"Lokakuun lutuset 2014"

Meillä syödään noin 10 min, vain yhdestä rinnasta ja 2-2,5 tunnin välein. Yritin sitä että vaihdan vaippaa ja syödään sitten toisesta rinnasta, jos pidentäisi unia ja imetysväliä, mutta ei se onnistunut. Joko pikkuinen ei halunut syödä lisää tai oksensi ylimääräiset maidot ulos, ja imetysväli pysyi samana...

Keskiviikkona olimme neuvolalääkärissä, kaikki hienosti ja pikkuinen oli jo 56 cm ja 4750 g, eli hyvin kasvaa! :)
 
Viimeksi muokattu:
Ninni12345: meillä noi iltaimut toimi, koska maidonmäärä selkeästi lisääntynyt. Heräsi nyt 1. päikkäreiltä eli nukkui 9.30-15. Mut ymmärrän tuon sun olon, meillä kaikki ovat olleet huonoja syömään pullosta eikä korviketta yhtään. Esikoisen kanssa pumppasin epätoivoisesti maitoa talteen, kun pelkäsin korvikkeen aiheuttavan mahavaivoja ja pääsin 1krt kavereiden kanssa ulos, kun vauva oli 2,5kk. Seuraavan kanssa aloin käydä jumpalla, hänen ollessa 4-5kk ja aina yritin tähdätä uniaikaan, kiinteitä pystyi antamaan jos tuli nälkä. 3. ei huolinut pulloa tosi pitkään aikaan eli olin kiinni vauvassa tosi pitkään. Tämän kanssa ei ole ole pulloa testattu, ilman vauvaa käynyt uniaikana. Huomenna tulossa kaverit meille istuu iltaa ja vähän harmittaa, että mulla vauva kotona mut mies pikkujouluissa enkä viitsi anopille 4 lasta laittaa hoitoon. Ja kun ei ole pulloa eikä korviketta testattu miten maha kestää. Yhtään en ole pumpannut talteen.
 
Kyllä meilläkin voidaan helposti roikkua tissillä tuntikausia, välissä voi pahimmillaan olla vain parinkymmenen minuutin taukoja. Siksi olenkin miettinyt monta kertaa, että onko tämä enää normaalia.. Tiheää imua joo mutta jumankauta tällaiseen en todellakaan ollut varautunut :O Välillä on kyllä selvästi pelkkää imutarpeen tyydyttelyä mutta en ole (toistaiseksi) sitäkään kieltänyt, meillähän ei tuttia siis käytössä ole.
 
Meillä ois tutteja tarjolla mutta ei kelpaa. Tänään taas oltu tissillä lähes koko päivä mutta ihan sama jos vaan yöllä saisi nukkua. Korviketta olen antanut selvästi vähemmän parina päivänä jos saatais tää oma maito nousemaan. Se on vaan helppoa antaa se pullo kun istua lehmänä sohvalla..
 
Meillä tissiteltiin, kitistiin ja välillä torkahdeltiin eilen klo 18-01. Tämä sentään parempi kuin klo 3-5 asti. Korvikettakin meni kahteen kertaan kun tytteli imutteli ahkerasti ja sitten lopetti päätään puistellen ilmeellä ettei enää tule mitään. Kyllä esikoinenkin tankkasi, mutta hän tissitteli ahkerasti ympäri vuorokauden kun tämä tyttö sitten nukkuu päivällä tosi hyviä 4h pätkiä. Tänään iltakitinät alkoi jo ennen viittä ja toivottavasti lopullinen simahduskin tulee sitten aiemmin. Olen kyllä ihan pulassa rintojen kanssa kun hankalan alkuyön jälkeen tulee pitkät unet ja syö yhden rinnan ja nukkuu sitten lisää niin maito ehtii pakkautua rintoihin ihan liikaa. Tähän päälle sitten maito suihkuaa osan päivää niin, että vauva nielee kamalasti ilmaa ja imee huonolla otteella. Kakka ollut monta päivää sellaista maitoklimppistä melkein vaahtoa.

Minulla esikoinen lopetti kokonaan tuttipullosta juomisen ollessaan noin 2kk ja sen jälkeen omat menot olivat tosi hankalia kun jos kävin illalla jossain koko yön oli yhtä tankkausta. Tämän kanssa yritän pitää tuttipullon mukana kuvioissa niin, että sekin kelpaisi. Esikoinen ei juonut myöhemmin nokkamukistakaan edes vettä niin juomisen suhteen tilanne alkoi parantua vasta hänen täytettyä 1v.

