"Lokakuun lutuset 2014"

Neiti muuten kiukutteli illan ja alkuyön mutta nukahti mun viereen klo 1 ja heräsi 05:30 syömään ja siitä siirsin omaan sänkyyn ja sieltä heräsi 9 jälkeen vasta! Sain tuolta vyöhyketerapiasta ihan kirjalliset ohjeet miten voi kotona hieroa, kyllä siinä oli mahan hierontakin.
 
Ninni12345: ok, musta on ihana jos joku tarjoutuu tulemaan kotiin eikä tarvi minnekään lähteä. Pappi oli tutustumiskäynnillä yli 2h, kun jäätiin suustamme kiinni. Oli muuten kiva ylläri, kun pappi lauloi kesken toimituksen Nopsajalan "Lupaan olla" kun puhui rakkaudesta, en varmaan ikinä pysty enää kuuntelemaan sitä ilman tuntematta samaa ihanaa yhteenkuuluvuuden ja onnellisuuden tunnetta kun ristiäisissä.
 
Kiva Ninni että välillä helpottaakin!

D-vitamiinina käytämme Jekovitia. Saimme ohjeistuksen nostaa annosta yhdellä tipalla per päivä mikä ilmeisesti onkin aika kiivas tahti.. Nyt on menty viidellä tipalla jo useampi päivä siis. Ehkä jotain pientä vatsavaivaa on ollut havaittavissa mutta sen verran "siedettäviä" on olot olleet että emme kyllä enää rupea merkkiä vaihtamaan.

En sitten kuitenkaan käynyt ylimääräisessä punnituksessa, vaan tyydyin kotivaa'an antamaan yhden desimaalin lukemaan jonka mukaan poju olisi noin 3,3 kiloa :) Aika epätarkka mittaus, myönnetään, mutta riitti nyt toistaiseksi rauhoittamaan mamman mielen!

Tänään lähti kauppakeskus-neitsyys lapsoselta, hyvin sujui kunhan rattaat eivät liian pitkäksi aikaa pysähtyneet. Hyvä ostos oli kyllä nuo matkarattaat joihin saa kaukalon kiinnitettyä, kuka sitä muuten muka jaksaisi kantaa!

Nyt alkaa pikkujäbä olla unen rajan tuolla puolen, täytyy katsoa mitä tapahtuu kun siirretään sylistä sänkyyn.. Pari yötä sitten kävi se pahin mahdollinen; vauva nukahti kiltisti pinnasänkyyn ja äiti pyöri ja valvoi omassa sängyssä hälytysvalmiina kutsuhuutoa odottaen :( Ainakin kolme varttia meni valvoessa, onneksi ehdin kuitenkin pari tuntia sitten nukkuakin ennen seuraavaa syöttöä. Pienillä ylikierroksilla pörrää vielä tämä mama näköjään.

Hyvää ja rauhallista yötä vauvoille ja äideille ja muistakaa antaa isukeille iso hali huomenna!

Bosch ja poju 3vkoa ja 1pvä
 
  • Tykkää
Reactions: lullaby89
).( neiti taas kukkui viime yönä klo 00.15 asti ja mä en yksinkertaisesti pysy hereillä, otin sänkyyn tissille ja molemmat oltiin nukahdettu. Rytmi on tosi tarkka, kun olen sitä kirjaillut ylös, joten nyt testaan sitä, että alan herättämään neidin aamuisin viim klo 8.30, jospa koko päivä aikaistuisi. On nyt nukkunut yleensä n klo 10-11 asti aamuisin: toivossa on hyvä elää ;-)
 
Ninni Hyvä jos hieman helpottaa :)

bosch Mekin lähdettiin ekana päivänä 5 tipalla kun ei kukaan ollut maininnut että pitäisi varovasti aloittaa, vasta oma äitini saman päivänä kysyi että eikö niitä aloiteta vähän kerrallaan... No, ei onneksi pahempia masuvaivoja tullut ilmeisesti mutta jatkettiin sitten kuitenkin että 1 tippa, 2 tippaa...

