"Lokakuun lutuset 2014"

chocolateboxl: laitatko osoitteen? helpottaa suunnistamista :)

Yritin eilen pumppausta, tosin tein sen heti syötön jälkeen. Enpä saanut saaliiksi kuin hikiset vajaa 10 ml. Nyt näyttäisi siltä muutenkin, että maidon määrä on vähentynyt kun minä onneton viikonlopun aikana en muistanut juoda riittävästi, ja ehkä olisi pitänyt syödäkin enemmän. Toivottavasti saan nyt maidon määrän lisääntymään. Olenkin joka kitinään imettänyt, jotta saisi maidon määrän taas lisääntymään!

Tuulia ja KoiruuzMäkään en kyllä mahdu vanhoihin farkkuihin :( äitiysfarkuissa on menty. Luontoni ei anna periksi mennä (ainakaan vielä) ostamaan isompia housuja. Kiloina raskadesta on jäljellä 3 kg, mutta tosiasiassa varmasti enemmän koska lihaksia on vaihtunut läskiin. Nyt pitäisi pikkuhiljaa aloittaa vaikka kotijumpat. Eilen testasin nostella 2,5 kg painoa, huh, koskaan 2,5 kg ei ole tuntunut näin raskaalta :)

Tuulia: onko noissa Aventin pullon tuttiosassa jotain merkintöjä mikä on koko? Mä sain kaverilta tuon pumpun ja siinä oli mukana vaan yksi pullo ja tuttiosa. En ole tätä vielä testannut. NUK-merkkisellä olen yrittänyt nyt pari kertaa antaa, toisella kerralla onnistui imeminen mainiosti. Imi kerralla 60 ml. Taisi jäädä nälkä vaikka imetin molemmat rinnat tyhjiksi ennen tätä.
 
Heh, en ole viitsinyt edes yrittää "vanhoja" farkkuja laittaa päälleni :D Ihmisten ilmoilla liikun vielä äitiyshousuissa ja kotona lököverkkareissa. Kilojakin on jäljellä vielä ihan reilusti, ainakin 6kg, ja onhan nuo äitiyshousut ihan kivoja onneksi. Maha on taikinainen ja lantio tuntuu aiempaa leveämmältä, mutta eipä tässä kiire ole laihtumisen suhteen.

Mun pumppausennätys on 60ml.. Täytyypä itsekin testata tuota kaurapussilla lämmittämistä, vaikuttaa hyvältä idealta. :attn: Osaatteko muuten sanoa, jos säilön jääkaapissa olevaan pulloon koko päivän pumppaussaldon, eli tuotokset useammalta eri pumppauskerralta, voinko lopulta pakastaa koko pullon sisällön yhteen minigrip-pussiin? Eli pullossa olisi sekoittuneena esimerkiksi kolmelta pumppaukselta saatua maitoa, aikavälinä olisi suunnilleen vaikka 10 tuntia? (hölmösti selostettu, toivottavasti joku ymmärtää..) :attn: Normaali pumppaustulokseni on noin 40ml ja sen pakastaminen tuntuu niin turhalta kun määrä on niin pieni.

Eilen oli se kauan odotettu neuvolakäynti.. Eihän se kovin kivasti mennyt :| Painoa oli tullut hämmentävän vähän ja poika yhä kellertää. Terkkari soitti hetimmiten Kättärille ja saimme tälle päivälle ajan bilirubiinin mittaukseen ja konsultointiin. Lisäksi ohjeistettiin antamaan korviketta pari kertaa päivässä, mikä tuntui äidin mielestä maailmanlopulta :'( Tiedän tietysti ettei siinä ole mitään pahaa, mutta koin kyllä itseni täysin epäonnistuneeksi yksilöksi joka ei saa edes lastansa ruokittua. Aika monta kyyneltä tuli illan mittaan vuodatettua. (joo, minun on vähän vaikeaa antaa itselleni armoa tietyissä asioissa.)