Tänään oltiin neuvolassa ja painoa 3,3kg eli syntymäpaino ohitettu ja kasvaa kuten pitää. Seuraava neuvola vasta joulukuun alussa.
 
Voi, kyllä tämä imettäminen/syöttäminen on turhan vaikeata! Kumma ettei ihmisille ole kehittynyt helpompaa tapaa hoitaa tämä :) Minulle moni (äiti, anoppi ja sitä sukupolvea) päivittelee kun pikkuinen syö niin lyhyesti. Mutta mitäs teet kun ei halua syödä enempää?! Kovasti voimia kaikille tähän(kin) asiaan!

Meille on nyt tullut tavaksi sellaiset 1,5 tunnin "iltaraivarit". En millään tahdo saada pikkuista nukahtamaan. Välillä rauhoittuu hetkeksi tutin ja silittelyn avulla, ja rätti kasvoilla, mutta sitten taas hermostuu kun tutti tippuu tai muuta. Pahinta on kun itse on siinä vaiheessa niin väsynyt ettei silmät pysy auki ja jalat ei melkein kanna. Eilen nukahti vasta varttia vaille yksi. Viime yön mahtavuutta oli kuitenkin että pikkuinen sitten söi vasta viideltä ja kahdeksalta - näin pitkiä välejä ei ole ollut kuin ekana yönä. Edellinen yö alkoi myös "iltaraivarilla" mutta silloin heräili kahden tunnin välein. Nyt on kuitenkin itsellä aika levännyt olo.

MLL:lla on meidän kaupungissa joku huikea nainen joka neuvoo kaikenlaisissa asioissa (nukkuminen, imettäminen, rutiinit, siaarukset yms) ja tekee myös kotikäyntejä. Kannattaa tiedustella onko teidänkin paikkakunnalla tällaista palvelua tarjolla!

Iloista viikonloppua kaikille!
 
Ei olisi pitänyt sanoa mitään ääneen iltatankkauksien muuttumisesta, eilen viihdyttiin tissillä klo 21.30-23.30 tuttuun tapaan. Sitten luovutin oman ajan suhteen ja menin sänkyyn imettämään ja siihen hän nukahti samantien.
 
Täällä matkataan taas, nyt kotiin päin. Saa nähdä kuinka automatka sujuu...
Meillä näyttää nyt toimivan tämä puolet tissiä puolet korviketta kompo. Välillä vielä kun raivoo tissille, pumppaan ja annan pullolla. Pumppaaminen on lähtenyt ihan hyvin sekin käyntiin, pulloon saan per kerta 50-80ml.
Meillä näin koska poitsu sai/saa välillä ihan hirmu tissiraivareita ja syömisestä ei tullut mitään. Tämä kompo lopetti myös turhan tissillä oleiluun :)
Poika on tyytyväinen ja me ollaan tyytyväisiä :)
Yöt syödään 2-3 syötöllä, 10-20min per kerta, riippuu vaihdetaanko vaippa.
Muuten pikkunen on perustyytyväinen, kunhan perustarpeet huomioitu (ruoka, kuiva vaippa, hellyys, huomio, läheisyys ja riittävä uni, niin ei pikkunen pahemmin itkusta.
Nyt on alkanut myös pikkusen seurustelemaan ja hymyjäkin jo irtoo <3.
Kaikkihan saattaa aina muuttua puolessa yössä mutta nyt näin kivasti :)

Passi saatiin nyt myös hankittua pikkuiselle ja ensi viikolla olisi tarkoitus lähteä Ruotsissa käymään.

Oottekos muuten jo päättäneet nimistä ja ovatko vielä salaisuuksia vaikko jo virallisia.
Meillä on jo virallinen vaikka nimiäiset onkin vasta tammikuussa.
Pikkuisesta tuli Noah <3 Ihan on nimensä näköinen ja oloinen (nimi tarkoittaa lepoa, mukavuutta ja hyvää tunnetta).

Mulle muuten käy tapaaminen 19.11 ja vaikka klo11 aikoihin. Ketkä tulee? Tiedän varata purtavaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Elli-
Meillä syödään joko 1 tai molemmat tissit noin 2-3h välein, väliin on tietysti ollut päiviä jolloin on imenyt muutaman kerran hieman tiuhempaan. Kerralla imetään noin 15-30 min, välillä nukahtelee välissä jolloin yritän herätellä syömään "loppuun", ettei ole kohta heti uudelleen nälkä. Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa taisteleville, erityisesti ninnille!
 