Oletteko vauvojenne kanssa kyläilleet paljon? Miten se sujuu? Meillä vauva ei pysty jostain syystä nukkumaan kun kylässä olemme olleet ja sitten huutaa suoraa huutoa lopulta kun on niin väsy eikä kotonakaan sitten nukahtaminen meinaa onnistua... Helpottaakohan pikkuhiljaa. Ja tosiaan ilmeisesti muillakin yksi "ongelma" on tuo nukahtaminen, voiko näin pieni tosiaan jo "taistella" unta vastaan? Kun ihan selvästi toista väsyttää mutta tuntuu että ei halua nukahtaa.
 
malttamaton Meillä myös aamut tahtoo venyä kun väsyyneenä yön jäljiltä tulee nukuttua klo 10-11 myös ja olen myös miettinyt että voiko tässä vaiheessa jo koettaa aikaistaa aamuja vai vasta myöhemmin kun vauva on hieman vanhempi.
 
Meillä esikoinen oli samanlainen, seurusteli illalla ja aamulla herättiin klo 10-11 mikä tietty ei silloin haitannut, kun ei ollut muita lapsia. Mutta nyt täytyy jaksaa herätä muiden lapsien kanssa n klo 8-8.30. Kiltisti neiti heräsi vaikka herätin kesken yöunien, oli hereillä normit 1,5h minkä aina aamuisin ja meni päikkäreille, jotka kesti sen normit 3,5h. Voi kun tällä saisi aikaistettua iltaa, pelkään vaan että ottaa menetetyt unet takaisin tässä päivällä eikä illalla, koska oli n 15min hereillä syönnin välissä ja nukahti unille taas.

Meillä kyläillään ja liikutaan niin paljon ettei kyllä vaikuta vauvaan. Joku kirjoitti, että 1. kauppareissu hoidettu vauvan kanssa, meillä se tehtiin matkalla laitokselta kotiin. Joka päivä jossain käydään: kavereilla, kerhossa, kaupassa, puistossa, temppuradalla, hop Lop ja huimalakin jo nähty :)
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin kauppareissuja ja shoppailureissuja useita takana, ekat tehtiin ehkä alle viikon ikäsenä. Kyläilty ollaan myös jo paljon. Eilen kotiuduttiin kyläpaikasta vasta klo 02, ja hyvin meni, nukuin ja söi niin kuin kotonakin :)
Meillä näyttää aika selkeesti rytmi muotoutuneen siten että ruokailu väli on noin kolme tuntia, iltatankkaus 21-22 jonka jälkeen pisin unijakso noin 02-03 ja sen jälkeen taas kolmen tunnin välein.

Missä teidän vauvat viihtyy ja kuinka pitkään?

Kuinka pitkään syötöt kestää?

Tapaamisesta; mitenkä sopii ei ensi mutta sitä seuraavalla viikolla?
 
Viimeksi muokattu:
Ninni hienoa jos vyöhyketerapiasta oli apua.

Voi ei, ehdin jo sanoa, että pari yötä meni paremmin. Viime yönä sitten mentiin torkuilla ja yhdellä tunnin unipätkällä neljään asti. Tänään olen herättänyt tyttöä vaipanvaihdolla syömään ja kerran heräsi itse, mutta nukkuminen jatkuu kun saa maitoa ja en mä häntä nälkäisenä voi huudattaa. On niin uuvuksissa viime yöstä, että nukahtaa mihin vaan. Tämä taas ei hyvää lupaa ensi yötä ajatellen. Olen vielä niin onneton nukkumaan itse, että vaikka mies hoitaisi vauvaa kuuntelen vaan itkua valveilla sängyssä ja kun tissiä pitää saada joka välillä niin nuku sitten siinä.

Tapaaminen ei ensi, mutta seuraavalla viikolla sopii paitsi keskiviikkona jos vaan itse pysyn hereillä. Mieskin silloin vielä isyyslomalla niin voi hoitaa esikoista. Olen nukkunut peräti yhdet päiväunet näiden miltei kahden viikon aikana vauvan syntymän jälkeen ja olo alkaa olla sen mukainen. Kauhulla vain ajattelen mitä jos vauvan valvominen jatkuu kun miehen isyysloma loppuu.... Tiedän kyllä, että pian vauvan rytmittäminen on helpompaa kun hereilläolo aika lisääntyy viikko viikolta ja pitää vaan olla toiveikas.
 
Moikka!

