"Lokakuun lutuset 2014"

Ninni miestä lainatakseni silitteli vauvaa ja vei meidän rahat :) Käynti maksoi 60 euroa ja googleta Lapsen tähden niminen osteopatiapalveluita tarjoava firma niin sieltä löytyy kaikki tiedot. Tämä Anne Oravainen kenellä kävimme pitää vastaanottoa myös Saukkolassa niin olisi myös lähempänä teitä. Kerron kyllä heti jos huomaan hoidosta olevan jotain hyötyä.
 
Ninni12345: meille annettiin rokote eikä tullut mitään oireita.

KoiruuZ: mä pyysin meillä käymään Vyöhyketerapeuttia kun kerran vauva oli 2 pvää kakkaamatta, tuli samana päivänä kun laitoin tekstarin. Tuli tosiaan kotiin, maksoi 30€, sai vauvan kakkaamaan käsittelyn aikana ja suoli tyhjeni illan aikana 3krt, käsitteli samalla käynnillä myös miehen pisteitä kun ohimennen mainitsi noidannuolesta.
 
Malttamaton, teidän vyöhyketerapeutti kuulostaa ihan ihmetyypiltä! :D Olen miettinyt pitäisikö meidänkin kokeilla vyöhyketerapiaa ilmavaivojen takia. Ja nyt pikkuinen (5,5 viikkoa) on ollut kakkaamatta 6 päivää, eli jos siihenkin auttaisi niin mahtavaa! Soitin eilen neuvolaan kakkaamisesta ja sanoivat että jopa 10 päivän väli on ihan normaalia, mutta todella pitkältähän se tuntuu ja huolestuttaa pienen takia, vaikka hän onkin ihan tyytyväisen oloinen. Ehkä pitää nyt vain rauhassa odotella muutaman päivän.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä ei ole kyllä mitään rutiineja näissä päivissä, neiti pyörittää koko perhettä :( eilen alotettiin nukuttaminen 20 ja nukahti 1 aikaan lopulta omaan sänkyyn ja nukkui puoli tuntia. Sitten meni taas hermot ja otin viereen ja tissi suuhun. Siinä nukkui ilman korviketta liki 10 asti. Yöllä annoin pari kertaa tissin suuhun. Kunpa se tutti kelpais, päivällä ei meinaa nukkua muualla kuin autossa tai vaunuissa..
 
Malttamaton jos vauva tarvitsee vielä lisää apua pitääkin miettiä kannattaisiko tilata vyöhyketerapeutti siellä Lohjalla mun vanhempien luokse kun bensarahatkin tulisi tienattua hintaerona täällä oleviin palveluihin ja jos apua saisi myös nopeasti.

Ninni12345 ymmärrän tuskasi ja ei varmaan yhtään lohduta, mutta mun mielestä olisi luksusta jos vauvan saisi edes viereen nukuttamalla tissi suussa pitkien itkujen jälkeen rauhalliseksi. Se on toiminut meillä kaksi kertaa ja toinen niistä oli eilen ja viime yö oli suht hyvä eli toivon, että osteopaatin hoidon apua alkaisi näkyä eikä tämä ollut vain sattumaa. Mä siis tissitän vauvaa ilta aikaan aina vain sängyssä, mutta herää tai on hereillä kun lopettaa imemisen tai sitten torkahtaa hetkeksi ja herää kun pulauttaa. Jos nostan pystyyn röyhylle herää myös siihen. Illan nukahtamiset tulee heijaten/kantaen ympäri taloa syliin ja on aina ihan arvoitus et, koska se lopullinen simahdus tulee.

Meillä kyllä vauvan masu toimii parin lapsen edestä. Lähes jokaisessa vaipassa on märkä paukku ja kakkaa tulee isosti ainakin 2 kertaa päivässä, kauhealla pörinällä ja tuotos on täynnä maitoklimppejä. Ei kovin hyvä tämäkään kun kertoo vaan erilaisista masuvaivoista.

Alkavalla viikolla sitten alkaa arki kunnolla kun mies palaa tiistaina töihin ja hänen herätys aina klo 5 niin toivon tosiaan parempia yöunia vauvalle tai sitten esikoisella on tiukkaa mummolassa vierailu tahtia tiedossa.
 
