Lokakuun lapset 2013

Lumililja täällä neiti painii samassa sarjassa (eikös ollut meillä paljon niitä yhtäläisyyksiä muutenkin, sama syntymäpäiväkin tais olla) eli 64,5cm ja 6320g (syntymämitat 48cm/3100g) :D

Meillä tyttö vetää sen viis kiinteää ateriaa hyvällä ruokahalulla (about pilttipurkki per ateria), rintaa lisäksi ja syö edelleen kolme kertaa yössä rintaa.. Viime kuukauden aikana 5kk->6kk tyttö oli saanut painoa silti vain 150g!! Eli kuluttaa ilmeisesti aivan hulluna ja tuosta syystä en kyllä viitsi yrittää edes lopettaa yösyöttöjä. Päivisin vispaa ja veivaa kokoajan, menee konttausasentoon, pyörii napansa ympäri, ryömii hieman, potkii tolkuttomasti.

2kk nukkui jopa 7 tuntia ilman ruokailua, että liekö tottumus heräillä rinnalle? Meillekkin sanottu että ihan ok kasvaa, mutta odotus on paljon enemmän kun minä olen itse 169cm ja mies on 187cm! Tosin itse olen ollut hyvin samankokoinen kuin neiti nyt. Mikä kokoisia te olette miehenne kanssa Lumililja?

Raskauskiloistakin oli keskusteltu. Minulle tuli 7kg ja synnärille jäi 8kg :) Nyt siis painan about 61kg ja ihan soppelisti omasta mielestä 169cm varrelle. Raskausarvilta säästyin, mutta linea negra näkyy himmeänä vielä.

Miramei & typy 6kk
 
Viimeksi muokattu:
Meidän poitsu on kans suht isokokoinen, yli 9-kiloinen ja yli 70-senttinen mutta syö edelleen pari-kolme kertaa yössä ja muutenkin nukkuu levottomasti. Toki nyt liikkumaan opettelu ja jatkuva flunssa on häirinneet unia muutenkin, mutta ainakaan toistaiseksi en ole saanut kovin montaa kertaa tutilla ja silittelyllä rauhoittumaan, vaan vasta syöttämällä. Eli imetän kerran yössä ja loput kerrat menee pullosta. Poika menee 20-21 välillä nukkumaan ja herää tällä hetkellä ekan kerran siellä 01.30 tienoilla ja sen jälkeen parin tunnin välein kuuhkimaan jotain. Välillä on vaan pirteä ja tahtoisi seurustella, välillä itkee puolinukuksissa, välillä on jumissa sängyssä poikittain, välillä kontallaan, välillä nälkäinen, välillä tukkoinen.. Että pikkasen risoo nämä rikkonaiset yöt, mutta eiköhän se siitä, on tässä jo puoli vuotta kuitenkin mennyt ihan ok jaksamisella joten eiköhän seuraavat puoli vuotta koiteta jaksaa samaan malliin. Töihin en taida viitsiä mennä ennen 1-vuotissynttäreitä ainakaan, koska olisihan se raskasta valvotun yön jälkeen jaksaa valvoa vielä töissäkin ja sen jälkeen kotirumba työpäivän jälkeen täydellä teholla ja sitten huonolla tuurilla joutua valvomaan vielä seuraavakin yö.
 
Kävimme 6kk-käynnillä eri terkalla kuin yleensä. Kävimme läpi neidin päivärytmiä, nukkumisia ja syömisiä. Kyselin neuvoa siihen, kun tyttö syö toisinaan huonosti päivisin. Neuvoiksi sain yösyötön poisjättämisen, mutta myös sellaisen ohjeen, että lounassoseella en tarjoaisi maitoa ollenkaan, jotta seuraava välipala (pelkkä maito) uppoaisi paremmin. No tämähän näyttäisi toimivan meillä, mutta vieläkin ihmettelen, että onko näin hyvä tehdä... Tekeekö joku muukin niin/onko jollekin muullekin neuvottu niin, että vauva ei saa sosetta ennen tai sen jälkeen maitoa?

