Lokakuun Onnenmurut 2012 **Elokuussa**



Meitä on jo 126 odottajaa!

Lasketutajat
(nimimerkki ~ ikä ~ mones ~ synnytyssairaala)

28.9
Jo ~ 31v ~ ensimmäinen ~ ulkomailla ~ poikaolo ~ poikalupaus

29.9
Masu12 ~ 28v ~ ensimmäinen ~ PHKS ~ tyttölupaus

30.9
Bamboo81 ~ 31v. ~ kolmas ~ KOS
sp ~ 24v ~ ensimmäinen ~ TAYS/PHKS
kusma ~ 25v ~ ensimmäinen ~ K-SKS
Vimme ~ 29v. ~ kolmas ~ K-HKS ~ poikalupaus

1.10
Laa_ ~ 23v. ~ kolmas ~ SeKs
_Lumi_ ~ 31v. ~ toinen ~ JS ~ tyttölupaus
Lakukissa ~ 28v ~ toinen ~ TYKS ~ poikaolo

2.10
Mrs.Muddy ~ 24v. ~ kolmas ~ TAYS
Ikiäiti ~ 39v. ~ seitsemäs ~ SATKS ~ poikaolo
Joshua87 ~ 25v. ~ kolmas ~ SeKS
nalle_puh ~ 31v ~ kolmas ~ TAYS ~ poikalupaus
Milk ~ 33v. ~ toinen ~ TYKS
-TSJ- ~ 21v ~ toinen ~ K-HKS
Marjuskainen76 ~ 35v ~ neljäs ~ K-SKS
Nellimo ~ 27v ~ ensimmäinen ~ OYS ~ poikalupaus


3.10
no4 ~ 32v ~ neljäs ~ SeKS
Tanyaz ~ 27v. ~ toinen ~ KOS ~ poikalupaus
Apina25 ~ 25v. ~ ensimmäinen ~ ?

4.10
Fantteli ~ 35v. ~ kolmas ~ LKS ~ poikalupaus
Odecca ~ 28v ~ ensimmäinen ~ KOS
nurmo ~ 27v. ~ ensimmäinen ~ K-SKS ~ poikaolo ~ tyttölupaus

5.10
Tittirii ~ 31v. ~ toinen ~ OYS
Espera ~ 35v. ~ ensimmäinen ~ ?
Minki ~ 22v. ~ toinen ~ KYS ~ tyttöolo ~ tyttölupaus
LumiLinnea ~ 34v. ~ toinen ~ EKKS ~ tyttölupaus
verkar ~ 31v ~ toinen ~ PS
Lillimuks ~ ? ~ ? ~ KYS ~ poikaolo ~ poikalupaus

6.10
_Janzku_ ~ 22v. ~ ensimmäinen ~ TAYS ~ poikalupaus
Jensar ~ 33v ~ toinen ~ JS ~ poikalupaus
Kata89 ~ 23v ~ ensimmäinen ~ OYS ~ tyttölupaus
Öhkis ~ 27v ~ ensimmäinen ~ KYS ~ tyttölupaus

7.10
Taatu ~ 29v. ~ toinen ~ TAYS ~ poikaolo ~ poikalupaus
nellinu ~ 23v. ~ toinen ~ KOKS
Lirppu81 ~ 31v. ~ kolmas ~ ?
ainuu ~ 27. ~ ensimmäinen ~ KOS ~ tyttölupaus

8.10
ttty ~ 26v. ~ ensimmäinen ~ TAYS
Lykke ~ 39v. ~ toinen ~ PS
Laara85 ~ 27v. ~ ensimmäinen ~ MHSO ~ tyttöolo ~ tyttölupaus
Tipitii75 ~ ? ~ kolmas ~ KOKS ~ poikalupaus

9.10
Daalis ~ 35v. ~ toinen ~ KOS ~ tyttölupaus
Murmeli88 ~ 24v ~ ensimmäinen ~ PHKS ~ poikaolo ~ tyttölupaus
Killi12 ~ 38v. ~ toinen ~ TAYS ~ tyttölupaus

10.10
memmiina ~ 20v. ~ ensimmäinen ~ OYS
onnellinen84 ~ 27v. ~ ensimmäinen ~ KOS
Karsu87 ~ 24v. ~ ensimmäinen ~ TAYS/VAS ~ poikalupaus

11.10
LittlePrecious ~ 23v. ~ ensimmäinen ~ PKKS ~ tyttölupaus
Pinusti ~ 28v. ~ toinen ~ TAYS/VAS

12.10
Sannuli79 ~ 32v. ~ toinen ~ SATKS ~ poikalupaus
Lilyanna ~ 33v. ~ toinen ~ KYS ~ tyttölupaus

13.10
Vadelma82 ~ 29v. ~ toinen & kolmas ~ OYS
Piiti_* ~ 27v. ~ ensimmäinen ~ ?
Tiinu* ~ 23v. ~ ensimmäinen ~ K-SKS
IMN ~ 19v. ~ toinen ~ OYS ~ tyttöolo ~ tyttölupaus
saraheinä ~ 28v. ~ toinen ~ OYS
Minnuli77 ~ 34v ~ ensimmäinen ~ TYKS ~ poikalupaus

14.10
Sakuliini ~ 29v. ~ toinen ~ PKKS
Unelma kolme ~ 35v. ~ kolmas ~ NKL ~ tyttölupaus
3tulee4 ~ 24v ~ toinen ~ JS ~ tyttöolo
-Kärpässieni- ~ ? ~ kolmas ~ ?
jomppis ~ 29v ~ ensimmäinen ~ KOS ~ poikalupaus
stressihiiri ~ 36v ~ kolmas ~ P-KKS ~ poikalupaus
marsali 24v ~ ensimmäinen ~ KYS ~ poikalupaus
Piirto ~ 29v ~ neljäs ~ OYS
santsuma ~ 23v ~ ensimmäinen ~ ?
Maria__ ~ 25v. ~ ensimmäinen ~ TYKS ~ poikalupaus

15.10
Timotei ~ 31v. ~ toinen ~ ?
TiitiNasu ~ 30v ~ kolmas ~ JS
shaana ~ 28v ~ ensimmäinen ~ EKKS
Hortensia ~ 31v ~ ensimmäinen ~ ?

16.10
aava olivia ~ 27v ~ neljäs ~ SeKS
tyttöne ~ 21v ~ ensimmäinen ~ ?

17.10
Suandra ~ 25v. ~ ensimmäinen ~ K-HKS
kiyoko ~ 30v. ~ ensimmäinen ~ OYS ~ tyttölupaus
Hömpi ~ 23v. ~ toinen ~ K-HKS ~ tyttölupaus
hesmeli ~ 22v ~ ensimmäinen ~ KAKS
tiituli81 ~ 30 ~ toinen ~ KOKS ~ tyttöolo ~ poikalupaus
Sanz ~ 30v ~ ensimmäinen ~ VAS/TAYS ~ tyttölupaus
karolii ~ 33v ~ ensimmäinen ~ KOS

18.10
ruuvih ~ 32v. ~ kolmas ~ KYS ~ poikalupaus
Zande ~ 25v ~ toinen ~ SATKS
Ann-ie ~ 23v. ~ ensimmäinen ~ K-SKS ~ poikaolo ~ tyttölupaus
Marge* ~ 30v ~ kolmas ~ KOKS

19.10
Sabrinafair ~ 28v. ~ ensimmäinen ~ OYS ~ tyttölupaus
naapuri ~ 30v. ~ ensimmäinen ~ NKL ~ tyttöolo ~ poikalupaus
Sartsa00 ~ 25 ~ ensimmäinen ~ SATKS
Noolie ~ 21v ~ ensimmäinen ~ KOS
Pakkastyttö ~ 36v. ~ toinen ~ SATKS ~ tyttölupaus
sankofa79 ~ 33v ~ kolmas ~ Kät/H ~ tyttöolo ~ tyttölupaus