No tänään käytiin lasten polilla ja kas vain, heidän mielestään lapsi on kasvanut aivan hyvin ja voimme sittenkin jatkaa pelkällä rintamaidolla :O Bilirubiini-arvo oli 169 eivätkä he olleet pienestä keltaisuudesta lainkaan huolissaan. Kuulemma kellertäväisyys voi johtua myös äidinmaidosta. Polin hoitaja oli aika ihana ja vaikutti vähän tympääntyneeltä kun neuvolasta oli suotta aiheutettu stressiä asiasta. Useita kertoja hän toisti ettei kannata murehtia, lapsen kasvu on ihan hyvässä vauhdissa. Aika huojentunein mielin sieltä kotiin lähdettiinkin.

Ensi maanantaina on kuitenkin neuvolassa sitten painokontrolli.. Korviketta en aio nyt enää antaa (eilen sai siis sitä ensimmäistä kertaa maistaa) vaan yritän polin antamien ohjeiden mukaisesti vähän vielä tehostaa imettämistä, esimerkiksi herättelemällä vauvan jos nukahtaa tissille "liian aikaisin".

Huoh, toisaalta raivostuttavaa kun luodaan paineita turhaan. Polilla totesin ääneen, että kai se on kuitenkin hyvä että reagoidaan herkästi kuin liian löysästi, mutta hoitajan ilme sanoi vähän muuta. Meidän neuvolantäti on kieltämättä vähän sellainen vanhan koulukunnan ihminen jonka mielestä kaikkien vauvojen pitäisi kai olla pulleita ja pyöreäposkisia ;) Meidän vauva nyt vaan on pikkuinen, mutta suunta hänellä on kyllä oikea; ylöspäin. Lisäksi pituuskasvu ja päänympärys pomppasivat jo keskikäyrän yläpuolelle, paino lähenee sitä käyrää myös mutta hippusen hitaammin.

Anteeksi nyt tämä pitkä avautuminen, mutta kylläpä helpotti :rolleyes:
 
Cubula: jos oikein muistan, niin ei niissä aventin tuttiosissa taida olla merkintöjä koosta. Esikoisella käytettiin noin parin kuukauden ajan sellaista tuttiosaa missä oli yksi reikä ja sitten siirryttiin tuttiin, jossa oli kaksi reikää.

Bosch: luin jostain vähän aikaa sitten, että kaikki erikerroilla pumpatut maidot pitäisi säilyttää omissa pulloissaan eli maitoja ei saisi "yhdistellä". Minäkin olisin koonnut kaikki päivän aikana tulleet maidot samaan pulloon, mutta mies kielsi sen :D

Me käytiin tänään ekaa kertaa seurakunnan perhekerhossa. Hyvin meni reissu! Nyt vois lähteä ihan minne vaan :D
 
Bosch äidinmaito säilyy pakastimessa 3-6 kk eli pienemmistäkin tipoista on sitten apua kun alat antaa vauvalle kiinteää ruokaa ja tarvitset kostuketta vaikka perunan sekaan. Mä onneton pumpulle herujakin käytin esikoisen kanssa talteen saadut tipat niin kun tuttipullon täytettä niistä ei tullut ja pullo ei edes kelvannut.

Ja nyt apua, kaikki vinkit masuvaivoista (?) kärsivän vauvan auttamiseen tulee tarpeeseen. En tiedä pitäisikö varata vyöhyketerapiaa vai osteopaatti. Voisiko olla joku syntymätrauma kun yön itkut alkoivat ekana päivänä sairaalassa? Selkä kaarella itkeminen toki lisää ilmaa mahaan ja epäsäännölliset tissittelyt tietenkin pahentavat rintojen suihkuamista niin en enää tiedä mikä on syy ja seuraus. Viime yönä valvottiin taas neljään ja alan olla itse siinä kunnossa, että päivälläkin viluttaa ja ajatus kulkee tosi hitaasti. Olen siis nukkunut pari kertaa vauvaa peittelemään heräten viime yönä noin klo 4-7 ja en tietenkään taaskaan päivällä yhtään. Meidän tämä pieni talo on vielä sellainen, että vaikka mies kantaisi ympäriinsä itkevää vauvaa en saa vieressä makuuhuoneessa nukuttua kun itku kuuluu. Edellinen yö toki oli tosi hyvä, mutta yhdet jonkinlaiset unet kolmen viikon sisään on aika vähän.
 
kiitos Tuulia, täytyy tarkistaa monta reikää tuossa pullossa on.