Miramei, olen 160-senttinen, eikä mieskään ole erityisen pitkä, joten tytön kasvua ei ole senkään suhteen kummasteltu. Hoikka tyttö on, mutta kasvaa tasaisesti, eikä ole aivan alun jälkeen ollut tarvetta sopia ylimääräisiä punnituksiakaan. Meidän tytöllä syntymämitat olivat 48cm ja 2970g. Ja syntymäpäivä tosiaan oli sama kuin teillä, kuten myös laskettu aika:)

lumililja ja neiti 6kk+1päivä (missä välissä siitä on noin iso tullut?!)
 
Tacoko se oli joka pohti onko siinä jokin peruste että ensin pitäisi antaa maito ja sitten vasta ruoka, niin kuten tuossa joku sanoikin niin maitohan on vielä se pääasiallinen ravinto tämänikäisille ja sitä pitäisi saada menemään, vaikka ruokaa ei niin menisi. Eli siksi siis ensin maitoa ja sit jos vielä on nälkä niin ruokaa. Mutta kyllä meillä vaan on alkanut menemään juuri tuohon suuntaan mitä Lumililja pohdiskeli että joka ruokailulla ei edes saa maitoa.. Joskus ei ehdi, joskus ei lapsi itse huoli pulloa eikä rintaa ja joskus unohtuu muuten vain. Eli maitoa juodaan sitten aterioiden välillä, toisin sanoen meillä syödään vähän niinku yhtä mittaa.

Me ollaan myös käytetty sitä onkohan se NUK-merkkinen nokkamuki missä on pehmeä nokka josta pitää imeä. Se on kiva antaa ruuan päälle lapselle kun syöttötuolissa jo aika hyvin istuu niin saa sen kanssa touhuta ja siinä samalla välillä menee maitoakin suuhun kun vaan onnistuu saamaan mukin oikein päin suuhun. :) Sieltä kun ei valu mitään ulos jos ei ime. Toki vanhemman pitää sitten auttaa kallistamaan kun ei vielä itse tajua sitä.
 
Komppaan edellisiä, että täytyyhän sitä maitoa saada, eikä vain ravinnon vaan myös nesteytyksen vuoksi! Meilläkään ei aina huoli ruokailun jälkeen niin syötän sitten aterioiden välillä, joskus myös ennen ruokaa.
 
Meillä on ennemminkin "ongelmana", että tyttö söisi pelkkää maitoa edelleen :D Menee joka aterialla ja monesti myös niiden välillä. Mutta kaipa ne sosemäärätkin pikku hiljaa kasvavat vaikka tällä hetkellä ei paljoa kerralla menekään.
 
Tytsyn ensimmäinen vappu on juhlittu itkuisissa merkeissä, sillä ensimmäinen hammas puski läpi tiistain aikana. Kaksi yötä on sitä nyt huudettu, toivottavasti ensi yönä olisi jo helpompaa. Tää ensimmäinen hammas tuli neljä kuukautta aiemmin kuin isoveljelle aikanaan, joten ollaan vähän ihmeissämme tapauksesta :)

Lisäksi vappuun ja tähän viikkoon on kuulunut konttausharjoituksia. Kai se on pakko myöntää että tuo tytsy konttaa jo. Jos on kiire, niin vaihtaa vielä ryömimiseen, mutta muuten kontataan jo ulkonakin haalarit päällä ja pitkiä matkoja (hitaasti mutta varmasti).

Maito menee meillä pullosta ja aamulla ensimmäisenä sekä ruokailujen jälkeen. Usein odotan puoli tuntia ruuasta ennen kuin annan maitoa, maistuu silloin paremmin ja siitä pääsee hyvin unille tarvittaessa.