Kai vielä saa liittyä porukkaan mukaan? Vaikka meidän neiti sit syntyikin marraskun puolella, mutta kun teidän kanssa raskausajankin murheita olen jaellut....

Elikkäs Elli / 4. / tyttö / 3.11.

Aivan kauhea väsymys mulla. Kaksi ekaa yötä meni täysin valvoen, ensin synnytys oli yöllä ja sitten se eka yö siellä osastolla. Toisena yönä osastolla pari jotain ehkä tunnin pätkää nukuin ja kotona on mennyt nämä yöt myös silleen muutamalla tunnin-kahden torkuilla. Mutta uskon, että pian alkaa helpottaa, kun rauhotun itekin tässä. Uskon meinaan, että noi hormonien vaihtelut tekee mulle tuota, en osaa nukahtaa, vaikka vauva nukkuisikin, tai sitten se mun nukahtaminen vaan kestä tosi kauan.
Nyt pari yötä vaavi on nukkunu meidän välissä, silloin ite saan paremmin nukuttua, mut olen kyllä saanu selkälihaksenikin ihan jumiin noiden asentojen kanssa.

Oon kans harrastanu sitä, että vaihdan vaippaa siinä syötön välissä, kun kumminkin siinä aina piristyy. Meillä kakitaankin tosi usein, 5-10 krt / vrk.

Maitoa tulee nyt tosi hyvin, täysimetyksellä mennään. Sairaalassa sai lisämaitoa ja kolmantena ja neljäntenä päivänä kotona sai korviketta molempina päivinä yhden kerran 20-30 ml. Sen jälkeen on sitten unipätkätkin pidentyneet, kun maitoa alkoi kunnolla tulla.

Ihmettelyn aihetta mulla on nyt vain tuo jälkivuoto ja jälkisupistelut. Tänään on taas tullu oikein kunnolla niitä jälkisupistuksia, heräsin hetki sitten pieniltä päikkäreiltä sellaiseen. Ja verta on myös tulvahdellut taas enemmän tänään. Yösiteen reunojen yli kivasti tänään anoppilassa, eikä mulla mitään vaihtohousuja ollu, oli pakko isänpäivävierailulta lähteä kotiin housuja vaihtamaan :LOL: Imettelin pitkään sohvalla istuen ja tunsin kyllä, että vatsa kramppailee, mutta en arvannu, että niin isosti tulee vuotoa, kun sitten nousin siitä istumaan.

Negatiivisen oloisia asioita tuntuu mulla olevan, kun katson nyt mitä tuli kirjoiteltua, mutta suunnattoman onnellinen on olo =) Vauva on kyllä niin ihana. Vaikka väsyttääkin, niin hymy naamalla yölläkin pientä tissille asettelen, suukottelen ja nuuskin ihanuutta.
Pelkkää omaa juttua nyt, mutta mulla on nyt paljon luettavaa, kun vasta eksyin tänne asti ja omasta synnytyksestä vielä niin lyhyt aika, että oon siitäkin vielä vähän tööt =)

Elli ja Nillestiina 6vrk :heart:

Hauska sattuma tuon meidän pikkuneidin syntymäpäivän suhteen. Syntymäpäiväksi tuli sama päivä kuin isolla veljellään. Tasan 13 vuotta ikäeroa heillä =)
 
Ninni, toivottavasti siellä pian helpottuisi tilanne, voimia kovasti ja toivotaan että vyöhyketerapiasta olis apua :)

Chocolatebox, lohduttavaa kuulla, että jollekin muullekin mun lisäksi imetys ei ole itsestäänselvää :/ mä olen päivisin pumpannut maitoa talteen (kerralla saan niinkin paljon kerättyä kuin 30ml) ja sitten kun on kerta-annos kerätty niin annan pullolla. Öisin imetän, tai toimin lähinnä lohtutissinä jos ei meinaa vauva rauhoittua. Välillä olen tuntenut itseni jotenkin vialliseksi joidenkin ihmisten kommenttien takia, kuten "kyllä mä sillon ainakin imetin, sehän on parasta ravintoa mitä vauva voi saada" ja "kyllä kaikki pystyy imettämään jos vaan halua ja tahtoa löytyy".. :( vaikka aika sinut asian kanssa olenkin, niin ei tuollaisia kommentteja jaksaisi kuunnella.

