~ Lokakuun lapsoset L O K A K U U! ~

KERHO on pystyssä tuolla kerhopuolella :) Eli:
- tein kerhosta salaisen, eli vain kerhoon liittyneet näkevät, mitä kerhossa jutustellaan. Liittyminen taas vaatii minulta hyväksynnän, eli kuka tahansa ulkopuolinen ei pääse omine nokkineen liittymään kerhoon.
- Kerhon löytää tuosta sivun yläreunasta, eli tuossa heti keskustelu-tekstin alapuolella näkyy pienellä kerhot. Lokakuun lapsoset 2011 on kerhon nimi, roikkuu varmaan vielä tuossa etusivulla, jos ei, niin haulla löytää :)

Niin ja tuosta kerhoon liittymisestä ei vissiin tule erikseen mitään ilmoitusta, mutta päivittäin täällä yleensä pyörähdän :)
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Branwen kerhon perustamisesta, vaikka sulla on varmasti muutakin mielessä ;-) Oot oikein sellainen vertaistuen kotihengetär :flower:

Lähetin liittymispyynnön äsken.

Neuvolan tädin kotikäynti onnistuneesti takana. Isä pääsi kylvetyksen makuun ja äiti sai kehuja imetystouhusta. Ja mikä kaikkein tärkeintä, pojan paino on noussut kolmen vuorokauden aikana reilu 150g, eli sen mitä vaaditaan 1,5 viikossa ;-) Oliko äiti vähän ylpeä itsestään ja pojastaan, oliko? :cool: Mahtaako siitä tulla tätä menoa melkoinen mörssäri?

Niin oliko jollain tarvetta L-kokoisista rintakumeista, voin laittaa käyttämättömät postiin, kunhan saan osoitetiedot?

Ihanan aurinkoista syyskeskiviikkoa kaikille,
F ja Sisu 7vrk
 
Heippa!

Vähälle on täälläki jääny kirjottelut vaik päivittäin kyllä luen. Ei joteki malta keskittyä kirjottamaan. Mut nyt oon päättänny aktivoitua :)

Mites sinne FB:n ryhmää muuten pääs liittymää?

Täällä elellään vkolla 38+1 lähes ilman minkäälaisia tuntemuksia lähestystyväst synnytyksest. Viime viikolla oli kuitenki neuvolalääkäri, jossa selvis et kohdunsuu pehmentynny ja kaula lyhentynny puolee, n. 1,5 senttii jälel. Et jotain kuitenki onneks tapahtuu vaik juur missää ei tunnu. Ainut et nivuset on aikasta kipeet, mut ne on ollu jo kauan.

Isosti onnea jo kaikille pikkusen saaneille! :heart: Täälläki kiehtois jo vauva-arki, mut yhtää en ihmettelis vaik mentäs iha kuun loppuu enneks mitää tapahtuu. Tästä mahasta en haluis kyl luopua :) Pitää vaihtaa taas tiukemmat paiat löysii, ku ei saa enää luvan kans olla isomahanen ;)

Tiide ja pikkunen 38+1
 
Synnytyksen jälkeisiin selkäkipuihin auttaa lihasten vahvistaminen, josta suosittelen soutamista jossain kuntosalilla. Aluksi kannattaa aloittaa 5min ja tietenkin lisätä soutuaikaa kunnon kasvamisen mukaan.

Itse kävin läheisellä salilla uimahallissa, jonne sisäänpääsymaksu alhainen 2,60€ vain soutamassa noin 30 minuuttia ja takaisin kotia. Todella nopeasti lähti selkäkivut ja ryhtikin parani.
 
Branwenille kiitokset kerhon perustamisesta =)
Ja mantalle selkäkipujen hoitovinkeistä. Täällä on ollut tuo alaselkä aika kipeä ja tukkoisen oloinen synnytyksen jälkeen. Erityisesti istuma-asennosta ylösnousut ovat hitaita proseduureja...Kroppa hakee taas normaaliasentoa raskaudenajan takakenon jälkeen : /
 
Kiitos tuosta kerhosta! Vaikka ahkerasti olen palstaa lueskellut, on mukavampi kirjoitella suljetummassa ympäristössä :)
Lämpimät onnittelut kaikille synnyttäneille ja tsemppiä kaikille loppusuoralle!
Oma vointi on edelleen oikein hyvä keväästä saakka jatkuneesta tasaisen paksusta turvotuksesta huolimatta. Univaikeudetkin ovat helpottaneet ja nyt tekisi mieli vaan nukkua ja nukkua... Parin viime viikon aikana sormien nivelet ovat muuten kipeytyneet ja aamuisin on vaikea saada käsiä nyrkkiin. Mutta muuten kaikki ok!