Viime yönä valvottiin kahteen. Tyttö oli päivälläkin tosi paljon hereillä, mutta ilmeisesti maha vaan oli niin kipeä, ettei saanut nukuttua. Joku tiheän imun kausikin menossa kun oli jatkuvasti tissillä. Illalla tuli vähän pidempi 30min torkahduksia, mutta heräsi kerta toisensa jälkeen uudestaan. Tämä on tosi hankalaa kun esikoinen sentään nukahti tissille ja viereen, mutta tämän tytön kanssa sekään ei auta ja itkee vain surkeana kun pitää makuulla.

Chocolatebox ihana nimi. Meillä on ristiäispäivä ja pappi varattuna, mutta nimi vielä päättämättä ja muutenkin valmistelut ihan alkutekijöissä kun päivä varmistui perjantaina. Tapaaminen keskiviikko sopii, mutta en taida ihan yhdeksitoista ehtiä, laitan sulle viestin.
 
Ninni12345: ihana nimi! Elsa oli meidän toinen nimi vaihtoehto, mun ehdotus, mutta mies oli Hildan kannalla kun sointuu edellisten nimiin kauniimmin: Aada, Iida & Hilda.

Chocolatebox: mä en pääse. Miehellä vapaa päivä, joten olen varannut aamuksi ripsihuollon&kampaajan. Mietin kyllä, jos olisin saanut siirrettyä mut Marjaniemeen tosiaan tosi hankala Lohjalta tulla, kun just väärällä puolella Helsinkiä. Olisi kyllä ollut kiva tulla!
 
Onnea ninnin tytölle nimestä!

Meillä ristiäiset marraskuun lopussa. Etunimi valmiina, mutta toiset nimet vielä puuttuu...

Täällä on mennyt mukavasti. Syö edelleen kolmen tunnin välein ja nukkuu hyvin ilman itkuja. Vaunuihin vaan en saa häntä nukutettua. Sen ajan on hiljaa, kun vaunut liikkuu, mutta heti kun pysähtyy niin alkaa itku. Onko muilla miten sujunut vaunuissa nukkuminen?
 
Moikka!

Vieläkö mahtuu mukaan? :) Tuntuu, että aika juoksee siivillä, eikä millään ehdi kirjoittaa tänne... Onnea Elli vauvasta! Vihdoin mekin saatiin vauvat syliin! :D

Täällä pikkuinen on jo kaksiviikkoinen, ja tuntuu jo nyt, että meidän vauva kasvaa liian nopeasti! :D Täällä nukutaan parin tunnin pätkiä, joskus vähän pidempiäkin. Alkuyön nukkuu omassa sängyssä ja ekan heräämisen jälkeen otan viereen, kun nukkuu siinä paremmin. Syömään heräilee noin klo 24, 02 ja 05. Mutta tää on siitä kiitollinen tapaus, että syö ja sen jälkeen jättää tissin rauhaan. Esikoinen kun imeskeli ihan huvikseen ja heräsi heti, kun tissi ei ollut enää suussa. :D Täysimetyksellä mennään ja sujuu täällä hyvin. Tavoitteena olis puolvuotiaaks mennä näin, mutta katotaan riittääkö maito tälle jässikälle siihen asti. :) Tsemppiä teille, jotka kamppailette imetyksen kanssa!

Vaunuilu sujuu täällä hyvin. Nukahtaa heti koppaan, kun päästään ulko-ovesta ulos. Tää on muutenkin aika rauhallinen tapaus. :D Sitä paremmin nukkuu, mitä enemmän meteliä talossa. Esikoinen pitää huolen metelistä! :D Ja on kyllä ottanut hyvin vauvan vastaan. Turhaa oli huoli siitä...

Olis kiva tulla mukaan tapaamiseen, mutta matkaa meiltäkin on jonkun verran, joten jätän väliin. :/

Ninnin tyttö saanut ihanan nimen! Ja Chocolateboxin poika! :) Meillä toinen nimi pojalle vielä mietinnässä. Tosi vaikee keksiä!
 
Chocolatebox ja Ninni: ihanat nimet! meillä vasta nimiäiset tulossa muutaman viikon päästä, mutta nimi on päätetty. Se on vielä salaisuus :)
Chocolatebox: mä voisin tulla tapaamiseen. Paremmin kävisi tuo klo 12.

