~ Lokakuun lapsoset huhtikuussa ~

pikkubertalle parempaa vointia! :hug:

ummelwalad Tervetuloa! Meillä tulee ikäeroksi 1v6kk.

Nyt mulla sitten lyökin muuten ihan tyhjää että mitä piti kommentoida ja kenelle. Lahopää...

No mennään sitten omaan napaan. Täällä on taas ollut huonompi aamupäivä, etonut ihan kamalasti, tuntuu ettei mikään auta taas. Ja sitten tää väsymys, nukuin tosi huonosti viime yön ja nyt väsyttää ihan kamalasti. Tänään en edes ehdi ottaa päikkäreitä kun just esikoisen uniaikaan on mulla se labra. :( Voi kunpa tää öklötys menis pian pois!!!!!

Ja voi kamala miten mua kauhistuttaa, kolme viikkoa ja sitten alkaa työt. :O Sit mun pitää kertoa melkein heti pomolle että jäänkin hyvin pian uudestaan mammalomalle. :O :O :O Tuota mä mietin viime yönäkin, enkä vissiin sen takia saanut nukuttua. Mulle tulee työstressi vaikken vielä töissä olekaan. :D

Mutta nyt taas tuon tuholaisen perään. Se on aina pahanteossa kun istahdan koneelle..

- Hapsiainen ja LyyliPellervo 11 jotain
 
pikkubertta jaksamista oloon! Tuo kuullostaa kyllä ihan kauheelta : /

Monta uutta taas, tervetuloa :flower:

Vuotojen kanssa pähkäileville jaksamista, toivotaan, että ne on harmittomia! :hug:

Hirmu moni taas ultrassa käynyt, onnittelut hyvistä uutisista :heart:

Omaa napaa.. Toissa päivänä oli toinen neuvola. Hemppari oli taas laskenu, mutta ei onneks vielä tarvii rautaa syödä.
Sydänäänet kuunneltiin, ja heti alkoi kuulua jumpsutus :heart: n.130krt/min. Hirvee vauhti oli toisella päällä, kun ei dopplerin alla pysynyt kuin hetken aina :D Maanantaina on sit np-ultra, hui! Ei olis enää montaa päivää. Mutta on se niin huojentavaa edes nuo sydänäänet kuulla, meinas tippa tulla linssiin :)
Nyt en muista mitä piti kirjotella, pitää tulla paremmalla ajalla uudestaan! Voikaa paksusti! :heart:

Niiskuneiti ja 11+6 (huomenna poksuu!)
 
Moikka!

Sokerirasitus takanapäin, joka oli aamulla. Ei ollut ensimmäinen krt, mutta aina se on yhtä tylsää ja se glukoosijuoma oli ihan karmeeta!!! Ennen olen saanut sellaisen pienen "cocis"pullon, mutta tälläkertaa ne oli itse sekoittanut juoman :x Onneksi jaksoin sinnitellä loppuun asti ilman huonoa oloa ja heti 2h jälkeen kaivoin laukusta murkinat esiin :)

Jos nämä arvot ovat ok niin joudun ikävä kyllä testiin toistekkin, mutta odotellaan nyt ensimmäisiäkin. Huomenna tulee viikko täyteen ultrasta ja veriseulasta ja pikkasen alkaa jo jännittämään, että saadaanko uutiset postilaatikkoon vai puhelimitse? Turvotusta oli vain 0,7, mutta halusin käydä seulassa kuitenkin.

Lauantaina poksuu viikot ja päästään aloittelemaan rv14. Kovasti jo odottelen liikkeitä vaikka jo muutamia kertoja olen muka tuntenut pieniä perhosen hipsutuksia, mutta ne on varmaankin olleet vain ilmakuplia? :D

Mukavaa loppuviikkoa kaikille lokakuisille!
 
Santara89:lle tulossa vielä enemmän vilskettä kuin meillä. Tosin meille tuo ikäero ei olisi ollut mahdollinenkaan, koska ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla.

hapsiainen80:lla vastaava tilanne kuin mulla. Vapaa loppui mulla 1.4. ja nyt pidän edellisen vuoden lomia pois. Töihin siis näillä näkymin menossa toukokuun puolivälissä. Vielä on toki tämän vuoden lomat pitämättä. Jos niitä en pidä ennen äitiyslomaa, niin ehdin olemaan noin 3,5 kk töissä. Olettaen, että ei joudu sairaslomalle ennen äitiysloman alkua.

