~ Lokakuun lapsoset L O K A K U U! ~

Hurjan paljon onnea kaikille vauvan saaneille! :heart:

Ylihuomenna olisi minunkin vuoroni! Sektio (+sterilisaatio) ja jälkimmäinen jännittää minua ehkä kaikkein eniten, se kun on minulle uutta. Vähän haikeaksi menee mieli kun tiedän että tämä on oikeasti meidän viimeinen vauvamme. Opin varmasti elämään onnellisena elämäni loppuun asti vaikkakaan meille ei suodakaan enempää lapsia. Tärkeintä on kuitenkin että minä pysyn terveenä ja äitinä näille kolmelle lapselle. Suuntaan hoivaviettini heihin täysillä :) Ei se määrä vaan se laatu.
 
Onnea vauvaantuneille!

Ihania kuvia RR:llä :)

Mulla ei ole ollut kuin kerran opiskelija mukana neuvolassa. Enempi mua yleensä häiritsee ne kandit, jotka häröilee sairaalassa jollain megajoukolla; tosin en tiiä onko niitä synnärillä/lapsivuodeosastolla niinkään?

Täällä neuvolassa tullut painoa 1,5kg/5 päivää ja paineetkin 138/83 eli nousseet vähän, pissa kuitenkin puhdas. Ja verenpaine on kyllä kotona aina huikeasti alhaisempi. Pitää vain oloa seurailla kun ei mitään oireita tai turvotuksia ole. Vatsassa ei kuulemma enää paljon tilaa ole, no sen olen huomannut (ei kuitenkaan isoksi vauvaa ole epäillyt, kokoarviota ei lääkäri ole tehnyt).

Muutama napakka supistus tuli matkalla neuvolaan ja toissayö oli aika tuskainen alavatsa ja -selkäsärkyineen. Terkka oli kummissaan kun kerroin aina käveleväni neuvolaan (3km/suunta) ja totes ettei se synnytys kyllä sitten vielä lähellä ole :mad: No kyllähän mua aina sen kävelyn ajan kiristää koko ajan vähän epämiellyttävästi mutta oon ajatellut sen tekevän kuitenkin hyvää vähän liikkua ja mulla ei kuitenkaan ole vielä tullut sellasta "pallo jalkojen välissä"-oloa niin mikäs siinä..
No äsken sitten lumpsahti limatulppa pönttöön ja nyt on kyllä supistellutkin sillain semikipeästi n.10 min välein ja sellanen kokonaisvaltaisen epämukava olo vatsassa, kiristää ja jomottaa..ehkä jotain toivoa? :)

Eltsu ja pena 40+1
 
Ehkäpä Eltsu jakaantuu seuraavaksi. ;) Supparituulia sinne vaan!

Omaa olotilaa pakko jakaa. Vaikka ei ees oo mitään jaettavaa. :D Harkkasuppareita tulee, ei kummosempia. Nyt on yöt alkanu mennä huonosti ja väsyttää entistä enemmän. Perjantaista lähtien on särkeny päätä, välissä enemmän ja välissä vähemmän. Huomenna olis neuvola ja ei sitte yhtään innostas mennä mut pakko käyä paineet katotuttaa ton päänsäryn takia.

Alkuyön nukun aina hyvin mut sit aamuyöstä alkaa särkee ja pakottaa jalkoja ja saan nukuttua max. 10min. putkeen. Panadol ei auta päänsärkyyn eikä noihin jalka/lonkkasärkyihin. :| Hirveetä valittamista taasen, anteeksi.

Muuten asiat ok. Vauvalla ei kiirettä ulos enkä miekään niin kauheesti viel odota. Väsymyksen kourissa tulee juteltua vauvalle, et eikö vois jo tulla. :) Nyt tuli huono olokin. Pitänee kohta mennä sänkyyn kokeileen unta.