Mäkin oisin kiinnostunut teitä tapaamaan! Missä se tapaaminen järjestettäis? Ja mulle käy kanssa toi sun ehdottama viikko jos vaan miehellä ois sellanen vuoro töissä, että vois esikoisen kanssa jäädä kotiin :)

Elli, tervetuloa tänne puolelle höpisemään! Teillä onkin ihan pikkuinen vielä kun ei vielä viikonkaan ikäinen ole <3

Täällä vauva on ollut aika itkuinen. Sylissä pitäisi olla koko ajan ja pystyasennossa. Kovasti piereskelee ja mahaa näyttää vääntävän :/ tällä viikolla pitäisi d-vitamiinit aloittaa, samalla voitais kokeilla sitä toista lääkettä noihin ilmavaihoihin, en muista nimeä, mutta ei se cuplaton :D

Hyvää isienpäivää kaikille isille, ja superonnittelut niille joilla on ensimmäinen isänpäivä :)
 
Ninni: onko vyohyketerapia auttanut? Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä kaikkea se pitää sisällään? Näin mainoksen vauvahierontakurssista ja mietinkin, että pitäisikö mennä.

Täällä myös aloitettu D-vitamiinitipat, tosin maltillisesti vasta yhdellä tipalla. Ja en tiedä kuinka paljon tuosta oikeasti päätyy vatsaan kun neiti melko kova puklauttelemaan. Rättejä saa olla vaihtamassa useita päivässä. Puklua on joka paikka täynnä ja tuo haju ei ole paras mahdollinen :( puklaillaanko teillä muilla? Mietinkin missä menee raja siinä mikä on normaalia. Tosin kun paino nousee niin kai siitä jotain sisällekin jää. Sängyssä kosteussuoja on ihan must. Tässä kyllä eletään ja nukutaan erinäisten eritteiden keskellä :D Tissit vuotaa, puklua lentää kaaressa ja eikä ne potkarit likaavat keltaiset niskapaskatkaan ole harvinaisuus täällä! Satiinilakanat voi siis unohtaa! Onko muilla samoja kokemuksia!

Willarose, mulla kanssa ongelmia alussa imetyksen kanssa, jotenkin tuntuu, että ihmiset pitävät imetystä itsestäänselvyytenä ja ihmettelenkin, että raskausaikana ei edes mainittu mistään ongelmista vaikka nyt tuntuu että joka toisella on ollut ongelmia sen kanssa. Tsemppiä kaikille imetyksen kanssa kamppaileville, ei ole maailmanloppu jos siirtyy korvikkeisiin. Aivan yhtä ihania lapsia kasvaa myös korvikemaidolla!
 
Malttamaton ketä teillä oli pappina? Vyöhyketerapiassa neiti hierotaan päästä varpaisiin ja hän silminnähden todellakin nauttii siitä ja itkuisuus on selvästi vähentynyt ja nukkuu paremmin, suosittelen kaikille :)
 
Kiva, Elli saada sinut myös tänne mukaan.

Veikkaisin, että malttamattomalla oli sama laulava naispappi kuka vihki veljeni viime kesänä Lohjalla :)

Cubula, eritteitä tosiaan riittää. Tuntuu, että puklua tulee meidän masuvaivaiselta välillä oikein paineella ja lentää kaaressa ties mihin. Pyykin pesua riittää ja normaalisti käytän pihisti kuivausrumpua, mutta nyt olen sitä kyllä käyttänyt surutta. Mulla on pyyhe jatkuvasti sängyssä ja imetän sen päällä yöllä niin kaikki ei mene omiin lakanoihin. Tyttö on nyt myös kahtena päivänä tehnyt ensin pienen kakan vaippaan ja sitten kun on päässyt pesunpesun kautta hoitopöydälle kakkaa on tullut vaan lisää ja lisää ja lisää ja tietty pissat päälle. Olen kyllä yrittänyt pitää kestovaippojen imuja lähistöllä, mutta viime yönä mies huusi mua hädissään apuun kun kakkaa oli sitten jo lattialla, pöydällä, hoitoalustan yms lisäksi. Odotan vaan kun moinen kerran päivässä tulva iskee jossain julkisella paikalla. Esikoinen oli Ellin vauvan kanssa samassa 5-10krt päivässä tahdissa niin isoja sotkuja ei juuri tullut.

