaan tultu siiden tulokseen että uusikin kulkupeli tulee olemaan brio, joko kombi tai happy... voi valita mieleisen rungon mieluiseen väriin ja renkaisiin jne... Oikestaa kaikki on jo valittu,mutta ostettu ei ole,ei ees varattu, vaan ootellaan tuonne loppukesään, kun ei ole paikkaa oikein säilyttääkään niitä :/ Toivottavasti mieluisia viel sitten on jäljellä.
Tulokkaalle pari pientä ostosta tehty, sillee varovasti alotettu.

oloja ei edelleenkää juurikaan ole... enkä liikkeitä ole tuntenut,tietääkseni...

mutta sitten omaa napaa..
En tiiä miksi, mutta vaikka tämä on neljäs raskaus, niin vasta ensimmäinen jossa on koko ajan "kaikki ei ole hyvin" -fiilis :/
Tulevana maanantaina on eka ultra, ja mielessä pyörii vain että mitä jos masussa ei olekaan kaikki hyvin. Ei se että vaavilal todettais jotain, vaan se että jos pieni ei olekaan elossa :( Jopa miehen kanssa puhuttiin tuosta, että mitä jos...
aikasimmissa raskauksissa en missää vaiheessa ajatellut moisia vaan olin koko ajan positiivisella mielellä... En tiiä pitäskö mun puhuu jollekin ammattilaiselle mieltä vaivaavista asioista täs raskaudessa tms...
onko muita joilla takana useempi raskaus mutta ajatukset tälläsiä....???
 
Taas noita vaunuja mietin ja noita Britaxin b-dual rattaita vakavasti harkitsen, jossain blogissa olivat saaneet kehuja, että kulkee hyvin jopa lumessa, lisäosatkin kohtuullisen hintaisia :)

Iho on oireillut tosipaljon, mitä en muista raskauksista ole painanut mieleen, poskipäät kukkii, mut silti tosi kuiva pinnalta :/ kaikennäköisiä konsteja kokeillut, eikä mikään tunnu auttavan! kai ne on vaan noi hormonit!! Muistakaa juoda paljon vettä :) Kosmetologi olen muuten ammatiltani!

Nii1 vautsi :) kovasti odotan rakenneultraa, kova halu nähdä pikkunen!! tää on jotenkin turhauttava vaihe raskaudesta, kun pahimmat alkuraskauden oireet on kadonnu ja liikkeitä ei vielä ihan varmuudella tunne.. kokoajan miettii onko pienellä kaikki hyvin.

Tänään kerroin tyttärelle, että saa toisen pikkusiskon/veljen, heti soitteli iloisena kännykällään koulukaverit läpi :)

Nyt nukkumaan! :) Kuopus mummilla yökylässä, aamulla saa siis nukkua pitkään!

mamx3 ja pieni 15+2
 
Mulla noissa vaunuasioissa ratkaisi, että pitää olla isot renkaat, 4kpl, tukevat, suht kevyet ja tietty kivan väriset. Myös laatumerkki, ettei tarvi pelätä kesken vaunuttelun hajoamista.
Meillä on Gesslein futuret, niissä on vaihdettavat eturenkaat kääntyviksi, mutta kerran vaan ostoskeskusreissulla niutä käytin. Turhaksi jäivät siis.
Harradtan tunnin-kahden lenkkejä ja vaunut oitää kulkea varmasti täällä maalla hiekkateillä, metsäisilläkin ja sohjokeleilläkin pitää päästä hyvin eteenpäin.
Tyytyväinen oon ollu, miehellekin hyvät työntää.
Tuosta seisomalauta-asiasta pitää ottaa selvää.
Rattaina meillä on Emmaljungan Scooterit. Ihan ookoo muuten, mutta tavarakori on juuri ärsyttävä kitisijä ja vaatii fiksailua vähän väliä.