Tine ja VienoIlmari 40+3 (kait)
 
12.10.2011 klo 16.47 syntyi mustatukkainen pikku tyttö, 2885 grammaa ja 49 cm. Pistein 4/6/8. Pikku prinsessa nukkuu kainalossa niin ajattelin aikani kuluksi kirjoitella synnytysarinaa ennen kuin itsekkin unohdan kokonaan kaiken :)

11.10. Aloitettiin käynnistys rv 37+5 omien munuaisongelmieni takia. Kolme cytotec -murusta ehdittiin laittaa. Kaksi ensimmäistä aiheutti vain pientä jomottelua, mutta illalla klo 23 alkoi säännölliset TOSI kipeät supparit. Valvoin yön tuskissa kunnes aamuyöstä alkoivat laimenemaan. Klo 8:00 aamulla alkoi sitten tulla lapsivettä ja siitä alkoi ihan jumalattomat kivut. Kohdunsuu vasta 1,5 cm auki mutta vietiin saliin jo. Supistukset vain voimistuvat mutta tilanne ei edennyt, noin klo 11 oli pakko vaatia epiduraali vaikka olin vasta 2 sormelle auki. Oli kuitenkin niin kanalat supistukset että suostuivat heti laittamaan. Se helpotti muutamaksi tunniksi ja torkuinkin hiukan. Alettiin antamaan oksitosiini -tippaa jotta synnytys etenisi. Vauvalle laitettiin pinni päähän kun sydänäänet laskivat aina supistusten aikana. Klo 16 olin 5 cm auki, sen jälkeen supistukset muuttuivat aivan hirveiksi taas ja kamala paineen tunne. Itkin ja huusin ja toivoin että kuolisin, pyysin jopa että veisivät minut sektioon. :( 16.30 olinkin jo 9 cm ja kätilö työnsi loput reunat sormilla pois. Alettiin ponnistamaan. Noin minuutin ponnistamisen jälkeen vauvan sydänäänet tippuivat ja yhtäkkiä sali oli täynnä lääkäreitä ja kova kiire saada vauva ulos. Jouduttiin auttamaan imukupilla, en ehtinyt yrittää luonnollista ponnistusta :( jouduttiin tekemään eppari ja lisäksi repesin jonkun verran. Vauva saatiin ulos, oli sininen ja aivan hiljaa :( kiidätettiin virvoiteltavaksi ja huoli oli kamala. Maailman pisimmältä tuntuvan 10 minuuttisen jälkeen joku tuli ilmoittamaan että tyttö oli kunnossa mutta vietiin lämpökaappiin. Isä sai käydä ottanassa kuvia ja näytti minulle kun makasin ommeltavana. Tikkejä tuli yli kymmenen, eivät suostuneet kertomaan tarkkaa määrää mutta aika kauan siinä ompelussa kesti. Tunnin jälkeen sain vihdoin tytön rinnalle, oli jo paljon paremmassa kunnossa :) imutteli tyytyväisenä tissiä eikä itkeskellyt yhtään. Supistukset oli luultavasti niin hirveitä koska olivat kaikki keinotekoisia ja lähtivät niin rajusti. Mulle jäi kyllä kamala synnytyspelko, ikinä en osannut kuvitella että se olisi noin kamalaa... :( onneksi nyt on pikku prinsessa kainalossa eikä tarvitse enää ajatella sitä <3
 
En nyt lukenut uusia viestejä. Tulin omanapaisesti kertomaan, että meille syntyi poika 6.10. kiireisellä sektiolla tulehtuneen appendixin vuoksi. Mitat 3,6 kg ja 52 cm.

Kotiin pääsimme tänä iltana, kun mun tulehdus viimein saatiin tarpeeksi kuriin ja kivut helpottumaan. Sektio oli pakko suorittaa ennen tulehtuneen appendixin poistoa. Leikkauksessa appendix puhkesi.
 
Paljon onnea tallekin puolelle kaikille vauvautuneille! Ja kiitos synnytyskertomuksista, niita on mukava lukea vaikka kaikki ei aina menekaan oppikirjan mukaan. Hyva aina tietaa mita kaikkea voi tapahtua.