Willarose tuo imetyksen kommentoiminen on ihan kamalaa. Esikoisen aikaan mies suututti silloisen neuvolantädin kyselemällä onko tutkittu paljonko äidinmaitoa riittää tuomaan sen terveyshyödyt vauvalle. Täti muuttui ihan punaiseksi ja alkoi paasata tissimaidon puolesta :) Kyllähän sitä ihan terveitä lapia korvikkeella tulee ja eihän ketään voi pitää nälässä kun onhan se nyt tärkeintä, että vauva saa ruokaa. Minulla vielä hauskaa kun joku kysyy imetyksestä esikoinen heti kertoo, että äidin tissit ovat tosi kipeät ja siitä se ihmettely sitten alkaa ja en tosiaan haluaisi selitellä asiaa. Verta ei enää valu ja muutaman päivän meni paremmin, mutta nyt vauva muuttanut otetta ja en osaa korjata. Tai siis itseään hän suojelee maitosuihkua vastaa, mutta kapea ote tuntuu siltä kun hän purisi nännin irti ja vesi valuu multa silmistä imun ekan minuutin. Sitten muuttaa alahuulen asentoa ja tilanne helpottaa. Olen netistä lukenut hulluna kaikkia vinkkejä, mutta en ole saanut mitään toimimaan ja en voi irrotella montaa kertaa kun kipu on sitten jo ihan sietämätön, mutta tiedän että väärä asentokin voi jäädä tavaksi....

Viime yönä valvottiin vain kahteen ja tänään on oltu hereillä yhdeksän maissa noin 45min pätkä niin saa nähdä saisiko ton tytön kohta pidemmäksi aikaa hereille näin keskellä päivää.
 
kyllä ihmiset ovat ajattelemattomia noiden imetyskommenttien kanssa! Koiruuz, toivottavasti imetysote paranee kunhan vaavi vähän kasvaa. Musta tuntuu jo, että muutama viikko lisää on helpottanut oikean otteen saamista. Joo, mulla on myös pyyheliina sängyssä. Hormonit pistävät hikoiluttamaan ja herään aina yöllä jossain kohtaa, että olen aivan läpimärkänä, samoin lakana. Kosteussuojaa täytyy pitää petarin alla koska muuten se vaan tehostaa hikoilua. Sitten kun olen hikoillut ja maidonnut lakanan märäksi niin on pakko laittaa pyyhe alle. Samoin aina imettäessä harsoa alle, jotta puklut ei likaa lisää.. että sellasta showta täällä :)
 
Erika Stick oli tuo meidän pappi tällä kertaa. Ei tuottanut aamuherätys toivottua tulosta. Neiti taisi ottaa menetetyt unet päiväunissa takaisin. Kylvetyksistä ym iltarutiineista huolimatta, heräsi hän klo 21.15 jälleen kerran "yöuniltaan" seurustelemaan ja pisti kyllä parastaan, hymyili ja jokelteli meille, söi kiltisti kun tissillä yritin nukuttaa ja jatkoi seurustelua. Puolenyön jälkeen luovutin taas ja jatkoin sängyssä. Kai me oltiin joskus nukahdettu, söi vaan kerran yöllä ja herätin taas 8.30. Nyt taas nukkunut koko päivän, syönyt ja max 15min hereillä ja nukahtanut. Meillä oli 2kk neuvola, paino 5480g ja 56,5cm, ihan hyvin kun oli niin kirppu syntyessään 3125g & 47cm.
 
Meillä vauva menee "yöunille" minun kanssa yhtä aikaa eli joskus klo 23 maissa. Sitten herää klo 2-3, 5-6 ja 8-9. Hyvin olen saanut nukuttua imetysten välillä. Vauva syö ehkä noin vartin verran ja sitten nukahtaa.

Tyttöä on vaivanut jo kaksi vikkoa röhisyys, öisin varsinkin. Välillä kuulostaa, ettei henkikään kulje kun rohisee niin pahasti. Keittosuolatippoja ja nenäfriidaa olen käyttänyt. Friida toimii aika heikosti, otin filtterinkin pois niin nyt olen saanut vähän limaa irti. Huomenna lääkärineuvola, niin saa katsoa korvat ja kuunnella keuhkot.