Täälläkin on nyt vihdoin np-ultra takana. Yksi vilpertti siellä touhusi ja mahdollisesti poika :heart: Ei mitään satavarmaa lupausta tässä vaiheessa tietenkään
Pääperämitta oli kolmannella mittauksella 67 mm, ensin sai 71 ja 69. Koon puolesta
Pieni on neljä päivää suurempi, minkä tiesinkin oviksen mukaan. Mutta neuvolan antama la siis säilyy.
Turvotus oli 1 mm, taas kätilö muistutteli tuosta ikätekijästä ja oikeasti alkoi harmittamaan koko seulaan osallistuminen. Et nyt sitten ootellaan soittoa tahi kirjettä.
Kaikki rakenteet ok, mitä tässä vaiheessa pitääkin näkyä.
rakenneultra on sitten 14.6

Mieskin siinä jälkeenpäin kiukkusi, että turhaa huolta moisesta ja varmana ei mennä mihinkään punktioon. Meillä kun on kaverit, joille tuli keskenmeno punktion jälkeen. Terve poikanen olisi ollut tulossa :(

Ollaan oltu ihan onnen kukkuloilla tuon ultran jälkeen, ehkä tässä viisi lapsilje vähitellen kertoa. Vaikka nyt on puhuttu jo asiasta ihan ääneen. Mutta taitavat kulkea omissa ajatuksissaan ;)
Huomenna asttelin laittaa ultrakuvan jääkaapin oveen, ehkä se herättää kysymyksiä :D

Polilta tullessa törmäsin sattumalta tuttuun, joka oli juuri edellisenä päivänäsaanut vauvan. Olivat siinä käytävällä vieraineen ja voi miten pieni ja suloinen heiän poikanen siinä oli!!
Vaikka meiän viimeisestä on niin vähän aikaa, niin jotenkin se unohtuu miten pieni sitä voikaan alkumetreillä olla. Huoh!

Olis työpäivä edessä ja ei millään huvittais.. Olis ihana jäädä kotiin muun poppoon kanssa, kun on vielä päivä ilman mitään menoja
No mut rahaahan se tuo, muutaman roposen..

Mukavas viikonloppua!

Pottusäkki 12+4 ja Urmas :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: kääkkis82
Täällä on vaunuista ollut juttua. Mä olen ihan tylsä äiti,kun mulle ei oikeastaan niillä vaunuilla ole kovin suurta merkitystä :D
Emmaljungat on esikoiselle ostettu ja niillä mennään tämänkin vauvan kanssa.
Tämän enempää meille tuskin lapsia tulee, lastensaanti kun on niin vaikeaa ollut.

Nt-ultrasta on jo yli kaksi viikkoa aikaa,mutta vieläkään ei ole mitään tietoa tullut tuloksista,eiköhän siellä siis kaikki ole hyvin :)

Hassusti on masu tullut ihan parin päivän aikana esille..pakko pitää kaapuja,ettei raskaudesta tule liian yleistä tietoa..vaikka monet jo tietää, mutten halua tätä koko kaupungin tietoon.

Mistäs ootte muuten löytäny kivoja kevättakkeja? Sekä ulkoiluun,että siistimpään menoon?

Iki-ihanaa viikonloppua kaikille naisille!!


Nelperi 14+6
 
Minullekaan vaunujen merkillä ei ole väliä. Esikoiselle saatiin vaunut miehen siskolta enkä edes muista minkä merkkiset ne olivat. Nyt ne ovat takaisin siellä ja saataisiin ne uudelleen mutta ovat olleet jo 5 lapsella käytössä ja jo vähän huonossa kunnossa. Kaverit kysyivät otetaanko heidän vaunut lainaan joten ei tarvitse taaskaan ostaa itse. Ne taisivat olla Emmaljungat.

Muruliini82, minulla on ollut myös samanlaisia ajatuksia tässä raskaudessa. Vaikka ei olekaan kuin yksi takana niin nyt pelkään koko ajan että jotain sattuu tai että vauva ei olisikaan elossa. Ultra vähän huojensi mieltä mutta ei poistanut kokonaan pahoja ajatuksia. Odotan kovasti sitä kun alkaa liikkeet tuntumaan niin ei tarvitse koko ajan huolehtia.

Iho on minullakin oireillut jonkin verran. Yläselässä on paljon näppylöitä ja kasvoissakin jonkin verran. Esikoista odottaessa naama oli ihan täynnä punaisia näppylöitä jossain vaiheessa raskautta mutta en enää muista tarkkaan milloin. Se meni loppuvaiheessa ohi.

En muista onko täällä keskusteltu aiemmin äitiyspakkauksesta. Minua kiinnostaisi tietää, meinaavatko ne joilla on jo aiemmin äitiyspakkaus otettuna, ottaa nyt uuden. Itse olen ihan kahden vaiheilla. Toisaalta tekisi kovasti mieli ottaa uusi pakkaus mutta kun katselin sen sisältöä niin jotenkin tuntuu niinkuin se olisi pienentynyt muutaman vuoden takaisesta. Voi olla että aika kultaa muistot mutta silloin tuntui että siellä oli tosi paljon tavaraa, esimerkiksi vaippoja oli paljon ja nyt oli vain pari kestovaippaa. Kaikki vanhat vaatteet ovat kuitenkin tallessa. No täytyy vielä pohtia, onhan tässä aikaa.