Eilen oli normikaynti sairaalassa kun oli rv 40+2, kaikki ok ja suostui tekemaan sisatutkimuksen (ei rutiinia taalla). Paikat oli alkaneet pehmeta ja vissiin aueta. Arveli etta muutaman paivan sisalla syntyisi itsekseen ettei kaynnistysta tarvita. Kuulemma taalla kaynnistetaan kun 10-12pv yli. Sen tutkimuksen jalkeen tuli hieman rusehtavaa vuotoa, mutta loppui illalla eika yolla tullut mitaan. Aamupaivan aikana tuli taas lisaa rusehtavaa ja hieman limaista vuotoa ja en nyt ole varma oliko tuo viela siita sisatutkimuksesta johtuvaa vai joko limatulppa alkaa irrota. Esikoisesta limatulppa tuli noin rusehtavana vuotona ja tismalleen samana paivana. Illalla suihkussa bongasin ehka osan limatulppaa, jotain ihme vaaleaa "hyyteloa." Esikoisesta supistukset alkoi seuraavana yona, mutta voihan tassa menna viela kauemminkin minun superhyvalla tuurilla...Nyt olisi se taysikuu sopivasti, taidan menna ulos ulvomaan jos vaikka vauva silla ulostautuisi!:D
 
Onnea Nessu, mama19 ja ummelwalad (olikohan muita vielä?!) pikkukääröistä:flower: Eltsullakin lienee pian uutisia kerrottavana.

Onpas ollut synnytyskoettelemus sinulla, mama19, onneksi on käärö turvallisesti kainalossa.:hug::heart:
 
Tänään, vihdoin ja viimein, poksuu 40 viikkoa.
Päivä alkaa isolla annoksella kaurapuuroa. Esikoinen vaikuttaa vähän lämpöiseltä, joten saas nähdä päästäänkö leikkipuistoon tapaamaan muita mammoja.

Viimeyönä hoitelin taas unissani vaavia ja imetin sitä....muuta ei enää paljon mielessä pyöri! =)

manta ja vaavi 40 vko
 
  • Tykkää
Reactions: kolmenmutsi
Jaahas, se olisi sitten rv 41+0....
Kohta äitipolille ja jos vaikka nyt sitten käynnistelisivät, viime viikolla sanoi lääkäri että tule kassin kanssa. Tämähän piti käynnistää raskausdiabeteksen takia viimeistään laskettuna päivänä eli 6.10. muttei sitten käynnistettykään koska vauva on ennakkovaroittelusta poiketen pieni ja paikat oli täysin epäkypsät viikko sitten. Nyt sanoin miehelle etten poistu kun poliisin viemänä :D
Aamulla tuli tasaiseen tahtiin mukavia supistuksia mutta muuttuivat sitten epäsäännölliseksi :(. Oma olo alkaa olla todella tukala, yöllä ei pysty nukkumaan ja päivällä ei uni tule. Ja huomaa että vähän herkillä käy muutenkin, vein esikoisen kouluun ja sanoin sitten että kun seuraavan kerran nähdään niin meillä taitaa olla vauva, esikoinen menee isälleen loppuviikoksi... No, itkuhan mulla tuli kun tyttö halasi ja sanoi että rakastan sua äiti, nyt olen täällä itkeä tihrustanut :D
Mieskin on junassa tulossa kohti kotia, joten siksikin olisi ihan hyvä että käynnistäisivät nyt kun olisi useampi vapaapäivä tiedossa...
No, saapa nähdä kuinka akan käy, jäädäänkö osastolle vai poistutaanko poliisisaattueessa ;)

Pikkubertta ja rääpäle 41+0
 
  • Tykkää
Reactions: kolmenmutsi
Valtavasti onnea vauvautuneille!:flower:

Herkässä olotilassa täälläkin mennään (olen herkkä normaalistikin, mutta...) mama19 synnytyskertomus sai kyyneleet silmiin, onneksi kaikki lopulta meni kuitenkin hyvin. Kiitos synnytystarinastasi. Pikkubertan herttaisen tytön kommentit sai sitten kyyneleet valumaan poskille... Varmaan väsymyskin vaikuttaa tähän herkistelyyn. Yöt ovat jo aika katkonaisia vessakäyntien takia, ja sitten uni ei aina tahdo tulla. Tämä vaavi on niin aktiivinen tapaus, että herää möyryämään, kun käyn öisin vessassa. Naurettiinkin viime viikolla neuvolatädin kanssa, että itseäni saan syyttää kun olen sen vessareissuillani opettanut yökyöpeliksi...:) Noo, katsotaan nyt sitten, millainen persoona ja millaisella unirytmillä varustettu kaveri masusta saadaan. :)

Eilen aamulla supisteli 1,5 tuntia, tosin epäsäännöllisesti, mutta ajattelin silti, että jospa tällä kertaa ei kovin paljon mentäisi yli lasketun ajan. Pikkuhiljaa ajatukset on kypsyneet siihen, että toivoo jo synnytyksen kohta alkavan. Aiemmin tuntui, että hommat ja laittelut on vielä niin kesken, ettei vauvan tuloon olisi vielä valmis...

Branwenilta oli tarkoitus kysyä kestovaippailusta, että minkätyyppisiä vaippoja käytät nyt ihan pienellä ja minkä verran sinulla on vaippoja? Muistelen, että kirjoitit, että peset niitä joka toinen päivä. Ja muiltakin kestovaippailijoilta käytännön kokemuksia/vinkkejä, miten hoidatte käytännössä vaippailun. Siksi kyselen, kun itsekin suunnittelen nyt kestovaippailua, käytännön tietoja ei ole, vain netistä luettuja juttuja. Olen ajatellut, että aluksi ei viitsisi hirveää määrää vaippoja kerätä, vaan lähtisin pikkuhiljaa liikkeelle ja katson, että miten kestoilu meidän perheeseen ja elämäntilanteeseen sopii. Yhdet villavaippahousut olen kutonut harsotaitoksia varten, toiset teen, kunhan käsien turvotus ja särky hellittää. Lisäksi pari taskullista kuorivaippaa olen ommmellut, ajattelin, että varmaan aluksi harsotaitokset kävisi niissäkin imuina... Näitä ajattelin testata, ja sitten katsoa, että mitkä jutut toimii ja onko minusta tähän... Kuulostaako ihan pöljältä? : /

Mutta supistustuulia puhallellaan täältäkin liikkeelle. Eltsusta varmaan ainakin kohta kuullaan jakautumisuutisia...:)

Crispy ja vaavi 39+1
 
Täällä sitä vielä ollaan..aamuviideltä alko heikkenemään, siihen asti tuli koko yön 10 min välein sellasia, ettei paikallaan kärsiny olla, kaurapussia sitte lämmittelin ja käppäilin ympäri kämppää. No aamusta sit nukuin muutaman tunnin ja nyt tulee ajoittain samanlaisia mut ihan epäsäännöllisesti..

Eltsu 40+2
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että Eltsulla se on menoa tämän päivän aikana vielä ;)

mama19 aika kurja kokemus synnytyksestä, mutta onneksi kaikki hyvin!

Onnea kaikille vauvautuneille!:heart:

Mie yritän saada tän vauvan tajuumaan että vois tulla jo ulos, ei vaan tunnu mikään tehoavan. Nyt siis lähen kunnon lenkille, sit ravaan portaita ylös alas, ja illalla vois taas saunoa :D
Alkaa riittää tää huolehtiminen, varsinkin liikkeiden osalta.. Eilen laskin illalla 2h liikkeitä ja n.2-5 tuli vaan tunnissa, lopulta rupes tulemaan pikkasen enemmän ja sit nukahdin. Aamulla sama, ei meinannu mikään saada ipanaa liikkeelle, sit kun sain vaadittavat liikkeet kasaaan ja ajattelin jatkaa unia, alko ihan hirmunen myllääminen, hyvä vaan.
Miehen työkaveritkin jo hiillostaa et vois syntyä, kun niiden ens viikon työvuorot riippuu siitä, onko mies jo isyyslomalla, vai ei :LOL:

Supistuksia paljon kaikille niitä kaipaaville!
Niiskuneiti ja tyttönen(?) 38+6
 
Kestoista nopsaksiin, kun lapset nukkuvat :) Niiden määrä riippuu vähän siitä, kestoileeko pelkästään vai käyttääkö esim. öisin tai reissussa kertakäyttöisiä ja kuinka usein kone pyörii. Meillä osakestoillaan eli öisin ja ulkona/kylissä on kertakäyttöiset ja pyykkiä pestään joka toinen, joskus joka kolmas päivä.

Tällainen ihan pikku vauva käyttää varmaan kymmenkunta vaippaa päivässä, jos käyttää pelkkiä kestoja, mutta kun vähän tasaantuu tuo vaipparumba, niin olisiko sellainen 5 vaippaa per päivä mennyt... Kaikkiaan on varmaan 12 vaippaa meillä.

Kannattaa kokeilla vauvalle, mikä parhaiten istuu - meidän pitkälle ja hoikalle esikoiselle olivat fuzzit parhaita, lisäksi olen tehnyt siitä otetulla kaavalla itse joitakin lisää. Taskuvaipat (joissa siis on imut erikseen ja sellainen kolo siinä kuorivaipassa, jonka sisään se imu laitetaan) kuivuvat nopeammin, kun ne saa purettua ohuemmaksi vaipaksi. AIO:t eli all in onet ovat taas helpompia käyttää, koska niissä kaikki on ommeltu yhteen, mutta ovat siksi myös paksumpia ja kuivuvat hitaammin.

Eli tiivistettynä kymmenkunta taskuvaippaa, joita pesee parin päivän välein :) Jos käyttää pelkkiä kestoja, niin veikkaisin, että sellainen 15+ on hyvä määrä. Kannattaa laskea yksi "ylimääräinen" päivä, eli jos pesee joka toinen päivä, niin varaa kolmen päivän vaippamäärän. Silloin on sitten se pyykki+kuivumispäivän vaipatkin valmiina :)
 
ONNEA VAUVOISTA! :flower:

OMaa napaa, neuvolassa tänään ultralla katsottiin että Vaavatti on kääntynyt pää alaspäin, jihuu, ehkä pääsen ynnyttelemään siis alakautta!

Jalat on kipeät kun painoa on +20kg ja turvotusta hiukan... Enpä sitten paljon liiku.

Kivuttomia supistuksia ja menkkajuilintaa on, nyt vaan ootellaan, ens viikolla olis hyvä tulla kun isommat lapset on poissa koko syysloman.

Siljis ja Beebi, 38+4
 
JEE mulla on tänään ollu ensimmäiset kivuliaat supparit! Nyt en voi enää sanoa, etten tiijä miltä supistukset tuntuu. :D
Kymmenen aikaan alko tulee epäsäännöllisesti ja nyt pari tuntia lenkin jälkeen kellotellu huvin vuoksi nii tulee 10-18min välein.
Voi kunpa ne sais jotakin aikaseksi ja enää ens viikolla ei tarviis mennä neuvolaan.

Tine ja VienoIlmari 40+4
 
Täällä poksutaan 39 + 0.

Ja aletaan olla jo siinä mielentilassa, että ulos saa jo tulla himpskatti. Mulla on tylsää :D Näin viime yönä sellaisen synnytysunen, jossa mulle tuli hyyyyyyvin potra 7,7 kiloinen tyttövauva. Se näytti ihan sumopainijan miniversiolta. Mun mieli alkaa ilmeisesti olla jo hieman kypsä.