Bosch: luulen, että tuo ohje, että eri maitoeriä ei saisi yhdistää tulee siitä, että jos samaan pulloon yhdistää aina lämmintä maitoa niin koko erä lämpenee useaan kertaan, joka ei ole hyväksi maidolle. Toki jos aina jäähdyttää erikseen eri pullossa ja sitten yhdistää kylmänä niin tämä varmasti ok.
 
Bosch: sama ohje mulle on annettu maidon pakastamisesta eli saa yhdistää mutta saman lämpöstä eli olen aina pumppaillut ja päivän päätteeksi vasta yhdistänyt.

KoiruuZ: tsemppiä, en osaa kuvitellakaan miten jaksat. Meillä nukutaan erinomaisesti. Nyt kun aloin laittaa vaunuihin 1. päiväunille, ne vaan piteni entisestään, tänäänkin klo 10-15.30. Kysy ihmeessä Vyöhyketerapeuttia, ei ne ole niin pahan hintaisia, että rahaa paljon hukkaan menisi jos ei toimi. Meilläpäin 25-30€ kotikäynti. Tsemppiä!!
 
Kiitos tuhannesti säilöntäneuvoista :wave:

Meillä ei todellakaan ole rytmiä päivissä. Syödään ja nukutaan miten sattuu. Iltatoimet ja nukkumaanmenon yritän suorittaa aina samoihin aikoihin ja samoilla rutiineilla mutta eipä tuo ainakaan vielä ole paljonkaan hedelmää kantanut. Pitkille päikkäreille nukahtaa nykyään vaunuissa aika hyvin, eilen tosin nukkui turvakaukalossa kolme tuntia kun tultiin autoilemasta :D En raaskinut toista siirrellä kun niin hyvin nukkui vaikkei selälle ehkä paras mahdollinen paikka ollutkaan.

Jaksamista kaikille vaivojen ja vähien unien kanssa. Meilläkin oli vähän levotonta viime yönä mutta kertyi siinä kuitenkin unta useampi tunti. Poju piereskelee välillä hurjankin paljon mutta aika vaivattoman oloisesti, onneksi.

Tänään mennään isyyttä tunnustamaan, ou jeah!
 
Meillä on aika selkeä rytmi vaikka ei minulle kovin mieleinen olekaan, koska tuo yöunille meno on niin myöhäinen ;-) aamulla herätän klo 8.30-9 aikoihin, unille klo 10-10.30 ja herää n 13.30-14.30, unille taas n klo 15.30-16 ja herää 17.30, unille klo 18.30-19 hetkeksi. Yöunille pistän n klo 20.30-21 mut herää joka ilta n 21.30-22 ja tankkaa+hengailee niin pitkään kun minäkin olen hereillä eli sänkyyn mennään klo 23-0 aikoihin yöunille. Herää öisin 2-3krt.
 
Minäkin olen tehnyt niin maidon säilytyksessä, että olen viilentänyt ensin saamani määrän ja sitten yhdistänyt sen edelliseen ja päivän päätteeksi laittanut pakkaseen. Meillä oli toissapäivänä kastejuhlat. On hieman vielä opettelemista uudessa nimessä kun meinaa välillä tulla "masunimi" vielä :). Juhlat oli meillä kotona ja oli todella ihanat ja rennot :).