Voi, toivottavasti kaikki vauvat oppisivat pian nukkumisen ihanuuden! Täällä nukuttamiseen menee iltaisin 2-3 tuntia (torkkuja, rauhattomuutta, pientä itkua ja välillä kovaa huutoa). Kahdentoista ja yhden välillä pikkuinen useimmiten nukahtaa viereeni. Mutta onneksi nukkuu sitten ihan hyvin, syö pari kertaa yön aikana ja herää sitten yhdeksän aikoihin. Päivät ovat todella vaihtelevat, välillä kiva rytmi (2-2,5 tunnin unia) ja välillä menee päivät miten sattuu (10min-2h unia). Tänään on iltapäivästä ollut paljon itkuisuutta ja lyhyitä unia. Mutta yritän luottaa siihen että rytmi tulee vähitellen, eikä tässä vaiheessa kannata vielä stressata siitä. Mutta kyllähän sitä ihan vauvan tahdissa mennään...

Ninni, mitä teille on sanottu kakkaamisesta? Oletko kokeillut antaa jotain ummetuslääkettä? Tähän saakka meidän pikkuinen on kakanut 1-3 kertaa päivässä niin siksi murehdin nyt tätä tilannetta. Täysimetyksellä siis ollaan.
 
Hei taas!
Aika kuluu kuin siivillä ja netissä ei kerkiä juuri olla, mutta nytpä kerkesin :)
Kiva lukea muiden vuorokausirytmeistä, olen miettinyt miten näin pienen lapsen kanssa rytmitetään vuorokautta. Meillä mennään nukkumaan n. 22-23 aikaan illalla, eka uni pätkä on noin 4 h ja sitten 2x3 h pätkät päälle. Aamulla herätään 9-10 aikaan. Mies lähtee töihin klo 6 joten hän nukkuu vähän vähemmän kuin minä ja vauva, mutta ei onneksi öisin heräile syöttöjen aikaan vaan jatkaa unia jos vauva ei itke. Vauva nukkuu edelleen meidän sängyssä, helpompi syöttää yöllä ja ei yleensä kerkiä itkeä nälkäänsä kun ei mene aikaa nosteluihin, niin mieskin saa paremmin nukutuksi.

Päivisin vauva nukkuu 3 tunnin pätkissä, välillä syö ja seurustellaan, joten tuntuu melko helpolta tapaukselta tämä meidän neiti. Mahavaivoja oli D-vitamiinien aloituksen aikaan ja edelleen mennään 4 tipan voimin. Täytyy ehkä ensi viikolla uskaltaa nostaa annos 5 tippaan. D-vitamiinit on Mini Sun merkkiset ja lisäksi annetaan Rela Drops maitohappobakteeri tippoja.

Minua hieman jännittää milloin vauvan kakkimis kerrat harvenevat, vaippakalenterissa oli että n. 6 viikon tietämillä kakkaamiskerrat harvenevat ja vauva kakkii jopa enää kerran viikkoon. Nyt on vielä tullut ainakin 3 kunnon vaipallista vuorokauteen. Yleensä kakkaa ährätessä vauva vähän itkeskelee ja silloin ei auta muu kuin heijata vauvaa käsivarsilla niin kauan että pylly pärähtelee. Vyöhyketerapeutin numero on varuilta tallennettu puhelimeen jos vauva muuttuu itkuiseksi tai vatsa ei toimi, moni tuttu on saanut avun itkuiselle vauvalle vyöhyketerapeutin luona. Meillä käytetään koirat säännöllisesti osteopaatilla, siitä en ole aikaisemmin vielä kuullut että osteopaatilla käsittely auttaa myös vauvoja, mutta ehdottomasti kokeilen sitäkin jos ongelmia ilmenee, kiitos vinkeistä! :) Jostain luin että usein esikoisilla saattaa olla itkuisuutta yms koska synnytys kestää pidempään ja vauva on puristuksissa pidempään. Silloin saattaa kroppa mennä niin jumiin että itkettää enemmän.

Omien ruokien kanssa olen ollut melko tarkkana ja yrittänyt karsia ilmavaivoja aiheuttavat ruoka aineet pois. Yhtenä päivänä erehdyin syömään hernekeittoa, sitä en enää tee niin kauan kuin vauva on rinta ruokinnassa koska selkeästi aiheutti myös vauvalle ilmavaivoja.

Me ei olla käyty vielä edes isommassa kaupassa vauvan kanssa vaan yritetään vältellä näin flunssa aikaan noita isompia ihmis paljouksia. Sukulaisten luona ollaan kyllä vierailtu, mutta varmistetaan aina että eivät ole sairaina. Ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta ensimmäisen lapsen kanssa ensimmäinen flunssa tuntuu aika pelottavalta, varsinkin kun toinen on vielä niin pieni.

