~ Lokakuun lapsoset elokuussa ~

Kiitokset tsempeitä. Eilisen ahdistuksen jälkeen, nyt näyttää paljon valoisammalta.. Koirulille ruoka maittaa ja se on saanu nukuttua.. Kovasti haluais humputtaa mun jalkaa.. Tänään oli tarkoitus viedä lääkäriin, mut ei sit vietykkään.

Täällä ei liikkeitä ole tarvinnut laskea.. Sen verta on vilkas tapaus meillä. Tänään istuin päivän töissä ompelukoneen ääressä ja melkoisia vastalauseita tuli ihan sarjana.

Tuo hölmä pieni eläin yrittää kaiken aikaa käyttää mun jalkaa hyväksi.. Pitää keksiä sille jotain, muuta aktiviteettia ja nukkumaankin joutais. Aamulla klo 6.30 töihin..

Koiksa ja maha 31 riks raks ja poks
 
Kiitos noista liikelaskentavastauksista. :)

Joanmi kyselit noista imetysliiveistä. Ite ostin Changesta, sieltä saa kaikkia kuppikokoja ympärysmittaan 90 asti. Jos ei oo hyllyssä, niin ainaki täällä meillä lupasivat tilata. :) Tosin on kyllä hitusen kalliimmat, kun lindexissä yms. Saa nähdä sitten onko sen kestävämmät. :)

Kenzielle ja koiksalle jaksamista, samoin sairaslomalaisille! :hug:

Tuosta mahaan koskemisesta joku puhui, ettei tykkää, kun vieraat ihmiset tulee lääppimään. Mulla on kanssa sama juttu. Tosi ärsyttävää, kun kaupassa joku kumminkaimantutuntuttu tulee kyseleen, että "koskas teillä jakaudutaan" ja sitten alkaa se mahan lääppiminen, että tuntuiskos potkuja ollenkaan. :kieh: Tarvis kai pistää sellanen "katsoa saa, muttei koskea" -paita päälle, josko sitten tajuisivat?

pipituuna & pikku-ukko 32+5 :heart:
 
Huh, kyllä tuo taloprojekti vie energian ja ajan nyt täysin. Ehkä perjantain jälkeen helpottaa kun sitten tehdään viralliset kauppakirjat vielä. Eilen allekirjoitettiin esisopimukset ja käytiin läpi käytännön asiat kauppakirjoja varten. Anoin nyt perjantaista vapaapäivää pomolta kun kuitenkin aamusta käydään vielä täällä pankissa ja sitten iltapäiväksi pitäis ajella uusille "kotiseuduille" tekemään niitä papereita (n.35 kilsan päähän). Jospa sitten loppuis tuon asian päässä pyöriminen, tai sitten se vasta alkaa kun alan miettiin sävyjä ja sisustuksia. :D
Mutta enpä olis uskonut vielä keväällä että tää meidän talon etsiminen saa meidät keskelle rakennusprojektia ja lähemmäs mun kotipaikkakuntaa. :D
Mutta innolla odotan marraskuun loppua. :)

Kenzielle iso hali! :hug:

Tsemppiä myös kipuilijat ja vuodelevossa olijat!

Niin ja onnea myös muille asunto/talokaupan tehneille!

Suonenvedot muuten helpotti täällä kun otin taas täkin käyttöön. Mulla veti viime viikolla joka yö suonta, tai oikeastaan kramppas aina vasemman jalan pohje, mutta nyt kun on täkki taas käytössä niin ei kramppaile. Mutta nyt mä sitten paistun sinne täkin alle. Ikinä ei hyvä. ;)

Uimarengasta en tarvinnut esikoisesta, nyt ehkä jos sellaista tarvitsen voinen lainata neidin leikeissä olevaa uimarengasta.

Liikelaskentaa
En suorittanut koskaan esikoisesta, sen verta vilkas tapaus tuo oli ja niin taitaa olla tämä seuraavakin. Eipä ole vielä tarvinnut laskeskella liikkuuko kun mielummin välillä odottais että olis paikoillaan. :D

Huomenna mun pitäis emännöidä Me&I -vaatekutsut ja sieltä olen ajatellut tilata tulokkaalle jotain, jos nyt jotain kivaa vauvoille uudessa mallistossa olisi. Mies myös antoi suostumuksen että kotiintulovaatteet saan ostaa pojalle uudet, mutta muuten kun käytiin lävitse esikoisen vauvavaatteita niin eiköhän me noilla neutraaleilla sävyillä pärjätä. Ihan hullut määrät niitä vaatteita ja onneks kaikki ei ole pelkästään punaista tai vaaleanpunaista. :)
Kyllä olis hyviä tyttövauvanvaatteita 50 senttisestä nyt tuohon 80 senttiseen asti pistää kaupan, mutta kun en kuitenkaan vielä uskalla ilmoitella missään ettei ensinnäkään kukaan tuttu huomaa että kauppaan tyttöjen vaatteita ja näin ollen päättele tulokkaan olevan poika tai sitten jos nyt jostain syystä sattuiskin että sukupuoliveikkaus on mennyt pieleen...

Mutta nyt töiden pariin.

- Hapsiainen ja Lyllervo 29+1
 
Nannamamma: No jopas on outoa. Luulis heidän tietävän että se selkäkipu tuskin paremmaks menee ennen kuin vauva on syntynyt. Mulla on niin ihana neuvolatäti ja neuvolalääkäri että he olis laittanu mut jo sairaslomalle mutta itse haluan vielä kattoo jos pystyn olla töissä. Lääkäri nimittäin kirjottaa sairaslomaa äitiysloman alkuun saakkaa niin en nyt vielä haluis kotiin jäädä. Tsemppiä selkäkipujen kanssa, tiedän tosiaan mitä se on ja ei ole paljon olossa kehumista kun selkää särkee! Käyt vaan valittamassa perjantaina taas niin ei ne sua töihin voi pakottaa!