Mä olen ihan kateellinen teille vauvan kanssa paljon liikkuneille. Minä en ole likkunut vielä esikon ja vauvan kans kolmistaan missään. Hyvä, kun päästään ees kerran päivässä ulos. Tosin sektiohaavakin vielä vähän rajoittaa...

Tuulia84 ja tyttö 5 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Hei! Saisikos yksi syyskuussa esikoisensa saanut vielä liittyä mukaan?=) Kaksikuukautinen vaaveli sylissä ja vertaistuelle olisi tarvetta. Kuumeilin Kaksplussassa, mutta odotusaika oli jokseenkin hankala ja palstailu jäi. Nyt on kuitenkin mennyt jo niin monta kertaa sormi suuhun, että olisi kiva jakaa kokemuksia.

Oma toipuminen synnytyksestä on vielä hieman vaiheessa ja pieni on kärsinyt pahoista mahavaivoista. Hieman jo luulimme tilanteen helpottaneen, mutta niin vaan huuto alkoi uudelleen. Yörytmi on muuten melko lailla samanlainen kuin tuulia84:lla. Meillä aamuyön röhinät on vaan niin pahat, että usein vanhempien uni jää vähemmälle, vaikka pieni itse onkin unessa.

Kiva kuulla myös imetyskokemuksia. Tähän asti neiti on saanut vain rintamaitoa, ja on kyllä ollut omat haasteensa, vaikka maito onkin riittänyt. Rintaraivareita, hankalaa pumppausta yms. Nyt on sentään Aventilla hieman paremmin maitoa saanut. Pulloa ei kuitenkaan vielä olla edes kokeiltu. Kohta olisi kyllä aika, kun parin viikon päästä olisi yksi pakollinen meno. Mitähän siitäkin tulee!

Tuli pelkkää omaa sepustusta nyt, mutta koetan kahlailla ketjun vielä tarkemmin läpi niin tiedän, missä mennään.

Niipe/ 1. / tyttö / 9.9.
 
Olettepas olleet paljon liikkeellä vauvojenne kanssa. Itsellä ei ole ollut autoa paljon käytössä eikä ihan lähettyvillä asu ketään ystävää jonne voisi kävellä, joten olen paljolti ollut kotosalla vauvan kanssa. Nyt tosiaan muutamia kertoja olemme päässeet kyläilemään lähtemään ja hieman paremmin kerta kerran jälkeen on mennyt, ekalla kerralla pikkuinen tosiaan sai hirveät raivarit kun oli valvonut pitkään eikä saanut nukuttua, mutta kaipa se tosiaan helpottaa pikkuhiljaa :) olisi kiva lähteä enemmänkin ihmisten ilmoille, kaupassa ei olla vauvan kanssa kertaakaan vielä käyty.

Niipe Tervetuloa!! Varmasti monella on välillä peukalo keskellä kämmentä ja vertaistuki on todella tarpeen :)

Eritteet tosiaan täälläkin niin tuttua :D, joka paikka on tosiaan vähintäänkin maidossa ja puklussa.

Malttamaton hienosti pukkuinen kasvanut :).

willarose Voi että, toivottavasti masuvaivat eivät kovasti vaivaisi. Onko teille muille ollut puhetta d-vitamiinien vaikutuksesta masuun? Tai kun meille terveydenhoitaja sanoi että d-vitamiinit EIVÄT aiheuta mahakipua vaikka usein niin ajatellaankin että se 2vko on vain normaalistikin sellaista aikaa että vatsanväänteitä alkaa tulemaan ja d-tipat satutaan juuri niihin aikoihin aloittamaan.
 
Tuulia84: hommaa tämä niin saat eritteet vauvan nenästä kunnolla pois, illalla kun imaiset: Baby-Vac Nenäimuri | Laite nuhaisen lapsen liman poistamiseen
Netistä maksaa alle 30€, apteekista n 40€. Ihan huippu, friidaan verrattuna teho ihan eri luokkaa. Jollain vauvoilla maitoa suihkuaa tuonne nenäonteloihin, joten se voi röhistä siellä.