Tertsi79 13+1
 
Olipas taas tullut juttua =) vain osan sain luettua.

LisaMarie Toivotaan että lapsivesi lisääntyy ja kaikki menee hyvin loppuun saakka.Voin kuvitella että on rankkaa elää tuossa epätietosuudessa :hug: Itelläkin heti huoli heräis jos ois joku tietty vaara keskenmenoon.Muistelen että oon joskus lukenut jutun tuosta lapsiveden vähyydestä ja se raskaus päätty siinä jutussa hyvin,mutta enempää en siitä valitettavasti muista.

vaunuista Ite oon ehoton emmaljungien kannattaja.oon hoitanut paljon lapsia jo ennen omiani ja jo sillon huomasin että emmaljungat oli ehdottomasti parhaimmat kaikilta ominaisuuksiltaan.Oli kevyet pukata vaikka sohjossa,kevyet nostaa bussiin(ennen piti lähes aina nostaa ku ei ollut matalalattiabusseja),Iso koppa(ei siis sellanen pehmyt kantokoppa)suojasi hyvin myös talvivauvaa ja oli tosi lämmin ja kesällä viileä kun vauva ei ollut kopan reunoja vasten niinku pehmeessä kopassa usein käy ku on kapeempi.meillä myös vaunuissa pohjassa ilmastointireijät jotka oli kesähelteillä ihan huiput(talveksi ne sai toki kiinni) ja kuomussa myös sellanen avattava luukku jossa sääskiverkko.

Ekat emmaljungat ostettiin tuolla kovalla kopalla esikoiselle 2003 vuonna ja niillä pukkailtiin esikoista ja toista lasta.Sitten synty serkkupoika jolle myytiin vaunut toiveena saada uudet meidän kolmannelle:LOL: No vaunukauppaan ja samanlaiset emmaljungat uudella kuosilla tuli käyttöön kolmannelle vuonna 2008 ja ne meillä yhä nyt neljännellä käytössä.Vaununkoppa on kuin tuliterä ja nuilla on sitten tarkotus pukata myös tätä meidän viidettä vauvelia.Sisko osti emmaljungat kovilla renkailla ja kun käytiin kävelyllä talvikelillä niin ei meinannut jaksaa pukata ja kun kokeilimme tytöntää toistemme vaunuja niin eron huomasi heti.Meidän ilmakumipyöräsiä vaunuja oli paljon kevyempi tytöntää.Eli suositteleisin myös nuita ilmakumirenkaita.Niissä vaan täytyy olla aina tarpeeksi ilmaa jotta ovat helppo työntää.Meillä on kompura jolla meis kätevästi aina täyttää ne ja huoltoasemilla voi muistaakseni sen kans tehä,mut tavallisella pumpulla ei tainnu onnistua?
Yhen ainoan kerran on rengas puhjennut ku työnsin jonkin terävän päälle,mutta korjauksen jälkeen ei enään kertaakaan.

Joku puhu hartanin vaunuista.Itellä niistä huonot kokemukset ku hoitolapsella oli sellaset.Nukutin hoitolasta ja omaani aina pihalle päikkäreille ja nuo kolmipyöräset hartanit oli tosi keikkanat.Ihan säikähin eka kerralla ku lähin hyssyttään kumpaakin lasta yhellä kädellä pukaten niin tuntu että nuo hartanit kaatuu : / Sen jälkeen pitikin hyssytellä tosi varoen.Omiani oli helppo pukata yhelläkin kädellä ja vetää perässä mutta nuita ei.Mutta toki nuista voi olla jollain hyviäkin kokemuksia,ite en vaan tykänny ku vertasin meidän jämäkkiin vaunuihimme.

Meillä myös emmaljungan tuplat.Tosi raskaat työntää sitten kun on sohjoa ja lapset on jo isompia.Täällä niin pitkä matka kaupoille että jopa 4v on niissä istunut kauppareissuilla 2vuotiaan kanssa ja sillon ne ei kyllä oo kevyet.Nuissa ne kovat kumipyörät.
Toinen miinus se että ovat tosi leveät ja ei esim mahu meidän takaovesta sisään ja eteisenkin vallottivat melkeen kokonaan,mutta plussaa ehottomasti se että ovat tosi tilavat moniin sisarusrattaisiin verrattuna ja kyllä meillä niissä on ihan sisarukset vierekkäin nukkuneet vaunulenkin jälkeen.Toinen kopassa ja toinen lämpöpussissa.Lapsilla niissä oli hyvä istua ja nukkua ja kovassa käytössä ovat nekin olleet.Muuten hyvät pukata jos ei kyytiläiset oo kovin isoja ja jos ei oo sohjoa tai kauheena lunta.