Mulla ei ole vielä ollut mitään liiketuntemuksia, vaikka onkin jo toinen raskaus. Tulee kun on tullakseen.

Mites te pienillä ikäeroilla odottavat, aiotteko hankkia kaksostenrattaat?
 
Olen omasta mielestä tuntenut pikkuisen liikkeitä viime viikon lopulta asti. Joka ilta kun käyn nukkumaan ja selälleni niin alkaa älytön myllerrys alamahassa, on aika vinkeä tunne;) Ensimmäistä odottaessa tunsin joskus 16vkolla vasta, mutta silloin oli istukka edessä, nyt takana.

Mites muilla, onko teillä hammaslääkäri/hoitaja käynnit ilmasia? mulle sanottiin et olis,mut ainakin hoitajan luona käynnistä tuli lasku perässä.

Peikkotyttö ja "Mynsteri" 14+2
 
Peikkotyttö Meillä ainakin yksi hammaslääkärikäynti raskauden aikana on ilmainen.

Omaa napasta; Lääkärineuvolassa kävin tänään ja siellä oli sijaislääkäri ja sillä harjoittelijana vuoden päästä valmistuva lääkäri hommia kokeilemassa. Ensin harjoittelija ei meinannut saada kohdunsuuta näkyviin ja siellä sitten aikansa ronkittuaan kokeneemman avustamana lopulta onnistui. Lääkäri katsoi ja totesi, että on jotain (e:llä alkava latinankielinen termi, jota en ymmärtänyt) ja sitten kysyi, koska olen viimeksi ollut papassa. Sanoi, että nyt ei voi ottaa näytettä, kun raskaus voi myös aiheuttaa solumuutoksia, mutta kuulemma heti jälkitarkastuksessa pitää ottaa. Arvatkaa huolestuttaako nyt : / . Kaiken koplaamisen jälkeen on nyt sit ruvennu vuotamaan rusehtavaa vuotoa. Toivottavasti menee ohi ja on tosiaan tuosta ronkkimisesta johtuvaa...

Vauvelilla onneksi asiat kunnossa =) ja lopulta harjoittelija löysi pitkän etsinnän jälkeen sydänäänetkin. Syke oli 160. Mites se olikaan ne uskomukset sukupuolesta ton sykenopeuden suhteen??

Joanmi + salamatkustaja 12+3
 
JOANMI: oli pakko tarkistaa vanhoista neuvolakorteista (kun mulla siis 2 tyttöä) ja ainakin esikoisesta sykkeet rv 13-28 olleet 150-160, sen jälkeen loppuraskauden ajaksi laskivat 130-140.
Kuopuksesta on merkitty vasta rv 35 lähtien ja hänelläkin siitä eteenpäin ollut 140 pintaan sykkeet. Alusta ei ole merkintöjä :/
 
Anteeksi, nyt tulee omaa napaa...

:x Ääh ja puuh, en enää jaksa tätä huonoa oloa. Tänä aamuna meni taas klo 8-12 ihan vaan sohvalla maatessa, on vaan niin äklö olo. Oli pakko vähän itkeäkkin kun ei vaan jaksais olla enää väsy ja surkea. Mies onneksi päätti olla lähtemättä viikonloppuna urheilureissuun, vaikka en edes pyytänyt jäämään kotiin. On se muru :heart:
Kohtu on kasvanut hurjasti, epäilyttää että onko siellä sittenkin kaks, vaikka varhaisultrassa näkyi vain yksi. Tai sitten siellä on lapsivettä yks kahluualtaallinen :p Tiistaina on NP-ultra, sittenhän sen näkee.
Hb oli 111, rautaa aloin ottamaan ettei niin heikottais. 6viikon sisällä on ollu kolme vatsatautia, syöminen on ollut niin huonoa että vauva on tainnut viedä viimeisetkin rautahiput... toivottavasti, tuli jo huoli onko siellä ollut tarpeeksi foolihappoa ja rautoja pikkuisen kasvulle.
Tervetuloa uusille :flower:

Siljanvuori ja 11+jotain
 
Täällä kans tuntuu, että pahemmaksi tämä pahoinvointi vain menee.
Tänään ollu vapaapäivä ja pahaolo ollu koko päivän.
Lähdettiin käymään kaupassa ja heti siellä parkkihallissa oli pakko oksentaa nurkan takana :(
Mulla tullu elohiiri silmään tän yrjöämisen ansiosta. Herään aamuyöllä oksentamaan. Päivisin saan oltua töissä ja olo suht ok. Mut aamusin tuota oksentelua riittää töihin saakka.
Noh, esikoisesta voin vielä huonommin ja voin pahoin alusta loppuun.
Mä alotin napsimaan Multivita raskaus ja imetys vitamiineja. Tarttee varmaan käydä verenpaine mittauttamassa, kun välillä päässä pyörii.
Seuraava neuvolakin vasta rv 16+1.

Vilinäiti ja Pulla 12+4
 
JOANMI, Mulla on kanssa pientä papa-stressiä, kun solumuutoksia todettiin (taas kerran) jo marraskuussa, ja he antoivat sitten 6 kk päähän ajan kolposkopiaan. Siinä kai poistetaan niitä solumuutoksia ja otetaan näytteitä tms. No nyt tuli sitte tämä raskaus, ja vaikka lähete sanoo että raskaus ei estä toimenpidettä niin kyllä vähän ahdistaa. Toukokuussa selviää mitä päätyvät sitten tekemään. Pelottaa kyllä sekin jos mitään ei tehdä, ja solumuutokset ehtivät olla vuoden pahentumassa....noh, kai ne lääkärit tietää!

Vointeja ja tsemiä kauheesti kaikille yhä pahoinvoiville....:hug: Kyllä sitä lyhyen aikaa kestää, mutta näin pitkälle jatkuessa alkaa varmasti masentamaan : /

Äh, nyt on niin väsynyt ja öklö olo johtuen liiallisesta ahmimisesta, joten pakko jättää lyhyeen tällä kertaa.

Kenzie 12+ 0 (jee vihdoin tässä vaiheessa!!)
 
Mua vituttaa tuo mies tänään ja rankasti:mad:
En ees jaksa selittää:'( Ottaa vaan aivoon ja rankasti. Lieko hormoneista että mustasukkasuus peikko iski tälläi illalla kun sai joltain sutturalta fB:ssa viestiä kuulemma ihan "toihin liittyen"
Jep, mut jos joku miespuolinen tuttu pistää mulle jotain niin sitten ei sitä kestä yhtään.

En mä yleensä mustistele, mut nyt pisti vituttaa ku ei edes mitää maininnu, sit oli vahingossa jääny chatti sillee hollille kun menin keittoon siivoamaan ja vilaukselta näin ja kysyin et kukas toi on niin sit se meni jotenki vaikeeks.. MUR. No ihan sama, chattailkoot. Sit jos mokaa ni lentää ku leppäkeihäs eikä taatusti saa samanlaista naista tilalle joka hoitaa kotona hemmetti kaiken tiskaamisesta lapsiin.
Teinpä taas kärpäsestä härkäsen, mut mä vetoon mun hormoneihin nyt:kieh:

T.Hormonienriehaannuttama Neiti81+kihuli, 12+3
 
Ihania uutisia ultrassa käynneillä :flower:

Vilinäiti
Onnea tulevalle rouvalle :flower: Mitä toi ektodermaalinen dysplasia tarkottaa käytännössä jos se lapsella on?

Tervetuloa ummelwalad :wave:
Meillä ei nyt ihan pienellä ikäerolla ole toista tulossa mut 1v11kk tulossa ikäeroa esikoiselle ja tälle toiselle :)

Liisikki
Voi kurjuus. Paranemisia sinne :hug:

pikkubertta :hug:
Mitenköhän ku onhan niitä pahoinvointilääkkeitä, joita voi raskaana ollessa käyttää... Toivottavasti jotain keksivät : /

Joanmi
Meillä kyllä ottavat ekassa nla-lääkärissä papa-näytteen jos edellisestä on aikaa. Esikoista oottaessa ottivat kans vaikka olin vasta 4kk aikasemmin käyny, sillon ei tullu mitään vuotoja. Nyt tässä raskaudessa ottivat kans ja tällä kertaa tuli vähän veristä vuotoa...