Liikelaskentaa:En ole koskaan tehnyt. Molemmat vauvat on ollut sen verran liikkuvaista sorttia ettei ole käynyt moinen edes mielessä. Mä oon luullut että sitä tehdään jos on jotain ongelmaa eteti ole tyyliin päivään tuntenut mitään niin sitten pitäis alkaa laskea.

Sairaslomasta:Mä oon täällä kahen vaiheilla että soittaisko lääkärille vaan ja jäis loppuajaks kotiin. Eilen meni töissä vielä ihan ok, kotimatkalla ajaessa supisteli taas ja ilta oli melko tuskaa. Oli oikeestaan koko illan sellanen kestosupistus päällä, ei kipeetä tehnyt mutta todella epämiellyttävää, selkä ihan tulessa, vauva paino kipeesti alas, väsy ja hermot riekaleina. Yö oli katkonainen. Tänä aamuna ajomatkan aikana tuli taas supistuksia mutta nyt vaikuttais olla ihan ok, ainakin toistaseksi. Toisaalta tunuu etten taas tiedä kuinka jaksan perjantaihin asti. Pelkään että aika käy pitkäksi kotona. Lisäks kun tietää kuinka siihen suhtauduttaisiin täällä töissä niin oon nyt kahen vaiheilla.
 
Lääkärissä käyty.. kirjoitti sairaslomaa äitiysloman alkuun. Epäili myös että lapsivettä olisi liikaa, sf mitan laski kuitenkin samaksi kuin vko 29 eli 29cm. Pisti lähetettä jorviin jotta aikaistaisivat äitipolikäyntiäni (joka nyt 12.9)
Kyselin että mitä tuo liika lapsivesi pahimmillaan tarkoittaa, lääkäri meinasi että ei oikeastaan mitään. No itse sen verran asiaa selvittäneenä tiedän että se lisää ainakin ennenaikaisen synnytyksen riskiä..:O
Kohdunsuulla tilanne onneksi ok, pehmentynyt oli mutta sai lasketuksi edelleen 2cm.

Onko kenelläkään täällä kokemusta/tietoa liiasta lapsivedestä? Lääkäri ei tuntunut olevan kovin huolissaan mutta tokihan tuo mua jäi häiritsemään..

minimuu ja poikanen 32+0
 
Perk*** tätä pahoinvointia, eikö tän pitänyt loppua alkuraskauteen!! :mad: Hienoa, kun se näyttäis taas palanneen, ei onneksi joka aamu. Näin kävi esikoisesta aikanaan myös.. Muutenkin tänään tosi kipeä alavatsa, reisiin myös kipuilee : / Supistuksia ne ei ole, mitähän kummaa.. Varmaan eilinen kaupunkireissu tekee tehtävänsä. Haaveilin illalla, että kun pääsisi lenkille, mutta ei taida olla viisasta, jos pelkkä kaupungissa köpöttely saa aikaan kipuja?

Sairastupaa muutenkin pidetään tänään, esikoinen kuumeessa :( Menee siis päivä sisällä, pöh..

Liikelaskentaa en ole muuten minäkään pitänyt. Sitten täytyy laskeskella jos joku päivä ei tunnu selkeästi liikkeitä. Esikoinen hiljentyi pari viikkoa ennen syntymää melkoisesti, silloin tuli laskettua.

Nessu ja pieni 32+5
 
Tuosta vauvan painosta ja omasta painonnoususta olisi kiva tietää tarkemminkin. Esikoisesta tuli 12 kg, hän painoi noin 3,5 kg syntyessään, tästä toisesta olen sellaisessa 9-10 kg tahdissa (joskin olen ihan varma, että huomenna neuvolassa puntari sitten huutaa noiden puuttuvienkin kilojen edestä :cool: ) ja keskiraskauden lukujen mukaan painaisi samoilla viikoilla syntyessään yli 4 kg. Eli menisi juuri ristiin noiden omien painojen mukaan. Saas nähdä :)

Turvakaukalon lämpöpussista tuli nyt vasta mieleen… ai mikä rade :D Meillä on ollut käytössä sellainen mikrofleecehuopa (siis tavallista fleeceä ohuempaa), ja hyvin on toiminut. Kaukalo on kuitenkin lämpimäksi pehmustettu ja siten sisältä lämmin. Eli vauva kaukaloon, vyöt kiinni ja sitten tuo mikrofleecehuopa (Eurokankaasta palakankaana ostettu, ei tarvitse edes ommella mitään :) ) siihen kaukalon päälle. On ollut helppo pitemmilläkin ajoilla, kun on sitten helposti pystynyt tarvittaessa vähentämään peitettä. Ja jättää pussia enemmän tilaa siihen kaukaloon, mahtuu vauva kaukaloon paremmin pitempään.

Hankinnoista on tehtynä pari tutia, varulle tuttipullo ja sitten pieniä vaippoja :heart: Samoin kävin itselle ison paketin siteitä varastoon. Vielä pitäisi jotain pientä käydä, mm. maidonkerääjät, mutta vähitellen alkaa näyttää kaappi siltä, että meille tulee toinen pieni :heart:

Minua on jotenkin alkanut hermostuttaa ajatus imetyksestä :( Jotenkin vaan olen tähän asti pitänyt itsestään selvänä, että koska täysimetin esikoista sen 6kk, niin sama tietysti onnistuisi tällä toisella. Nyt on jotenkin tullut epäusko asian suhteen ja sellainen kuva, että täällä tuota lisämaitoa oltaisiin antamassa herkemmin. Esikoinen siis syntyi muualla, niin ei ole käytännön vertailukohtaa.

