~ Lokakuun lapsoset -15 ~ *Tammikuu/Helmikuu*

Pimu83: kyllä sinne fb-ryhmää voi liittyä heti. Tais olla koko ryhmä perustettuna, ennenku kukaan oli käyny yhtään missään :D

Sofina: eihän sitä koskaan tiedä, mutta mä en oo koskaan syöny foolihappolisää ENNEN raskautta ja oiskohan vielä niin, että kahdelta tai jopa kolmelta ekalta en ees raskausaikana.... Ja terveitä ovat. Ja siis silloin ei tiedetty ko. lisästä ja muistaakseni kolmosen kohdalla puhuttiin vielä siitä ENNEN raskautta tärkeää, raskausaikana vähän niinku myöhäistä, joten siksikään ei oo tullut käytettyä.

En osaa ottaa kantaa noihin sun lääkityksiin, mutta mulla on haavainen paksusuolitulehdus ja siihen lääkitys. Täytyy toivoa, että pysyy oireettomana. Toivottavasti sun selkä ei ala kenkkuilemaan pahemmin.

merivellamo ja Nappula 6+1
 
Jospa ihan varovaisesti ilmoittautuisin joukkoon! Alkuviikko haamuiltu eri testeillä ja eilen antoi digi raskaana 1-2 tuloksen :heart: joten kai se on uskottava...

Nyt siis rv 3+4. Laskettu aika on 24.10 ja PKKS lienee sairaala.

Taustaa hiukan :) Olen itse 35 v ja mies 44. Minulla ennestään tyttö 10/06, ensimmäinen yhteinen ja miehen ensimmäinen. Mekin ollaan aika pikaisella vaudilla, vuosi yhteiseloa tuli nyt helmikuussa täyteen :) Puoli vuotta yritystä takana...
 
mullakin on ollut vatsakipuja, välissä menee ohi hetkessä ja välissä jää noin 10-15minuutiksi. mulla on tissit turvonnu kohta yhden kuppikoon :D ja viikkoja on 6+2. paha olo tulee jos en syö kahden-kolmen tunnin välein jotain ja jugurtti ei auta tähän nälkään :D
 
Foolihaposta mä alotin esikoisen aikaan niitä raskausmonivitamiineja mitä suositeltiin syömään siinä vaiheessa, kun tein positiivisen r-testin.
Ja tässä raskaudessa alotin silloin kun tiesin ovulaation olevan lähellä ja kävin muutenkin apteekissa.
Olin päättänyt, että vihdoinkin kun mulle saatiin aikaiseksi ovulaatio niin siitä on nyös raskauduttava ja alotin ne vitamiinit silloin.
Enkä ole muuta lisä foolihappoa ottanu.
Mutta siis kai tuo suositus on alottaa noi vitamiini / foolihappo jo yrityksen alettua, mutta mä en tykkää tuosta raskausmonivitamiinista, se on jotenkin "karvasta" mun mielestä :D
Niin en todellakaan voinut edes kuvitella syöväni sitä vuodesta toiseen yrityksen aikana.
Mun lääkärikin aina sanoi, että riittää sitten kun testi näyttää plussaa.
Eli ei sillä ainakaan varmaan ole väliä vaikkei niitä yritysaikana ole jo valmiiksi syönyt ja varmasti on muitakin jotka eivät mitään vitamiineja syö.
Ja niinkuin sanottu, eihän se aina ole ollut vaatimuslistalla ja silti ihan terveitä lapsia on syntynyt vuosien saatossa :)
 
hei taas vaihteeksi. En olekaan moneen päivään turissu täällä.
Pahoinvointia lievästi ilmassa, mutta väsymys on iskenyt muutama päivä sitten.
Muuta ei oikeastaan oireissa, jos nyt janoa ja pissaamista ei lasketa =)
Yllättävä uutinen oli, että oma perheenjäseneni on kanssani samalla raskausviikolla :cool:

Sarah ja 5+5
 
  • Tykkää
Reactions: Nutturuu
Terppa hei moi ja paljon onnea uusille jälleen, mukavaa kun porukka kasvaa!!:wave::flower:

Minä olen popsinut raskaus/imetys monivitamiinia tärppikierron alkamisesta saakka, mutta en minä esikoisesta syönyt yhtikäs mitään vitamiini lisiä ja molemmat on aivan terveitä naperoita :)

Täällä alkanut etomis kerrat harveta, mutta kun se olo iskee, se sitten kestää kauemmin, oksennella ei ole vielä ihan tarvinnut. Minullakin tulee se aivastus fiilis, mutta jos edes köhäisen kun se fiilis tulee niin vatsan sisältö pyrkii ylöspäin.
Eilen aamulla oli eka kerta, kun meinasi lähteä aamulla taju. Muistan tytön alkuraskaudesta saman, hirveä tunne ja sohvalla piti pötkötellä vaikka oli kiire tarhalle jo.