Meillä ollut viimeiset päivät melko itkuraivareita, erityisesti öisin. Vauva on yliväsynyt, mutta uni ei maistu. Tissillä rauhoittuu ja torkahtaa tässä, mutta itku alkaa taas 10 minuutin sisällä. Tämän päivän mummolavierailukin meni itkuraivareissa :(

Täällä syödään 10-20 pituisia pätkiä. Mutta ajat ovat olleet kyllä suoraan riippuvaisia kuinka paljon maitoa tulee. Kun maitoa ei tullut näin hyvin niin ajat olivat paljon pidempiä. Tsemppiä Ninni, toivottavasti tissimaratonit helpottuu!

Malttamaton: hienoa, että pullottelu sujui. Pitäisi aloittaa pumppausyritykset sekä pulloharjoitukset niin pääsisi hieman pidemmäksi aikaa käymään vaikka kaupungilla tms. Onko hyvä pullovinkkejä?
 
Moro!

Täälläkin pikkuneiti viihtyy hyvin vaunuissa. Tänään on 2 viikkoa ikää. Heti nukahtaa kärryihin, jos ei ole nukahtanut jo pukemisen jälkeen koppaan sisällä... =) En ole vielä jättänyt vaunuihin ulos nukkumaan lenkin jälkeen, jotenkin en ole uskaltanut/raaskinnut :D

Meillä vaihtelee hirmuisesti tuo tissillä olo. Virkeämpänä vaavi "piipahtelee" tissillä melko usein, tosiaan vaikka heti puoli tuntia edellisen imemisen jälkeen ja tissilläoloaika on aika lyhyt, 10 min. Sitten kun on väsynyt, imee pitkään rintaa, puolikin tuntia ja nukahtaa siten siihen. Nukkuu päivällä parit pidemmät päiväunet 2-3 tuntia ja muuten sitten pikku torkahteluja pitkin päivää. Yöllä on aika hyvin nukkunut ja heräillyt vain syömään sen 3 tai 4 kertaa yön aikana. Yölläkin unet on kuitenkin sen 2-3 tuntia kerrallaan ja syöminen kestää sen puoli tuntia. Yöllä syö yleensä vain yhden tissin kerrallaan, mutta välillä molemmat.

Lauantaina irtosi napavarsi ja oltiin aika ihmeissään siitä, miltä napa näytti! Siinä on sellainen pieni ulkonema, kova "sarvi", ihan kuin osa napanuoraa ois jääny siihen, inkä ois kuulunu kuivua ja pudota pois... No netistä löydettiin kuvia vastaavanlaisista, että ei se vissiin niin kovin erikoista kuitenkaan ole, ilmeisesti siihen laitetaan sitä laappista? mikä kuivattaa sen pois. Kaverikin kertoi, että heidän lapsella oli ollut myös sellainen.

Nimi on meillä myös jo valmiina, neidistä tulee Linda Elli Orvokki, ei olla nimeä salassa pidetty. Kahdella isommalla tytöllä on myös tuo d-kirjain nimessä =)

Tänään alkoi varsinainen arki meillä, kun isukki meni normisti töihin. Joudun heräämään seiskalta, kun isommat lähtee kouluun. Tietysti vaavi nukkuu siihen aikaan :D

Tsemppiä kovasti kaikille syömisen ja nukkumisen kanssa taisteleville!!

Elli ja pikku Linda 2 viikkoa :heart:
 
Pepsimax kiva kun tulit kirjoittelemaan myös tänne

Malttamaton sun tyttöjen nimet on aika sama kun meidän vaihtoehdot tytön nimeksi. Ennen syntymää olin niin Iidan kannalla, mutta nyt olo vähän epävarma siitä onko hän Iidan näköinen :)

Meidän pieni viihtyy vaunuissa ja nukahtaa sinne helposti. Tosin tähän mennessä vaunuilua kokeltu vain nukuttamistarkoitukseen eli saa nähdä miten viihtyy sitten kun joutuu sinne muiden menojen takia menemään. Olen nyt antanut nukkua ulkona sen mitä nukkuu. En kyllä malta olla käymättä kurkkimassa vaikka itkuhälytin päivystääkin. Pitää päästä turhasta kurkkimisesta eroon ennen kylmepiä kelejä kun sinne vaunuihihan menee aina kylmää ilmaa kun luukulla olevaa liinaa raottaa.

Ja ihme on tapahtunut, tyttö nukahti tissiä syöden mun viereen noin klo 21. Nukkui vieressä koko yön syöden 2-3h välein melkein yhdeksään asti. Mulla on tosi outo olo kun olen nukkunut näin paljon. Mieskin meni toiseen huoneeseen nukkumaan niin sain vain siirtyä sängyssä puolelta toisella syöttäjen mukaan. Samalla tuli testattua, että tissimaito riittää kyllä kun ruokaillaan tasaisesti.