Noista vauvan sykkeistä...
Mulla esikoisesta oli kovinki samalla lailla ku Neidillä. Rv.29 asti sykkeet 150-165 ja sen jälkeen 125-140. Esikoinen on poika :) Nyt oli maanantaina neuvolassa 150. On mulla jotenki poikaolo... Sen vois varmaan Branwen merkata listaan :wave:

Miten ne sykkeet sitten pitäs mennä et merkkais poikaa tai tyttöä? :confused:


(.)
Vauvalla ilmeisesti mahoton kasvuspurtti menossa ku mahaa niin jomottelu jo monta päivää...
Alkas nuo liikkeet tuntua vahvemmin. Välissä ollu päiviä jollon en oo kyllä kai mitään tuntenu. Kovin hentoja ne on ja välissä epäilyttää onko ne niitä ollenkaan...
Pari kertaa oikeen kunnolla tuntunu muljahus alavatsalla :)
Huomenna alkas jo 17.viikko. Vau.fi:n mukaan pituutta tuollon n.16cm ja painoa 135g :)

Talvicci ja Torsti rv.15+6 :heart:
 
Joanmi: Myöskään meillä ei oteta papaa neuvolassa vaan jälkitarkastuksessa lääkäri kirjottaa lähetteen labraan.

Vauvan sykkeistä Itse olen kuullut, että tytöillä olisi korkeamman sykkeet kuin pojilla. Jotkut taas sanoo, ettei niillä ole merkitystä, tiedä sitten... Esikoisesta sykkeet oli alusta loppuun 130-136 ja poika siis. Tässä raskaudessa on sydänäänet kuunneltu kaksi kertaa. Ensimmäisellä kerralla 160 ja toisella kerralla oli jo laskenut 145. Poikaa aavistelen tulevaksi, mutta sukupuolta ei silti haluta selvittää :D

Minulla oli eilen kehityskeskustelu, ja kerroin sitten pomolle, ettei mun varaan kannata laskeskella enää elokuun puolen välin jälkeen. Todella hyvin otti uutisen vastaan. Ensi viikolla ajattelin kertoa kaverille, jonka kanssa samaa projektia väännetään, että jos en kerkiä omaa osuuttani valmiiks viedä, niin tietää sitten mikä syksyllä odottaa. Toki pyrkimyksenä saada omat hommat mahdollisimman valmiiks, koska on todella inhottavaa jättää niitä muille... Kai sitä pitäis taas sorvin ääreen kammeta itsensä...
 
Pikainen ON vaihteeksi..

Ymmärrän neiti sun tunteen! Tosin mun raivon kohde ei oo mun mies vaan KOULU. Varsinkin meidän ihanainen ryhmänohjaaja. :headwall:

Eilen repesin itkuun kesken perunamuusin teon, koska oon vaan niin väsynyt. Oksentamisesta on tullu lähes jokapäiväinen vaiva, aamuisin just sillai kesken ekan koulutunnin. Ja mun opettaja, joka on itsekin kolmen lapsen äiti, ei oo mitenkään hirveän myötätuntoinen.. Tällasia mm. on kuukausien varrella ladellut mulle:
"Mä olen todella pettynyt. Luulin, että sua kiinnostaa tää opiskelu tosissaan, mut eipä se siltä näytä" - Olin ollut poissa pari päivää väsymyksen ja pahoinvoinnin takia
"Muista sitten, että täällä ei sairaslomatodistuksella saada tutkintoa! Jos on joku pikkuflunssa niin ei se oo syy jäädä kotiin.." - Mulla oli 2 päivää saikkua kovan yskän ja kuumeen takia
"Olis tosi kiva, jos et häirittis tuntia tolla tavalla" - Kävin oksentamassa
"Mulla on kolme lasta ja yhdenkään raskauden aikana en oo joutunut olemaan poissa töistä. Aina on neuvolat ja muut hoidettu sit muulla ajalla" - Ai jaa? Täällä kun on kunnallisessa hoidossa, niin esim. np-ultraan pääset vain tiettyinä tiistai-aamuina.