Ja tämä mahapömppö...hyvänen aika sentään ihan naurettavaa. Aiemmin maha turposi illasta, mutta nyt on jo iltapäivästä semmoinen kumpu että oksat pois. Ja mahallaanhan minä en enään voi olla, kohtu painaa vastaan ihan liikaa jo ja äitini pelotteli jälleen kerran kaksosilla, sama laulu joka kerta:LOL:

Viipulainen ja Hippu 5+6
 
  • Tykkää
Reactions: Sarah77
Täällähän on mukavan paljon jo lokakuisia :) Onnea matkaan kaikille!

Laitoin viestiä Face-ryhmään pääsystä.

Mulla viikkoja 4+5. Alavatsa tuntuu pinkeältä ja iltaisin paleltaa. Tänään on ollut jotenkin heikko olo, jokohan pahoinvointi on alkamassa.. :/ Mulla 3 lasta joista nuorin 13 kk ja imetän vielä 4-5 kertaa päivässä. Kuopion suunnalta ollaan kotoisin ja tämä tärppäsi ekasta kierrosta puolivahingossa :) Oli vähän yllätys koska ei olla enää kovin nuoria..
 
Ekv
Hauskaa, että tää mun aivastelujuttu ei ollut aivan tuulesta temmattu :) Kaipa se on kehon viesti, et jotain pyrkii ulos tavalla tai toisella... Mun pitäisi harkita tuota useammin syömistä. Ennen raskautta söin vain pari kertaa päivässä (lounas ja illallinen) ja se sopi mulle. Nyt tuntuu, että on tuskan ja kamppailun takana ylipäätään syöminen ("tärisyttää", ei huvita niellä eikä maistella - voi, mikä ilo kadonnut elämästä!). Sitten närästys... Kun yrittää syödä, oikeastaan mitä tahansa, alkaa närästää ja se vaivaa myös öisin. Oisko tähän mitään vinkkejä?

Mulla ei alavatsa pullottele/housut kiristä/tunnu olo pinkeältä, vaikka olen "jo" 6+5. Rinnat ovat kyllä turvonneet ja kummallisen sojottavat. Hauska seurata teitä muita, kun vertaillaan oireita. Vaikkakin aika eri viikoilla mennään.
 
Ekv:

Mulla tosiaan tulee ensin ihan pieni huono olo joka pahenee ja pahenee aika nopeasti, jos en syö. Ja jos se pääsee pahaksi, niin ei ensimmäisenä tulis mieleen syödä, ellen tietäisi sen auttavan. Kokeile ihmeessä syödä, edes jotain pientä.

Närästys on mulla myöskin oire nälästä. Se on sellainen kipeä tunne palleassa, muttei polttele. Syö hyvä ihminen :D tai siis ainakin kokeile. Tossa aiemmin joku just kirjoitti, että tähän nälkään ei jugurtit auta eli jos sun ruokarytmi on harvanlainen, niin saattaa olla liian harva tähän kohtaan raskautta.
 
Huomenta!

Mun rytmit on sekasin. Käyn nukkuu kympiltä ja herään kuuden aikaan :-0 miten jaksais valvoo myöhempään?! ;) toki on nyt aamulla omaa aikaa kun esikoinen nukkuu mut...

Närästykseen voi koittaa ihan juoda maitoa tai hyvä testattu konsti on mantelit! Ne auttaa välillä. Mä kysyin jo Nexiumista saako käyttää, toimii mulla hyvin, mutta sen verran uusi että ei ollut täysin varmuutta, mutta esim Losec pitäs käydä (vaikka eikö ne ole oikeesti suht samaa kamaa.... Vaikka vaikuttavan aineen nimi vähän eri onkin). Täytyy kysellä reseptiä jos alkaa äityy pahaksi polttelu.

Alottelin viikko sit mammavitamiinit eikä oo onneksi tullu huonoa oloa. Mäkin syön normisti muutaman kerran vrk, normisti 3 mut nyt on pakko ottaa välipalaa ja mulla on ollut nyt matkassa mukana sipsejä pienessä pussissa. Maailman epäterveellisintä, tiedän, mut jos rupee tulee se huono olo niin kääk..... Muutamia nassuun ja olo helpottuu.