Iho mulla on tosi hyvässä kunnossa.Oisko siis poika tulossa kun eikös sillon ihon pitänyt hehkua=) kaverin kanssa kyllä kateltiin ultrakuvaa että voihan tuo pimppikin olla kun sukupuolielimethän on ainakin syntyessä turvoksissa ja tuossa kuvassa kun vauvan jalka on vähän ylhäällä niin haarovälistä näkyy helpolla se mikä siellä onkaan...en yhtään oo utelias tietään sukupuolta:whistle:

Olosta sen verran että mullahan tosiaan tuon pahoinvoinnin loppumisen jälkeen alkanut kauheet pääkivut ja niitä kestänyt nyt jokunen viikko.Välillä tuntuu että ne on ihan jokapäiväsiä mutta ainakaan nyt ei onneksi säre päätä.
Neuvolaan tällä viikolla ku olo alko olla aika kamala tuon pääkivun kanssa ja sitten siihen tuli mukaan vielä pyörryttävä olo.Monena päivänä jalat meni kävelyllä raskaaksi ja alko hikeä puskea ja usein kotia päästyä oli tosi heikko ja pyörryttävä olo vaikka oon puolittanut normaalit kävelylenkkini.Sitten kun kotonakin normaali puuhasteluissa(esim.ruuanlaitossa)alko pyörryttää niin huolestuin,kun minähän oon kolmatta oottaessa kaupungille vaatekauppaan pyörtynytkin ja meinannut pyörtyä myös auton rattiin.
Vauvan liikkeetkin huoletti ku en oo niitä nyt ihan varmuudella tuntenut ja 15viikolla tunsin jo ihan selvästi pari kertaa.Neuvolaan pääsinkin sitten heti kun soittelin oireistani ja kaikki oli hyvin(sydänäänetkin kuunneltiin:heart:)muuten mutta hemoglobiini oli enään 109.Tuli kyllä niin huojentunut olo kun kaikki oli hyvin ja vauvan liikkeitäkin tunsin kun sydänääniä alettiin kuunteleen.Liikku siellä laitteen alla niin tuntu hyvin=)

Nyt sitten koitan jaksaa ootella rauhallisin mielin sen vähän reilu 3viikkoa siihen rakenneultraan.
Aika menny kyllä aika nopsaan kun ei näiden neljän muksun ja koiran kanssa kerkee joka hetki raskautta ajatella ja nyt alko jo viides kuukausi!!!! ihanaa.

Joku kyseli äippäpakkauskesta.Me otetaan se vaikka niitä on jo 4ennestäänkin.
Kyseltiin myös muiden lasten lasten suhtautumisesta ja meillä lapset on ihan innoissaan ollu vauvauutisesta asti.5v vaan väittää että vauva on varmasti poika(oottaa selkeesti poikaa),mutta kun itestäkin sille vähän enempi on tuntunut niin en oo kauheena puhunut tyttö vauvasta.Oon kuitenkin sanonut että on ihan sama kumpi tulee ja kumpikin on ihan yhtä rakkaita.7v ja 9v oottavat että pääsevät hoitamaan ja 2v poika väittää että sen masussa on vauva :LOL:

Rakkaudesta äiti rv.17+0 (ihanan pitkällä jo!!) & lokakuun lapsonen:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Väinö-Irmeli
äitiyspakkauksesta on ollut meidä perheessä puhetta, ennestään olen jo kolme sellaista ottanut,mutta taidan ottaa vielä neljännenkin. Ohan se muuttunut vähäsen vuodesta 2009 jolloin nuorimmainen syntyi, mutta on se kiva hakea paketti postista,avata ja hypistellä...se tunne :)
Ja aina niit äippäpakkauksen vaatteita olen lapsilla käyttänyt,ja vanhimmatkin vaatteet pakkauksista on tallella,jopa omat vauva-aikaiset :D

Me ei olla kerrottu ku tuleville isovanhemmille vasta raskaudesta. jotenki sitä vaa oottaa että kaikki on varmasti hyvin jne.
Miettinyt että miten kerron 8,5,3 vuotiaille,tai siis missä vaiheessa..
No,ehkä maanantain ultran jälkee vähän selkiintyy nuo ajatukset :) kuten mys että oma mieli saa jonkinmoisen rauhan sen jälkeen..