Rytmistä. Meillä ei oikeastaan ihan hirveän selkeitä rytmejä ole, nukkumaan mennään noin klo 22-23 ja pieni herää noin 10-10.45. Päivällä on hereillä noin 1-2h ja nukkuu taas noin 2-3h, tosin eilen vetäisi 4,5h päikkärit mutta ei yleensä nuku noin pitkään. Yöllä heräilee myös 2-3h välein syömään, mutta onneksi ei valvoskele öisin.

ninni Ihana että saitte molemmat nukuttua :)

Neuvola täällä taas tänään ja painoa nyt 1kk iässä 4845g (syntyessä 3275g) ja pituutta 56cm (syntyessä 50cm). Paino siis noussut uskomattoman hyvin, viikossa tullut 370g painoa lisää. Eipä tarvitse onneksi pelätä ettei maito riittäisi, hieman jo alkaa pelottamaan tuo hurja painonnousu :D
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käytiin tänään. Meilläkin oli painoa tullut melkein 400g viikossa ja päivässä :D Nyt painoa 4435 =) Eli hyvin riittää rintamaito, vaikken minäkään onnistunu lypsämään sitä maitoa, kun 20ml, kun yritin.. Veikkaan että kun vauva syö, niin tulee 100 ml yhdestä rinnasta kerralla :D
Nyt jo (!) saan laittaa hoitopöydän laatikostosta pienimmät vaatteet pois, ei mee oikein enää nuo 50cm kokoiset, ihan makkarankuoria :LOL:

Muuten se meidän hassun näköinen napa olikin napasieni! No sitä lapista siihen laitettiin ja sillä pitäisi hoitua sitten.

Jälkitarkastusajan sain siihen just ennen joulua maanantaille. Pitäisi sitten ennen sitä koittaa päättää ehkäisystä :headwall: Vaikka niitävaihtoehtoja on niinkin paljon nykyisin, niin ei oikein mikään innosta. Onkos täällä kokemuksia kuparikierukasta? Mulla kaikki hormonivalmisteeton tuottaneet epätoivottuja sivuvaikutuksia ja suvussa on niin paljon noita veritulppajuttuja, et sikälikin huonoja ovat.

Viime yönä meillä oltiin hereillä (minä ja vaavi) 2.30-5.00, huoh. Neidin toiset pidemmät päikkärit oli vähän myöhäiset, heräili vasta puoli kasin aikaan illalla, niin ehkä siitä sitten tuo yöllinen pirteys :D Tänään voisi koittaa pitää illasta enemmän hereillä.

Elli ja Linda 2vko 3 päivää
 
Elli On teilläkin hienosti kasvettu, hyvä juttu!! Miten muuten sitä pumppaamista teit? Itse en saa myöskään mitään oikeastaan ihan "kylmiltään" eli tarvitaan vauva imemään rintaa tai täydet rinnat + lämpöhoitoa (kuten lämmin suihku) että tulee. Eilen suihkun jälkeen sain pumpattua toisesta rinnasta 90ml, varmaan olisi toisesta tullut samanmoiset, mutta jätin sen vauvalle. En ole juurikaan muuten pumppaillut mutta eilen halusin kokeilla kuinka paljon tulee ja tosiaan molemmat rinnat oli niin täynnä että sitäkin hieman helpottamaan :). Tuosta navasta minun pitikin sanoa jo aikaisemmin kun siitä mainitsit. Meillä myös vauvalle tuli tuo samanlainen "sarvi" kun napa irtosi ja sitä ainetta terkka laittoi, nyt on jo nätisti painumassa. Meidän terveydenhoitaja sanoi että vaikka sitä sanotaan napasieneksi ei se ole mitään sientä vaan jäljelle jäänyt limakalvo kasvaa, josta se sarvi muodostuu. Meillä myös olen huomannut että jos on pitkiä päiväunia tai ei ole pidempiä hereilläolon hetkiä, nukutaan levottomammin yöllä, joskin onneksi meillä ei ole ihan kuitenkaan täysin valvottu öisin.