Joo, menoks sit vaan taas, katotaan mitä tällä kertaa tulee..
 
Ihania hääsuunnitelmia täällä:heart: Me mentiin naimisiin kesällä 2008 ja päätettiin että heti häiden jälkeen saa vauva tulla ja se tärppäskin sit heti. tyttö syntyi rv37+2 ja päivälleen tasan 9kk meidän hääyöstä=) Kylläkään ipanaa ei hääyönä alulle laitettu mutta aika pian sen jälkeen.

Meillä oli esikoisella alussa sykkeet 160 mutta laski sitten puoleen väliin mennessä 140 tasolle ja siinä pysy. Kätilö ja kaikki muutkin povasi että poika tulee ja itsekin olin ihan varma että poika se on. Kaikki vatsan muodot, sykkeet ym. klassiset merkit viittasi poikaan. Tyttö sieltä tuli! Nyt ei ole tullut oikeen mitään oloja että onko tyttö vai poika mutta eiköhän se jossain vaiheessa tule. Välillä tuntuu että tyttö tulee ja välillä tuntuu siltä että poika.

Kaselin eilen vähän tytöltä jääneitä vauvanvaatteita ja totesin että jonkin verran joutuu kyllä ostamaan uusia. Noissa ihan pienimmissäkin on kellertäviä tahroja jotka ei ole lähteneet pesussa pois. Puhumattakaan vaatteista iltä ajalta kun opeteltiin kiinteiden syömistä. Ja toki jos tulee poika niin sitten täytyy käydä hakemassa poikien vermeitä:) Eilen ostin ensimmäiset vauvavaatteet uudelle tulokkaalle. Läheisessä Halpa-hallissa oli Tutan vauvanvaatteita -50% ja hamstrasin sieltä pyjamaa, bodya ja puolipotkareita, kaikki valkosta/neutraalia koossa 50-62. Mä tykkään tosi paljon noista Tutan pyjamista joissa on vetoketju ja jalkaterät ummessa. Ne vetoketjut on käteviä kun yöllä vaihtaa vaippaa niin ei tarvi silmät ristissä napittaa.

Olosta: fyysisessä olossa ei ole mitään vikaa. Väsyttää kuitenkin aika ajoin paljon. Mies on KAIKKI illat ja viikonloput raksalla ja mä olen tytön kanssa kotona ja hoidan kaikki kotityöt yksin. Anoppi sanoi mulle että mitäs valitat, hän on aina hoitanut kaikki kotityöt ja lapset yksin. Mä en vaan ole tottunut siihen kun normaalisti mies on ihan yhtä paljon mukana näissä jutuissa kuin minäkin. Tuo meidän talo vaan ei valmistu jos isäntä ei siellä ole rakentamassa, ei sitä kukaan muukaan meille rakenna. Mulla on sellanen ihana vauvakuume olo että odotan että saadaan nyytti syliin. Toivon että kaikki menis hyvin vaan. Sinänsä en stressaa siitä mutta välillä tietty käy mielessä.

Matilda-08 ja pikkuvauva 11+4 tai jotain sinnepäin
 
Jaksamisia niille joilla vielä huono olo jatkuu!

Eilen kävin np-ultrassa ja kaikki oli hyvin=) Toukka nukku ja välillä vähän venytteli ja jatko unia:D Toivottavasti on yhtä hyvä nukkumaan kun syntyy. Turvotus oli normaali ja varikokeiden tulokset saa 1-2vk päästä. Nyt uskaltaa kohta varmaan raskaudesta muillekkin kertoa jos eivät ole jo arvenneet mahasta.

Maria ja toukka 11+4
 
Kaikille pahoinvoinnista kärsiville paljon tsemppiä ja jaksamista! :hug:

Onnea hyvistä ultrakuulumisista myös yhteisesti! :heart: Taitaa olla enää harvalla käymättä.