Kestoliivinsuojista ostopaikkaa en osaa mainostaa, mutta ehdoton kriteeri on kosteussulullinen malli! Eli nuo missä on pelkkiä puuvilla- tms. kerroksia, niin niistä falskaa maito läpi. Esim. Pul tai muu kosteussulkumateriaali ulommaisena taas toimii runsaammallakin vuodolla, ohi tulee ennemmin kuin läpi :)

Maha on ylhäältä vähän arka, ei erityisen kipeä, mutta siellä nuo liikkeet tuntuvat kipeämpinä :) Eikä myöskään näy takaapäin :D Raskausarvet puuttuvat vielä, toivottavasti ei tulekaan…

Liikelaskennasta eikös se mennyt niin, että jos ekan tunnin aikana ei tullut sitä kymmentä liikettä täyteen, niin lisää sokeria ja toinen tunti perään? Ja sitten vasta piti huolestua? Sama juttu ollut tuossa liikkumiskuviossa meillä kuin Maaritillakin, että paria höyrypäivää seuraa hiljaisempi.

Pohjaton onnittelut synttäreistä :flower:

Branwen ja Sissi 32+5
 
Hei taas!

Liikelaskentaa en tainnut tehdä esikoisesta kertaakaan, eikä tässäkään raskaudessa ole vielä ollut tarpeen. Mutta yhdeltä toiselta palstalta luin jutun, jossa liikelaskenta oli pelastanut vauvan hengen. Vauva ei siis ollut liikkunut normaalisti päivän aikana, ja kun äiti ei saanut liikelaskennassakaan sitä 10 liikettä tuntumaan, lähti hän heti sairaalaan. Siellä vauvan sydänäänet romahtivatkin käyrillä, ja äiti kiidätettiin hätäsektioon. Vauvalla todettiin suolessa kurouma, joka siis johti näihin komplikaatioihin. Leikkauksella vauva saatiin kuntoon, ja on nyt ihan terve. Hurja tarina, mutta onnellinen loppu!

Matilda: Mulla on ollut ihan samaa nyt viime loppuviikosta ja eilen. Iltaisin on maha tosi kipeä, väsyttää, eikä oikein mitään pysty tekemään. :( Töissä supistelee inhottavasti. Ero on ihan merkittävä viikonloppuun, jolloin jaksoin kotona siivota, pakata muuttolaatikoita ja kävellä 1,5 km:n matkan takaisin kauppaan ja takaisin - ilman yhden yhtäkään supistusta! Tämän viikon jos jaksaisi kärvistellä töissä, sitten täytyy ehkä hakea sairaslomaa. Tosin mulla on äitiysloman alkuun enää 2,5 viikkoa, ja sijainen aloittaa jo ensi viikolla. Mutta silti on vähän huono omatunto, etten välttämättä pystykään olemaan töissä loppuun saakka. :ashamed:

nessulle tsemppiä pahoinvoinnin kanssa! :hug: Inhottavaa, että se iskee uudelleen näin myöhään! :kieh:

Branwen: "Ihanaa", että jollain muullakin on samanlaisia ahdistuksia imetyksestä. Esikoisen kanssa se sujui mukavasti, mutta nyt on hiipinyt erilaisia pelkoja. Onnistuuko imetys, kun esikoinen vaatii huomiota? Entä jos tulee jotain ongelmia, miten niistä selviän, kun en pysty vain ja ainoastaan keskittymään imettämiseen? Vaikka TYKS onkin vauvamyönteinen sairaala, annettiin esikoiselle ilman minun lupaani lisämaitoa. Esitietolomakkeeseenhan voi laittaa, että lisämaitoa saa antaa vain lääketieteellisestä syystä, ja esim. pelkästään ruiskulla tai hörpyttämällä.

Imetysliiveistä: Parhaat ovat olleet Bravadon ja Hotmilkin liivit, niitä ajattelin ostaa vielä muutamat varastoon. Joanmille tiedoksi, että EmmaJane-merkkisissä liiveissä on tosi venyvä ympärysmitta ja kuppikoko on vaihteleva B-F. Ne voisi sopia ehkä sullekin, minulle ympärysmitta oli liian löysä, vaikka sovitin yhtä koko pienempiä liivejä.

Suonenvetoihin suosittelen edelleen säärystimiä, jos ei paksun peiton alla pysty nukkumaan. Mulla on ainakin krampit helpottaneet huomattavasti, kun sääret pysyvät lämpiminä säärystimien avulla. Lisäksi on käytössä lisämagnesium, jonka otan aina juuri ennen nukkumaanmenoa.

Ääniin vauva reagoi selvästi. Aina iltaisin laulan esikoiselle tuutulaulut, ja silloin alkaa joka kerta aikamoinen rumba mahassa. :heart:

ON: Soitin eilen uuden paikkakunnan neuvolaan. Siellä terveydenhoitaja oli pöyristynyt, kun kerroin, että Turussa seuraava neuvolakäynti olisi vasta rv 36-37. Nyt sain uudesta neuvolasta ajan jo ensi viikolle, ja rv 36 lähtien käydään suositusten mukaisesti joka viikko. Tosin saa nähdä, menenkö jo tällä viikolla näytille, kun näitä supistuksia näköjään tulee töissä. : /

-Pantsu ja typy rv 32+0 *poks, poks*
 
RR
Eikö oo jotenki ihanan huojentavaa? :)
Muistan esikoisesta ku nla-lääkäri jatkoa saikkua työsopimuksen loppuun ja tiesin sillon et töihin en ole siten palaamassa niin olipa outo olo... :D
Nyt oon ollu kotona heinäkuun lopusta(?) 2009 asti, välissä kauhistuttaa ajatus siitä että sinne töihinki pitää palata jossain välissä : /

Kenzie
Miten sitten jos te nyt sitten eroon päädytte niin jääkö lapsen isä suomeen?

HeMmiN
Tuosta ylävatsa kivusta... Niin tosiaan oon kuullukki että se voi olla yks oire raskausmyrkytyksestä. Mulla tosin muuten ei ole mitään semmosia oireita. Ja tuo kipu on enemmänki tuossa mahan pinnassa jotenki. Neuvolassa sanoin tuosta ja sano et alkaa maha painamaan tms.
Esikoisesta alko sama vaiva melkein samaan aikaan...