Kotona olosta olen nauttinut kovin, minusta on mukava olla vaan ja elää vielä vauvan ehdoilla. Eli nojatuolissa istumista ja syöttöjä, leikkimatolla seurustelua, välillä syön itse ja käytän koirat ulkosalla ja kerran päivässä käydään pienellä vaunu lenkillä. Kun mies tulee töistä niin hän viihdyttää välillä vauvaa ja minä käyn ruokakaupassa. Päivän ainoa ulkopuolinen ihmiskontakti =) vuoden vaihteen jälkeen uskalletaan sitten mekin perhekerhoilemaan, voi olla että silloin jo kaipaa muutakin seuraa kuin vauvan seuraa päivisin :)

1kk neuvolassa oli tullut pituutta 4cm ja painoa n. 900g lisää lähtötilanteeseen verrattuna :)

Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! Toivottaa Ankkurinappi ja pikkunappi 4vk4pv.
 
Ei mitään, jotkut kakkaavat useasti päivässä ja jotkut kerran 12 ja molemmat normaalia. Tiistaina tosiaan tuli kaksi vaipallista kakkaa ja tänään todella pienet kakat, saa nähdä koska seuraavaksi tulee.. Tämä ilta levottomuus on kyllä outoa, miten 2kk jaksaa olla hereillä tuntikaupalla? Ei tämä edes oikein itke, jalat potkii ja kädet huitoo. Kapalointi selvästi ahdistaa.. Onhan se kiva että nukkuu edes vieressä mutta en pidä imettämisestä ollenkaan ja en osaa nukkua kun joku koskee mua saati että joku roikkuu tississä..
 
Klo 23 otin tuttipullon jälkeen neidin kainalooni, tissi suuhun. Nukhdettiin molemmat. Yöllä pari kertaa annoin tissin kun parahti ja kerran vaihdoin itse kylkeä. Nyt ollaan esikoisen kanssa puoli tuntia herätelty tuloksetta. Tässä voi olla kiva projekti opettaa hänet iaompana nukahtamaan ilman tissiä omaan sänkyyn, mutta nyt en jaksa. Ihan sama missä ja miten nukkuu, kunhan nukkuu..
 
Ninni, oppiihan hän varmasti ilman tissiä jossain kohdin nukkumaan. Meillä ainakin ovat oppineet, kun kaikki on saaneet viereen nukahtaa tissi suussa ;) Pääasia nyt kai on, että yleensäkin saisi nukuttua!
Viime yönä meillä valvottiin tissivierihoidosta huolimatta. Ei rauhoittunut yöllä herättyään edes siihen viereen... Tai lopulta kyllä sitten, kahden maissa heräili ja neljän aikaan sit lopulta nukahti takaisin, sitten miehellä soi kello viiden aikaan ja mulla kuudelta (piti olla seiskalta, mut mies oli vahingossa laittanu kuudelta mulle herätyksen), sitten seiskalta herätys... No ennen sitä kahta tuli ehkä kolme tuntia unta pätkissä. Mies tuli illalla reissusta, niin ei sit niin aikasin tullu mentyä maate. Se oli virhe! :D

Kakkailusta: On aika tuskaa tää toinenkin ääripää. Meillä kakataan nyt 10-15 kertaa/vrk. Yölläkin oon nyt joutunu pari kertaa vaihtaan vaippaa ja tietty siinä sitten vaavi herää joksikin aikaa. Mut eihän sitä kakkaakaan sinne voi jättää kovin pitkäksi aikaa :( En sen vuoksi kuitenkaan herättäny ole, mut siinä syötön yhteydessä, jos on kakka, niin vaihdan sit vaipan. Mutta normaalia tämäkin on, meillä on kaikki lapset olleet tällaisia, hiukan se kakkaamistahti sitten rauhoittuu, kun vähän tulee ikää. Tokaa lapsukaista käytin aikanaan lääkärissäkin, kun ajattelin, että ei voi olla normaalia tuollainen kakkaamistahti ja kakan värikin oli välillä vihertävää. Siitä sitten näytteitä otettiin ja verikokeita ja kaikkea, eikä mitään vikaa löytyny.
Omassa ruokavaliossa olisi mulla korjaamisen varaa varmasti. Kahvia en voi kyllä jättää pois, mutta olen yrittänyt rajoittaa määrää. Tullut syötyä myös kaikkea herkkua tuossa nopeasti ohimennen, kun aina on muka kiire syödä, karkkeja, sipsejä, pullaa. Toki syön normi ruokaakin, että en noilla herkuilla aterioita sentään ole korvannut. Kulutus on aika suurta, niin nälkäkin tuntuu jatkuvasti olevan :D

Käytiin tänään vaavin kanssa kahdestaan ruokakaupassa eka kertaa, hyvin sujui =)

Elli ja Linda 3 viikkoa :heart:
 
Meilläkin muuttui kakkaaminen just kuuden viikon ikäisenä. Outoa, kun kakkaa ei olekaan enää joka vaipassa. Eilen oli eka päivä, kun kakkaa ei tullut ollenkaan.