Clearbrook ja pikkusisko 6,5 kk
 
täällä tuli eilen 6kk täyteen ja eka hammas kuultaa läpi ikenestä :) eilen oli ekan kerran kipeä/kiukkuinen sen takia. annoin supon johan rauhoittui ja nukkui hyvin yönsä.
tänään poika oppi pärisemään ja hokenut jo muutaman päivän "äpy" :D kauheasti meillä myös heilutaan ja hutktaan sylissä sekä lattialla. ensi perjantaiksi tuli kutsu ekaan hammaslääkäriin. ensi viikolla menen ottamaan tatuoinnin pojan "kunniaksi" jos niin voi sanoa :) se olis sitten jo 5. löytyykö muilta tatuointeja lapsista? Jenna ja Teme 6kk 1 pv <3
 
Meillä poika elää pääsääntöisesti rm:lla edelleen. Sormiruokia saa 1-3 kertaa päivässä, riippuen miten on hereillä meidän syödessä. Vaan hienosti on jo pari viikkoa menny ruokaa mahaanki asti.

Mulla löytyy myös useampi tatuointi, joista yks on lapsille. Otin sen jo raskausaikana ja viimeisteltiin nyt tammikuussa.

Tänään meinasin melkein jo itkun tirauttaa kun mietin että syyskuussa poika menee pk:iin. Mulla jatkuu elokuussa koulu, ja hoitajaa ei kotiin ole joten pakko laittaa reppana sinne.

Marlin ja pikku-ukko 7kk
 
Hei kaikille pitkästä aikaa:wave:

En ole pitkään aikaan käynyt kirjottelemassa täällä,mutta mielessä on ollut että pitäs päivittää tänne kuulumisia.

Meillä pikkuneiti oli 6kk neuvolassa 6430g ja 67cm

Kiinteät alotettiin 6kk täysimetyksen jälkeen sormiruualla jota meni ensin hirmusen vähän,mutta nyt jo vähän enemmän.Soseita oon antanut myös välillä koska kun höyrytän satsin bataattia,parsakaalta,porkkanaa yms. ja keitän esim.lihaa,on helppo soseuttaa lihan joukkoon sormiruokailusta yli jääneet kasvikset ja antaa niitä sitten seuraavana päivänä soseen muodossa.Yhdesti olen tehnyt murekettakin höyrystimessä jota vauva käsin söi,mutta vähän pelottaa tuo kalan,kanan ja lihan sormilla syöminen...se kun on yleensä kuivempaa ruokaa kuin kasvikset ja jääkin ehkä helpommin kurkkuun kiinni.Miten(millain valmistettuna ja pieninä paloinako?) te muut sormiruuan antajat annatte kalaa,kanaa tai lihaa?

Sormiruokana meillä on syöty tähän mennessä banaania,maissinaksuja,bataattia,porkkanaa,parsakaalia,kukkakaalia,kananmunaa,ohuita kurkkutikkuja,päärynää ja ainakin sitä mureketta.

Soseena oon sitten antanut myös kalaa,kanaa ja lihaa.

Sopista tykkää kovasti,varsinkin mustikkasoppa on lempparia mutta myös mansikkasoppa meni suusta alas :) lappapuurosta myös tykkäsi kun lisäsin vähän enempi sokeria.Ensin laitoin selvästi liian vähän kun tyttö niin nyrpisteli.

Aamuin illoin syö samaa puuroa(kaura)kuin me muutkin,mutta suolattomana.Tosi ihana kun sormiruokia syöneenä ei tollanen vähän paksumpi puurokaan saa yökkimään vaan vetelee lautasellisen usein hyvällä ruokahalulla:D

Sormiruokailu on musta ollut tosi mukavaa kun tyttö syö itse ja minäkin voin siinä samalla ruokailla,mutta onhan siinä kauhea vahtiminen ettei työnnä ruokaa liikaa suuhun tai tukehu mihinkään...eipä silti oo yleensä tarvinnut tytön syöntiin mitenkään puuttua kun hienosti sylkee liian isot makupalat pois ja kun nyt jo istuu syöttötuolissa niin hienosti selkä suorana niin ei tarvi asentoakaan seurata.

Rintamaito on silti kyllä pääasiallinen ruoka ja monesti varsinkin väsyneenä ei jaksa syödä muuta kuin rintaa.