Cubula mä olen käyttänyt Aventin rintapumpun pulloja pienimmän virtauksen tuttiosalla ja mam merkin koliikkipullao. Mun tissit ei tosin toimi pumpulle ja olen antanut korviketta. Sitten joskus kun olen pois vauvan luota pidempään pitää yrittää taas päästä pumpunkin kaveriksi. Ja teille kaikille ketkä ihmettelette pieniä pumpattuja määriä, mulla on ollut ihan varmasti tarpeeksi maitoa saava lapsi täysin rintaruokittuja ja silti pumpulla ulos tulevat määrät ihan onnettomia eli vauva voi olla paljon tehokkaampi kuin pumppu :)
 
Viime viikolla pumppasin yksi ilta maitoa talteen ja sain molemmista rinnoista pitkän pumppauksen tuloksena vain 80 ml. Lueskelin sitten vinkkejä pumppaukseen loppuillan. Niin kannattaa pumpata aamulla ja lämmitellä rintoja ennen pumppausta. Itse pidin lämmitettyä kauratyynyä vartin verran rinnoilla ja kyllä toimi. Yhdestä rinnasta irtosi hetkessä se 80 ml.

Meillä on ollut nyt eilen ja tänään jotain rintaraivareita. Syö aluksi hyvin ja sitten ykskaks rupeaa itkemään. Välillä on myös tosi kiukkuinen, kun ei jostain syystä saa unen päästä kiinni.

Cubula: mä olen pumpannut maidon aventin pulloon, mutta olen syöttänyt sitten ainun tuttipullolla. Tykkään niistä enemmän kuin aventin omista pulloista.

Me ei saatu vieläkään viikonloppuna päätettyä tytön toisia nimiä. Pappikin varmaan tulee kohta käymään ja pitäisi paperit palauttaa. Miten tämä onkin niin vaikeeta :D

Tuulia84 ja tyttö 6 viikkoa
 
Tuulia84 sama ongelma täällä. En oikein osaa pitää äitiysfarkkuja kun se korkea masuosa tuntuu oudolta, mutta mulla on yhdet normaalit farkun tyyliset housut mitkä menee (valuvat kyllä alaspäin kun maha tiellä) ja sit jotain verkkareita. Vauva huomenna 3 vkoa ja kai se on kaupasta lähdettävät yhdet sopivat housut hakemaan jos ei ala omasta kaapista sopivia löytyä lähiviikkoina :)
 
Moikka,

Tapaamiselle tulossa Koiruuz ja Cubula, kivaa ja tervetuloa :) Tulkaa kuinka sopii, 11-12 aikoihin, kotona ollaan :)

Ninni, Malttamaton ja Elli, ihanat nimet teilläkin pikkuisilla <3

Täällä ruokailut sujuu kivasti, tissiä syödään 15min ja joko yksi tai molemmat tai sitten syödään pullo. Täällä edelleen saadaan välillä tissiraivareita, onneksi harvemmin ja toivon että loppuisivat jossakin vaiheessa.
Täälläkin pumpataan ja mulla ei tule mitään manuaalilla mutta sähköisellä saan ihan kivasti. Pullosta siis saa välillä äidinmaitoa välillä korviketta. Pulloine meillä käytössä Nuk.

Vaunuttelut sujuu täällä myös kivasti. Ja lenkin päätteeksi nukkuu vaihtelevasti pysähtyneissä vaunuissa.
Niille jotka taistelevat vaunutteluista, lohdutukseksi, meillä esikko ei ekoina kuukausina viihtynyt varttia kauempaa vaunuissa, kun vaihdettiin istuttamaan osaan (noin 4kk)), rupesi pikkuhiljaa viihtymään ja loppupeleissä nukku 3-5tunnin päikkäreitä. Makuullasn olo ei vaan esikolle kelvannut .

Huomenna olisi taas neuvola, kivaa nähdä kuinka on poitsu kasvanut, kovin on ainakin posket pöyristynyt .

Täällä ollaan lähdössä torstaina Tukholmassa käymään, saa nähdä kuinka reissu taas menee :) Passi saatiin tänään ja voi lutunen sentään mikä kuva siihen nyt sitten tuli <3

Kuullaan taas, mukavaa viikkoa kaikille :)

CB ja Noah huomenna 5viikkoa
 

Yhteistyössä