Ai niin, meidän murun nimeksi tuli Else
 
Chocolatebox kiitos tapaamisen järjestämisestä

Malttamaton entisenä lohjalaisena pitää todeta, että siellä on kaikki paremmin. Täällä vyöhyketerapiaan pääseen noin 2 viikon päästä ja kotikäynnit kiven alla. Aika moneen paikkaan on nyt soitettu, en tiedä valitsinko sitten vääriä paikkoja, mutta jotain sellaisia mistä löytyi kunnon nettisivut ja suosituksia kun ei vauvaa mihin tahansa uskalla viedä. Ihanan ystäväni avulla sain vauvalle ajan huomiseksi osteopaatille, todella toivon siitä olevan apua. Viime yönä valvottiin taas noin kolmeen ja olen valmis kokeilemaan kaikkea, että saataisiin joku rauha tänne.

Vauvan isyys on nyt tunnustettu ja olin niin väsynyt, että oli aika vaikea muistella koska olemme muuttaneet yhteen yms. Mies ei tuollaisia muista ja yritti ehdottaa löytyisikö vuodet esikoisen tiedoista.

Ja vauvan päivärytmi on vain kaukainen haave :)
 
lullaby, kiitti napainfosta =) Meidän terkka vaan sanoi, että se on sieni ja vaikka olin ihan ihmeissäni, ei selittäny siitä mitään... Näin neljän lapsen äitinä voi kyllä välillä olla kovin tietämätön :D Olenhan mä napasienestä kuullu, mut päässäni kuvitellu sen olevan jotain sienimäistä kasvustoa sit siinä navan kohdalla/ympärillä :D

Oon maitoa siis koittanu tosiaan vaan ihan kylmiltään pumppailla, eikä oo erityisen täynnäkään ollu rinnat. Mut aiemmin oon niinkin saanu tulosta aikaseks runsaammin, ekan ja tokan lapsen aikoihin, kolmannen kanssa ei tosiaan imetys ikinä toiminu niin hyvin, osittain oli korvikkeella koko aika, enkä edes yrittäny pumppailla. Reilu puoli vuotta kuitenkin jotenkuten sain imeteltyä edes osittain. Tuo meidän neiti on päivisin niin tiheästi tissillä, et rinnat ei kovin täyteen tulekaan missään vaiheessa, yöllä sitten kyllä tuntuu, et meinaa räjähtää :D En oo vaan halunnu yöllä nousta "lypsylle", ettei sitten vielä huonone/vähene omat unet sen takia. En mä nyt sitä lypsämistä niin välttämättömänä pidä, ois vaan sit sellasena "hätävarana" kiva pakkasessa. On mulla siellä nyt sitten pari lirua =) Pääasia, että vauva saa maitoa ja kasvaa hyvin.

Viime yönä meillä nukuttiin ennätyspitkä pätkä, noin 5 tuntia, 21-02 !! Aiempi enkka oli 3 tuntia... Itse tietenkin heräsin normi puoliltaöin ihmettelemään, että eikö vauva herää syömään :D No sit kahdelta tosiaan söi ja viideltä seuraavan kerran ja sit seiskalta ja kasin aikaan noustiin ylös.

Kivoja nimiä vauvat saaneet täällä!! Meillä kutsutaan enemmän kaikilla muilla nimikkeillä, kuin tuolla tulevalla ristimänimellä, mutta eiköhän se sitten tule käyttöön aikanaan =)

Elli ja Lindapallero :heart:
 
Hurjan hyvin vauvelit kasvaneet, etenkin Ellillä, vautsi! Kateus vähän nostaa rumaa päätänsä kun meillä on tämä pikkukirppu täällä, mutta ainakin jaksetaan hyvin häntä kannella :p

Eilinen ja näköjään tämäkin päivä on olleet ihan surkeita nukkumisen kannalta. Puoli tuntia kerrallaan on ollut ihan maksimi pienellä :( Eilenkin käytiin koiran ja vaunujen kanssa puoli tuntia lenkillä ja kotiin palatessa työnsin vaunut parvekkeelle ja sanoin koiralle ääneen että noinkohan ehditään edes kengät riisua jalasta, niin jo kuului parkaisu parvekkeelta. Tänään aamupäivällä nukahti taas vaunuihin mutta parvekkeelle päästyään sitä onnea jatkui noin kymmenen minuuttia. Ei paljon naurata.. Nyt nukkuu tässä kantorepussa, suoraan sanottuna en uskalla siirtää sänkyyn : /