Kiinteiden alotuksen myötä yöt meni rauhattomimmiksi :| Aijemmin meillä nukuttiin usein koko yö tai syötiin vain kerran,mutta nyt omaan sänkyyn nukahtaminen ei onnistu vaan nukahtaa rinnalle ja saattaa herätä monta kertaa yöllä syömään.Tutti ei kelpaa enää ollenkaan joten minä olen tuttina.

Yksi sulonen hammas on alas tullut joten kovasti toivoin että yöt rauhottus hampaan tulon jälkeen mutta ei ainakaan vielä oo tullut helpotusta niihin.

Päikkäreitä nukkuu yhä vain yhdet noin 4-5tuntia ulkona

Uusia taitojakin on kovasti opittu.Ensin oppi ryömimään ja lähes heti perään nousi kontalleen ja nyt yrittää kovasti myös kontata.Istuminen onnistuu jotenkuten hetken,mutta ei voi yksin jättää koska kaatuilee joka suuntaan.

Äitin pieni on kyllä niin kovasti kasvanut ja kehittynyt tämän 7kk aikana :heart:

Tyytyväinen tyttö on edelleen,mutta vaativampi kuin pienempänä siinämielessä että haluaa olla siellä missä muutkin.Jos poistun eri huoneeseen niin leikit ei kiinnostakkaan mutta kun tulen viereen lelut kiinnostaa taas kovasti tai sitten mönkii minun jalkoihin kiehnäämään.

Vauvauinnissa ollaan käyty joka ikinen kerta ja oon tykännyt aivan älyttömästi.Alussa vauvakin selvästi nautti mutta sitten tuli arka vaihe jolloin sukeltaminen itketti ja suihkussa käynti myös.Ollan edetty niissä hitaasti ja nyt meneekin jo tosi kivasti eikä enään itketä.

Marlin: ootteko te lopettaneet uinnin kun teitä ei oo näkynyt? Monesti on ollut mielessä että pitäs tulla tänne kysymään että mihin ootte hävinnyt =) Oli kyllä mukava tavata siellä vauvauinnissa.

Mitähän sitä vielä kertos...vauvakuumetta ei oo isommin ainakaan vielä puskenut päälle ja tuntuu ihan kamalalle kirjottaakkin näin mutta toivon ettei enään puskekkaan.Aina aijemmin se on tullut vahvana ainakin ennen vauvan 1v päivää,mutta nyt tuntuu että lapset vois olla tässä? ..ehkä... Ainakin nyt on olo että haluan antaa kaiken aikani näille lapsillemme jota olemme saaneet :heart: ja toki pelottaa sekin että jos seuraavalla lapsella ei kaikki oliskaan hyvin kun viisi tervettä lasta olemme jo saaneet.Tuntuu että ei voi ottaa "riskiä" kertaakaan enään,että pystyy hoitaan nämä lapset joita jo on.Ja onhan tämä ajan riittäminen viidenkin kanssa jo aikamoista.Tuntuu että päivät loppuu kesken.On harrastuksia kaikilla viidellä(vauvalla vaan vauvauinti ja kotihoidossa olevilla 3v ja 6vuotiaalla kerho ja isommalla jalkapallo ja kolulaisilla kuvataidekoulu+isommalla koulun kuoro)ja sitten tämä normaali arjen pyöritys.Seitsemän hengen perheen pyykkihuolto on jo oma hommansa(selvästikkään en oo hyvä siinä kun pyykkivuori kasvaa jatkuvasti vaikka kone pyörii monta kertaa päivässä :LOL: ) ja ruuan laitto myöskin monta kertaa päivässä.

Oon ottanut tavoitteeksi että lapsille luetaan joka ilta iltasatu ja samalla jutustelen jokaisen kanssa erikseen,mutta muuten varsinkin isommat voi jäädä vähän vähemmälle huomiolle päivisin kun touhuavat omia juttujaan ja minä huolehin pienimmistä,mutta kun vauva kasvaa niin tulee varmasti tehtyä isompien tyttöjen kans jo enempi kaikkia tyttöjen juttuja.