Tämän mamman viikonlopunvietto alkaa nyt, yksin kotona kun mies töissä ja lapset isällään.
jos kehittelis hyvää lauantai-illan ruokaa kera ulkoilun ja saunan..

Hyvää viikonloppua :)

Muruliiini82 + masu-asukki 13+1
 
Hyvää viikonloppua kaikille ja mukavaa lauantai-iltaa! =)

Täällä ollaan hyvillä mielin, pääsin tänään miestä auttamaan meidän raksalle kun mun äiti hoiti meidän tyttöjä. Väliin tuon talonrakennusprojektin kanssa tuntuu että ikinä ei tuu valmista, mutta tänään tuli onneksi olo että hyvä tästä tulee ja ihan aikataulussa :)

Nyt sitten uutta keskustelunaihetta, eli ruokavalio/ syömiset Minähän tuota nyt saan jonkin verran miettiä kun mun tytöt on olleet isoja syntyessään (4040g ja 4700g). Nyt onneksi pahoinvointi lähes poissa ja oon pystyny palaamaan normaaliin ruokavalioon. Erilaisista salaateista kuten kanasalaatista ja lohisalaatista tykkään kovasti, kanafileet on kans alkaneet maistua uudestaan. Kalan kanssa tuntuu vaan olevan vähän hankalaa, kun noita rajoituksia näyttää olevan paljon.. Yks terveyspommi mistä tykkäisin kovasti on smoothiet, mutta mun vatsa menee ihan sekasin rahkasta ja luonnonjogurtista :O Kertokaahan muutkin miten ruokavalio on alkanut alun koettelemusten jälkeen muodostumaan ja antakaa hyvä ruokavinkkejä! Niin ja sitten ne herkut...päivittäin syön jotain hyvää, oon kuitenkin herkutellut normaalia vähemmän ja joka kerta kun syön herkkuja yritän katsoa ettei huomaamatta tule syötyä ihan liikaa. Iltasin on niin mukava kun on saanut tytöt nukkumaan ottaa hieman omaa aikaa ja herkutella vähän :ashamed:

Lisa Marialle on pitänyt aiemminkin vastata. Tosi ikävää kun joudut epätietoisuudessa elämään! Itselläni ei ole tietoa vähäisestä lapsivedestä, toivottavasti kaikki sujuu hyvin odotuksessasi! :hug:
 
Viimeksi muokattu:
dita ootko kokeillut riisi tai soijamaitoa rahkan/jogurtin sijaan smoothieen. Toimii mainiosti ja muutenkin hyvä, kun maito aiheuttaa ongelmia

Mä odotan kovasti kesää ja kotimaisia (oman pihan) tuoreita herkkuja; mansikat, herneet, vadelmat, tomaatit, herukat ja muut
Jäätelöä on tullut syötyä nyt ehkä liiaksikin, voin helposti huonosti liiasta sokerista ja sitähän tuosta herkusta piisaa
Oon ollut pitkään tosi niukalla namilinjalla, mieluummin syön hedelmän sen luonnonjogun kera, porkkanoita tai muita kasviksia tai pähkinöitä ja siemeniä
Smoothien teko ja nautiskelu lisääntyy taas kesän ja lämpimien myötä :)

Vielä vaunuista, meillä molemmissa on kevyet ilmakennopyörät, ei tarvi pumppalla eikä pelätä renkaan hajoamista

Kävin aamulla vauvan vaatteita läpi, oli ihana tutkailla ja muistella pikkuvauva-aikaa.
Osa vaatteista tarvii aurinkokylpyä, jotta kellertävät tahtat lähtisivät pois.
Ärsyttävää, että niitä vaan ilmestyy ajan myötä, vaikka säilöessä ei ole mitään näkyvää


Ihana ilma, oltiin aamu ulkona siivoilemassa pihaa ja käytiin vähän ihmettelemässä metsässä heräilevää luontoakin. Kevät etenee uskomattoman nopeaa vauhtia

Pottusäkki ja Urmas 12+5
 
Voi miten mä kans odottelen, että saisi tuoreita marjoja, herneitä yms. ostaa ihan poimijoilta suoraan! Mulla on kova himis kaikkeen kevyeen ja raikkaaseen. Oikein ällöttää tällä hetkellä kaikki makeat tai suolaiset "herkut", joita ennen kyllä mutustin aina sillon tällön ihan hyvällä ruokahalulla.

