***Lokamassut -08 LOKAKUUSSA + muutaman päivän vielä marraskuussa***

Synnytyskertomusta tässä luettavaksi. Alkuun vielä täytyy epätoivoisille odottajille rohkaisuna todeta, että synnytys alkoi ihan ilman ennakkovaroituksia. Ei ennakoivia kipeitä supistuksia, limatulpan irtoamista tms. Lauantai-iltana ainoastaan totesin miehelle, että nyt tuntuu tissit jotenkin aroilta, että mahtaakohan jotain hormoonitoiminnan muutosta olla ilmassa.

Sunnuntain (19.10) vastaisena yönä heräsin ekan kerran puoli kahden aikaan alavatsakipuihin ja lieviin supistuksiin. Neljän aikaan nousin ylös vessakäynnille. Siinä huomasin samalla, että jonkin verran vettä taitaa tihkua, kun housut oli selvästi märemmät kuin vain tavanomaisesta valkkarista. Supistuksia tulikin sitten saman tien säännöllisesti viiden minuutin välein, mutta ne olivat vielä hyvin siedettävän tuntuisia. Vähän ennen viittä soittelin synnärille kysyäkseni, joko sinne kannattaisi lähteä näytille, koska vauva oli perätilassa, ja vettäkin tuli vähän koko ajan supistusten yhteydessä. Sanoivat, että kannattaa lähteä pikkuhiljaa tulemaan tarkistuttamaan tilanne. Koko automatkan (vajaa tunti) supistukset jatkui tasaisesti noin 5 minuutin välein, tuntuvia olivat mutta hyvin siedettäviä edelleen. Sairaalassa pääsin käyrälle klo 06 aikaan. Supistukset jatkuivat siinä samaan malliin, kohdunsuu oli vielä täysin kiinni. Lääkäri tarkisti tilanteen puoli kahdeksan maissa. Silloin olin sormenpäälle auki ja edelleen supisteli. Päätettiin, että sydänkäyrää otetaan säännöllisin väliajoin, katsotaan eteneekö synnytys hyvin vai tarvitaanko ehkä sektio. Aamupäivä meni odotellessa ja voimistuvien supistusten kanssa puhallellessa, liikkuminen helpotti tässä vaiheessa. Sain myös lämpöpussin alavatsakipuja helpottamaan. Puolen päivän aikaan alkoi jo olo käydä tukalaksi ja pyysin pikkuhiljaa kivunlievitystä. Kohdunsuu oli sormelle auki tässä vaiheessa, ja pääsin jo synnytyssalin puolelle, jossa sain oxynorm-piikin pakaraan. Siinä kipulääkepöllyssä olo hieman rentoutui supistusten välissä, kipuhuiput tuntuivat kyllä edelleen varsin kovastikin, mutta muuten oli vain mukavan raukea olo. Käteen laitettiin tippa valmiiksi. Iltapäivän puolella alkoi tapahtua vauhdilla. Puoli kolmen aikaan olin 5 cm auki, tunnin päästä jo 9 ja vähän reunaa siis vain jäljellä. Tässä vaiheessa sain jonkun vähän lievemmän rentouttavan kipulääkkeen pakaraan sekä paracervikaalipuudutuksen. Ennen neljää alkoi ponnistuttaa kovasti ja mies soitti kätilön paikalle. Sain heti luvan ruveta ponnistelemaan (klo 15.50) ja samalla siinä valmisteltiin synnytystelinettä. Koko liuta kätilöitä (3 kpl?)ja lääkäreitä (3 kpl) ja ties ketä muita ilmaantui pikkuhiljaa huoneeseen seuraamaan perätilasynnytyksen ihmettä. He siinä huutelivat ohjeita ponnistussuunnasta ja asennosta. Episiotomia tehtiin jossain vaiheessa. Supistukset heikkenivät ikävästi ponnistusvaiheen loppua kohti ja oksitosiinitippaa lisättiin koko ajan. Ponnistelin lopulta noin 40 minuuttia pikkumiestä maailmaan. Hän syntyi klo 16.29. Kokonaisuudessaan virallinen synnytyksen kesto oli noin 13 tuntia.