Meillä tyttö muuttunut vähän rauhattomaksi päivisin. Nukkuu enää päivisin korkeintaan tunnin unia ja muutenkin aika itkuinen rinnalla. Oliko se missä iässä taas se tiheän imun kausi? Tuntuu, että roikkuu tississä jatkuvasti. Oma äitini oli jo tälle korviketta tyrkyttämässä. Ei kai se maidon tulo voi näin ykskaks loppua?

Tuulia84 ja tyttö 7 viikkoa
 
Meidän vauva teki uuden ennätyksen viime yönä, viimeinen tissittely ennen lopullista nukahtamista alkoi aika tarkkaan viideltä. Ja voi se tunne kun luulin pääseväni nukkumaan puoli kolmelta,torkahdin, mutta esikoinen tuli viereen vähän yli kolme ja tajusin vauvan olevan hereillä ja tekevän kakkaa. Alkuillasta olin ihan varma, että nyt on osteopaatin hoito auttanut kun ei tullut sitä kamalaa selkä kaarella itkemistä ja eka vähän pidempi unipätkä tuli vain kahden tunnin nukuttamisen jälkeen. No se uni muuttui tosi levottomaksi ja siitä alkoi tuntien hereillä olo, mikä oli lopulta ihan suoraa itkuhuutoa.

Pidä nyt tässä sitten vauvan päivärytmiä yllä parin tunnin yöunilla. Lähdimme Jumboon ihan keksityille asioille ja lounaalle ettei koko päivä mene täällä kotona sumussa.

Tsemppiä kohtalotoverit!
 
Meillä on edelleen kakkaa lähes jokaisessa vaipassa, joskus harvoin on poikkeuksia. Kaipa kohta alkaa määrä vähentyä..

Neuvolassa käytiin taas painokontrollissa. Viikossa oli tullut 135g, terkkarin mukaan minimi olisi 150g/vko, joten eipähän tuo kovin hyvin ole noussut. Huoh. Lisämaitona kehotti antamaan välillä omaa pumpattua maitoa. Ensi viikolla onkin sitten jo lääkärineuvola.

Tänään maistui ukolle parvekeunet vaunuissa kolme tuntia, olipas ihanaa pitkästä aikaa tehdä kunnolla rauhassa koti- ja muitakin hommia. Lisää näitä, kiitos :)
 
Kakkajuttuja: Meilläkin vauvan vatsa toimii reilusti, useasti joka päivä. Mutta tosiaan olen myös kuullut että on aivan normaalia pitkätkin tauot tai sitten monta kertaa päivässä. Tietysti sitä ajattelee että voiko olla normaalia jos on monta päivää välissä kun kuvittelee millainen olo itsellä olisi 6 päivän jälkeen :D

Kylläpäs täällä nyt vaavit valvoskelee ja itkeskelee, taitaa meillä ollakin kohtalaisen helppo tapaus kun ei yleensä itse kun "vain" sen hetken että tajutaan onko nälkä, vaippa märkä tai ei enään nukuta. Meidän vauva nukkuu yötkin hyvin. Kahtena iltana olemme menneet nukkumaan noin klo 22.30 mutta ilmeisesti ei vauvaa olekaan nukuttanut vaan silmät suurina katselee hämärässä huoneessa. Itse olen nukahtanut ja aina välillä herännyt tuhinaan kun tutti on tippunut ja vauva edelleen silmät auki. Hassua mutta tietysti hyvä vain kun vauva itsekseen valvoskelee ja katselee torkahtelevaa äitiä hissukseen :).