Me kans otettiin tänään projektiks toi piha. Aurinko on paistanu niin ihanan lämpimästi, että kaivelin haravan varastosta ja rupesin hommiin. En taas talven jäljiltä muistanu miten raskasta hommaa se loppujen lopuks on ja hyvin tuli käsitreeni tehtyä samalla vaikka ei toi oma piha niin suuren suurikaan ole =) Vielä kun joku päivä saisi aikaiseks laittaa parvekkeen kuntoon myös niin saisi tällaisilla keleillä hörppiä aamuteen sitten ulkoilmassa.

Ihosta on ollut juttua ja mulla se on kyllä ollut erittäin hienossa kunnossa. Nyt parin viikon ajan on ilmestynyt yksi näppylä kerrallaan jonnekinpäin nassua. Toistaiseksi ne on saanut aina vuorokaudessa nopealla "kriisihoidolla" kuivatettua pois, mutta toivotaan ettei tilanne tästä enempää riehaannu. Odottelen kauhulla alkaako mullakin selkä oirehtia, kun sitä on kutittanut koko raskauden ajan ihan hillittömästi. Eikä edes muuten, mutta alaselkää ja erityisesti selkärangan kohdalta... :confused:

Ja unohtui:

Nii 16+3
 
Onko ketään matkustanut lentokoneessa koskaan raskaana ollessa koskaan?
Olisi edessä kesällä matka Turkkiin kuukaudeksi 11.6 olisi lähtö silloin tulisi viikkoja täyteen 20 taitaa olla rajana 28 viikkoa,että voi lentäen vielä raskaana matkustaa?

Itse meinaan äitiyspakkauksen varmaan ottaa,niin olen kahden aikaisemmankin kohdalla ottanut.
Kun käyttöä varmasti kuitenkin on :)

Rakenneultraa kovasti odotan myöskin,olisi kiva saada tietää kumpi on tulossa,niin voisi matkalta ostaa ihania vaatteita.
Toivon salaa tyttöä,kun kaksi poikaa meillä jo on ennestään ;)

12+4
 
Ruuasta: Mä olen noudattanut rd-ruokavaliota jo automaattisesti, en ole pystynyt syömään mitään rasvaisia ja makeita juttuja + hiilarit olen jättänyt minimiin. Ainut mikä nostaa sokereita on appelsiinimehu, se on ainut janojuoma tällähetkellä mitä pystyn ottamaan. Jokainen vauva on ollut meilläkin nelikiloinen, vaikka olen kahdessa raskaudessa noudattanut rd-valioita ja oma painonnousukin on pysynyt aisoissa. Viimeisin oli huippu, 4585g, 55,5cm, painoa tuli vain 5 kg itselle. Mun äiti on saanut myös nelikiloisia, vaikka on itse hyvin pieni.
Nyt mun täytyy neuvotella terkkarin kanssa koska menen sinne sokerirasitukseen, tuli nimittäin pieniä hammasongelmia, enkä tiedä pystynkö sitä makeaa litkua juomaan, ennenkuin nuo on hoidettu kuntoon. Vieläkään ei vesi ja kahvi mene alas, vaikka muuten alkaa olo olemaan hyvä.

kääkkis ja sisu 14+1
 
Heips taas pitkästä aikaa!!!

Tervetuloa uusille odottajille, onnea kaikille ihanista uutisista ja ultrakuulumisista ja VOIMIA epätietoisuudessa eläville! :hug:

Malinelle24 Mä odotin puolivälissä esikoistani, kun lähdettiin häämatkalle. Lennot sujui ihan ongelmitta, mutta join toooosi paljon vettä ja pidin tukisukkia molemmilla lennoilla... Jalat lähti turpoomaan, mutta onneksi koneessa voi välillä myös tepastella. :) Mulla ei siis ainakaan ollut suuria ongelmia ja tänä kesänä on tiedossa neljä lentomatkaa! :cool: Heinäkuussa lennän ensin Dubliniin ja takas ja sen jälkeen Samokselle ja takas...

(.) Biopsiatulosten eka osio oli PUHDAS!!!!! JEE! Ja samalla varmistui, että meille tulee POIKA!!!! :heart:
Seuraava nla on 25.4. ja RU oli muistaakseni 4.6.

Mä oon tosi huono kirjotteleen tänne, mutta elän vahvasti hengessä mukana ja käyn lukemassa juttujanne aina kun ehdin...