Sykkeistä: Luin esikoisen aikaan yhden tutkimuksen, jossa oli selvitetty sykkeiden ja vauvan sukupuolen välistä yhteyttä. Otos oli aika laaja, eikä minkäänlaista yhteyttä havaittu, sykkeet vaihtelivat sukupuolesta riippumatta. Kyseessä oli suomalainen tutkimus, muistaakseni HUSissa tehty. Se on siis vain uskomus, vähän samanlainen kuin nuo vatsan muotoon tai raskausoireisiin liittyvät jutut. :)

ummelwald: Meillekään ei ihan noin pientä ikäeroa ole tulossa, esikoinen on 1 v 10 kk:tta laskettuna aikana. Me emme aio hankkia sisarusrattaita. Esikoinen ei viihdy enää niin hyvin rattaissa, ja uskon, että jaksaa kävelyretkillä ihan seisomalaudalla. Joillain sisarusrattaat ovat olleet ihan ehdottomat, toisilla taas jääneet kokonaan käyttämättä, kun joko vauva ei ole viihtynyt vaunuissa tai esikoinen rattaissa. Olen miettinyt sitäkin, että vauvaa voisi pitää ulkoillessa kantoliinassa, esim. kotipihassa. Ainakin esikoinen viihtyi aluksi paremmin liinassa kuin vaunuissa.

fannie: Onpa sulla törkeä opettaja! :kieh: Ihan kamalia kommentteja! Onneksi tässä ei ole kovin pitkää kevättä ja opiskelua enää jäljellä, vai jatkuuko sulla opinnot kesälläkin?

HemMin: Kiva, että töissä ottivat raskausuutisen hyvin vastaan! Mä tässä pohdin, koska kertoisin omalle pomolleni. Jotenkin ahdistaa ihan hirveästi, etenkin kun olen vielä koeajalla. : /

(.) Varasin eilen ajan rakenneultraan. Se on 25.5. Tuntuu ikuisuudelta! Lisäksi postitin vauvavakuutuksen varauslomakkeen. Ei sillä mikään kiire olisi ollut, mutta mulla on nykyisin äärettömän huono muisti, ja kevät on niin kiireinen, etten uskaltanut jättää sitä myöhemmälle.

-Pantsu ja möykky rv 14+3
 
pikkubertta :hug: Toivottavasti löytäisivät jonkun keinon, joka sinua auttaisi. Oletko vielä kokeillut mitään lääkkeitä pahoinvointiin?

Sykkeistä esikoisella meni yli 150 koko ajan, ja tyttö tuli :) Mahan muoto oli tosin silloin pojan, sellainene teenpäin puskeva pallo. Esikoisesta teki mieli makeaa, esim. mandariineja, tästä toisesta olen himoinnut kaikkea hapanta, esim. greippejä. Makea kuulemma tietää tyttöä, joten olisiko tämä sitten poika... En uskalla veikata :)

Vauvan kasvamisesta Katselin kanssa tuossa itse, että hurjaa tahtia kasvaa pieni :O Jotenkin olen mielessäni kuvitellut sellaisen muutaman sentin kirpun, mutta tässä vaiheessa tosiaan pituutta jo 10cm päästä pyllyyn, 12cm varpaisiin asti ja painoa 100g :O Että ei se ihme, jos mahaa vähän turvottaa :D

Vakuutuksista utelen kun Pantsu asiasta aloitti :D Aiotteko ottaa vauvalle vakuutuksen? Sehän pitää ottaa viimeistään muutama kuukausi ennen laskettua aikaa. Meillä otetaan, esikoisella on se ollut, ja jo ihan alkuvaiheessa jouduttiin hyödyntämään sitä niin paljon, että tuollainen heti syntymästä voimassa oleva vakuutus otetaan. Jos ei tule isompia lääkärikäyntejä, niin hyvä, sitten vaan maksetaan turhaan. Mutta jos niihin tämänkin tulokkaan kohdalla joutuu, niin onpa sitten varauduttu asiaan.

Mites muut hankinnat? Vaunuista on ollut puhetta, mutta mitkä hankinnat ovat teillä/teistä olleet ihan ehdottomia? Meillä varmaan eniten käytetyt olivat ja ovat
- manducan kantoreppu
- itkuhälyttimet (varsinkin ulkona nukuttaessa)
- tutit
- harsot.