Toivottavasti palstalaiset löytävät kerhoon niin siellä on mukava jatkaa!

Missäs päin maata muuten tuota lisämaitoa meinattiin antaa ilman lupaa yön pikku tunteina? Kuulostaa aika pelottavalta...

pirpanat 37+5
 
Oma napaisesti tiedotan Niksun syntyneen 3.10. klo 9.18. Neidin paino oli 2920gr. ja pituus 47cm, hattu 33cm (viikkoja 38+3 - 38+6, riippuen keneltä kysyy). Kaikki meni hyvin vaikka sektiossa oli hieman puutumisongelmia, kun yksi kohta ei puutunut lainkaan. Pientä kipua sietäen meni toimenpide aina siltä kohdin.

Kotiin pääsimme tänään ja opettelemme elämää 4 lapsen kera :heart: Isosiskot &isoveli ovat tohkeissaan ja kovasti auttavaisia mikä tietty helpottaa minun taakkaani, kun liikkuminen vielä tuottaa hieman hankaluuksia.

Kerhoon voisin minäkin tulla mukaan

Maarit ja Niksu 2 vrk
 
Hei!

Täältä ilmoittautuisi mukaan vielä yksi lokamamma, jos sekaan sopii. Laskettu aika 19.10, eli 38+0 poksuu tänään. Olen seuraillut palstaa koko raskausajan, mutta en ole rohjennut kirjautua mukaan aiemmin... Vähän olen tällainen arkailija netin suhteen.

Valtavasti onnea jo kaikille vauvansa saaneille!:flower: Ja supistustuulia niitä toivoville! Perästä tullaan...

Crispy ja vaavi 38+0
 
Hei !

Täältä myös ilmoittautuisi vielä yksi lokakuussa ensimmäisen vauvansa saava. Laskettu aika 17.10 eli 38+2 olisi tänään.
Olen tätä ketjua lukenut jo kauan ja tulevan ensimmäisen lapsen kanssa olisi mukava lueskella jatkossakin muiden kuulumisia. Itselle kaikki on vielä uutta niin on mukava saada toisilta vertaistukea ja lukea millaista arki muilla on.
Ikinä ennen en ole mihinkään keskustelupalstoille kirjoitellut joten saas nähdä tuleeko tästä mitään :D

Emile ja vauva 38+2
 
Tänään poksutaan 39 viikkoa.
Esikoinen aloitti päiväkodissa 13 pv/kk ja tänään ollaan kaksisteen kotona. Mukava piettää sitä kotona, ilman että se olis kipeänä.
Aamupuuron jälkeen leikkikentälle - - - ->

manta ja vaavi 39 vko
 
Jaahas, se olisi sitten rv 40+0 ja laskettu aika.... Hiljaista on... ei paljon oireita käynnistymisestä. Klo 13 on äitipoliaika ja siellä sitten kuulee "tuomion" että odotellaanko vai käynnistetäänkö. Melko hiljainen rääpäle on pari päivää ollut, liekö sitten enteilee jotain :)
Nauroin tuossa miehelle että tulee tosi säännöllisiä supistuksia - 1 supistus tunnissa.... No, mies taas aamulla lähti työpaikkakunnalleen 200km:n päähän, saa nähdä saako kääntyä takaisin tänään :)
 
pirpanat Seinäjoella…

Onnea tytöistä, Maarit ja äitykkeliini! Maarit laitoin sulle tuosta kerhosta :)

Crispy ja Emile tervetuloa, lisäsin listalle :) laitatteko vielä synnäriä, ikää ja monesko tulossa, jos haluatte ne tuohon listalle :)
 