Ihanaa odotusta kaikille! Ja hei, viikon päästä oon jo viidennellä kuulla, VAU!!!:attn:


Väinö-Irmeli ja ...Väinö 15+0 *POKS!* :heart:

...mä oon niin onnellinen näistä hymiöistä...hihihiiiii! :D
 
Pe
Moi, oon tuolta kesäkuisista ja tämä on mulle neljäs raskaus ja samoja ajatuksia ollut. Aikaisemmin odotuksissa ei ole ollut mitään ihmeellistä ja huolta aiheuttavaa vaivaa, nyt tämän raskauden alussa mietin että mitä jos kaikki ei ole hyvin ja varmasti löytyy jotain vikaa yms. Rauhoittelin itseäni ajatukselle, että sille ei voi mitään jos on jotain pielessä. Nyt kun olen loppusuoralla, niin enää en kanna huolta oikeastaan mistään. Tsemppiä sulle!

Pe 30+4
 
Kysympä nyt täältä ensin ennen kuin lähden kelaan jonottamaan. Onko jollakin ollut sellainen tilanne että on noita äitiyspäivärahoja laskettanut viimeisen 6.n kk.n mukaan? Itsellä on palkka noussut tammikuun alusta sen verran että pitäisi noin tehdä. Sellainen tässä nyt vaan askarruttaa kun vaihdoin työpaikkaa silloin tammikuussa ja kesälomaa ei ehtiny montaa päivää kertyä. Työnantaja myöntäisi kyllä viikon palkatonta varmasti tuon lyhyen lomapätkän lisäksi.
Mutta, vaikuttaakohan palkaton pätkä alentavasti sitten noitten äitiyspäivärahojen laskennassa?

Tähän jos jollakin olisi kokemuksesta kertoa tietoa niin iso kumarrus =)
 
Huomenta mammat! Olipa taas ihana ja rentouttava viikonloppu, vaikka tuli puuhailtua kaikenlaista pihalla, mm haravointia. Eilen tuli nautittua ulkoilmasta peräti kuusi tuntia ja illalla maistui kyllä uni!

Väinö-Irmeli Onnea hyvistä tuloksista ja poikalupauksesta!

Ruoasta on ollut puhetta. Minä en noutata minkäänlaista diettiä tai seuraa muutenkaan mitä suuhuni pistän :D. Syön mitä mieli tekee ja välillä vähän epäterveellisestikin. Sellainen mä vaan oon. Herkuteltua tulee kans melkein päivittäin, mutta ei mitään suuria määriä. Se on juuri se hetki kun lapset ovat menneet nukkumaan ja äippä saa vähän omaa aikaa. Silloin pitää napostella jotakin hyvää tv:n ääressä.

Ihosta Mulla oli alussa iho melko huonossa kunnossa koska kärsin rosaseasta. Alussa tuli paljon niitä punaisia läiskiä ja näppyjä, mutta nyt kun olen saavuttanu keskivaiheen iho on paremmassa kunnossa eikä sitä lääkevoidetta tarvitse käyttää edes joka päivä. Ihoni on aina melko kuiva ja käytän apteekin perusvoidetta päivävoiteena.

Lentäminen raskaana Minä olen myös lentänyt pitkiä matkoja raskaana ollessani. Käytin tukisukkia ja yritin liikkua mahdollisimman paljon koneessa.

Äitiyspakkausta en aio ottaa koska niitä löytyy jo kolme ennestään. Rahat käytän pinnikseen ja turvakaukaloon, koska kumpaakaan ei ole enää tallessa.

Äitiysrahasta Minulle on myönnetty äippäraha melkein joka kerta 6kk tulojen perusteella. En luule että yhden viikon palkaton vapaa vaikuttaa kovin paljon siihen lopputulokseen. Voit itse käydä Kelan sivuilla laskemassa paljonko saisit. Tässä olisi sopiva linkki: Lapsiperheet - kela.fi

Misu78 ja masukki 15+4
 
Kiitoksia tuesta ihanaiset :heart:

Täällä vointi ihan hyvä epätietoisuuteen nähden. Parin viikon päästä uusi lapsivesikontrolli ja nyt on kaikki sormet ja varpaat ristissä, että sitä vettä olisi lisinnyt jostain. Unohdin viimeksi mainita, että myös istukka oli paksu ja sitä tutkitaan myös. Verikokeita on otettu ja yritetään selvittää, ettei mikään virus ole vaikuttanut istukan paksuuteen. Onneksi verenvuoto on lakannut täysin ja hematooma kohdussa oli pienentynyt/kuivahtanut myös, enää jotain ei-niin-merkittävää jäämiä oli enää jäljellä.