Käyttämättä jäivät sisäsitteri (saatiin kaverilta käytettynä) ja ihan pienet sukat sekä ei-kietaistavat pikkubodyt (ihan nuo vastasyntyneen koot siis).

Branwen ja sissi 14+6

muoks piti muokata omaa listaa, kun tuo Pantsun näytti niin selkeältä :D
 
Viimeksi muokattu:
AJ
Heippa taas

Lämmin halaus kaikille pahoinvoinnin kanssa painiville. Toivottavasti pien helpottaa.

Hyvistä ultrauutisista myös tasapuolisesti kaikille onnea :)

Taaperon nukkumisjärjestelyistä Meillä poika on ihan vauvasta asti nukkunut omassa sängyssä ja omassa huoneessa (meidän makuuhuone ihan vieressä). En voi kyllä valittaa. Poika on nukkunut täysiä yöunia 3 kk ikäisestä ja nukkuu edelleen. Nykyään siis viedään vaan omaan sänkyyn (poika 2 v)yläkertaan, toivotetaan hyvät yöt ja laitetaan peitot ja pehmolelut järjestykseen ja sinne jää. Tämän tulokkaan kanssa tullaan toimimaan samalla tavalla jos vaan mahdollista :)

ON: Olin siellä ultrassa eilen ja kyllä jännitti, sillä tiistaina ei niitä sydänääniä saatu neuvolassa kuulumaan. Pikkukaverihan se siellä temppuili:heart: Kaikki oli hyvin, koko täsmäsi täysin viikkoja ja niskaturvotusta oli 0.7 mm eli kätilön mukaan enemmän kuin hyvä :) Nyt saa hiukan huoahtaa ja töissäkin pitäisi varmankin alkaa uutisesta kertomaan. Että ne ovat varmaan onnessaan, kun antoivat minulle juuri vakituisen toimen:whistle: Hihhii :)

Oikein ihanaa viikonloppua kaikille. Minulla se alkoi ainakin hyvin :)

AJ rv 12+0 poks poks poks :) :)
 
Vakuutus: Esikoisella on ollut hyödyllinen, joten ehdottomasti otetaan tälle tulokkaalle.

Talvicci: En huomannut äsken kommentoida, mutta mullakin saattaa mennä tosi monta päivää, etten tunne liikkeitä laisinkaan. Viimeksi tunsin sunnuntaina, ja juuri äsken alkoi tuntua selviä töytäisyjä alavatsalla. Vauvalla on vielä niin paljon tilaa "piiloutua" kohtuun, ettei tosiaan liikkeitä välttämättä tunnu pitkiin aikoihin.

Hankinnat: Vastasyntyneen kanssa ehdottomia olivat:

Vauvalle:
-kantoliina
-harsot
-kietaisubodyt
-bodyt, joissa oli käännettävät hihansuut (sai käännettyä nyrkin päälle "tumpuiksi")
-Ruskovillan silkkimyssy

äidille:
-sähköinen rintapumppu
-kestoliivinsuojia (kertakäyttöiset painoivat ja liimautuivat nänneihin - ei kiitos!)
-Lansinoh-voide (aivan ehdoton imetyksen pelastus!)
-hyvät imetysliivit

Jäin kaipaamaan imetystyynyä, joten sellaisen aion hankkia. Lisäksi vauvalle pitää ostaa noita kietaisu- ja tumppubodeja lisää. Käyttämättä jäivät meilläkin pienet sukat. Terälliset puolipotkarit tai potkarit oli paljon parempia. Sitteriä tarvittiin vasta, kun vauva oli 2-3 kk:n ikäinen ja viihtyi hetken muuallakin kuin sylissä tai liinassa.
 
Hankinnoista vielä kestoliivinsuojat, ehdottomasti! Ovat kalliimpia kuin nuo kertakäyttöiset, mutta joka sentin arvoisia. Ompelin myös itse aika monta paria, uloimmaksi pul-kangas, väliin pari-kolme kerrosta flanellia ja sisimmäksi bambukangasta imuksi. Ja sellainen noin 13cm ympyrä. Imetystyynyä mietin kanssa... ei tullut hankittua, mutta onko kenelläkään kokemusta sellaisesta?
 
Vauvavakuutuksista: Meillä on esikoisella vakuutus otettu ja sillon ennen syntymää ja otetaan tällekin. Tilasin jo paperit. Kannttaa katsoa se omavastuu etteä ottaa sen matalamman omavastuun.

Hankinnoista: Mäkin voisin listata juttuja jotka mun mielestä ollut tärkeitä/turhia, jos jollekin olis siitä apua hankintoja mietittäessä. en nyt laita mitään vaunuja, turvaistuimia, pinniksiä kun ne nyt on aika pakollisia....
Tärkeitä meillä ollut:
-DooMoo sitteri (tyttö tykkäsi ihan pienestä asti kölliä siinä, helppo ottaa mukaan esim. kun menee suihkuun. edelleen on "säkkituolina" tytöllä käytössä ja leikeissä)
-Harsot
-Imetystyyny (Mä en sitä koskaan hankkinut mutta kaipasin sitä ja nyt aijon hankkia)
-Kantoreppu/liina

Turhia:
-Kylpyamme (me ollaan melkein aina oltu vauvan kanssa suihkussa)
-Itkuhälytin (ollaan kyllä käytetty paljonkin mutta mun mielestä hyvin pärjää ilman. nyt perhepäivähoitajalla ollaan oikeesti tarvittu kun siellä kolme hoitolasta nukkuu päikkärit ulkona vaunuissa niin jokaisella on oma itkuhälytin)
-50cm vauvanvaatteet (tyttö oli 49cm ja 3200g ja kasvo noista kahdessa viikossa ulos; yhtähyvin olis voinu käyttää alusta asti56 kun niin nopeesti tuli sopiviks)

Äidille:
-Hyvät imetysliivit
-Imetystyyny:)
-Liivinsuojat
-Lämpimät vaatteet pihalla ettei tuu rintatulehdusta

Mun mielestä ei kannata ennen vauvan syntymää ihan älyttömästi hamstrata kaikkea mahdollista ja mahdotonta vauvasälää. Hankkii mieluummin sitten kun vauva on syntynyt ja näkee mitä tarttee, ehtii ne sittenkin. Itse ostin kyllä kaikkea mahdollista esikoista odottaessa ja puolet totesin turhuudeksi:)
 
Neuvolalääkäri käyty: Sydänäänetkin kuulin vihdoin :heart: Ketoaineet oli koholla pissatestin mukaan, mikä kuulemma saattaisi selittää huippauksen, päänsäryn sekä ylenpalttisen hengästymisen! Sain määräyksen juodajuodajajuoda! Muutoin ei sitten ollutkaan mitään ihmeellistä, oli jotenkin hätänen lääkäri... jotenkin tuli sellanen olo, et halus musta vaan äkkiä eroon, ei antanu edes mahdollisuutta kysellä mitään:(

Vakuutus Otetaan varmasti tällekin, koska esikoisellakin on! Ja on kyllä tullut tarpeeseen astmaepäilyiden, hengitystieinfektioiden, keuhkokuumeiden ja niihin liittyvien kokeiden sekä röntgenkuvien kanssa. Pitäisikin kysästä, kun miehen vanhemmat hankkivat esikoisen vakuutuksen sekä maksavat sen, että saadaan samaan paikkaan!

Eipä tässä nyt päänsäryltäni keksi muuta sanottavaa, kuin voikaa hyvin!

Miina ja möntti 11+5
 
Talvicci ja Branwen : Pahoinvointiin on olleet Primperanit mutta niistä ei ole ollut yhtään mitään hyötyä....
mutta jotein positiivista, viime yönä nukuin 10 tuntia yhdellä vessareissulla, en oksentanut aamulla ja kun vein tytön eskariin, ajattelin hetkeksi vielä oikaista ja nukuin sitten vielä 2,5 tuntia :D . ja just sain syötyä eikä ainakaan vielä mitään tule ulos :)
 
No nyt on ensimmäiset mammavaatteet hankittu ja tulihan kokonainen kassillinen! Piti päivittää myös alusvaatteita ja Lindexillä on mun mielestä ollut hyvät mamma alkkarit, joten niitä sieltä. Nyt on mukava jatkaa masun kasvattelua :)
 

Yhteistyössä