Kun koko urakka lopulta oli suoritettu, pikkuinen vietiin saman tien teholla. Keuhkoissa oli limaa ja nestettä. Pisteet 7/9. Teholle vauva jäi lähes vuorokaudeksi ja sai välillä hieman lisähappea, mutta pikkumies oli kuitenkin koko ajan muuten hyvävointinen. Sain hänet vierihoitoon maanantaina ja kotiin pääsimme torstaina. Nyt vain opetellaan elämää esikoisen kanssa! (Ja parannellaan viiltohaavaa, jonka jatkoksi vielä tuli repeämää.) Olen tyytyväinen, ettei päädytty leikkaussaliin, vaan synnytys eteni lopulta nopeastikin, kunhan vauhtiin pääsi.


Novelle+pikkumies (5 vrk)
 
Painoa oli syntymähetkellä 3200 g ja pituutta 48 cm. Jäin yliaikakontrollista osastolle lapsiveden vähyyden takia viikolla 41+3 ja käynnistys aloitettiin n. klo 11. Siitä 6 tuntia ja tyttö oli maailmassa. Synnytys kesti 3 h, josta ponnistusta 4 min. En taaskaan (sama homma esikoisen kanssa) ehtinyt saamaan kivunlievitystä, mutta syntyväthän lapset näköjään ilman sitäkin (vaikka kipu oli taas aivan mieletön).

Kotiin päästiin jo 16. pvä ja hienosti on elämä lähtenyt rullaamaan. Esikoinen on ottanut tosi hyvin isosiskon tehtävät vastaan, eikä tähän mennessä ole ilmennyt minkäänlaisia ongelmia.

Onnittelut muille vauvaantuneille ja tsemppiä vielä odottaville!
 
gabrielle Meillähän onkin melkein sama laskettu aika =) Mä kyllä olen varma että se olen minä joka täällä on viimeisenä kirjottelemassa. Ei teillä muilla ole tällasta älytöntä synnytyspelkoa iskenyt niin kuin mulla? Ihan tajutonta :/ Mua pelottaa niiiiin kamalasti se ettei mitään rajaa.... No juu, tällasia fiiliksiä tällä kertaa :|


Nokkis 39+3
 
tyttö syntyi ke 22.10 tyksissä illalla klo 19.03 :heart: syntyi erittäin nopeasti,18.50 kirjattiin meidät sisään&jo 3min yi 7tyttö oli syntyny =) just kerkisisn sängyn päälle&sit saikin jo ponnistella muutaman kerran,jonka jälkeen tyttö sitten tulikin ulos!en kerinny siis minkäälaista kivunlievitystä ottamaan.....
 
onnea taas kaikille vauvan saaneille! :flower:

Mä täällä vielä yhtenä kappaleena, ja uskon että jouluun asti pian mennään ku ei mitää merkkejä synnytyksestä vaikka LA on ens viikolla. Eile oli vähä kivuliaita supistuksia mutta tänään ei muuta ku häpyluu kipee! |O Oishan se kiva jo saada vauva syliin, mutta synnyttäminen hirvittää niin älynä et mul ei oo mitää kiirettä synnyttää. Jos vaan sen vauvan sais jollai muulla konstilla ulos, niin ettei tarvi kärsiä kipuja, vuotoja ym. ällö juttuja. No toivottavasti kaikki menee hyvin sit kun sen synnytyksen aika tulee.. Tsemiä muillekin pallomasuille! :) Ja hyvää viikonloppua kaikille!
 
niinhän sinä kävi että ei se lähtö tullut tuolloin 16.10, kävin perjantaina 17.10 yliaikaiskontrollissa jossa varattin aika käynistykseen 20.10.2008 klo 8.00, minnekkä emme kyllä menneet kun jouduin sunnuntaina 19.10 menemään kättärille päivystykseen verisen vuodon takia, siellä päättivät että rupeavat käynistämään synnytystä kalvojen puhkaisulla,
olihan mulla ollut supistuksia jo pari päivää jopa 5 minuutun välein mutta siltikään ei ollut vielä kiire lähteä sairaalaan. No joka tapauksessa kalvot puhkaistiin tuolloin sunnuntaina klo 15.40 ja säännölliset supistukset alkoivat klo 18.00 jota edistettiin oksitosiinilla, melkein koko ajan olin ilman kivunlievitystä mutta yöllä joskus 2-3 aikaan rupesin ottamaan ilokaasua(joka oli kyllä niin hyvää kamaa että mulla oli maailmankirjat sekaisin)
ilokaasun ansiosta miehelläkin oli hauskaa mun kustannuksella synnytyssalissa, kun höpöttelin niitä näitä jatkuvan hikan säestyksellä.
no niin hän siinä kävi että synnytys oli oli pysähtynyt 8 senttin useaksi tunniksi ja lapsivesi meni vihreäksi niin päädyttiin hätäsektioon klo 7.45 maanantai aamuna, jolloinka klo 8.26 syntyi 9 pisteen tyttö.
synnytyksestä itesään ei jäänyt minulle millään lailla huonoja muistoja, ja pääasia että vauva on kunnossa.