20.10
Tiimarinvihko ~ 25v. ~ kolmas ~ TYKS
Anime ~ 30v. ~ ensimmäinen ~ OAS ~ tyttöolo ~ tyttölupaus
bobo ~ 32v ~ toinen ~ NKL ~ tyttölupaus
lllllaura ~ 19 ~ ensimmäinen ~ KOKS ~ tyttölupaus

21.10
Rockabella@ ~ 25v. ~ toinen ~ TAYS
muhvi ~ 27 ~ neljäs ~ SeKS ~ poikalupaus
mille84 ~ 27v ~ toinen ~ KAKS

22.10
ail ~ 36v. ~ viides ~ NKL ~ tyttölupaus
kardemumma ~ 31v. ~ toinen ~ TYKS ~ poikalupaus
Santtura- ~ 21v ~ toinen ~ JS
piipero86 ~ 25v ~ neljäs ~ KAKS
Crocus76 ~ 36v. ~ viides ~ OAS ~ poikalupaus
Jipsu ~ 21v ~ toinen ~ SATKS

23.10
deedee ~ 18v ~ ensimmäinen ~ NKL ~ poikalupaus
lindalii ~ 24v ~ ensimmäinen ~ JS
hömpiäinen ~ 28v ~ neljäs ~ TAYS ~ poikalupaus

24.10
aloe_vera ~ ? ~ toinen ~ OYS
iit84 ~ 27v ~ toinen ~ EKKS
Zesi ~ 24v ~ ensimmäinen ~ HYS ~ poikalupaus
Pinde89 ~ 22v ~ ensimmäinen ~ KOS ~ tyttölupaus
latepöö ~ 19v ~ ensimmäinen ~ PHKS ~ poikalupaus

25.10
lena- ~ 22v. ~ ensimmäinen ~ OYS ~ tyttölupaus
Henna-Riikka75 ~ 37v ~ ensimmäinen ~ KOKS ~ poikaolo ~ poikalupaus
Calumet ~ ? ~ neljäs ~ SATKS/VAS
ainonaino ~ 21v ~ ensimmäinen

26.10
DsariaL ~ ? ~ toinen ~ PKKS
Mezzzy82 ~ 30v ~ toinen ~ NKL
miia009 ~ 25v ~ toinen ~ K-SKS ~ tyttölupaus

27.10
zanie ~ 27v ~ ensimmäinen ~ KOS ~ tyttölupaus
unipossu ~ 20v ~ ensimmäinen ~ SeKS

28.10
tintinko ~ 27v ~ kolmas ~ OYS ~ tyttölupaus

29.10
minibebis ~ 27v ~ ensimmäinen ~ TYKS
poikatyttö ~ 35v ~ kolmas ~ K-SKS ~ tyttölupaus
pikkumyy1 ~ 24v ~ ensimmäinen ~ LS ~ tyttölupaus
emmaoo ~ 26v ~ ensimmäinen ~ KOKS ~ poikalupaus

30.10
hentunliisa ~ 28v. ~ toinen ~ OYS

31.10
Pampula 84 ~ 27v ~ ensimmäinen ~ OYS
Cetinje ~ 30v ~ ensimmäinen ~ KOS
Zonde ~ 25v ~ ensimmäinen ~ NKL ~ tyttölupaus

LA ei vielä tiedossa
neulainen ~ 30v. ~ toinen ~ K-HKS
~~~


Poikia 29
Tyttöjä 35


:heart:Syntyneet:heart:

stressihiiri ~ 18.8 ~ Poika ~ 1775 g ja 41 cm ~ (31+6)


Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan keskussairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MHSO = Malmin terveydenhuoltoalue/Pietarsaari
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

~~~

Suuren surun kohdanneet:
mamiko
mimianna
Hellun martta
Iippari
Neiti-81
valoa
_Sunflower
Sussu-72
MeaMansikka
MiNalo
Jiiii
anu84
Sachie
Sike
Perhosia
Miramei
BloodyEnd

~~~
Edelliset keskustelut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2089934-lokakuun-2012-vauvoja/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2091220-lokakuun-onnenmurut-2012-helmikuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2104644-lokakuun-onnenmurut-2012-maaliskuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2119477-lokakuun-onnenmurut-2012-huhtikuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2133788-lokakuun-onnenmurut-2012-toukokuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2147505-lokakuun-onnenmurut-2012-kesakuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2160003-lokakuun-onnenmurut-2012-heinakuussa/


Päivityspyynnöt punaisella, kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Tulinpas korkkaamaan sitten pinon neuvolakuulumisilla :)

Enempää keskikäyrillä en sf-mittojen ja muiden puolesta voi mennä, kaikki arvot hyvät ja kohtu tuntui erinomaiselta ja lapsivettä riittävästi, lapsi oli viistosti raivotarjonnassa,mutta saa kuulemma kuukauden päivät vielä hökeltää miten sattuu :) Synnytysvalmennukseen varattu myös aika, 28.8 olis ilta-luentona. Pitää joku kaveri napata mukaan sinne, se nyt on sama vaikka lesboiks luulisivat.. :LOL:

Niiin ja muistin alkupainoni väärin, joten olenkin paisunut vain 6kg raskauden myötä, vaikka täti sanoinkin että näin hoikan olemuksen kun kuulemma omaan niin tuplatenkin saisi paisua eikä se olisi vaarallista? Jotenkin särähti omaan korvaan se kommentti, että eihän se liikalihominenkaan tervettä ole? Mutta en muutenkaan erityisesti neuvolatädistäni pidä joten saatan ottaa kaikki hänen kommentit vähän liian kriittisesti .. ;)
 
Pitkästä aikaa heippa pinoon! En millään ole jaksanut istuskella lomalla koneella. Sitä saa tehdä muutenkin töissä päivät pitkät. Maanantaina olis paluu arkeen ja vielä 3 vkoa töitä. Supistelee aika kovaa ja silloin 6vkoa sitten sairaalaan vieneet kiinnikekivutkaan ei ole kokonaan helpottaneet, mutta mennään nyt kokeilemaan työssaoloa.

Henna-Riikalle iso kiitos taas uudesta pinosta!

Ja uusiakin oli tainnut pari tulla - tervetuloa mukaan. :wave:

Onko kaikki muut muuten jo fb-ryhmässä paitsi minä? Oon ylpeä itsestäni kun oon saanut vastustettua kiusausta liittyä mukaan jo näinkin pitkään. :D Koitan vähentää fb:ssä roikkumista ja siihen kuuluu oleellisena osana kaikkia ryhmien välttely. Vaikka kivahan se olis nähdä naamojakin nimimerkkien takana.

Kävin tänään ylimääräisessä lääkärineuvolassa (suluissa viime käynti):

Rv 31+2 (27+3)
Paino +750g/vko (!!? argh!), yhteensä nyt 9kg
RR 127/95 (119/86)
Pissa: - - ( - -)
Sf -mitta: 28cm (25 cm)
Tarjonta: RT
:heart: sykkeet ja liikkeet normaalit

Kohdunsuu oli viime käynniltä muuttunut pehmeäksi, mutta on kiinni ja kohdunkaulaakin jäljellä 3cm. Eli no problems!

Päikkäreille, mars.

Lumi & murunen 31+2
 
Perhevalmennus Meillä alkoi viime viikolla jo valmennus. Eilen jäi väliin, kun tulin kipeäksi liian tehokkaasta auton ilmastoinnista. Nukahdin autoreissulla ja puhallin puhalsi kaulalle reippaan tunnin verran. Nyt sitten kurkku niin mielettömän kipeä ja kuume nousee ja laskee koko ajan.. Olen pieni hikoileva possu.. :)

FB-ryhmästä En ole liittynyt..Aluksi meinasin liittyä, mutta se sitten jäi. Lopullinen päätös syntyi, kun joku (en muista nimimerkkiä) laittoi viestiä, että on viimeinen mahdollisuus liittyä, jos haluaa. Jotenkin särähti korvaan, kun on niin henkilökohtaisia juttuja siellä mitä jaetaan, niin ryhmään ei enään sitten pääse tai heitetään ulos.. Hormooneista johtunee, mutta ajattelin, että turhaan nyt sinne liityn, jos on jo niin tiivis porukka heillä siellä..

Kiitos Henna-Riikkalle uudesta pinosta

Nyt rupeaa vasta tajuamaan, että hei! Kymmenen viikkoa laskettuun aikaan!! :heart:

Murmeli & Pikkarainen 30+1
 
FB ryhmästä, minä irtisanoin itseni sieltä 2 vai onko jo 3 vuotta sitten. Sillon se oli vaikeeta kun kaikki oli siellä, mutta puhelin on keksitty. Harmittaa toki vieläkin kun siellä tuli pysyttyä enemmän kärryillä mitä sisaruksille ja sukulaisille kuuluu mutta hyvin oon pärjännyt näinkin. Eipähän tule roikuttua netissä niin paljon.

Tänään oli lääkäri. Olin huoneessa sisällä ehkä jonkun 5 min. Se kirjotti mulle äippälomaan asti saikkua. Sillä ei ollu omaa huonetta käytössä kun joku muu oli vallannut sen, ni se teki vaan sormin sisätutkimuksen ja totesi että kaikki ok. Se ei tehny kunnon sisätutkimusta kun sillä ei ollu laitteita siinä huoneessa. Löi saikkulapun käteen ja se oli siinä. Se oli niiiin pikainen että ei mitää järkeä. Jäi vähän paha mieli koko reissusta. Sano vaan että lääkäriaikoja mulla ei oo enää ennen synnytystä ellei jotain radikaalia tapahdu. Aikoja on niin vähän tarjolla. Kyllä tekis mieli käydä vielä yksityisellä. Sais mielenrauhan kun noita supisteluja on kuitenkin jatkuvasti vaikka kivuttomia onkin. Mutta silti hirveen kiristäviä. Varsinkin jos tekee jotain vähän raskaampaa. No ehkä mä vaan stressaan turhaan?

Kusma ja hattivatti 31+3
 
Heippa hei taas pitkästä aikaa!

Uusille tervetuloa ja kiitos Henna-Riikalle uudesta pinosta! Nyt on jo elokuu, mitä ihmettä?! Aika menee nopeasti...

Harmi, että tuo fb ahmii minulta palstailuajan, pitää koittaa nyt aktivoitua täällä enemmän. :) Lukemassa olen kyllä käynyt, joten suunnilleen perillä jutuista pitäisi olla...

Täällä hormonit hyrrää ja mielialat vaihtuu tiheään. Välillä oon niin hyvällä tuulella ja toisinaan kengät lentelee seinään kun en niitä saa tarpeeksi nopeasti jalkaan. A mental note to self: Converseja voi yrittää jalkaan seuraavan kerran lokakuun jälkeen. Muuten voi olla vuorka-asunnon seinässä muutama isompi jälki lisää... :whistle: Voi kulta-rukka, kun joutuu mua kestämään.

Miehen alkoholin käytön suhteenkin mielipiteet voivat muuttua sekunnissa. Nyt raskausaikana käyttö on ollut minimaalista, saa oikein sanoakkin että "Hei, jos sää haluat ottaa, ota vain!" Mutta sitten jos mies humaltuu, se ärsyttää. Luultavasti tähänkin ärsytykseen on syynä ne iki-ihanat hormonit...

Univaikeudet ovat sitten uusi oire raskaudesta. Kierin ja pyörin ja haen asentoa ja nukahtaminen on vaikeaa. Vaikka lämmöstä yleensä pidänkin, öinen kuumuus ei myöskään helpota asiaa, kuin ei myöskään jatkuva pissalla ramppaaminenkaan.

Huomenna olisi viimein oman tädin neuvola. Viime lääkärineuvolassa ja sitä edeltävässä tätineuvolassa sijaiset saivat sf-mittauksessa alakäyrän alapuolella olevat mittaustulokset, joten sitä mittausta jännitellessä menee tämä ilta. Olen muutenkin kontrollissa sikiön pienen koon ja istukan virtausvastuksen vuoksi, mutta jos sf-mitta ei ole palannut käyrille, pitää syyskuun ultra-aikaa aikaistaa ensi viikolle. Saas nähdä, toivottavasti olis mitta noussu!

Vaikka asiasta ei minulla olekaan omakohtaista kokemusta, annan kyllä tukeni ja respektini yh-vanhemmille. Yksin lapsen kasvattaminen on sellainen saavutus, jota ei kenenkään pidä väheksyä. Onhan siinä varmasti kaksinkin tekemistä, mutta yksin joutuu olemaan sekä isä että äiti, välillä se hyvä ja toisinaan se paha poliisi. Ei varmasti ole helppoa revetä joka suuntaan. Ja teiniäitiasiaan: Niinkuin joku jo viisaasti sanoikin, ei se ikä huonoa äitiä tee, vaan ne teot puhuvat.

Minua on myös alkanut mietityttämään tuleva synnytys. Olen koittanut aiheesta ottaa selvää ja lukea paljon, mutta tuntuu että aiheesta on saatavilla aika vähän objektiivista tietoa - ainakaan netistä. Yhden kätilötyötä käsittelevän kirjan olen lainannut, ja siitä nyt saa perustietoa kivulievityksestä ja muusta aihetta koskevista asioista, mutta mietityttää kyllä kovasti, mitä synnytykseltä oikein haluan. Vai pitääkö siltä haluta ylipäätänsä mitään? Heh, ehkä vähän epäselvästi sanottu mutta koittakaa pysyä kärryillä :D No, varmaa on että miehen haluan sinne mukaan, ja on se sinne tulossakin.

Eipä tällä kertaa muuta, mutta taispa tuossa aika pitkästi tekstiä tullakki! :D Ihanaa kesän loppua kaikille ja jännittävää loppuaikaa! Kohta niitä vauvoja voi alkaa syntymään, alkaa joillaki viikot olla niin isoja jo, iiiiks :D

Kata ja Möhkis 30+4
 
IMN
Kiitokset kauniista sanoista kaikille tuossa ikäasiassa :)

Lähinnä tulin nyt valittamaan omaa oloa. Oikea rinta on alkanut nyt nostattaa maitoa ja ihan kuin sekään ei riittäisi että tuo utare on kaksi kertaa isompi kuin toinen, niin vielä kaiken lisäksi aivan tajuttoman kipeäkin. Enkä tiedä miksi olen tänään ollut niin huonotuulinenkin, kaikki vaan ärsyttää nyt. Tulee jopa välillä mieleen kaikkia vanhoja riitoja erinäisten ihmisten kanssa ja pistää v*tuttamaan vaikka ovat jo monta vuottakin vanhoja juttuja : / En ymmärrä enää näitä hormonejakaan. Onneksi mies on tämän viikon iltavuorossa niin ei joudu katselemaan minua kuin pääosin öisin :D

Muistinpa juuri että ensi viikolla olisi taas kontrolliultra. En oo ennen tommosia unohtanut, eli joko tässä raskausdementiakin iski ihan kunnolla päälle? Kaikki vaivat vaan tänne kerralla, ei siinä mitään :D

IMN & Tuutikki 29+4
 
IMN
Voisikos joku vinkata mulle että mistä nämä mun "kohtaukset" voisi johtua? Välillä puskee aivan tajuton hiki päälle kuin tyhjästä, sitten huimaa ja on pakko mennä vähintäänkin istumaan, kuitenkin mielellään ihan vaakatasoon kyljelleen. Tuntuu että oksennus lentää ja pulssi on pilvissä. Vauvakin muuttuu jotenkin levottomaksi ja möyrii ja hyörii niin että melkein sattuu. Supistelee, mutta ei yhtään kipeästi tai niin että edes tuntuisi. Kohdunsuullakin tuntuu inhottavaa vihlontaa/kipua.
Noita kohtauksia saattaa tulla ihan missä tilanteessa vaan, tähän mennessä tullut suihkussa, autossa ja ihan sängyssä telkkaria katsellessakin. Yleensä tuota kestää jonkun 10-30min, mutta nyt on kestänyt jo puolentoista tunnin verran ja pikkuhiljaa alkaa helpottaa.
Ensi viikon perjantaina olisi neuvola. Pitäisikö huomenna pyytää neuvolalääkärille aikaa vai odotella suosiolla sen reilun viikon verran? Äsken olin kyllä jo valmis lähtemään OYSiin kun tuntui että taju lähtee.
Juoda olen kyllä muistanut, ja syödäkin. Enkä mitään rasittavaakaan ole tehnyt.

Anteeksi mahdollisesti sekava teksti.
 
Viimeksi muokattu:
IMN, minusta tuo kuulostaisi, että verenpaineet heittelee, ts. että sulla laskee verenpaine liian matalalle. Voisi ainakin osa oireista viitata siihen: korkea pulssi, huimaus ja huono olo. Kokeile mitata seuraavan kerran. Meneekö levolla ohi? Vasemmalla kyljellä makuulla on paremmat virtaukset itselle, ja tietysti myös vauvalle silloin. Muista juoda riittävästi!

Olen itselle ostellut maustettuja kivennäisvesiä, kun ei tuota raanavettä tule juotua riittävästi. Maitoa vetelen ruuan kanssa monta lasia, tuleehan siinäkin nestettä.
Mulla oli pitkästä aikaa eilen kanssa huimausta, ja inhottava tunne on. Onneksi sitä ei ole kuitenkaan päivittäin enää. Ehkä oon liikaa syönyt salmiakkia+lakua.. kääks..

Tuntuu että tässä on muutama viikko mennyt aika vauhdikkaasti. Ensi viikolla tulee jo 30 viikkoa täyteen. Huh! Viime viikonvaihteen kostea ja lämmin ilma tuntui tosi tukalalle, onneksi on nyt ollut viileämpää. Tuli vähän pakokauhukin, että apua nyt tämä on ihan hirveetä ja vielä 10 viikkoa edessä. Kylkimakuullakin pitää laittaa tyyny mahan alle kun tuntuu ihossa ikävä venytys kun maha roikkuu.

Kävely on lantion luissa alkanut tuntumaan kipeeltä varsinkin jos on pitemmän aikaa istunut tai maannut. Häpyluu on kipee ja muut siihen liittyvät luut. Auts! Närästää ja selkää jomottelee kans.. Muutoin saakin olla iloinen että kaikki on ilmeisesti ihan ok.

Nyt tuli kyllä vähän liikaa valitusta.. Itselle tulee kyllä "valituksien" lukemisesta sellainen olo, että ei ole yksin, ja sehän on lohduttavaa! :heart:

hortensia 29+2
 
IMN
hortensia Itsekin mietin verenpaineiden laskua. Tosin aikaisemmin mulla on ollut päinvastaisia ongelmia kun (varsinkin) alapaine on ollut liian korkea normaaliin nähden, mutta kaipa sekin voisi sitten heitellä noin.
Ainoastaan ihmetyttää nuo eilisiltaiset supparit, joista sitten loppujen lopuksi pari oli kipeitäkin, tosin vain toispuoleisesti. Selkäkin kipeytyi samalta puolelta. Nyt tietenkin panikoin kun huomasin että pikkarit oli ihan märät ja taidan yrittää päästä neuvolaan näytille, vaikka uskonkin että on vain runsaammasta valkovuodosta kyse.
No, vauva ainakin liikkuu hyvin, joten luulisi neidin osalta kaiken olevan kunnossa. Tosin liikkeet käyvät vieläkin kipeää, liekö pieni vain saanut sen verran voimia jo kasaan että nuo kääntymiset tuntuu ikäviltä.

IMN & Tuutikki 29+5
 
IMN: Mulla ihan samaa, tääkin aamu mennyt oudon olon kourissa joka alkoi yht äkkiä, tuntuu jotenkin että ahdistaa ja oksettaa samaan aikaan ja alkaa heikottamaan ja pyörryttämään oudosti, mulla makuuasentokaan ei ihan heti auttanut. Kannattaa vaan syödä, juoda ja levätä kunnolla!! Mulla paineet normaalia alempana mutta ei niistä jatkuvasti tuollaista oloa ole syntynyt. Myös vatsa hieman sekaisin, taitaa vaan kaikki vaivat puskea päälle samaan aikaan ja siksi olo niin kurja, ja tosiaan vauva möyrii täälläkin noiden aikana :LOL: Oon myös miettinyt voiko vauvan asennon aiheuttama tukala olo aiheuttaa oksetusta, mulla välillä huono olo iltaisin jos vauva on asettunut todella ylös ja aiheuttaa painetta joka suuntaan:confused:

Jensar kera asukin 30+6
 
Viimeksi muokattu:
IMN Käsittääkseni se voi olla merkki myös korkeasta verenpaineesta. Käväise neuvolassa niin saa ainakin varmuuden ettei ole mitään vakavaa :) Mä sain neuvolasta mukaan sitä ph-testipaperia kotiin, jolla voi itsekin testata jos tulee vuotoa, että onko se valkovuotoa vai lapsivettä. Mun vuodot loppuivat, eikä niitä paljoa ollutkaan, se taisi olla vaan hikoilun ja valkkarin yhteispaniikkia.. (ällöä)

Mun masuasukki möyrii kyllä koko ajan jalat alas päin. Mutta ei kai se haittaa tässä vaiheessa. Perätilasynnytyksestäkin jo kysäisin neuvolassa, ja kuulemma sekin onnistuu alakautta jos ei paikat ole ahtaat ja neuvolan täti arveli ettei minulla ainakaan tätä ongelmaa olisi. Heh kiitti vaan. Perätilasynnytyksiä on kuulemma vain 2% mutta mun 4 synnyttäneestä kaverista tämän on kokenut jo 2. Molemmat sektiolla.

Meillä oli eilen jo synnytyssairaalaan tutustuminen! Onneksi katsoin perhevalmennuslappua eilenaamulla, ihan vain kurkatakseni milloinkas olisi seuraava luento - TÄNÄÄN!!!! Mä oon aiemmin asunut pk-seudulla, ja tutuin paikka on mulle Jorvi, nyt kävin ekaa kertaa Oulaskankaan aluesairaalassa. Ihanan kotoisan pieni paikka, keskimäärin siellä syntyy pari vauvelia pivässä :) Tilat ja koko paikka oli ihanan pieni ja silti siellä puhuttiin paljon luonnonmukaisesta kivunlievityksestä ja oli synnytysammetta ja saa akupunktiota ja vaikka mitä. Tulipa kiva fiilis, mukavia kätilöitäkin oli. Sinne on kyllä "ikäraja" 36 viikkoa että jos on ennenaikainen tulossa niin sitten on kaahattava Ouluun saakka. Hui. Sinne on pitkä matka! Jotain 130km meiltä.

Mä en kanssa sinne Facebookin ryhmään ilmoittautunut, vaikka muuten siellä pyörinkin joka päivä. Ja mullakin särähti korvaan se ettei sinne enää pääse. Kyllä tässä varmasti on raskaushormoneilla asiansa :LOL:

Ai niin pitää vielä kertoa kun kävin ihonpuhdistuksessa (mulla on aina vähän aknea ihossa, mutta mun mielestä ei paljoa) niin kosmetologi kysyi kohteliaasti että onko sinulla aina tällaisia iho-ongelmia vai onko raskaus nyt pahentanut tilaa? Oletko harkinnut tähän jotain lääkitystä? :LOL:
 
Anime Oulaskankaalla on tosi hyvä maine synnytyssairaalana. Menisin itse ainakin mielelläni sinne synnyttämään, jos siellä päin asuisin. :) Mäkin oon miettinyt tuota perätilasynnytystä välillä kun vauva oli jalat alaspäin. Eilenhän neuvolassa vauva oli jo raivotarjonnassa, mutta voi kuulemma vielä huonolla tuurilla heivata itsensä takaisin perätilaan. En missään nimessä aio suostua moiseen. :D Mutta siis tässä vaiheessa ei kuulemma pidä tarjonnasta vielä stressata lainkaan.

IMN Mustakin kuulostaa ihan matalalta verenpaineelta. Mulla on samalaisia oireita välillä. Pyörryttää, oksettaa, pukkaa hikeä jne. Verenpaine on silloin yleensä jotain 104/60. Yleensä mulla on paljon korkeammat paineet. Ja juu, hermot on täälläkin koko ajan tiukilla. Jokin ihme raskausraivohulluus iskenyt. :D Tsemppiä sinne!

Pitää lähtee perheen kans ravintolaan lounaalle. Neljän viikon kesälomailun jälkeen en enää yksinkertaisesti keksi mitään lounasruokia! Enkä kyllä päivällisiäkään... Varsinainen kodinhengetär täällä. :)

Voikaahan hyvin!

Lumi & murunen 31+3
 
Helou!

Tänään lääkärineuvola suoritettu. Vähän harmitti kun lääkäri oli joku nuori ja uusi toimessaan ja tarkisteli koneelta et mitä pitäs kysyä ja tutkia.. No kait hän silti hommansa osaa. Sisätutkimusta ei tehty kun ei ole olllut supistuksia tai muita tuntemuksia. Kysyin että onko viiminen lääkärikäynti niin sanoi että ei ole, vaan uudelleensynnyttäjiltä jos jää joku lääkärikäynti poies ni se on tää keskiraskauden. Onko kellään muuta tietoa? Eli kuitenkin loppuraskaudessa olis vielä lääkärikäynti? Jossa tarkistettas tarjonta ynnä muut?
Vauvan asento tälle hetkellä oli melko poikittain. :D Tiesin sen silti kyll itekin kun iskua tulee molempiin kylkiin. Mut ois sit ennen synnytystä kiva tietää et miten päin kaveri majailee ettei tuu yllätyksiä.
Verenpaineita käskettiin seuraamaan kun olivat melko korkeat verrattuna aiempaan. Eli ens viikolla uus käynti jossa katotaan vaan pissa ja paineet. Painoakin oli tullut iha älyttömästi muutamassa viikossa eli alkaakohan ne turvotuksetkin taas puskemaan päälle... Vitsi en kyll haluis uut raskausmyrkytyst, vaikka kukapa haluais.

Esikoinen oli mummulassa yökylässä mummun kesäloman kunniaksi ja vähän tän mun lääkärikäyntini takia ja siellähän oli tietysti puolen yötä valvottu. Voi että kun ärsyttää ettei se osaa nukkua muualla kun kotona vaikka on yökylässä ollut ennenkin. Muutaman yön kotona jo ollut yökuivakin mut viime yön oli sit tietysti ihan litimärkä kun oli valvoskellut pitkin yötä.

Fb-ryhmään ei ole täälläkään liitytty eikä ole aikomuksenakaan. Tuli vähän samankaltainen fiilis kun Murmeli88:lle ja Animelle. Mutta hyvin me täälläkin pärjätään jossei kaikki sinne faceen karkaa. :D

Närästys on ollut täällä jokapäiväisenä vaivana eikä loppua näy. Välillä oikeen oksettaa sen takia ja koko ajan enemmän tai vähemmän epämiellyttävä olo.

"Teiniäitiys" on munkin mielestä vähän inha termi vaikka itse olenkin just päässyt teini-iästä ennen esikoisen syntymää. Välillä tuntuu silti et paheksutaan, mutta kyllä mä tavallaan ymmärrän mistä ne ennakkokäsitykset juontaa. Itsellä on suvussa pari sellasta tapausta joiden ei mielestäni olis kannattanu lisääntyä ollenkaan, saati sit vielä niin kakaroina. Tai siis mun serkku oli 19v. saadessaan esikoisensa ja hän on kyll ollut saman varsinaisessa merkityksessä teiniäiti. Tytöt on jatkuvasti hoidossa ja äijä vaihtuu koko ajan.. Kaikkia melkeen on kutsuttu isäksi, vaikka isä ei oo ees sama lapsilla. On sanonu ettei itekään tiedä kuka kenenkin isä on.. Baarissa ravaaminen on jatkunut hyvin samankaltaisena kun ennen lapsia ja tän naisen käytös humalassa on jotain niin käsittämätöntä. Nyttenkin varmaan menossa oikeuteen jostain pahoinpitelystä. Huoh.. Nojoo toi on sit taas jotain niin ääripäätä ja varmaan löytyy joka ikäluokasta mut käytös on tosi lapsellista.

Joo höpönlöpön olispas taas itsekeskeistä jörinaa. :D

Jipsu & Pömppis 28+2 (Hei! Viimisellä kolmanneksella mennään!)
 
Viimeksi muokattu:
Kontrolliultra TYKSissä takana. Munuaisaltaat ei ollu enää laajentuneet!!! JEE! Eli se tasaannus oli siis tapahtunut, mistä lääkäri sanoi viimeksi.
Mutta sitten tuli uusi huolenaihe: lapsivettä kuulemma runsaalaisesti ja vauvan painoarvio tällä hetkellä 1880g!!!!! Kuulostaa tosi isolta mun korviin viikkoihin nähden?!!
Kolmen viikon päästä taas kontrolliin ja määräs vielä uuteen sokerirasitukseenkin, vaikka kävin jo rv 24 ja arvot oli sillon tosi hyvät. Vähän kyllä pelottaa, kuinka isoks se jätkä meinaa kasvaa... :O

Vauva köllötteli perätilassa, mutta kun lapsivettä on niin paljon, mahtuu hän siellä vielä hyvin kääntyilemään... :) Lääkäri oli muuten tosi ihana, näytti meille 4D kuvaakin ja sanoi, että äidin näköinen poika :LOL: Ounou.
Saatiin yksi kasvokuvakin mukaan.

Maria ja Mukelo 29+4
 
Lääkärikäynneistä mulle sanoi neuvolalääkäri toisella käynnillä että kun olen uudelleensynnyttäjä niin mulla ei ole enää kolmatta käyntiä. Varmaan se vaihtelee eri kaupungeissa, luulisin? Mulla on kyllä rv 36+3 aika äitiyspolille mutta käsitin että ilman tuota aikaakaan ei ois ollut enää lääkärikäyntiä.

Vauvan asennosta täällä kyllä pyöritään niin paljon vielä päivittäin että välillä on pää alaspäin ja välillä ylöspäin. Esikoinen mulla kääntyi vielä joskus rv 33 peppu alaspäin pariksi viikoksi mutta kääntyi sitten vielä takas rt:n.

Raskausvaivoista, mulla tuntuu olevan helppo raskaus verrattuna moneen muuhun, kun mulla ei ole mitään vaivoja, ei liitoskipuja, ei supistuksia, ei mitään särkyjä missään. Pyöräillessä on tullut muutama supistus kun polkee ylämäkeen ja varsinkin jos tyttö on kyydissä.
Paitsi että oksentamaan olen alkanut taas viimeviikosta lähtien päivittäin. Sainkin monta viikkoa nauttia siitä ettei tarvinnut kuin pari kertaa viikossa. Mutta muuten olo on ihan hyvä. Närästyskin on helpottanut, ei enää närästä päivittäin vaan silloin tällöin ja lievemmin.
Oksentamisen takia ehkä eniten odotankin aikaa että saa syödä ihan mitä vaan ja ois normaali olo. En kyllä ihan hetkeen vois ajatella uutta raskautta, haluaisin nauttia normaalista olotilasta. Mutta voiton puolellahan tässä jo ollaan:)

saraheinä&pikkukakkonen 29+5
 
IMN
Maria__n saama painoarvio kuulostaa kyllä melko hurjalta, mutta liekö johtuu siitä kun meidän tulokas taasen kasvaa alakäyrällä :D Mutta eiköhän lääkäri sanoisi jos pitäisi norsunpoikasta pelätä :)

Kävin tosiaan tänään sitten neuvolassa ja lääkäri tarkisti kohdunsuun eilisten supistelujen takia. Kaikki oli kuitenkin ennallaan, 3cm kaulaa ja kohdunsuu kiinni ja kiinteä. Huonovointisuus johtui lääkärin mukaan liian korkeasta verenpaineesta. Paineet oli tänään 130/87 (pulssi 103), joka sekin on jo mulle korkea ja lääkäri käskikin seurailla paineita kotona.. Saan kylläkin vasta ensi viikon lopulla verenpainemittarin käyttööni 150km:n takaa, joten toivotaan ettei kohtauksia nyt siihen mennessä tulisi. Jos paineet edes käy korkealla niin pitää ottaa yhteys neuvolaan. Ilmeisesti raskausmyrkytystaustani takia? Samoin yhdestäkin kivuliaasta supistuksesta pitäisi ottaa yhteyttä, mutta enpäs tiedä soittelisinko mihinkään yhden supistuksen takia :D
Lääkäri varasi mulle myös kontrolliajan kahden viikon päähän, jolloin katsotaan uudestaan kohdunsuun tilanne. Huomasin vasta kotona ettei lapsivedestä ollut mitään puhetta koko lääkärikäynnillä, mutta uskon lääkärin tehneen sen pikatestin samalla kun otti varalta hiiva- ja streptokokkiviljelyt. Nyt ei muutenkaan ole mitään vuotanut, joten olen saanut vähän rauhoiteltua itseäni :) Ensi viikon kontrolliultrassa pyydän kyllä katsomaan taas istukan virtaukset, jos lääkäri ei muuten niitä katso. Oon vaan alusta asti ollut ihan varma että raskausmyrkytys tässä taas iskee ja eilinen kasvojen turvotus kyllä vain vahvisti epäilyksiä.
SF-mitta oli 26cm ja pienen syke 130.

Ainiin, painoa tullut jälleen n. 350g/vko. Kohta ollaan jo uusilla kymmenluvuilla ja mennään miehestäkin ohi.. Tuleeko muilla jotenkin epänaisellinen olo kun oma paino lähentelee miehen painoa? Mua se ajatus jotenkin ahdistaa, varsinkin kun meillä on miehekkeen kanssa tapana käydä puntarilla aina ennen saunaan menoa, joten toinen on vielä siinä vieressä muistuttamassa kuinka monta kiloa on vielä jäljellä että ollaan samalla viivalla. Ei tietenkään mitenkään pahalla sano, mutta miesmäisen ajattelemattomalla tavallaan (ja on kyllä saanut kuullakin siitä :D).

IMN & Tuutikki 29+5
 
Viimeksi muokattu:
Hei kaikille!

Neuvolaliäkäri kuulumisia,SF-mitalle ei ole tapahtunut mitään sitten viimekerran, viimeksi mitattiin se reilu kolme viikkoa sitten jolloin se oli 28cm ja nytten oli siis sama.Mie tuossa yhes vaiheessa kasvatin sitä 1kuukaudessa 10cm eli alakäyrältä yläkäyrälle suoraan :D ! Mutta nyt mittaaja oli sitä mieltä et vauva on poikittain tuolla mahassa jonka takia mitta ei nyt näyttänyt oikeaa tulosta,joten tyydyn siihen ja odotan pari viikkoa jolloin olisi uusi mittaus.

Mahasta sen verran että sen ison koon puolesta ei ole mitään haittaa ja olen jo oppinut hyvin väistelemään kaikkea,heti siis kun ymmärsin sen ettei se laihistamalla mene pienemmäksi ja kaikkialle pitää vain raivata enemmän tilaa jos tahtoo jonnekin mahtua menemään :LOL: ,mutta erillisiä pieniä vikoja on mitkä huonontaa olotilaa,kuten kova paine välillä alamahassa? en tiedä mistä se johtuu vai johtuuko se vain siitä ku vauva mönkertää tuolla miten sattuu niin sen asento saa välillä paineen tuntumaan? Kohdunsuu on kiinteä ja 3cm pitkä,joka pitäisi olla ok,tai ainakaan ne ei mittää siitä virkkoneet neuvolassa.

Miehen alkoholin käytöstä myös on ollut puhetta..Mulla mies lähti tännää kattomaan nesteralleja ja olen hyvin tyytyväinen siihen :D Mieheke on 30-vuotias neljän lapsen yh-isä, lapset on asuneet meillä jo vähän vajaan kolme vuotta, lasten äiti menehtyi vuosi sitten. Mies rakastaa lapsiaan yli kaiken,mutta on aika huono viettämään aikaa niiden kanssa.Lapset ovat minulle kuin omia ja tämä meidän yhteinen tulee vain tiivistämään meidän perhe arkea,enkä anna mitenkään päin asian mennä siihen että perhe jakaantuisi meidän vauvaan ja entisiin lapsiin koska kaikki on yhtä rakkaita ja tärkeitä :heart:! Mies ei juo usein ja silloinkin kun ottaa niin on asiallisessa kunnossa.Meillä tuleekin usein siitä sanaharkkaa kun mies ei meinaa lähteä minnekään poikien matkoille,mutta nyt sain sen kerrankin ajettua sinne ralleihin ja olen niin ylpeä hänestä =) Meillä kun menee niin että jos mies ei käy poikien kanssa missään,niin en oikein minäkään kehtaa lähtee tyttöjen kans minnekään :stick: joten mullakin menee sit kaikki aika kotona lasten kans touhutessa. ONKO muilla tälläistä ongelman tynkää,vai onko tälläistä vain meidän perheessä?