Mutta siis tällä hetkellä tuntuu ettei enään vauvaa meille,mutta oon ihan varma että joudun jossain välissä tekeen kauheen surutyön sen vuoksi ettei meillä tuu enään olemaan vauvaa kunhan tämä pieni kasvaa enkä saa kokea raskautta enää koskaan.

Mutta nyt on tämä hetki ja meidän nuorimmainen on vielä niin pieni ja nautin vauvanhoidosta älyttömästi :heart:

Sen tiedän että melkonen lellikki tästä vauvasta mahtaa tulla kun koko perhe lellii tyttöä :D Isosiskot tulee heti aamusta höpöttämään vauvalle ja 3v syöksyy heti hoitamaan jos vauva vähän inahtaa ja 6v joka aijemmin puhu poikavauvasta on kyllä kierretty ihan vauvan pikkusormen ympärille:LOL: Yhessä vaiheesse ei jaksanut vauvaa paljon hoidella,mutta nyt kun vauva väläyttää ihania hymyjään hoitajilleen,on 6v myös innokkaana hoitamassa.


Moniko on käynyt ulkomailla vauvan kanssa ja miten on mennyt?

Meillä ollut reissu pitkään haaveissa ja nyt näyttäs että ensi kesänä ehkä päästäs reissuun :cool:
Kolmen muksun kans kanarian 2viikon matka meni kuin unelma mutta saa nähä miten viiden muksun kanssa :D

rakkaudesta äiti ja syyskuun prinsessa 7kk :heart:
 
Rakkaudesta äiti Kiva kuulla susta! Oot ollu myös monesti mielessä että mitä kuuluu. Oli kyllä kiva aina jutella :) Me jouduttiin valitettavasti lopettamaan vauvauinti :/ Pojalle tuli joku ihme pitkä flunssa ja yskä joka vaan veny ja sen takia oltiin sitten muistaakseni 3 vai 4 kertaa peräkkäin pois. Sitten lähettiin reissuun ja taas kun oltas oltu kotona, niin pojalle tuli nuha. Päätettiin sitten antaa meijän paikka pois.

Meillä pojalle puski jo kolmas hammas läpi. Hassusti tuli ylös sivulle eikä eteen.
 
Voiskos joku antaa vinkkejä miten lapsen saisi oppimaan tavalliselle kaurapuurolle? :) Mua jotenkin tympii syöttää noita kaupan valmispuurojauheita, en tiiä miksi. Esikoinen söi niitä ja kun lopetti niiden syömisen niin ei ole sen koommin puuroja juuri syönyt, koska ei tykkää mistään "aikuisten" puurosta. Ja nyt en sit tiiä miten tämän nuorimmaisen saisi oppimaan, kun se vain yökkii ja kakoo ja huutaa kun yritän antaa. Olen koittanut antaa vähissä erissä jonkun makean soseen seassa että tottuisi karkeuteen, mutta ei. Kaikkea muuta karkeaa kyllä syö suht mielellään, riisiä ja sellaista, joten kai se on sitten se kaurapuuron maku vaikkei se soseen seassa juuri maistu edes. Höh. No, toisaalta ei me muutkaan syödä kaurapuuroa niin jotenkin vaikea motivoitua opettamaan pienelle eikä se saa meistä edes mallia että tuopa on hyvää kun muutkin syö..
 
Tuostahan mun piti vielä sanoo rakkaudesta äiti, että lihat sun muut annan ihan semmosina isoina paloina, että poika saa otettua kunnolla käteen ja syötyä. Lihasta oon tehny ihan semmosia pötköjäkin uunissa. Ja kaikki muutkin lihat teen uunissa :)