Onnea käärönsä saaneille! t. jo hieman kateellinen
Mama19:lla aika hurja synnytyskokemus. Vaan onneksi onnellinen lopputulos.=)
 
  • Tykkää
Reactions: kolmenmutsi
kiva lukea noita synnytyskertomuksia, vaikkakin jotkut saa kyllä pikkusen pelkäämään tulevaa....miten sitä itse kestääkään! No, onneks siitä kuitenkin yleensä selviää =)

Täällä poksutaan 39+0 tänään, mutta ei pahemmin muutoksia fiiliksissä. Nyt vauhti on todella hidastunut pienen ajan sisällä, esim. lenkillä alkaa kivuttomia supistuksia tulla paljon herkemmin. Myös paineentunne on ollu todella ärsyttävää tässä pari päivää. Läähätän, ähkin ja puhkin kuin mikäkin valas ja yöllä joudun kääntyessä auttamaan käsillä tuon mahan kanssa, tuntuu että repeää irti koko kessi jos ihan tuosta vain käännähtää toiselle kyljelle :LOL:
MUTTA silti sanoisin että hyvissä voimissa täällä ollaan, päätä vaan tekee mieli hakata seinään kokoajan.

Huomenna TAAS neuvolaan....tuntuu niin turhalta kun nuo verenpaineetkin ovat olleet tosi hyviä kotosalla.

Kärsimätön odottaja Kenzie
 
  • Tykkää
Reactions: kolmenmutsi
Onnea vauvan saaneille!

Jaksamista odottaville, ne 40+ päivät ovat niin pitkiä...

mama19 ikävä kokemus synnytyksestä, mutta on onneksi takana päin! Toivottavasti saat asiasta puhuttua.