Lullaby89: on hienosti kasvanut, kiitos! edellinen lapsi oli syntyessään 1200g painavampi, mut eroa 2kk kohdalla enää 100g.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Nipe ja Elli :)

Malttamaton kiitos niistin vinkistä, myös täällä hiukan nuhaa ja niistäjä on ihan onneton :(

Willarose tiedän niin tunteen. Esikon kanssa oli sama juttu, mulla riittävä maidontuotantooon päästiin vasta 2kk aikaan, siihen asti korvike oli vahvasti tukena.
Ja silloin neuvolassa ja jopa hiekkalaatikon reunalla kuulii aina imetyksen tärkeydestä ym... NIINPÄ, enhän mä tyhmä ole, kyllä sen tiedän mutta minkäs voi, jos ei tule, niin ei tule! Sitkeästi kuitenkin jatkoin ja It mietinkin vuoden ikään.
Nyt meen tasan oman jaksamisen ja fiiliksen mukaan, lopetan imetyksen jos siltä tuntuu.
Viimeksi oli oma jaksaminen, parisuhde, vauva-ajasta nauttiminen vaarassa kärvistelty takia, nyt en sitä haluu. Sanokoon imetyksen puolestapuhujat vaikka mitä :/
Itse uskon että ne suurimmat"kiihkoilijat" ei edes tiedä minkälaisten vaikeuksien kanssa monet painii tuon imetyksen kanssa :/
Ja mitä tulee terveysvaikutteisia, ei sekään ole taattu. Kaveri ei imettänyt päivääkään ja muksu aina terve. Veljen vaimo imetti 2vuotiaaksi ja lapsi imuroi kaikki mahdolliset pöpöt.

Aallolta tuli muuten yksi päivä hyvä keskustelu juuri aiheesta ja siinä otettiin vahvasti kantaa juuri yhteiskunnan luomaan paineeseen asiasta. Ja kuinka pitäisi olla ihan yhtä hyväksyttävää, käytti korviketta tai imettikö.
Siinä just puhuttiin siitä että mielummin perhe kärsii, parisuhde natisee, pikkuinen itkee nälkää kun annetaan korviketta, koska ympäristö luo niin tiukan paineen..
Tsemppiä siis sulle Willarose ja älä ota liikaa painetta tuosta imetyksestä, imettää sen minkä imetän :)

Tapaamisesta, Olisi siis meillä Marjaniemessä (toki jos on ideoita muun paikan suhteen niin kertokaa :))
Ja jos nyt sit ajankohta olis sitä seuraava viikko niin oliko päivä toiveita? Ja ketkä olisi tulossa?

Täällä käytiin tänään passikuvassa ja huomenna haetaan passi.
Nimi käytiin rekisteröimässä viime viikolla eli pojalla on nyt nimi <3
Nimiäiset meillä pidetään vasta tammikuussa.

Kaukalossa istumisesta kysymys..?
Meillä on BeSafen izi go jossa on vauvatukityyny(vauva setti) ja pitäisi lähteä pitkälle ajolle (n 500km) Poika on nyt siis 1kk, oliko vielä rajoituksia tuossa kaukalossa istumisella??
 
Noista mahavaivoista vielä.. Olen antanut itseni ymmärtää ettei masuvaivatonta vauvaa ole olemassakaan. Parin viikon iässä itkuisuus lisääntyy kaikilla vauvoilla ja kuulemma siitä on helppo aina syyttää d-tippoja vaikka niin ei olisikaan. Toki tipat voivat aiheuttaa ylimääräistä totuttelemista mutta ilmavaivat ja masun kipristelyt ovat silti kai aika normaalia hommaa elämän alkumetreillä. Meilläkin piereskellään ja välillä vähän tuskaillaankin mahan kanssa enemmän ja vähemmän mutta olen ajatellut siihen olevan vain yhtä lääkettä ja se on aika. Allergia-asiat toki sitten erillinen juttu.

Vaunuttelut on alkaneet sujua meillä jo paremmin, ei täydellisen ihanan mahtavasti (vielä..) mutta paremmin kuitenkin. Huomenna lähtee vauvan bussimatkailuneitsyys, äitiä jo jännittää :D Kaikkeen tottuu..