Pari viime yötä olleet myös vähän levottomia ja nyt on piereskellytkin pikkumies mielestäni aika paljon, liekö kaikki tämä sitten masuvaivojen syytä.. Kokeilumielessä olen nyt jättänyt ruokavaliosta pois noita yleisimpiä ongelmaruokia (nyt jo ikävä suklaata :D). Kyllähän sitä kaikkensa tekisi että lapsella olisi kaikki hyvin mutta kieltämättä alkaa pinna olla tiukalla kun näkee että vauva on kuolemanväsynyt mutta kitisee vain.

Joudun välillä muistuttamaan itseäni että vauva on vasta niin pieni, tänään siis 5 vkoa.. Täytyy kaikesta huolimatta muistaa nauttia tästä ajasta, onhan tämä ainutlaatuista kun pystyy keskittymään vain tähän ainokaiseen kaikkine tarpeineen.

Joko olette jälkitarkastuksissa käyneet? Oma aikani on jo 3.12 jolloin synnytyksestä on vajaat 7 viikkoa, mielestäni aika varhain..? Ehkäisyksi otetaan varmaan ne minipillerit, työlästä olisi alkaa kondomien kanssa sähläämään. Yhdyntää ollaan kokeiltu yhden kerran, tuntui ihan kivalta mutta vähän oudolta, ei kuitenkaan sattunut mikä on tärkeintä. Kliseisesti vauva heräsi juuri väärään aikaan, köh köh, mutta päästiinpä ainakin kokeilemaan ;)
 
Kiitos Chocolatebox ja Koiruuz kahvitteluseurasta ja Chocolateboxille kiitos järjestämisestä! Koiruuz toivottavasti osteopaatista saat apua. Täällä tosiaan myös päivärytmi täysin käänteinen, mutta eilen kokeilin neuvolan vinkkejä ja yö menikin hienosti. 00 unille, syötöt 3.30 ja 6. Ammulla hereille 8.45. Pidin kotona eilen radiota ja menevää musaa päälle, juttelin vauvalle vaikka se oli unilla. Näin uni ei ole päivisin kaikkein syvintä. Ja huomasikin, että heräili unilta katselemaan aina välillä. Muutoinkin uni oli eilen katkonaista aamuisen neuvolakäynnin, matkojen ym. takia. Illalla sitten kunnon ruokatankkaukset ja korviketta lisäksi 100 ml vaikka meinasi kokoajan nukahdella. Välillä vaan vaivanvaihtoa ja rapsuttelua.

Napajutuista: täällä myös terkka laittoin jotain hopeaoksidia (?) napaan kun oli sellainen selkeä kostea "uloke" navassa. Onkohan samasta kyse? Ens viikolla sitten uudelleen näyttämään neuvolaan.

Vinkkinä: Stockalla on nyt viikonloppuna myymälöissä ja nettikaupassa kaikki lastenvaatteet ja lelut -20 %. Mä löysin nettikaupasta ihanan valkoisen mekon ristiäisiä varten, mutta vasta maksuvaiheessa ilmoitti, että tuotetta ei ole varastossa, höh. Haluisin valkoisen rimpsumekon, onko vinkkejä?
 
bosh, 7 viikkoa synnytyksestä on mulla ainakin ollu aina jälkitarkastus, niin se aika nytkin katottiin neuvolassa siihen kohtaan.
Meillä ei olla vielä oltu yhdynnässä, mutta lähellä on se päivä, itellä ihan jo olo, että vois hyvinkin... ;) Meillä nyt 2,5 viikkoa synnytyksestä vasta, mut mullehan ei tullu kun se pieni repeämä välilihaan ja tuntuis jo parantuneen =)

cubula, kuulostaa just samalle tuo napahommeli teillä ja hopeaoksidi on juuri se aine =)
 
Minulla on myös jälkitarkastus 3.12 eli suurinpiirtein juuri tuo 7vko. Itselläni epparihaava edelleen vaivaa, ei näytä tulehtuneelta tms. ajattelin että jos ei pahene niin jos sitten jälkitarkastuksessa katsoisi sen. Jälkivuotoa minulla edelleen on (synnytyksestä siis vajaa 5vko), en jotenkin halua yhdyntää ennen kun vuoto on kokonaan loppunut, lisäksi tuo epparihaava myös arveluttaa ja ylinpäänsä jännittää miten se sitten menee.