Onnea Vauvalliset :heart: Täällä oli eilen polikäynti! Neukkutäti siis laittoi menemään painoarvioon sfmitan vuoks ku yläkäyril menty kokoajan ja väitti et mulla sokerit on koholla jossain välissä päivää vaikka raskausdiabetestä tässä raskaudessa olekaan ja arvot on moitteettomia ollu rasituksessa ja muutenkin seurailtaessa! No sydänkäyril oltiin sitten ja lääkäri ultraili ja kysyi ihmetellen et miks oon ees siel, et kuulemma sokerit niin mainiot ja jos pissas välil ollu niin johtuu kuulemma siitä et raskaana munuaiset joillakin läpäisee sokerin helpommin.. no ultran mukaan 3,5kg lapsi tällä hetkellä (nyt RV 37+2) Sanoi ettei näe mitään huolenaihetta ettei lapsi pääse "liika" isoksi ettei tarvi käynnistellä missään välissä jos ei tyyliin paria vkoa menis yli.. Tuumas vain sitten et ultran mukaan vkot on nyt 38+5 ja kehoitti et laukkua voi pakkailla jos haluaa että voi lähtö tulla kumminkin millonvain jo :) Mut ite oon jotenkin ajatellu et kyl tässä väh. se 3 viikkoa odotellaan! Mutta hyvä mieli tuli siitä kun kerrankin joku sanoi ettei sokereissa vikaa ja vauva normikokoinen.. ku neukkutäti paasaa kokoajan syömisistä ja painosta :mad: aina saa huonolla mielellä lähteä kotiin!
 
Maarit ja äitykkeliini onnea!


pikkubertalle
onnea LA:sta!

Uusille tervetuloa!

Se olis tänään 41+0!!! Mä hieroin viime yönä sopimusta vaavin kanssa, että enää ei tulla viikkoja poksumaan! :LOL: :kieh: Esikoinen syntyi 41+1 eli sama olis huomenna. Ei taida tämä siihen mennessä tulla. Tässä vaan alkaa kovin stressata jo vauvan liikkeistä, joka ilta mietin lähdenkö vai enkö käyrille, onneksi sieltä jotain liikettä sitten tuntunut. Samaa stressiä oli silloin esikoisenkin aikaan. Alkaa pelottaa, että mitäs jos tässä jotain vielä sattuu :ashamed:
 
Huomenta :heart:

Älkää ampuko mua aamunkoitteessa, mutta nyt on ollut niin paljon puhetta imetyksestä ja korvikkeista, että on pakko osallistua keskusteluun. Olen siis imetysohjaaja ja kätilö (tulipahan paljastettua) joten voin ehkä ihan perustellusti kommentoida. Ja ennekuin luette, niin mä olen vakaasti sitä mieltä, että on äidin oma valinta, mitä hän lapselleen antaa, ja tuen siinä täysin (kun siis ohjaan asiakkaitani). Mutta faktat pitäis tietää.

Ei ole ihan sama, annetaanko vauvalle lisämaitoa. Ei ole ihan samanlaista, syötetäänkö vauvalle korviketta vai rintamaitoa. Niissä on vissi ero. Se, että kumpaa syöttää ja kuinka paljon, on täysin äidin oma valinta, eikä siihen ole kenelläkäään mitään sanomista. Mutta ei ole syytä uskotella kenellekään, että kannattaa antaa korviketta, jos oma imettäminen sujuisi ilmankin.

Siis. Vauvan mahaan mahtuu ensimmäisen 3 päivän aikana n. 3-5ml maitoa/syöttö. Se on n. marmorikuulan tilavuus. On anatomisesti mahdotonta tunkea sinne enempää, koska maha EI VENY. Vasta 3. päivän jälkeen voi vauvan maha ottaa vastaan isompia määriä. Siksi EI HAITTAA, ettei maito nouse heti.

Äidinmaito ei ole vain ravintoa. Siinä on vauvalle rauhoittavia, kipua lievittäviä aineita- vasta-aineita sairauksille- kasvua ja hormonitoimintaa sääteleviä aineita- suolistoa kypsyttäviä aineita- aivoja kehittäviä aineita- ja näitä ei ole korvikkeessa. Yksikin annos "tarpeetonta" korviketta sotkee lapsen suoliston toimintaa useamman päivän ajaksi. Lapsi kyllä pysyy hiljaa pitempään korvikkeella, koska se sulaa hitaammin, kun lapsen suolisto ei pysty sitä käsittelemään.

Korvikkeella kasvaa hienoja ja terveitä lapsia kuitenkin. Mä olen itsekin pullovauva, ja tosi älykäs ja charmantti ;), enkä allergioistakaan kärsinyt ennenkuin aikuisiällä. Pointti on se, että kannattaa uskoa kuin vuoreen, että sitä maitoa tulee, ja lähteä sillä ajatuksella ettei tarvitsisi antaa keinotekoista ravintoa.

Sitten on tietysti IHAN erikseen ne tapaukset, jolloin maitoa ei tule, esim. jos on vuotanut paljon, jos istukkaa on jäänyt sisään, jos vauva on keltainen ym. tilanteita. Tärkeintä on kuitenkin saada vauvalle ruokaa. Tai jos äiti ei halua tai jaksa imettää, se on ihan fine! Mun pointti on vaan se, että EI VOI AJATELLA, ETTÄ SE ON IHAN SAMA,JOS ANTAA VÄHÄN KORVIKETTA SILLOIN TÄLLÖIN. Se ei ole. Sillä on oikeasti, tutkitusti vaikutusta vauvan olemiseen.

Sairaalassa annettava lisämaito on yleensä luovutettua maitoa, joten sen suolistoa kuormittava vaikutus ei ole niin kova. Mutta mieluummin kuin sitä pulloa, niin kätilön PITÄISI antaa neuvoja kuinka maidonnousua ja -määrää voi lisätä. Ihokontakti, tietyt imetysasennot, tietyt akupisteet, kikkoja on monta mutta niitä ei vaan kätilöt tiedä tai "ehdi" kertoa. Saatikka neuvolantädit. Ja se on tosi surullista, kun moni äiti sitten pettyy kun "maitoa ei tullut" tai vauva ei osannut imeä. Vihaksi pistää, kuinka moni joutuu väärillä tai puutteellisilla neuvoilla rämpimään eteenpäin.

Puuh. Saan varmaan kohta ryöpyn niskaani. Mutta en vaan voi vierestä seurata ihan hiljaa :) oma esikoiseni sai rintaa vain 5kk, kun lääkäri neuvoi lopettamaan imetyksen että saisin nukkua yöni. No, vauva huusi silti, ja mä sitten silmät ristissä lämmittelin pulloja ja itkin kun "jouduin" lopettamaan.

Omaa Napaa, mun mukeloni kääntyi sitten poikittain/perätilaan 36+6, ja pyöri 4 päivää, kunnes on nyt taas pää alaspäin... jännityksellä seuraan, pysyykö!

Siljanvuori ja tissiangsti 37+3
 
Onnea kaikille vauvaantuneille! Teitä olikin tullut niin huimasti, että ajattelin ihan näin omaa hommaani helpottaen onnitella koko lössiä yhdellä kertaa! ;)

Sitten omanapaisesti meidän pikku-ukko syntyi 1.10 ja painoa oli 4,2kg ja pituutta 51cm. Vähän laiskasti tullut käytyä koneella, kun kaiken aikaa tekis mieli vaan pusutella ja nuuhkutella tuota pientä kääröä. :heart: On se vaan kertakaikkiaan aivan ihana. :heart: :kiss:

Vierailuista kävi just niinkun mä pelkäsinkin, kaikki sanoi sillon raskausaikana että juu he ymmärtää että ekaan viikkoon ei tupata käymään. Ja arvatkaa vaan onko tänne yritetty sisään ovista ja ikkunoista. :stick: Sitten tää yks ämmä vielä aloitti hirveen porun siitä, että hän pääsi vasta siskonsa jälkeen katsomaan vauvaa. Ja täällä ollessaan vielä yritti syyllistää mua siitä, etten suostunut ottamaan niiden koko perhettä vielä vastaan (2kpl kiljuvia kakaroita tässä vaiheessa, kiitos ei!). Kun heidän lapset on odottaneet kun kuuta nousevaa ja ne taas joutui pettymään ja lässynläpätilää. :kieh:

Mutta nyt tuota pikkusta ruokkimaan. On se vaan ihana. :heart:

pipituuna & pikku-ukko 5vrk :heart:
 
Kiitos Siljanvuori valaisevasta kirjoituksesta! Kyllä kannatti tulla joulukuisista kurkkimaan mitä tämän kuun kanssasynnyttäjille kuuluu.
Saan esikoisen joulukuussa ja imetys on mietityttänyt minua paljonkin ja nyt sain täysin uutta tietoa, johon en ole missään aiemmin törmännyt. Viimeksi tänään aamulla mietin, että mistä ihmeestä mahdan tietää saako pieni tarpeksi syödäkseen ennen kuin maito on noussut, mutta noilla määrillä ei ehkä tarvitse juuri murehtia. :)

Osaatko vielä sanoa, että jos en saa Naistenklinikalta neuvoja ja apuja, niin onko jokin taho jonka puoleen voin kääntyä tukea saadakseni?
 
Onnittelut Maarit, äitykkeliinija pipituuna kääröistä!
Ja tervetuloa uudet:wave:

Siljanvuorelle kiitos imetystietouspaketista. Hyvä kun annat asiantuntijanäkökulman keskusteluun.
Imetys vs. korvike on herkkä ja tunnepitoinen aihe. Taysissa olivat siinä mielessä edistyneet, että siellä järjestettiin yhteisiä imetysinfoja synnyttäneille äideille. Tämä on toki edullisempaa kuin jos jokaista käytäisiin perusteellisesti opastamassa erikseen. Mutta mielestäni juuri tällainen perusteellinen henkilökohtainen neuvonta erityisesti ensisynnyttäjille olisi yleisinfon lisäksi tuikitarpeellinen. Esimerkiksi vieressäni ollut ensikertalainen pähkäili huolissaan, mitä tästä koko touhusta tulee, kun vauva on koko ajan levoton ja sen uudelleen nukahtamiseksi on annettava olla rinnoilla 2 tuntia putkeen niin että äiti ei voi kunnolla levätä, syödä, käydä vessassa ja pesulla - toipua synnytyksestä. Vaikka lohduttelin, että tilanne kyllä korjaantuu maidon noustua, en ollut lainkaan varma että se lohduttelu auttoi. Kun lopulta pitkän imuttelusession jälkeen hänen vauvalleen annettiin pyynnöstä lisämaitoa, tämä höri sen vatsaansa vauhdilla (minimaalisesta vatsalaukusta huolimatta ;) ) ja nukkui tyytyväisenä perään 3 tuntia. Äiti rauhottui ja sai tarvitsemansa lepotauon. Imetysharjoituksia jatkettiin taas vauvan herättyä. Minusta huonompi vaihtoehto olisi ollut se, että äiti olisi edelleen tuskastuneena jatkanut maratonimettämistä sinne saakka kun maito lopulta nousee ja olisi itse siihen mennessä loppuunpalanut koko touhuun.

Itse ajattelen, että jokaisella vauvalla tulisi olla lähtökohtainen oikeus oman äidin rintamaitoon. Aina ei vain olosuhteet suosi tätä optimaalista tilannetta. Esimerkiksi omalla kohdallani kävi niin, että äitini kuului niihin harvoihin naisiin, joilta ei maitoa lähde tulemaan fysiologisen poikkeavuuden vuoksi. Ei vaikka vauva stimuloisi rintoja kuinka tiheästi alkupäivät. Minut vietiin mummulle hoitoon jo 6 viikon iässä ja tämä kertoi jälkikäteen syöttäneensä lehmänmaitokorvikkeen lisäksi jo paljon ennen 3 kk täyttymistä minulle velliä :eek: Tämän kummemmaksi en ole tullut =) Se on selvää, että korvike ei koskaan ole äidinmaidon veroista, mutta tulee eteen tilanteita, joissa siihen vain on turvauduttava. Esikoistani sain imettää rauhassa yli puoli vuotta, toista lasta sitten stressaavan elämäntilanteen vuoksi vain 3 kk (kaikki imetystuki siinä tilanteessa puuttui, maidontulo ehtyi stressin vuoksi ja kokonaistilanteen sekä vauvan ravinnonsaannin turvaamiseksi oli paras siirtyä pulloruokintaan). Kolmannen lapsen imetys jatkui tasaisessa elämäntilanteessa ja jo rutiininkin vuoksi vuoden päivät ja nyt olisi tavoite ainakin puoli vuotta. Fanaattisuus asian suhteen on kuitenkin karissut matkan varrella, koska milloinkaan ei voi tietää mitä huominen tuo tullessaan (esim. kolmannen lapsen imetys päättyi lopulta nopeaan vierotukseen sairastumiseni ja lääkekuurin vuoksi, lääke välttämätön, mutta ei saa käyttää imettäessä).
 