marsali ja nyytti 29+4 ja odotan jo kovasti että pikkuinen syntyisi :heart:
 
Nyt oikeen hävettää kun en oo käyny kirjottelemassa, ikinä ei mukamas ehi kirjottaa vaikka luen kyllä näitä juttuja :)jumiudun aina fb:n yksinhuoltajien ryhmään.. Ja Nyt oli pakko ottaa itteään niskasta kiinni, kun osu kohalle tuo Little precious:n teksti. Eli vähän samassa tilanteessa oon, tosin ihan itse annoin isälle lähdön ku ei oikeen monen muistutuksen jälkeen muka ymmärtäny miten pitäis käyttäytyä kun lapsi on tulossa. Tulin siihen tulokseen että molempien, sekä mun että lapsen hyvinvoinnin kannalta on parempi näin. Ja ihmisten suhtautuminen tähän asiaan alkaa tosiaan kyllästyttää, päivitellään että "voivoi, kyllä sulla tulee olemaan rankkaa" ja "miten ootkin ajautunu tohon tilanteeseen". Jotkut jopa antaa ihan suoraan ymmärtää että mä olen nyt joku yhteiskunnan hylkiö, joka on loppuikänsä ilman miestä ja että musta tulee automaattisesti huono äiti. Kyllä mä ihan tietoisesti olen päättänyt lapseni pitää ja olen tyytyväinen päätökseeni ja erittäin onnellinen! ihmiset ei vaan tunnu tajuavan sitä. Huoh. Tulipas avauduttua :D
ja IMN mulle on tullu kanssa pari kertaa ihan samanlainen kohtaus! ensin alkaa haukotuttaa, sitte tulee ihan hirvee kuuma aalto ja hiki valuu otsalta ja selästä, silmissä sumenee ja oksettaa. Verenpaineet on vähän alakanttiin ja neuvolassa sanottiinkin että vähän voi uimata, mutta en ihan näin rajua kuvitellu sen olevan..
Näköjään en osaa puhua kun itestäni, mutta miuuten on kaikki hyvin, tyttö kasvaa ja liikkuu kovasti, alkaa yöt mennä valvoessa kun se kovin jumppa alkaa aina kahen aikaan yöllä. Tänään sain haettua hoitopöydänkin ja sinne laatikoihin oon viikkaillu vaatteita. Tulispa se tyttö jo <3

Zonde ja paatintappi 27+2
 
Elokuu! Enää yksi pino ja sitten on se meidän kuu -pino. Hurjaa! Kiitos Henna-Riikalle uudesta pinosta!

IMN mun piti ihan tuosta listasta tarkistaa, että minkä ikäinen olet, kun muka teiniäiti olet. Kirjoitustesi perusteella en ole sinua sellaisena pitänyt. Tiedän yhden nelikymppinen äidin, joka on just sellainen festariäiti, josta joku puhui, mutta toisaalta tiedän ikäisesi äidin, jonka kasvatustyyliä ihailen kovasti. Eli ei se ikä, vaan se kypsyys. Ja kysymys sinulle, kun sitä Vintiötä olet monesti suositellut: tiedätkö, mitä sille tapahtuu? Kävin siellä aikaisemmin kesällä ja oli lappu ovessa, että avautuu kesätauolta nyt kuun vaihteessa. Tänään oli vain pahvit ikkunoissa.

Maria Ihanaa, että nyt ultrassa oli kaikki hyvin! Toivotaan, ettei sieltä nyt kuitenkaan mitään kauhean isoa vauvaa olisi tulossa.

Miehen alkoholinkäytöstä oli puhetta. Itse en ilman rakkauttaan juo montaa annosta vuodessa. Mies harrastaa viskejä, joita kyllä säännöllisesti tulee maisteltua. Saattaa ottaa yhtenä-kolmena iltana viikossa 1-2 annosta. Ei koskaan yli neljää annosta illassa, enkä ole koskaan nähnyt sitä oikeasti kännissä. Parin kaverin kanssa niillä on sellaisia poikien iltoja silloin tällöin, mutta ovat kaikki sellaisia harrastajia, eikä sen hintaisilla juomilla oikeasti ryypätä (ainakaan meidän tuloilla :)). Kun on stressaantunut, sillä tulis helposti otettua se annos tai pari useanpanakin iltana viikossa. Tämä mua häiritsee ja asiasta ollaan keskusteltu. Nyt raskausaikana on maistellut harvemmin ja aikonut olla viimeisen kuukauden kuivin suin, että on valmis lähtöön hetkellä millä hyvänsä.

FB:ssä en ole ollenkaan, enkä ole koskaan ollut. Syitä on moninaisia, mutta viimeinen niitti oli, kun yks kaveri sanoi, kun kysyin kuulumisia pitkästä aikaa tavattaessa, että tietäisit, jos olisit FB:ssä. Eikä alkanut sen enempää kertoa. Tuli sellainen olo, että en varmasti liity. Että kyllä mun on voitava pitää yhteyttä ystäviin muuten. Eli aion minäkin jatkossakin kirjoitella täällä :)

ON Mun selkä alkaa olla tosi kipeä. Olin viime viikolla muutaman päivän sairaslomalla. Lääkäri olis antanut enemmänkin, mutta meillä on nyt tosi tiukka tilanne töissä, kun moni on tämän viikon vielä lomalla, halusin yrittää vielä kestää. Tänään oli tosi tuskaista. Mutta aion huomisen vielä yrittää, kun ens viikolla on loma. Katsoo sitten, miten sujuu. Selän lisäksi kipeä on myös oikealla puolella ylämahasta heti rinnan alta. Luulen, että sekin on lihaskipua, joka tuolta selän puolelta heijastelee, koska auttaa, kun siitä painelee.

Tosin saa nähdä, paljonko mulla edes olis töitä loman jälkeen. Heinäkuun alussa juteltiin pomon kanssa, ettei laita mulle enää elokuulle niitä tuote-esittelypäiviä, vaan saan olla toimistolla siinä puhelinmyynnissä. Mutta sanoi, että kun uudistuksia on tulossa, siellä töitä riittää. Sanoi vielä, että sehän on varmaan mulle kiva, kun vaikuttaa niihin äitiysrahoihin. Tänään vähän kyselin, että mitenkäs töitä on loman jälkeen. Nyt ei tuntunutkaan olevan niin paljon ja sanoi vielä, että ens viikolla varmaan aloittaa sitten uus extrahenkilö siinä myynnissä, niin käyttää varmaan sitäkin, että oppii hommat. Että tulipa nyt vähän sellainen olo, ettei taidakaan loman jälkeen paljon olla töitä. Mulla kun on sellainen "tarvittaessa kutsuttavan" sopimus, niin ei tarvitse mulle yhtään töitä antaa, jos ei halua. Ärsyttää! Mietin sitäkin, että jos en pystykään menemään töihin loman jälkeen, eikä mulle ole mitään vuoroja sovittu, niiden ei tarvitse maksaa sairastamisesta. Tätäköhän se sitten laskee, että sopii vuoroja vasta, kun tietää, miten mun selkä jaksaa. Mutta pitää Kelalta selvittää, että saanko mä sitten sieltäkään mitään. Kiva, jos tuo selkä on ihan tuskainen, eikä voi olla töissä, eikä saa mistään rahaa.

Viime viikonloppu oli kamala. Istuin lähinnä sohvalla ja katsoin leffoja ja itkin. Tämä selkä niin väsytti ja kai niitä hormonejakin voi varmaan syyttää. Mies parka yritti kaikin keinoin lohduttaa. Alkuviikosta tuntui sitten, että liikkeet on mahassa hiljentyneet kovasti. Tuon väsymyksen kanssa stressasin siitä kovasti. Lopulta kävin päivystyksessä tsekkaamassa tilanteen. Ottivat käyrää ja ultrasivat ja kaikki ok. Tänään jo liikkunutkin enemmän. Mutta kuulemma oli pää alaspäin jo. Tosin ehtiihän se vielä monesti kääntyä.