Elli Ohhoh, kylläpä teillä vedettiin pitkät unet! Meillä on ennätys 4,5h mutta sekin päivällä. Olisi ihana jos tuollaisia pätkiä, tai edes sen yhden nukkuisi yöllä. Itsestäkin tuntuisi että on saanut nukuttua enemmän kuin että on juuri laittanut silmät kiinni. Tosin en valita, kohtalaisen hyvinhän meillä kuitenkin nukutaan eikä valvoskella öisin vaikkakin pätkittäisiähän unet ovat.
 
Mua on koko päivä naurattanut oma tyhmyyteni. Viime yönä vauva heräsi keskellä yötä ihan yhtäkkiä itkemään, ihan selkeä kipuitku. Yritin antaa rintaa, mutta ei huolinut sitä, yritin hyssytellä ym ja samaan aikaan kun roikutin vauvaa käsivarrella ja toisella kädellä selasin netistä mehiläisen ajanvarausta varmana korvatulehduksesta tmv, niin se nukahtikin. Aamulla sitten kaverille selitin, että meinasin varata lääkärin yöllä kun vauva heräsi itkien, hän nauroi mulle ääneen, että eikö meillä kukaan vauva ole koskaan herännyt itkemään?! ÖÖÖÖH, ei ole, jätin lääkärin varaamatta.
 
Cubula tilasin ristiäisiä varten mekon next verkkokaupasta. Siellä on rimpsuissa valinnanvaraa ainakin.

Toivon tosiaan, että osteopaatilla käynnistä olisi apua. Siellä ainakin löytyi vauvasta jännitteitä ja jumeja ja hoitaja uskoi auttaneensa vauvaa. Seurantakäynti vasta 5.12. Parin päivän sisällä pystyy arvioimaan oliko käynnistä mitään apua. Viime yönä taas valvottiin vaan kahteen ja itku, tissittely ja torkahtelu aloitettiin jo klo 17 niin illat ovat tosi raskaita. Esikoinen lähti mummille kylään ja minulla olisi mahdollisuus nukkua päiväunia, mutta vauva nukkuu aivan käsittämättömän levottomasti niin enhän mä taaskaan saanut unta sitä ähinää ja puhinaa kuunnellessa. En mä tiedä kuinka väsynyt pitäisi olla, että osaisi nukkua silloin kun on mahdollisuus muista tekijöistä huolimatta.

Minulla on jälkitarkastus 29.12 eli kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen.

Bosch muistan hyvin tuskailun vauvan kasvun kanssa. Esikoinen painoi täysiaikaisena syntyessään 2,8kg ja paino ei meinannut millään lähteä nousuun ja neuvolassa ravattiin vaalla monta kertaa viikossa. Kävin lopulta yksityisellä lääkäriasemalla juttelemassa jonkun kasvuasioihin erikoistuneen lääkärin kanssa ja sain siellä mielenrauhan ja luottamuksen siihen, että vauva kasvaa tavallaan ja mitään hätää ei ole. Nyt sitten meidän 3,5v käyttää vaatekokoa 110cm ja kenkä 28/29 niin alkaa olla puolta päätä ikäisiään pidempi. Onko sulla oma neuvolakorttisi tallessa? Myös minä itse olen kasvanut aluksi niin, että kun pituusennustetta on tehty neuvolassa on ihmetelty miten lapsesta voi tulla noin pieni kun vanhemmat ovat pitkiä. No joopa joo olen 174cm pitkä eli kasvoin sitten vasta alakoulu ajan jossain käyrien yläpuolella.
 

Yhteistyössä