Meillä poika on vedelly kaurapuuron alusta asti normikarkeena. Alussa taisin muistaakseni hieman lasin pohjalla murskata niitä hiutaleita, mutta nykyään en enään jaksa. Poika ei oo mikään sihtikurkku, niin liekkö sillä menee niin hyvin tuo puuro alas. Sormiruokailtiinko teillä Leijonamama? Voithan tehä joko sämpylöitä johon tulee nuita hiutaleita, tai sitten esim apinaevästä. Eli; Muussaa 1 banaani, sekoita sekaan kaurahiutaleita kunnes seoksesta tulee taikinamaista, lisää 1 tl (kookos)öljyä sekä
mausteeksi ceyloninkanelia. Toki normikanelikin käy, mutta jos enempi rupeaa tuota apinaevästä antamaan, niin sillon ois hyvä käyttää tuota ceyloninkanelia koska normikanelissa on kumariinia joka on vauvalle myrkyllistä :)

Meillä poika hoksas tänään vihdoin ja viimein miten sitä ryömitään! :cool: Ikää 7kk ja 10pv.
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Marlin kiitos apinaeväs-vinkistä! :) Me ei ole tuota sormiruokailua aloitettu vaikka se aluksi houkuttelikin.. Mutta jotain pieniä käsin syötäviä makupaloja olisi kyllä kiva alkaa kokeilemaan. Täytyypä noita sämpylöitä esim. kokeilla. Ja jos nyt vaan sit sinnikkäästi koitan tuota kaurapuuroa alkaa syöttämään, hienonnan ensin ja sit vähitellen karkeampaa..
 
Ihana kuulla kaikkien kuulumisia täällä, kirjoitellaan ahkerasti!

Meillä imetetään ja syödään kiinteitä. Kiinteät aiheuttavat myös kiinteetä kakkaa ja esim tänään, oon vaihtanut jo 5kakkavaippaa ku tulee pökäle kerrallaan... Uusimpina ruokina ovat riisipuuro, jauheliha ja sormiruokana kurkku. Kalasta tyttö ei tykkää. Oon itse tehnyt suurimman osan ruuista ja rinnalla pääasiassa luomusoseita. Pari kertaa antanut pilttiä ja bonaa mut ei meinaa oikein upota. Noi omat soseet on kans pikkasen karkeampia kun ihan sosesoseet.

Me käydään vauvauinnissa ja tyttö on kunnon kala! Selkeesti tytön elementti. Terveenäkin ollaan pysytty.

Ihmiset kyselee et milloin tulee toinen lapsi. Mikä ihmeen kiire niillä on? Kyllä mä toisen haluan mut hei, kädet on ihan täynnä ja pääkoppa riekaleina et ei ihan just vielä. Eikä se muille pätkääkään kuulu muutenkaan.

Meillä tyttö liikkuu kovasti, kierii lähinnä paikasta toiseen. Mut siis liikkuu jo asuntoa päästä päähän sillä tyylillään. Jaa kolauttelee päätään milloin mhinkin. Meillä on kaks hammasta alhaalla edessä, tuli iässä 6kk1vko.

Meillä on yö tätä nykyä ihan super levottomia. Tyttö itkeskelee ja herää siihen itkuunsa. Imettämällä yleensä onneks hiljenee. Pidetään unikoulu kun miehellä on loma juhannuksesta alkaen. Ja siis tyttö kieriskelee sängyssä hulluna ja on milloin mitenkin päin. Nyt on alkanut nukkumaan kyljellään. Ainiin, eilen ja tänään nousi itse istumaan vaunuissa! Reipas ihana likka meillä!

Luna ja tyttöotus 6kk3 vkoa
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86
Leijonamama Kokeilepa vetästä joko valmis kaurapuuro sauvasekoittimella sileämmäksi, tai sitten "soseutat" ne hiutaleet ennen puuron valmistusta. Näin saat kaurapuurosta sileämpää ja ehkä vauvan suuhun paremmin sopivaa.

Meidän pikkumies täyttää huomenna jo 7 kk. :) Hän on kaikinpuolin tyytyväinen vauva. Viihtyy itekseen lattialla lelujen kanssa, peruuttaa, pyörii napansa ympäri, harjoittelee konttausasentoa, istuu selkä suorana (hieman huterasti, mutta kuitenkin), syö muiden kanssa yhtäaikaa omassa syöttötuolissa istuen. Öisin hän herää yleensä 2 kertaa syömään, mihin oon supertyytyväinen (esikoinen heräsi tuon ikäisenä ihan hitsin monta kertaa useammin).