Minulla on kohdussa kuitenkin kysta, joka on raskauden myötä hiljalleen kasvanut. Onko teillä aiemmin odottaneilla ollut kystia ja tehdäänkö niille mitään raskauden edetessä? Vaivaako ne jotenkin tai puhkeaako?

Vaikka koko raskaus on ollut yhtä pelkäämistä, niin silti yllätin itseni ja ostin kirpparilta kolme NIIN suloista pikkubodya. Vieläkin hymyilyttää nuo minivaatteet tuossa pöydällä. Menköön syteen tai saveen - yritän ajatella niin positiivisesti kuin vain pystyn!

Mammavaatteita pitäis todellakin käydä hommaamassa. H&M:llä näin kivat mustat suorat housut, jotka pitäisi käydä kokeilemassa. Kohta tulee polttareita ja muita hippaloita, niin onpahan jotain perushousua jonka asuyhdistelmän voi sitten viimeistellä vaikka kivalla tunikalla. Onneksi hommasin kesäksi vuodenvaihteen Floridan matkalta ihania kesämekkoja, jonne sopii vaivatta vauvamasu :) On siis sellaisia rintojen alapuolelta sillai vapaasti liehuvia mekkoja. Lämpenisi jo ilmat, niin voisi mekkoilla ihan raivona. Olen ihan hillitön korkkarien käyttäjä ja tulevana kesänä ei voi enää niitä yli kymmensenttisiä korkoja käyttää! Kun nyt jo jalat huutaa hoosiannaa puolta pienempien korkojen käytöstä...

Paino On hiljalleen noussut, ei mitenkään huikeasti, mutta kun tuota kasvavaa mahakumpua kattelee, niin syytä siinäkin. Herkuttelen, mutta ihan kohtuuden rajoissa. Mieskin ihanasti hymyilee kun masua silittelee, että siellä se vaava kasvaa :) Välillä tuntuu, että menetkös siitä läskejä silittelemästä, mutta antaapi hiplailla, kun se on niin onnellinen.

Äitiysrahasta pitäisi todenteolla selvitellä mitä sitä saa ja minkä tulon mukaan. Olen siis jäänyt yrittäjäksi vuodenalusta, ja mietin, että meneekö viime kauden verotuksen mukaan vai laskeekohan ne alla puolen vuoden YEL-vakuutuksen/maksujen mukaan.

Taidanpas kohta käydä tunnin pari pihalla, kun tuo lumi sulaa ja pihan "rappaukset" alkaa. Eli pensaiden siistimiset, pihakivetyksen lakaisut ja alustava kukkapenkin valmistelu. Ihana kevät, tulisi jo kesä!

Lisa Maria ja kääpä 14+2
 
Iso huokaus...
Just np-ultrasta kotiuduin ja kaikki on hyvin!! :)
Päätettiin siis sittenkin ottaa se seulontajuttu,ku oli ne verikokeetkin valmiina.
Ihana kätilö(eli Jkl:n Gravidassa) tutki hyvin tarkkaan pikkuista joka touhuili masussa omiaan... pitkät on jalat ja hyvät unenlahjat ku touhuiluiltaan kerkes lepäämään .. kenties isäänsä tullut :D
Niskaturvotusta oli 1,4 ja muutkin riskit olivat matalat. Lapsivettä oli sopivasti ja kaikki muutenkin hyvin.
Pitkähän tuo masu-asukki jo on, 8cm.

Nyt siis voi alkaa huoletta kavattamaan masua,ilman sitä epävarmuuden tunnetta joka toivottavasti tämän ultran myötä häipyi.. :)

RU ois 14.6. hurjan pitkä aika ootella sitä
laskettuaika muuttui; 28.10

muruliini82 ja masu.asukki 13+3 ( 13+0)
 
Viimeksi muokattu:
Nii1 Mulla kutisee kanssa selkä ihan tajuttomasti. Enempi ylhäältä lapaluiden kohdalta. Mistä lie sekin johtuu.

Onnea Väinö-Irmeli hyvistä uutisista.

On tuolla fb-puolella niin vilkas keskustelu, ettei tänne ole enää kerennyt muka kirjotella :)

Tänään on iltapäivällä neuvolalääkäri.

Aurinkoista kevättä kaikille

Kairi 15+1
 

Yhteistyössä