 
Tove-81
Täällä ollaan edelleen! Taidan itse siirtyä kohta tuonne marraskuun massujen puolelle, siltä alkaa tuntumaan...

Eli ei edelleenkään MINKÄÄNLAISIA tuntemuksia ole, tiistaina taas neuvolaan...

Tove + Papunen 39+4
 
Huomenta.

Enhän minä voi olla ainoa, joka pyörii täällä 41+ viikoilla?!

Tove, NeitiNokkonen, Gabrielle, petunia JA tellervo sekä Nirppu: ottakaa rauhallisesti ja asennoitukaa asiaan niin, että menette yli lasketun ajan, sitten se onkin mukava yllätys jos lähtö tulee aiemmin.. :)

Limatulppaa lähti tulemaan lauantaina, eilen sitä tuli koko päivän, saattaa olla että mukana on vähän lapsivettäkin (ruokalusikallinen silloin tällöin). Supistuksia tuli taas koko yön ja nyt aamulla on taas rauhallisempaa. Tarkkailen nyt noita vuotoja, että jos saan varmuuden tuohon lapsivesiasiaan, niin sitten pitää mennä näytille.

Viimeisiä päiviä viedään kuitenkin.

Nyt aamupalalle!

Hymykuoppa75 rv 41+3
 
Onnittelut vauvan saaneille! :flower:

Kuten Novellekin kerto, kaikilla ei tule ennakko-oireita synnytyksen käynnistymisestä. Ei mullakaan ollu oikeestaan mitään. Limatulppaa en nähny, ennakkosupparitkin oli ihan kivuttomia. Sit ku supistelut lähti käyntiin niin se olikin menoa. Siinä ei kauaa nokka tuhissu... :) Tuli siis yllärinä, et oikeesti joutu lähteen synnyttään.

Ja jos teitä esikoisen odottajia yhtään lohduttaa, niin meidän esikkoneiti synty tasan rv 42... ;) Seuraavana päivänä olis ollu kontrollikäynti sairaalassa eli synty just ennen.

Suppareita teille jotka niitä tarvitte ja kärsivällisyyttä kans! :)

jasmara ja poika 15vrk
 
Meille syntyi tyttö 24.10! :heart:

Tyttö painaa 3526g ja on 50cm pitkä pipo on 35cm. Tyttö syntyi klo 2.54 raskausviikolla 40+1. Synnytys oli suht helppo ja nopea. Palailen myöhemmin synnytyskertomusta kirjottamaan.

 
Lisäonnittelut vauvautuneille!! :flower:

Tääl ollaan kans yhtenä kappaleena. :kieh:
Huomenna ois laskettu aika, ja jos tää ei huomiseen mennessä oo tullut niin menen käsi ojossa neuvolalekurille pyytämään satasia käteen. :whistle:
Mitäs meni lyömään vetoa satasista että on takuuvarma että tää syntyy ennen laskettua aikaa. :p

salsai ja Touhutippa (joka vois kyllä touhuta mieluummi ulkona mahas) 39+6
 
Maisa-neiti syntyi 21.10 klo 21.35 :heart:

painoa hänellä oli 3400g ja pituutta 49cm, pipo 35cm. (rv 39+4)
Synnytys alkoi aamupaivällä 11 aikaan, kun lapsivedet meni tietysti sänkyyn ja vähän muuallekin =) tuntui että sitä tuli litrakaupalla. aina kun yritti kylppäristä jonnekin liikkua, niin alkoi lorista uudelleen... vihdoin pääsin puhelimeen soittamaan miehelle ja synnärille, jonne sitten lähdettiinkin ajeleen, kun on kuitenkin tunnin matka sairaalaan.
perille päästiin puoli 2 aikaan ja siinä sitten otettiin käyrää, mukavasti alkoi pikkuhiljaa tuntuun supistuksetkin. mulle ei tehty minkäänlaista sisätutkimusta ennenkuin vasta puoli 7 illalla :/ kätilö totes et ollaan ihan alku metreillä koko hommas, kaulakanavaakin oli siinä vaiheessa vielä sentti jäljellä ja auki nippanappa kahdelle sormelle :( ja mä kun luulin et homma ois jo edenny pidemmälle... en tiiä mitä se kätilö teki, mut sen sisätutkimuksen jälkeen supistukset voimistu tosi paljon, saatiin hommaan vähän vauhtia... muistan kipeitten suppareitten välistä, et tv:stä tuli innoo ja mä pyysin siinä vaihees kipulääkitystä, epiduraalia ku en tahtonut (en millään voi kestää ajatusta, et mun selkään tuupataan iso piikki :eek: ) niin pyysin kohdunkaulanpuudutuksen... siirryttiin synnytyssaliin odottaan lääkäriä ja sillä välin sain ilokaasua, halpa humala hetkeks aikaa... :whistle: lääkäri tuli ja laittoi puudutteen klo 21, siinä vaiheessa kohdunduu oli auki 4-5cm. samantien kun puudute oli laitettu, vauvan sydänäänet romahti 50-60:een :( lääkäri jäi seuraamaan tilannetta, kun kätilö oli ties missä :eek: supistukset oli ihan hirvittävät, puudutukset ei auttanu lainkaan ja jouduin makaamaan kyljelläni, et saatiin vauvan sykkeet nousuun. lääkäri tutki koko ajan kohdunsuuta, joka aukes vauhdilla loppuun asti... puoli 10 ihan kamalissa supistuskivuissa sain luvan ponnistaa, 3 kovaa ponnistusta, 5min ja pieni tyttövauva nostettiin rinnalle. miehen käskettiin leikata heti napanuora ja itse ehdin huomaamaan vain kauniit pienet kasvot ja sen että vauva on ihan eloton eikä hengitä :| :( vauva vietiin siitä suoraan elvytettäväksi, hänet intuboitiin ja saatiin nopesti hengittämään ja pulssikin palasi. pisteet syntymähetkellä 1, 5min 3 ja 15min 7.
mua tultiin hakeen synnytyssalista vauvaa katsomaan ennenkuin hänet lähetettiin tays:aan. vauva oli ihan hyvä kuntoinen ja itkikin jo kovaan ääneen siinä vaiheessa :) kuitenkin sydäntä riipi, kun pikkuista lähdettiin viemään ambulanssilla tampereella ja me miehen kanssa jäätiin vammalaan yöksi. minua siinä vielä paikkailtiin, 3 tikkiä siitä suorituksesta, melko vähän mielestäni.
täytyy sanoa, että odottavan aika on todellakin pitkä!! ei kyllä tullut uni lainkaan, kun koko ajan mielessä pyöri oma pieni vauva, jonka tilasta ei ollut tarkkaa tietoa. jouduttiin odottaan seuraavaan päivään klo 11, ennenkuin tays:sta osasivat kertoa, että vauva jää sinne tarkkailuun. niinpä minä sinne taksilla ja mies perässä omalla autolla. pääsin sinne osastolle ja vauva oli lastenosastolla sokeritipassa, muuten kaikki oli ok! selvittiin pelkällä säikähdyksellä. vauva oli tarkkailussa 3 päivää ja la pääsi vierihoitoon, eilen meidät sitten kotiutettiin :)
täytyy sanoa, että ihmettelen kovasti vammalan kätilön toimintaa... jos anestesialääkäri ei olisi jäänyt seuraamaan synnytystä loppuun asti ja ollut paikalla antamassa vauvalle ensiapu, olisi luultavasti käynyt paljon huonommin... samaten tiedon kulku oli tosi huonoo, enää en voi kehua sitä hyväksi paikaksi synnyttää, valitettavasti :( vaikka esikoisen kanssa siellä olikin tosi hyvä olla.
nyt olen kovasti iloinen ja onnellinen pienestä tyttärestäni :heart:

ja teille, jotka vielä odotatte omia ihania vauvojanne, jaksamisia ja tsemppiä... odotus ja se kova työ, mitä vielä edessä on, palkitaan mitä mahtavimmalla palkinnolla :)
 
Täällä minäkin vielä vaikka la on ollut ja mennyt jo.. :wave:

Tuli aamulla käytyä äitipolilla kontrollissa ja ultrassa. Tytön painoarvio on jo hurjat 4,2kg :eek: Kohdunkaulaa jäljellä 1cm ja kohdunsuu auki 3cm. Kypsää tavaraa kuulemma on, pian pitäisi syntyä.. Nooh, näin sanottiin jo kolme-neljä viikkoa sitten, joten saa nähdä. Perjantaille (rv 41+1) sain käynnistysajan, ellei siihen mennessä ole mitään tapahtunut. Lääkäri teki aika ronskin sisätutkimuksen, siinä toivossa että synnytys käynnistyisi itsekseen. Siitä asti onkin mukavasti supistellut ja taisi limatulppakin (ainakin osa) irrota kun kotiin pääsin. Supistuksia on tosin ollut päivittäin jo jonkun aikaa joten vielä en näistäkään supistuksista liikoja odota. Toivottavasti synnytys tästä parin päivän sissään käynnistyisi itsekseen, eikä tarvisi käynnistykseen saakka mennä. Lohduttavaa kuitenkin ajatella, että viimeistään neljän päivän päästä alkaa tapahtumaan :)

Jaksamisia muillekin loppuaikaan ja onnittelut jo vauvan saaneille!

gibbon ja tyttömytty 40+4
 
moi

vauvan saaneille onnittelut ja suppareita ja jaksuja vielä vauvan odottaville..meitä alkaa ollakin mukavasti jo tuolla vauvapuolella...

aleksiina onneksi kaikki hyvin ja ihan varmasti säikäytti pahemman kerran :hug: ..onneksi lääkäri oli paikalla

pw ja muru 4vkoa ja rapiat
 
Jee!

Nyt alkaa tuntua siltä että pian meidän vaavi syntyy. Aamu neljästä asti ollu säännöllisiä supistuksia ja nyt niiden väli jo alle 5min. Eikä oo enää kovin kivuttomia supistuksia mut vielä pärjää. Kävin jo synnärillä pyörähtään, kohdun kaula hävinny, pehmeä ja auki 3cm.. Nyt vähäks aikaa vielä huilimaan niin sitte pääsee takas synnärille tosi toimiin.. Tsemiä kaikille odottaville! =)

petunia Ja tellervo 39+6
 
Aaah, voi että. =) =)
Mä nukuin viime yön niiin makiasti pitkään aikaan. Pari vessareissua vain.
Petasin littanan patjan kanssa itelleni pedin lattialle, ja kuinka makeaa olikaan nukkua kovalla. :p Olen kuin uusi nainen! :D
Tänään neuvola taas. Tänää on laskettu aikaki..
Voiko tiistai olla toivoa täynnä, häh? :whistle:
 
gabrielle: Mulla esikoisen kanssa olisi ollut yliaikaiskontrolli kysiin vkolla 41+5. Poika päätti kuitenkin syntyä itsestään sinä päivänä joten ei tarvinnutkaan mennä... Todennäköisesti olisivat vaan tarkastaneet tilanteen ja passittaneet kotiin odottelemaan...
 
Meela ilmoittaa, että kyllä ne "oireet" olivat synnytystä ennakoivia eli torstaina 23.10.2008 klo 4.38 syntyi "pieni" poikamme :heart: Pikkuherran mitat olivat 4140 g ja 52,5 cm. Synnytys oli kätilöiden ja vähän itsenikin mielestä nopea ja raju. Sairaalaan mennessä olin jo 6 cm auki. Synnytys eteni hienosti ja nopeasti 9 cm:iin asti kunnes pysähtyi. Siellä oli joku "lipare" tiellä ja vauvalla oli leveät hartiat. Ponnistusvaihe kesti 38 minuuttia ja tarvittiin äidin viimeiset voimat, imukuppia ja saksia, että saatiin vauva ulos! Sain kohdunkaulan puudutteen ja ilokaasua kivunlievityksen, kummastakaan en kokenut saavani minkäänlaista lievitystä. Pahinta koko synnytyksessä taisi olla se, että ilta 8 asti kärsin hirveästä iskiaskivusta ja hermosärystä aina vauvan syntymähetkeen asti. Olisin voinut sahata jalkani irti jos mulle olisi saha tuotu! Onneksi kipu loppui kuin seinään!! Eilen pääsimme vauvan kanssa kotiin. Olisimme päässeet jo sunnuntaina kun kummallakin oli kaikki hyvin, mutta mies piti la varpajaiset niin en halunnut mennä kotiin kun toinen toipui juhlista :LOL:

Vauva on kyllä ihana :heart: Nukkuu päivät ja valvoo yöt!!! Imetys lähti tosi hyvin käyntiin.

meela & Pennonen
 

Yhteistyössä