Masu turpos tiistaina. Sitä ennen ei mitään ja 6+0 ja puffff. :D

Aplari 6+3
 
Viimeksi muokattu:
Mä aloitin foolihappojen popsimisen muutama kuukausi ennen yrityksen aloittamista... eli tossa marraskuussa 2013 yritys alko meillä tammikuussa 2014. Mulle oli gyne sanonut että kun suunnittelee raskautta on hyvä silloin jo aloittaa foolihapot. Mutta enpäs tiedä :)

Wivi ja Ykä 5+5
 
Lokakuinen ilmoittautuu mukaan! :wave:

Alkuviikko haamuiltu ja eilen saatu plussa sekä liuskaan, että digiin. Mä oon kuulunut noihin himotestaajiin ja siksi testejä löytyy vielä useampi jemmasta. Yks piti tänään aamulla taas uittaa ja viiva vahvistunut taas eilisestä. Toinen digi oottamassa ja sen aattelin tehdä ens vkon lopulla, niin näkee että vkot nousee. Miten niin skeptinen?! :D

Soittelin tänään jo neuvolaan kysyäkseni koska eka neuvola yleensä on. Ja vastaukseksi sain että vkolla 8-10. Varasin sitten jo ekan ajan, joka on 10.3, silloin vkoja 8+4. :)

Vähän taustaa:
Kolmas lapsi tulossa, isommat lapset nyt 10v ja 6v. Pillerit jätetty pois viime syyskuussa, kierto ei sitten käynnistynyt lainkaan, johon sain apuna joulukuussa yksityiseltä Terot. Niitä popsin kaks kiertoa ja nyt sitten kolmannesta kierrosta tärppäs.
Ovulaatio oli tod.näk. vkon myöhässä, mutta elelen nyt toistaiseksi neuvolan laskureiden mukaan. Vkoja nyt tasan 5 ja la 16.10. :heart:
Mutta oon asennoitunu/valmistautunut siihen, että ekassa ultrassa la siirtyy vkolla eteenpäin.

Faceen voisin kans liittyä, vähän myöhemmin. :wave:

Lähimmille ystäville oon asiasta kertonut. Ollaan aina jaettu kaikki asiat heti toisillemme.

Ihanaa vkonloppua kaikille!

-Unnaunna ja Pätkis rv5+0 :heart:
 
Tervetuloa uusille ja onnea plussista :) Mulla viime yö oli inhottava, heräsin monta kertaa siihen vatsakipuun ja tuntui ettei löydy asentoa missä rentoutua. Mun ystävä on neuvolantäti ja päätin hänelle ihan ammattinsakin vuoksi kertoa, niin hän oli sitä mieltä että jos ei mitään vuotoa ole ja kipu ei ole sellaista että tuskan hiki valuu, niin ei aihetta huoleen. Päivällä ei ole ollut kuin pientä juilimista, eli tulee melkein aina illalla ja yöllä, ja makuuasennossa... Tänään ollut muutenkin koko ajan huono olo, että alkaa vissiin oireet lisääntyä mitä pidemmälle päästään! Mutta kuten jo aiemmin sanoin, ihan hyvä että oireita, muuten olisi vielä epävarmempi fiilis!!

Tuli muuten tämän saman ystävän kanssa näistä ravitsemussuosituksista puhetta kun huomisiin pippaloihin pitsavermeitä keräiltiin.. Lähinnä siis siitä, mitä EI saa syödä. Kuinka tarkkoja olette olleet (nyt tai aiemmissa raskauksissa!) esimerkiksi juustojen kanssa? Esim aurajuustohan on pastoröitua, eli sitä nyt käytännössä pitäisi uskaltaa syödä. Eilen koin kauhean huonoa omaatuntoa, kun meidän pastakastikkeessa parmesaania.. Tuossa nyt tuskin vaaraa kun se kypsennettiin kuitenkin... Mutta on tullut mietittyä kun lueskelin suosituksia, että kuinka ylireagointia osa on vai onko sitä ollenkaan :)

Parmesaanin ystävä Tuutikkis 5+5
 
Hei vaan tänne kaikille!

Minä varovarovasti tulen kurkkaamaan miltä täällä näyttää ihan siltä varalta, että haamulaiset jatkavat vahvistumista testeissä ja pääsen tänne puolelle vielä kirjoittelemaan. Nyt on sellainen olo, että vielä pitää olla varovainen ajatustensa kanssa, ettei vaikka ajattele asiaa mönkään...

Taustoista sen verran, että minä olen 80-luvun alkupuolen lapsia ja mies 70-luvun loppupuolen. Perheeseen kuuluu 2-vuotias taapero, jolleka sisarusta suuresti toivotaan.