Nannamamma
Onpa ollu taas tyly lääkäri :hug:

Matilda ja Pantsu
Haette vaan nyt sitä saikkua! Kummastakaan ole puolikuntosena töissä mitään apua! Nyt pitää ajatella ittees ja ensisijasesti vauvaa :hug: Tiiän kyllä miten vaikeeta se on. Musta tuntu esikoisesta saikulle jäädessä et oon laiska p*ska ja tuntuu etten kehannu alussa edes kaupassa käyä jos joku työkaveri olis siellä tullu vastaan...

Turvakaukalon lämpöpussista...
Oon miettiny tommosta peittoratkasuakin. Sille peitolle ku olis käyttöä myöhemminki ku taas ku se lämpöpussi on pieni niin se on sitten turha...
Oon vaan niin arka et oon vaan miettiny et kattooko ihmiset et tuo hullu kiikuttaa tuota lasta ulkona ilman haalaria/lämpöpussi pelkkä peitto päällä :LOL:
Vaikka siis lämminhän se peittokin on varmaankin :whistle:
Ainakaan se ei hiostas selän takana...


Kestoliivinsuojista...
Kosteussuluttomlla ite en usko tekeväni mitään :whistle:
Mulla oli esikoista imettäessä semmosia ainun suojia, joissa ei ole sitä kosteussulkukangasta ja läpi päästi kaiken. En tiiä sitten oliko niitä pesty liian vähän et olisko pitäny paremmin jos oli useampia pesukertoja takana...

Ite nyt bongasin eilen mitäs nytiltä jonkun tyypin, joka tekee ite 1,5e/pari noita kestoliivinsuojia, joissa on se pul-kangas.
Ajattelin siltä niitä tilata kokeeksi yhen parin ja tilais sitten lisää jos ne on hyviä :)
Samasesta alotuksesta bongasin kans tämmösiä kestoliivinsuojia... Onkohan hyviä?
Liivinsuojat ja rinnanlämmittimet - pompoli.net Verkkokauppa

LÖYTÖ Kosteudenpitävät mikrokuituliivinsuojat, Disana, 1 pari 3,95 Eur (ovh 4,65 Eur) - Perhepuoti Nestori ja Sinikello

Fuzzi Bunz kosteussulullinen liivinsuoja (3 paria) | Vaippatalon verkkokauppa

Ja sitten syyskuisissa sain vinkin tämmöseen nettikauppaan
Royalkestot

Noille huonoiks toteamille ainun kestoliivinusuojillekkin onneks keksin muuta käyttöä. Niillähän olis varmaan hyvä pyyhkiä vauvan kasvoja... :) Musta se kasvojen pesu altaan yläpuolella oli aina hankala niin pienen kanssa :whistle:

Bebanthenin pois pesemisestä...
Onko siinä rasvassa sitten jotain möyhöä josta olis haittaa vai mihinkähän tuo perustuu? :confused:


Lueskelin tuossa eilen esikoisen aikasia kirjotuksia niin sillon oli rv.36 nla-lääkärissä poika jo laskeutunu...
Nyt mietin et onko tää vauva voinu laskeutua jo nyt? Ku siis seksiä harrastaessa todettiin miehen kanssa et joku ottaa kiinni :LOL: Siis tuntuu joku pallo tuolla :LOL:

Talvicci ja Torsti rv.33+4 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Sataa, Sataa ropisee... ihanaa!

Oli puhetta imetyksestä. Esikoista imetin 10kk (täysimetin 4kk ja sitten tuli lisämaito ja soseet)ja kuopusta ainoastaan 2kk, kun maitoa ei yksinkertasesti tullut tarpeeksi. Haluaisin imettää tulevia kaksosia, mutta miten se sitten onnistuu on ihan eri asia :) en ota mitään paineita siitä. Synntys tapaa olen jonkin verran miettinyt. Sehän ei ole yhtään minun käsissä, mutta se sectio vähän kauhistuttaa. Tai lähinnä siitä toipuminen ja imtyksen käynnistyminen. Omassa ammatissa olen paljon sectioita nähnyt ja se on aika rajua/ronskia toimintaa. Tietenkin mitä vaan tyttöjeni parhaaksi :)

Olen nyt viimeset 2kk nukkunut ainoastaan vasemmalla kylellä tai selällään. Jos oikealle kylelle satun kääntymään, kääntyessä takaisin selälleen häpyliitos rutisee ja itku tulee, niin kovin tekee kipeää :( Ja kateellisena kattelen, kun mies nukkuu mahallaan, sitä on jo ikävä :D
 
Pantalaimon: Onks sulla kipeitä noi supistukset? Sellasia synnytyssupistusten tapasia? Kun mä en edes tiiä mikä on normaalia supistelua kun ei esikoisen kanssa tullu supistuksia kun vasta synnytyksessä sillon kun lapsivedet oli menny. Mulla olis vielä kuusi viikkoa töitä jos tää viikko lasketaan mukaan. 16.9. olis viimene työpäivä ja oon ihan valmis jäämään kotiin koska olo ei ole mikään hyvä. Sit taas tuntuu etten voi jäädä kun jää niin monta työjuttua sitten tekemättä ja muille. Ja kun meillä tuo johtoporras ei ole alunperinkään ollut innostunut mun äitiyslomasta niin aika huonolta tuntuu jäädä sairaslomalle. Mies on jo melkein vihanen mulle kun kituutan töissä, hän jo melkein vaatii että soitan lääkärille. No, katsotaan.
Imetysliiveistä: Mullakin olis edessä imetysliivien osto. Esikoisen kanssa mulla oli tyyliin miljoonat ala H&M, lindex jne. ja kaikki oli niin huonoja että oon heittäny roskiin melkein kaikki. Yhet ihan hyvät Lindexin oon säästänyt. Parit ajattelin nyt ostaa. Onko kellään kokemusta Triumphin imetysliiveistä? Ja pitäsikö mennä johonki liiviliikkeeseen oikein jos kunnolliset haluaa? Mulla on aikomus jos vain onnistuu niin imettää tätä samallalailla kuin esikoista ainakin se vuosi, jos lapsi itse haluaa niin vaikka kauemminkin. Siksi pitäis kunnon imetysliivit olla.

Vauva reagoi ääniin, säpsähti oikein yks ilta kun olin sohvalla ja mulla oli pihelin siinä ihan mahan vieressä ja yhtäkkiä alkoi soida. Samoin vauva reagoi kosketuksiin, ainakin mun mielestä. Meillä on sellanen "leikki" että kun punkee jotain ruumiin osaa kyljestä ulos niin mä taputtelen/silittelen sitä siitä, vetää aina sen ruumiin osan hetkeks pois ja sitten taas uudelleen:D:heart:
 
Matilda: No nyt on alkaneet olla aika ilkeän tuntuisia. Vatsaa kovettuu ja kiristyy, eikä mulla ainakaan supistus mene ohi asentoa vaihtamalla. Lisäksi painetta ja kipua tuntuu supistuksen aikana tuolla kohdunsuulla.

Mulla supisteli esikoisesta paljonkin jo rv 28 lähtien, ja kohdunsuu lähti silloin jo pehmenemään. Nyt oli rv 28 paikat ok, eikä tässä supistellutkaan pitkään aikaan ennen kuin viime viikolla taas alkoi. Harkkasupistuksethan on ihan ok, ja useimmilla ne ei aiheuta mitään, kunhan ne ovat kivuttomia ja menevät levolla ohi. Mutta musta tuntuu, että nää ei oikein rauhoitu sillä levollakaan enää, ja maha on koko illan kipeä. : /

Mulla oli yhdet Triumphin imetysliivit viimeksi, ja ne oli kyllä ihan ok. Tykkään vain enemmän sellaisista, missä koko kuppiosan saa laskettu alas, eli liivissä ei ole kuppiosan alla sitä koko rinnan ympäri menevää tukiosaa. Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan? :confused:
 
Pantsu "ihana", etten ole ainoa :D kaikkea sitä tulee mietittyä... tuntuu vaan tosiaan, että täällä jotenkin pidetään normaalina tuota lisämaitoa jne, ekassa neuvolassakin terkkari ihmetteli esikoisen korttia katsoessaan, että ai noin pitkään imetit :O Täytyy yrittää vaan ottaa rennosti syntymän jälkeen, eiköhän se siitä maito nouse :)

Vauvan laskeutumisesta Minusta voi hyvinkin jo näillä viikoilla laskeutua. Tai ainakin jos tämä maha tästä vielä putoaa, niin se on kirjaimellisesti polvissa :D Tuohon rintojen alle mahtuu puolitoista kämmentä poikittain ennen kuin maha tulee vastaan, ja liikkeet tuntuvat niin alhaalla, että eiköhän se siellä jo kölli alempana :) Kiinnittyminen on sitten tietysti toinen juttu... Tämä tykkää iltaisin nousta ylemmäs möyrimään, kun menen itse nukkumaan :D

Imetysliiveistä Minulla on kaapissa esikoisen jäljiltä parit pehmeät, ohuet yöliivit ja sitten kaarituelliset ja -tuettomat päiväliivit. Niillä ajattelin mennä maidonnousuvaiheen, ostan sitten uudet, kun näkee, minkä kokoiset niiden pitäisi olla. Tosi vaikea jotenkin arvioida...

(.) Kenelläkään irrotellut vielä limatulppaa? :x Vai (ällövaroitus...) voiko valkovuoto olla sellaista vihertävää, könttistä ja pariin kolmeen senttiin asti venyvää? Mietin vaan, onko tässä paikat lähteneet kypsymään... nyt kuitenkin vasta 32 viikkoa täynnä. Eikös se kuitenkin voi uusiutua ja vuodella viikkojakin? Ihanaa juttua taas :D
 
Talvicci Täällä samat tuntemukset vauvan laskeutumisesta... :LOL:

Branwen Miullakin on kait irronnut limatulppaa hieman. Ja miusta se tosiaan on normaalia, jostain luin, että se uusiutuu.

Kenzielle jaksamista!!!! :hug:

Matilda ja Pantsu yhdyn Talvicin kommentiin, hakekaa ihmeessä sitä saikkua. Teillä on varsin hyvä syy olla poissa, ilman omantunnon tuskia. :)

Ylämahakipu on tullut tutuksi mullekkin. Ei kyllä joka päivä koske. Ilmeisesti kohtu painaa, kun istuu huonossa ryhdissä, sattuu ylämahaan. Rintalastassa on myös kosketusarkuutta :confused:

Millon ne imetysliivit uskaltais ostaa? Ei hajuukaan miten isoiks nää vielä paisuu, nyt on jo 75G, jos ei isompikin. Toivottavasti jostain löytyy hyvät liivit... En haluis kovin myöhään venyttää, kun jotekin vaan on sellanen kutina, että tää kaveri ei välttämättä loppuun asti masussa viihdy.

( . ) Auauau... Tuntuu, että lantio repee liitoksistaan. Alaselkää, lantiota, lonkkia ja reisiä särkee ihan armottomasti. Ei hirveesti nukuta. Liekkö nää lantion löystymiskipuja, vai mitä? Mitenkään ei oo hyvä olla. Panadolkaan ei auta.

Jaksamista kipujen kanssa, tiedän tunteen!! :hug:

Niiskuneiti ja 29+4
 
Maarit kiitos kommentistasi, paljon antoi ajateltavaa, tosin olin jo noita asioita funtsinutkin ja miehen kanssa ollaan juteltu asioista. Talviccikin sitä kyseli, että jääkö mieheni suomeen, ja tällä hetkellä mieheni on ihan asennoitunut niin että lapsen takia hän on loppuelämänsä "jumissa" suomessa. Mikä on tietysti hänelle ahdistava ajatus monestakin syystä, mutta hän haluaa ehdottomasti olla lapsen kanssa samassa maassa ja olla hyvä isä.
Mehän suunnittelimme muuttoa mieheni kotimaahan, tosin oltiin realistisia siitä ettei se ihan heti tulisi tapahtumaan. Minä mielelläni muuttaisin sinne, mutta mikäli emme ole naimisissa niin eihän mua sinne päästettäisi, on niin tiukat maahanmuuttosäädökset.
Taloudellisesti minä olen tällä hetkellä se jolla on asiat paremmin, koska minulla on kuitenkin vakiduuni ja oman perheeni tuki tarvittaessa, miehellä ei kumpaakaan.

Mutta alan nyt itse päästä sen ns. "uhri-fiiliksen" yli, koska tuossa jo muutaman päivän itkin ja raivosin aina haluamani "perheidyllin" hajoamista ja sitä pettymystä ja säälin vain itseäni. Mutta eipä se ketään auta! Mies kohtelee minua hyvin ja hokee että minun ja vauvan terveys on nyt etusijalla, ja kaikki muu keskustellaan myöhemmin ja tähän nyt pyrin itsekin. Mutta tietysti olisi ollut ihana olla "normaalisti" tämä loppuaika , ja saada läheisyyttä yms....mutta parempi tämäkin kuin ainainen riitely.

liikelaskennasta miten se laskettiinkaan? ei ole vielä ollut tarvetta , mutta hyvähän se olisi tietää kuitenkin että paljon liikkeitä tunnuttava ja missä ajassa?

imetysliivejä en ole vielä hankkinut enkä haluaisi hankkiakaan :D Minulla on aina ollut pienet rinnat eikä ne nytkään ole kasvaneet edes yhtä kuppikokoa, B mahtuu oikein hyvin vieläkin. Imetysliivit taitaa olla kaikki sellaisia kaarituettomia lörppiä, vai olenko ihan väärässä? :D Äh enhän mä sellasia edes kehtaa käyttää, tarvis välttämättä enemmän tukea ja pushupia :D

h&m:ssa on kyllä niin suloisia pikkuvaatteita. Kävin just äsken ja teki mieli ostaa sellanen 56 cm kietaisupotkupuku jossa on koala karhun kuva ja teksti "Im new in town" tai jotain :heart: voi vitsi kun suloisia ne ihan pienimmät vaatteet on!!!

työmotivaatio on niin nollassa kun olla voi, ja en käsitä miten kestän 4 viikkoa sitä istumista!! No jos en kestä niin sitte vaan saikulle. Mitään muita fyysisiä ongelmia ei ole vieläkään, siis supistuksia tms. Olen vielä jaksanut kävellä normaalilenkkejä ja käydä salilla vähän jalkoja ja käsiä tekemässä. Ihan sellasta kevyttä jumppaa mutta onphan jotain tekemistä edes. Ehkä käyn vielä joillakin tanssitunneilla ens viikosta alkaen kun ne taas starttaavat.

Kenzie
 
Hellou!:wave:

KENZIELLE jaksuja!

BRANWEN, mulla tulee harvasepäivä jotain kivaa limaa, joka oikeesti tulee ihan kirkkaana klönttinä.. ja uskoisin että kuuluu asiaan kun ei ihmeemmin supistele, tai ole mitään veristä.


neuvolakäynti takana ja tuloksia:

rv 30+1
Painoa +230g/vko (JEEEEEEEEEEEEE!!!!! Nyt siis todella ihmimillinen määrä, näin kun sais jatkossakin!) yhteensä tullut 15,3kg:a
RR: 116/73
hb pudonnut 142 -->115, rautakuurille siis jälleen
SF-mitta 25cm (tasaisesti kasvaa alakäyrällä)
Liikkeet ++
ja syke 135


Kovin oli vilkkaana nappula, tarjonnasta ei tarkkaa tietoa, EHKÄ rt, osin viistossa, oli tuntevinaan pään alhaalla, muttei osannut täysin varmaksi sanoa.
Kaikki hyvin ja 2 vkon päästä uusiksi :)

Nyt hetkeks huilaamaan :)

T:Neiti+Kihuli rv 30+1!!
 
Kenzie Paljon jaksamista sinulle! Asioilla on tapana järjestyä! Minä jäin edellisessä suhteessa yksin, kun kakkonen oli vasta reilun puoli vuotta. Mutta mun tilanteessa se oli niin paljon parempi vaihtoehto kuin yrittää jatkaa. Toivottavasti löydätte ratkaisun, joka on teille kaikille paras!
Ja muista pitää huolta itsestäsi. Mulla oli alkuraskaus hormonien kanssa niin sekavaa ja itkuista, että pelkäsin myös kuinka vauva kaikki stressihormonit kestää :'( Mutta moni muukin on ollut raskausaikana stressaantunut ja ihan terveitä ja onnellisia vauvoja on syntynyt! :)

Äitiysvaatteista sen verran, että edelleen pärjäillään normivaatteilla :D Paitsi masutuubia olen pitänyt tosi ahkerasti ja oli mahdottoman hyvä hankinta. Onneksi muuten ei äitiysvaatteita ole tullutkaan hankittua yksiä housuja enempää. Kaikki omat housut menneet jalkaan vielä (napit ja vetskarit auki tietenkin, mutta tuubin ansiosta ei näy :D Ja ihan tavallisia hameita olen pitänyt myös.

Oletteko hankkineet tai hankkimassa rintapumppua? Mulla kun niitä vaikeuksia imetyksen kanssa on ollut, niin ajattelin hankkia sellaisen, jos siitä olisi jotain apua. Vai saako sillä maidon paremmin liikenteeseen? Mulla aikaisemmin rinnat pakkautuneet räjähdyspisteeseen, mutta ulos ei vaan ole maito kunnolla tullut. Kauhean kivuliasta, eikä mikään keino auttanut. Aikaisemmat pumput on olleet ehkä vähän kehnoja. Paras tarjous Aventit pumpusta oli mielestäni täällä (mitä surffailin) TARJOUS! Philips Avent ISIS Manuaalinen Rintapumppu - INNERGY Onko kokemuksia tuosta, kannattaisiko tilata?

Mulla on jalat ihan kauhean näköiset. Ennenkin on ollut suonikohjuja toisessa jalassa, mutta nyt on tullut reilusti lisää ja katkenneita verisuonia vaikka kuinka molemmissa jaloissa. Ja öisin kramppaa monen monta kertaa viikossa.. Noista kohjuista ei taida edes julkisella puolella päästä eroon ja yksityiset hoidot on vähän liian kalliita... pöh!

Olen kysynyt ennenkin, mutta oletteko löytäneet jotain lokakuisten postitusryhmää? Olisi kivempi kirjoitella kuin tänne palstalle.. mun mielestä.. :D

C'mon ja "ilpo" 31+2
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos niiskuneiti ja neiti noista vastauksista, kaikesta sitä osaa tässä vaiheessa stressatakin :)

niiskuneiti oletko kokeillut nukkua paksu tyyny tai rullattu peitto jalkojen välissä? Se on auttanut nukkumaan aina sen pari tuntia kerrallaan, sitten on pitänyt herätä kääntämään kylkeä. Mutta ihan kunnon öitä kuitenkin.

Imetysliivit voi varmaan sinällään ostaa koska vaan… esikoisesta ostin loppuraskaudesta, ja kun maha oli vielä ylhäällä, niin ne olivat isot (siis se vartalonympärysmitta olisi saanut olla yhtä pienempi). Varmaan kuukauden verran meni, kun kroppa palasi normiympärykseen. Samalla maidonnousu tasaantui ja ne partonit hävisivät, ja kuppikoko vakiintui.

Liikelaskennasta löysin HUS:in sivuilta tällaisen ohjeen:

”Äidin liikkuminen vähentää sikiön omia liikkeitä ja äidin on vaikea havaita niitä huomion suuntautuessa askareisiin. Tämän takia liiketarkkailu suoritetaan äidin ollessa lepoasennossa. Tarkkailun voi tehdä milloin tahansa päivän aikana, vaikkakin usein sikiön vilkkainta liikkumisaikaa ovat iltayön tunnit.
Asetu lepäämään jommalle kummalle kyljelle, ja kirjaa päivittäin tunnin aikana havaitsemasi liikkeet. Kaikki selvästi erilliset liikahdukset lasketaan liikkeiksi – hikkaliikkeitä ei lasketa.
Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä tunnin aikana, laske toinen tunti 1-2 tunnin kuluttua. Jos liikkeet ovat edelleen vähäiset (alle 10 liikettä/tunti), on sikiön vointi tarkastettava sairaalan synnytysvastaanotolla. Mikäli sikiö liikkuu hyvin paljon, ei tarvitse laskea koko tuntia.”


c’mon kyseli postitusryhmää tms :) Mitään muuta kuin tämä lista ei ole, mutta tuonne kerhopuolellehan voi tehdä suljetun ryhmän tai sitten facebookin puolella on myös mahdollista pistää sellainen pystyyn. Tuolla fb:n puolella itse asiassa jutellaan ihan aktiivisesti vieläkin esikoisen odotusryhmän kanssa :) Olisiko jollekin tuollaiselle kysyntää, jos sellaisen laittaisi pystyyn?

Näköjään tämän päivän palstaterroristina roikkuva Branwen :D
 
Branwen Facebookin puolelle perustettu ryhmä saa ainakin täältä kannatusta! Esikoisen ryhmän kanssa siellä kirjoitellaan edelleen aktiivisesti. Kerhon puolella on täällä myös ryhmä, mutta se on lähestulkoon kuollut tuon FB-ryhmän vilkkauden takia.
 
  • Tykkää
Reactions: Neiti-81
c'mon, tuo aventin pumppu on ihan ehdoton!! Mulla oli, ja sellaisen meinaan uuden hankkia (vanha siis jo pois annettu) ja ihan 10 minuutissa sain 500ml per rinta ulos :D toimi mulla paremmin kuin sairaalan sahkopumppu (kuopuksen aikana siis luovutin myos maitoa sairaalaan)
Suosittelen!
 
Mulla on esikoisen ajalta Aventin sähkökäyttöinen pumppu. Jouduin vuolaan maidontulon vuoksi pumppaamaan lähes ekat 3 kk:tta, enkä olisi selvinnyt ilman! Käsikäyttöisellä Aventilla en saanut mitään tulemaan, pitäisikin myydä se pois. Käsinlypsy oli mielestäni hankalaa. Suosittelen Aventin pumppua ehdottomasti, mutta sitä, pärjääkö käsikäyttöisellä vai tarvitseeko sähkökäyttöisen, ei oikeastaan tiedä ennen kuin vasta synnytyksen jälkeen. Toiset eivät heru pumpulle lainkaan, sekin on siis ihan mahdollista.

Pumppaamalla saa lisättyä maidontuloa, jos heruu pumpulle hyvin. Rintojen stimuloiminen mahdollisimman usein antaa niille signaalin, että maidontuotantoa on lisättävä. Kysynnän ja tarjonnan laki pätee, eli tiheän imetyksen jälkeen toiseksi paras vaihtoehto on pumpata maitoa.

Imetyksen tukemiseen on tarjolla myös imetysapulaite. Sen avulla lisämaidon (joko pumpatun äidinmaidon tai korvikkeen) voi antaa samalla, kun vauva imee rinnasta. Näin vauva oppii, että rinnasta tulee masu täyteen ja rinta saa kaivattua stimulaatiota maidontuotannon ylläpitämiseen ja lisäämiseen.