Mutta korvatulehdukset ne on edelleen meidän riesana. Ei meinaa sitten millään pysyä terveinä. Toinen korva jouduttiin käydä jo toistamiseen putkittamassa, kun putki lähti irti ja korva oli jo saman tien tulehtunut. Korvalääkärissä ollaan siis rampattu tiheään, mutta onneksi meillä on superhyvä ja ihana lääkäri.
 
Täällä jäppinen ryömii hurjaa vauhtia ja konttaus asentoon punnaa itteään. Kaks alahammasta tullu jo ja seuraavatkin kuultaa jo läpi. Tänään tasan 8kk, kauheeta! Mihin se pieni vauva on kadonnut, toisaalta ihanaa kun kasvaa. :heart: Ens viikolla 8kk neuvola.

Flunssassa oltiin koko sakki, nyt onneks jo ohi oikeestaan menny. Oli tosi hauskaa olla flunssassa kun oli ne helteet.

Pientä vauvakuumeilua olis jo ilmassa, on ollu kyllä jo aika kauan. Välillä onneks laantu mutta nyt meinaa tulla takasin. Täytyy nyt yrittää vielä siirtää se pois mielestä. Miehelle en oo kyllä maininnu. Ehkäsynä on kumit, mutta välillä on oltu jopa ilmankin. Eli jos ns. "tahallinen vahinko" tulis niin eipä se haittais mittään. ;) Työkuviotkin menee meikäläiseltä ihan uusiksi niin samapa tuo vaikka se kolmas sieltä jossain vaiheessa tuliskin.

Imetyksen oon nyt jo lopettanu. Vihdoin viimein tuttipullo alkoi kelpaamaan. Nokkamukia ei sitten huolinu millään, vaikka oli monia erilaisia tarjolla.

Tässäpä näitä meidän kuulumisia. :)
 
Täällä on tämän viikon aikana opittu nousemaan tukea vasten. Ensin pinniksessä, sitten sohvalla ja nyt joka paikassa.

Esikoinen on ollut sairaana, ja hengaillut sohvalla leluineen. Tytsy on halunnut isoveljen lelut jolloin sohvan reunalla seisomisesta on tullut uusi kivs leikki. Velihän suojelee lelujaan kuin haukka :)

Tytsy on ilmeisesti saamassa lisää hampaita - päätelle kuolasta, puremishalukkuudesta sekä pienestä räkänuhasta. Toivottavasti ei ainakaan esikoisen tautia saa, sen kanssa jouduttiin jo maanantaina päivystykseen.

Neuvolalääkäri (8 kk) ensi viikolla.

Clearbrook ja pikkusisko
 
Alkuviikosta käyty 8kk neuvolassa. Painoa 9080g ja pituutta tais olla 70.4. Veljensä oli tismalleen saman kokonen 6kk ikäsenä :D Uikulla testattiin kuuloa mutta poika ei vielä oikein hoksannu että mitä pitäs tehä. 10kk iässä sitten tarkistetaan uudestaan. Muuten ois kuulemma voinu olla seuraava nla vuosikkaana.

Hampaita pojalla on nyt siis kolme ja ylhäällä kuultaa ikenien läpi yläetuhampaat ja toinen kulmahammas. Yöt menee parilla syötöllä. Viime viikolla lähti ihan tosissaan ryömimään, ja tuli pikkusen kiire hommata portit ylä-ja alakertaan. Konttausasentoonki kovasti nousee. Ja ilman tukea on osannut istua jo kuukauden päivät. Herra on erittäin tyytyväinen ja kiltti vauva, eikä turhia itke.

Nyt nautitaan kesästä kun mullakin koulu jatkuu elokuussa. Koko katras lähtee sitten pk:iin. Hieman tuntuu pahalta laittaa poika 11kk vanhana hoitoon mutta minkäs teet kun kotiinkaan ei hoitajaa saada : /

Marlin ja J 8kk
 

Yhteistyössä