Pakko vielä sanoa, että mies melkein itki, kun annoin sille isyyspakkauksen. Sanoi, ettei kukaan ole koskaan nähnyt niin paljon vaivaa sen lahjan eteen. Tunsi itsensä kuulemma tosi rakastetuksi :heart:

Sori pitkä kirjoitus, ei pitäis olla yli viikkoa kirjoittamatta.

Sabrinafair ja tunnin päästä poksuu jo 29+0
 
Täältä nyt eilisiä neuvolakuulumisia. Kaikki muuten ok, mutta sf-mitta edelleen hitusen alakäyrän alapuolella. Täti veikkaili, että lantiossa sitten on tilaa vauvalle oleskella. Ja sanoi tuo vielä, että näyttähän se siltä, että vähän pienempi vauva tulossa. Kunhan vain ei olisi liika pieni.

Valittelin myös selkäkipuja, ja siihen ehdotti äitiysjoogaa. Onko kenelläkään kokemuksia kyseisestä aktiviteetista? En ikinä ole tykännyt joogasta tai venyttelystä, mutta johonkin on nyt pakko alkaa että oma olo helpottuisi. Ja jos oululaisilla on kokemuksia vielä Teknopalatsin äitiysjoogasta, kuulisin niistä mielelläni :) Sinne ajattelin mennä.

Täällä mies suhtautui vähän hassusti koko isyyspakkaukseen. Ensin oli tosi innoissaan mutta siihen tutustuttuaan työnsi koko laatikon sisältöineen vaan kaappiin. Tuntui vähän tylsältä. Kyllä kovasti kiitteli mutta sitten vaan se innostus vissiin lopahti.. :/ Ei nuista mieheistä aina ota selvää...

Kata ja Möhkis 30+6
 
Sabrinafair tosta kun kirjotit, että saatkohan mistään rahaa jos työvuoroja ei ole merkattu/sovittu, niin meillä muistaakseni menee näin. Riippuu ehkä tai tessistäkin. Työpaikan pitää maksaa sulle samasta yhtäjaksoisesti kestävästä sairaslomasta se joku 30 päivääköhän se oli. Päivät riippuu siitä kauanko oot ollu töissä sillä työnantajalla. Meillä ne laskee muistaakseni kolmen edellisen työvuorolistan keskimääräisen tehdyn tuntityön eli 9 edeltävältä viikolta millon salkku alkaa. Ja sit en muista tarkkaan mikä se raja oli että onko työnantaja velvollinen maksamaan sen 9 vai oliko 10 eka saikkupäivää ja kela maksaa loput sairaspäivärahana. Ja esimiehillä oli se 30 päivää. Tarkasta tessistä mihin työpaikkas kuuluu. Itse olin saikulla joku 3 vuotta sitten 1,5kk käsi-ihottuman takia ja työnantaja ei maksanu mulle kun sen alun 9-10 päivää ja kela makso loput mutta sain suurinpiirtein samanverran Kelasta rahaa mitä saisin normistikkin. Nyt jäin ke lopuksi 3,5 viikoks saikulle eikä mulle oo enää merkattu työvuoroja, (tämä sovittu esimiehen kanssa jo aijemmin, työ suht raskasta) mutta onneks satun olemaan tällä hetkellä kk palkkasen vuoropäällikön sijainen niin saan tietääkseni ihan normi palkan koko saikun ajalta ennen kun alan saada äippärahaa. Hyvin oon sumplinu mun työkuviot. Tää oli vähän sekava teksti, mut käy lukee sieltä tessistä. Ei tarvitse stressata rahasta :)

Ite oon alkanu tehä lämmintä ruokaa melkein joka päivä, ni kyllä huomaa kuinka siinä säästää. Aijemmin kun molemmat ollu töissä niin kumpikaan ei jaksanut tehä töiden jälkeen ruokaa tai käytiin aina jossain syömässä. Tai syötiin vain leipää ja muroja. Noh onneksi puolen vuoden päästä on pakko tehä ruokarytmi. Hyvä niin :)

Mä tässä lähden käymään tiimarissa hakee tarvikkeet ristiäispöydän koristeeks. En haluu perinteisiä kukkia niin kaivoin meiltä kaks isoa viinilasia ja tein siihen risuista kranssit ympärille ja sit siihen pitsiä, helmiä, valkosia oksia ja muovimurattia. Ihanaa keksiä koko ajan kaikkea ajanvietettä ja samalla valmistella tulevaa ihan vaivihkaa :) istuessa ei niin supistelut ja Selkäkivut vaivaa.

Kusma ja hattivatti 31+5
 
IMN
Sabrinafair En tosiaan oo käynytkään Vintiössä toukokuun jälkeen, niin oli pakko käydä tarkistamassa nettisivuilta miksi pahvit on lyöty ikkunoihin. Kirppikselle etsitään uutta vetäjää ja siksi on nyt suljettuna. Harmi jos uutta yrittäjää ei löydy, uudet tilat oli niin kivat :/

Päätin just että potkin tänään isomman ja pienemmän miehen vauhtipuistoon ja otan ite koko päivän rennosti. Huomenna pitäisi jaksaa lähteä Ranuan eläinpuistoon ja ajatuskin niistä ylä- ja alamäistä rattaiden kanssa ahdistaa.. No, eipä se ole kuin parin tunnin mutka.

IMN & Tuutikki 29+6
 
Zonde , olen tosiaan itsekin tuohon asenteeseen monet kerrat törmännyt, mutta onneksi omiin korviini on kantautuneet lähinnä ihmettelyt vastuuttomasta isästä. Toki teillä päätöksen häätää mies pois oli sinun, mutta varmasti kaikkien kannalta paras ja oikea :) Joudut varmasti päätöksesi takia monet kerrat ihmetystä kuuntelemaan mutta pysytään lujana siskot! Me olemme äiteinä yksinään varmasti monin verroin onnellisempia ja terveempiä kuin kaksin huonossa suhteessa tarjoamassa lapselle huonoa isäsuhdetta.

Ja haluan vielä lopuksi korostaa, että on varmasti olemassa myös huonoja äitejä ja mahtavia yksinhuoltaja-isiä, ettei tule väärinymmärryksiä sanoistani! Jokainen tekee omassa tilanteessaan juuri niinkuin parhaaksi näkee itselle ja lapselle :)

Onko muilla ollut migreeniä odotusaikana? Mulla oli pillereitä syödessä ja luulen taas hormonien olevan asialla. Toinen vaiva on käsien puutuminen . Eilenkin oli noin puolen tunnin ajan ihan tunnottomat sormet, jotka kuitenkin toimi? Kahesti on nyt tullu ja on kyllä inhottava vaiva.. Toivon kovasti etteivät nämä kaksi vaivaa nyt pahene, pitäis tosissaan saada pakerrettua rahaa ja töitä kasaan tiiviisti sinne äippäloman alkuun asti 7.9, jolloin annan itselleni luvan oikeasti lomailla! Jos jollain jotain tietoa on että onko tuollainen vaarallista vai harmitonta niin mielellään tietäisin, ajattelin odotella maanantaihin ja soittaa neuvolaan siltikin, mutta nyt on tosiaan vasta lauantai :)

Mulla alkaa jo väsy painamaan tähän odotukseen, ärsyttää että se on tullut jo näin aikaisin.. :D
 
Käsien puutuminen on joillekin hyvin tuttu vaiva raskausaikana, eikä vaarallinen. Tuttu kärsi siitä puoli raskautta miltei koko ajan ja se poistui vasta kuukausia synnytyksen jälkeen. Oli kuulemma aika inhottava oire.

Onko kukaan käyttänyt raskausaikana hierovaa tuolia? Mä istuskelin salilla treenin jälkeen sellaisessa ja selasin ohjevihkoa ja siellähän sitten tietenkin luki että keskustele käytöstä lääkärisi kanssa jos olet raskaana. Kai sitä nyt voi jonkun 10 minsaa kevyellä teholla olla ellei nyt ihan koko kropan superhytkytysohjelmaa laita. :)
 

Yhteistyössä