Lokakuun Onnenmurut 2012 *Helmikuussa*

Halaus ja paljon jaksuja niitä tarvitseville :hug:

Uusiakin tullut jälleen, tervetuloa joukkoon!

Taatu; Mainitsit tuosta repäisykivusta, samaa täälläkin. Eilen karjaisin pikkuneidille kun teki koiruuksia ja siitä seurasi kipeä repäisy masussa. Sama tuli kun venyttelin autuaasti yksi päivä, auts.

Vitamiineista käytössä on Multi Tabs raskaana oleville ja imettäville. Mukaan pitäisi kohta ottaa myös magnesium suonenvetojen varalle, sekä kalkki koska en juo maitoa tai piimää. Maitohappokin voisi olla ihan jees..viimeistään sit loppuraskaudessa. Kärsin viime kerralla aivan järkyttävän kutisevista limakalvoista alakerrassa loppuajoista, ikäänkuin olisi ollut hiiva koko ajan päällä vaikkei ollutkaan. Siihen jos löytyisi poppakonsti millä sen voisi ehkäistä niin otan ilolla vastaan!

Syömisistä on pidettävä huolta parin tunnin välein. Aamulla ei tahdo maistua, mutta väkisin vedän yhden suklaavohvelin ja vähän mehua :) Töihin päästyä aloitan sit varsinaisen aamupalan. Yleensä jotain hapankorppua, mehua, hedelmiä..mitä nyt sattuu löytymään. Lounaalla käyn lähiravintolassa ja kahvitunnilla jotain hedelmää. Kotiin päästyä taas lämmin ateria. Eilen piti vielä illalla tehdä ranskalaisia iltapalaksi kun ilta-aterialla ei ollut mitään suosikkiruokaa :) Pohjaton nälkä..

Oireet vaihtelee päivittäin. Maha pitää hillitöntä pulinaa koko ajan ja tuntuu kuin siellä olisi elohiiri. Jos olisi enempi viikkoja voisi luulla että vauva siellä jo hiplailee :heart:. Turvotusta on ollut nyt vähempi viime päivinä. Välillä tulee mietittyä että onkohan siellä nyt oikeesti ketään tuolla masussa kun on olevinaan niin oireetonta, mut jos tarkemmin käy miettimään niin onhan tässä nyt kaikenlaista. Ei tosin vielä hillitöntä tissienkasvua, ehkä lievää..mikä otetaan ilolla vastaan :LOL:

Oon ollut aika huoleton edellisraskaudenkin aikana keskenmenon suhteen, jotenkin uskon että kaikki menee niinkuin on tarkoitus. Toivottavasti hyvin! Yöllä kuitenkin mietin että onko tää nyt normaalia kun heräsin vatsakipuun. Välillä päivälläkin tullut sellaisia kipukohtauksia, jotka ei nyt ole pahoja, vähän menkkakipuja muistuttavia. Toivottavasti ovat jotain kohdun kasvukipuja eikä mitään sen vakavampaa.

Kerroin aamulla pomolle uutiset aamukahvipöydässä. Miun työ on senkaltaista että vaatii pidemmän ajan suunnittelua. On pomolla nyt sit aikaa miettiä rauhassa miten järjestää asiat äitiysloman ajan. Sikäli mikäli kaikki menee/jatkuu hyvin.

Aikaisilla viikoilla ollaan, mutta minulla on tällä kertaa TOSI vahva poikaolo. Jotenkin erilainen fiilis kun aiemmin. Nyt ei ole mitään himoa karvaita juttuja kohtaan mistä tykkäsin neitiä odotellessa. Suolakurkut ja tonnikalakin tökkää mitkä on olleet aina miun suosikkeja. Pojan nimikin tuntuis löytyvän helpommin. Niitäkin miehen kanssa ollaan jo pyöritelty kun meillä ne pitää olla jo niskapoimuun mennessä tiedossa hätäkasteen varalta. Neitin kohdalla olin vasta rakenneultraan mennessä melko varma että tyttö sieltä tulee, mitään muuta en osannut odottaakaan. Nyt päinvastoin..saas nähdä nyt sit ;)

LumiLinnea ja pikkukakkonen 6+2
 
Moikka kaikille!
Uusi ilmoittautuu. Eilen tein plussan. Oikeastaan kolme, kun piti varmistaa :)
Juuri soittelin neuvolaan ensimmäistä aikaa.
Olen 25v. la menkkojen perusteella 17.10. Ensimmäistä odotellaan ja jos synnyttämään asti pääsen, niin se tapahtuu K-HKS
Jännittävää! :)
 
_Janzku_: En oo syöny suolasta, mutta makeaa senkin edestä :D Näyttää ihan vauvamasulta, mutta se on kyllä puhtaasti turvotusta ja ilmaa :D Varmaan ummetus tuo oman osuutensa tuohon.... : / Alavatsa on tosin jo heti aamusta pikkusen töröllään, että voihan se olla, että kohtu nostaa mun lötköt vatsalihakset jo esiin tms :LOL:

Hellunmartta: Voimia! :hug: Niin väärin :'(

(.) :
Olin neuvolassa tänään taas pojan asioilla ja testattiin uudemman kerran. Tuli kyllä niin vahvat viivat että huh huh :) Terkkari laittoi lähetteen ar-ultraan niin nyt sitten vaan ootellaan postia!! Ihanaa ois saada tietää raskausviikot ja LA :)
 
Ja oireet on täälläkin suht vähäiset, tosin olenkin vasta 3+5.:)
Nälkä on usein ja jos pääsee kovaksi yltymään, iskee ihan mieletön kiukku ja ahdistus :D se oli oikeastaan ainoita oireita jotka vahvisti omat epäilykset. Toinen on väsymys, johon kahvikaan ei auta, yleensä olen tosi kofeiiniyliherkkä. Mutta esim tissit ei ole kipeet eikä valkovuotoa ole juurikaan.
Mitään aavistusta sukupuolesta ei ainakaan vielä ole, esikosta tiesin alusta alkaen että on tyttö. Mielessä kävi sekin, jos pitäisi asian yllärinä loppuun asti, mutta saapa nähdä kuinka sitä malttaa.:)
Niin, ja laskettu aika meillä olisi noin 20.10.
 
Viimeksi muokattu:
Hellun martta Voimia !:hug:

Jo Siis miks se hammaslääkäri sano et täytyy ottaa äkkiä pois ne viisaudenhampaat? Oliko sulla niissä jotai vikaa vai muutenko repi irti? Aattelin vaan sillä ku mulla on puhjennu kaikki viisaudenhampaat ja en antanu noin pari kolme kk sitten ottaa niitä pois, koska ei ne oireile mulla vielä mitenkää. Sano mulle sit et voidaan ottaa ne pois myös sillonki kun jos ne alkaa jotenki kipuilee.

Oon kans huomannu että ei mulla mitää sellasta oksennus pahoinvointia oo, mut jos en syö kahen kolmen tunnin välein, nii alkaa tekee pahaa. Sit tulee vähä sellanen huono, pikkusen yököttävä olo. Tosta palelusta en oikee tiedä onko se mulla oireena vai ei, koska oon aina palellu. Käsissä ja jaloissa ei oikeen kunnolla veri kierrä, nii ne on aina kylmät.
Mun masua kans välil vihloo sillee kummalliseti, en tiedä onko se sit tätä ihan normaalia nipistelyä vai mitä?

Toivottavasti mun rintani ny ei tästä enempää kasva ku ne nyt on jo 70H ja vaikee nyt jo ettiä rintaliivejä. Ainut mistä löydän on Change, mut sielläki alkaa sit jo koot loppuun : /
 
Jo
Janzku Ei mullakaan viisarit oireillut mitenkään, mutta alkavat reiät molemmissa ja tarkotus oli ne poistaa sen takia jossain vaiheessa keväällä. Yks multa onkin poistettu jo melkeen 10 vuotta sitten ja alaviisari, jonka yläpari sillon poistettiin, puskee nyt purentapintaa korkeemmalle - se on ilmeisesti helppo nykästä pois. Sitten kun tulin raskaaks niin hammaslääkäri sanoi, että tulehdusriski kasvaa ja viisarit saattaa alkaa oireilla helpommin kropan immuunitason laskiessa (ettei hylkis alkiota?). Siitä varmaan johtuu joillain oleva ikenien verenvuoto raskauden alussa.

Miten ootte selitelleet / aiotte selitellä esim juomattomuutta, jos tarkotuksena on pitää salaisuus salaisuutena? Jotain selityksiä pitäis keksiä, kun noita viini-illallisia harrastetaan kaveriporukassa ihan viikottain. Mulla on nyt 23/1-22/2 "myöhästynyt tipaton tammikuu". Mut mikäs sen jälkeen tekosyyksi? Antibioottikuuri?

Muoks. googlasin vähän, ikenien vuoto ja ientulehdukset näyttää johtuvan hormooneista eikä immuunitason laskusta. Laskeekohan se immuunitaso sitten kuitenkin? Takasin googlaamaan. Tämmöstä saikkupäivää, tylsistyn!
 
Viimeksi muokattu:
Kaikille huonosta olosta/yököttämisestä vihjeeksi: Sea Band. Niitä saa apteekista ja on matkapahoinvointiin tarkoitettu, mutta mulla toimi ihmeellisellä tavalla ekassa raskaudessa. Oikeasti lifesaver, jos etovaa oloa kestää kuukausitolkulla!

Mulla on kans ensi viikolla hammaslääkäri.Edellisen kerran olikin kun esikoista odotin. Ja mulle ainakin sanottiin, että sen takia mielellään alkuraskaudessa tehdään operaatiot, että pidemmällä ollessa ei jaksa/pysty olemaan vatsan kanssa lääkärintuolissa sekä kipulääkitseminen on hankalampaa.

Eilen sai peräti 2 ystävääni vauvan - pulleaposkisen tytön ja sutjakan pojan :heart:

).( Tänään olen itkenyt kuin vesiputous. Jopa niin paljon, että on alkanut naurattamaan se itkemisen paljous :D Ilmeisesti suurimmalla osalla on jo neuvola-aika varattuna, mutta ajattelin odottaa vielä ainakin ensi viikon ennenkuin sen ekan varaan. Täällä se on viikoilla 8-10, joten aikaa riittää runsaasti vielä tuohon aikarajaan.
 
IMN
Minäkin liityn mukaan! Maanantaina sain kahdeksan kuukauden yrittämisen tuloksena kaksi viivaa esiin ja tiistaina vielä ihan mielenkiinnosta CB:n digitaaliseen "Raskaana 1-2" :) Päivät matelee ja huomenna neuvolantäti soittelee ensimmäistä aikaa :) Onneksi Oulussa saa nykyään itse valita terveydenhoitajansa, niin saatiin sitten sama kuin ensimmäistä odottaessa! :)
Nyt ei onneksi pahempia oireita ole ollut niinkuin esikoista odottaessa kun juoksin oksentamassa koko 38 viikon ajan. Vähän vain väsyttänyt normaalia enemmän, mutta toisaalta taas myös jonkinlainen "pesänrakennusvietti" ollut päällä. Tullut siivoiltua ja pyykättyä vähän liikaakin :D Ikenet myös ovat tosi turvonneet ja arat, välillä ei pysty syömäänkään! :| Ja utareet on tiellä, ihan sama mitä tekeekin, niinkuin myös edellisessä raskaudessa! :D

Eli LA 15.10, 19v, toinen lapsi ja synnytyssairaala OYS

IMN 4+3:heart:
 
Viimeksi muokattu:
Onpas täällä tullut tekstiä taas viime kirjoittelustani =)

Halauksia kaikille sen ei-toivotuimman tapahtuman kohdanneille :hug:

Jo itse oon selitelly tammikuussa juomattomuutta just tipattomalla. Sen jälkeen ei vielä oo tullu tilannetta alkoholin suhteen, mut anoppilasta yksi päivä pyydettiin syömään sushia (joka on meidän molempien herkkua!) ja mies sujuvasti selitteli valkoisen valheen et tehdään ehkä kavereiden kanssa jotain niin ei päästä ;) Kaikkeen sitä joutuukin raskauden salailun eteen tekemään :D

Ai niin ja tervetuloa uudet!

Meillä on sit ens viikon perjantaina varhaisultra rv7+4. Toivon niin kovasti et tiitti olis oikeassa paikassa ja näkis sydämen lyövän kovin! En tajua mistä nää kauheet pelot keskenmenoista ja kohdunulkoisista ym. tulee..pitäis varmaan rajoittaa kans täällä netissä selailua ja googlettamista, se on kuitenkin tod näk se suurin syy pelkoihin. Ihana päivä tänään, vaikka aika kylmä. Ajattelin pitkästä aikaa käväistä uimahallissa ja uida tunnin verran. Mukavaa viikkoa kaikille!!

Apina25 ja tiitti 6+3
 
Tänään soittelin neuvolaan ja ultra-ajan sain perjantaille 24.2. siellä varmistetaan raskauden kesto, kun raskausviikoista ei oo tietoa.. Jännittää kyllä ihan tajuttomasti, ja toivon vaan että kaikki ois hyvin! Neuvolaan on aika 2.3. samalle tädille joka hoitaa esikoisen neuvolat, sama täti oli jo ed. raskauden ajan. Tai, ei nyt ihan, tämä on siis sijainen, kun varsinainen täti jäi vuorotteluvapaalle. Aivan ihana nainen kyllä, tosi mukava eikä tuomitse tai arvostele :)

-Minki ja ylläri rv:t nyt hukassa-
 
Onpas tullut paljon tekstiä :). Kiva lukea teidän kuulumisia ja ajatuksia. Neuvolaan en vieläkään ole saanut varattua aikaa. Ehkäpä ensi viikolla...? Varhaisultran varasin 16.2. eli viikon päästä.

Ruuista...koska mulla ei ole missään raskaudessa ollut pahoinvointia, niin olen syönyt varmaan kymmenen edestä mitä mieli tekee...ja samoin näyttää käyvän nytkin. Sellaset 20 kiloa on aina rapsahtanut painoa, mutta on ne sitten aina äkkiä lähtenytkin ja kroppa palautunut hyvin. Mutta joo...kyllä mä nyt kovasti yritän pitää painon kohtuu lukemissa, sillä kun ikääkin on nyt enemmän, niin ehkä se palautuminenkin voi olla hitaampaa...tiedä sitten sitä :). Pääasia, että vauva ja äiti voi hyvin.

Mukavaa viikonlopun odotusta ja nopeasti kuluvia päiviä :)

- Vimme 6+?
 
Heips.

Täällä tyhmä kyselee jälleen .. Kannattaisiko siis hammaslääkäriin varata aika tarkastukseen? Pitkät jonot on tuohon kunnalliseen hammaslääkäriin, mutta yksityiselle toki pääsisi nopeammin. Syksyllä olen viimeksi käynyt.

Hellun martta iso halaus ja voimia <3

Kiva huomata, että täällä väki lisääntyy.

Omista oireista .. Edelleen rinnat hieman arat, välillä tulee sellainen etova olo, mutta en tiedä keksinkö sen itse :) Tällä hetkellä olen flunssassa, joten väsymystä ja palelua on jo senkin takia. Maha tuntuu välillä vähän oudolta, pientä nippailua ja poreilua. Ja niitä röyhtäyksiä tulee ihan yllättäen!
 
Tuohon pahoinvointiin oon kuullut myös inkiväärin pieninä annoksina auttavan. :)
Jo Minä en muutenkaan juo, niin ei tarvitse selitelläkään. Enempi oon huolissani siitä kuinka maltan pitää asian itselläni edes hetken, ku olen vähän sellainen hölösuu :p
Minullekin tuli viime raskaudessa se 20kg ja nyt olen ottanut tavoitteeksi pitää painon paremmin kurissa. Saa taas nähdä kuin käy.. Muistaako kukaan, mikä se suositus painonnousuun oli?
Hauskoja kyllä nuo raskaanaolevan tunteilut, itse meinasin itkustaa kun kuuntelin luentoa renesanssista ja keskiajasta - tuntui niin valtavan pahalta noiden keskiajan ressukoiden puolesta :D Ennen en ole ihan noin sydämen asiaksi ottanut noita historian luentoja...
Ehdin tuossa lukaista hieman taaksepäin noita tekstejä, valtaisat pahoittelut hellun martalle myös minulta. <3 Voimia ja uutta yritystä! <3

Mea ja pimpula 3+5
 
Viimeksi muokattu:
IMN
Itselläni tuli ensimmäisestä raskaudesta +12kg, jotka ovat vasta nyt viimeisien kuukausien aikana lähteneet pois (esikoinen 2,5v) kummemmin edes yrittämättä, ne vaan katos johonki :D Saas nähdä sitte miten sitä tällä kertaa paisuu, kun tuntuu että nytkin tulee syötyä vähintäänkin tuplasti sen verran kuin normaalisti.. :D

Ja tuosta hammastarkastuksesta.. Onneksi kävin joulukuun alkupuolella korjauttamassa niin ei nyt välttämättä tarvitse. Pelkään hammaslääkäriä varmaan enemmän kuin mitään muuta, sen takia viime käynnillekin määrättiin diapameja :D Vaikea potilas kuulemma..:whistle:
 
Viimeksi muokattu:
Jo
Tässä raskauslaskurissa näkyy painonnoususuositus ja sikiön koko jne: Raskauslaskuri eli näyttäs ton mukaan olevan n.12kg.

Mulle maistuu kanssa ruoka niin kovasti, että kumma on jos ei ala kilot kertymään. Aamupalaa en ole syönyt viikolla yli 15 vuoteen :ashamed: mutta uudenvuoden lupauksena aloin syödä töissä kympin maissa jugurttia ja täysjyvämuroja. Nyt ei pysty enää olemaan ilman. Silti lounaalla ruoka maittaa ja kotona illalla karmiva nälkä ruoka-aikaa kohden. Meillä syödään 19.30-20 aikoihin lämmin ruoka, enkä juurikaan snäkkäile mitään välissä, niin kyllähän siinä kerkiää nälkiintyä.

Hammaslääkäristä vielä - neuvolasta osaavat varmaan ottaa kantaa tähänkin parhaiten, tai suoraan hammaslääkäristä. Jos ei ole vähän aikaan käynyt, niin kävisin tarkastuksessa. Esim täällä on juttua: Odottavan naisen on syytä huolehtia suuhygieniastaan! - Uutisia lasten suun terveydestä - Lasten suun terveys - Helistin.fi
 
Mulla tuli painoa 22kg esikoisesta, nyt en toivo samaa kyllä :S Itse olen alipainoinen, eli mulle saa suositusten mukaan tulla 15kg... (luin neuvolan vihkosesta tänään ) Kuhan tulis vähemmän, kun viimeks niin oisin iloinen! Tosin olin vuodelevossa suuren osan raskaudesta niin se varmasti myös kerrytti painoa, kun ei ollenkaan liikkunut.

Jostain muistelisin, että inkivääriä ei saisi syödä raskaana ollessa MeaMansikka?
 
Jo Mä olen näin aluks miettiny eka tota antibioottikuuria. Kaverit vaan tottunu siihen et melkein joka vklp juon, nyt tää mun yhtäkkinen raitistuminen saa varmaa ihmiset miettiin jotain. Kai mä yritän selittää tätä jollain elämäntapamuutoksella, ku noin alkutalvesta aloin salilla käydä. Sanon vaikka että saan ihan turhia kaloreita niistä alkoholeista :D Ei vaan, en oikeesti kans oikee tiä mitä tekisin. No ainaki omalle perheelle voi sanoo että oon töissä, ku ne kuitenki asuu vähä kauempana, eikä tiedä mun työvuoroja :D
No toivottavasti en joudu sellasten asioiden eteen, et tarvis alkaa enempää selitteleen.

Haluan muuten kans liittyä siihen fb ryhmää, mut kans vähä myöhemmällä ajalla :)
 
Hömpi Auts! Ja minä vaan sitä täällä suosittelen :D Sorries..:whistle: Ystäväni syöpötteli joitain inkiväärikarkkeja kun olivat kuulemma avuksi, mutta ei se kyl sitten kannata jos haitallista on! Mikähän siihenkin syynä sit lie..

Mille viikoille olette saaneet noita ensimmäisiä neuvola-aikoja? Itse en taida vielä kiirehtiä sen varaamisen kanssa kun vasta niin alussa mennään.
IMN Täällä toinen hammaslääkäri kammoinen!! Oon ihan kauhuissani kun porukka puhuu noiden viisureiden poistosta ja se lienee itselläkin edessä joskus, en tiedä kuin siitä voi edes selvitä :D Ihan kamalaa varmaan. Minul paikattiin juuri hiljattain viis reikää, eikä kyllä oikeastaan sattunut, käskin puuduttaa niin että hyvä kun tunsin polveni sen jälkeen :D Inhaa silti.
 
Hei,osa on laitellu noita painon nousuja,mut miten teillä on alkanut paino nouseen vai onko jopa laskenu?Itelleni on tullu nyt kilo plussaamisesta(hemmetin hedelmäkarkit:) ja toivoisin ennemmän ku paljon ettei se ihan älyttömästi lähtis nousuun. Onko muillekkin tullu mielitekoja muuta ku et vois syyä kokoajan:)
 
Heippa ja tervetuloa uudet! Pahoittelut menetyksen kohdanneille :hug:

En ole oikein intona kirjoitellut, koska niin kovasti mieltäni kalvaa pelko keskenmenosta. Olen aivan varma ettei siellä ole mitään elämää..en ole vieläkään soittanut neuvolaan tai varannut varhaisultraan aikaa. Kovasti kai sitä haluaisi sinne varhaiseen ultraan mennä, että saisi varmistusta raskaanaolosta. Toisaalta sitä pelkää saavansa huonoja uutisia kuten edellisellä kerralla. Tutkin ja arvioin koko ajan oireita tai niiden puuttumista..Kysyisinkin teiltä, että miten teillä tissikivun laita on? Itsellä oli aivan tajuttoman kipeät ja arat rinnat plussan jälkeisellä viikolla ja vielä viime viikonloppunakin. Nyt eivät enää ole juuri lainkaan kipeät, ainoastaan turvoksissa. En muista ollenkaan, onko minulla aikaisemmissa raskauksissa rintojen arkuus vähentynyt ekojen viikkojen jälkeen..huolettaa aivan liikaa tämäkin asia. Ja siis olen varma, että pikkuisen kasvu ja kehitys on loppunut ennenkuin ehti kunnolla alkaakaan. Pahoinvointiakaan minulla ei ole lainkaan. Ai niin, epävarmuuttani lisää myös se, että menin maanantaina tekemään digitestin. Ja se näytti viikkoja 2-3 vaikka minulla tuolloin 5+1..eli olisi pitänyt näyttää 3+. Voi elämä tätä stressaamista! Kunpa kaikki olisi hyvin ja voisin pikakelata itseni rv:lle 12! : /

Pahoittelut, nyt tuli vain epäuskoista valitusta! Toivon mukaan jonakin päivänä voisin huokaista helpotuksesta ja antautua raskauden vietäväksi! :)

MiNalo rv 5+5
 
Viimeksi muokattu:
nurmo Itse kävin juuri puntarilla ja ilokseni en ollut lihonu, vaan juurikin laihtunu :) En nyt kauheasti mutta, kilon verran :) Olin aivan varma että olen lihonu, koska täällä on tullu popsittua suuhun aivan kaikkea muuta, kuin terveellistä ruokaa : / Nyt pitää kyllä yrittää skarpata, koska eihän noi roskaruuat ja sipsit hyvää pikkuselle tee. Mutta hyvä näin vielä tässä vaiheessa :)

MiNalo Mulla rinnat on vielä turvoksissa ja kun nipistelen nännejä, niin ovat kipeet. Joka päivä pakko nipistellä niitä, kun melkein on ainut oire mulla tän raskauden aikana.. Tai ainaki kunnollinen sellainen.

Janzku & pikkune 5+6
 
Hei vain!

Saankos liittyä joukkoonne onnelliseen? Eilen plussasin minäkin, enkä oikein tahdo uskoakkaan et meille tulee vaavi :) 4 viikko olis ilmeisesti menossa, ja laskettu aika olis 17.10.

Tämä olis meille ensimmäinen jos vain jaksaa pysyä kyydissä. Kaikki on vielä kovin uutta :) Kiva lukea täältä teidän juttuja niin tietää itekin vähän mitä pitää tehdä :)

Terveisin Kiyoko, 30-vee
 

Yhteistyössä