Mulla on masispäivä, eilen jaksoi olla hyvälllä päällä. Ehkä tuo keli vaikuttaa, kun eilen paistoi aurinko niin kauniisti ja nyt on noin persekeli. Auton ajaminenkin alkaa olla hankalaa, enkä viitsi sitten poistua kodista mihkään. Mä oon niin kurkkua myöten täynnä tätä raskautta, haluan oman kroppani takaisin, käydä lenkillä yms. Illalla taas särki lantiota niin helvetisti. Vali vali.

Onnea vauvan saaneille ja tervetuloa uudet!

Imetyksestä.. Mulla onnistu esikoisen imetys alkuhankaluuksien jälkeen ihan hyvin. Ensimmäisenä päivänä kotona siitä ei tullut kyllä yhtään mitään, onneksi oli korviketta varalla. Esikoisen syntyessä olin valvonut kolme päivää putkeen, eikä vuodeosastollakaan saanut levättyä, kun meitä oli neljä äitiä vauvojen kanssa samassa huoneessa. Luovutettua lisämaitoa annoin pieniä määriä vauvalle, kun alkoi muuttumaan keltaiseksi ja mä oli aivan kauhuissani siitä, että siellä osastolla olisi pitänyt olla vielä pidempään. Mä en ole niin erityisen fanaattinen lisämaidon antamisen suhteen, en jaksa stressata asiasta. Toivon, että tämän seuraavan vauvan imetys onnistuu myös hyvin ja jaksaisin täysimettää sen puoli vuotta, se on kuitenkin onnistuessaan niin helppoa.

Lisse ja Ilona 40+2
 
Heippa!

Mäkin voisin vielä viimehetkillä tänne teidän seuraan liittyä. Olen käynyt täällä juttujanne lukemassa, mutta en vain ole saanut aikaiseksi liittyä mukaan.

Täällä siis odotellaan esikoista, ikää mulla on 28, laskettu aika olisi 26.10, synnytyttämään ollaan menossa Kätilöopiston Haikaranpesään ja tyttö meille on veikattu tulevan.

ONNEA KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!

Mulla on tää raskaus sujunut todella hyvin alusta alkaen, nyt ainoana vaivana on muutaman kerran ollut närästys. Mulla ei siis varsinaisesti vielä mikään kiire saada vauvaa maailmaan (vaikka kovasti jo odotan sitä vauva arkea), kun olo on niin hyvä ja meillä remontti pahasti kesken. Toivoisin, että ennen lapsen syntymää saataisiin pesutilat kuntoon ja kodinhoitohuoneeseen pesukone, taso ja allas. Toisaalta mulla ei ole mitään tietoa supistuksista tms. Itse veikkaankin, että marraskuun puolelle mennään, ku ei mitään oloja ole lähestyvästä synnytyksestä.

Eilen kävin Kättärillä uudelleen kokoarviossa, ku neuvolassa ovat olleet huolissaan sf mitasta, joka ollut 26 ja menee alakäyrillä. Painoarvio vauvalle oli tiistaina 3,2 kg. Mutta siis käynti oli niin turha.. lääkärinä eläikää lähestyvä mies, jonka puheesta ei saanut mitään selvää ja koko käyntiin meni aikaa kymmenen minuuttia. Mieskin tuli vartavasten kesken työpäivän mukaan, jotta näkisi "Murmelin" vielä kerran ja lääkäri ei missään vaiheessa kertonut mitä kohtaa ultraa. Toimenpiteessä oli mukana myös nuori mies kandi, joka tuskin sai tästä mukana olosta mitään irti. Edes housuja saati kenkiä ei tarvinnut riisua, suoraan vaan tutkimusängylle, olo oli itselllä todella epämukava. Eikä lääkäri edes tarkistanut kohdunkaulaa, eikä muutenkaan tilannetta. Olimme mieheni kanssa niin hämillämme koko käynnistä, että emme osanneet edes asiaa siellä kommentoida saati mitään kysyä. Ensimmäisellä kerralla oli ihana naislääkäri, joka selitti tarkkaan kaiken ja kysyi vielä haluanko katsoa ultralla vielä vauvaa. Kyllä on lääkäreissä eroa!

Anteeksi pitkä sepostus!

-Venski ja "Murmeli" 37+1
 

Yhteistyössä