Takana on vuoden yritys, joka nyt toivottavasti palkitaan.
Hyvin aikaista on vielä, mutta toivossa on hyvä elää. Laskettu aika on 26.10.2015

Riimini rv 3+4
 
  • Tykkää
Reactions: Nutturuu
Heippa! :wave: Ja tervetuloa uusille, kiva että on tuttuja tullut vauvakuumeisten puolelta tänne :)
Oon mukana myös facebookin ryhmässä, mutta tänne on jotenkin mukavampi kirjotella..

Tuutikkis, mie oon aiemmissakin raskauksissa syönyt aurajuustoa pikkusen, ei oo koskaan tullut mitään himoa vetää puolta pakettia kerralla. Mut oon käyttänyt vaan sitä Valion Auraa. Pitsapaikoista tilatessa ei vissiin enää uskalla ottaa aurajuustoa pitsaan, niistä kun ei tiiä mitä "auraa" se oikeesti on. Parmesaanikin on niiiiin ihanaa, kyllä kai sitäkin voi pikkusen sillon tällön syödä. En oo koskaan ollut kauheen tarkka noissa, maalaisjärjellä oon pärjäilly ;) niin ja jaksamista noiden kipujen kans, toivottavasti menee nopeeta ohi.

Närästyksestä, miulla on aina Rennie auttanu ja sitä saa vissiin ihan turvallisesti käyttää raskaana olevatkin. On sanonta et jos loppuvaiheessa kovin närästää niin vauva kasvattaa tukkaa. No kyllä närästi ja sen mukanen oli esikoisen pehkokin, tuuheat tummat hiukset :D

Vatsan pömpötyksestä, täällä turvottaa kans jo, vaikka vasta plussattu. Esikoisen aikaan vauvamaha alkoi näkyä vasta n. raskauden puolivälissä, tai vähän aiemmin, kuopuksen aikaan näkyi muistaakseni jo paljon aiemmin. Saa nähä miten nopeesti tää kolmonen paljastaa olemassa olonsa miun mahan pömpötyksellä :D
Täällä on kyl lähimmille ystäville jo kerrottu, ja pian vuorossa vanhemmatkin. Muille ehkä kerrotaan, tai sitten huomaavat aikanaan itse. On olemassa sukulaisiakin, jotka ei pidä juurikaan yhteyttä ja kysele kuulumisia, niin miksipä myö heille ruvettas tätä uutista varten soittelemaan.. jos ei meidän asiat muutenkaan kiinnosta.


:heart::heart::heart: HYVÄÄ YSTÄVÄNPÄIVÄÄ :heart::heart::heart:

Mamina ja Mousku 4+6
 
Hei!

Mä uskallan vihdoinkin tulla tänne kirjottelemaan. Oon ollut suhteellisen varma tästä raskaudesta jo noin 3 viikkoa, mutta tein testin vasta tänään. Raskaana 3+ viikkoa testin mukaan, eli yli 5 raskausviikkoa jos nyt oikein ymmärsin. Mulla alko 3 viikkoa sitten niin varmat oireet, että ei jäänyt kovin epäselväksi tämä raskaus. Turvotus, väsymys, hirvee nälkä jne.

Olen 29 vuotias, mulla ja miehellä on jo valmiiksi yksi 1,5-vuotias tyttö.
 
Minäkin liityn mukaan mahankasvatajien joukkoon! :) Tänään odotetut kaksi viivaa tikussa ja la joskus lokakuun 20-24.pvän hujakoilla. Mulla on monenlaista kremppaa (avaudun niistä sitten myöhemmin), jotka on vaikeuttaneet raskaaksi tuloa ja raskauksia.

Perheeseen kuuluu mies ja kaksi lasta. Esikoinen on ala-asteella ja kuopus on touhukas taapero. Olen tällä hetkellä hoitovapaalla töistä.

Kauhean epäilevin mielin suhtaudun kuitenkin vielä raskauteen. En uskalla liikoja hehkuttaa, ainakaan ennenkun on varhaisultra takana ja sydämensyke nähty. En myöskään halua vielä liittyä fb-ryhmään, koska tuntuisi kurjalta oppia tuntemaan teidät kaikki ja sitten pudota pois ryhmästä, jos kaikki ei menekään toivotulla tavalla. Ainakin aikaisempien raskauksien kohdalla olen kokenut, että täällä voi kirjoitella vapaammin ja tavallaan anonyymisti, ja se riittää minulle näin alkuun. Toivottavasti fb-ryhmä ei kuitenkaan kuppikuntaistu liikaa, että mukaan mahtuu myöhemminkin, kun toivottavasti saa toivotun kaltaista vahvistusta pissatikun tulokselle..? :)