Tiheästi imutellaan edelleen mutta nyt alkaa selvästi jo lisääntyä vauvan seurusteluinnokkuuskin. Tuntuu että ensimmäinen hymy ei ole kaukana, sen verran tiiviisti tuijotellaan ja otetaan kontaktia. Kyllä tämä aika vaan menee nopeasti, äskenhän tuo vasta oli pelkkä pilke siellä silmäkulmassa :rolleyes:
 
Oi, treffit kuulostavat todella mukavalta! Harmi kun asun liian kaukana, muuten olisin mielelläni tullut. Toivottavasti moni pääsee paikalle ja tulee mukavat treffit! :) Minulla ei ole lähellä ketään äitiyslomalla olevaa ystävää, niin aika yksinäinen olo on välillä. Odotan että joulun jälkeen pääsee neuvolan äiti-lapsi-ryhmän tapaamisiin ja ehkä sieltä löytyisi joku jota voisi nähdä useamminkin. Ja sitten voisi vähitellen alkaa käymään perhekahviloissa yms. Keväällä pari lähellä asuvaa kaveria jäävät äitiyslomalle niin sitten on enemmän seuraa. Tähän asti olemme eniten vain olleet kotosalla, jonkin verran on käynyt vieraita ja muutaman kerran olemme käyneet sukulaisten luona kylässä. Mutta tuntuu että joka toinen on flussassa, eivätkä pääse tulemaan. Flunssan takia olen vähän vältellyt itsekin isoja kauppoja ja sellaista. Me käymme joka päivä noin tunnin vaunukävelyllä, jos sää sallii. Mutta ihan vain kävelylenkillä ja lähikaupassa. Ihan tuska kun viime viikolla oli kauhea myrsky eikä päästy ulos, päivä tuntui todella pitkältä! Meilläkään ei ole autoa käytössä päivisin niin sehän rajoittaa, mutta onneksi vauva viihtyy ihan hyvin vaunuissa. Välillä tulee kyllä itkua, mutta vähän olen siihen alkanut tottumaan ja kunhan on kotoa lähtiessä kuiva vaippa ja maha täynnä maitoa niin kyllä sitä 1-1,5 h uskalletaan olla ulkona! :) Sukulaisten luona olemme olleet kokonaisen päivän ja sekin mennyt hyvin, pikkuinen nukkui sylissä melkein kokoa ajan. Taitaa minua itseäni eniten jännittää aina nuo lähtemiset ja uudet asiat! :)

Vatsavaivat ovat hieman helpottaneet täällä! Ja vaikuttaa kyllä siltä, että niitä vaivoja on kaikilla vauvoilla enemmän tai vähemmän. Aloitimme D-vitamiinit porrastetusti ja niistä en ole huomannut mitään erikoista. Vaikka D-vitamiinit sinänsä ei pitäisi aiheuttaa vatsavaivoja niin onhan pikkuisen mahalle kaikki uutta ja voi vähän aluksi reagoida kaikesta uudesta. Disflatyl-tippoja otamme aamupäivällä ja illalla. Voisi jossain vaiheessa kokeilla jättää pois. Paljon pikkuinen piereskelee ja välillä valittaa ilmavaivoja, mutta onhan meillä molemilla vanhemmillakin aika herkkä vatsa...

Vielä vaivaa rauhattomuus ja unettomuus. Tänäänkin heräsimme vasta kymmenen maissa ja sen jälkeen pikkuinen on nukkunut 2 h minun sylissäni, 1,5 h vaunuissä kävelyllä ja taas 1 h sylissäni + pieniä pätkiä olkapäällä. Muuten en oikein tahdo saada pientä nukkumaan päivisin, ja yliväsyneenä sitten itkee :( Illalla on useimmiten pahimmat itkut. Toivottavasti tämä on vain joku ylimenevä vaihe!

Viikon olemme nyt saaneet nauttia pikkuisen ihanasta hymystä! Varsinkin vaipanvaihdossa pikkuiselta tulee välillä niin leveitä ja ihania hymyjä että äidin silmät kostuvat - onnen hetkiä! :heart:

Tsemppiä Bosch huomiselle bussimatkalle, toivottavasti menee hyvin! :)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä