~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

Kotidopplerista sain itse ekat äänet kuuluviin vkolla 9+
Mulla on sitä uä-geeliä joka tuli laitteen mukana.

Eilen bongasin ensimmäiset varmat liikkeet! Istuin hieman etukumarassa ja mahassa tuntui niin selvä muljahdus ettei ole mitään epäselvyyttä asian suhteen :heart:

minimuu ja pikkuruinen 14+1
 
Pikaisesti vain omaa napaa. Nt-ultra takana päin ja kaikki kunnossa, turvotusta oli 1,4mm ja mittaa pienokaisella 54,6mm, eli vastasi viikkoja täysin. Ihanasti sykki sydän, syke oli n. 140. :heart: Nyt olen kyllä niin onnellinen että...!! :)

-Iiris- ja kirppu 11+6
 
Jaahas pitäskö se vähän yrittää pysyä kärryillä mitä täällä tapahtuu. Tuleehan tuota käytyä päivittäin lukemassa mut toi kommentointi aina vähän jää. :(

Kenzie tais kysellä nukkuma-asennon löytämisestä. Täälläki ongelmia sen suhteen. Aina tykänny nukkua mahalleen ja nyt sit herää öisin siihen, kun kääntyy mahalleen ja alkaa tuntumaan epämukavalta/pissattamaan. : /

Carriina Miten ihmeessä sie jaksat?? :O Itsellä tuntuu, et just ja just 8h yöunet riittää, et jaksaa aamu- tai iltavuoron. :D

Olot Joku jossaki vaiheessa oli ottanut puheeksi. Olo on fyysisesti ihan hyvä. Ei kipuja eikä vuotoja. Mitä nyt välissä repäisee, kun tekee äkkinäisiä liikkeitä. Huimausta on johtuen matalista paineista. Pissalla pitää ravata jatkuvasti ja jano on hirmunen. Mutta siis vain näitä perusjuttuja joista vähän nautinkin. :D Tietääpähän ainakin, et kehossa tapahtuu muutoksia.

Henkinen puoli. No meillä häät kolkuttaa ovella eikä ole mitään jaksamista tehdä mitään. Pikkuasiatkin tuntuu ylipääsemättömiltä ja yritän venyttää kaikki tekemiset loppumetreille ja siitähän ei hyvä seuraa ja stressaan sitäkin sit etukäteen. Huoh. No pääasia, et kirkko ja pappi varattuna ja vieraat on saamassa ruokaa ja juomaa nautittavikseen. :)

Vauvanvaatteet vetää puoleensa kaupoissa. Vielä en oo sortunu ostamaan mutta tuskin siihen kauaa menee. :D Ja ei kai tuo paha asia ole jos haluaa lapsellensa vaatteet päälle!

Terkuin Tine ja VienoIlmari 12+3 (meillä muuttu pienen nimitys unen myötä) :)

Muoks.

Unohtu:

minimuu Onneks olkoon liikkeistä! :)

-Iiris- Onnittelut hyvistä uutisista! :)
 
Viimeksi muokattu:
Onnitteluja hyvistä uutisista! :flower:

Ja liikkeistä onnea minimuulle!

Nukkuma-asento tuottaa täälläkin ongelmia. Tykkäisin nukkua mahallani mutta nyt olen huomannut että monena iltana se asento ei tunnukaan hyvälle. Olenkin nukkunut paljon selälläni mikä on mulle ihan täysin vierasta. :O

Hankinnoista Mä en ole edes osannut vielä ajatella mitään, enkä usko että ennen loppukesää ajattelenkaan. Esikoiselta nyt on tietty kaikki ihan toimivia, ainoita mitä pitää miettiä on seisomalautaa tai mahd. tuplia, mutta nekin ehtii vaikka vauvan syntymän jälkeen. Muutoin tuolle uudelle tulokkaalle on kyllä ihan kaikki tarvikkeet ja vaatteet tallessa. Niin paitsi että pitäähän meidän vaihtaa isompi auto ja asunto, eli siis ihan tuollaista pientä. :D :D

ON Soittelin just labratuloksia terkkarille, pissa oli täysin puhdas mutta kun menin sitten kysymään siitä haisevasta valkovuodosta niin sain uuden lähetteen labraan. Nyt joudun sitten keskussairaalaan labraan antamaan jonkun emätinnäytteen. :O Tarkastetaan että onko mitään tulehduksia josta se haju voisi johtua. Enpä ole ikinä tuollaista näytettä sitten antanutkaan, mutta kuulemma pumpulipuikolla ottavat tuolta jostain sisuksista näytteen. :O Kuulosti epämiellyttävälle. :O

Olo täällä pysyy vähän parempana kun vaan muistaa syödä. Ihmeellistä on se, että olen saanut himon mämmiin, jota en ole ennen voinut edes sietää. :D

Mutta nyt alan soitteleen sitä labra-aikaa. Tää on vaan aina hankalaa kun joutuu sitten sumplimaan miehen töiden kanssa että pääsee esikoisen vahdiksi. Ja tietysti sairaala, miehen työpaikka ja koti eivät ole yhtään samalla suunnalla kaupunkia.

- Hapsiainen ja LyyliPellervo 11 jotain
 
hapsiainen Ei tuo näytteen anto ehkä ihan vastannut käsitystäni hauskanpidosta, mutta ei se niin ikävääkään ollut :) Papan ottaminen tuntuu monta kertaa ikävämmältä. Jos se on sama testi kun minkä minulle tekivät, niin vastaus tulee minuutissa :) Hyvä, että selvittelevät.

Tine päivitetty :)
 
Nonni, nyt oon täälläkin päästy ensimmäisen kerran kurkkaamaan pikkuista! :heart: Kaikki tarpeellinen löytyi ja sydän jumpsutti! harmi vaan kun ei päästy kuulemaan ääniä :( Mitat kaikkinensa ok, niskaturvotuksenkin mittasi kun en kerenny sanoa ettei haluta... mutta sekin oli 0,9mm eli hyvä sitten senkin puolesta, veriseuloihin ei sitten mennäkään! Eli tuo tänään nähty ja kuultu riittä meille, ja stressin taakka putosi harteilta! Ehkä tästä voipi alkaa jo nauttiakin, ja lakata pelkäämästä edes hetkeksi! :heart:

Nukkuminen Oikeaa asentoa ei löydy ei sitten millään! kaikissa asennoissa on paha olla...

Muuten olot Väsymys painaa ja huimaus on aivan mahdotonta. Eilen kävin labrassa antamassa näytteet ja viemässä pissaputkilot, niin verikokeen tuloksena jouduin vuoteen omanksi loppu päiväksi! Mitään ei oikein saa tehtyä, puuskututtaa, ahdistaa ja huippaa! Alaselkä on vihoitellut lauantaita saakka, ja vasen lonkka alkoi eilen lonksumaan, joko ne nyt alkaa paikat löystymään!?!:O Pahaa oloa ei ole onneksi enää ollut!! Paino on tippunut oman puntarimme mukaan 4kg alkupainosta, mutta jännä nähä kuinka se neuvolan vaaka näyttää perjantaina!?

Ai niin, tänäisten mittojen ja omien laskujeni mukaan (kierron oltua 26.pvä) LA olisi tuo 23.10! mutta sillon ekassa neuvolassa terkka sai sillä kiekolla LA 25.10. Eikä sitä nyt lähdetty muuttamaan.... :( mutta jotenkin itse haluan uskoa tuohon 23.10 eli pidetään se! ;)

Miina Ja todistetusti olemassa oleva Möntti 11+3
 
Omaa napaa tässä töiden lomassa...

Täälläkin käytiin tänään kurkkaamassa vauvaa nt-ultrassa. Turvotusta oli 1mm ja oli kyllä tosi suloista nähdä pikkuisen nyrkkeilevän ja potkivan masussa - mun aikaisemmat lapset kun ovat nukkuneet ultran aikana niin liikkeiden näkeminen oli varmaan se paras juttu tänään. Sydäntä kuunneltiin ihan sekunti - ihanaa jumputusta. Ultran jälkeen kävin antamassa muutaman putkilon verta veriseerumiseulaa varten, halusin selvittää riskin vaikka niskaturvotus olikin ihan normaali.

Nyt on taas jonkun verran varmempi olo tämän raskauden suhteen :)
 
Onnea tasaisesti kaikille nt-ultrassa käyneille!! :heart:

Ja ihanaa kun jotkut jo tuntee pikkuisen liikkeitä. Itse en osaa edes kuvitella miltä ne tuntuisi, mutta ehkä sitten jossain vaiheessa ...:rolleyes:

Meille tuli eilen postissa kotiin veriseulan tulokset, mitään riskiä ei ollut todettavissa. Ihanaa, taas yksi huoli vähemmän. Tai sanottaisko niin, että yksi huoli pois alta uusien tieltä :D

Tosin olen kyllä ollut pari viime viikkoa rennompi kuin ikinä tämän raskauden aikana. Olisko sitten se nt-ultra rauhoittanut mieltä aikamoisesti kun näki pikkuisen. Tosin välillä vähän stressaan sitä, kun napanuoran suhteen oli kätilöllä jotain pientä huolta ja sitten tietysti mielessäni yhdistän tämän siihen, että sikiö ei oikein liikkunut (paitsi vähän sitä tökkiessämme). No onneksi liikahti edes pikkuisen, se oli minustakin se ihanin hetki :heart:

Tänään on muutenkin positiivinen päivä, kun mies sai pientä toivoa töistä. Tähän asti onkin ollut täysin toivotonta.

Kenzie 11+6...huomenna vihdoin poksahtaa!! :popcorn:
 
heippati :wave: Onnitteluja kaikille ultrakuulumisista :) Kyllä oli oma olokin helpottunut sen jälkeen kun näki omin silmin pienen ihmisen ja tajus et siellä on oikeesti joku :LOL:

Omaan napaseen kuuluu tavallista kovempaa väsymystä. Kolme päivää oon nyt lojunut kotona ja nukkunut :eek: Varmaan joku kevätflunssa. Onneksi huomenna vaihtuu jakso koulussa ja tuleva jakso on teoriapainotteisempi :) Kokkailu umpiväsyneenä / pahoinvoinnin kanssa ei oo mitään herkkua :D Jospa se tästä taas iloksi muuttuu. Kovasti on pientä juilimista nukkuessa, ovatko sitten noita liitoskipuja.. Vatsallaan nukkuminen ei kuitenkaan enää oo yhtää kivaa!

Tinelle paljon tsemppiä ja onnea häähumussa :flower: Itse menin naimisiin lokakuussa '10 ja muistellaan päivää usein.. Oli se niin ihanaa :heart: Vaikkei avioelämässäkään moitittavaa ole ;)

Pitäis kaikenlaista jaksaa tehdä ennen kesälomaa (thank God mulla on semmonen!).. Nyt sunnuntaina ihanan neidin ristiäiset, sit ois tuparia ja kouluhommaa ja paperikakkaa :D Semmosia tällä kertaa. Täällä on ihana kevät vielä :heart:

fannie ja örkki 13+2
 
Tervetuloa uusille! :wave: Ihanaa kun porukka kasvaa edelleen! :)

:hug: kaikille sitä tarvitseville. Ikävä juttu nuo vuodot ja muut ressin aiheet. :/

Kauheesti on tullut juttua sitten viime lukeman. Ihanaa kun toiset on tunteneet jo liikkeitä, ite oon kans yrittänyt bongailla, mut tutkaan on löytynyt vain eksyneitä pieruja. :D

Onko muuten muilla sellasta "kausittaista" väsymystä? Ite olin eilen ihan täyttä spagettia, mut tänään oon viipottanut tukka hulmuten eteenpäin.. :D Mieskin naureskelee, että oon eri ihminen joka päivä. On ressukka ollut ihan hellyydenkipeä viime päivät, kokoajan täytynyt halailla ja silitellä. Tosin sopii mulle mainiosti! :) :heart:

Nukkuma-asennoista ei meinaa löytyä sopivaa ei. Viime yönä olin sillain puoli-istuvassa asennossa hirveen tyynykasan päällä ja se oli ehkä ns. huonoista vaihtoehdoista paras. (Tosin arvatkaa vaan kuinka paljon niska huusi hoosiannaa aamulla herätessä...)

Neuvolakäynneistä meillä ainaki on kerran kuussa tälläin alkuun noita käyntejä siel kätilön/terveydenhoitajan luona. Siel kuunnellaan sit aina sydänäänet ja kattellaan pissat ja muut noi yleiset. Sit niit lääkärikäyntejä oli vissiin ainaki kolme kertaa ja niillä ultrataan ja tutkitaan jotain isompia juttuja. Eikös noita terkka/kätilökäyntejä oo sit loppuvaiheessa tyyliin joka toinen viikko? Siis sitten joskus puolenvälin jälkeen? Tai näin mä käsitin ainaki ton meidän terkan puheista. :)

Nyt on pakko hehkuttaa, mun olo on ollut lähes normaali jo melkein viikon verran! :) Siis sellasta pikkuällötystä on, mut ei oo ollenkaan niin huono olo et ois joutunut oksentaan. :) Ehkä tää alkaa helpottaa? Tosin nyt vaan jää sit aikaa enempi miettiä et onkohan sielä masussa kaikki nyt hyvin, kun ei mitään näy eikä kuulu. :D

superpipituuna & tipi 14+6 (jee huomena taas poksuu! :heart:)
 
Onnea kaikille hyviä ultratuloksia saaneille! :flower:

Nukkuma-asennosta Täällä näköjään muitakin saman ongelman kanssa painivia. Mä olen kanssa ollut aina mahallaan nukkuja ja nyt on kyllä välillä pitänyt muissa asennoissa pyöriä.

Tänään tuli mullekin veriseulan tulokset ja onneksi ei todettu suurentunutta riskiä eikä siten tarvitse mennä mihinkään jatkotutkimuksiin. Omaan napaseen ei muuta uutta kuulukkaan kuin väsymystä hiukan, mutta muuten oireetonta ja hyvää oloa. Huomenna olis sitten lääkärineuvola. Katsotaan, mitäs siellä sitten tapahtuu...

Tinelle vielä tsemppiä hääjärjestelyihin ja muille mukavan keväistä masunkasvatusta!!

Joanmi + salamatkustaja 12+2
 
Meille tuli kirje Tyksistä.
Sikiöllä ei ole down riskiä.
Eli terveenpaperit tällä hetkellä. Tosin se ektodermaalinen dysplasia vielä kummitttelee taustalla ja sen mahdollinen periytminen vauvalle.
Ens tiistaina meille varattu aika perinnöllisyystutkimus asiantuntijan juttusille, ensin olivat kokouksessa jutelleet meidän tilanteesta.

Täällä vaan pahaolo jyllää aamuisin ja iltaisin.
Pari pientä vaatetta oon jo ostanut. Vaunut, kaukalo yms. on tallessa esikoiselta.

Vilinäiti ja Pulla 12+3
 
Tämä voisi ilmoittautua ketjuun. Ikää mamilla 27 vuotta ja toinen asukki puuhailee masussa. Ensimmäinen jo lähes 9 kk ikäinen. LA 6.10. ja synnytyssairaalana Jorvi.

Onkos muita pienillä ikäeroilla toista odottavia? (Tai vaikka kolmatta taikka neljättä ym) Meillä siis näillä näkymin (jos tulokas saapuu ajallaan) tulee lasten ikäeroksi 1 vuosi ja 3 kk.
 
Vilinäiti: kiva kun olette saaneet vihkipäivän päätettyä! Meillä olisi tarkoituksena käydä maistraatissa vihillä jossain vaiheessa kesää ja pitää ihan pienimuotoiset, epäviralliset juhlat grillibileiden merkeissä. Molemmilla toinen liitto ja mä en kuulu kirkkoon, niin ei tarvetta suurille juhlille. Halutaan kuitenkin olla naimisissa ennen kuin vauva syntyy. Mies ei tykkää ajatuksesta, että vauvaa kutsutaan sairaalassa nimellä "vauva Y" eli mun eksän sukunimellä :LOL:
 
Ihania uutisia tosi monella. :) on kyllä aivan hurjan jännittävää lukea kaikkien kuulumisia!

Mulla menee nyt vähän heikommin. Mulla todettiin keuhkokuume eilen viikon sairastamisen jälkeen. Antibiootit ei pysy sisällä ja oksennan koko ajan että kasvot täynnä pieniä verenpurkaumia siitä ponnistelusta. Välissä toivon niin kovasti, että olisi jo syksy ja oltais paremmalla puolella. Toinen puoli sitten minusta pelkää samalla kamalasti, että miten se pikkuinen nyt siellä sitten jaksaakaan. Koko ajan kummittelee mielessä se viime kertainen noroviruksen aiheuttama sikiön menehtyminen. Toisaalta, perjantaina kurkkasin pikaisesti ultralla töissä, ja siellä oikein vilkas kaveri potkiskeli ja heilutteli kaikkine varpaineen ja sormineen, ja teki hurjia voltteja. Tilanteet vaan tahtoo muuttua niin nopeasti, että pelottaa vääjäämättä. Nyt vaan odottelen paranemista tällä reilulla 2 viikon saikulla. Pää on räjähtämispisteessä ja Panadolista ei vastetta.

Onneksi ensi viikolla ihan oikee ultra, pääsee tästä jännittämisestä sitten kun kuulee riskilukuja samalla...

Tsemppiä kaikille teille, tytöt!

Terveisin toipilaat Liisikki ja Pulla 11+6
 
Tervetuloa vain uudet!

Ja muutamilla hääsuunnitelmia, tsemppiä niihin! :heart: Mulla vielä omat viimeisen viikon stressit ennen häitä mielessä, 2kk sitten oli meidän suuri päivä :heart: Ja vieläkään olla saatu kiitoskortteja postiin laitettua tai teetettyä juhlakuvia, muuta kuin studiokuvat on sentään haettu :D Mutta muut juhlakuvat vielä uupuu perinteisinä kuvina :ashamed: Ollut muutakin hommaa nyt :D

Täällä on vatsataudista selvitty, onneksi meni nopeasti ohi. Muut perheen jäsenet ei vielä osoita merkkejä taudin suuntaan. Itsellä nyt tänään ollut sitten nielu kipeenä, toivottavasti ei flunssaa tähän perään pukkaa :(

Taaperon nukkumisjärjestelyt Meillä esikoinen siirtyi omaan huoneeseensa 9kk iässä, tosin sen jälkeen nukkui välistä osan yöstä meijän vieressä. Meni ihan hulinaksi lopulta yöt, 1,5v. iässä ostettiin lasten jatkettava sänky sinne omaan huoneeseen ja sen jälkeen alkoi yönsä nukkumaan. Ihan pari hassua kertaa ollaan viety omaan sänkyynsä takaisin nukkumaan. Nyt nukutaan kaikki yöt läpi tyytyväisinä. Tuleva vauva otetaan meijän huoneeseen nukkumaan pinnikseen. Katsotaan sitten missä välissä siirtyy esikon kanssa samaan huoneeseen.

Liikkeitä olen parin kertaa miettinyt olenko tuntenut, mutta varmaksi en vielä osaa sanoa. Esikoisesta tunsin lähempänä puolta väliä ensimmäiset liikkeet, niitä odotellessa.

Huomenna vaihtuu viikot :heart:

Nessu ja pieni 14+6
 
Hirveän moni kerinny käydä ultrassa! Joten kaikille tasapuolisesti onnea hyvistä uutisista!! =)
Tervetuloa uudet! :wave:

Taaperon nukkumisjärjestelyt Meillä poika siirtyi omaan huoneeseen muuton yhteydessä 8kk iässä. Ja kaikilla parani unet huomattavasti. Poikakin nukkui yöt läpeensä eikä heräillyt mihinkään ääniin. Tuleva vauva saapi nukkua aluksi meidän huoneessa ensin äitiyspakkauksen laatikossa, sen jälkeen pinniksessä. Sitten kun tuleva vauvakin nukkuu yöt ilman heräämisiä, siirretään esikoisen kanssa samaan huoneeseen.

Oma nukkuma-asento Aika monella näkyy ilmeisesti olevan samaa ongelmaa kuin täälläkin. Hyvää asentoa on hirmu vaikea löytää. Selälläni oon nyt tottunut nukkumaan ja toisella kyljellä.

Liikkeistä: Pieniä hentoja liikkeitä olen parina päivänä bongaillut :heart: Lähinnä iltaisin kun makoilen sängyssä ja katselen rauhassa telkkaria. Mutta nyt myös jo töissä kun istuu jossain huonossa asennossa...

Onnea ja jaksamista teille, joilla hääjärjestelyt käynnissä :hug:

Ja tänään vaihtuu viikot!!! :heart:

Hemmi ja katkarapu 15+0 (iso POKS :D)
 
Miinalle ja ksylofonille onnittelut hyvistä uutisista!:flower:

Ja tervetuloa uusille!:)

Ihanaa, hääsuunnittelua täällä menossa muutamalla. Me mentiin viime syyskuussa naimisiin kans, ja kyllä tähän aikaan viime vuonna olikin jo suunnittelut kovasti menossa. Aivan ihana päivä oli kyllä :heart: mutta vielä parempaa on nyt olla naimisissa rakkaan mieheni kanssa :heart::heart:

Huomasin tuossa äsken muitten viikkoja katsellessa, että tässä on useampikin jo kauhean pitkällä menossa!! :) Eihän sitä itsekään kovin paljon perässä tule, mutta hui että, ei monella enää kovinkaan kauan kun jo puolimatka häämöttää! Itsellä tosin vielä 2kk siihen...

Mutta tänään vaihtuu viikot, ihanaa!!!

-Iiris- ja kirppu 12+0
 
Onnittelut hyvistä ultrauutisista, niitä olikin useammalla! :heart:

Häähumua ilmassa, ihanaa :heart: ksylofoni ihan ymmärrettävä tuo miehesi näkemys vauvan sukunimestä :D Meillä mietittiin sukunimikysymys aikanaan naimisiin mennessä: mies ei halunnut minun nimeäni, mutta lapsille olisi mielellään antanut jonkin muun kuin oman sukunimensä (ei siis oikein tykkää nimestä). Mutta kun minä halusin yhteisen nimen koko perheelle, niin se oli sitten siinä ;)

ummelwalad tervetuloa, lisäsin sinut listalle :wave: Taitaa täällä olla muutama muukin, joille tulee pieni ikäero.

Liisikki :hug: kovasti jaksamista ja paranemista!

Ihana päivä, hyvä fiilis :D Esikoinen antoi nukkua meidän mittakaavalla pitkään ja omakin väsymys helpotti hetkeksi. Päiväunia odottaessa ;)

Branwen ja sissi 14+5
 
Täällä kotiuduttu eilen sairaalasta mutta.... Viime yönä klo 02.45 alkoi sama oksennusruljanssi jälleen kerran, alkaa olla aika epätoivoinen olo. Odottelen tässä nyt kätilön soittoa, keskustelee lääkärin kanssa että mitä tehdään...

Pikkubertta ja "Yrjö" 14+0
 
pikkubertta voimia, toivottavasti pahoinvointisi helpottaisi mahdollisimman pian.

Tänään olis otettu riskiveriseula, mut otetaankin ihan normit verikokeet kun en ehdi töiden vuoksi mennä np-ultraan. Täällä vain 2 viikon välein lääkäri tekee ultria niin meni sit töiden kans niin pahasti päällekkäin et jätän väliin nuo riskiseulat. Viikolla 14 menen sit ihan vain alkuraskauden ultraan, jossa sit muuten vaan katsellaan pienokaista. Itselle toisaaltaan tuli helpotus ettei tarvi mennä riskiseuloihin kun olen niitä niin jännittänyt ja kuitenkin pidetään lapsi olis tulokset olleet mitä vain. Rakenneultrassa käyn niin kylhän siinä näkee isoimmat poikkeavuudet jos on.

Eilen tuli sit se kotidoppler ja sain kuin sainkin pienokaisen sydänäänet kuulumaan, voin vähän huokaista helpotuksesta kun kuulin et on siellä todellakin jotain. Vuotoja ei ole sunnunain jälkeen ollut eli taisivat olla ihan harmittomia.

Tervetuloa uudet mukaan :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Ruoasta piti kysymäni, että tietääkö kukaan, saako tofua käyttää raskaana? :confused: Meillä ollaan aika pitkälle kasvissyöjiä kotona, lihaa ja kalaa tulee kyllä viikoittain syötyä ja varsinkin lapsi syö niitä, mutta tofua olen hingunnut jo useamman viikon... Terkkari ei tiennyt ja en pelkästään sen takia haluaisi raahautua ravitsemusterapeutille, vaikka sellainenkin mahdollisuus täällä toki on.
 
Ummelwalad Täällä ikäeroksi tulossa 1v ja 1vko :D Esikoinen syntyi lokakuun lopulla, ja nyt La on 6.11 :wave:

pikkubertalle jaksuja!

ihana että kristinah sait äänet kuuluviin!!

oon taas laiskalla kirjotus tuulella, ehkä sitten seuraavaksi...... :p

Santara + Mönninkäinen 9+4
 

Yhteistyössä