Voisin jonkinlaista synnytyskertomusta teidän iloksi tänne väsätä. Eli sunnuntaina 9.10 kävin ya-kontrollissa, kun viikkoja 41+3 ja minulla se raskausdiabetes. Kotiin tulin sieltä hyvin tympääntyneenä. Pitkin sunnuntaita tuli yksittäisiä supistuksia, mutta olihan niitä ollut jo useamman viikon.. Lääkärin tutkimuksen jälkeen muuten jomotteli alamahaan ja -selkään. Su-iltana alkoi tulla taas niitä yksittäisiä supistuksia. Yhdeksän aikaan illalla havaitsion sitä kuuluisaa veriviiruista limaa. Supistuksia tuli todella harvoin. Klo 23 niitä alkoi tulla 10-15 min välein, ajattelin mennä nukkumaan, mutta ei se oikein onnistunut. Pyörin sitten valvoilla ja kiukuttelin kun ei saa edes nukuttua. klo 24 supistukset muuttuivat kivuliaiksi ja alkoivat tulla 5 min välein, klo 0.30 ne tulivat jo 2-5 min välein ja polttivat alamahaa todella ikävästi. Miestä kävin herättelemässä että nyt supistelee, se tokas että yritä nukkua.. Pyörin sitten jumppapallon päällä olkkarissa. Klo 1 supisteli 2-4min välein ja ajattelin että tässä taitaa lähtö tulla. Supistukset tuntui todella ikävänä poltteena ja puhaltelin niiden tullessa, mutta pärjäsin vielä kotona hyvin. Kävin miestä uudelleen herättämässä ja sanoin että kai mun parin tunnin sisällä täytyy mennä :D Siinä vaiheessa mies katsoi että tuleeks ne noin tiheään, että etkö jo mene!? Aloin siinä sitten syödä vielä vähän yöpalaa, siitä ei meinannut mitään tulla enä. Sitten alkoi maha toimia ja voi luoja, kun tuntui että ei siinä pöntöllä voi vessassa istua. Kun sieltä selvisin pois, sanoin miehelle että odota mä puen niin soittaa mulle taksin. Mies olisi vienyt, mutta esikoinen olisi pitänyt herättää, sanoin pärjääväni taksilla. Taksin tullessa mä sanoin vielä miehelle, että kiva jos pitää takaisin tulla :D Synnytysvastaanotolla olin klo 1.55. Kätilölle sanoin, että toivottavasti ei ollut turha reissu. Laittoi käyrille, katsoi kohdunsuu, olin auki 3cm. Aamulla olin siellä ya-kontrollissa 1-2 sormelle auki ja kanavaa oli sentti jäljellä. Siinä käyrillä alkoi tuntua ne supistukset todella pahalle, ei siinä oikein voinut olla. Kohta kätilö lykkäsi vaatteet viereen. Miehelle laitoin viestiä, että tänne jään. Saliin siirryin klo 2.30, supistukset teki jo todella kipeää, väli oli sen 2-4 min. Kätilö laittoi ensin mulle sen antibiootin strepton vuoksi. Sitten katsoi kohdunsuuta ja olin auki n. 5cm, kello oli jotain vaille 3. Tuumasi että spinaali epiduraalin sijasta, spinaalin sain klo 3.12. Juuri ennen spinaalia supistukset teki niin kipeetä että meinasin oikeasti purra kättäni kun puristin tyynyn reunaa, ei voinut olla mitenkään päin. Spinaali auttoi hetkessä ja kivut hävisi. Klo 4 alkoi tuntua pikkuhiljaa supistukset alamahalla uudelleen, olin siis tuon vajaan tunnin täysin kivuton. Huilasin ja mietin, että kohta tämä on ohi, ei menee enää montaa tuntia. Koska olin yksin synnyttämässä kätilö oli melkein koko ajan salissa, ettei yksin tarvinnut olla. se oli ihan hyvä, koska muuten olisin varmaan jännittänyt todella paljon. Spinaali tosiaan auttoi, ettei supistukset tuntuneet, ainoa mikä oli vähän ikävää oli se hirveä tärinä ja kutina. Siinä neljän jälkeen laitettiin vähän oksitosiinia tippumaan, että ehtisin avautua kokonaan ennen kuin puudutus lakkaa, ettei tarvitse uudelleen pistää. klo 4.30 paineen tunne alkoi olla jo kova, olin 9cm auki. Ponnistusvaihe alkoi klo 4.45, lapsivedet meni muuten vasta juuri tuolloin. Ponnistusvaihe tuntui hirveänä paineena peräpäässä, vähän ennen pään syntymää tuntui että kohta repee ja pahasti, sattui ihan kamalasti. Kätilö vakuutti välilihan venyvän, joten ei leikannut sitä. Klo 4.55 syntyi tyttö, huusi heti ensi hetkestään alkaen seuraavat 1,5 tuntia :D Pisteitä sai 10/10. Kivut hävisi kyllä saman tien. Pari tikkiä tuli pieneen repeämään, ihme ettei enemmän, kun oikeasti tuntui että repee ja pahasti. Siinä sitten ihmettelin nyyttiä.

Kun jälkeiset tulivat soitin miehelle, joka oli valvonut siellä uutisia odotellen. Molemmat itkettiin puhelimessa. Esikoiselle ei siis ehditty mistään saamaan hoitajaa yöaikaan, se harmitti, kun mieheltä jäi ne ensihetket kokematta. Mies ja tyttö tulivat heti kahdeksalta kyllä neitiä katsomaan. Muuten synnytys oli sujava ja nopea, kivulias ennen spinaalia, mutta kyllä sen kesti. Kokonaiskesto oli 5h55min.

Kotona ollaan nyt ihmetelty pientä esikoisen kera. Anoppi kävi tiistaina sairaalassa katsomassa. Omat vanhemmat tulevat nyt lauantaina katsomaan tulokasta. Viime yönä vauvan herätessä itkemään, parkaisi esikoinen huoneestaan että vauva itkee ja tuli katsomaan annetaanko ruokaa hänelle :D Tänään nousi maito kunnolla. Käytiin vielä tänään bili-arvot kontrolloimassa, olivat eilisen luokkaa ja ei tarvitse valoa ja ei kontrolloida enää. Maanantaina sitten neuvolaan. Vauva muuten syntyi äidin ja isin 6-v. kihlajaispäivänä :heart:

Mutta nyt nukkumaan!

Nessu ja tyttö 3vrk
 
Pitkät pätkät jo rustasin tekstiä, mutta painoinpa väärää nappia ja sinne hävisivät.. grr*

Kestoista, täälläkin olis tarkoitus ensimmäistä kertaa todenteolla kokeilla onnistuisko vaippailu niillä. En tosin ole kovin montaa vaippaa hankkinut, mutta muutamia, josko niistä joku sopiva löytyisi joita voisi sitten hankkia lisää. Jos jollakulla on kokemusta hyvästä aloitussysteemistä ni vinkvink :). Ja kertokaapa joku, että tekeekö niillä äit.pakkauksen imsevimseillä mitään vai antavatko ne vain huonon kuvan koko touhusta?!

Itse kävin eilen äit.pkl:lla kontrollissa, kun l.a. aika ohitettiin toissapäivänä. Hyvät oli uutiset: 3,4kg oli vaavin kokoarvio nyt eli pitäisi mahtua normaalisti syntymään alakautta. Käynnistystäkään en sitten halunnut vaikka mahdollisuudet kalvojen puhkaisulle olisi jo ollut. Tämäkin edistystä aiempiin synnytyksiin, viimeksikin jouduttuun näillä viikoilla lähtemään cytoteceilla liikkeelle. Mutta mitään syytä siis käynnistykselle ei ollut, joten sovimme, että tulen kotiin odottelemaan luonnollista käynnistymistä.. josko tämä vauva nyt ennen keinotekoista häätöä ymmärtäisi lähteä syntymään. Gyn.tutkimuksen jäljiltä supistukset muuttuivatkin hieman erilaisiksi kuin aiemmin, tuntuvat nyt selässäkin ja ovat jotenkin napakampia, tosin edelleenkin kohtuullisen kivuttomia ja harvakseltaan. Limatulppaa on nyt kuitenkin eilisillasta asti tullut..

Muutoin vointi aikalailla hyvä, liikkeessä kun pysyy niin pääkin kestää odottelua. tänään ohjelmassa ollut leipomista ja siivousta, siitä palkintona kipeät kintut :(. Muilla suonikohjuvaivaa? kyllä osaakin olla viheliäisiä. Mitä meinaatte niille synnytyksen jälkeen, opertaatiota?

jep. sauna odottaa. josko tämä taas olisi tämän raskauden viimeinen saunominen, viikkosiivous ainakin oli viimeinen ennen synnytystä :D

eleffantti, 40+2
 
Lista päivitetty :wave:

Onnittelut vauvautuneille! :flower: Ja jotenkin tuntuu oudolta sanoa, mutta kiva, kun useammalla alkaa tehdä jo kipeää :D Kyllä se lokakuu edetessään näyttää vauvoja tuovan ja vielä kiihtyvällä tahdilla, vaikka tuntui jo siltä, ettei se lokakuu - saati ne vauvat - tule koskaan :)

Iloista viikonloppua ja suppareita niitä tarvitseville ! :heart:
 
Mul on hävinny kaikki mielenkiinto synnyttämiseen :D OUTOA.
Varasin viikonlopuksi mulle ja isännälle hääpäiväksi kylpyläloman, joten ehkä se on vieny kaikki ajatukset pois odottamisesta :D (ei ole enää ollu mitään merkkejäkään mistään synnyttämäänlähdöstä)
Katsotaan mitä mieltä olen maanantaina taas :D :D :D

Illalla katselin mahaa ja tajusin että kohta siitä pitää luopua, ja kaikista hyvistä tekosyistä syödä miten sattuu. Läskiä on siunaantunut paljon, mutta on toi maha vaan niiiiiiiin ihana :heart:

T:Neiti+Kihuli 39+4
 
  • Tykkää
Reactions: nessu86

Yhteistyössä