Meillä myös on nyt löysätty oma sänky-periaatetta ja annettu vauvan nukkua vieressä, samapahan tuo on kunhan nukkuu, kaikille helpompaa niin. Kyllä sitä omaan sänkyyn harjoittelemista sitten ehtii. Yöllä ei vain jaksa tutin nosto tai rauhoittelu -rumbaa kun vieressä nukkuu tosi nätisti. Äitikin sitä paitsi on oppinut nauttimaan pikkuisen vieressä nukkumisesta :). Tietysti olisi kiva halia myös isiä välillä mutta ehtiihän sitä aina jossain välissä :)

Me olemme hävetävän vähän viime viikon aikana olleet missään, mummolassa ja neuvolassa toki käyty mutta ei muualla juurikaan. Täällä ollaan molemmat enemmän tai vähemmän flunssassa. Itsellä kurkku ollut kipeä ja päätä särkenyt muutaman päivän ja pikkuinenkin ollut hieman limainen ja yskäinen, ei onneksi vielä kovin tukkoinen ole. Toivottavasti ei pahenisi. Harmittaa toisen puolesta jos kovin tukkoinen on.
 
Ninni12345: just meinasin kommentoida, että nythän teillä on nukuttu hienosti, mut ei näköjään yöllä. Tsemppiä!

).( meillä ei kyllä itketä, nytkin tänä aamuna olen siirtänyt kaukaloon suoraan yöunilta, rinnan vaan annoin ja jatkaa unia edelleen. Töölön mehiläisessä pojan putkituksessa (3krt) ollaan ja oli ihana huomata kuinka tärkeä pikkusisko hänelle on, kun leikkaussaliinkin piti saada mukaan. Tässä näkee ettei imetyksellä kyllä meidän tapauksessa ollut vaikutusta sairasteluun. Pisimpään poika saanut rintaa ja tainnut olla 14 antibioottikuuria, 3krt putkitettu ja nielu -ja kitarisat leikattu, ikää alle 2v. Ja tytöt aina terveitä!
 
Meidän Tirppa tänään 4 viikkoa.

Ninni ihan sama meno täällä viime yönäkin. Tissittelyä ja rauhoittelua klo 19-24. Tunti suoraa huutoa, tunti hoitopöydällä tyytyväisenä makoilua, sitten tissiä ja torkahtelua ties mihin asti. Tyttö on osteopaattikäynnin jälkeen jotenkin muuttunut kun kamalaa huutoa tulee vähemmän, mutta ei tuo tissillä torkahtelu ja levoton härväys tietenkään mitään auta. Esikoinenkin tosi levoton ja juoksee yöllä ympäriinsä kun vauvan äänet herättää.

Sain toisen käynnin osteopaatille torstaiksi. Pitää ainakin kokeilla. Eilen ostin maitohappotippoja ja otin d-vitamiinin takaisin kun ei sen pois jättämisellä ollut mitään vaikutusta.

Esikoinen lähtee huomenna pariksi yöksi mummolaan niin saa siellä puuhailla mukavia. Kävimme tänään vaunuilla kaupassa ja huono kunto yhdessä kamalan väsymyksen kanssa aiheutti kyllä sellaisen tuskanhien, että huh kun matka yhtä ylämäkeä ja loskaa.

Voi kun tämä öykyöpelivaihe menisi pian ohi kun vauva on kuitenkin niin ihana ja meille varmasti viimeinen niin tästä ajasta pitäisi nauttia.
 
Kävin tänään tytön kanssa lastenlääkäri Kimmo Talvensaarella. Hänen mukaan lapsen pitäisi kakata päivittäin ja jos on yli 3vrk kakkaamatta se on ummetusta. Meillä epäillään lehmänmaitoallergiaa tai silent refluksia. Alotetaan pari viikkoa minä ilman maitotuotteita ja tytölle apteekin korvike jos ei selvää apua ole, sitten tutkitaan sitä refluksin mahdollisuutta. Levolacia pitäisi kuulemma antaa että kakka tulisi päivittäin.
 
Ninni12345: me käydään aina Kimmolla, ihan huippu tyyppi. Älä ihmettele, jos perään kyselee tekstarilla lapsen vointia tmv. Viimeisen pojan flunssan aikana mm lainasi meillä spiran kotiin. Kantsii myös välttää soijatuotteita, se on tosi allergisoiva eli vaihda maito kauratuotteisiin. Mä tein sen virheen aikoinaan, kun testattiin poitsun aikana (verta kakassa), että korvasin soijalla. No nyt ihan pari viikkoa sitten tajusin kun maito oli loppu ja tein miehen soijamaidosta pannaria, että se onkin soija mikä häntä allergisoi. Kakka meni ihan hiekkaiseksi ja kakkaamistahti heti tihentyi.
 

Yhteistyössä