Osaisiko joku tehdä tuohon etusivulle listan meidän nimimerkeistä ja la-arvioista. Niitä voisi sitten kuljettaa pitkin matkaa ketjun mukana, ja päivittää, kun la:t alkavat saada vahvistuksia ultrassa ja jossain vaiheessa alkaa sadella tyttö-/poikalupauksia? :)

- HaaveissaPulla
 
Viimeksi muokattu:




(27.9.)
plunderbunny, kolmas


01.10.
Mehumaija, toinen, KÄT
Sofinella
annukt
Enkeli30, toinen, 30v


02.10.
niinaj91, toinen, JKL
Liliam, toinen
SininenNainen


03.10.
Shiny, toinen


04.10.
Pakki, toinen
kalabaliikki, neljäs
taaperotx5, kuudes
Ekavekara**
Ekv


05.10.
tuuutikki


06.10.
Sarah77, kahdeksas
miramarianna, toinen
Aplari (?)


07.10.
merivellamo
Murmelsson, ensimmäinen, 26v.


08.10.
_Lilja_
ZiiliZeija, neljäs, 29v. (?)
Nenevaan, toinen, 33v.


09.10.
viipulainen, kolmas (1.yht)


10.10.
Wiwi
Josbe
susa123, neljäs
Sonay, kolmas, 30v.


11.10.
Titti.
Tuutikkis, ensimmäinen, 22v.
Henu7, toinen, 26v.
Jääkide, ensimmäinen


12.10.


13.10.
Sofina, kolmas
ansku.ansku


14.10.
Viimeinkin!
Kosmo, toinen, 30v.


15.10.
maeeva


16.10.
Unnaunna, kolmas


17.10.


18.10.
Mamina, kolmas, 29v, E-KKS
Talviuninen, toinen
Birdiie, toinen, 26v.


19.10.
Nannaa, toinen, 21v.


20.10.
HaaveissaPulla, kolmas


21.10.


22.10.


23.10.


24.10.
Nutturuu, toinen (1.yht), 35v. PKKS


25.10.
M4ria, toinen (?)
Pimu83, kolmas


26.10.
RiiMini, toinen


27.10.


28.10.


29.10.


30.10.


31.10.


......




 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Koitan tehdä tuota listaa valmiiksi maaliskuun alkuun mennessä niin saadaan avattua uus pino listan kera :) päivitelkää tietoja miulle PUNASELLA niin tajuan muokata ne listaan.
Pahoittelut että lista on vielä noin keskeneräisen näköinen, jos joku osaa paremmin niin saa tehdä :)
terv. uneton :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: RiiMini
Täältä varovaisesti huhuilen mukaan, alkuviikosta tein haalean plussan, eilen digillä ja niin vain se ihana teksti "raskaana" siihen tuli. Marraskuussa meillä oli keskenmeno, joka painaa edelleen mieltä ja huomaan "kuulostelevani" kehoa eritavalla mitä ennen. Toivon yli kaiken, että tämä kyytiläinen pysyisi matkassa <3
Olen 26 vuotias ja tällä hetkellä vielä kotiäitinä ihanan 2 veeni kanssa.
LA olisi 18.10, toinen lapsi
 
Huomenta, täällä on viikonloppuna nukuttu paljon, voisin nukkua koko ajan :)
Mulla on ollu töissä tosi kiireistä ja olen huomannut olevani tosi väsynyt iltaisin.
Mutta vaikka ehdin syömään vähän huonosti työpäivän aikana vielä ei ole pahoinvointi yllättänyt. Pitäisi kyllä löytää paremmin aikaa syömiselle työpäivän aikana!

Närästykseen minäkin käytän renniee, ainakin täällä neuvolan täti jo esikoisen aikaan sanoi, että sitä saa käyttää.
Apteekista ne taisi suositella sellaista link (?) merkkistä silloin esikoista odottaessani, mutta sitä syötyäni muutaman kuukauden alkoi oksettaan koko mintun maku, siksi rennie on parempi, siinä on eri makuja :D voi vaihdella kun alkaa joku maku etomaan!

Sain varattua neuvola ajankin meni johonki 9+ viikolle maaliskuun puolenvälin paikkeille.
Sanoivat, että ajat on vähän tiukilla nyt, että olisin voinut soittaa aikaisemminkin niin olisin saanu ajan pikemmin, mutta kiirekkös tuolla ajalla on.
Ehdin sitä ennen käymään polilla ultrassa tietää sitten varmemmin olevansa raskaana :D

Minulle voi listaan päivitellä kun ehti
kosmo, la 14.10 toinen lapsi

Kosmo 5+4
 

Yhteistyössä