FB-ryhmään voisin harkita liittyväni, mutta tykkään kyllä kirjoitella täälläkin. :)
 
Branwen Oon jo pitkään nukkunut tyyny jalkojen välissä, ja ostin myös doomoo buddy imetystyynyn helpottamaan... Mutta kipu yltyy ajoittain niiiiin kovaksi, ettei missään asennossa ole hyvä tyynyjenkään kanssa. Kovimmat kipuaallot ovat niinkuin hermosärkyjä.. Voihan siellä lonkan tms seudulla varmaan hermo mennä puristuksiin ja siitä kovat kivut johtua. Välillä puoli-istuva asento saa kivun hieman laskemaan.
Ja kiitos, hyvä tietää tuosta rinnanympärysmitan muuttumisesta! Ei ole tullut pienimpääkään mieleen, muu kuin rintojen koon kasvaminen maidon nousemisen jälkeen :)

Rintapumppujen eroista kiinnostaisi, millainen on kätevin..? Kaverilta saisin Ainun pumpun, mutta se kuulma vanhaa mallia, ja se kahvaosa:confused: jotenkin erilainen kuin uusissa.
Sen sähköpumpun tarpeen varmaan tosiaan huomaa vasta synnytyksen jälkeen.

FB-ryhmään liittymistä voisi harkita. Mutta tykkään kyllä täällä kirjotella :)

Niiskuneiti ja 29+4
 
Liikelaskennoista, täällä on viime viikot ollut niin hyperaktiivista mahassa asuvalla, että ei ole ollut tarvetta laskeskeluun. Mutta yleensä tuossa loppuvaiheessa, paria viikkoa ennen syntymää on tullut sellainen vaihe, aivan kuin vauva jotenkin tietoisesti rauhottuisi jo odottamaan synnytystä ja keräilemään voimia sitä varten. Silloin olen noita liikkeitä laskenut.

Rintapumpuista, mulla oli ensimmäinen ja ainoa pumppu esikoisen syntymän jälkeen hankittuna, se oli käsikäyttöinen (oliskohan merkki ollut chicco tms?) mutta mä en saanut sillä mitään irti, liekö vika käyttäjässä. Parhaiten maito lähti tulemaan kun tarjosi rintaa mahdollisimman usein vauvalle.

Limatulpasta, epäilen että tuossa pari päivää sitten lähti jo jotakin irtoamaan, ainakaan se ei ollut mitään miehen tuottamuksia :D kun ei oltu sitä ennen muutamaan päivään mitään pupuilua harrastettu. Kahdesta ekasta synnytyksestä en muista onko mitään limoja irtoillut ennen laitokselle menoa, kalvotkin puhkaistiin vasta synnytyksessä. Kolmannesta puhkesi kalvot 45 minsaa ennen syntymää kotivessan lattialle enkä muista olisiko ollut silloinkaan mitään erityistä limaneritystä viimeisinä viikkoina.

Imetysliivejä en ole vielä saanut aikaiseksi hankkia, hankalaa on edelleen arvioida miten paljon nuo rinnat tuosta turbobuustaavat synnytyksen jälkeen. Näin raskausaikana ovat kasvaneet tällä kertaa aika maltillisesti. Ajattelin hakea parit, yhtä kuppikokoa suuremmat imetysliivit ennen vauvan syntymää, katsotaan pärjätäänkö niillä.

Täällä vauva reagoi joihinkin tuttuihin päivittäisiin ääniin. Esimerkiksi aktivoituu aina kun tyhjennän tiskikonetta ja laittelen puhtaita lusikoita, haarukoita ja veitsiä laatikkoon ja ne sitten kilahtelevat mennessään =) Joskus myös kun isommat sisarukset huutavat jotakin oikein kovaa vatsan lähettyvillä niin pieni säpsähtää...

Facebook-ryhmästä, mieluiten kirjoittelen anonyymisti täällä, ryhmään en välttämättä liittyisi. Olen tullut iän myötä hieman ylihysteeriseksi lasten ja netin suhteen, facessa en viitsi julkaista edes kavereille lapsista valokuvia, turvallisuuden vuoksi.

( . ) Eilen haettiin äitiyspakkaus ja kuopus oli sitä sitten kanssani avaamassa. Meinasi tyttö revetä liitoksistaan kun oli niin innoissaan kaikesta vauvakamasta. Hyödyllinen pakettihan tuo on ja joka kerta olemme sen ottaneet, mutta täytyy sanoa että hieman olin pettynyt tuohon yleiseen värimaailmaan kun sen nyt oikein livenä näki. No, tulee tuota vaatevarastoa täydenneltyä joka tapauksessa omillakin hankinnoilla.

Hyvää viikonjatkoa kaikille, jaksamisia oireileville :hug:

kolmenmutsi ja tiitiäinen 30 + 6 , huomenna se sitten poksuis taas
 
Viimeksi muokattu:
Kuka jaksaisi/osaisi pistää tuota fb-ryhmää pystyyn? :) Voisi siellä sitten kirjoitella jotka haluavat, ja täälläkin juttu varmaan jatkuisi :)

Ikävää niiskuneiti että tyynykään ei auta : / Onneksi tässä ei ole enää kovin montaa viikkoa jäljellä, meinasin viime yönä jo herättää miehen kyljenkääntöavuksi, kun en meinannut itse päästä kipujen takia ympäri : /
 
Niiskuneiti ja branwen, mullakin liitokset tosi kipeat, ja kaantyminen ja sangysta nousu on tuskaa, yleensa helpottaa kun kavelee hiukan, mut sit taas kun pysahtyy ja istuu ja yrittaa ylos niin ai että ottaa makeasti:kieh: Miehelle just sanoin et tällästä se sit kai on 30 vuoden päästä: kuumia aaltoja, kipuja, raihnaisuutta:D
Muissa raskauksissa ei liitokset ole näin kovasti särkeneet, mut niin se kai meneekin et mitä useempi raskaus, sen kovemmat ja aikaisemmin kivut alkaa....?

Pukeminen alkaa olla myos haastavaa kun ei pysty esim. nostaa jalkojaan ku koittaa pukea housuja:D kun liitokset särkee, jotenkuten mä kyllä muuten taipuisin vielä :)
 

Yhteistyössä